Pensjonsreformen er dels begrunnet med at en markert
aldring av befolkningen stiller pensjonssystemet overfor store utfordringer.
Reformen skal gjøre folketrygdens økonomi bærekraftig på lang sikt
og dermed trygge fremtidens pensjoner.
Ny fleksibel alderspensjon i folketrygden og
levealdersjustering er innført med virkning fra 2011. Den enkeltes
alderspensjon vil avhenge av to nye faktorer: utviklingen i befolkningens
levealder og alder for uttak av pensjon. Når befolkningens levealder
øker, må den enkelte arbeide noe lenger for å få like høy årlig
pensjon som han eller hun ville fått uten levealdersjustering. Alternativt
kan en velge flere år som pensjonist med et noe lavere pensjonsnivå. Levealdersjusteringen
er det viktigste tiltaket for å gjøre folketrygden økonomisk bærekraftig.
Det foreslås i proposisjonens kapittel 10 regler for
hvordan uføre skal tjene opp rett til alderspensjon og fra hvilken
alder de skal gå over fra uføretrygd til alderspensjon. Det foreslås
at uføre skal gå over på alderspensjon ved fylte 67 år. Det foreslås
videre at uføre skal tjene opp rett til alderspensjon frem til 67
år i dagens opptjeningsmodell og frem til 62 år i ny opptjeningsmodell.
Personer som er helt uføre kan ikke motvirke
effekten av økt levealder ved å arbeide lenger slik arbeidsføre
har mulighet til. I proposisjonens kapittel 11 vurderes om og i
hvilken utstrekning, uføre skal skjermes fra virkningene av levealdersjustering.
Som en midlertidig løsning, og i påvente av
oppfølgingen av Uførepensjonsutvalget, ble det ved lov 4. juni 2010
nr. 17, jf. Prop. 82 L (2009–2010), vedtatt at uførepensjonister
fra 2011 og inntil videre skal overføres til alderspensjon ved fylte
67 år og omfattes av de generelle reglene om levealdersjustering.
Uføres alderspensjon skal stå i et rimelig forhold til
arbeidsføres alderspensjon. Arbeidsføres alderspensjon vil, i motsetning
til tidligere, avhenge av utviklingen i befolkningens levealder
og av når alderspensjonen tas ut. Forholdet mellom uføres og arbeidsføres alderspensjon
påvirkes derfor av eventuelle endringer i arbeidsføres tilpasning.
Det er betydelig usikkerhet, spesielt på kort
sikt, om hvordan arbeidsføre vil tilpasse seg det nye regelverket
i folketrygdens alderspensjon med levealdersjustering og mulighet
for fleksibelt uttak. Levealdersjusteringen vil bety lite for pensjonsnivåene
de første årene, mens muligheten for fleksibelt uttak av alderspensjonen
trolig vil ha større betydning: Årlig alderspensjon som tas ut fra
67 år blir snaue 30 pst. høyere enn hvis alderspensjonen tas ut
fra 62 år. Nivået på arbeidsføres alderspensjon de nærmeste årene
vil derfor i første rekke være bestemt av hvordan de tilpasser seg
fleksibiliteten i pensjonssystemet og i mindre grad av om de kompenserer
for levealdersjusteringen. Endringer i arbeidsføres pensjoneringsatferd
som skyldes fleksibiliteten i pensjonssystemet, gir i seg selv ikke
grunnlag for å endre reglene for uføres alderspensjon.
Forholdet mellom uføres og arbeidsføres alderspensjon
påvirkes av arbeidsføres faktiske tilpasning. En vurdering av om,
og eventuelt hvordan, uføres alderspensjon skal skjermes mot virkninger
av levealdersjusteringen må baseres på observasjoner av arbeidsføres
tilpasning. Det vil gå noe tid før det foreligger et tilstrekkelig godt
statistisk grunnlag for arbeidsføres tilpasning. 2018 vil være et
hensiktsmessig tidspunkt for å kunne ta stilling til utformingen
av en konkret skjermingsordning basert på arbeidsføres tilpasning
til levealdersjustering.
Utformingen av skjermingsordningen skal skje ut
fra en helhetlig vurdering der observasjoner av arbeidsføres yrkestilpasning
og utviklingen i antall uføre vektlegges. I dag blir i underkant
av 40 pst. uføre før fylte 67 år, og andelen heltidsarbeidende ved
67 år er lav. En skjerming av uføre fra virkningene av levealdersjustering,
vil unnta en stor andel av befolkningen fra det viktigste elementet
for å gjøre folketrygden bærekraftig.
Uføre som er født i årene 1944–1951 fyller 67
år i perioden 2011–2018 og blir dermed overført til alderspensjon
før det foreligger et tilstrekkelig godt statistisk grunnlag. En
eventuell skjerming for levealdersjustering for disse årskullene
må derfor gjøres skjønnsmessig og uavhengig av hvordan arbeidsføre
faktisk tilpasser seg.
For de første årskullene fra 2011 vil levealdersjusteringen
innebære at alderspensjonen ved 67 år blir om lag 0,5 pst. lavere
enn den ville blitt med samme forholdstall som foregående årskull hadde.
Som en midlertidig ordning, foreslås det at uføre født i årene 1944–1951
årlig skjermes for 0,25 prosent-poeng av levealdersjusteringen. Denne
ordningen innebærer at uføre i de aktuelle årskullene får en like
høy alderspensjon som arbeidsføre som kompenserer for om lag halve
effekten av levealdersjusteringen ved å jobbe noe lenger.
Skjermingsordningen krever forberedelser i Arbeids-
og velferdsetaten, blant annet tilpasninger i etatens IKT-løsninger.
Det foreslås at lovbestemmelsen skal tre i kraft så snart de tekniske
løsningene i etaten ligger til rette for skjermingsordningen for
personer født i 1944–1951. Det foreslås derfor at Kongen gis fullmakt til
å fastsette tidspunktet for ikrafttredelsen og at bestemmelsen gis
virkning for alderspensjonen til uføre som har gått over på alderspensjon
fra 1. januar 2011.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
ble innført et nytt pensjonssystem for å sikre et bærekraftig pensjonssystem
på sikt. Pensjonsforliket er et bredt forlik som utformingen av
ny uføretrygd bygger på. Dette er solidaritet mellom generasjoner
hvor man legger til rette for at også våre etterfølgere får anledning
til å ha gode pensjonsordninger (velferdsordninger).
Komiteen understreker
at det er svært viktig at uføres alderspensjon skal stå i et rimelig
forhold til arbeidsføres gjennomsnittlige alderspensjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
rundt 40 pst. av dagens alderspensjonister har overgang fra uføretrygd.
Som en vesentlig del av pensjonsforliket ble levealdersjusteringen innført.
Det ble utformet slik at man kunne kompensere for effekten av levealdersjusteringen
ved å stå lenger i jobb. Flertallet vil påpeke at
uføretrygdede ikke har denne muligheten for å redusere effekten
av levealdersjusteringen.
Flertallet viser til at hvis
man ikke levealdersjusterer alderspensjonen for de som kommer fra uførepensjonen,
vil det medføre at bærekraften i pensjonssystemet svekkes.
Flertallet vil minne om at realverdien
av alderspensjonen antas å øke med om lag 50 pst. frem til 2050.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, ser at
man nå ikke har tilstrekkelig kunnskap om hvordan yrkesaktive vil
tilpasse seg den nye fleksible alderpensjonen. Dette flertallet slutter
seg til at det i 2018 skal vurderes hvordan uføres alderspensjon
skal skjermes for virkningen av levealdersjusteringen, basert på
observasjoner av arbeidsføres tilpasning og utviklingen i antall uføre. Dette
flertallet slutter seg til at årskullene født i årene 1944–1951
skjermes i forhold til levealdersjustering med 0,25 pst. Målet må være
at uføres alderspensjon står i et rimelig forhold til gjennomsnittet
av arbeidsføres alderspensjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
understreke behovet for å kontinuerlig følge med på hvilke konsekvenser
gjennomføringen av reformen vil ha for utviklingen av antall uføre. Disse
medlemmer mener det vil være behov for en grundig evaluering
av hele reformen i 2018.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dagens ordning ikke er levealderjustert. Levealderjustering
er et hovedelement i pensjonsreformen og innebærer at dersom forventet
levealder øker, så må yrkesaktive arbeide noe lenger enn tidligere
årskull for å få det samme relative pensjonsnivået.
Disse medlemmer vil peke på at
levealderjustering fører til at alderspensjonen blir lavere enn
den ellers ville ha blitt. De første årene fører levealderjusteringen
til at nye alderspensjonister ved 67 år blir 0,5 pst. lavere enn
de ville blitt uten levealderjustering. For årskullene født etter
1963 vil kuttene bli langt høyere.
Disse medlemmer er kjent med
at et sentralt tema i arbeidet med den nye uføretrygden var om alderspensjonen
for uføre skulle skjermes for levealdersjustering. Regjeringens
argument for å innføre levealderjustering i det nye pensjonssystemet
var at folk «bare kan jobbe litt lengre» for å kompensere for virkningen
av en lavere alderspensjon.
Disse medlemmer er kjent med
at Uførepensjonsutvalget foreslo at alderspensjon til uføre, de
første årene etter 2010, skulle omfattes av levealderjustering i
likhet med for de yrkesaktive. Videre ble det foreslått at man på
bakgrunn av utviklingen i yrkesaktiviteten for ikke-uføre over 62
år, burde det etter en tid vurderes tilpasninger som gir uføre,
helt eller delvis, en betinget skjerming fra virkningene av levealderjusteringen.
Disse medlemmer viser til at
hvis uføres alderspensjon skjermes fullt ut for virkningen av levealderjustering,
vil en del uføre kunne komme i en situasjon der man får mer i alderspensjon ved
å ha vært ufør, fremfor å ha stått i arbeid til 67 år. Dette er
et prinsipp disse medlemmer ikke kan støtte, da det
vil bidra til å undergrave arbeidslinjen.
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen foreslår at en skjermingsordning som sikrer at effekten
av levealderjustering på arbeidsføres tilpasning tas hensyn til
ved beregning av uføres alderspensjon, skal avklares i 2018.
Disse medlemmer registrerer videre
at regjeringen foreslår at uføres alderspensjon skal skjermes for
0,25 prosentpoeng av virkningen av levealderjusteringen. Det foreslås
videre at den sjablongmessige skjermingen skal være endelig for
årskullene 1944–1951. Skjermingen skal dermed ikke påvirkes av senere
vurderinger av arbeidsføres tilpasning. Vurderingen i 2018 skal bare
omfatte alderspensjon for de som er født fra og med 1952.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet var det eneste partiet som stemte imot pensjonsreformen.
Fremskrittspartiet betrakter det nye pensjonssystemet som en «sparereform»
der hensikten er å spare statens utgifter og redusere folks pensjoner.
Disse medlemmer vil opprettholde
Fremskrittspartiets tidligere standpunkt, og vil gå imot at det
innføres levealderjustering for uføretrygdede.
Disse medlemmer vil videre foreslå
at man også fjerner levealderjusteringen for øvrige alderspensjonister
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringer som opphever levealdersjustering for alderspensjon».
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behandlingen av Prop. 82 L (2009–2010) Endringer i folketrygdloven
mv. (pensjonsreformen – tilpasninger i reglene for alderspensjon
til mottakere av dagens uførepensjon), jf. Innst. 251 L (2009–2010)
hvor det står:
«Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil også påpeke at svært
mange med uførepensjon bruker muligheten til å tjene opptil 1 G
uten å få avkortning av utbetalingene. Flertallet vil understreke
at det finnes mange som ikke har uførepensjon, men som allikevel
ikke vil finne det gunstig eller mulig å arbeide etter fylte 67
år. Flertallet vil også understreke at med ny alderspensjon vil,
ifølge proposisjonen, realverdien av alderspensjonene øke med om
lag 50 pst. frem til 2050 selv om uttakstidspunktet ikke utsettes.»
Disse medlemmer viser også til
statsminister Jens Stoltenbergs eksempel med to 64-åringer, den
ene blir ufør og den andre går av med alderspensjon og tar ut AFP
som 64-åring, begge med samme inntektshistorie. Disse medlemmer er enig
med statsminister Jens Stoltenberg i at det å skjerme uføre for
levealdersjustering vil føre til at den uføre vil ha bedre pensjon
enn AFP-pensjonisten livet ut. Det er verdt å merke seg at skillet
mellom de to blir enda større dersom den som arbeider ikke mottar
AFP. Disse medlemmer mener et slikt utfall er urimelig.
Disse medlemmer mener uføre sikres
en god alderspensjon gjennom at delingstallet settes til 67 år,
noe som blant annet fører til at en ufør får langt bedre pensjon
enn en arbeidstaker som går av ved 62 år, enten vedkommende har
eller ikke har AFP. Rundt 40 pst. av de som går over på alderspensjon
er uførepensjonister. Det vil derfor være både dyrt og urimelig
å skjerme denne gruppen fra levealdersjustering.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn stemme imot forslaget til folketrygdlovens § 19-9 a.