Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland, fra Senterpartiet, Knut M. Olsen, og fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til at det i proposisjonen foreslås at Norge slutter seg til direktiv 2008/50/EF av 21. mai 2008 om luftkvaliteten og renere luft for Europa. Komiteen deler regjeringens vurdering. Komiteen mener direktivet er positivt fordi det bidrar til å styrke målingene av luftkvalitet i Norge, og styrker forutsetningene for å forbedre luftkvaliteten generelt og i storbyene spesielt.

Komiteen har merket seg at implementering i norsk lov medfører at Miljøverndepartementet må finansiere og sette ut nye målestasjoner, og at dette vil dekkes over departementets løpende budsjetter.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til brev fra statsråd Solhjell til Stortinget datert 29. mars 2012, som gir svar på hvorfor det har tatt lang tid før proposisjonen om innlemmelse av luftkvalitetsdirektivet ble lagt fram for Stortinget.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil påpeke at det har tatt svært lang tid å implementere luftkvalitetsdirektivet i norsk lov. Det fremgår ikke av proposisjonen hvorfor dette er tilfellet. Direktivet ble vedtatt i EU i 2008, og blir først behandlet i Stortinget nesten fire år senere. Disse medlemmer mener det er grunn til å kritisere regjeringen for treg saksbehandling i det som fremstår som en lite kontroversiell sak med åpenbare positive konsekvenser for norske borgere og det norske samfunnet.

Disse medlemmer viser til NOU 2012:2 «Utenfor og innenfor – Norges avtaler med EU», der det er pekt på at det er store forsinkelser i Norges implementering av EU-direktiver og andre rettsakter fra EU. På miljøområdet har det i snitt tatt 641 dager – nesten to år – å innlemme rettsakter fra EU i norsk lovgivning. Disse medlemmer vil påpeke at det i de fleste tilfeller ikke foreligger gode grunner for så lang forsinkelse. Disse medlemmer vil videre understreke at det er til Norges fordel å innlemme nye rettsakter fra EU så raskt som mulig for å sikre like rettigheter og vilkår for Norge og norske aktører i det indre markedet i Europa.

Komiteen har for øvrig ingen innsigelser til innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2008/50/EF av 21. mai 2008 om luftkvaliteten og renere luft for Europa (luftkvalitetsdirektivet) og slutter seg til forslaget i proposisjonen om at direktivet innlemmes i norsk lovgivning.