Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Egeland, fra Senterpartiet, Knut M. Olsen, og fra Kristelig Folkeparti, Line
Henriette Hjemdal, viser til at det i proposisjonen foreslås
at Norge slutter seg til direktiv 2008/50/EF av 21. mai 2008 om
luftkvaliteten og renere luft for Europa. Komiteen deler
regjeringens vurdering. Komiteen mener direktivet
er positivt fordi det bidrar til å styrke målingene av luftkvalitet
i Norge, og styrker forutsetningene for å forbedre luftkvaliteten
generelt og i storbyene spesielt.
Komiteen har merket seg at implementering
i norsk lov medfører at Miljøverndepartementet må finansiere og
sette ut nye målestasjoner, og at dette vil dekkes over departementets
løpende budsjetter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til brev fra statsråd Solhjell
til Stortinget datert 29. mars 2012, som gir svar på hvorfor det
har tatt lang tid før proposisjonen om innlemmelse av luftkvalitetsdirektivet
ble lagt fram for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil påpeke at det har tatt svært lang tid å implementere
luftkvalitetsdirektivet i norsk lov. Det fremgår ikke av proposisjonen
hvorfor dette er tilfellet. Direktivet ble vedtatt i EU i 2008,
og blir først behandlet i Stortinget nesten fire år senere. Disse
medlemmer mener det er grunn til å kritisere regjeringen
for treg saksbehandling i det som fremstår som en lite kontroversiell
sak med åpenbare positive konsekvenser for norske borgere og det
norske samfunnet.
Disse medlemmer viser til NOU
2012:2 «Utenfor og innenfor – Norges avtaler med EU», der det er
pekt på at det er store forsinkelser i Norges implementering av
EU-direktiver og andre rettsakter fra EU. På miljøområdet har det
i snitt tatt 641 dager – nesten to år – å innlemme rettsakter fra
EU i norsk lovgivning. Disse medlemmer vil påpeke
at det i de fleste tilfeller ikke foreligger gode grunner for så
lang forsinkelse. Disse medlemmer vil videre understreke
at det er til Norges fordel å innlemme nye rettsakter fra EU så
raskt som mulig for å sikre like rettigheter og vilkår for Norge
og norske aktører i det indre markedet i Europa.
Komiteen har for øvrig
ingen innsigelser til innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2008/50/EF
av 21. mai 2008 om luftkvaliteten og renere luft for Europa (luftkvalitetsdirektivet)
og slutter seg til forslaget i proposisjonen om at direktivet innlemmes
i norsk lovgivning.