Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
I
Meld. St. 21 (2011–2012) – Norsk klimapolitkk –
vedlegges protokollen.
II
Stortinget ber regjeringen opprette et nytt fond for
klima, fornybar energi og energiomlegging med utgangspunkt i Enovas
Grunnfond som i dag er på 25 mrd. kroner. Fondskapitalen skal utgjøre
50 mrd. kroner i 2016, med en økning på 10 mrd. kroner i 2013, 5
mrd. kroner i 2014, 5 mrd. kroner i 2015 og 5 mrd. kroner i 2016.
III
Stortinget ber regjeringen legge frem en vurdering
av mulighetene for å utvikle en verdikjede for CO2 i Norge, der
fanget CO2 kan brukes til kommersielle formål.
IV
Stortinget ber regjeringen innføre forbud mot fyring
med fossil olje i husholdninger og til grunnlast i øvrige bygg i
2020. Dette forutsetter støtteordninger fra 2013 og øvrige virkemidler
i en overgangsperiode. Forbudet og utfasingen må utformes med nødvendige
unntak og slik at forsyningssikkerheten ivaretas. Unntakene utredes
nærmere før forbudet endelig vedtas.
V
Stortinget ber regjeringen komme tilbake med et mål
for energieffektivisering i bygg i løpet av 2012.
VI
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag for Stortinget
med virkemidler som bidrar til å utløse betydelig energieffektivisering
og energiomlegging fra fossile til miljøvennlige kilder i private
husholdninger.
VII
Stortinget legger til grunn at drivstoffavgiftene fortsatt
skal bidra til å redusere de nasjonale utslippene, blant annet gjennom
langsiktige og forutsigbare rammevilkår for miljøvennlig drivstoff,
jf. Innst. 3 S (2011–2012). Bilavgiftene skal blant annet brukes
til å bidra til en mer miljø- og klimavennlig bilpark, ved at nullutslippsbiler,
plug-in-hybrider og andre miljøvennlige biler kommer bedre ut enn
tilsvarende biler med fossilt drivstoff. Avgiftene skal ytterligere
vektlegge klimaegenskaper og lokal forurensning.
VIII
Dagens avgiftsfordeler for kjøp og bruk av rene nullutslippsbiler
videreføres ut neste stortingsperiode (2017), så fremt antall rene
nullutslippsbiler ikke overstiger 50 000. Andre virkemidler for
å fremme nullutslippsbiler, slik som fritak fra bom- og fergeavgift,
tilgang til kollektivfelt og gratis parkering, må sees i sammenheng
med trafikkutviklingen i de store byene. I beslutninger om disse
virkemidlene må lokale myndigheters synspunkter veie tungt.
IX
Belønningsordningen for kollektivtrafikk skal prioritere
dokumenterte resultater. Det vil si en påvist vekst i andelen kollektivtransport
på bekostning av personbiltrafikken. Belønningsordninger skal videre
prioritere byområder som anvender vegprising, differensierte bompengesatser
eller andre trafikkregulerende tiltak for tildeling av statlige
midler. Vegprising er et lokalt virkemiddel. Det vil derfor ikke
innføres vegprising uten lokal tilslutning. Det er en forutsetning
for tildeling av slike midler at det iverksettes tiltak, eller nylig
har blitt iverksatt tiltak som virker begrensende på personbiltrafikken.
Det er en lokal beslutning hvilke tiltak som iverksettes. Belønningsordningen
skal økes med 500 mill. kroner i 2013 og 2014, hvorav 250 mill.
kroner bevilges i 2013 og 250 mill. kroner i 2014. Som del av framforhandlete
og forpliktende avtaler med byområdene og fylkeskommunene, der også
tiltak for redusert bilbruk inngår, skal staten i større grad bidra
til investeringskostnadene ved store kollektivprosjekter i og rundt
de store byene, som for eksempel baneprosjekter og høykvalitets
busstilbud.
X
Stortinget viser til klimameldingens omtale av utbygging
av InterCity-forbindelsen i det sentrale Østlandsområdet og legger
til grunn at regjeringen fremmer et alternativ for Stortinget som
sikrer rask fremdrift.
XI
Stortinget ber regjeringen i de kommende statsbudsjett
øke bevilgningene til FME-sentrene og at det opprettes et FME-senter
for geotermisk energi.
XII
Stortinget ber regjeringen evaluere det beregningsrelevante
forbruket for elsertifikatordningen.
XIII
Stortinget ber regjeringen vurdere potensialet
for å redusere klimagassutslippene i Norge ved bruk av IKT.
XIV
Stortinget ber regjeringen legge flertallets merknader
i denne innstillingen til grunn for klimapolitikken.