2.2.4 Merknader fra Sosialistisk Venstreparti
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti viser til at revidert nasjonalbudsjett skal være
en justering av inneværende års budsjett, ikke en fullstendig budsjettprosess. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for en oversikt
over hvilke prioriteringer partiet har foreslått for 2018.
Dette medlem viser til at
økonomiske forskjeller og klimaendringene er vår tids aller største
utfordringer. Forskjellene øker både internasjonalt og nasjonalt,
og dette budsjettet behandles i en tid hvor over 100 000 norske
barn vokser opp i fattige familier. Samtidig har vi opplevd den
varmeste maimåneden noensinne, en rekord som nok en gang viser at
klimaendringene er i gang. Dette medlem foreslår derfor
her grep for å redusere forskjellene og ta vare på miljøet.
Dette medlem viser til at
selv om Norge har mindre økonomiske forskjeller enn de fleste andre
land, har ulikheten likevel vokst de siste tiårene. Hovedregelen
er at de som tjener mest, får en stadig større del av inntektene
for hvert år som går. De med lavest inntekt får derimot en stadig
mindre andel. Dette
medlem viser til at de med inntekt over 10 mill. kroner har
fått hundre ganger mer i skattelette enn de med lav inntekt. Også
rangert etter formue er det de med mest fra før som har fått de
største skattelettene.
Dette medlem understreker
at skattepolitikken er viktig for fordelingen av ressursene i samfunnet.
Når de med mest fra før får de største skattekuttene, bidrar dette
til økte forskjeller. Når dette følges opp med uthuling av arbeidsmiljøloven,
usosiale kutt til grupper med lav inntekt fra før og svekkelse av
kjøpekraften til landets pensjonister fire år på rad, bidrar regjeringen
til at forskjellene øker enda mer.
Dette medlem viser til at
nesten 100 000 unger lever i familier som er fattige. Samtidig har
trygden til uføre foreldre blitt kuttet. Økonomien i sykehusene
blir stadig tøffere, og viktige velferdskroner sløses bort på profitt
til de som vil tjene seg rike på velferden.
Dette medlem viser til at
vilje til å investere i arbeidsplasser er avgjørende for Norge nå.
Landet trenger umiddelbare investeringer for å sikre arbeidsplasser
og omstilling. For å sikre god langsiktig utvikling trenger vi programmer
for teknologioverføring fra fossilindustrien, investeringsprogram
for klimatilpasning i kommunene, tiltak for en ny bærekraftig og
industriell utvikling av Norges havområder og tilskudd for næringsutvikling i
distriktene. Slik får vi nye arbeidsplasser og næringsvirksomhet
i hele landet.
Dette medlem viser til at
regjeringen Solberg hvert år foreslår omfattende kutt i velferd
og offentlig sektor, gjennom det regjeringen selv omtaler som avbyråkratiserings-
og effektiviseringsreformen (ABE). Dette medlem mener en mer
forståelig beskrivelse er uprioriterte, ansvarsfraskrivende ostehøvelkutt
i offentlig sektor. Regjeringen Solbergs årlige kutt på 0,5 pst.
i statlige virksomheter i forslag til statsbudsjett for 2018 ble
økt til 0,7 pst. i budsjettforliket.
Dette medlem viser til at
Dagsavisen den 29. januar 2018 har en gjennomgang av statlige virksomheter
som har fått budsjettkutt som følge av den såkalte ABE-reformen.
Mange av virksomhetene oppgir at de kan bli nødt til å gjøre en
dårligere jobb hvis kuttene videreføres og vedvarer. Blant annet
sier direktøren i Statens helsetilsyn at ytterligere budsjettkutt
kan innebære at tilsynsoppgaver må nedprioriteres, noe som igjen
gjør at pasienter og brukere ikke får de tjenestene de har krav
på, eller at tjenestene ikke er så gode som de burde være. Andre
virksomheter slår fast at budsjettkuttene ikke har ført til mer
effektivisering, men snarere det motsatte, som mer byråkrati og
administrasjon.
Dette medlem viser til at
klimaendringene blir stadig synligere, og konsekvensene stadig tydeligere. Når
de positive økonomiske og sosiale konsekvensene av omstillingen
til nullutslippssamfunnet blir tydeligere, vil det også bli stadig
tydeligere at det ikke lønner seg for enkeltland å somle med arbeidet.
For Norges del kan store milliardinvesteringer i oljesektoren ende
opp som nærmest verdiløse, såkalte «stranded assets», når klimavennlig
energiproduksjon blir stadig billigere og brer om seg. Dette medlem påpeker
at det haster å sette i gang kraftfulle tiltak for å få fortgang
i klimaarbeidet og bidra til at næringslivet omstiller seg raskere.
Klimaendringene er allerede i gang, og de vil ha enorme kostnader
for samfunnet. Særlig er det kritisk å få fortgang i arbeidet med
klimatilpasning. På denne bakgrunnen foreslås det her å øke CO2-avgiften med 10 pst. og
å øke bevilgningene til flomtiltak.
Dette medlem understreker
at flere lærere per elev er et viktig tiltak for å sikre skolens
og lærernes mulighet til å tilpasse opplæringen ut ifra elevenes
behov, bidra til mer praktisk og variert undervisning og skape et
inkluderende og trygt læringsmiljø. Dette medlem er derfor svært
fornøyd med at Stortinget nå har vedtatt å innføre en nasjonal norm
for økt lærertetthet, i tråd med Sosialistisk Venstreparti sin politikk,
men dette medlem er
kritisk til at regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
ikke foreslår å kompensere kommunene for de økte utgiftene dette
utløser. At regjeringen gir allerede bevilgede midler tilbakevirkende
kraft, vil kunne føre til at andre kommunale velferdsoppgaver svekkes.
Det er regjeringen selv som må ta ansvar for at de ikke har innført
normen tidligere. Dette
medlem viser for øvrig til enigheten mellom regjeringen og
Kristelig Folkeparti i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
om at allerede tildelte øremerkede midler for økt lærertetthet på
1.–4. trinn skal beholdes i kommunene ut 2018, men det tas ikke
høyde for at lærernormen også omfatter grunnskolens 5.–10. trinn. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstreparti sitt alternative statsbudsjett for
2018, der det forslås å øke bevilgningen til økt lærertetthet med
400 mill. kroner ut over regjeringens forslag, og som er 200 mill.
kroner mer enn det som blei resultatet av budsjettforliket for statsbudsjettet
2018. Når lærernormen ytterligere trappes opp fra og med skoleåret
2019/20, forutsetter dette
medlem at regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for
2019 kommer tilbake til Stortinget med forslag som kompenserer kommunene
fullt ut for en lærernorm der hver skole har ressurser til å ha
maks 15 elever pr. lærer på 1.–4. trinn og maks 20 elever pr. lærer på
5.–10. trinn i ordinær undervisning.
Dette medlem viser til Representantforslag
8:87 (2016–2017), der Sosialistisk Venstreparti fremmet forslag
om, og fikk flertall for, å innføre en nasjonal og likeverdig veiledningsordning
for nyutdannede lærere i skole og barnehage. Dette medlem er kritisk til
at regjeringen ikke har fulgt opp med ressurser verken i revidert
nasjonalbudsjett eller i kommuneøkonomiforslaget for 2018. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstreparti sitt alternative statsbudsjett for
2018, der det foreslås bevilget 200 mill. kroner for økt tidsressurs
til samarbeidet mellom veileder og den nyutdannede.
Dette medlem mener en nasjonal
norm for økt lærertetthet og en styrket veiledningsordning for nyutdannede
lærere er viktige tiltak for å rekruttere og beholde kvalifiserte
lærere. Dette
medlem vil vise til rapporten om «Reservestyrken», som ble
lagt fram av TNS Gallup og Kunnskapsdepartementet i 2011, der lærere
som har sluttet i skolen, mener mer tid til den enkelte elev, mindre
byråkrati og rapportering og et økt profesjonelt handlingsrom kunne
bringe dem tilbake til læreryrket. Dette medlem viser til at
de første årene i yrket er spesielt viktige ettersom dette er en
kritisk fase der mange lærere faller fra. Tillitsbasert ledelse
og styring av skolen, konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår,
en attraktiv lærerutdanning og god oppfølging og veiledning av nyutdannede
lærere er viktige virkemidler for å rekruttere og beholde lærere
og etter dette medlems
syn en forutsetning for å ivareta en sterk offentlig fellesskole. Dette medlem mener
regjeringens omdisponering på kap. 226 post 21, der 10 mill. kroner
foreslås til rekrutteringstiltak til lærerutdanningene, ikke er
tilstrekkelig for å møte lærermangelen i skolen. Dette medlem foreslår derfor
at summen økes til det dobbelte for å gi rom for flere og mer omfattende
tiltak for å rekruttere lærere til skolen.
Dette medlem vil vise til
at andelen som underviste i norsk skole uten godkjent lærerutdannelse,
gikk ned fra 4,13 pst. i 2009/2010 til 3,24 pst. i 2013/2014, og dette
viser at den rødgrønne regjeringen lyktes med å snu en negativ trend
i løpet av få år. Etter at Høyre og Fremskrittspartiet inntok regjeringskontorene,
så har antallet ukvalifiserte lærere økt til 5,6 pst. i 2017/2018. Fra
2013/2014 og fram til i dag så tilsvarer dette en økning på 40 pst.
Dette medfører at barna våre i 1,5 millioner skoletimer blir undervist
av personer som ikke er utdannet lærer. Dette medlem er kritisk til
at regjeringen ikke har forstått alvoret i situasjonen, ved at det
kun foreslås bevilget 10 mill. kroner til dette formålet i forbindelse
med RNB, at det ikke foreslås å fjerne ufornuftige karakterkrav
for opptak til lærerutdanningen samt ved avskiltingen av 33 000
erfarne lærere ved å gi kompetansekrav for undervisning tilbakevirkende
kraft. Dette medlem forventer
at regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2019 kommer
tilbake til Stortinget med en helhetlig tiltaksplan for å motvirke
lærermangelen i norsk skole. I den forbindelse vil dette medlem vise til merknader
og forslag fra Sosialistisk Venstreparti i Innst. 243 S (2017–2018)
og partiets alternative statsbudsjett, der det foreslås 630 mill.
kroner ut over regjeringens forslag til tiltak for å rekruttere
og beholde kvalifiserte lærere, samt en styrking av det økonomiske
handlingsrommet til universiteter og høgskoler med 300 mill. kroner
for bedre studentoppfølging, økt studiekvalitet og gjennomføring.
Dette medlem viser til at
Stortinget den 19. juni 2015 vedtok å bevilge 5 mill. kroner til
prosjektering av et nybygg for helse- og sosialfagene ved daværende
Høgskolen i Sør-Trøndelag i Elgesetergate 10, en tomt kjøpt av Statsbygg
allerede i 2011. Dette
medlem viser videre til at også Studentskipnaden i Trondheim
(SiT) i 2016 ble inkludert i byggeprosjektet da regjeringen sa ja til
et kombinert bygg for NTNU og SiT på regjeringskonferansen i juni. Dette medlem ber
regjeringen komme med en oppstartsbevilgning til prosjektet Elgestergate
10 i statsbudsjettet for 2019. Dette for å sikre nødvendig fremdrift
av prosjektet og oppfølging av fusjonsvedtaket for NTNU og HiST
i Meld. St. 18 (2014–2015), Innst. 348 S (2014–2015) og i kgl.res.
av 19. juni 2015.
Dette medlem mener det er
stort behov for å øke voksentettheten og kompetansen i barnehagene, noe
som krever at kommunene har økonomisk mulighet til å ansette flere
barnehagelærere og faglærte personer. Dette medlem vil vise til
at det er tverrpolitisk enighet om å innføre en nasjonal bemanningsnorm
i barnehagene, men dette
medlem mener regjeringens forslag ikke går langt nok, og er
særlig kritisk til at regjeringen ikke legger penger på bordet for
å kompensere kommunene for de økte utgiftene denne normen utløser. Dette medlem vil
vise til Sosialistisk Venstreparti sitt alternative budsjett for
2018, der det foreslås bevilget 328 mill. kroner til en opptrapping
av nasjonal bemanningsnorm, inklusiv at minst 50 pst. av de ansatte
er barnehagelærere og 25 pst. er fagarbeidere. Dette medlem viser til budsjettforliket
og enigheten mellom regjeringen og Kristelig Folkeparti om å bevilge 100
mill. kroner som en overgangsordning, og registrerer at det er langt
unna de om lag 650 mill. kroner som KS mener en fullfinansiert norm
koster. Dette
medlem forutsetter at regjeringen senest i forbindelse med statsbudsjettet
for 2019 kommer tilbake til Stortinget med forslag som kompenserer
kommunenes utgifter, som ivaretar små og ideelle barnehager som
på grunn av nye krav står i fare for å måtte legge ned, samt legger fram
forslag til hvordan normen kan styrkes. I den forbindelse vil dette medlem vise
til Sosialistisk Venstreparti sine merknader og forslag i Innst.
319 L (2017–2018).
Dette medlem viser til at
eldreomsorgen står overfor store utfordringer. I årene som kommer,
vil vi se en vekst i antall eldre, og ulikheten blant de eldre vil
ifølge SSB øke. I dagens eldreomsorg er det for få ansatte, for lite
valgfrihet og ikke tilrettelagt for at eldre skal leve aktive liv.
Reformen Leve hele livet skulle være regjeringens svar på eksisterende
og kommende utfordringer i eldreomsorgen, men viste seg å være et
tankekart uten hverken forpliktelser eller krav. De få midlene som
følger med reformen, går til sentralt ansatte koordinatorer, og
er langt unna å bøte på de reelle behovene i kommunene. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, der rammen
til kommunene er økt med 4 mrd. kroner i frie midler, noe som ville
gitt kommunene reell mulighet til å sette i gang gode, konkrete
tiltak for en eldrepolitikk i årene som kommer.
Dette medlem viser til at
fedre ikke har selvstendig uttaksrett for foreldrepermisjon. Dette medlem merker
seg at ESA har åpnet sak mot Norge fordi de mener fedre derfor blir
diskriminert. Dette
medlem mener det er svært uheldig at Norge har blitt satt
i en situasjon hvor vi kan bli påtvunget en løsning som ikke er ideell,
fra ESA. Derfor vil dette
medlem be regjeringen om å innføre selvstendig uttaksrett
for fedre/medmødre til permisjon tilsvarende fedrekvoten.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å innføre selvstendig uttaksrett for fedre til
permisjon tilsvarende fedrekvoten i statsbudsjett for 2019.»
Dette medlem viser
til at revidert nasjonalbudsjett ikke gjør noe for å reversere kuttene
til kommunene for ressurskrevende tjenester. Dette fører til at mange
kommuner kan få reelle kutt i budsjettene. Dette medlem vil derfor foreslå
å øke dette med 200 mill. kroner. Det er i kommunene store deler
av velferden vår drives. De må ha god nok økonomi til å gjøre lovpålagte oppgaver,
sørge for at de som trenger det, får sykehjemsplasser,
men også mulighet til å utvikle kommunene. De må legge til rette
for næringsutvikling og bygge bomiljøer og sentrum som folk ønsker
å bo i. Derfor fremmet Sosialistisk Venstreparti i alternativt budsjett forslag
om å øke kommunerammen med ca. 4,5 mrd. ut over regjeringens forslag.
Dette medlem mener det er
positivt med en økning til minoritetsrådgivere, men viser til at
det er en omdisponering og ingen økning i satsingen. Dette medlem viser
for øvrig til egne forslag om økninger til formålet i budsjett 2018
om dette.
Dette medlem viser til at
det er et stort behov for at utlendingsmyndighetene trapper opp
arbeidet og får ned ventetiden i familiegjenforeningssaker. Samtidig
er det ingen grunn for utlendingsmyndighetene til å bruke store
ressurser på å lete i gamle saker med henblikk på å finne noen feil
som kan gjøre at flere familier og enkeltmennesker som har vært
i landet lenge, skal kastes ut. Dette medlem påpeker at dette er
feilaktig prioritering, det skaper utrygghet og ødelegger integreringsarbeidet som
er i gang. Dette
medlem viser til at det kan være grunn til å redusere UNEs
budsjett ytterligere som følge av dette, og foreslår derfor at posten
reduseres ytterligere med 5 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen flytte administrative ressurser i UDI og UNE over
til raskere saksbehandling av familiegjenforeningssaker og prioritere
ned arbeid med tilbakekall i gamle saker.»
Dette medlem viser
til at en stor nedgang i antall asylsøkere fører til sterkt reduserte
utgifter også for bosetting av enslige mindreårige over 15 år. Dette medlem viser
til at det er et sterkt behov for å heve standarden for mottak av
mindreårige slik at de ivaretas på lik linje med norske barn uten
foreldre og foresatte, og viser til at FNs barnekomite har kritisert
Norge nettopp for å ikke gjøre dette. Dette medlem mener regjeringen
burde ha benyttet muligheten nå med frigjorte midler til å bedre
ivaretakelsen av disse mindreårige i tråd med FNs og Barneombudets
anbefalinger. Dette medlem vil derfor
øke støtten til bo- og omsorgsløsninger for enslige mindreårige
asylsøkere med 22,2 mill. kroner.
Dette medlem viser til det
store behovet for å heve livsoppholdssatsen for beboere i mottak.
Frivillige organisasjoner melder om at de må trå til med utdeling av
mat for å hindre nød. Dette
medlem viser til eget forslag i budsjett for 2018 om å øke
satsene, og øker i dette budsjettet posten med 5 mill. kroner.
Dette medlem mener utviklingen
av det nye regjeringskvartalet er et av de viktigste prosjektene
for framtidig byutvikling i hovedstaden. Derfor har også Kristelig
Folkeparti, Venstre, Rødt, Miljøpartiet De Grønne, Sosialistisk
Venstreparti og Arbeiderpartiet i Oslo samlet seg om et knippe krav
til regjeringa om utformingen av det nye regjeringskvartalet. Sentralt
i innspillene og kravene er det at regjeringskvartalet må utformes
slik at det blir en integrert del av byen og bidrar til bylivet.
God byutvikling fordrer at vi skaper gode byrom med aktivitet og
unngår tomme lommer. For å sikre dette må R5, R6 og Victoria terrasse
fortsatt brukes i nytt regjeringskvartal.
Dette medlem viser også til
egne forslag om bygg i tre. Dette medlem viser videre
til at det arealmessige presset får svært uheldige konsekvenser
for arbeidsmiljøet for ansatte, noe Sosialistisk Venstreparti har
vært kritisk til. Dette
medlem viser til kritiske merknader til valgte arealnorm og
arbeidsplasskonsept og forslag i blant annet Innst. S 16 (2018–2019),
samme fra 2016–2017 og tilsvarende for 2015–2016.
Dette medlem viser til at
regjeringen i revidert nasjonalbudsjett øker bevilgningene til å
bekjempe internasjonal plastforsøpling. Dette medlem mener økt internasjonal
innsats trengs, men vil minne om at Norge også må gjøre sitt for
å fjerne de nasjonale kildene til plastforsøpling. Dette medlem mener det er grunn
til å være alvorlig bekymret når man finner plast i magen på fisk,
og når sjøfugl bygger reir av plast. Naturen er ingen søppelplass.
Om vi ikke handler nå, kan det være mer plast enn fisk i havet i
2050.
Dette medlem viser til at
Miljødirektoratet vurderer at følgende er store kilder og skader
til marin forsøpling: Fiskeri- og oppdrettsrelatert avfall, forbruksrelatert
avfall, bygg- og anleggsavfall, langtransportert avfall og avfall
fra skipsfart. Noen vesentlige kilder til mikroplast er slitasje
av bildekk, maling og vedlikehold av båter, maling og vedlikehold
av bygg og veger, granulat fra kunstgrasbaner, vask av tekstiler
og annet som havner i avløpssystemet, og plastavfall kastet i naturen.
Dette medlem viser til at
hvert år tapes betydelige mengder fiskeredskaper i norske farvann. Dette medlem viser
til at det finnes fullgode innrapporteringssystemer for både kommersielle
og ikke-kommersielle aktører, via skjema hos Fiskeridirektoratet.
For å få oversikt over hvor stort problemet med tapte fiskeredskaper
er, hvor utstyret mistes og for å øke sjansene for å hente opp igjen
tapt utstyr, bør det innføres en obligatorisk registrering for tap
av fiskeredskaper.
Dette medlem viser til at
produsentansvarsordninger er et viktig virkemiddel i avfallspolitikken.
Regjeringen har varslet at de vurderer utvidet produsentansvar for
emballasje til å omfatte medansvar for forsøpling, og vurderer forskriftsfesting.
Regjeringen vurderer også en produsentansvarsordning for fiskeri-
og oppdrettsutstyr. Dette
medlem mener dette arbeidet må få fortgang.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen etablere produsentansvarsordningen for fiskeri-
og oppdrettsutstyr innen 1. januar 2019. Ordningen skal pålegge
produsenter og importører av utstyr som brukes i fiskeri- og oppdrettsnæringen,
et ansvar for produktene gjennom hele livsløpet, også når de har
blitt avfall.»
«Stortinget
ber regjeringen om å innføre obligatorisk rapportering for tapte
fiskeredskaper ved både kommersielt og ikke-kommersielt fiske.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle produsenter og importører av plast
er ansvarlige for å opplyse om hva slags type plast som er produsert,
hva som er riktig bruk av plasten, hvordan plasten skal avfallshåndteres
og hva konsekvensene blir for naturen og samfunnet dersom plasten
kommer på avveie. Dette må forskriftsfestes.»
Dette medlem viser
videre til at Hold Norge Rent årlig arrangerer Strandryddedagen,
der de registrerer hva som er vanligst å finne. Personlig forbruk
antas å være kilden til 45 pst. av det marine avfallet som ble er samlet
inn i fjor. Isopor har i flere år vært den nest vanligste gjenstanden
(etter udefinerbare plastbiter), og mye av dette antas å komme fra
byggeplasser. Andre gjengangere er tau, drikkeflasker, korker, bomullspinner,
pakkebånd og strips. Dette
medlem viser videre til at i 2016 ble under 40 pst. av plastemballasjen
fra norske husholdninger og næringsliv materialgjenvunnet, ifølge
returselskapene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede forbud av salg av enkelte engangsartikler
i plast, og særlig prioritere plastartikler som engangstallerkener,
engangsbestikk, engangskopper, q-tips og sugerør, der gode alternativer finnes.»
«Stortinget
ber regjeringen fase ut alle unødvendige engangsartikler av plast
i statlige virksomheter.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre pant på all plastdrikkeemballasje.»
Dette medlem mener
det trengs mer penger til forskning på plastforsøpling, effekter
av plastforsøplingen på naturen og alternativer til plast. De norske forskningsmiljøene
har stor kompetanse og kapasitet rundt problemstillingen knyttet
til plast og forsøpling. Dette medlem viser til at
Forskningsrådet selv mener at innsatsen kan økes med minst 5–6 ganger
gjennom Forskningsrådets virkemiddel MARINFORSK. Dette medlem viser
til at MARINFORSK i dag har et årlig budsjett på om lag 5 mill.
kroner til denne tematikken.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med økte midler til forskning på effektene
plastforsøpling har på naturen, og alternativer til plast, i statsbudsjettet for
2019.»
Dette medlem viser
til at i beregningsgrunnlaget for returandel av pantbar drikkevareemballasje
inngår drikkevareemballasje som er kastet i restavfallet. Dette medlem viser
til at Miljødirektoratet allerede i 2014 foreslo å endre dette og
holde drikkevareemballasjen som kastes i restavfallet, utenfor beregningsgrunnlaget. Dette medlem viser
videre til at pantesatsene har stått stille i en rekke år og at
den foreslåtte økningen fra regjeringen er for lav. Dette medlem mener
det trengs en større økning i pantesatsene for å få øke innsamlingen
av drikkevareemballasje ytterligere.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre avfallsforskriften slik at drikkevareemballasje
med pant som går i restavfallet, ikke tas med i beregningen av returandel
for drikkevareemballasje.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede et pantesamarbeid mellom Norge og andre nordiske
land.»
«Stortinget
ber regjeringen øke panten på alle panteflasker og bokser til minst
5 kroner per enhet.»
Dette medlem vil
understreke at klimaendringene allerede er merkbare i Norge. De
fremste klimaforskerne i landet ga i 2015 ut en rapport om hva vi
kan forvente for framtida. Før utgangen av dette århundret vil klimaet
endre seg stort. Styrtregnet kommer til å bli kraftigere, og det
vil komme oftere. Regnflommene vil bli større og komme oftere. Det
blir økende fare for storflom over det meste av landet. Havnivået kommer
til å øke. Dette
medlem viser til at klimaendringene vil koste oss dyrt, blant
annet fordi ekstremvær gjør mye skade. I oktober 2017 ble Sørlandet rammet
av kraftig regnvær. Regnværet ledet til skader for over 250 mill.
kroner. Forsikringsbransjen melder om at vannskader og skader der
vann eller kloakk utenifra strømmer inn i folks hus og kjellere,
har økt dramatisk de siste årene. Dette medlem viser til at Norges
vassdrags- og energidirektorat flere år på rad har kommet med anbefaling
om økt satsing på å forebygge skred og flom, fordi dette er billigere
enn å reparere skader i etterkant, og fordi det gjør folk og eiendom
tryggere. Denne våren har flom blant annet rammet flere fylker på
Østlandet. Det er liten tvil om at økte bevilgninger trengs. Dette medlem finner
det derfor uheldig at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett ikke
øker bevilgningene sammenlignet med budsjettavtalen for 2018, slik
at satsingen får det omfang som trengs. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, der man foreslo 675 mill.
kroner mer enn regjeringen til klimatilpasning, flom- og skredforebygging
fordelt på flere sektorer for 2018, samt 50 mill. kroner i det reviderte
budsjettet.
Dette medlem viser til at
regnskogen i DR Kongo i stor grad består av intakte, sammenhengende
skogområder, og dette gjør den svært verdifull. Den lagrer store
mengder karbon, har høyt biologisk mangfold, og utgjør livsgrunnlaget
for millioner av mennesker som bor i skogen og lever av de ressursene
som finnes i den. Dette
medlem mener at det er riktig at Norge engasjerer seg for
å bevare regnskogen i DR Kongo og i øvrige land i Sentral-Afrika.
Dette medlem er likevel sterkt
kritisk til ett av de sentrale tiltakene som vurderes støttet, nemlig
industriell tømmerhogst i intakte regnskogsområder. Tømmerhogst
i den skala dette tiltaket virker å legge opp til, kan øke klimagassutslippene,
medføre negative miljøinngrep i intakt regnskog og øke risikoen
for avskoging. Dette vil i så fall være i strid med målsettingene
i klima- og skogsatsingen, som er å bidra til å redusere klimagassutslipp
og bevare naturskogens evne til å binde karbon, og således kunne
være i strid med det Stortinget har bevilget disse midlene til.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at bevilgningene fra Norges klima- og skogsatsing
er i tråd med målsettingene om å bidra til å redusere klimagassutslippene og
å bevare naturskogens evne til å binde karbon. Det skal ikke brukes
midler til å finansiere tiltak som vil øke klimagassutslippene og
forringe naturskog, herunder tilrettelegge for og støtte industriell
tømmerhogst i regnskog.»
Dette medlem viser
til Innst. 331 S (2016–2017), der en samlet energi- og miljøkomite
på Stortinget uttalte følgende:
«Palmeolje er en
vegetabilsk olje som utvinnes av oljepalmetreet. Årlig hogges og
brennes enorme områder med regnskog for å plante oljepalmer. Etableringen av
oljepalmeplantasjer er i dag den største trusselen mot regnskogen
i Sørøst-Asia, spesielt i Indonesia og Malaysia.»
Dette medlem mener det er
viktig at samtlige partier dermed erkjenner at palmeoljemarkedet
slik det fungerer i dag, er en trussel mot regnskogen i Sørøst-Asia,
og dermed svært dårlig miljøpolitikk. Regnskogen er viktig for verdens
naturmangfold, og avskoging bidrar til de menneskeskapte klimaendringene.
Derfor ba flertallet på Stortinget regjeringen om å kaste ut palmeolje
fra offentlige anskaffelser. Flertallet på Stortinget ba også regjeringen
om å vurdere handlingsrommet for ulike virkemidler, herunder avgifter
og regelverk, for å fremme bruk av bærekraftig biodrivstoff. Stortinget
ba også regjeringen undersøke om det var mulig å utvikle en bransjeavtale
der palmeoljen kastes ut av drivstoffet. Det kan ikke være umulig,
all den tid to av de fire store drivstoffkjedene i Norge ikke bruker
palmeolje. Dette medlem viser
videre til at Sosialistisk Venstreparti i samme sak også foreslo
egen avgift på palmeolje, men dette fikk ikke flertall.
Dette medlem viser til at
siden Stortinget i 2017 ba regjeringen finne tiltak for å fjerne
palmeoljen i biodrivstoffet, så har det stikk motsatte
skjedd: Det har vært en sterk økning av bruken av palmeolje i norsk
drivstoff.
Dette medlem mener det er
uholdbart at palmeolje er en del av regjeringens klimapolitikk,
og mener palmeoljen må bort og at det haster.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utforme virkemidler som effektivt ekskluderer biodrivstoff
med høy avskogingsrisiko fra både omsetningskravet og det avgiftsfrie biodrivstoffmarkedet.
Disse rammebetingelsene skal legges fram i forbindelse med statsbudsjettet
2019 og tre i kraft fra 1. januar 2019.»
Dette medlem viser
til at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett forslag til vedtak
XXIII ber om å få pådra staten ekstra økonomiske forpliktelser på
inntil 6 mrd. kroner som følge av statens deltakelse i endret plan
for utbygging og drift for Snorre (Snorre Expansion Project). Dette medlem varsler
at Sosialistisk Venstreparti vil stemme mot forslag til vedtak XXIII.
Dette medlem viser til at
det i konsekvensutredningen for Snorre Expansion Project kommer
fram at det årlige utslippet uten elektrifisering vil være på om lag
360 000 tonn CO2/år, fram
til 2030 når Vigdis-feltet tas ut av produksjon. Dette medlem viser til at
operatøren Equinor ikke legger opp til å elektrifisere feltet med
kraft fra land. Dette
medlem mener Snorre, dersom utbyggingen får flertall, er en
god kandidat for kraft fra land og at en slik løsning vil spare
store CO2-utslipp.
Dette medlem viser til at
investeringene på Snorre er estimert til 19,3 mrd. kroner (2017-kroner),
og at kostnadene i konsekvensutredningen opprinnelig ble estimert
til over 20 mrd. kroner. Dette medlem mener at når
utbyggingen har en kostnadsramme så nær grensen for hvilke utbygginger
Stortinget behandler, og med den historikk norske petroleumsutbygginger
har for overskridelser, er det naturlig at Snorre Expansion Project
behandles av Stortinget. Dette gjelder særlig også fordi utslippskonsekvensene
ved valg av utbyggingsløsning er betydelige for totalt nivå for
klimagassutslipp i Norge.
Dette medlem viser videre
til at Statoil samme dag som de leverte plan for utbygging og drift
(PUD) av Snorre Expansion Project til myndighetene desember 2017,
tildelte kontrakter med en samlet verdi på opp mot 9 mrd. kroner. Dette medlem mener
kontraktsinngåelser før godkjenning av plan for utbygging og drift
er en uheldig praksis som undergraver den demokratiske behandlingen
og styringen av petroleumspolitikken.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en egen proposisjon om utbyggingen av Snorre
Expansion Project for Stortinget. I proposisjonen ser man særlig
på mulighetene for utslippsfri kraftgenerering. I påvente av denne behandlingen
skal det ikke inngås kontrakter for prosjektet.»
Dette medlem viser
for øvrig til merknader om CCS under 3.4 Andre saker .
Dette medlem viser til den
skjeve fordelingen av makt og rikdom i verden. Dette medlem mener utviklingspolitikken
må brukes strategisk på tiltak som motvirker global ulikhet og bekjemper
de farlige klimaendringene.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det fremmes en rekke
forslag til tiltak mot global ulikhet inkludert Skatt for Utvikling,
for å styrke klima- og miljøbistanden, styrke humanitær bistand
og en tydelig satsing på kvinners rettigheter. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett for 2018, hvor det foreslås 450 mill.
kroner ut over regjeringens forslag til utviklingsformål.
Dette medlem viser til den
varslede reformen av bistandsforvaltningen. Dette medlem vil ønske velkommen
en reform av bistandsforvaltningen, i likhet med et nærmest samlet
fagmiljø. Dette
medlem er likevel svært kritisk til den modellen som nå varsles
fra utviklingsministeren. Dette medlem mener hovedmålet
må være å sikre god bistand, og at måten det best gjøres på er å
sikre faglighet og langsiktighet i Norad. Å redusere Norad til en
tilskuddsforvalter vil redusere, ikke styrke, langsiktigheten og
kompetansen i Norad. Langsiktighet i planlegging og fagkompetanse
utviklet over tid er sentrale elementer for å sikre en god forvaltning
av bistandspengene. UD skal og bør legge de overordnede føringene
for bistanden, men innenfor de politiske rammene som gis, er det
Norad som fagdirektorat som best vurderer hvordan en skal oppnå
de politisk satte målene. Dette medlem viser til at
en samlet opposisjon i Stortinget har uttalt seg kritisk til de endringene
utviklingsministeren har varslet, og mener regjeringen bør merke
seg at den nå har flertallet mot seg om de ønsker å gjennomføre
de varslede endringene i bistandsforvaltningen.
Dette medlem viser til at
norske sivilsamfunnsorganisasjoner frem til nå ikke har hatt noen
egenandelsdekning på midler tildelt fra Utenriksdepartementet og
Norad til prosjekter og arbeid knyttet til temaområdet kvinner,
fred og sikkerhet. Dette er et prioritert norsk satsingsområde,
hvor det ikke er noen grunn til ulikebehandling som nå kun oppstår
fordi norske og utenlandske organisasjoner vil motta midler til
samme type arbeid fra forskjellige budsjettposter ved at utenlandske
mottakere slipper egenandel.
Dette medlem ønsker
et sterkt nasjonalt forsvar med balanse mellom forsvarsgrenene. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett for 2018, hvor
det blir foreslått å styrke landmakten ved å gjøre viktige investeringer
i Hæren, investere i nødvendig utstyr for heimevernet i tillegg
til å øke driftsmidler til hær og heimevern, og å styrke sjøforsvaret
og kystvakten.
Dette medlem er bekymret
for at investeringen i F-35 kampfly fortrenger mulighetene for viktige
satsinger på andre forsvarsgrener og viser til at Sosialistisk Venstreparti
i sitt alternative budsjett gikk inn for å fryse bestillingen på
40 fly. Dette
medlem mener det norske forsvaret skal forsvare Norge, ikke
delta i NATOs kriger i utlandet, og vil derfor hente norske soldater
hjem fra flere oppdrag i utlandet og avslutte Norges deltakelse i
Operation Inherent Resolve.
Dette medlem viser til at
Norge i sikkerhetspolitikken har balansert behovet for avskrekking
og beroligelse. Dette
medlem mener denne politikken har tjent Norge godt i perioder
med økt spenning. Dette medlem frykter
at den planlagte NATO-øvelsen Trident Juncture er av en slik karakter
at den bidrar til økt spenning heller enn det motsatte. Dette medlem mener
forsvaret må ha gode forhold for trening og øving, men likevel at
øving bør foregå på en måte som ikke bidrar til økt spenning. Derfor
ønsker dette medlem å
omdisponere de 12,8 mill. kroner som er satt av på kap. 44 post
1 og 0,5 mill. kroner fra kap. 1700 post 1, og flytte de til annen
relevant øving og trening i forsvaret på kap. 1720.
Dette medlem viser til at
Forsvarets Musikk må kutte dramatisk i sin stab, til tross for at
Høyre og Fremskrittspartiet i innstillingen til statsbudsjett for
2018 skrev i merknad at den totale rammen for Forsvarets Musikk
(FMUS) skal videreføres, og det er uttalt som regjeringens politikk.
Det er også vedtatt i Langtidsplanen for forsvaret, Innst. 62 S
(2016–2017), at FMUS skal opprettholdes med samme struktur og antall
stillinger. Fra høsten skal så mye som åtte musikerstillinger og
fire dirigenter bort fra korpset, noe dette medlem mener viser
et klart løftebrudd fra regjeringens side. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett for 2018, hvor Sosialistisk Venstreparti
foreslår økt bevilgning for å bevare fem fullverdige korps i forsvaret.
Dette medlem viser ellers
til merknadene om landmaktproposisjonen under 3.4 Andre saker.
Dette medlem viser til at
flere innsatte i norske fengsler lever i en isolasjon som er skadelig
og påfører og forsterker psykisk sykdom. Dette er trolig i strid
med menneskerettighetene og en del av en trend hvor regjeringen
pålegger kriminalomsorgen stadige kutt og dermed mindre mulighet
til å gi et tilbud. Dette
medlem viser til at ifølge regjeringen finnes det per i dag ikke
en oversikt over hvor mange innsatte det er snakk om.
Dette medlem foreslår derfor
en økt bevilgning på 10 mill. kroner til å sikre flere plasser i
sikkerhetsavdelingene i psykiatrien så fort som mulig i påvente
av et nytt bygg, og prioriterer også 15 mill. kroner til en forsterket
fellesskapsavdeling ved Ila forvarings- og fengselsanstalt
for å unngå langtidsisolasjon av de innsatte som ikke kan være i
en vanlig fellesskapsavdeling.
Dette medlem vil peke på
at det i Oslo har blitt en større utfordring med ungdoms- og gjengkriminalitet,
og at flere miljøer som har jobbet med dette, har blitt splittet
på grunn av politireformen. Dette medlem mener at forebygging
er avgjørende, og at det derfor er nødvendig med flere midler til
Oslo Øst for å sikre dette, og at deler av dette bør gå til å opprette
en permanent tilstedeværelse på Holmlia i Søndre Nordstrand. Dette medlem ønsker
derfor å bevilge 30 mill. kroner til dette formålet.
Dette medlem viser til at
regjeringen har foreslått å bygge ut 100 plasser ved å plassere
to innsatte på en enkeltcelle. Dette medlem viser til at
kriminalomsorgen har fått store kutt i driftsmidlene, og at det samtidig
har vært en økning i voldshendelser og tvangstiltak som har gjort
fengslene mer usikre for både de ansatte og innsatte. Å sette flere
på samme rom vil kunne eskalere dette. Dette medlem er også redd
for at innføringen av dobbeltrom i fengslene vil være et brudd på EMKs
artikkel 8 om rett til privatliv, og vil derfor gå imot en slik
utbygging før det har vært en nærmere utredning av konsekvensene
ved bruk av dobbeltceller.
Dette medlem viser til regjeringens
omtale av anmodningsvedtak nr. 581 (2017–2018). Regjeringen avviser
her å følge anmodningen fra Stortingets flertall. Stortinget har
bedt
«om at det ikke
gjennomføres nedleggelser av soningsplasser eller soningstilbud
på Vestlandet før Stortinget er forelagt konsekvensene ved en eventuell videreføring
av driften, herunder avdeling Osterøy ved Bergen fengsel».
Likevel varsler
regjeringen nå avvikling av Osterøy avdeling. Av proposisjonen framgår
det ikke et eneste eksempel på at regjeringen har forsøkt å gjennomføre Stortingets
vedtak. Dette
medlem understreker at en slik behandling av en klar og konkret
anmodning fra Stortinget er uakseptabel.
Dette medlem viser til at
regjeringen i proposisjonen skriver:
«Gjeldende leiekontrakt
utløper medio 2019, mens konseptvalgutredning for Vestlandet er
forventet ferdigstilt og kvalitetssikret først mot slutten av 2019.
En videreføring av driften etter leiekontraktens utløp forutsetter
at staten kjøper eiendommen eller forhandler med eier om en ny leieavtale.»
Dette medlem viser til at
regjeringspartiene i media har framsatt påstander om at stiftelsen
som eier Ulvsnesøy, ikke er interessert i å forlenge leieavtalen. Dette
blir avkreftet av Stiftelsen Ulvsnesøy skolehjem, som i Bygdanytt
22. mai 2018 understreker at de er «klar til å forhandle» om ny
leieavtale.
Dette medlem ber regjeringen
forholde seg til at et flertall på Stortinget står bak anmodningsvedtak
581 (2017–2018), og følge opp dette i tråd med vedtaket. Dette medlem vil
vise til at det i budsjettforliket er foreslått et verbalforslag
om at regjeringen bes gå i «dialog» med utleier om en forlengelse. Dette medlem peker
på at regjeringen allerede er forpliktet til å forsøke å forlenge
avtalen i tråd med vedtaket Stortinget har fattet. Det at regjeringen
ennå ikke har vært i kontakt med utleier for en reforhandling, er
en uakseptabel behandling av vedtaket.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gå i forhandlinger om en forlengelse av leieavtalen
for Bergen fengsel Osterøy avdeling, slik at avdelingen kan inkluderes
i den pågående KVU-en for Kriminalomsorgen Region Vest.»
Dette medlem viser
til den korte redegjørelsen for omstrukturering i kriminalomsorgen. Dette medlem vil
påpeke at det er nødvendig å se på hvilke tilbud i fengslene som
fungerer og sørger for færrest tilbakefall. Agder fengsel avdeling
Kleivgrend og Håvet har gode resultater, med et spesielt og tilpasset
tilbud til de innsatte som blant annet gir arbeidstrening og har hatt
mange gjennom skole og opplæring. Regjeringen har varslet at disse
plassene skal legges ned høsten 2018, men det er ikke nevnt i proposisjonen
til Stortinget. Dette
medlem mener at det er nødvendig å beholde alternative steder
i kriminalomsorgen og heller legge til rette og arbeide for at flere
kan sone i åpne i stedet for i lukkede avdelinger dersom de kvalifiserer
personlig.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen videreføre avdelingene Kleivgrend og Håvet ved Arendal
fengsel.»
Dette medlem viser
til at regjeringen foreslår å legge ned første studieår ved bacheloravdelingen
på politihøyskolens utdanningssenter i Kongsvinger. Dette medlem er
uenig i dette og mener endringer som kan medføre at studiesteder
bygges ned før en har foretatt en helhetlig vurdering, vil legge
føringer for framtida som det ikke er grunnlag for å gjøre nå. Dette medlem viser
til at det har vært bred enighet om at statlig virksomhet som ikke
nødvendigvis må ligge i Oslo og andre pressområder, bør lokaliseres
utenfor disse områdene. Dette medlem viser også til
at Kongsvingerområdet trenger kompetansearbeidsplasser, og at alle partiene,
inklusive regjeringspartiene, i valgkampen lovet å beholde og styrke
denne utdanningen i Kongsvinger.
Dette medlem viser til at
regjeringen ikke gjør vesentlige endringer i budsjettet for samferdselssektoren.
Det innebærer at regjeringen fortsetter sin prioritering av miljøfiendtlige
motorveier fremfor kollektive løsninger. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis generelle merknader i statsbudsjettet for 2018 (jf.
innst. 13 S (2017–2018) og dette medlems kritikk av
samferdselsbudsjettet for 2018. Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative statsbudsjett foreslo
at det skulle bevilges over 4 mrd. kroner mer enn i regjeringens
budsjett for 2018 til miljøvennlig transport inkludert kollektivtransport
i byene, jernbane og sykkel. Dette medlem viser til at
store deler av disse økte midlene til kollektiv transportble hentet
fra en nedprioritering av store, ulønnsomme veiprosjekter.
Dette medlem viser til at
Jernbanedirektoratet har lagt frem sitt handlingsprogram for perioden
2018–2029 etter innspill fra Bane Nor. Dette medlem viser til at
dette skjedde etter at regjeringens budsjett for 2018 ble vedtatt.
Dette medlem viser til den etterfølgende debatten knyttet til utsettelsene
av Inter-City og Ringeriksbanen. Dette medlem synes det er oppsiktsvekkende
at regjeringen ikke tar noen grep knyttet til Inter- City eller
Ringeriksbanen i dette reviderte statsbudsjettet. Dette medlem har merket seg
at Bane Nor peker på blant annet for lite midler og et stort press
i anleggsbransjen som viktige årsaker til at enkeltprosjekter bør utsettes.
Dette medlem mener regjeringen
burde økt planleggingsmidlene for å sikre muligheten for fremdrift
i tråd med Stortingets forutsetninger. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det ble foreslått bevilget
200 mill. kroner ekstra til planlegging av IC-utbyggingen. Dette medlem mener
også at regjeringen burde omprioritere midlene i nasjonal transportplan
fra vei til bane for å sikre fremdriften på IC-utbyggingen, inkludert
Ringeriksbanen. Dette
medlem mener et slikt grep både vil frigjøre nødvendig kapasitet
i anleggssektoren for flere jernbaneutbygginger og sikre de ekstra
midlene som Bane Nor nå estimerer er nødvendig.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en omprioritering av midlene i nasjonal transportplan
for å sikre at Inter-City-strekningene og Ringeriksbanen blir bygget ut
innenfor den tidsrammen Stortinget vedtok i 2017».
Dette medlem viser
til at Bane Nor omorganiserer. I den forbindelse foreslås det å
avvikle trafikkstyringssentralen på Hamar og flytte dette til Oslo
og Trondheim. Dette
medlem understreker at i slike endringer må sikkerhetsvurderingen
som er påpekt i tilsynsrapporten 2017 for Jernbanetilsynet, legges
til grunn. Dette
medlem påpeker at tilsynsmøtene har avdekket mangler både
ved systematikken for interne revisjoner og etterlevelse av systemet.
Dette medlem viser til at
ansattes organisasjoner er svært bekymret for hastigheten i nedleggelsen,
og de frykter at dette går ut over trafikksikkerheten. Dette medlem peker
også på at dersom en ønsker en politikk for å øke statlige arbeidsplasser
i distriktene, må dette arbeidet styres slik at en beholder statlige
arbeidsplasser som er lokalisert utenfor Oslo og bygger fagmiljø rundt
dem.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stanse avviklingen av trafikkstyringssentralen på
Hamar slik at de endringene Jernbanetilsynet påpeker er gjennomført
og nødvendig kompetanse til trafikkstyringen på Rørosbanen beholdes
inntil felles system for hele landet er på plass.»
Dette medlem viser til at
planleggingen av såkalt «fergefri E39» pågår for fullt. Dette medlem viser til
svar fra Finansdepartementet, som estimerer at det brukes om lag
200 mill. kroner på planleggingen av prosjektet i år. Dette medlem viser
til at Sosialistisk Venstreparti har vært klare motstandere av fergefri
E39-prosjektet siden starten. Prosjektet er, etter dette medlems syn, et eksempel
på enorm pengebruk på lite lønnsomme og miljøfiendtlige prosjekter.
Heller enn å bruke 340 mrd. kroner på å gjøre denne motorveien fergefri,
bør det satses på nye automatiske ferger som kan øke kapasiteten
over fjordene, samtidig som eksisterende veier mellom fergene rustes
opp. Dette medlem vil
derfor fjerne 20 mill. kroner av de midlene som er satt av til planlegging
av fergefri E39 for resten av året.
Dette medlem viser til Riksrevisjonens
undersøkelse av forvaltning og bruk av arbeidsmarkedstiltak i Nav
og mener at det samlet sett blir gjort for lite for å få mennesker
tilbake i jobb. Riksrevisjonen viser at ca. halvparten av alle arbeidssøkere,
og tre av fire personer med nedsatt funksjonsevne, ikke er i arbeid
et helt år etter avsluttet tiltak. Dette medlem mener at dårlig oppfølging
og lang ventetid er årsaken. Når tiltaket ikke oppleves som meningsfylt,
bidrar det til å demotivere mennesker, og dersom det går månedsvis
uten hjelp, er det lett å bli låst utenfor arbeid. Så mange som
70 pst. av arbeidssøkere får ikke aktivitetsplan, og 40 pst. av
tiltaksdeltakerne på tiltak får ikke individuell oppfølging. På
spørsmål fra Sosialistisk Venstreparti svarer departementet at gjennomsnittlig
ventetid på tiltaksplass for personer med nedsatt arbeidsevne er
om lag 390 dager. Dette
medlem registrerer at regjeringen kutter tilsvarende 1 100
tiltaksplasser og begrunner dette med et mindre behov. Dette medlem tillater
seg å kommentere at behovet for tiltaksplass for den enkelte blir
ikke mindre av å vente i over et år på hjelp fra det offentlige.
Dette medlem viser til Representantforslag
8:17 LS (2017–2018) fra representanter fra Sosialistisk Venstreparti
om å sikre økonomisk trygghet for foreldre til alvorlig syke barn
gjennom pleiepengeordningen. Ordningen ble utvidet til å gi omsorgspersoner
for barn under 18 år 100 pst. av tidligere inntekt og til å kunne
ytes etter 1 300 stønadsdager, slik at ordningen blir en tidsbegrenset
ytelse for foreldre med varig syke barn. Dette medlem registrerer
departementets svar om at det i løpet av høsten 2018 vil legges
frem en sak for Stortinget om utvidelse av ordningen, og undres
over at regjeringen foreslår et nedtrekk på 276 mill. kroner når
flere mennesker får rett til pleiepenger, og antar dette skyldes at
mange ikke er klar over hvilke rettigheter de har. Dette medlem vil understreke
viktigheten av at alle som har rett på pleiepenger, skal ha kjennskap
til ordningen.
Dette medlem vil understreke
viktigheten av hjelpemidler når man er i en sårbar eller utsatt
posisjon. Tilskudd til gruppe 2 bil er nødvendig for dem med ingen
eller sterkt nedsatt gangfunksjon. Ordningen er basert på skjønnsmessige
kriterier hvor den enkeltes behov avgjør hvorvidt man har krav på
støtte til innkjøp av varebil. I dag er ikke utviklingshemmede med
sterkt utagerende adferd omfattet av bilstøtteordningen. Dette er
mennesker som på grunn av sin utagerende adferd kan utgjøre en fare
for seg selv eller andre i bilsituasjoner, hvor man trenger fysiske
skiller mellom sjåfør og bruker og plass til at pleiere kan trekke
seg vekk dersom den funksjonshemmede blir voldelig. Det offentlige anerkjenner
behovet for spesialtilpassing av varebil, og derfor kan man i dag
få innvilget støtte til å gjøre tilpassinger i egen bil. Dette medlem er
kjent med flere eksempler på at pårørende ikke har råd til å kjøpe
egen varebil og derfor ikke klarer å skape trygghet og stabilitet for
sine nærmeste. Dette gjelder en liten gruppe mennesker, men behovet
til hver enkelt er stort. Derfor mener dette medlem at utviklingshemmede
med sterkt utagerende adferd skal omfattes av bilstøtteordningen, og
øker posten med 8,5 mill. kroner.
Dette medlem merker seg at
regjeringen ikke klarer å følge opp Stortingets vedtak om å sikre
at fosterforeldre ikke skal tape dagpenger og arbeidsavklaringspenger,
fordi regjeringen ikke klarer å finne dem det gjelder. Dette medlem mener
det er en for dårlig oppfølging av Stortingets vedtak, og forutsetter
at regjeringen er i stand til å følge opp de vedtak som gjøres i Stortinget. Dette medlem vil
derfor stemme imot vedtak XXX.
Dette medlem viser til at
regjeringen og Kristelig Folkeparti ble enige om å utsette forskriftsendringen som
gjør det mulig for Color Line å melde overgang til NIS. Dette gjelder
arbeidsplassen til 700 sjøfolk som har levd med stor usikkerhet
over lengre tid. Dette
medlem mener at den beste løsningen hadde vært å stoppe forskriftsendringen.
Når forskriftsendringen ikke stanses, men utsettes, og saken nå
skal gjennomgås på ny, er det et skritt i riktig retning. Dette
gjør at de Color Line-ansatte ikke mister jobben med det første.
Når det nå blir en ny gjennomgang av saken, forutsetter dette medlem at
regjeringen gjennomfører en grundig og uavhengig gjennomgang for
å få ryddet opp i uklarhetene. Utredningen må legge stor vekt på
hensynet til å sikre trygghet og norske lønns- og arbeidsvilkår
for norske sjøfolk.
Dette medlem viser til at
Studium Actoris er en svært viktig gruppe innen fri scenekunst som
er av nasjonal betydning og internasjonalt kaliber. Gruppa har den
siste tiden stått med kniven på strupen på grunn av manglende statlig
støtte og utfasing fra Kulturrådet, og har derfor søkt om en løsning
i revidert nasjonalbudsjett. Det mener dette medlem at de bør få,
og har prioritert 2 mill. kroner til dette formålet.
Dette medlem viser til at
et rikt kulturliv som når ut til hele befolkningen, er avhengig
av at kunstnerne får anstendig betalt og forutsigbare ordninger.
En enkel måte å sikre forutsigbarhet på ville være å sikre at kunstnerstipendene
automatisk reguleres slik at de som et minimum får samme økning
som rammen i lønnsoppgjøret i staten.
Dette medlem viser til at
regjeringen og støttepartiene i forhandlingene om statsbudsjettet
for 2018 ble enige om å øke avgiftene på sukker og brus med virkning
fra 1. januar 2018. Dette
medlem mener at arbeidet med folkehelse skal ha høy prioritet,
men at man samtidig bør ha høy terskel for å innføre avgifter for
norske bedrifter på kort varsel som ikke er utredet. Sukkeravgiftene
har så langt gjort en rekke arbeidsplasser over hele landet mer
utrygge med en betydelig utgiftsvekst, samtidig som det ikke skilles
mellom produkter med og uten sukker. Når vitaminbjørner og sukkerfrie
pastiller blir avgiftsbelagte, mens sukkerholdig kjeks ikke blir
avgiftsbelagt, er det et uttrykk for at man ikke har klart å avgrense
avgiftene på en god måte som ivaretar målet om bedre folkehelse.
Samtidig er det grunn til å være bekymret over at importen av godteri
og sukkerholdige brus- og drikkevarer fra utlandet ser ut til å
øke, noe som også utfordrer både folkehelse og arbeidsplasser i
Norge. Dette
medlem er skuffet over at avgiften ikke ble fjernet i budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og KrF, og mener derfor at økningen i
avgiftene bør reverseres i statsbudsjettet for 2019.
Dette medlem viser til Innst.
231 S (2017–2018), hvor en samlet komité slo fast at Stortinget
har et særlig ansvar for å forvalte fellesskapets penger på en god
og forsvarlig måte. Byggeprosjektet og de gjentatte kostnadsoverskridelsene
har på sin side svekket tilliten til Stortinget. Videre skrev komiteen
at det påhviler presidentskapet et særlig ansvar for å gjenoppbygge
tilliten ved å fullføre byggeprosjektet på en forsvarlig måte.
Dette medlem viser til at
komiteen i samme innstilling uttrykte at en i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett 2018 ville gjennomføre en grundig gjennomgang og
behandle endelig kostnadsramme, og at
«Komiteen forutsetter
at de tilleggene som nå etterspørres fra presidentskapet er tilstrekkelig
til å dekke alle kostandene i prosjektet og at presidentskapet iverksetter
de nødvendige tiltakene for å sørge for dette».
Dette medlem viser til at
finanskomiteen har ansvar for bevilgninger til Stortinget på bakgrunn
av forslag og tallgrunnlag fra presidentskapet og administrasjonen.
Når det gjelder byggeprosjektet, er det presidentskapet i kraft
av å være byggherre som har ansvaret for gjennomføring, framdrift
og kostnadsramme, og det er på bakgrunn av dette finanskomiteen
kan behandle og innstille på et budsjett. Dette medlem mener rapporten
fra Dovre Group Consulting om kvalitetssikring og usikkerhetsestimat
(av april 2018) synliggjør at det fortsatt er høy resterende usikkerhet
ved byggeprosjektet. Dette
medlem merker seg at rapporten ikke drøfter risikoen for forsinkelser
og usikkerhet ved framdriften. Disse to faktorene er sentrale for
å vurdere endelig kostnadsramme, og dette medlem imøteser en oppdatert
gjennomgang av prosjektet og kostnadsrammen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2019 samt dersom det skjer vesentlige endringer i prosjektet.
Dette medlem viser til at
Stortinget senest i forbindelse med behandlingen av budsjettet for
2018 vedtok en kostnadsramme for byggeprosjektet som kort tid etter
viste seg ikke å være riktig. Dette medlem viser til at
et samlet Storting ved behandlingen av Innst. 486 S (2016–2017)
til saken «Riksrevisjonens undersøkelse av Stortingets byggeprosjekt;
Prinsens gate 26, nytt post- og varemottak og innkjøringstunnel»
understreket at presidentskapets plikt til å påse at konstitusjonelle
regler overholdes, innebærer også å legge til rette for at Stortinget
kan ta reelle avgjørelser på et forsvarlig grunnlag. I tillegg ble
det slått fast at presidentskapet pålegges å rapportere til Stortinget
om den videre utviklingen i økonomi og fremdrift i byggeprosjektene
hver for seg og samlet.
Dette medlem viser til at
den omtalte rapporten fra Dovre Group Consulting også viser at det
har vært svært mangelfull rapportering og kontroll på framdrift
i prosjektet, og det påpekes vesentlige mangler i styringssystemene. Dette medlem vil
understreke at det er byggherre som er ansvarlig for å sikre at
dette bedres og ivaretas. Dette medlem viser til at
en sentral forklaring på forsinkelser og kostnadsoverskridelser
har vært svakheter i kontrakter og dårlig prosjektering. Dette medlem mener
det er vesentlig å understreke at dette er byggherrens ansvar, både
å gjennomføre selvstendige vurderinger og bedre underlaget for prosjektet.
Dette medlem fremmer for
øvrig følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2019, foreslå
opptrapping av tilskudd til Internasjonalt samisk filminstitutt
slik at instituttet blir gjort i stand til å finansiere samiske
spillefilmer og serier, slik det ble varslet i filmmeldingen (Meld.
St. 30 (2014-2015)), og slik Stortinget støttet i Innst. 83 S (2015–2016).»
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2019 sikre
finansiering for en nasjonal sjømatlinje, lagt til Vardø videregående
skole.»
«Stortinget
ber regjeringen instruere Statsbygg slik at prosjekteringen av Tromsø
museum/Nordområdemuseet gjennomføres som en åpen, internasjonal
arkitektkonkurranse.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre et midlertidig forbud mot omsetning av fartøy
med tillatelse til å fiske leppefisk, og ber om at spørsmålet om
omsettelighet sendes på høring i næringen før beslutning om eventuelt
forbud eller åpning.»
Revidert nasjonalbudsjett
2018 – forslag til endringer fra Sosialistisk Venstreparti
|
|
|
|
|
Forslag til utgiftsøkninger
|
Mill.kr
|
Kapittel
|
Post
|
Reversere
deler av kuttene i ressurskrevende tjenester for kommunene
|
200
|
575
|
60
|
Øke
flomberedskapen og forhindre skader av ekstremvær og klimatilpasning
|
50
|
571
|
60
|
Styrking
av politi øremerket Oslo og gjeng- og ung krim
|
30
|
440
|
1
|
Få
flere innsatte ut av langvarig isolasjon, bygge en forsterket felleskapsavdeling
på Ila fengsel.
|
15
|
430
|
1
|
Flere
sengeplasser til regional sikkerhetsavd. Helse Sørøst
|
10
|
732
|
72
|
Støtte
til Studium Actoris i Østfold, fri scenekunst
|
2
|
323
|
71
|
Felleskapasiteter
i Forsvaret, flyttet fra Trident Juncture
|
13,3
|
1720
|
1
|
Beholde
politiutdanning i Kongsvinger
|
1,9
|
442
|
1
|
Økt
støtte til rekrutteringstiltak til lærerutdanningene
|
10
|
226
|
21
|
Reversere
kutt i bo- og omsorgsløsninger for mindreårige asylsøkere
|
22,2
|
490
|
60
|
Reversere
kutt i stønader til beboere i asylmottak, heve livsoppholdssatsen
|
5
|
490
|
70
|
Øke
støtteordningen for gruppe 2 bil til også å gjelde utviklingshemmede personer
med sterkt utagerende adferd
|
8,5
|
2661
|
74
|
SUM utgifter
|
367,9
|
|
|
Forslag til inndekning
|
|
|
|
|
|
Bokført
|
Påløpt
|
Kapittel
|
Post
|
Økt
CO2-avgift med 10 pst.
|
300
|
370
|
5543
|
70
|
Reversering
av redusert alkoholavgift for små bryggeri
|
7
|
8
|
5526
|
70
|
Kutt
i planlegging av fergefri E39
|
20
|
20
|
1321
|
70
|
Ikke
bygge dubleringsplasser
|
46,5
|
46,5
|
430
|
1
|
Ikke
bygge dubleringsplasser
|
3,2
|
3,2
|
430
|
45
|
Kutt
i støtten til NATO-øvelsen Trident Juncture 2018
|
12,8
|
12,8
|
444
|
1
|
Kutt
i bevilgning til kommunikasjon rundt Trident Juncture
|
0,5
|
0,5
|
1700
|
1
|
Reduksjon
av budsjettet til UNE
|
5
|
5
|
491
|
21
|
SUM inndekning
|
395
|
466
|
|
|
Inndekning
|
395
|
Utgifter
|
367,9
|
Redusert bruk
av oljeinntekter
|
27,1
|