2.2.1 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til budsjettforliket mellom de tre partiene, der det er foreslått
betydelige satsinger på velferd og klimatiltak, som kombinert med
skatte- og avgiftsendringer gir et mer rettferdig Norge. Inntektsgruppene
med inntekt under 750 000 kroner får skattekutt sammenlignet med
2021. Økt satsing på grønn industri, endringer av klimarelaterte
avgifter og en rekke andre klimatiltak vil bidra til at Norge kutter
utslipp mot 2030. Flere av de usosiale kuttene til Høyre-regjeringen
gjennom åtte år er reversert, og partiene gjør viktige velferdssatsinger
som gratis halvdagsplass i SFO, billigere barnehage og forbedringer
på tannhelse, som gir vanlige folk lavere utgifter og mer og bedre
velferd.
Flertallet vil understreke
at det er ved å bygge på det beste ved landet vårt at vi får folk
med på store samfunnsløft. Sterke fellesskap, høy tillit og små
forskjeller er avgjørende for at folk trygt kan være med på å utvikle hele
Norge. Flertallet viser
til at når regjeringen i budsjettforslaget prioriterer tiltak som
svarer på utfordringer folk opplever i hverdagen, og som bygger
opp tilliten og fellesskapet og ned forskjellene mellom folk, så
ruster det også Norge for å løse de store utfordringene som ligger
foran oss, som klimakrise, digitalisering, sentralisering og å løse
velferdsstatens store oppgaver.
Flertallet viser til at målet
for regjeringens økonomiske politikk er en økonomisk vekst som bidrar
til arbeid til alle, mer rettferdig fordeling som reduserer de sosiale
og geografiske forskjellene, og en sterk velferdsstat med gode tjenester
uavhengig av folks lommebok og bosted.
Flertallet vil understreke
betydningen av å utvikle et moderne og framtidsrettet transportsystem
som gjør trafikkavviklingen enklere, raskere og tryggere. Det skal
være gode kommunikasjoner og transportmuligheter over hele landet. Flertallet viser
til at veger, jernbane, havner og lufthavner bidrar til å binde
landet sammen og er avgjørende for næringsutvikling og for at folk
skal kunne bo i hele landet. Både distriktenes og byenes behov må
ivaretas.
Flertallet mener transportvirksomhetene
og -etatene må se deres arbeid i sammenheng med hverandre slik at
samfunnet får mest mulig nytte ut av investeringene som har blitt
gjort og gjøres for kyst, luft, vei og bane. Det er behov for sterkere
koordinering som kan sikre helhetlig forvaltning og samordnet bruk
av infrastruktur og ressurser. Ved bedre samordning vil en bedre
kunne utnytte de ulike transportformenes fortrinn ut fra transportøkonomiske,
klimapolitiske og geografiske forutsetninger.
Flertallet viser til at en
infrastruktur med god standard også vil bedre trafikksikkerheten
og gjøre at transportsystemet i størst mulig grad kan benyttes av
alle. Flertallet viser
til klimaforliket i Stortinget i 2012, hvor det slås fast at trafikkveksten
i og rundt de største byene skal tas gjennom økt bruk av kollektive
løsninger og ved å legge til rette for bruk av sykkel og gange. Flertallet viser
til at økt fremkommelighet, bedre sikkerhet og miljøhensyn må ligge
til grunn for samferdselspolitikken. Klimaendringene får konsekvenser
for veier og jernbane, og det må sikres mot flere og hyppigere skred. Flertallet viser
til at det er store behov for skred og tunnelsikring på både fylkes-
og riksveinettet, og mener det haster å få på plass en nasjonal
gjennomføringsplan for ras- og skredsikring av alle riksveier og fylkesveier
med høy og middels skredfaktor. Flertallet er opptatt at
samferdselsutbyggingene har stor betydning ut over de resultatene
som skapes i form av veier, baner eller bygninger. Flertallet mener ringvirkninger
i form av fagopplæring, rekruttering, næringsutvikling, utvikling
av ny miljøteknologi og innenlands verdiskapning er faktorer som
i altfor liten grad ble gitt oppmerksomhet i den avgåtte høyreregjeringens
samferdselspolitikk.
Flertallet viser til at Norges
underskudd i utenrikshandelen utenom olje og gass har blitt kontinuerlig forverret
de siste årene. Tall fra SSB viser at underskuddet i 2020 var på
hele 312 mrd. kroner. Det er derfor et sentralt og overordnet mål
å bedre handelsbalansen for fastlandsøkonomien. Alle politikkområder
må bidra til dette målet. Når investeringer på flere milliarder
kroner har blitt gjort i vei og bane, må også industriens behov for
tilkobling møtes. Slik kan samfunnet reelt høste flere verdier av
samferdselsinvesteringer som forutsatt, og viktige muligheter for
det norske samfunnet for ny industribygging, bedret handelsbalanse
og lavere klimagassutslipp med godstransport på bane kan dermed
realiseres.
Norske arbeidsplasser
Flertallet viser til at mange
samferdselsprosjekter under den forrige regjeringen er lyst ut med
anbud av en slik størrelse at norske bedrifter enten ikke våger eller
ikke har mulighet til å delta i konkurransen. Flertallet finner grunn til
å advare mot en utvikling som går i retning av at multinasjonale
selskaper bygger norsk infrastruktur med utenlandsk, billig arbeidskraft, hvor
Norge taper arbeidsplasser og viktig kompetanse. Anbud skal utformes
slik at lokale og regionale aktører kan delta.
Seriøse bedrifter og trygge arbeidsplasser
Flertallet ser på yrkessjåfører
som en yrkesgruppe med selvsagt rett til å kunne leve av jobben
sin og ha familie, hus og hjem. Likevel ser vi at transportbransjen ofte
byr på stadig dårligere arbeidsvilkår, og flertallet er bekymret over
at transportbransjen under den avgåtte regjeringen har utviklet
seg i retning av et marked preget av svart arbeid, useriøsitet og
svakere tilknytning til det ordinære arbeidsmarkedet. Dette er en
utvikling flertallet vil
endre.
Flertallet konstaterer at
regjeringen går inn for å styrke de seriøse bedriftene i transportnæringen. Flertallet ser
det nødvendig med en mer aktiv politikk for å bedre lønns- og arbeidsforholdene
gjennom å bekjempe sosial dumping og arbeidslivskriminalitet, og på
denne måten skape bedre vilkår for seriøse transportbedrifter i
en stor og viktig bransje med over hundretusen arbeidsplasser over
hele Norge. Flertallet viser
til at regjeringen vil ta initiativ til en handlingsplan mot sosial
dumping. Flertallet vil
øke kontrollinnsatsen mot tunge kjøretøyer langs norske veier.
Drosje
Flertallet konstaterer at
de tidligere regjeringspartiene og Fremskrittspartiet har gjennomført
et uansvarlig frislipp når det gjelder drosjeløyver, og har gjennomført
en ikke faglig begrunnet deregulering av drosjemarkedet som allerede
er i ferd med å ødelegge arbeidsmarkedet for en stor yrkesgruppe
med drosjesjåfører. Flertallet ser
at drosjesjåfører som trenger forutsigbar inntekt og muligheten
til både å sikre seg framtidig pensjon og trygdeordninger, nå skal
tvinges til å konkurrere mot privatbilister med mobilapp, som ofte ikke
er klar over at dette er grunnleggende rettigheter i et moderne
samfunn.
Flertallet konstaterer at
høyresidens drosjepolitikk gir et dårligere tilbud til publikum,
uforutsigbare priser, utrygge arbeidsplasser, dårligere lønnsomhet
i næringen, lavere og uforutsigbare skatteinntekter til samfunnet,
og et dårligere transporttilbud for syke, eldre og bevegelseshemmede
i distriktene.
Jernbane
Flertallet er motstandere
av den såkalte jernbanereformen. Flertallet konstaterer at
de tidligere regjeringspartiene og Fremskrittspartiet førte en politikk
for oppsplitting og privatisering av jernbanen som er et ideologisk
prosjekt som ikke vil føre til et bedre transporttilbud, hverken
for passasjerer eller gods. Flertallet er tydelig på
at den nye regjeringen sier nei til konkurranseutsetting, oppsplitting
og privatisering av jernbanen, og at regjeringen allerede har avlyst
konkurransen om togtilbudet omfattet av trafikkpakke 4, samt avsluttet
arbeidet med utlysning av trafikkpakke 5.
Teknologisk utvikling innen luftfart
Flertallet viser til at kravene
om en bærekraftig teknologisk utvikling har skapt en av vår tids
viktigste fellesarenaer for internasjonalt samarbeid, fremtidig
verdiskaping og nye arbeidsplasser. Spesielt gjelder dette luftfart
som allerede er en grensekryssende næring, men som nå står foran
sterke nasjonale og internasjonale krav. Flertallet mener at Norge
har naturgitte fortrinn for å ta en verdensledende posisjon innen
ny teknologisk utvikling innen luftfart, og det må derfor iverksettes
tiltak nå. Flertallet mener
en slik satsing innen luftfarten kan skape mange nye arbeidsplasser
i Norge, og at dette må etableres i tilknytning til kortbanenettet,
med de muligheter det gir for tilrettelegging av ny fremtidsrettet
infrastruktur med batteriteknologi og hydrogen.
Kyst
Flertallet er kritiske til
at kysten har blitt nedprioritert av de tidligere regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet i samferdselspolitikken under deres regjeringstid,
og viser til at knapt 3 pst. av totalrammen for NTP er foreslått
satt av til infrastrukturtiltak langs kysten. Flertallet peker på havnenes
betydning for verdiskaping og bosetting langs kysten, og har som
målsetting å styrke godsoverføringen fra vei til sjø.
Trygg ferdsel
Flertallet er bekymret for
standarden på distriktsveier over hele landet. Den avgåtte regjeringen
har i altfor liten grad fokusert på de 1 030 km med riksveier som
ikke er brede nok for gul midtstripe, og på det store etterslepet
i vedlikehold på veisystemet i distriktene. Høyreregjeringen har
også nedprioritert vintervedlikeholdet på enkelte strekker ved å
nedklassifisere veier som også har mye tungtrafikk. For dårlig vintervedlikehold
gir trafikkfarlige veier. En nedprioritering av vintervedlikeholdet
er i strid med nullvisjonen for null skadde og drepte i trafikken
som Stortinget har vedtatt. Flertallet påpeker derfor
at det raskt må sikres ordentlig vintervedlikehold i veisektoren.
Flertallet vil peke på de
44 000 km med fylkesveier som har et økende etterslep på vedlikehold,
som nå utgjør mer enn 70 mrd. kroner. Omtrent samme beløp trengs
for rassikring langs utsatte veier ifølge Nasjonal rassikringsgruppe.
Mange innbyggere lever daglig med fare for skred og ras på veiene
der de ferdes. Klimaendringene gjør at slike hendelser skjer hyppigere. Flertallet vil
påpeke viktigheten av å prioritere skredsikring på veiene og er
glade for at regjeringen varsler en plan for å sikre de veiene med
høy og middels skredfaktor.
Vei
Flertallet viser til budsjettenigheten
mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, hvor
Stortinget ber regjeringen frem mot statsbudsjettet for 2023 komme
tilbake med en vurdering av veiporteføljen i Nasjonal transportplan
for å sikre en effektiv gjennomføring og oppfølging av klimamålene.
Gjennomgangen skal også vurdere veinormalene, herunder en høyere
terskel for trafikkmengde for bygging av firefelts motorvei.
Videre viser flertallet til
at Stortinget ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen og Nye
Veier ved bygging av nye veier bruker handlingsrommet i veinormalene
for å sikre at tapet av matjord og natur blir så lavt som mulig,
samt sørge for at utbyggingskostnader og bompenger holdes nede.
Flertallet viser til sine
forslag i forbindelse med behandling av Nasjonal transportplan i
juni 2021, hvor vi ønsker en gjennomgang og evaluering av de ulike
reformene og omorganiseringenes innvirkning på de faglige miljøene
innenfor veisektoren, og en utredning av hvordan veibygging skal
organiseres og gjennomføres, slik at den får en mest mulig effektiv
og hensiktsmessig organisering.
Flertallet mener at veiutbygging
må underlegges politisk styring.
Flertallet peker videre på
at bruken av porteføljestyring bør bli gjenstand for en evaluering.
Videre mener flertallet at
det er viktig at transportvirksomhetene har gode rammevilkår som
setter virksomhetene i stand til å utføre målene i politikken som
beskrives i denne innstillingen.
Utbygging av infrastruktur
skal bidra til lokale og regionale arbeidsplasser. Det skal utredes
hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres
med bakgrunn i at stadig flere utbyggere og veieiere gir fare for
økte kostnader, mer fragmenterte fagmiljøer og mindre sammenhengende
utbygging. I tråd med dette må styringsmodeller og mandat for transportvirksomhetene
gjennomgås for å sikre bedre prioritering og samfunnsmessig styring.
Det er viktig at
den utredningen som gjennomføres, gir et beslutningsgrunnlag slik
at Stortinget kan se organisering i sammenheng med de viktige samfunnsmålene flertallet har
nevnt i denne innstillingen, slik som fagopplæring, inkludering
i arbeid, vedlikehold, utslippskutt, utvikling av miljøteknologi
og innenlandsk verdiskaping.
Videre viser flertallet til
at driftskontraktene som ble inngått i 2019, hadde en prisøkning
på om lag 42 pst. sammenlignet med de kontraktene de avløste. For
nye driftskontrakter inngått i 2020, var tilsvarende prisøkning
på om lag 73 pst.
Hovedårsaker til
dette kan være avviklingen av sams veiadministrasjon med oppsplitting
av felleskontrakter for riks- og fylkesvei. På grunn av oppsplitting
av felleskontrakter for riks- og fylkesvei har det vært en stor kostnadsøkning
på driftskontraktene på riksvei de siste årene. I årene framover
får en tredje aktør, Nye Veier, stadig større ansvar for drift av
riksveinettet, når de skal drifte og vedlikeholde veiene de har
bygd. Flertallet er
bekymret for at den forrige regjeringen har splittet opp ansvaret
i veisektoren uten at det samtidig har blitt tatt grep for å hindre
store kostnadsøkninger.
Flertallet vil peke på den
krevende situasjonen Statens vegvesen står i med stort nedtrekk
i økonomi, reduksjon av antall ansatte og omorganisering. Overgangen
fra regioner til divisjoner har vært krevende, og signaler om reduksjon
av antall trafikkstasjoner har medført at flere ansatte har sluttet. Flertallet viser
til Stortingets vedtak 582 fra 2021 der det framgår at dagens trafikkstasjoner
skal bestå for å gi gode tjenester nær innbyggerne. Flertallet vil
peke spesielt på at ventetida for oppkjøring til førerkort har vært
altfor høy mange steder. Flertallet mener det må iverksettes
ytterligere tiltak for å øke antall sensorer og redusere ventetida
på oppkjøring.
Høyhastighets internett
Tilgang til høyhastighets
internett er i stor grad en forutsetning for både bosetting og verdiskaping.
Stadig mer av nødvendig kommunikasjon i alle deler av samfunnet
er digital. God kapasitet er avgjørende både for bedriftene, offentlige
institusjoner og i den mellommenneskelige kontakten. Stadig mer
av informasjonsflyten mellom innbyggere og det offentlige er digital. Flertallet vil
understreke viktigheten av at det ikke oppstår digitale klasseskiller
der innbyggere i enkelte områder ikke har den samme digitale infrastrukturen som
andre. Flertallet vil
derfor fremheve at regjeringen varsler at alle husstander der det
bor fastboende, skal ha tilgang til høyhastighets internett innen
2025. Flertallet viser
til budsjettenigheten der regjeringen øker bevilgningene til bredbåndsutbygging.