Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Anniken Huitfeldt, Runar
Sjåstad og Solveig Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad
Helleland og Henning Wold, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen Willfred
Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad
og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens
Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser
til Prop. 25 S (2023–2024) Endringar i statsbudsjettet 2023 under
Nærings- og fiskeridepartementet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til den foreslåtte økningen i kap.
953 post 50 risikokapital og post 95 kapitalinnskudd med henholdsvis
650 mill. kroner og 1 207 mill. kroner. Disse
medlemmer mener det fremstår lite sannsynlig at disse midlene
vil bli brukt utelukkende i løpet av siste halvdel av desember 2023. Disse medlemmer oppfatter at det i praksis
innebærer betydelig økt oljepengebruk neste år, og at dette er i
strid med budsjettreglene.
Disse medlemmer mener
forslagene burde vært behandlet i statsbudsjettet for 2024, men
at regjeringen har valgt å få det til å se ut som de bruker mindre oljepenger
neste år enn det de i realiteten legger opp til.
Disse medlemmer er
bekymret for den totale oljepengebruken, og det presset det medfører
for norsk økonomi.
Disse medlemmer går
på denne bakgrunn imot regjeringens forslag i kapittel 953, post
50 og 95.
Disse medlemmer viser
til den foreslåtte økningen i kap. 2426 post 72 risikokapital og
post 95 kapitalinnskudd med henholdsvis 350 og 650 mill. kroner. Disse medlemmer mener det fremstår lite
sannsynlig at disse midlene vil bli brukt utelukkende i løpet av siste
halvdel av desember 2023. Disse medlemmer oppfatter
at det i praksis innebærer betydelig økt oljepengebruk neste år,
og at dette er i strid med budsjettreglene.
Disse medlemmer mener
forslagene burde vært behandlet i statsbudsjettet for 2024, men
at regjeringen har valgt å få det til å se ut som de bruker mindre oljepenger
neste år enn det de i realiteten legger opp til.
Disse medlemmer er
bekymret for den høye oljepengebruken, og det presset det medfører
for norsk økonomi.
Disse medlemmer går
på denne bakgrunn imot regjeringens forslag i kap. 2426 post 72
og 95.
Disse medlemmer viser
til tendensen der regjeringen tar stadig større politiske grep i
nysalderingen av statsbudsjettet, og at det flyttes større summer
enn tidligere. Disse medlemmer mener
det er en uheldig utvikling, og påpeker at alle justeringene det
er mulig å gjøre i revidert statsbudsjett, skal tas i den forbindelse. Disse medlemmer mener det er uheldig
når politiske markeringer gjøres i forbindelse med nysalderingen, og
understreker at det er viktig for den politiske prosessen knyttet
til budsjettarbeidet, at nysalderingen er en nysaldering, og ikke
et revidert budsjettforslag.