Med bakgrunn i Lossiusutvalgets innstilling i NOU 1985:34, la
Sosialdepartementet frem St.meld. nr. 67 (1986-87) Om ansvar for
tiltak og tjenester for psykisk utviklingshemmede. Regjeringen foreslo
i meldingen en avvikling av det særskilte helsevernet for
psykisk utviklingshemmede. Forslaget innebar at kommunene skulle
overta ansvaret for å gi alle psykisk utviklingshemmede
tilbud om sosiale og helsemessige tjenester på linje med
andre. Tiltakene skulle tilpasses de spesielle behov den enkelte
har, med sikte på å sikre levestandarden på linje
med andre av landets borgere. Fylkeskommunen skulle fortsatt gi
tilbud om spesialisthelsetjenester og behandling i sykehus. På grunnlag
av Stortingets behandling av denne meldingen la Regjeringen frem Ot.prp.
nr. 49 (1987-88) og Stortinget sluttet seg i hovedtrekk til departementets
forslag i Innst. O. nr. 78 (1987-88).
En enstemmig sosialkomité sluttet seg til avviklingen
av HVPU, Helsevernet for psykisk utviklingshemmede. Alle klienter
som hadde opphold i institusjon skulle flyttes ut og institusjonene
avvikles innen utgangen av 1995. Det skulle utvikles en tiltaksplan
for hver enkelt bruker og ingen skulle tvangsflyttes, slik sosialkomiteen
understreket i Innst. S. nr. 240 (1989-90):
«Komiteen vil i særdeleshet legge vekt på at
den enkelte psykisk utviklingshemmedes eget ønske om bostedskommune
skal legges til grunn ved utskriving fra institusjon. Dette vil
bety at det bare unntaksvis vil være beboere som må bo
i en annen kommune enn den de selv har ytret ønske om.
Et slikt ønske må bygge på at den enkelte
har rett til et reelt valg mellom to tilbud.»
Denne innstillingen ble forsterket gjennom behandlingen av Dokument
nr. 8:58 (1990-91) fra stortingsrepresentant John I. Alvheim om å be Regjeringen
sørge for at sosialkomiteens intensjoner i Innst. S. nr.
240 (1989-90) om bl.a. ikke å foreta tvangsutflytting av
mennesker med psykisk utviklingshemming blir gjennomført.
HVPU-reformen som ble startet den 1. januar 1991 og skulle være
gjennomført innen utgangen av 1995 var en reform som plasserte
ansvaret for omsorg for mennesker med psykisk utviklingshemming hos
kommunene. Reformen hadde som hovedhensikt å omplassere
PU-klientene som bodde i institusjon, inn i egne boliger. Ofte innebar
dette en tilbakeføring fra større, sentrale institusjoner
tilbake til hjemkommuner og nærmiljøer. Reformen
hadde betydelig mindre virkning for klienter som var hjemmeboende. Reformen
medførte at kommunene måtte etablere nye boliger
for denne gruppen.
§ 1 Midlertidig lov om avvikling av institusjoner omtaler
lovens formål i følgende 3 punkter:
a) å bedre og normalisere
levekårene for mennesker med psykisk utviklingshemming
b) å legge forholdene til rette for at personer
med psykisk utviklingshemming så langt som mulig kan leve
og bo selvstendig og ha en aktiv og meningsfylt tilværelse
i fellesskap med andre
c) å fremme en avvikling av institusjonsomsorgen for
mennesker med psykisk utviklingshemming og fremme utviklingen av
alternative tilbud.
I juni 1990 behandlet Stortinget Innst. S. nr. 240 (1989-1990)
til St.meld. nr. 47 (1989-90) om gjennomføring av reformen
for mennesker med psykisk utviklingshemming. Stortingsmeldingen
la bl.a. til grunn den utviklingen som hadde skjedd i synet på hva
utviklingshemming er og hva som er best for den som har utviklingshemming.
Normaliseringsprinsippet var sentralt gjennom hele meldingen. Sentralt
i denne tankegangen var at alle skal ha rett til samme levekår
og samme valgfrihet så langt dette er mulig. Særorganer
til å gi tjenester til spesielle grupper skulle ikke opprettes.
Meldingen tok også for seg viktige forhold som arbeid,
bolig, opplæring og fritid.
Fritidstilbud, sosial tilpasningsevne og -muligheter for den
enkelte PU-klient er viktige faktorer når det gjelder overgang
til en normalisert tilværelse og meldingen understreket
følgende:
«Psykisk utviklingshemmede må gis et kultur-
og fritidstilbud - likeverdig med tilbudet til befolkningen for øvrig.
Mangel på meningsfylt fritid vil kunne føre til
mistrivsel og sosial isolasjon selv om kvaliteten på andre
tjenester, som bolig og sysselsetting, er god.»
Det skulle være en kommunal oppgave å sørge for
at de psykisk utviklingshemmede fikk et tilrettelagt kultur- og
fritidstilbud. Stortingsmeldingen understreket også at
«HVPU-reformen aktualiserer samtidig behovet for lokalsamfunn
der man viser medmenneskelighet og tar vare på hverandre.»
Et slikt ønske kunne man vanskelig regne med å gjennomføre
ved innføringen av en reform for disse klientene.
Et flertall i sosialkomiteen, alle unntatt Sosialistisk Venstreparti,
uttalte i en merknad følgende:
«Med bakgrunn i de ulike behov hos den enkelte psykisk
utviklingshemmede ser flertallet det som nødvendig at denne
reformen må gjennomføres på en måte
som gjør at den enkelte psykisk utviklingshemmede blir
stående sentralt når tiltak planlegges, og at
reformen skjer i nær forståelse med foreldre og andre
pårørende.»
Det samme flertallet sa også følgende:
«Flertallet vil understreke at mangel på meningsfylt
fritid vil kunne føre til mistrivsel og sosial isolasjon
selv om kvaliteten på andre tjenester, som bolig og sysselsetting,
er god.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Alvheim og Ytterhorn,
sa i sine merknader:
«Disse medlemmer vil peke på at klienter
som flytter ut fra institusjonene lett kan bli isolert av mangel
på aktive fritidstilbud, særlig på kvelder,
helger og høytider. Slik isolasjon mener disse medlemmer
kan føre til adferdsvansker hos mange og isolasjonen kan også føre
til mobbing og utnyttelse av klientene i lokalmiljøet.
Disse medlemmer finner det svært uheldig at rettssikkerhetsspørsmålet
for de psykisk utviklingshemmede ikke er klarlagt før reformen
settes i kraft. Dette mener disse medlemmer kan gi uheldige utsalg
og vil derfor sterkt understreke viktigheten at det nedsatte rettssikkerhetsutvalget
så snart som mulig legger frem sin innstilling.»
I St.meld. nr. 47 (1989-90) viser departementet til at mennesker
med psykisk utviklingshemming, mer enn de fleste, er avhengig av
at andre ivaretar deres rettssikkerhet og at de får hjelp
til å gjøre sine rettigheter gjeldende. Utenfor
institusjon er mange avhengig av hjelp etter kommunehelsetjenesteloven, lov
om sosial omsorg og diverse kommunale ordninger som hjelpeordningene
for hjemmene og støttekontaktordninger. Ingen av de nevnte
lovene eller hjelpeordningene sikrer lovbestemte rettigheter i enhver
situasjon, men tar sikte på at det er behovene som skal
dekkes. Det er også av stor betydning at PU-klienter kan
gjøre krav gjeldende når det gjelder trygderettigheter.
I boken «Rettssikkerhet og livskvalitet for utviklingshemmede» (Ad
Notam Gyldendal 1995 s. 206) viser Aslak Syse til at det sosialpolitiske
løft Ansvarsreformen har vært for kommunene, har
vært mer «selvpålagt» enn «lovpålagt» og
at dette etter hvert kan medføre et tilbakeslag for den
videre utbygging av tilbud med høy kvalitet. Han sier også følgende:
«Nå skal psykisk utviklingshemmede behandles etter
det samme lovverk som øvrige innbyggere. Når dette
alminnelige lovverk ikke gir særrettigheter til særlig
svake brukere - noe reformideologene har motarbeidet gjennom hele
reformprosessen - blir psykisk utviklingshemmede avhengige av kommunal
velvilje for å oppnå kvalitativt gode tilbud.
Lovverket sikrer bare en minstestandard.»
I bokens kapittel 17, pkt. 17.1.2 hevder Syse:
«Et bedret boligtilbud utgjør den viktigste
velferdsøkningen, mens det er vesentlige mangler ved kultur og
fritidstilbudene.»
og han viser til Tøssebro 1995c, som med basis i egen
forskning har vurdert reformens virkninger, og funnet
«det mer treffende å si at vi er i ferd med å avslutte en
boligreform, enn at velferdsstaten er utvidet».
Spørsmålet om velferden for de psykisk utviklingshemmede
er godt nok ivaretatt i dag har ikke vært vurdert av Stortinget
etter at reformen ble gjennomført mellom 1991 og 1995.
Enkelte forskere og organisasjoner har den siste tiden gitt uttrykk
for delte synspunkter og erfaringer.
Norsk Forbund for Psykisk Utviklingshemmede presenterte i 1997
en rapport som konkluderte med at 70 pst. av alle psykisk utviklingshemmede
i Norge har fått et vesentlig bedre liv som følge
av HVPU-reformen. Rapporten viste at 20 pst. opplever sin tilværelse
omtrent som før mens 10 pst. har fått det verre.
Evalueringen var utført på oppdrag fra Sosial- og
helsedepartementet. NFPU var den organisasjonen som gikk sterkest
inn for at absolutt alle klienter i institusjon skulle flyttes ut
til egen boenhet, uavhengig av klientens tilstand eller muligheter.
Peter Tomren, medlem av Landsforbundet for utviklingshemmede
og pårørende kommenterte evalueringen slik:
«Vi skal alle være glade om 7 av 10 har fått
det bedre. Setter man tallene inn i en sammenheng kan man imidlertid
gjøre seg visse refleksjoner. Det var ca. 5 500
personer med heldøgnstilbud i HVPU da reformen ble iverksatt.
Hvis hver tiende av disse har fått det verre, betyr det
at 550 mennesker har en verre livssituasjon enn de hadde mens de
hadde tilbud fra HVPU. Å fremstille en reform som vellykket
når så mange medmennesker har fått sitt
liv forverret, faller på sin egen urimelighet. Stortingets
klare løfte var at ingen skulle få et dårligere
tilbud.»
Psykolog Tor Jensen, som har tatt sin doktorgrad på en
evaluering av HVPU-reformen, konkluderte i sin doktorgrad med at
rundt 40 pst. av de psykisk utviklingshemmede som har flyttet til
egen bolig etter reformen er blitt mindre selvstendige. Vel halvparten har
fått større problemadferd, som omfatter alt fra selvskading
og vold til passivitet og tvangshandlinger. Jensen sier at det ikke
kan være noen tvil om at reformen var for dårlig
planlagt. Hans konklusjoner er basert på oppfølging
av 64 psykisk utviklingshemmede fra 1987 til 1996.
Norsk institutt for by- og regionsforskning (NIBR) har
evaluert arbeidet med psykisk utviklingshemmede i Oslo.
Rapporten viste at målet i den såkalte ansvarsreformen,
nemlig å forbedre de psykisk utviklingshemmedes livssituasjon,
ikke er nådd. Riktignok har mange fått bedre boforhold
og mer selvbestemmelse, men fritidsaktiviteter og sosialt nettverk
er svekket. Rapporten forteller også at tre av fire pårørende
i Oslo mener at psykisk utviklingshemmede ikke har fått
det bedre etter HVPU-reformen. Ansatte er langt mer positive til
reformen.
Robert Rustad, generalsekretær i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
(FFO) sier det slik:
«Vi støtter hovedtanken i HVPU-reformen,
men ser at dette på mange måter er blitt en ensomhetsreform.
Mange er blitt flyttet ut av et fellesskap til egne boliger med
profesjonelle hjelpere rundt seg. Det har ført til at mange
er blitt veldig ensomme. De treffer ikke lenger likesinnede. Vi
har eksempler på at psykisk utviklingshemmede kan omgås
opptil 60 forskjellige personer i boligene, og vi tror den store
kontaktflaten skaper fremmedgjøring. Er de sterkest utviklingshemmede
tjent med å bo avskjermet i egen bolig uten tilsyn fra
andre i fagmiljøet enn de nærmeste hjelperne?
Fagmiljøet i skjermede miljøer blir også ensomt.»
Helge Strand Østtveiten, forsker ved NIBR, mener at
kommunene må legge reformperioden bak seg og tenke nytt.
Han legger frem forslag om Kommunal helhetstenkning der de psykisk
utviklingshemmede ikke må bli «usynlige» når
andre utsatte grupper skal hjelpes. Han tar også til orde
for at kommunene bør begynne å tenke på institusjonsløsninger
for en del av brukerne og viser til at enkelte kommuner tenker på samarbeid
på tvers av kommunegrenser - interkommunale institusjoner.
Han viser også til behovet for større kompetanse
og kunnskapsoppbygging blant de ansatte innenfor denne omsorgen.
Han konkluderer som følger:
«Som sosialpolitisk tiltak var HVPU-reformen en revolusjon.
Jeg tror også at vi skal være glad for at reformen
kom. Mange mennesker har utvilsomt fått et helt annet og
bedre liv som følge av reformen. Men vi skal kanskje innse
at vi nå bør vurdere å legge reformperioden
bak oss og tenke nytt. I større grad enn for normalbefolkningen
må dette være et felles samfunnsansvar.»
I Dokument nr. 4 (1998-99) Melding for året 1998 fra
Sivilombudsmannen tar Sivilombudsmannen til orde for tilfredsstillende
tilsynsordninger. Han viser til at de klienter som tidligere bodde
i institusjoner hadde et helhetlig tilbud der det var etablert ordninger
med tilsyn utenfra. Når de samme klientene nå bor
i egne private boliger medfører dette at kontrollen av
det tjenestetilbudet kommunene må yte, må organiseres
på en annen måte. Klager til fylkesmannen er blitt
avvist med henvisning til § 7-2 i forskrift av
4. desember 1992 nr. 915 gitt med hjemmel i sosialtjenesteloven § 7-12
der «bolig med heldøgns omsorgstjenester» avgrenses
til aldershjem, barn under 18 år og privat forpleining.
Betegnelsen «bofellesskap» vil dermed falle utenom definisjonen
i forskriften og kommunen har ikke plikt til å yte tilsyn
etter sosialtjenesteloven, Aslak Syse hevder i sin bok «Rettssikkerhet
og livskvalitet for utviklingshemmede» at forskriften ikke
kan være gyldig, fordi den innskrenker de lovpålagte
tjenestetilbudene. Sivilombudsmannen ber departementet om å gi
sitt syn på dette.