Til Stortinget
Kosmetisk kirurgi er en bransje i sterk vekst, og forslagsstillerne
mener det er viktig med politisk debatt rundt sider ved denne bransjen.
Det kan bli et stort helseproblem når knapt utviklede unge
mennesker opererer en ellers frisk kropp eller når bransjen selv
bruker store penger på reklame som massivt markedsfører
stadig nye perfeksjonsmuligheter. Forslagsstillerne mener dessuten
det er bekymringsfullt at vi tillater at det sendes ut så til
de grader tydelige signaler til barn og unge om hva slags idealkropp
de bør tilstrebe. En helseundersøkelse utført
av WHO viser at unge norske jenter i stor grad sliter med å akseptere
kroppen sin, og at hver fjerde norske jente på ti år
slanker seg eller skulle ønske hun gjorde det. For norske
jenter på 15 år gjelder dette over halvparten. Gutter
og voksne blir også mer og mer opptatt av hvordan kroppen
deres ser ut, og dette har ikke bare positive konsekvenser.
Forslagsstillerne har merket seg at Norsk plastikkirurgisk forening
i 2001 innførte vedtekter som sier at kosmetisk kirurgi
ikke skal utføres på personer under 18 år.
Brytes vedtektene, risikerer man eksklusjon. Forslagsstillerne mener
det er på tide å lovfeste dette og derigjennom
vise at stortingspolitikerne er opptatt av å følge
med i samfunnets utvikling, også på dette området.
Når Norsk plastikkirurgisk forening har kommet til at man
trenger en etisk aldersgrense på dette området,
er det fordi de mener det er uforsvarlig å fikse på de
yngstes utseende, og forslagsstillerne mener dette er et klokt standpunkt
som bør gjøres permanent gjennom lov.
Forslagsstillerne mener det må lovfestes et forbud mot å reklamere
for kosmetisk kirurgi. Dagbladet intervjuet mandag 4. mars 2002
Morten Rynning Kveim som ifølge Dagbladet er en av Norges
fremste eksperter på området, og Norges representant
både i den internasjonale foreningen for skjønnhetskirurgi og
internasjonal forening for plastikkirurgi. Kveim advarer mot useriøse
aktører innenfor bransjen og mener vi snart må bestemme
oss for om dette er salg eller medisin. Dersom det bare er salg,
er sannsynligheten stor for at ikke alle sider kommer fram, mener han.
Når vi samtidig vet at kosmetiske inngrep kan medføre
helsefare og at dette til dels er dramatiske inngrep i et menneskes
kropp, blir det desto viktigere å holde en viss kontroll.
Forslagsstillerne mener utviklingen på feltet til dels
har skjedd uten politisk debatt, verken om hva denne bransjen har å si
for den oppvoksende generasjons forhold til kroppene sine, om hvilke
helsemessige konsekvenser dette kan ha, eller hvilke etiske betenkeligheter
vi måtte ha rundt dette fenomenet. Forslagsstillerne er
opptatt av at Stortinget gjennom et vedtak om forbud mot å reklamere
for kosmetiske inngrep, kan gi et signal til bransjen om at dette
ikke er salg på lik linje med en hvilken som helst tjeneste.
Reklame opptar dessuten en stadig større del av det
offentlige rom, og klinikker fører til tider svært offensive
kampanjer med undertoner om at folk har grunn til å føle
seg misfornøyde dersom de for eksempel føler seg
for tykke eller har slappe bryster etter barnefødsler.
Etter forslagsstillernes oppfatning er denne form for reklame uetisk
både fordi den har som målsetning å gjøre
folk misfornøyde med seg selv, samtidig som det alltid
er forbundet med risiko å gjennomføre kirurgiske
inngrep, noe som gjør at unødvendige inngrep bør
unngås. Friheten for den enkelte klinikk kommer dermed
i konflikt med den enkeltes frihet til å være
fornøyd med seg selv og til å slippe å bli
utsatt for slike budskap, da det ofte ikke er mulig å slippe
unna dem så lenge dette markedsføres aktivt.
Det har alltid vært mulig å foreta kosmetiske
operasjoner, og leger gir henvisning til kirurger for dem som vurderes å ha
et medisinsk behov for slike operasjoner. Informasjon om slike operasjoner
vil alltid være tilgjengelig ved medisinsk konsultasjon.
Reklamen fyller i så måte ikke noen medisinsk
funksjon, men utgjør en del av en skjønnhetsindustri
som det etter forslagsstillernes oppfatning er nødvendig å få bedre
kontroll med. En måte er å innføre et
forbud mot reklame for kosmetiske operasjoner.
På denne bakgrunn fremmes
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å forby
kosmetiske operasjoner på personer under 18 år
som ikke har henvisning.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om forbud mot reklame
for kosmetiske operasjoner.
9. oktober 2002