Til Stortinget
Lønnsoppgjøret er partenes ansvar. Det er en underliggende forutsetning
for dagens arbeidslivspolitikk i Norge. Men det er likevel slik
at staten ved flere anledninger har gjort grep for å sikre at politiske
mål nås.
I 2000 og 2001 gjennomførte regjeringen Stoltenberg I betydelige
endringer i lærernes arbeidstidsbestemmelser. I tilknytning til
dette og utenfor de ordinære oppgjørene ble det gitt kraftige lønnshopp
for lærere.
Staten og/eller kommunene er arbeidsgiver for de aller fleste
innen de såkalte kvinnedominerte lavtlønnsyrkene i offentlig sektor.
I mange år har den til enhver tid sittende regjering argumentert
med at det er partenes ansvar å fremforhandle lønns- og arbeidsbetingelser,
og dermed unnlatt å forholde seg til at disse yrkesgruppene gjennom
flere år har sakket akterut i lønnsutviklingen i samfunnet. Samtidig
ser man en utvikling hvor det blir stadig mer krevende å rekruttere
personell til disse svært samfunnsviktige oppgavene.
Statistisk sentralbyrå (SSB) beregner i rapporten "Arbeidsmarkedet
for helse- og sosialpersonell fram mot år 2030" fra mars 2009 at
det kan bli en underdekning av helsepersonell i 2030 på 84 000 årsverk.
I rapporten står det følgende om situasjonen for hjelpepleiere,
omsorgsarbeidere og sykepleiere:
"Veksttakten for etterspørsel øker i framskrivingsperioden
og blir sterkest for de personellgruppene som i særlig stor grad
er sysselsatt innenfor pleie og omsorg eller i spesialisthelsetjenesten.
Dette gjelder særlig helsefagarbeidere (de tidligere hjelpepleiere
og omsorgsarbeidere) og sykepleiere, med en beregnet underdekning
for 2030 på hhv. nær 41 500 og nær 13 000 i referansealternativet."
Et godt lønnsnivå og en positiv lønnsutvikling vil bidra til
å rekruttere og beholde kompetente arbeidstakere og styrke tjenestenes
kvalitet.
Et lønnsløft for disse gruppene kan ikke gjennomføres med mindre
kommunene fullt ut kompenseres for økte utgifter knyttet til lønnsløftet.
Forslagsstilleren ber derfor Regjeringen snarlig iverksette tiltak
som muliggjør et lønnsløft for de såkalte kvinnedominerte lavtlønnsyrkene
i offentlig sektor.
Samtidig er det blitt en stadig større utfordring at mange innen
disse yrkesgruppene jobber ufrivillig deltid, og at arbeidskraftsressursene
på den måten heller ikke utnyttes optimalt. Forslagsstilleren mener derfor
at Regjeringen også må iverksette tiltak for å sikre at de som ønsker
det, får anledning til å jobbe i fulltidsstillinger, og at omfanget
av brøkstillinger dermed reduseres. Det vises i denne sammenheng
til Dokument nr. 8:92 (2002–2003) fra stortingsrepresentantene Carl
I. Hagen, Siv Jensen og Per Sandberg der situasjonen rundt deltidsstillinger
– ofte med svært lave brøker – særlig i eldreomsorgen, er en uønsket
situasjon for mange arbeidstakere. I en rapport fra Fafo nr. 395:
"Deltid: Bidrag eller hemsko for fornyelse av pleie- og omsorgssektoren?"
kommer det frem at en rekke ansatte innenfor helse-/pleiesektoren
ønsket en høyere stillingsbrøk/heltidsstilling.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen i forlengelsen av lønnsoppgjøret for
2009 iverksette tiltak som sikrer et lønnsløft for de kvinnedominerte
lavtlønnsyrkene i offentlig sektor, og som følge av dette sikre
at kommunene blir økonomisk kompensert for et slikt lønnsløft.
II
Stortinget ber Regjeringen i forlengelsen av lønnsoppgjøret for
2009 iverksette tiltak som sikrer en bedre utnyttelse av arbeidskraftsressursene
innenfor de kvinnedominerte lavtlønnsyrkene, med sikte på å redusere
omfanget av brøkstillinger og øke omfanget av heltidsstillinger.
4. mai 2009