Til Stortinget
Det er bred enighet om behovet for å fortsette å styrke den norske
skolen. Det er positivt med fremgang på den internasjonale PISA-undersøkelsen
i 2009. Likevel er det slik at elevenes resultater viser at vi er
tilbake på nivå med den første PISA-undersøkelsen i 2001. Dette
viser at Norge fortsatt må arbeide for å bedre elevenes prestasjoner
og heve kvaliteten i skolen.
Forslagsstillerne er opptatt av at en god skole er et helt avgjørende
virkemiddel for å sikre at alle elever skal ha mulighet til å utvikle
sitt potensial og realisere egne drømmer for fremtiden. Vi må ha
en skole med mist like høye ambisjoner på elevenes vegne som det
elevene selv har når de begynner på skolen.
I arbeidet med stortingsmeldingen om ungdomsskolen fikk kunnskapsministeren
og regjeringen råd fra OECD, et av verdens ledende forskningsmiljøer innen
utdanningsfeltet. Blant de klare rådene fra OECD for å heve kvaliteten
i norsk skole, var anbefalingen om å styrke vurderingen av og tilbakemeldingen
til elevene. OECD pekte konkret på at norske elever allerede på
barnetrinnet bør få en forståelse av hva som forventes av dem, og
at elevene må få en innføring i hva tallkarakterer betyr.
Forslagsstillerne vil vise til at Høyre har programfestet innføring
av karakterer fra 5. klasse. Partiet vil arbeide videre med hvordan
dette skal skje og i hvilke fag dette kan være aktuelt. Det er i
denne sammenheng interessant å gjøre forsøk der en kan vinne erfaring
med hvordan karakterer kan introduseres for å styrke vurderingen
av og tilbakemeldingen til elevene.
Med bakgrunn i dette, finner forslagsstillerne det nå riktig
å legge til rette for forsøk med muntlige karakterer i 7. klasse
og registrerer at flere kommuner ønsker å komme i gang med slike
forsøk allerede fra kommende skoleår 2011/2012. I lys av rådene
fra OECD mener forslagsstillerne regjeringen bør tillate forsøk
med muntlige karakterer på 7. trinn slik bl.a. Oslo kommune har
søkt om. Det vises i denne sammenhengen til brev sendt Kunnskapsdepartementet fra
Oslo kommune med støtte fra 40 Høyre-ordførere landet over, og hvor
det bes om en klargjøring på en rekke punkter knyttet til dagens
regelverk.
Forslagsstillerne viser til at Kunnskapsdepartementet nylig har
lagt ut melding på sine nettsider der det henvises til § 3-4 i forskrift
til opplæringsloven som sier at «I grunnskolen til og med 7. klasse
skal det berre givast vurdering utan karakter». Forslagsstillerne
har registrert en tiltagende samfunnsdebatt om hvorvidt det bør
åpnes for karakterer i barneskolen og konstaterer at det er stor
avstand mellom departementets tilnærming og lokalpolitikere i flere større
kommuner som klart signaliserer at det er ønskelig med forsøk med
muntlige karakterer som et supplement til den skriftlige vurderingen
siste året på barnetrinnet.
Høyre har programfestet innføring av karakterer fra 5. klasse.
Det innebærer at partiet vil arbeide videre med hvordan dette i
praksis skal skje og i hvilke fag dette kan være aktuelt. Karakterer
skal supplere dagens skriftlige vurdering og bidra til tydeligere
tilbakemeldinger til elever og foreldre. Det er i denne sammenheng
interessant å kunne gjøre forsøk der en kan vinne erfaring med hvordan
karakterer best kan introduseres for å oppnå dette.
Lokale skoleeiere som ønsker forsøk med karakterer på barneskolen
har solid støtte i befolkningen for sitt syn. En undersøkelse gjengitt
i Aftenposten 18. april 2011 viser at 61 pst. støtter innføring
av karakterer i 7. klasse i fagene matematikk, norsk og engelsk.
Forslagsstillerne er opptatt av å lette overgangene mellom skoletrinnene.
I denne sammenhengen vil en innføring av muntlige karakterer i kombinasjon
med dagens skriftlige vurdering, bidra til å gjøre elevene bedre
forberedt på overgangen til ungdomsskolen. Det vil derfor være hensiktsmessig
å åpne for adgang til å gi elevene en forsmak på karakterer før
de forlater barneskolen. Etter forslagsstillernes syn bør det kunne
tillates ulike forsøk basert på søknader fra lokale skoleeiere.
Imidlertid ønsker forslagsstillerne i denne omgang og som en begynnelse,
å fremme forslag om at det skal legges til rette for en utvidet
vurdering med forsøk med muntlige karakterer i 7. klasse.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen åpne for forsøk med utvidet vurdering
med muntlige karakterer som et supplement til skriftlig vurdering
fra 7. klasse på barnetrinnet.
27. mai 2011