Til Odelstinget
Arbeids- og administrasjonsdepartementet foreslår endringer
i regelverket for lønnsgarantiordningen hovedsakelig som
en følge av EUs insolvensdirektiv (80/987/EEC),
som Norge gjennom EØS-avtalen er forpliktet til å tilpasse
sine regler til.
EUs insolvensdirektiv åpner for at landene kan unnta
visse grupper av arbeidstakere fra direktivet. Slike unntak må i
tilfelle inntas i et vedlegg til direktivet. Norge har forsøkt å få sine
unntak inn i vedlegget, men det er nå avklart at EU ikke
kan akseptere dette, under henvisning til at de norske unntakene
begrenser muligheten for lønnsgarantidekning for enkelte
grupper i for stor grad. Som følge av tilpasningen til EUs
insolvensdirektiv foreslår departementet derfor at disse
unntakene blir fjernet eller endret. Det foreslås også at
lønnsgarantiloven § 6 endres slik at
det blir presisert at staten kan rette sitt regresskrav mot både tidligere
og ny eier ved virksomhetsoverdragelse.
Lønnsgarantiloven § 1 tredje ledd
omfatter bare lønnskrav som har prioritet etter dekningslovens
kapittel 9. Etter dekningsloven § 9-3 første
ledd bokstav e er vederlag til "arbeidstaker som er nærstående
til daglig leder eller nærstående til personer
som alene eller samlet har hatt en eierandel i virksomheten på minst
20 prosent" unntatt fra fortrinnsretten. Det gis derfor ikke lønnsgarantidekning
til de som faller inn under denne bestemmelsen. Hvem som regnes
for å være nærstående er det
gitt regler om i dekningsloven § 1-5.
Vederlag til arbeidstaker som selv eller sammen med sine nærstående
har hatt eierandel på minst 20 pst. er unntatt fra lønnsgarantidekning.
Arbeidstaker som har vært daglig leder eller styremedlem,
med unntak av arbeidstakernes valgte representanter, er også unntatt
fra dekning, jf. dekningsloven § 9-3 første
ledd bokstav b, c og d. Når det gjelder unntaket for daglig
leder foretas det i og for seg en konkret vurdering.
Karantenebestemmelsen i dekningsloven § 9-3 første
ledd nr. 1 annet ledd, annet punktum innebærer at arbeidstaker
som har trådt ut av stilling hvor vedkommende alene eller
sammen med nærstående har hatt eierandel på minst
20 pst., daglig leder eller styremedlem i løpet av de seks
siste måneder før fristdagen ikke får
lønnsgarantidekning.
For å få et regelverk som er i tråd
med Norges EØS-forpliktelser, og som oppfattes som rettferdig, foreslår
departementet at unntaket for nærstående fjernes.
I forhold til dagens regelverk vil det innebære at følgende
grupper av arbeidstakere vil kunne få lønnsgarantidekning:
arbeidstaker som sammen med nærstående
har minst 20 pst. eierandel, men som alene har mindre enn 20 pst.
eierandel
arbeidstaker som er nærstående til daglig
leder eller til person(er) med eierandel på minst 20 pst.
arbeidstaker som har trådt ut av posisjon som
daglig leder, styremedlem eller som alene eller sammen med nærstående
har hatt eierandel med minst 20 pst.
Departementet viser til at endringen vil innebære en
klar forenkling av reglene.
For at bestemmelsene som gjelder arbeidstaker som har vært
eier eller styremedlem skal være i overensstemmelse med
insolvensdirektivet, foreslår departementet at reglene
utformes slik at det åpnes for en viss individuell vurdering.
Det foreslås derfor at det likevel kan gis lønnsgarantidekning
dersom det er på det rene at vedkommende ikke har hatt
vesentlig innflytelse på virksomhetens drift. Reglene vil
kunne by på bevismessige problemer. Det er imidlertid arbeidstakeren
selv som må sannsynliggjøre at han/hun
ikke har hatt innflytelse.
Ettersom unntaksbestemmelsen for arbeidstaker som har vært
daglig leder innebærer at det kan foretas en konkret vurdering,
anser departementet dagens regel for å være i
samsvar med insolvensdirektivet. I praksis vil arbeidstaker kunne
få lønnsgarantidekning dersom han sannsynliggjør
at han faktisk ikke har fungert som daglig leder eller at en annen
person i praksis har utøvd de funksjoner som normalt ligger
hos daglig leder. Departementet antar derfor at det ikke er nødvendig å endre
denne bestemmelsen.
Etter lønnsgarantiloven § 7 kan dekning
i visse tilfeller nektes. Bestemmelsen kommer til anvendelse overfor
arbeidstakere som tar arbeid hos en arbeidsgiver de vet ikke vil
være i stand til å dekke lønnsforpliktelsene,
eller dersom det er partenes forutsetning at lønnen helt
eller delvis skal dekkes over lønnsgarantien.
På grunn av innskrenkningen i unntaksbestemmelsen i
dekningsloven § 9-3 første ledd, kan
det være behov for en utvidelse av bestemmelsen i lønnsgarantiloven § 7.
Departementet fremmer derfor forslag om dette. Gjennom en utvidelse
vil man kunne nekte lønnsgarantidekning til for eksempel
nærstående i de tilfellene hvor det ville være åpenbart
urimelig. Enkelte nærstående vil kunne ha hatt
stor innflytelse på driften. Når deres lønnskrav
er dekket over lønnsgarantien vil statens regresskrav ha
prioritet i boet, noe som kan virke støtende på de øvrige
kreditorene. Det samme gjelder de tilfellene hvor daglig leder fratrer
sin stilling kort tid før konkurstidspunktet, og som før
ble omfattet av karantenebestemmelsen i dekningsloven § 9-3
første ledd nr. 1 annet ledd, annet punktum. Departementet
viser også til at EUs insolvensdirektiv har en tilsvarende
unntaksbestemmelse.
De hovedhensyn som ligger bak dagens regler som unntar nærstående
fra lønnsgarantidekning vil fortsatt være relevante.
Det kan være vanskelig å bevise at arbeidstaker
og arbeidsgiver står i et slikt forhold til hverandre at lønnsgarantidekning
vil være urimelig. Det må i de aktuelle tilfellene
foretas en konkret helhetsvurdering av de omstendigheter som kan
tale for at forholdet vil falle inn under unntaksbestemmelsen. Den
nye regelen vil etter departementets oppfatning virke mer målrettet
enn de generelle unntaksbestemmelsene, og vil være i samsvar
med artikkel 10 B i EUs insolvensdirektiv.
Det fremgår av lønnsgarantiloven § 1.4
første ledd at staten innestår for arbeidstakeres
lønn mv. som ikke kan dekkes på grunn av konkursåpning
hos arbeidsgiveren. For å slå klart fast at arbeidsgiverbegrepet
i denne sammenheng omfatter både den arbeidsgiver kravene
er opptjent hos og den nye eieren etter virksomhetsoverdragelsen,
foreslås det at det i lovteksten henvises til bestemmelsen
i arbeidsmiljøloven § 73 B nr. 1. Departementet
understreker at bestemmelsen kun gjelder for virksomhetsoverdragelser
som finner sted før konkursåpning.
Etter lønnsgarantiforskriften § 3-3
er det et vilkår for dekning av krav opptjent etter konkursåpning
at arbeidstaker melder seg hos arbeidsformidlingen innen 14 dager
som arbeidssøker. Begrunnelsen for vilkåret om å melde
seg som arbeidssøker er at arbeidstaker har en plikt til å begrense
sitt (eller statens) tap.
I departementets høringsbrev ble det foreslått å tilføye
en henvisning i lønnsgarantiforskriften § 3-3
til folketrygdloven § 4-5 i tilknytning til kravet
om å melde seg som reell arbeidssøker. En tilsvarende
henvisning til folketrygdloven finnes i dekningsloven § 7-11,
og departementet mente derfor at det ville være hensiktsmessig
at reglene stilte like vilkår.
For å oppnå best mulig sammenheng mellom bestemmelsen
i lønnsgarantiforskriften § 3-3 og dekningsloven § 7-11
foreslår departementet at dekningsloven endres ved at henvisningen
til folketrygdloven § 4-5 om vilkår for å være
reelt arbeidssøkende blir fjernet, da denne henvisningen
medfører flere ulemper bl.a. som følge av at hensynene
bak reglene i henholdsvis dagpenge- og konkurstilfellene er forskjellige.
Endringene vil anslagsvis innebære en økning
av utbetalingene over lønnsgarantiordningen i størrelsesorden
4 mill. kroner. Det antas at de administrative konsekvensene av
forslagene vil være små.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald
Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Signe Øye, fra Høyre, Peter Gitmark, Hans Kristian
Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle
og Ivar Østberg, og fra Senterpartiet lederen Magnhild
Meltveit Kleppa, viser til at endringene som foreslås
i hovedsak kommer på bakgrunn av EUs insolventdirektiv
(80/987/EEC) og Norges forpliktelser etter EØS-avtalen
til å tilpasse seg reglene. Endringene vil på noen
områder gi flere rett til å få dekket
lønnskrav ved konkurs.
Komiteen slutter seg til de foreslåtte
endringene.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 14. desember 1973 nr. 61 om statsgaranti
for lønnskrav ved konkurs m.v. m.m.
I
I lov 14. desember 1973 nr. 61 om statsgaranti for lønnskrav
ved konkurs m.v. gjøres følgende endringer:
§ 6 skal lyde:
Når staten dekker krav etter garantien, trer den
inn i arbeidstakerens krav mot arbeidsgiveren og hans bo. Dette
gjelder selv om vilkårene for utbetaling av lønnsgarantien
ikke forelå. Ved virksomhetsoverdragelse kan staten
også rette regresskrav mot den nye arbeidsgiveren, jf.
arbeidsmiljøloven § 73 B nr. 1.
§ 7 skal lyde:
Arbeidstakere som tar arbeid for en arbeidsgiver som de
vet eller burde vite er ute av stand til å dekke de løpende
lønnsforpliktelser, kan nektes dekning. Dekning kan også nektes
dersom arbeidstakerne vet eller burde vite at forutsetningen for
et ansettelsesforhold eller ansettelsesvilkår eller endring
i en arbeidsavtale er at krav helt eller delvis skal dekkes over statsgarantien.
Det samme gjelder dersom arbeidstakeren står
i et slikt forhold til arbeidsgiveren at dekning av kravet over
statsgarantien må anses som urimelig.
II
I lov 8. juni 1984 nr. 59 om fordringshavernes dekningsrett
gjøres følgende endringer:
§ 7-11 fjerde ledd fjerde punktum
skal lyde:
Har arbeidstakeren ikke fått annet arbeid, kan
dividende bare kreves dersom arbeidstakeren innen 14 dager
har meldt seg hos arbeidsformidlingen som arbeidssøker,
forutsatt at vedkommende har hatt mulighet til det. Dividende kan
ikke kreves dersom arbeidstakeren ikke tar imot tilbud om passende
arbeid.
§ 9-3 første ledd nr. 1 første
og annet ledd skal lyde:
Etter de fordringer som er nevnt i § 9-2, skal
følgende fordringer dekkes:
1) Fordring på lønn eller annet
arbeidsvederlag i skyldnerens tjeneste, unntatt :
a) vederlag som tillitsmann
når skyldneren er en sammenslutning eller en stiftelse,
b) vederlag til arbeidstaker som har hatt eierandel
i virksomheten på minst 20 prosent,
c) vederlag til arbeidstaker som har vært daglig
leder,
d) vederlag til arbeidstaker som har vært styremedlem,
unntatt arbeidstakernes valgte representanter.
Unntakene etter bokstavene b-d omfatter
vederlag som er opptjent mens arbeidstakeren var i slik posisjon. Vederlag
etter bokstav b og d kan likevel gis fortrinnsrett dersom arbeidstakeren
sannsynliggjør at han ikke har hatt vesentlig innflytelse
over driften i virksomheten.
§ 9-3 første ledd nr. 2 første
ledd skal lyde:
2) Fordring på opptjent feriegodtgjøring
for inntil 30 måneder som tilkommer arbeidstaker som ikke omfattes
av nr 1 a-d.
III
1. Loven trer i kraft fra
den tid Kongen bestemmer.
2. Loven gjelder bare for boer der begjæring om konkurs
kommer inn til skifteretten etter lovens ikrafttredelse, for forsikringsselskaper
og banker der vedtak om å sette institusjonen under offentlig administrasjon
treffes etter dette tidspunkt, insolvente dødsboer der
dødsfallet finner sted etter dette tidspunkt og insolvente
selskaper der kjennelse om tvangsavvikling i medhold av aksjeloven § 16-15
og allmennaksjeloven § 16-15 er avsagt etter dette tidspunkt.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 16. mai 2002
Magnhild Meltveit Kleppa |
Karin Andersen |
Hans Kristian Hogsnes |
leder |
ordfører |
sekretær |