Det vises til tabell 3.3 Endring av bevilgninger
på statsbudsjettet for 2006 under kap. 2440 og kap. 5440 Statens
direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
i proposisjonen.
Det foreslås en bevilgning på 16
mill. kroner under kap. 2440 post 25 Pro et contra-oppgjør.
Forslaget har sammenheng med avklarte forhold i pro et contra oppgjøret
knyttet til salget av SDØE-andelene i 2001 og 2002.
Anslagene for investeringer under kap. 2440
post 30 er økt med 2 900 mill. kroner,
fra 19 400 til 22 300 mill. kroner. Bevilgningen
foreslås derfor økt med 2 900 mill.
kroner. De største endringene knyttet til investeringsanslaget
er forbundet med tidsforskyvning av aktiviteter fra 2005 til 2006,
blant annet for Troll, Ormen Lange, Heidrun og Oseberg. For Troll Olje
er det forventet at forskyvning av boreaktivitet fra 2005 til 2006
vil utgjøre en økning i investeringene på om
lag 840 mill. kroner. For Ormen Lange forventes investeringene å øke
med 538 mill. kroner i forhold til saldert budsjett på grunn
av tidsforskyvning av aktiviteter. Økte investeringer på Heidrun
på 284 mill. kroner skyldes forskyvning av boreaktiviteter
samt økte driftsinvesteringer. På Oseberg anslås
det en økning på 234 mill. kroner på grunn
av tidsforskyving av boreaktiviteter på Vestflanken samt økte
driftsinvesteringer. En tilsvarende økning anslås
på Norne i forbindelse med installasjon av ny bunnramme
samt tiltak knyttet til økt utvinning.
Overføring til Statens petroleumsforsikringsfond under
kap. 2440 post 50 foreslås økt med 199 mill. kroner.
Anslaget på premiebesparelsen for 2006 er økt
fra 1 000 til 1 100 mill. kroner, hovedsakelig
som følge av at premienivået er forventet å øke
som følge av orkanene i Mexicogolfen i 2005. Videre foreslås
bevilgningen økt med 99 mill. kroner som følge
av justering for avvik mellom antatt og faktisk premiebesparelse
for 2005.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.1 Driftsinntekter
er økt med 11 700 mill. kroner, fra 166 100
til 177 800 mill. kroner. Økningen skyldes høyere
anslag for prisene på olje, kondensat og NGL i forhold
til saldert budsjett. Oljeprisanslaget for 2006 er nå på kr 420 pr.
fat sammenliknet med kr 350 pr. fat i saldert budsjett.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.2 Driftsutgifter
er økt med 5 200 mill. kroner i forhold til saldert budsjett,
fra 21 100 mill. kroner til 26 300 mill. kroner. Kostnadene
knyttet til drift av anlegg antas å øke med 2 100
mill. kroner. Økningen skyldes blant annet forventede økte
kostnader ved kjøp av injeksjonsgass på Grane,
brønnvedlikehold samt reparasjoner av rørledninger
knyttet til Draugen og ekstraordinære vedlikeholdskostnader
på grunn av sprekker i rørledninger knyttet til Åsgardfeltet,
samt studier og konseptvurdering i forbindelse med videre feltutbygging
på Troll og utbygging på Gjøa. Kostnader
for kjøp av gass for videresalg er økt med 3 200
mill. kroner på grunn av høyere forventet volum
og pris. Netto tariffkostnader er redusert med 300 mill. kroner.
Kap. 5440, underpost 24.3 Lete- og feltutviklingskostnader
er økt med 900 mill. kroner, fra 900 til 1 800 mill.
kroner. Årsaken er økt leteaktivitet i områdene Halten
Nordland, Vøring og Tampen samt økte riggrater.
Lete- og feltutviklingskostnader er knyttet til leting etter olje-
og gassressurser, samt bearbeiding og utvikling av konsepter fra
funn er gjort til beslutning om drivverdighet. Det er ikke et klart
skille mellom leting og feltutvikling. Aktiviteter av samme art
kan både være en letekostnad og en feltutviklingskostnad.
Aktivitetene innen denne posten dekker geologistudier, seismikkostnader,
leteboring, avgrensningsboring, testing av funn, feltevaluering
og konseptstudier.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.4 og
post 30 Avskrivninger er redusert med 900 mill. kroner, fra 15 800
til 14 900 mill. kroner. Årsakene til dette er lavere
anslag på produserte volumer i 2006 enn lagt til grunn
i saldert budsjett. I tillegg er reservene benyttet for avskrivningsformål
blitt justert med høyere tall for antatt sikre reserver
innrapportert av operatørene i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.5 og
post 80 Renter av statens kapital er redusert med 500 mill. kroner,
fra 7 200 til 6 700 mill. kroner. Dette skyldes hovedsakelig
lavere rentesats. Driften belastes med renter av statens faste kapital
for å ta hensyn til faste kapitalkostnader og gir et mer
korrekt bilde av ressursbruken. Dette er en kalkulatorisk kostnad
uten kontantstrømeffekt.
Ovennevnte endringer i underposter medfører
at SDØEs anslåtte driftsresultat under kap. 5440
post 24 Driftsresultat er økt med 7 000 mill.
kroner, fra 121 100 til 128 100 mill. kroner.
Netto kontantstrøm fra SDØE
er økt fra 123 700 til 126 185 mill.
kroner, en økning på 2 485 mill. kroner
i forhold til saldert budsjett for 2006.
I St.prp. nr. 41 (2003-2004) Utbygging og drift
av Ormen Lange og anlegg og drift av Langeled mv. ble det stilt
som vilkår at Langeled skal innlemmes i Gassled og at dette
senest skal skje ved oppstart av rørledningen. Stortinget
samtykket 2. april 2004 til at Olje- og energidepartementet
kunne godkjenne plan for utbygging og drift av Ormen Lange og plan
for anlegg og drift av Langeled.
Deltagerne i Langeled og eierne i Gassled er
på denne bakgrunn involvert i forhandlinger for å gjennomføre
denne innlemmingen. SDØE har en initiell eierandel i Langeled
på 32,9548 prosent og en nåværende andel
i Gassled på 38,627 prosent. Petoro AS ivaretar SDØEs
interesser i disse forhandlingene. Innlemmelsen av Langeled i Gassled
innebærer en overdragelse av SDØE-andelene i Langeled
til eierne i Gassled. Statens andel i Gassled vil justeres for å gjenspeile
innlemmelsen av Langeled.
Innlemmelsen av Langeled i Gassled vil være
en videreutvikling av det helhetlige eierskapet i Gassled i tråd
med formålet bak etableringen og en videre oppfølging
av vedtak i saken fra energi- og miljøkomiteen i Innst.
S. nr. 198 (2000-2001) om et felles eierskap for transportsystemene.
Det vises til St.prp. nr. 21 og Innst. S. nr. 89 (2002-2003)
som gjelder etableringen av Gassled. Olje- og energidepartementet
tilrår at Stortinget slutter seg til at staten gjennomfører
nødvendige transaksjoner for å innlemme Langeled
i Gassled, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, og viser til forslag til vedtak XV under kapittel 21 Komiteens
tilråding.