19.5 Kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE)

19.5.1 Sammendrag

Det vises til tabell 3.3 Endring av bevilgninger på statsbudsjettet for 2006 under kap. 2440 og kap. 5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten i proposisjonen.

Det foreslås en bevilgning på 16 mill. kroner under kap. 2440 post 25 Pro et contra-oppgjør. Forslaget har sammenheng med avklarte forhold i pro et contra oppgjøret knyttet til salget av SDØE-andelene i 2001 og 2002.

Anslagene for investeringer under kap. 2440 post 30 er økt med 2 900 mill. kroner, fra 19 400 til 22 300 mill. kroner. Bevilgningen foreslås derfor økt med 2 900 mill. kroner. De største endringene knyttet til investeringsanslaget er forbundet med tidsforskyvning av aktiviteter fra 2005 til 2006, blant annet for Troll, Ormen Lange, Heidrun og Oseberg. For Troll Olje er det forventet at forskyvning av boreaktivitet fra 2005 til 2006 vil utgjøre en økning i investeringene på om lag 840 mill. kroner. For Ormen Lange forventes investeringene å øke med 538 mill. kroner i forhold til saldert budsjett på grunn av tidsforskyvning av aktiviteter. Økte investeringer på Heidrun på 284 mill. kroner skyldes forskyvning av boreaktiviteter samt økte driftsinvesteringer. På Oseberg anslås det en økning på 234 mill. kroner på grunn av tidsforskyving av boreaktiviteter på Vestflanken samt økte driftsinvesteringer. En tilsvarende økning anslås på Norne i forbindelse med installasjon av ny bunnramme samt tiltak knyttet til økt utvinning.

Overføring til Statens petroleumsforsikringsfond under kap. 2440 post 50 foreslås økt med 199 mill. kroner. Anslaget på premiebesparelsen for 2006 er økt fra 1 000 til 1 100 mill. kroner, hovedsakelig som følge av at premienivået er forventet å øke som følge av orkanene i Mexicogolfen i 2005. Videre foreslås bevilgningen økt med 99 mill. kroner som følge av justering for avvik mellom antatt og faktisk premiebesparelse for 2005.

Anslaget under kap. 5440, underpost 24.1 Driftsinntekter er økt med 11 700 mill. kroner, fra 166 100 til 177 800 mill. kroner. Økningen skyldes høyere anslag for prisene på olje, kondensat og NGL i forhold til saldert budsjett. Oljeprisanslaget for 2006 er nå på kr 420 pr. fat sammenliknet med kr 350 pr. fat i saldert budsjett.

Anslaget under kap. 5440, underpost 24.2 Driftsutgifter er økt med 5 200 mill. kroner i forhold til saldert budsjett, fra 21 100 mill. kroner til 26 300 mill. kroner. Kostnadene knyttet til drift av anlegg antas å øke med 2 100 mill. kroner. Økningen skyldes blant annet forventede økte kostnader ved kjøp av injeksjonsgass på Grane, brønnvedlikehold samt reparasjoner av rørledninger knyttet til Draugen og ekstraordinære vedlikeholdskostnader på grunn av sprekker i rørledninger knyttet til Åsgardfeltet, samt studier og konseptvurdering i forbindelse med videre feltutbygging på Troll og utbygging på Gjøa. Kostnader for kjøp av gass for videresalg er økt med 3 200 mill. kroner på grunn av høyere forventet volum og pris. Netto tariffkostnader er redusert med 300 mill. kroner.

Kap. 5440, underpost 24.3 Lete- og feltutviklingskostnader er økt med 900 mill. kroner, fra 900 til 1 800 mill. kroner. Årsaken er økt leteaktivitet i områdene Halten Nordland, Vøring og Tampen samt økte riggrater. Lete- og feltutviklingskostnader er knyttet til leting etter olje- og gassressurser, samt bearbeiding og utvikling av konsepter fra funn er gjort til beslutning om drivverdighet. Det er ikke et klart skille mellom leting og feltutvikling. Aktiviteter av samme art kan både være en letekostnad og en feltutviklingskostnad. Aktivitetene innen denne posten dekker geologistudier, seismikkostnader, leteboring, avgrensningsboring, testing av funn, feltevaluering og konseptstudier.

Anslaget under kap. 5440, underpost 24.4 og post 30 Avskrivninger er redusert med 900 mill. kroner, fra 15 800 til 14 900 mill. kroner. Årsakene til dette er lavere anslag på produserte volumer i 2006 enn lagt til grunn i saldert budsjett. I tillegg er reservene benyttet for avskrivningsformål blitt justert med høyere tall for antatt sikre reserver innrapportert av operatørene i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.

Anslaget under kap. 5440, underpost 24.5 og post 80 Renter av statens kapital er redusert med 500 mill. kroner, fra 7 200 til 6 700 mill. kroner. Dette skyldes hovedsakelig lavere rentesats. Driften belastes med renter av statens faste kapital for å ta hensyn til faste kapitalkostnader og gir et mer korrekt bilde av ressursbruken. Dette er en kalkulatorisk kostnad uten kontantstrømeffekt.

Ovennevnte endringer i underposter medfører at SDØEs anslåtte driftsresultat under kap. 5440 post 24 Driftsresultat er økt med 7 000 mill. kroner, fra 121 100 til 128 100 mill. kroner.

Netto kontantstrøm fra SDØE er økt fra 123 700 til 126 185 mill. kroner, en økning på 2 485 mill. kroner i forhold til saldert budsjett for 2006.

Endringer under Gassled

I St.prp. nr. 41 (2003-2004) Utbygging og drift av Ormen Lange og anlegg og drift av Langeled mv. ble det stilt som vilkår at Langeled skal innlemmes i Gassled og at dette senest skal skje ved oppstart av rørledningen. Stortinget samtykket 2. april 2004 til at Olje- og energidepartementet kunne godkjenne plan for utbygging og drift av Ormen Lange og plan for anlegg og drift av Langeled.

Deltagerne i Langeled og eierne i Gassled er på denne bakgrunn involvert i forhandlinger for å gjennomføre denne innlemmingen. SDØE har en initiell eierandel i Langeled på 32,9548 prosent og en nåværende andel i Gassled på 38,627 prosent. Petoro AS ivaretar SDØEs interesser i disse forhandlingene. Innlemmelsen av Langeled i Gassled innebærer en overdragelse av SDØE-andelene i Langeled til eierne i Gassled. Statens andel i Gassled vil justeres for å gjenspeile innlemmelsen av Langeled.

Innlemmelsen av Langeled i Gassled vil være en videreutvikling av det helhetlige eierskapet i Gassled i tråd med formålet bak etableringen og en videre oppfølging av vedtak i saken fra energi- og miljøkomiteen i Innst. S. nr. 198 (2000-2001) om et felles eierskap for transportsystemene. Det vises til St.prp. nr. 21 og Innst. S. nr. 89 (2002-2003) som gjelder etableringen av Gassled. Olje- og energidepartementet tilrår at Stortinget slutter seg til at staten gjennomfører nødvendige transaksjoner for å innlemme Langeled i Gassled, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, og viser til forslag til vedtak XV under kapittel 21 Komiteens tilråding.