Komiteens medlem fra Venstre støtter
ordningen med produksjonstilskudd til aviser. Det er viktig for å opprettholde
et mangfold i presse-Norge. Dette medlem mener imidlertid
at enkelt-aviser får en uforholdsmessig stor andel av produksjonsstøtten, og
foreslår derfor en omlegging av pressestøtten
slik at ingen enkeltavis kan motta mer enn 25 mill. kroner årlig
i produksjonsstøtte. Dette frigjør om lag 30 mill. kroner
på halvårsbasis til omfordeling til fordel for
de mindre avisene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
forskriften for produksjonstilskudd for aviser slik at det blir
satt et maksimaltak på kr 25 000 000
for hvor mye en enkeltavis kan motta i tilskudd. En forutsetning
for forslaget er at samlet bevilgning til produksjonstilskudd opprettholdes,
men fordeles mer rettferdig."
Posten Norge er gjennom sin konsesjon pålagt å tilby distribusjon
av aviser og blader til kostnadsbaserte priser. Tidligere ble disse
tjenestene priset etter redaksjonelt innhold. Posten Norge ble i
2003 pålagt av Samferdselsdepartementet å legge
om fra innholdsbasert til kostnadsbasert prising, med en overgangsordning
fram til 2006. Omleggingen er nå gjennomført og
har gitt en gjennomsnittlig portoøkning på 9,5
prosent.
Regjeringen foreslår at det etableres
en ny tilskuddsordning innenfor pressestøtteordningene
som skal kompensere for deler av portoøkningen. Ordningen skal
rettes mot aviser som allerede mottar pressestøtte, og
som er hardest rammet av prisomleggingen. Ordningen vil bli basert
på søknad og dokumenterte kostnader. Det legges
opp til å gi kompensasjon for portoøkning utover
den gjennomsnittlige portoøkningen på 9,5 prosent.
Det vil bli utarbeidet egen forskrift for ordningen.
Det foreslås bevilget 14,3 mill. kroner
i 2006 under kap. 335 ny post 72 Kompensasjon for portoutgifter. Av
dette beløpet dekkes 9,1 mill. kroner ved overføring fra
Samferdselsdepartementets budsjett.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til omtalen av kompensasjon
for portoutgifter for aviser og stiller spørsmål
om Regjeringen bare vil kompensere for utgifter for distribusjon
gjennom Posten Norge og ikke for utgifter knyttet til distribusjonsutgifter
fra andre selskaper. Disse medlemmer ber om at Regjeringen
redegjør for sitt syn på hvorvidt både
en slik eventuell forskjellsbehandling og en generell portostøtteordning
er i tråd med EØS-avtalen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
i utgangspunktet at aviser skal være selvfinansierende.
Derfor bør det verken gis produksjonsstøtte eller
portostøtte. Slik støtte kan være konkurransevridende
mellom ulike aviser og mellom aviser og andre medier. I tillegg
er det mulig at portostøtte vil rammes av EØS-regler,
siden slik støtte gir konkurransefordel til postdistribusjon
over annen distribusjon.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at et stort flertall i Stortinget - alle unntatt Fremskrittspartiet
- uttrykte at de i forbindelse med behandling av Innst. S. nr. 92
(2005-2006) har fått med seg at Sametinget viser til at
den økonomiske situasjonen for samiske publikasjoner er
utilfredsstillende og at det er behov for å styrke utgivelsen
av disse slik at de kan utgis regelmessig med ønsket kvalitet
og med økt antall utgivelser pr. år. De samiske
publikasjonene er sentrale for informasjonsformidling, identitetsutvikling
og demokratiet i det samiske samfunnet. Stortingets flertall uttrykte
videre vilje til å satse på utviklingen av landsdekkende
samiske dagsaviser på samisk og norsk. Regjeringen har
imidlertid ikke fulgt opp satsingen på samiske dagsaviser
på norsk. For de fleste voksne samer er samisk et muntlig
språk, mens norsk er lese- og skriftspråket. Mange
samer er dessuten bosatt utenfor Finnmark og samiskspråklige
kommuner, med de konsekvenser det har for lese- og skriveopplæring
på samisk.
Dette medlem foreslår
derfor en tilleggsbevilgning på 1 mill. kroner for å styrke
landsdekkende samiske aviser på norsk.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
335 | | Pressestøtte | |
| 75 | Tilskudd til samiske aviser, forhøyes
med | 1 000 000 |
| | fra kr 13 369 000 til
kr 14 369 000" | |
I St.prp. nr. 7 (2005-2006) om endringer i bevilgninger
under Kultur- og kirkedepartementets budsjett for 2005 ble det foreslått å stanse
salgsprosessen knyttet til Norsk filmstudio AS. Det ble forutsatt
at departementet ville komme tilbake til Stortinget i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett med en vurdering av den videre driften
av Filmparken AS/Norsk filmstudio AS. Kultur- og kirkedepartementet
vil legge dette fram for Stortinget som egen sak.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at salget av Filmparken/Norsk filmstudio har vært
under forberedelse i flere år, og at Stortinget har vært
informert gjennom hele prosessen. Norsk filmstudio er de eneste
filmstudioene i Norge som kan sammenlignes med det som finnes i
våre naboland. Det er viktig for norsk filmproduksjon at Norge
fortsatt har et profesjonelt studio, og at studiobygningene under
Norsk filmstudio opprettholdes som studio. Tilbudet innebærer
også Norges eneste miksekino, som benyttes av samtlige
produksjoner som gjøres i Norge. Norsk filmstudio er et
kraftsentrum i norsk filmmiljø, og et viktig samlingspunkt
i norsk filmbransje. I tillegg forvalter Norsk filmstudio en viktig
kulturarv gjennom filmkatalogen og et betydelig kostymelager. Disse
medlemmer mener at disse oppgavene bør videreføres
i fremtiden, og at et salg bør ivareta behovene til norsk
filmmiljø slik at man ikke mister viktig infrastruktur.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
salget av Filmparken AS/Norsk filmstudio AS."