Jeg viser til brev av 13.3.2012 fra kontroll-
og konstitusjonskomiteen vedrørende departementets tilskuddsforvaltning.
Komiteen ber om at departementet foretar en gjennomgang og kvalitetssikring av
interne rutiner i denne typen prosesser.
Arbeidsdepartementets tilskuddsmidler i 2011 var
på til sammen 43,5 millioner kroner, av en samlet budsjettramme
på over 330 milliarder kroner. Det aller meste av den samlede budsjettrammen
er folketrygdytelser som forvaltes av Arbeids- og velferdsdirektoratet,
og som er regulert gjennom folketrygdloven med tilhørende forskrifter.
Tilskuddsforvaltningen på Arbeidsdepartementets
ansvarsområde er i all hovedsak lagt til underliggende virksomheter.
Virksomheter som forvalter tilskuddsbevilgninger er Statens pensjonskasse,
Pensjonstrygden for sjømenn og Arbeids- og velferdsforvaltningen.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har ansvar for all forvaltning
av tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte,
sosiale tjenester og inkludering, arbeidsmarkedstiltak, alle folketrygdstønader
m.v. Forvaltningen av tilskudd er regulert gjennom lov og forskrift
eller gjennom regelverk fastsatt av departementet om hvilke forhold
tilskuddsforvalter skal vektlegge. Tilskuddsforvaltningen i våre
underliggende virksomheter er ikke omfattet av denne gjennomgangen.
Arbeidsdepartementet utbetalte i 2011 tilskudd til
totalt 18 organisasjoner og prosjekter.
Komiteen har bedt meg informere om departementets
praktisering av økonomireglementet, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven
ved håndtering av tilskuddsforvaltningen. I gjennomgangen av hvordan
regelverkene praktiseres i arbeidsdepartementet har jeg valgt ut
de bestemmelsene som spesielt omhandler tilskudd. Jeg viser også
her til den redegjørelsen om økonomiregelverket, bevilgningsreglementet
og forvaltningsloven som finansministeren har gitt i sitt svarbrev
til kontroll- og konstitusjonskomiteen datert 21.03.2012.
Som det fremgår av finansministerens svar gjelder
forvaltningslovens bestemmelser om inhabilitet og krav til saksbehandling
også for tilskuddsforvaltningen.
Både jeg og embetsverket i Arbeidsdepartementet
er oppmerksomme på forvaltningslovens bestemmelser om inhabilitet,
og håndterer habilitetsspørsmål i tråd med § 6 i forvaltingsloven.
Siden jeg tiltrådte som statsråd har det ved flere anledninger vært benyttet
settestatsråd ved anskaffelser av utredningsoppdrag.
Departementets saksbehandling knyttet til tilskuddsforvaltning
gjøres i henhold til forvaltningslovens bestemmelser. Vurderinger
og avveininger av ulike hensyn blir dokumentert som en del av saksbehandlingsprosessen.
Bevilgningsreglementets § 4 Statsbudsjettets inndeling
Arbeidsdepartementet foretok i 2008 en gjennomgang
og opprydning av hvilke poster på departementets budsjettkapitler
som ble benyttet til tilskudd. Etter denne gjennomgangen føres alle
tilskuddsbevilgninger på tilskuddsposter, og det er disse som er gjennomgått
nå.
Bevilgningsreglementet § 9 Redegjørelse
for bevilgingsforslagene
Tilskudd som forvaltes av Arbeidsdepartementet er
bevilget på følgende kapitler og poster:
Kapittel 601 Utredningsvirksomhet,
forskning m.m. post 70 Tilskudd
Kapittel 601 Utredningsvirksomhet, forskning m.m.
post 72 Tilskudd til Senter for seniorpolitikk m.m.
Kapittel 646 Pionerdykkere i Nordsjøen
post 70 Tilskudd
Kapittel 648 Arbeidsretten, Riksmeklingsmannen
m.m. post 70 Tilskudd til faglig utvikling
Departementets budsjettproposisjon gir en kortfattet
omtale av hva som skal oppnås med bevilgningen under de enkelte
tilskuddspostene. Jeg viser til omtale på sidene 51-52, 214-215
og 216 i budsjettproposisjon for 2011. Tilsvarende omtale finnes
i budsjettproposisjonen for 2012.
Min vurdering er at Arbeidsdepartementets disponering
av de gjennomgåtte tilskuddsbevilgningene er i samsvar med formålet
som er angitt i budsjettproposisjonen.
På kapittel 601 Utredningsvirksomhet,
forskning m.m. post 72 Tilskudd til Senter
for seniorpolitikk m.m., kapittel 646 Pionerdykkere
i Nordsjøen post 70 Tilskudd og
kapittel 648 Arbeidsretten, Riksmeklingsmannen
m.m. post 70 Tilskudd til faglig utvikling er
hele bevilgingen øremerket en navngitt mottaker. Bevilgingen på
kapittel 601 Utredningsvirksomhet, forskning
m.m. post 70 Tilskudd skal dekke
tilskudd til institusjoner og organisasjoner på hele departementets
politikkområde. I tillegg dekker bevilgningen departementets forpliktelser
knyttet til internasjonale avtaler.
Arbeidsdepartementet tar i tilskuddsbrevene skriftlig
forbehold om adgangen til å føre kontroll med at midlene benyttes
i tråd med forutsetningene, slik bevilgningsreglementets § 10 andre
ledd stiller krav om.
Departementets praktisering av bestemmelsene om
tilskuddsforvaltning i økonomiregelverket, som er forvaltningens
eget regelverk, skal bidra til at Stortingets forutsetninger og
krav blir fulgt opp. Tilskuddsforvaltningen skal sikre at tilskudd
gis til riktig mottaker, at det tildeles korrekt beløp og at tilskuddsmottaker
anvender midlene slik de er ment. Min vurdering etter gjennomgangen
av tilskudd som er gitt i 2011 er at dette er oppfylt.
De fleste av tilskuddene som forvaltes av Arbeidsdepartementet
er av en slik art at de ikke skal følge økonomiregelverkets normalprosedyre,
men faller inn under punkt 6.4 i bestemmelsene. Jeg vil derfor først
redegjøre for departementets praksis knyttet til tilskudd som ikke
følger økonomiregelverkets normalprosedyre; tilskuddsmottakere som
er omtalt i budsjettproposisjonen og tilskudd til internasjonale
organisasjoner.
Som nevnt over forvalter Arbeidsdepartementet tre
tilskuddsposter hvor hele bevilgingen går til en enkelt (navngitt)
mottaker. Videre er det i ulike budsjettproposisjoner til Stortinget
omtalt syv organisasjoner som mottar tilskudd over kapittel 601
post 70. Ved øremerking av tilskudd faller kravene til utarbeidelse
av eget regelverk for tilskuddsordningen, krav om kunngjøring og
krav om utforming av tildelingskriterier og eventuelle beregningsregler
bort.
Vår praksis for øvrig er at det sendes tilskuddsbrev
til den enkelte mottaker der det settes mål og gis rammer og føringer
for virksomheten som tilskuddet skal gå til, utledet av formålet
med bevilgningen. Det settes også krav til rapportering og innsending
av revidert regnskap fra tilskuddsmottaker. Rapporteringen som innhentes
fra tilskuddsmottakere gir et godt grunnlag for å sikre at bruken
av midlene er i tråd med de krav som er stilt. Rapporteringen benyttes
av departementet ved vurdering av om det skal gis videre støtte.
Jeg vil imidlertid gjøre oppmerksom på at nytteverdien av den rapportering
som innhentes fra tilskuddsmottakere løpende må avveies mot kostnaden
for tilskuddsmottaker knyttet til å framskaffe informasjonen som
etterspørres.
Den andre gruppen tilskudd som ikke skal forvaltes
etter normalprosedyren er tilskudd staten gir som medlem av en internasjonal
organisasjon. Det er da ikke krav til kunngjøring, søknad eller
utforming av tilskuddsbrev. Tilskudd til EU-programmet for sysselsetting
og sosial solidaritet (PROGRESS1)) er
den største utbetalingen innenfor denne kategorien. Det er i 2011
gitt tilskudd til syv organisasjoner eller prosjekter som følge
av departementets internasjonale forpliktelser, i tillegg til de
som er navngitt i budsjettproposisjonen.
For nærmere omtale vises det til Prp. nr. 51 St. (2006-2007)
En liten andel av bevilgningen på kapittel 601 post
70 er ikke fullt ut bundet opp. Hvor stor denne andelen er, varierer
fra år til år. Dette skyldes både valutasvingninger og at tilskuddsbehovet,
for eksempel til kontingenter, ikke er endelig avklart når statsbudsjettet
behandles. I 2011 var det ca 1,3 millioner kroner av den totale
bevilgingen på 25,3 millioner kroner som ikke var bundet opp av
Stortingets budsjettbehandling eller gjennom internasjonale forpliktelser.
Disse midlene er benyttet til å gi tilskudd til enkeltstående organisasjoner
og prosjekter som på ulike måter understøtter arbeids- og velferdspolitiske mål.
Økonomiregelverket stiller ingen formkrav til hvordan
kunngjøring av tilskudd skal skje. Departementet må derfor ut fra
en vurdering av den potensielle målgruppen for tilskuddet ta stilling
til hvordan det skal gjøres kjent at det kan søkes om tilskudd.
Vi har hittil ikke vurdert det som hensiktsmessig å gå ut med en
åpen/offentlig kunngjøring av tilskudd, ettersom den disponible
rammen er såvidt begrenset. Organisasjoner og prosjekter som mottar
tilskudd fra departementet er blitt kjent med muligheten for å søke
om støtte gjennom faglige nettverk, paraplyorganisasjoner og lignende,
eller de har vært i direkte kontakt med departementet og er blitt
orientert om muligheten for å søke om støtte.
Prosjekter som har fått støtte i 2011 er Norsk
Arbeidslivsforum og et prosjekt for utvikling av nettportal som
informasjonstiltak rettet mot personer under rehabilitering og personer
med nedsatt funksjonsevne. Det er også gitt en belastningsfullmakt
til fylkesmannen i Vest-Agder for tilskudd til et samarbeidsprosjekt
mellom NAV, Kristiansand kommune og andre aktører for utvikling
av arbeidsmetodikk overfor unge som står i fare for å falle ut av
arbeidslivet.
Som nevnt innledningsvis er forvaltningen av alle
åpne, generelle tilskuddsordninger, hvor gruppen av potensielle
mottakere av tilskudd er ukjent eller omfatter flere virksomheter,
delegert til underliggende etater. De fleste søknader om tilskudd
som mottas i departementet blir derfor videreformidlet til etaten
som forvalter de ordningene som er aktuelle å søke på.
Vedlagte liste viser en oversikt over alle tilskuddsmottakere
som har fått tilskudd fra Arbeidsdepartementet i 2011. Tilskuddene
er gruppert i henhold til omtalen over, slik at listen er delt inn
i tilskudd til mottakere som er omtalt i budsjettproposisjonen (”øremerkede
tilskudd”), tilskudd til internasjonale organisasjoner, og øvrige.
Tildelingene av tilskudd i 2011 er håndtert
i tråd med beskrivelsen av departementets praktisering av regelverkene
slik det framgår av redegjørelsen gitt ovenfor.
Gjennomgangen av departementets tilskuddsforvaltning
har ikke avdekket vesentlige feil og mangler.
For å unngå enhver tvil om at muligheten for
å søke om tilskudd er kjent for alle potensielle mottakere, vil
det bli vurdert hvordan eventuelle tilskuddsmidler som departementet
disponerer kan gjøres ytterligere kjent, for eksempel gjennom omtale
på departementets nettsider.
Departementet vurderer løpende hvordan budsjettproposisjonene
kan utvikles videre slik at Stortinget får et best mulig grunnlag
for å vurdere bevilgningsforslagene.