Det vises til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 14. februar og 13. mars 2012 om tilskuddsforvaltning på Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementets område.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
oversendte i brev av 27. februar 2012 en oversikt til komiteen over
alle tildelinger i 2011 fra etablerte tilskuddsordninger. Daværende
barne-, likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakkens opplyste
deretter i brev til komiteen, datert 5. mars, at resultatet av gjennomgangen
av utbetalinger av enkelttilskudd i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
i 2011 vil bli oversendt senest innen 22. mars 2012.
1
I dette brevet oversendes en oversikt over enkelttilskudd
i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet i 2011 og
resultatet av den gjennomgangen som er gjort av disse.
Som grunnlag for denne gjennomgangen vises det
bl.a. til Direktoratet for økonomistyrings omtale av kunngjøringsspørsmålet
på sin nettside under overskriften ”Hva er kravene til kunngjøring
av statlige tilskudd?” av 12. mars 2012 og brev fra Finansdepartementet
av 21. mars 2012. I Finansdepartementets brev redegjør departementet,
som regelverksforvalter, for noen bestemmelser av betydning for
tilskuddsforvaltningen i økonomiregelverket, bevilgningsreglementet
og forvaltningsloven og beskriver rammene for departementenes oppfølging
av disse.
Følgende enkelttilskudd i 2011 er omfattet av denne
gjennomgangen:
Utbetalinger som
skal klassifiseres som tilskudd. Det vil si at enkelte utbetalinger,
som i oppdrags/tildelingsbrevet kan være omtalt som tilskudd, men
som i realiteten er en tildeling eller anskaffelse, ikke er med
i oversikten fordi disse ikke faller inn under regelverket for tilskuddsforvaltning.
Eksempler på dette kan være tildeling til andre statlige virksomheter
eller kjøp av utredning/forskning.
Enkelttilskudd som departementet selv har
utbetalt, eller instruert andre om å utbetale til en navngitt mottaker.
Tilskudd gitt av underliggende etater er ikke inkludert.
Tilskuddene er gitt over ulike bevilgningsposter hvor
formålet og de tiltak som skal gjennomføres er beskrevet for Stortinget
i årlige budsjettproposisjoner. Tilskudd er gitt etter behandling
av konkrete søknader med sikte på en best mulig realisering av de mål
som Stortinget har gitt sin tilslutning til gjennom budsjettbehandlingen.
I Finansdepartementets brev av 21. mars 2012 står
følgende om behovet for å spesifisere formålet med bevilgningene
i budsjettproposisjonen:
”Alle bevilgninger er knyttet
til et eller annet formål som kan være mer eller mindre spesifisert.
Graden av spesifisering kan være liten, for eksempel dersom bevilgninger
er ”til disposisjon til allmenne kulturformål”, jf. Prop 1 S (2011-2012)
for Kulturdepartementet, kap 320 Allmenne kulturformål, post 79 Til
disposisjon. Dette betyr at departementet har stor frihet til å
velge hvilke type tiltak som kan settes i verk, for eksempel hvilke
typer kulturformål som kan støttes. Noen ganger har disse blitt
kalt ”disposisjonsbevilgninger”. De må likevel forvaltes i samsvar
med regelverk som gjelder for gjennomføring av vedtatt budsjett,
med mindre Stortinget vedtar noe annet for den enkelte bevilgning.
Bevilgningsreglementets krav til at ressursbruk og virkemidler er
effektive i forhold til forutsatte resultater, gjelder således i
utgangspunktet også for ”disposisjonsbevilgninger”. Det samme gjelder
forvaltningslovens krav til habilitet, saksbehandling m.v. Videre
må tilskuddsforvalteren også ivareta andre forvaltningsrettslige
krav, herunder kravet om at det ikke må skje usaklig forskjellsbehandling
ved utøvelse av skjønn.”
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
har ingen slike generelle bevilgninger til disposisjon. Derimot
har departementet på de bevilgningene hvor enkelttilskudd er gitt,
et grunnlag gjennom omtalen i budsjettproposisjonen og behandlingen
i Stortinget til å bruke midler på ulike tiltak for å sikre at målene
for budsjettbevilgningen nås. Dette er bevilgninger hvor Stortinget
har gitt mer tydelige rammer for bruk av midlene enn såkalte disposisjonsbevilgninger.
I mange tilfeller framgår det gjennom omtalen i budsjettproposisjonen
at midler skal brukes som tilskudd til private organisasjoner for
å løse viktige politiske og forvaltningsmessige oppgaver.
Det vises til følgende eksempler på omtale fra Prop.
1 S (2010-2011) for Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet:
Løyvinga blir nytta til
tilskot til deltaking i internasjonale kunnskapsforum om migrasjon
og integrering og inkludering av innvandrarar og til tilskot til prosjekt.
”Løyvinga vil bli nytta
til finansiering av tiltak i handlingsplanen mot vald i nære relasjonar,
tiltak knytt til implementering av krisesenterlova, tiltak mot menneskehandel
og andre valdsførebyggjande tiltak. Det er sett av 1 mill. kroner
til tiltak mot vald på typiske mannsarenaer….”
”Forskings- og utviklingsmidlane
på denne posten blir i hovudsak nytta til finansiering av større
og mindre enkeltprosjekt av særleg relevans på områda samliv, likestilling
og antidiskriminering. Det er mellom anna sett av midlar til gjennomføring
av regjeringa sine handlingsplanar Betre livskvalitet for lesbiske,
homofile, bifile og transpersonar 2009–2012, jf. òg post 72, Handlingsplan
for å fremme likestilling og hindre etnisk diskriminering og den
nye handlingsplanen for kjønnslikestilling…”.
”Posten blir nytta til
tiltak og prosjekt for å fremme kjønnslikestilling, og til tilskot
til frivillige organisasjonar.…”..
”Løyvinga vil bli nytta
til tilskot til LLH, Skeiv ungdom, bladet BLIKK og relevante prosjekt
i regi av ulike interesseorganisasjonar.…”
”Løyvinga på posten blir
nytta til målretta informasjons-, forskings- og utviklingstiltak
som bidreg til å betre situasjonen for personar med nedsett funksjonsevne…”.
”Post 71 skal nyttast til
målretta og tverrsektorielle tiltak i Regjeringas handlingsplan
for universell utforming og auka tilgjenge (2009–2013). Tiltaka skal
mellom anna støtte opp under lov om forbod mot diskriminering på
grunn av nedsett funksjonsevne og annan relevant lovgiving.…”.
”Posten dekkjer tilskotet
til ulike tiltak innanfor barnevernet og tilskotet til formål som
dekkjer
særlege behov for tilbod
hos utsette barn, unge og familiar. Midlane blir i hovudsak retta
inn mot organisasjonar som kan styrkje arbeidet med førebygging
av problemutvikling blant barn og unge, tiltak som kan betre oppfølginga
av barn i fosterheim og institusjon, og vidareutvikling av desse
tiltaka…”
”Posten blir nytta til
utgifter i samband med konferansar, informasjonsmateriell, utgreiingar,
forsking, statistikk og anna som inngår i arbeidet med å sikre eit
godt oppvekstmiljø for barn og ungdom…”
”Posten vil bli nytta til
å støtte forsking og utviklingsarbeid som kan gi auka kunnskap og
bidra til å styrkje oppvekstmiljøet for barn og ungdom..”
”Midlane på posten blir
i hovudsak nytta til å finansiere enkeltprosjekt, medrekna utgreiingar,
utviklings- og informasjonstiltak, som har særleg relevans på forbrukarområdet.
Ressursar blir nytta mellom anna til arbeid med å styrkje undervisinga
i forbrukaremne i skolen og til informasjon om miljøkonsekvensar
av forbruksval…””
Finansdepartementet viser i sitt brev til at
også denne typen bevilgninger må forvaltes i samsvar med det regelverk
som gjelder for gjennomføring av vedtatt budsjett.
2
Mange av de tilskuddene som er gitt i 2011 vil kunne
omfattes av de unntaksbestemmelsene som framgår av punkt 6.4 i Bestemmelsene.
Dette gjelder tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, tilskudd der
mottaker er navngitt i budsjettvedtaket eller budsjettproposisjonen.
I tillegg vil tilskudd til internasjonale organisasjoner være omfattet
av unntaksbestemmelsene.
Bestemmelsene om økonomistyring i staten forutsetter
at andre tilskudd enn de som følger av unntakene skal være kjent
for aktuelle tilskuddsmottakere på en tilfredsstillende måte. I
Finansdepartementets brev av 21. mars 2012 under punkt 3.1. står
det blant annet følgende om kunngjøring:
”Avhengig av hvor stor
målgruppen er, og om den er kjent eller ikke, kan en gjøre dette
ved å informere allment (på departementets nettside eller i avisen)
eller målrettet (ved å sende brev eller per telefon). Det normale
vil være at det er behov for å operasjonalisere Stortingets vedtak,
og dermed gi flere opplysninger til bruk for potensielle mottakere.
I noen situasjoner kan det imidlertid være nok at tilskuddsordningen
er omtalt i budsjettproposisjonen. Hvordan en kunngjør, vil avhenge
av en konkret vurdering av om en når hele målgruppen. Regelverket stiller
ikke krav til formen på kunngjøringen, men åpner for skjønn på dette
punktet.”
Finansdepartementets brev viser at det ikke
er et krav å kunngjøre alle tilskudd særskilt, utover den omtalen
som framgår av budsjettproposisjonen og presiserer at regelverket
på dette området åpner for skjønn. Jeg vil i denne sammenheng særlig
vise til følgende forhold som grunnlag for å vurdere om potensielle
tilskuddsmottakere er godt nok kjent med tilskuddmulighetene:
Omfattende omtale
i budsjettproposisjonene med tilhørende innstillinger fra Stortinget
er i mange tilfeller godt grunnlag for organisasjoner m.v. som vurderer
mulighetene for tilskudd,
På mange områder har det vært gitt samme
type tilskudd over flere år,
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
har god kjennskap til og kontakt med relevante miljøer gjennom sitt
arbeid mot sektoren.
Gjennomgangen har ikke avdekket utbetalinger av
enkelttilskudd fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
i 2011 som er utbetalt til formål som ligger utenfor eller ikke
er i samsvar med omtalen som er gitt i budsjettproposisjonene. Ett
av hovedformålene med økonomiregelverket, slik dette er beskrevet
i økonomireglementet § 1 og Finansdepartementets Bestemmelser punkt
1.2, er dermed oppfylt.
Departementet har i 2011 utbetalt enkelttilskudd med
et totalt beløp på 235 mill. kroner. Med bakgrunn i de unntak og
det skjønn som Bestemmelsene gir og de presiseringer som hhv Direktoratet
for økonomistyring og Finansdepartementet har kommet med 12. og
21. mars 2012, vil det ut fra min vurdering være mange enkelttilskudd
som ligger innenfor de rammene som økonomiregelverket setter. På
dette området er det gråsoner og jeg vurderer det også slik at på
grunn av det store omfanget av små tildelinger på Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementets område, ville det være mer i samsvar
med regelverket om det ble etablert flere tilskuddsordninger med
tilhørende kriterier for tildeling av tilskudd. Tilskudd, som ikke
er omfattet av unntakene, vil heretter bli kunngjort, for eksempel
på departementets hjemmeside.
3
Det er etablert kontakt med Direktoratet for
statlig økonomistyring, hvor disse vil bistå i forbedring og kvalitetssikring
av interne rutiner for tilskuddsforvaltningen. Utover de endringer
som er omtalt over, vil Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
i det videre arbeid legge opp til ytterligere forbedringer i tilskuddsforvaltningen.
Aktuelle tiltak som vil bli nærmere vurdert er:
En mer hensiktsmessig
fordeling av forvaltningen av tilskudd mellom departementet og ytre etater,
Vurdere bruk av 70-post for tilskudd som
i dag tildeles fra andre postgrupper.
4
I brevet til komiteen av 5. mars i år erklærer
daværende barne-, likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken
at han er inhabil overfor stiftelsen Reform, og at departementet
vil komme tilbake til håndteringen av dette. Bakgrunnen for avgjørelsen om
inhabilitet er tilknytningen til en ansatt i Reform.
I perioden hvor Lysbakken var inhabil har Reform
mottatt grunnbevilgning og enkelttilskudd fra departementet. Det
forhold at departementet har tatt beslutninger om tilskudd til Reform
da statsråden var inhabil, innebærer en saksbehandlingsfeil etter
forvaltningsloven § 6 3. ledd. Når statsråden er inhabil kan ingen
ansatte i departementet ta avgjørelser i saken. Embetsverket vil
kunne forberede saken, men endelig avgjørelse skulle ha vært tatt
av en settestatsråd.
Jeg har nå vurdert hvordan departementet på
en mest mulig korrekt måte skal håndtere denne situasjonen. Tilskuddene
til Reform kan grupperes i tre:
Reform har mottatt grunnbevilgning på 4,124 mill.
kroner for 2011 og det er satt av 4 mill. kroner for 2012. Tilskuddet
er omtalt i Prop. 1 S, og er en videreføring av nivået fra tidligere
år. Reform er navngitt i budsjettproposisjonene.
Reform har mottatt tilskudd til flere prosjekter
i 2010 og 2011. Det er klargjort at Reform har benyttet tilskuddene
i samsvar med forutsetningene, slik disse er beskrevet i Prop. 1
S og tilsagnsbrev fra departementet. Jeg legger videre til grunn
at Reform uforskyldt har kommet i en vanskelig situasjon. Det er departementets
ansvar å sikre at beslutningene treffes i samsvar med forvaltningsloven.
Jeg har derfor kommet til at det ikke er aktuelt å kreve tilbakebetalt tilskuddsmidler
der departementet har fattet vedtak som ikke er i samsvar med forvaltningsloven
§ 6.
Departementet har gitt Reform et tilsagn om
tilskudd på 1,05 mill. kroner til prosjektet ”Sammen mot voldtekt”.
Prosjektet ble startet i 2011, og er planlagt å pågå også i store
deler av 2012. Hittil er kr 375 000 utbetalt, hvorav kr 150 000
i 2011 og kr 225 000 i 2012, mens kr 675 000 gjenstår å utbetale til
Reform.
Det bør gjøres en ny vurdering av saken. Det
synes urimelig overfor Reform å kreve at allerede utbetalte tilskudd
skal tilbakebetales, når tilskuddet har gått til formålet. Når det
gjelder beløpet på kr 675 000 som ennå ikke er utbetalt, vil det
kunne være aktuelt å konkludere enten med at tildelingsvedtaket opprettholdes
eller med at det omgjøres helt eller delvis.
Min foreløpige vurdering er at det kan være
aktuelt med en omgjøring av tilskuddsvedtaket slik at midler som
ikke er utbetalt holdes helt eller delvis tilbake. En endelig konklusjon
kan ikke treffes før tilskuddsmottaker er hørt om hvordan en delvis
omgjøring vil ramme dem.