Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Mer transport på elver og kanaler i Europa

Til orientering har Stortinget mottatt to forslag fra Europakommisjonen (Kommisjonen) knyttet til fremme av transport på elver og kanaler i Europa.

Det første er et forslag til en forordning om fremme av transport på innenlands vannveier. Det andre er forsalg til et direktiv om tekniske krav til fartøyer i fart på innenlands vannveier. Kommisjonen la samtidig fram en melding om bedre kvalitet for innenlands vanntransport.

 

Kommisjonen skriver i sin pressemelding at innlenlands vanntransport er miljøvennlig og energieffektiv, men at den bare utgjør 6 % av samlet godstransport per i dag. Kommisjonen ønsker derfor å fremme bedre utnyttelse av potensialet for mer transport på innenlands vannveier. Dette skal skje gjennom:

 

  • Fjerning av flaskehalser bl.a. ved oppgradering av sluser, broer og seilingsruter og sikre forbindelse mellom viktige vannveier.
  • Grønn omstilling og innovasjon bl.a. knyttet til utvikling av lavutslippsteknologi
  • Bedre forbindelser med andre transportformer, spesielt vei og jernbane.
  • Kompetanse og utdanningstiltak for de som arbeider i sektoren.

Forslagene skal nå behandles av Europaparlamentet og Rådet.

 

Fra norsk side er det Samferdselsdepartementet som har ansvaret for oppfølging av forslagene. Europlov.no viser imidlertid til at ingen EØS/EFTA-land har innlands vannveier som definert i EU og skriver at "Rettsaktene på dette området innlemmes i EØS-avtalen, men inntil noen etablerer seg i Norge under norsk flagg for å drive transport på innlands vannveier i Europa, trenger Norge ikke å implementere rettsaktene i nasjonal rett."

 

Rettsaktene er sendt Stortinget i tråd med ordningen hvor Stortinget mottar Europakommisjonens forslag til antatt EØS-relevante rettsakter via EFTA-sekretariatet i Brussel.

Kontaktinfo

Sist oppdatert: 19.09.2013 14:31

Europakommisjonens referansenummer (KOM-nr.) for forslaget:

: