Spørretime

Onsdag 09. februar 2011kl. 10.00

Muntlig spørretime

Følgende regjeringsmedlemmer vil være til stede:
Bilde av Liv Signe Navarsete
Liv Signe Navarsete (Sp)
Bilde av Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre (A)
Statsminister
Bilde av Sigbjørn Johnsen
Sigbjørn Johnsen (A)

Ordinær spørretime

Ordinær spørretime holdes umiddelbart etter muntlig del
Innleverte spørsmål:
  • 1. Fra Henning Warloe (H) til kunnskapsministeren

    I "Løypemelding - Mål og strategiplan for fag- og yrkesopplæringa i Hordaland" fremgår det at fylket til tider opplever at godkjenning av lærlingbedrifter er vanskelig å gjennomføre, fordi det ikke finnes tydelige nok godkjenningskriterier eller retningslinjer i opplæringsloven. Heller ikke Utdanningsdirektoratet har gitt klare signaler, og praksis varierer derfor mellom fylkeskommunene, som vanskeliggjør samarbeid over fylkesgrensene. Vil statsråden ta initiativ til et klarere regelverk for lærlingbedrifter?
  • 2. Fra Elisabeth Vik Aspaker (H) til kunnskapsministeren

    Det statlige tilbudet om etter- og videreutdanning (EVU) av lærere gjennom kjøp av studieplasser ved enkelte utdanningsinstitusjoner, virker unødig kostnadsdrivende for mange fylker og kommuner. Troms fylkeskommune har pr. i dag ingen EVU-plasser ved Universitetet i Tromsø og betydelige midler går bort i reise og opphold. Troms fylkeskommune ønsker nå å inngå samarbeid med Universitetet i Tromsø om EVU for lærere fra høsten 2011 og trenger snarlig avklaring. Vil statsråden støtte og legge til rette for et slikt tilbud om etter- og videreutdanning i Tromsø?
  • 3. Fra Svein Harberg (H) til kunnskapsministeren

    Fylkesmannsembetet opplever stadige henvendelser om godkjenning av fagbrev tatt i utlandet. Arbeidsgivere vil gjerne ha dette for å være sikre på kompetansen. Den tidligere ordningen med godkjenning hos Fylkesmannen er opphevet, men i 2007 fikk Utdanningsdirektoratet i oppdrag å vurdere om det var behov for en statlig utdanningsmyndighet for godkjenning av utenlandsk fagutdanning. Kartleggingen hadde frist i september 2008. I lys av stadige etterspørsler, vil statsråden nå få frem et resultat av dette arbeidet?
  • 4. Fra Gunnar Gundersen (H) til kommunal- og regionalministeren

    I to forskjellige byggesaker i Ringsaker har Fylkesmannen nylig overprøvd kommunale byggetillatelser. Dette er innblanding i det lokale selvstyre. Fylkesmannens klage begrunnes i den ene saken med kulturlandskapet, en turveg og at fylkesvegen til området er en farlig skoleveg. Det til tross for at det knapt er registrert ulykker. Fylkesmannens inngrep i de lokale beslutningene er betenkelig og begrunnelsen vil sentralisere norske kommuner kraftig. Støtter statsråden Fylkesmannens klage og inngripen i sakene?
  • 5. Fra Line Henriette Holten (KrF) til kommunal- og regionalministeren

    Høsten 2010 la Arnstad-utvalget frem sin rapport "Energieffektivisering av bygg". Rapporten inneholder konkrete forslag på hvordan en innen 2020 kan spare 10 TWh og 40 TWh innen 2040 i byggsektoren. Utvalget peker på ulike tiltak som må på plass for at disse besparelsene skal oppnås. Hvordan vil statsråden følge opp de konkrete forslagene som Arnstad-utvalget foreslår utover den høringsrunden som er gjennomført?
  • 6. Fra Hans Olav Syversen (KrF) til utenriksministeren

    Mener regjeringen at Hamas er en terrororganisasjon eller ikke?
  • 7. Fra Borghild Tenden (V) til samferdselsministeren

    I Aftenposten 1. februar går det frem at det er usikkerhet og forsinkelser på mange jernbaneprosjekter. Dette er svært urovekkende sett i lys av den fremlagte fagrapporten som bekrefter det Venstre lenge har sagt at det haster med å få på plass høyverdige kollektivløsninger i og rundt de store byene. Samferdselsministeren har uttalt at i kommende nasjonal transportplan må vi foreta tøffere prioriteringer, løfte jernbanen og kollektivinnsatsen, og ha fokus på intercitytog. Kan statsråden love raskere fremdrift av jernbaneprosjekter?
  • 8. Fra Morten Høglund (FrP) til samferdselsministeren

    Fornebu-området er i stadig vekst med nye boliger og arbeidsplasser. Det er viktig å få på plass en god kollektivløsning til området så snart som mulig. I Aftenposten 2. februar i år signaliserer statsråden en vilje til at staten skal bidra mer til kollektivtilbudet i byområder. Kan Oslo og Akershus forvente at statsråden er villig til å øke statens andel av et baneprosjekt til Fornebu, slik at prosjektet kan realiseres i nær fremtid?
  • 9. Fra Per Roar Bredvold (FrP) til samferdselsministeren

    I Hedmark har Statens vegvesen sentralt bestemt at elgskilt med signalgult underskilt umiddelbart måtte tas ned, noe som er gjort. I mellomtiden er det ikke satt opp nye, og hver dag skjer det flere ulykker hvor elg er involvert. Synes statsråden det er bedre at det ikke er noen skilt som varsler om økt elgfare enn at skilt med feil farge blir stående inntil videre?
  • 10. Fra Laila Dåvøy (KrF) til helse- og omsorgsministeren

    Det foregår omlegginger av fødetilbudet en rekke steder i landet. Faglig godt og trygt fødetilbud er avgjørende, alle må sikres likeverdig fødetilbud. Kvalifisert personell og nok trening kan være utfordrende mange steder i landet. Videre spiller geografi og værforhold også en rolle i en helhetlig vurdering av kvaliteten på tilbudet. Hvordan vurderer statsråden dette i de sakene som enten ligger på statsrådens bord, eller som vil havne der om kort tid?
  • 11. Fra Torgeir Trældal (FrP) til helse- og omsorgsministeren

    Helse Nord skal på neste styremøte bestemme om de skal starte byggingen av nye Narvik sykehus i 2012. Kan statsråden garantere at byggingen av et nytt sykehus i Narvik starter opp som planlagt?
  • 12. Fra Bent Høie (H) til helse- og omsorgsministeren

    Det er behov for akutte løsninger for å sikre utdannede leger raskere tilgang til turnusplasser. Samtidig står plasser utbrukte og plasser vakante. Hva vil statsråden gjøre for å løse det akutte behovet for flere turnusplasser til nyutdannede leger?
  • 13. Fra Harald T. Nesvik (FrP) til helse- og omsorgsministeren

    Det hersker nå stor tvil både i Molde og Kristiansund om hva som blir resultatet av den utsettelsen av byggingen av nytt Molde sykehus vil innebære. Fagmiljøet bl.a. i Molde frykter for rekrutteringen og eventuelt også at ansatte søker seg bort fra sykehuset. 1. februar var det også en demonstrasjon i Molde der nærmere 3 000 viste sin frustrasjon. Denne usikkerheten som nå råder kan ikke fortsette lenger. Når vil det bli fattet en endelig beslutning om det skal bli ett eller to sykehus i denne regionen?
  • 14. Fra Øyvind Korsberg (FrP) til helse- og omsorgsministeren

    Regjeringen planlegger nedleggelse av Regionsenteret for døvblinde i Nord-Norge for bare å ha ett kompetansesenter, lokalisert på Østlandet. Dersom dette blir gjennomført vil det få dramatiske konsekvenser for brukerne i Nord-Norge og de som er helt avhengig av tilbudet som døvblindesenteret i Tromsø gir. Døvblinde er en gruppe som trenger oppfølging og bistand over lang tid og noen ganger hele livet. Vil statsråden sørge for at døvblindesenteret i Nord-Norge ikke blir lagt ned?
  • 15. Fra Ketil Solvik-Olsen (FrP) til olje- og energiministeren

    Det siste året har det vært flere eksempler på at staten taper store inntekter ved at oljeutvinning stanser eller utsettes på grunn av manglende tidskritiske tiltak. På Heidrun-feltet kan manglende boringer medføre tap på inntil 45 milliarder kroner. Nettsiden offshore.no melder 3. februar i år at statens tap ved stenging av brønner på Gullfaks kan være 12 milliarder kroner. Hvilke tiltak gjør regjeringen for å følge opp slike hendelser og for å sikre at tilsvarende problemstillinger kan adresseres på et tidligere tidspunkt?
  • 17. Fra Vigdis Giltun (FrP) til arbeidsministeren

    Flere ganger har TV2 vist tilfeller hvor funksjonshemmede får avslag på søknad om bil i gruppe 2 på grunn av ordlyden i forskriften § 2. Bilsenterets vurderinger legger liten vekt på den enkeltes behov for å komme seg ut på egenhånd og behovet for å ha med elektrisk rullestol for å forflytte seg utenfor bilen. Totalkostnaden vektlegges heller ikke. Vil statsråden vurdere endring av forskriften slik at søknader om bil i gruppe 2 kan innvilges også når personen er i stand til å komme seg ut og inn av bilen på egenhånd?