Til Stortinget
§ 93 ble tatt inn for at Grunnloven ikke skal være et hinder
for at Norge skulle kunne være en aktiv medspiller i en utvikling
mot et sterkere og mer omfattende forpliktende samarbeid mellom
land for å sikre den internasjonale fred og sikkerhet eller fremme internasjonal
rettsorden.
Den utviklingen vi har hatt siden andre verdenskrig, har skritt
for skritt bygd opp internasjonale organer og avtaler, som i sterkere
og sterkere grad forplikter landene som deltar. Det er en utvikling
det har vært bred politisk enighet om at Norge skulle støtte helhjertet
opp om i hele etterkrigstiden. En internasjonal rettsorden er særlig
i små lands interesser. Det er samtidig en utvikling som begrenser
det enkelte lands handlefrihet. Slik må det være. Det er ikke mulig
å forplikte hverandre til i sterkere grad å handle sammen i felles
interesse og samtidig beholde selvråderetten ubeskåret.
Norge har undertegnet rundt 900 internasjonale avtaler som i
større eller mindre grad innsnevrer vårt handlingsrom. Når vi har
gjort det, er det fordi det har vært i vår egen interesse.
De store, felles utfordringer internasjonalt, som klimatrusselen,
fattigdomsbekjempelse og internasjonal kirminalitet og terror, skaper
behov for mer og sterkere forpliktende samarbeid landene imellom. Det
krever at landene er villige til å overføre noe av sin suverenitet
til felles, internasjonale organer som bygger på demokratiske prinsipper.
Kravet i Grunnloven for myndighetsoverføring etter § 93 er satt
strengere enn kravet til endring i Grunnloven; 3/4 flertall. Dette
kravet forstås i lys av reglene i § 112 om grunnlovsendringer. Som
utgangspunkt vil et slikt vedtak altså måtte treffes etter reglene
om grunnlovsendring, hvor det er tilstrekkelig med 2/3 flertall,
men hvor forslag om slik endring må hvile over valg.
Det sistnevnte leddet i grunnlovsendringsprosedyren er prinsipielt
viktig. I samsvar med grunnleggende tenkning om folkesuverenitet
markerer det at Grunnloven er folkets eiendom, ikke Stortingets
alene. Grunnlovens § 93 gjør det mulig å treffe vedtak om suverenitetsoverføring
uten å vente til over neste valg. Kravet om 3/4 flertall skal kompensere
for bortfallet av denne demokratiske garanti.
Folkeavstemning har vært brukt svært få ganger i rikspolitisk
sammenheng. Det ble brukt da det skulle tas tilling til om Norge
fortsatt skulle være et kongedømme eller bli en republikk og ved
løsrivelsen fra Sverige i 1905. Når det gjelder vår utenrikspolitikk, har
det vært benyttet to ganger, i tilknytning våre søknader om å bli
med i EU-samarbeidet. Dette har skapt en sedvane. Hvis spørsmålet
om EU-medlemskap igjen aktualiseres, er det tevrrpolitisk enighet
om at det ikke vil være aktuelt med en slik innmeldelse uten at
man først har innhentet folkets råd.
Det er bred politisk enighet om at utfallet av en folkeavstemning
skal respekteres, selv om den konstitusjonelt sett er rådgivende.
Spørsmålet er om det ikke vil være riktig å la den vekt Stortinget
bør tillegge en folkeavstemning, også komme til uttrykk ved at kravet
til flertall da settes lik krav ved endringer i Grunnloven. En slik
endring vil styrke folkeavstemningens vekt i beslutningsprosessen.
Når folket har fått mulighet til å gi Stortinget sitt råd, vil
det politisk sett legge en avgjørende føring for behandlingen i
Stortinget. Derfor bør det også komme til uttrykk ved at kravet
til kvalifisert flertall blir noe mindre enn om det ikke har vært
folkeavstemning.
Utfordringen blir altså å finne frem til en måte som gjør det
mulig å sette flertallskravet i § 93 ned til et nivå som mange vil
anse som mer rimelig, men uten å kaste vrak på den vel gjennomtenkte
sammenheng som ligger i dagens system. Av hensyn til legitimiteten
av det endelige resultat er det viktig å finne en slik balanse.
Løsningen er å beholde hovedreglene i § 93 slik paragrafen nå
lyder, men legge til nytt annet ledd om at 2/3 flertall er tilstrekkelig
under visse vilkår. Dermed åpnes det også for en valgmulighet som
ikke finnes i dagens system.
På denne måten oppnår man for det første for å ta vare på dagens
mulighet for å gå raskere frem enn etter § 112, men uten å gå veien
om folkeavstemning. Denne adgangen ble benyttet for å åpne for norsk
deltagelse i EØS. Men da vil det fortsatt være nødvendig med 3/4
flertall.
Samtidig innføres det et nytt ledd der flertallskravet er redusert
til 2/3, men bare dersom det på forhånd er holdt rådgivende folkeavstemning.
Stortingets adgang til å samtykke uten å vente til etter neste valg
vil være den samme som etter paragrafens første ledd: Bortfallet
av den demokratiske garanti som ligger i kravet om mellomliggende
valg etter § 112, kompenseres imidlertid ved det element av direktedemokrati
som ligger i kravet om forutgående folkeavstemning av rådgivende
karakter. Hvis en slik fremgangsmåte blir valgt, gir ikke lenger
hensynet til folkesuvereniteten tilstrekkelig grunn til å beholde den
kompensasjon som i dag ligger i kravet om 3/4 flertall.
Forslaget forutsetter selvsagt at folkeavstemningen og stortingsvedtaket
gjelder samme sakskompleks, at de alternativer som legges frem for
velgerne, i det vesentligste er klare, og at saken avgjøres i Stortinget
innen rimelig tid etter at resultatet av folkeavstemningen er klart.
Mer detaljerte regler om disse spørsmål er det imidlertid ikke grunn
til å ta inn i Grunnloven.
Forslaget fremmes i to alternativer der samme realitet er forsøkt
uttrykt på to litt ulike måter.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Alternativ 1:
§ 93 nytt annet ledd skal lyde:
Saadant Samtykke kan alligevel gives med to Trediedeles Flertal,
dersom Storthinget først har indhentet Folkets Raad.
Nåværende § 93 annet ledd skal være tredje ledd.
Alternativ 2:
§ 93 nytt annet ledd skal lyde:
To Trediedeles Flertal er alligevel tilstrækkeligt, dersom Storthinget
først har indhentet Folkets Raad.
Nåværende § 93 annet ledd skal være tredje ledd.
Inge Lønning | Per-Kristian Foss |
Marianne Aasen Agdestein | Svein Roald Hansen |
Referert i Stortingets møte 30. september 2008.
"Forslaget blir under presidentens ansvar å bekjentgjøre ved
trykken for å komme til avgjørelse på første, annet eller tredje
storting etter neste valg."
Thorbjørn Jagland | Signe Øye |
president | sekretær |
20. juni 2008