Til Stortinget
I september 2004 fremmet vi en rekke forslag til retting av språklige
feil i Grunnloven. Forslagene ble vedtatt til fremsettelse av Jørgen
Kosmo og Kjell Engebretsen og er trykt i Dokument nr. 12:8 (2003–2004).
De ble enstemmig anbefalt av kontroll‑ og konstitusjonskomiteen,
jf. Innst. S. nr. 74 (2005–2006), og enstemmig vedtatt av Stortinget
2. februar 2006.
Grunnloven er skrevet på et språk som i dag virker alderdommelig.
Ifølge tradisjonen skal forslag til grunnlovsendringer formuleres
i samme språkform. Grunnlovens ortografi har – i motsetning til
hva mange har trodd – ikke stått uendret siden 1814. I 1903 ble
det gjennomført en moderat modernisering av skrivemåten av en rekke
ord.
Språkformen fra 1903 må betraktes som normen for utforming av
grunnlovsforslag i dag. Denne er etter hvert blitt fremmed for dem
som utformer grunnlovsforslag. Dette har ført til at forslag, og
dermed vedtatte grunnlovsendringer, har inneholdt språklige feil.
Dels er moderne rettskrivning og grammatikk brukt i tilfeller der
dette strider mot 1903-normen, dels forekommer "hyper-arkaiseringer",
altså formuleringer som ser gammeldagse ut, men som ikke er korrekte
ifølge normen.
Mange feil ble rettet gjennom forslaget nevnt foran. Bakgrunnen
er nærmere framstilt i Dokument nr. 12:8 (2003–2004). En detaljert
beskrivelse av språklige aspekter ved Grunnloven er å finne i Finn-Erik Vinje:
Frihetens palladium – i språklig belysning: Om språket i Grunnloven,
utarbeidet på oppdrag fra Stortingets presidentskap og utgitt av
Stortinget i 2002.
Likevel er ikke gjeldende tekst feilfri. Dels er det kommet inn
nye feil i endringer vedtatt etter september 2004, dels ble et par
feil oversett i forrige runde.
Grunnloven er både det øverste rettslige grunnlaget for vårt
statsstyre og et viktig nasjonalt symbol. Etter vårt syn er det
ikke akseptabelt at denne teksten inneholder åpenbare språklige
feil. Dette standpunktet har Stortinget sluttet seg til ved å vedta
våre forslag fra 2004.
Det må understrekes at vi her ikke tar opp forslag om språklig
modernisering av Grunnloven. Slike forslag blir eventuelt fremmet
separat. I denne sammenhengen er poenget at så lenge man holder
fast ved Grunnlovens alderdommelige språkform, bør den gjennomføres
konsekvent.
Forslagene innebærer ingen realitetsendring. Det kan synes unødvendig
å gå gjennom den omfattende, formelle prosedyren for grunnlovsendring
for å få vedtatt noe som innholdsmessig ikke er ment som endring.
Denne prosedyren bør – kan det hevdes – være forbeholdt substansielle
endringer.
I 1903 gjennomførte man den språklige revisjonen av Grunnloven
uten formelt grunnlovsvedtak, og også siden er feil blitt rettet
på samme måte. I 2004 uttalte imidlertid Stortingets presidentskap
at "også rent språklige endringer i Grunnlovens tekst [krever] fremsettelse
av formelt grunnlovsforslag og behandling i samsvar med § 112".
Kontroll- og konstitusjonskomiteen har sluttet seg til dette, jf.
Innst. S. nr. 74 (2005–2006), side 4. Retting av feil må derfor
skje som formell grunnlovsendring.
Det dreier seg om separate forslag, som kan vedtas eller forkastes
uavhengig av hverandre. Følgende fire feil er foreslått rettet:
I samband med revisjonen av riksrettsordningen i 2007 ble også
§ 30 endret. Preposisjonen "mot" fikk da denne moderne formen, mens
det etter normen skal være "mod".
I § 61 er adjektivet "stemmeberettiget" uten grunn skrevet med
stor forbokstav.
Da § 100 om ytringsfrihet ble revidert i 2004, ble formen "Grændser"
brukt i tredje ledd. Dette er en hyper-arkaisering. Korrekt ifølge
normen er "Grænser". Denne formen forekommer for øvrig i § 25, som sist
ble endret i 1917.
I § 106 første punktum forekommer et verb i entall, "skal", der
subjektet står i flertall; jf. andre punktum i samme paragraf, der
korrekt form er brukt.
Det fremmes følgende
forslag:
Forslag A:
§ 30 tredje ledd første punktum skal lyde:
Finder noget Medlem af Statsraadet, at Kongens Beslutning er
stridende mod Statsformen eller Rigets Love, er det Pligt at gjøre
kraftige Forestillinger derimod samt at tilføie sin Mening i Protokollen.
Forslag B:
§ 61 skal lyde:
Ingen kan vælges til Repræsentant uden at være stemmeberettiget.
Forslag C:
§ 100 tredje ledd andre punktum skal lyde:
Der kan kun sættes slige klarlig definerede Grænser for denne
Ret, hvor særlig tungtveiende Hensyn gjøre det forsvarligt holdt
op imod Ytringsfrihedens Begrundelser.
Forslag D:
§ 106 første punktum skal lyde:
Saavel Kjøbesummer som Indtægter af det Geistligheden beneficerede
Gods skulle blot anvendes til Geistlighedens Bedste og Oplysningens
Fremme.
Aanund Hylland | Finn-Erik Vinje |
Vedtatt til fremsettelse
30. september 2008
Carl I. Hagen | Inge Lønning | Berit Brørby |
Ola T. Lånke | | Olav Gunnar Ballo |
Referert i Stortingets møte 30. september 2008.
"Forslaget blir under presidentens ansvar å bekjentgjøre ved
trykken for å komme til avgjørelse på første, annet eller tredje
storting etter neste valg."
Thorbjørn Jagland | Signe Øye |
president | sekretær |
2. september 2008