Statens samlede inntekter fra utbytte vil med
foreliggende resultatanslag utgjøre om lag 4568,6 mill.
kroner. Dette er en reduksjon i forhold til vedtatt budsjett 1998
på 1571,3 mill. kroner. Reduksjonen har særlig sammenheng
med at det for 1999 budsjetteres med et utbytte fra Statoil som
ligger 1440 mill. kroner lavere enn i vedtatt budsjett 1998. Det
vises til nærmere omtale av utbytteforslagene i de enkelte
departementers budsjettproposisjoner.
Omfanget av det statlige eierskapet i næringslivet stiller
krav om retningslinjer bl.a. for utbyttepolitikk og avkastningskrav.
I St.meld. nr. 40 (1997-98) om eierskap i næringslivet
har Regjeringen slått fast viktige hovedprinsipper for
styring av statlige selskaper gjennom utbyttepolitikk og avkastningskrav.
Det legges til grunn at de statlige selskapene i denne sammenheng
skal kunne drive sin virksomhet etter de samme retningslinjer som
de private bedriftene de konkurrerer med.
Regjeringen vil med utgangspunkt i disse hovedprinsippene
arbeide videre med en konkretisering av de generelle retningslinjene
for styring av statlige selskaper, herunder avkastningskrav og utbyttepolitikk.
Utarbeidelse av funksjonelle krav til økonomireglementets bestemmelser
om styring av statlige selskaper vil måtte avvente dette
arbeidet.
Tabellen nedenfor viser forslagene til bevilgning under
rammeområde 24, jf. St.prp. nr. 1 (1998-99) og St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 12 (1998-99).
Oversikt over budsjettkapitler
og poster i rammeområde 24
(Utbytte m.v.)
Inntekter i hele kroner
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 12 |
Inntekter under departementene |
5316 | | Norges
Kommunalbank | 25 000
000 |
| 70 | Garantiprovisjon | 25 000 000 |
|
Renter og utbytte m.v. |
5616 | | Renter
og utbytte fra Norges Kommunalbank | 19 040
000 |
| 80 | Renter | 1 040 000 |
| 81 | Utbytte | 18 000 000 |
5618 | | Innskuddskapital
i Posten Norge BA | 86 000
000 |
| 80 | Utbytte | 86 000 000 |
5620 | | Renter
og utbytte fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(jf. kap. 2420) | 641 000
000 |
| 80 | Renter, grunnfinansieringsordningen | 358 000 000 |
| 81 | Renter, risikolåneordningen | 140 000 000 |
| 82 | Renter, lavrisikolåneordningen
| 23 000 000 |
| 83 | Utbytte, grunnfinansieringsordningen og
lavrisikolåneordningen | 30 000 000 |
| 84 | Utbytte, egenkapitalordningen
| 50 000 000 |
| 85 | Rentemargin risikolåneordningen | 40 000 000 |
5622 | | Grunnfondskapital
i Postbanken BA | 60 000
000 |
| 80 | Utbytte | 60 000 000 |
5623 | | Aksjer i
SAS Norge ASA | 50 000
000 |
| 80 | Utbytte | 50 000 000 |
5630 | | Aksjer i
Norsk Eiendomsinformasjon as | 4 900
000 |
| 80 | Utbytte | 4 900 000 |
5631 | | Aksjer i
A/S Vinmonopolet | 40 002
000 |
| 80 | Statens overskuddsandel
| 40 000 000 |
| 81 | Utbytte | 2 000 |
5632 | | Aksjer i
A/S Norsk Medisinaldepot | 25 000
000 |
| 80 | Utbytte | 25 000 000 |
5640 | | Aksjer i
Telenor AS | 375 000
000 |
| 80 | Utbytte | 375 000 000 |
5651 | | Aksjer i
selskaper under Landbruksdepartementet | 43 200
000 |
| 80 | Utbytte | 43 200 000 |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | 8 500
000 |
| 80 | Utbytte | 8 500 000 |
5656 | | Aksjer i
selskaper under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning | 1 157
000 000 |
| 80 | Utbytte | 1 157 000 000 |
5680 | | Utbytte fra
statsforetak under Olje- og energidepartementet | 315 000
000 |
| 80 | Utbytte, Statnett SF | 225 000 000 |
| 81 | Utbytte, Statkraft SF | 90 000 000 |
5685 | | Aksjer i
Den norske stats oljeselskap a.s | 1 000
000 000 |
| 80 | Utbytte | 1 000 000 000 |
5691 | | Avkastning
på bevilget kapital i Statens Bankinvesteringsfond | 754 000
000 |
| 80 | Avkastning på bevilget
kapital | 754 000 000 |
5692 | | Utbytte av
statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 52 000
000 |
| 80 | Utbytte | 52 000 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 24 | 4
655 642 000 |
| | Netto
rammeområde 24 | -4 655
642 000 |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til regjeringspartienes
forslag i sitt justerte budsjettopplegg om økt utbytte fra
Telenor, Statnett, Kommunalbanken (ved omgjøring til AS),
Statens skogplanteskoler og VESO A/S, til sammen 685 mill.
kroner.
Disse medlemmer registrerer at
sentrumspartienes forslag bryter med gjeldende utbyttepolitikk for flere
av disse selskapene. I Telenors tilfelle oppjusteres resultatanslaget
med 300 mill. kroner for 1998. Hele resultatforbedringen trekkes
inn i form av økt utbytte. Utbytteandelen for Telenor blir
dermed 65-70 pst. ifølge finansministerens svarbrev til
Arbeiderpartiets stortingsgruppe av 14.november 1998. IStatnetts
tilfelle økes utbytteandelen til 78 pst., uten at finansministeren
i sitt svar har noe oppjustert resultatanslag å vise til.
Disse medlemmer viser til at
sentrumspartiene og Regjeringen på denne måten
fører en uansvarlig utbyttepolitikk og mener dette står
i sterk strid med de retningslinjer som ligger til grunn for utbyttepolitikken.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til det justerte sentrumsforslaget,
hvor det foreslås at utbyttet økes med 695 mill.
kroner ut over Regjeringens forslag. Utbytte fra Telenor økes
med 300 mill. kroner. Utbytte fra Statsnett økes med 125
mill. kroner. Utbytte ved omdanning av Kommunalbanken til AS blir
250 mill. kroner. Utbytte fra Statens skogplanteskoler økes med
15 mill. kroner, og utbytte fra Veso A/S økes
med 5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Tverrpolitisk Folkevalgte avventer et forslag fra Regjeringen vedrørende
generelle prinsipper for avkastningskrav og utbyttepolitikk for
statlige selskaper. For ukontroversielle deler av statens forretningsdrift,
kan det være hensiktsmessig å ha slike generelle prinsipper å forholde
seg til. Disse medlemmer viser imidlertid for øvrig
til at utbyttepolitikken generelt i næringslivet varierer
sterkt mellom selskap avhengig av bransje, vekstmuligheter, modenhet
og særskilte situasjoner. Å utvikle en felles
utbyttepolitikk for alle selskap der staten har helt eller dominerende eierskap,
synes derfor som et lite praktisk utgangspunkt.
Disse medlemmer mener det likevel
er viktig for staten som eier å ha et bevisst forhold til
den kapital som er investert i statlig kontrollert virksomhet. Slik kapital
må gjøres til gjenstand for en risikovurdering og
utsettes for et avkastningskrav dersom man først har funnet
det hensiktsmessig å gi selskapet en eierform som gjør
utbytte naturlig og mulig. Avkastningskravet er en måte å sikre
at selskapet forvalter statens kapital - som har mange andre, alternative
bruksområder - på en måte som tar hensyn
til statens behov for midler til andre prioriterte områder.
Disse medlemmer vil peke på at
det er viktig å skille mellom avkastningskravet og kravet
til utbytte. Det er avkastningskravet som vil ha mest innflytelse
på den måte selskapet driver sin virksomhet. Statens
formue forandres i prinsippet ikke av hvorvidt kapitalen blir værende
igjen i selskapet eller hvorvidt den betales til statskassen som
utbytte. Blir kapitalen værende igjen i selskapet, øker
selskapets verdi og kravet til fremtidig avkastning bør økes
tilsvarende. Blir kapitalen tilført statskassen, kan den
disponeres til andre formål, men statens formue øker
ikke av den grunn.
Disse medlemmer vil peke på at
potensialet for fremtidig verdiskaping likevel kan påvirkes,
fordi midlene kan allokeres til andre områder der den samfunnsøkonomiske
avkastningen er høyere.
Normalt vil et styre i et selskap søke å formulere
en generell utbyttepolitikk som er tilpasset selskapets kapital-
og forretningssituasjon. Eieren vil så i generalforsamling
kunne ta stilling til en slik foreslått utbytte politikk,
og signalisere ønske om endringer i denne. Disse
medlemmer mener det vil påhvile staten som eier
et sterkt ansvar for å gi slike signaler til selskapene.
Samtidig kan ekstraordinære forhold
påvirke utbyttesituasjonen fra ett år til et annet
på like kort tid i et privat selskap som hva som blir mange
statlige selskap til del gjennom Stortingets budsjettbehandling.
Kravet om forutsigbarhet og generelle prinsipper må derfor
til enhver tid sees i sammenheng med det enkelte selskap særskilte
situasjon.
Det er lite trolig at en generell utbyttepolitikk vil fjerne
ulike politiske oppfatninger av både risikoen som ligger
i en statlig kontrollert virksomhet, og det avkastningskrav som
med rimelighet kan stilles til virksomheten. Disse medlemmer erkjenner
også at det ofte vil være uenighet om staten prinsipielt
sett skal være engasjert i den enkelte virksomhet. Det
gjør at selv enighet om generelle prinsipper om avkastnings-
og utbyttepolitikk kan gi uenighet om dens anvendelse og tolkning
for forskjellige statlige selskaper.
Disse medlemmer har gjennomgått
de utbytteforslag som er foreslått fra Regjeringen, og
har lagt til grunn at selskapene kan grupperes i tre hovedgrupper:
1. Selskap som har mer
kapital enn det som er nødvendig for å løse
den virksomhet man politisk sett mener selskapet skal være
engasjert i. I slike tilfelle kan utbyttepolitikken brukes for å trekke
inn overflødig kapital fra selskapet, bl.a. for å gjøre
det enklere å gi tilfredsstillende avkastning på den kapitalen
som blir igjen. Dette har vært gjort tidligere, og har
klare paralleller i privat næringsliv. Gjennom ekstraordinære
utbytter, jevnt høyre utbygger eller tilbakekjøp
av egne aksjer/nedsettelse av aksjekapitalen vil private
selskap ha mulighet til å tilpasse sin egenkapital til
et lavere virksomhetsnivå, lavere risiko e.l.
2. Selskap som har lite kapital i forhold
til de oppgaver som skal løses, eller i forhold til den
risiko selskapet løper. I slike tilfeller vil lavt eller
intet utbytte være et alternativ til å tilføre
virksomheten kapital fra den løpende budsjetteringen. Et
slikt lavt utbyttekrav må likevel gjøres til gjenstand
for den samme vurdering av alternativ kapitalbruk som tilførsel
av ny kapital ville forutsette. Uansett om kapitalen holdes tilbake
i selskapet eller bevilges særskilt, har staten de samme
alternative formål å bruke midlene på.
Som nevnt forandres heller ikke statens formue av hvorvidt det betales utbytte,
eller om midlene holdes tilbake i selskapet.
3. Selskap som vurderes å kunne
holde en jevn utbyttepolitikk, der risiko og selskapets drift gjør
det naturlig å gi en nokså stabil ramme for utbyttepolitikken,
på linje med den selskapet ville møtt med en privat
eierform, eller på linje med den andre selskap i bransjen
møter.
Disse medlemmer vil peke på at
det vil kunne være politisk uenighet om hvilken kategori
et selskap bør falle inn under.
For mange selskap vil det være mulig å legge
til grunn en alternativ markedsverdi. I slike tilfelle bør
det etter disse medlemmers oppfatning være
markedsverdien, og ikke en bokført egenkapital, som ligger
til grunn for utbyttekravet. Det er disse medlemmers oppfatning
at markedsverdien i slike tilfelle representerer den alternative
verdien av statens kapitalbinding i selskapet, og dermed de verdiene
som kunne ha vært satt inn på å løse
prioriterte oppgaver det offentlige har ansvaret for.
Disse medlemmer avventer forslaget
fra Regjeringen for en nærmere gjennomgang av prinsippene
for avkastningskrav og utbyttepolitikk for statlige selskaper.
Disse medlemmer viser for øvrig
til St.prp. nr. 1 (1998-99) om utbyttepolitikken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
ingen grunn til å endre på de anslag som regjeringen
har lagt til grunn for utbytte fra statseide eller deleide selskaper,
men vil understreke det viktige i at statens avkastningskrav står
i et korrekt forhold til den betydelige egenkapital staten har i
en rekke selskaper. Disse medlemmer mener dog det
er nødvendig at utbytte fastsettes i henhold til aksjeloven også i
bedrifter der staten er aksjonær.
Kommunalbanken har siden 1996 betalt garantiprovisjon til
staten av bankens innlån. Satsen på garantiprovisjonen
ble etter vedtak i Stortinget i juni i år nedsatt fra 0,15
pst. til 0,1 pst for 1998. Provisjonen beregnes på grunnlag
av gjennomsnittlig opplåning i løpet av året
med visse fradrag. Med en sats på garantiprovisjonen på 0,1
pst i 1998, er det anslått at det vil bli innbetalt 25
mill. kroner i garantiprovisjon i 1999.
Regjeringen foreslår samme sats for
garantiprovisjonen i 1999 som i 1998, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til sats for garantiprovisjon fra Kommunalbanken i
1999, jf. vedtak II under rammeområde 24. Komiteen slutter
seg videre til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5316
post 70.
I henhold til kommunalbankloven betaler Kommunalbanken renter
for statens del av grunnfondet, og staten betaler på sin
side renter for den delen av grunnfondet som det er utstedt avdragsfrie
grunnfonds-obligasjoner for. Det budsjetteres med netto renter av grunnfondet,
dvs banken betaler bare renter til staten av den delen av grunnfondet
som staten har betalt inn kontant, dvs. av 20 mill. kroner. Den
renten som Kommunalbanken skal betale i 1999, er etter en sats på 5,2 pst.
som tilsvarer anslag på gjennomsnittlig rente i 1998 på 5 års
statsobligasjoner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5616 post 80.
Utbyttet som Kommunalbanken skal betale til
staten, blir fastsatt med utgangspunkt i bankens ansvarlige egenkapital
på om lag 220 mill. kroner og et avkastningskrav på 4
pst. over risikofri rente. Kommunalbanken hadde i 1997 en avkastning
på 7,8 pst., som var 4,1 pst. over risikofri rente.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5616 post 81.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-99) avsnitt 4.5.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til det justerte budsjettforslaget
fra sentrumspartiene. Disse medlemmer viser til omtale
av rammeområde 22 i Budsjett-innst. S. I (1998-99), pkt.
3.2.22.2.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 15, jf. Innst.
S. nr. 57 (1997-98) ble budsjettert utbytte fra Posten for 1998 redusert
fra 72 mill. kroner til null.
For 1999 legger Samferdselsdepartementet til
grunn at det skal utbetales et utbytte på 30 pst. av selskapets overskudd
etter skatt. Ut fra siste resultatprognose for regnskapsåret
1998 budsjetteres det etter dette med et utbytte på om
lag 86,0 mill. kroner i 1999. Endelig utbytte vil bli fastsatt av
generalforsamlingen i Posten Norge BA.
Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til avkastningskrav og
langsiktig utbyttepolitikk for Posten i stortingsmeldingen om Postens
virksomhet senere i høst.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5618 post 80.
Statens utbytte fra Postbanken ble i 1998 fastsatt
som en andel av bankens samlede egenkapital.
De konjunkturelle resultatsvingninger for Postbanken vil
i første rekke være knyttet til endringer i rentenivå.
Med den renteøkning som har vært i 1998, ligger Postbanken
an til å få et betydelig svakere resultat enn opprinnelig
budsjettert. Ut fra siste resultatprognose for regnskapsåret
1998 og etter en samlet vurdering, foreslås et utbytte på om
lag 60 mill. kroner i 1999. Endelig utbytte vil bli fastsatt av årsmøtet
i Postbanken BA.
Når det gjelder spørsmålet
om en mulig fusjon mellom Fokus bank, Kreditkassen og Postbanken,
vises det til nærmere omtale i Nasjonalbudsjettet for 1999.
I brev 6.oktober 1998 fra samferdselsministeren heter det om dette:
«Samferdselsdepartementet viser til at dersom
det blir aktuelt med en slik fusjon, vil dette bl.a.påvirke spørsmålet
om utbytte fra Postbanken for 1999. Regjeringen vil i så fall
komme tilbake til Stortinget vedr. dette spørsmålet
og eventuelle andre budsjettmessige virkninger av en slik fusjon.»
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5622 post 80.
Staten v/Samferdselsdepartementet eier
23500 000 aksjer à kr10 i SAS Norge ASA, tilsvarende 50
pst. av aksjekapitalen i selskapet.
For 1997 mottok staten i 1998 et utbytte på kr3,70 pr.
aksje, tilsvarende 86,95 mill. kroner.
Budsjettforslaget for 1999 er budsjetteknisk
basert på samme utbytte for staten som lagt til grunn i
vedtatt budsjett 1998. Det understrekes at faktisk utbytte fra selskapet
vil bli fastsatt av dets generalforsamling i samsvar med aksjelovens
bestemmelser, og at det budsjettmessige utbytteanslaget her er helt
uforpliktende for statens representanter i generalforsamlingen.
SAS Norge ASA er nærmere omtalt i et
eget vedlegg om Samferdselsdepartementet og dets etaters deltakelse
i aksjeselskaper m.v.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5623 post 80.
Det budsjetteres med et utbytte på om
lag 375 mill. kroner i 1999. Endelig utbytte vil bli fastsatt av
Telenor AS"s generalforsamling. Av finanspolitiske grunner
er utbytteandelen av forventet overskudd i 1998 høyere enn
vedtatt utbyttepolitikk.
Telenorkonsernet oppnådde i 1997 en
bokført egenkapitalavkastning på 12,9 pst. mot
17,8 pst. i 1996. Nedgangen har sammenheng med at Telenor er inne
i en internasjonal ekspansjonsfase med store investeringer som i
en overgangsperiode vil gi negative bidrag til resultatregnskapet.
Eksterne verdivurderinger, som er utført på oppdrag
av Samferdselsdepartementet, viser på sin side at det har
vært en betydelig verdistigning i Telenor det siste året.
Markedsverdien av Telenors egenkapital pr. juni 1998 anslås
til mellom 40 og 50 mrd. kroner, en økning fra 24-30 mrd.
kroner fra 1997. Dette gir en verdistigning på 67 pst.
basert på gjennomsnittsverdiene. Den høye avkastningen
skyldes for en stor del en kraftig generell økning i markedsverdien
av teleselskaper internasjonalt, men også betydelig resultatframgang
innen visse forretningsområder.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til det justerte budsjettforslaget
fra sentrumspartiene. Disse medlemmer viser videre
til den verdistigning det har vært i Telenor det siste året,
foreslår i samråd med Regjeringen at utbyttet fra
Telenor økes med 300 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5640 post
80.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til sin merknad under
utbyttepolitikken, kapittel 10.1. Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Tverrpolitisk Folkevalgte ønsker ikke å akseptere
det meget lave forslaget til utbytte fra Telenor som Regjeringen foreslår. Disse
medlemmer mener skattebetalernes penger ikke skal brukes
på Telenors ekspansjon utenfor Norge. Dersom en slik ekspansjon
er lønnsom og ønskelig, bør kapital hentes i
markedet fra private investorer. Dette vil samtidig gi en nødvendig
kontroll av lønnsomheten i en utenlandssatsing.
Det budsjetteres med et utbytte for Telenor på om
lag 375 mill. kroner i 1999. At telenorkonsernet er inne i en internasjonal
ekspansjonsfase med store investeringer som i en overgangsperiode
vil gi negative bidrag til resultatregnskapet kan ikke være
avgjørende ved fastsettelse av utbyttet. I det bildet hører
med at eksterne verdivurderinger, som er utført på oppdrag
av Samferdselsdepartementet, viser at det har vært en betydelig
verdistigning i Telenor det siste året. Markedsverdien
av Telenors egenkapital pr. juni 1998 anslås til mellom
40 og 50 mrd. kroner, en økning fra 24-30 mrd. kroner fra
1997. Dette gir en verdistigning på 67pst. basert på gjennomsnittsverdiene.
Disse medlemmer legger til grunn
at statens investeringer i Telenor AS ikke skal gi rom for nevneverdig
ekspansjon utenfor Norge. Slik kapital kan med fordel hentes i markedet,
slik Telenors norske og utenlandske konkurrenter gjør det.
De særskilte kostander Telenor AS har ved å tilfredsstille
nasjonale oppgaver på ikke-markedsmessige vilkår
kan dessuten dekkes over egne budsjettposter, etter spesifikasjon.
Disse medlemmer ser derfor ikke
behov for å holde tilbake overskudd i Telenor for virksomheten
i 1998. Disse medlemmer vil i stedet gi Telenor anledning
til å hente all den kapital selskapet ønsker i en
offentlig emisjon i løpet av 1999, og vil kombinere dette
med et spredningssalg av deler av det statlige eierskapet. På denne
bakgrunn foreslår disse medlemmer at man øker
utbytte fra Telenor med kr325000000.
Disse medlemmer er klar over
at en slik utbytte politikk vil kunne gi Telenor et sterkt konkurransemessig
behov for å hente inn kapital fra andre kilder. Dette er
ikke en ulempe, men en delvis begrunnelse, for det forslag disse
medlemmer fremmer. Slik disse medlemmer ser
det, viser dagens budsjettsituasjon nettopp hvordan en foreldet
oppfating av behovet for statlig eierskap hindrer staten i å disponere
midler til formål som er viktigere for den allmenne velferd
i samfunnet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til det såkalte justerte sentrumsopplegget som innebærer
et forslag om økt utbytte på Telenor på 300
mill. kroner. Dette medlem finner denne type utbyttepolitikk helt
uansvarlig, og i strid med gjeldende utbytteregler for statens selskaper. Dette
vil dessverre bidra til at presset på Telenor for å privatiseres
forsterkes, ved at Telenors langsiktige forretningsmessige planlegging
vanskeliggjøres ved denne typen budsjettsalderinger.
Oversikt over bevilgningsforslagene under kap.
5620 (i 1000 kroner)
Post | Betegnelse | Regnskap 1997 | Vedtatt budsjett 1998 | Forslag 1999 |
80 | Renter, grunnfinansieringsordningen | 386 115 | 370 000 | 358 000 |
81 | Renter, risikolåneordningen | 188.523 | 50 000 | 140.000 |
82 | Renter, lavrisikolåneordningen
| | 8 600 | 23 000 |
83 | Utbytte, grunnfinansieringsordningen og
lavrisikolåneordningen | 37
700 | 30
000 | 30
000 |
84 | Utbytte, egenkapitalordningen
| | | 50 000 |
85 | Rentemargin
risikolåneordningen | | | 40 000 |
| Sum kap. 5620 | 612 338 | 458 600 | 641 000 |
SND kan foreta innlån til valgfri løpetid
og en rentesats som tilsvarer renten på statspapirer med
tilsvarende. Renteinntektene til statskassa foreslås økt
med 28 mill. kroner i forhold til revidert budsjett for 1998. Dette
skyldes lavere innlånsvolum, men høyere anslått rentesats
i 1999 enn i 1998.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5620 post 80.
Renteinntektsbevilgningen for 1998 er et nettobeløp som
er ekstraordinært lavt på grunn av en «negativ
innlånsårgang» etter gammelt innlånssystem
med i overkant av 1 mrd. kroner som staten betaler renter for til SND gjennom
hele året, jf. nærmere omtale i St.prp. nr. 65
for 1997-98. I 1999 skal staten betale renter for denne innlånsårgangen
for desember 1998 med ca. 8 mill. kroner. For øvrig vil
tilbakebetaling av den negative innlånsårgangen
redusere SNDs innlånsbehov og dermed redusere renteinnbetalingene
fra SND til staten. Som en følge av dette er statens netto
renteinntekter anslått å bli vesentlig høyere
enn i 1998, men lavere enn i 1997.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5620 post 81.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag i Budsjett-innst. S. I (1998-99) avsnitt 4.2. På denne
bakgrunn foreslår dette medlem at bevilgningen
under kap. 5620 post 81 settes til kr150000000, som er kr10000000 høyere
enn forslaget fra Regjeringen.
Renteinntekter til statskassa for innlån
til SNDs lavrisikolåneordning anslås til 23 mill.
kroner for 1999. Økningen i forhold til inneværende år
skyldes at innlånsvolumet øker og høyere
anslått rentesats.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5620 post 82.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag i Budsjett-innst. S. I (1998-99) avsnitt 4.2. På denne
bakgrunn foreslår dette medlem at bevilgningen
under kap. 5620 post 82 settes til kr13000000, som er kr10000 000 lavere
enn forslaget fra Regjeringen.
Det alt vesentlige av SNDs innskuddskapital
er knyttet til grunnfinansieringsordningen. Opprinnelig innskuddskapital
utgjorde ca. 629,8 mill. kroner. SND skal betale utbytte til staten
på denne kapitalen.
Utbyttet av grunnfinansieringsordningen for
perioden 1995-98 er fastsatt til 75 pst. av årsresultatet. Utbyttet
er begrenset oppad til statens gjennomsnittlige innlånsrente
i løpet av året multiplisert med innskuddskapitalen.
For 1998 er resultatet anslått til 40 mill. kroner.
Statens utbytte i 1999 for regnskapsåret
1998 foreslås dermed satt til 30 mill. kroner. Dette er
et anslag basert på forventet årsresultat, og
regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
ved revidering av statsbudsjettet i vårsesjonen 1999.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5620 post 83.
Stortinget har ved behandlingen av St.meld.
nr. 51 (1996-97) Om Statens nærings- og distriktsutviklingsfond,
bestemt at det fra og med regnskapsåret 1998 skal tas ut
utbytte fra egenkapitalordningen, som nå er etablert som
selskapet SND Invest AS. Utbyttet er fastsatt til 75 pst. av årsresultatet,
men begrenset oppad til grunnkapitalen multiplisert med statens
gjennomsnittlige innlånsrente i løpet av året.
Statens utbytte i 1999 for regnskapsåret
1998 foreslås satt til 50 mill. kroner. Dette er et anslag
basert på forventet årsresultat, og Regjeringen vil
om nødvendig foreslå bevilgningsendring ved revidering
av statsbudsjettet i vårsesjonen 1999.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5620 post 84.
SNDs innlån ble tidligere gitt ved
utstedelse av 5-års obligasjoner med fast rente, mens nye
innlån følger renten på statspapirer
med tilsvarende løpetid. De gamle obligasjonene er nå innfridd,
og SND vil fra og med 1998 få en positiv rentemargin for
risikolåneordningen. Innenfor denne marginen skal ordningens administrasjonskostnader
dekkes. Nettobeløpet, etter at administrasjonskostnadene
er dekket, foreslås budsjettert som inntekt til staten.
Netto rentemargin (overskudd på ordningen)
for regnskapsåret 1998 foreslås satt til 40 mill.
kroner. Dette er et anslag, og regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
ved revidering av statsbudsjettet i vårsesjonen 1999.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5620 post 85.
Det budsjetteres med 1 157 mill. kroner i utbytte i 1999
på statens aksjer i selskaper under Nærings- og handelsdepartementets
forvaltning. Beløpet omfatter forventet aksjeutbytte for
regnskapsåret 1998 i Norsk Hydro ASA, Kongsberg Gruppen
ASA, A/S Olivin, Norsk Jetmotor AS og Arcus AS.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Tverrpolitisk Folkevalgte, slutter seg til Regjeringens forslag
til bevilgning under kap. 5656 post 80.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte mener det ikke
er et statlig ansvar å inneha eierskap i et selskap som
importerer, produserer og distribuerer alkohol. Disse medlemmer tar
utgangspunkt i at Stortinget tidligere har lagt til grunn at rammevilkårene
skal være de samme for samtlige konkurranseutsatte selskaper,
statlige som private.
Disse medlemmer vil derfor trekke
tilbake midler fra Arcus AS som ble tildelt ved delingen fra AS Vinmonopolet i
1995.
Arcus har en kunstig høy likviditetsbeholdning
som hemmer konkurransen i markedet. I Arcus eget årsregnskap
for 1996 og 1997 skriver selskapet at «salgsverdien for
driftsmidlene som enkelteiendeler kan ligge høyere»,
hvilket betyr at eiendelene ikke ble overtatt til reelle salgspriser
og at disse kan selges for langt mer enn de er bokført
til. Disse medlemmer konstaterer at anleggsmidlene
er vurdert for lavt, og at avkastningskravet dermed er kunstig lavt. Disse medlemmer vil
derfor foreslå en nedskrivning/tilbakeføring
av egenkapital.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Tverrpolitisk Folkevalgte foreslår at bevilgningen
under kap. 5656 post 80 settes til kr 1457000000, som er kr 300000000
høyere enn forslaget fra Regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
at bevilgningen under kap. 5656 post 80 settes til kroner 1464000000
som er en økning på kr 307000000 i forhold til
Regjeringens forslag til bevilgning i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Justisdepartementet foreslår en utbyttepolitikk for selskapet
der utbyttet fra og med regnskapsåret 1998 fastsettes til
80 pst. av resultat etter finansposter og skatt. Utbyttet for regnskapsåret
1998 anslås til om lag 4,9 mill. kroner. Endelig vedtak
om utbytte for 1998 blir truffet på ordinær generalforsamling
i 1999.
I brev 3.november 1998 fra justisministeren
blir Stortinget gjort oppmerksom på nye prognoser fra Norsk
Eiendomsinformasjon AS vedrørende overskudd og utbytte for
regnskapsåret 1998. I brevet heter det bl.a. følgende
om forventet utbytte fra selskapet:
«Under punkt 3, Postomtale, er det for post
80 foreslått et utbytte for Norsk eiendomsinformasjon as
på ca. 4,9 mill. kr. Nye prognoser fra Norsk eiendomsinformasjon
as pr. 3. kvartal 1998 viser at selskapets overskudd for regnskapsåret
1998 blir på om lag 8,5 mill. kr. etter finansposter og
skatt. Dersom prognosene holder, vil dette gi staten et utbytte
på om lag 6,8 mill. kr i stedet for 4,9 mill. kr som opprinnelig
antatt. Grunnen er at Justisdepartementet i St.prp. nr. 1 side 43 foreslår
at utbytte i Norsk eiendomsinformasjon as fra og med regnskapsåret
1998 fastsettes til 80 pst. av resultat etter finansposter og skatt.
Forslaget innebærer en omlegging av utbyttepolitikken sammenlignet
med tidligere år hvor staten tok ut et fast beløp
som utbytte, til en utbyttepolitikk som er knyttet opp mot oppnådd resultat.»
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5630 post 80
når det tas hensyn til justisministerens brev 3.november
1998 om nye resultatprognoser for Norsk Eiendomsinformasjon AS.
Komiteen går
dermed inn for en bevilgning på 6,8 mill. kroner i utbytte fra
Norsk Eiendomsinformasjon AS.
Overskuddsandel er i praksis statens aksjeutbytte
i A/S Vinmonopolet da det ordinære aksjeutbyttet
ikke kan overstige 2500 kroner som tilsvarer 5 pst. av aksjekapitalen
på 50000 kroner.
En arbeidsgruppe, bestående av representanter
fra Sosial- og helsedepartementet, Finansdepartementet og A/S
Vinmonopolet, har gjennomgått statens styringsmekanismer
overfor A/S Vinmonopolet. Hovedmålsettingen til
arbeidsgruppen var å vurdere statens langsiktige utbyttepolitikk overfor
A/S Vinmonopolet, særlig sett i forhold til selskapets
fremtidige kapitalbehov og ønskede kapitalstruktur. Arbeidsgruppen,
som avla rapport april 1997, kom fram til at en utbyttemodell der
utbyttet til staten regnes ut som en andel av overskuddet det enkelte år
(før ekstraordinære poster og etter vinmonopolavgift)
er det mest hensiktsmessige. Videre tilrådde den at statens
andel burde settes til 30 pst. av overskuddet de nærmeste årene,
eventuelt til selskapet har oppnådd den nødvendige
soliditet. En overskuddsandel på 30 pst. ble tillempet
i statsbudsjettet for 1998.
Gjennom en positiv omsetnings- og resultatutvikling,
samt en moderat utbyttepolitikk overfor selskapet siden 1996, er
egenkapitalen i selskapet betydelig styrket. Ved utgangen av 1996
utgjorde egenkapitalandelen 18,9 pst., mens den pr. 31.desember
1997 hadde økt til 23,1 pst. Egenkapitalen forventes å bli
ytterligere styrket i løpet av 1998.
Det foreslås at statens andel av overskuddet
som tas som inntekt under posten i 1999 - ved eget vedtak - fastsettes
til 35 pst. av resultatet i 1998, før ekstraordinære
poster og etter vinmonopolavgift. Statens andel av overskuddet i
A/S Vinmonopolet for regnskapsåret 1998 er på bakgrunn
av anslått omsetnings- og resultatutvikling i 1998 og en
andel av overskuddet på 35 pst. foreslått bevilget
med 40,0 mill. kroner. Dersom resultatutviklingen for 1998 blir
bedre enn anslått, blir inntektene under post 80 for 1999
høyere enn 40 mill. kroner. Tilsvarende blir inntektene
lavere dersom utviklingen blir dårligere enn antatt. Dette
følger av romertallsvedtaket om at statens andel av overskuddet fastsettes
med en bestemt prosentsats.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5631 post 80,
jf. vedtak III under rammeområde 24.
Etter §2 i vinmonopolloven var selskapets
aksjekapital 20 mill. kroner. Med hjemmel i §2 er dette
beløpet gjennom årene nedskrevet ved kongelig
resolusjon sist ved utskillelsen av Arcus AS og utgjør
pr. 1.januar 1996 kr50000. Utbyttet er i loven fastsatt til 5 pst.
av aksjekapitalen og utgjør kr2500.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5631 post 81.
Sosial- og helsedepartementet har vurdert sitt
eierskap i Norsk Medisinaldepot AS (NMD). Det vises til St.prp.
nr. 63 (1996-97) der departementet tilrår at en går
i gang med forhandlinger med sikte på helt eller delvis
salg av statens eierinteresser i NMD. Stortinget sluttet seg til
departementets forslag i jf. Innst. S. nr. 295 (1996-97), med premisset
at statens eierandeler bør være på minimum
33 pst. I St.prp. nr. 65 (1997-98) ba Sosial- og helsedepartementet
om fullmakt fra Stortinget til å foreta et salg av inntil
66 pst. av statens andeler i Norsk Medisinaldepot. Fullmakten forutsetter
at:
– Staten
beholder en eierandel på minimum 34.
– Bredest mulig spredning av eierskapet
på norske hender.
– Oppnå best mulig pris.
– Sikre kjøpere/alliansepartnere
som bidrar til økt konkurranse og effektiv ressursbruk
i legemiddelmarkedet.
– Styrke bedriftenes markedsposisjon
og trygge arbeidsplassene.
– Sikre forsvarlig beredskap av
legemidler.
Stortinget sluttet seg til forslaget i Innst.
S. nr. 252 (1997-98).
Sosial- og helsedepartementet er i ferd med å forberede
et salg, og har bl.a. engasjert meglerhuset Fondsfinans for å bistå departementet
i salgsprosessen. Et delsalg av Norsk Medisinaldepot vil tidligst
kunne skje i løpet av høsten 1998.
Stortinget kan i dag vedta hvilket utbytte som
skal fastsettes på generalforsamlingen Norsk Medisinaldepot AS.
Ved en delprivatiseringen av NMD vil fastsettelse av akjonærutbytte
bero på generalforsamlingsvedtak hvor også andre
eiere enn staten vil være representert. Som utbytte for
1999 foreslås 25 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5632 post 80.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at dette medlem har gått i mot privatisering
av statens medisinaldepot. jf. Innst. S. nr. 295 (1996-97). Dette
medlem har ingen merknader til det foreslåtte utbytte på 25
mill. kroner.
Ein gjer framlegg om ei løyving under
posten på 43,2 mill. kroner knytt til utbytte frå aksjeselskap
under Landbruksdepartementet, jf. omtale nedanfor.
Basert på noverande utbyttepolitikk budsjetterer departementet
med eit utbytte på 41 mill. kroner. Framlegget er basert
på at staten vil eige 75 pst. av aksjane når generalforsamlinga
fastset endeleg utbytte.
Delprivatiseringa av selskapet understrekar
kor viktig det er at statens eigarengasjement i selskapet følgjer vanleg
forretningsmessige prinsipp. Regjeringa legg til grunn at Statkorn
Holding AS skal kunne drive verksemda si etter dei same retningslinjene
som dei private bedriftene selskapet konkurrerer med. Den framtidige utbyttepolitikken for
selskapet må såleis vere langsiktig og utformast
slik at han støttar opp under resultatmålsetjinga
for verksemda.
For 1998 blir utbyttet budsjettert til 0,7 mill,
kroner. Endeleg vedtak om utbytte i samsvar med resultat og utbyttepolitikk,
jf. St.prp. nr. 1 (1996-97), blir gjort av generalforsamlinga våren
1999.
Statens skogplanteskoler AS blei stifta i 1989,
jf. St.prp. nr. 1 (1988-89) der det er føresett at staten
skal ha minst 51 pst. av aksjane. Selskapet er i dag 100 pst. statseigd.
Departementet ser det som naturleg at skognæringa og tilgrensande
verksemd aukar sine eigarinteresser i skogplanteskolane. Planteskolesektoren
har i dag stor overkapasitet. Departementet vil medverke til at
det blir sett i gang eit arbeid med sikte på å oppnå ein tenleg
struktur i sektoren. Det er ein føresetnad at eit eventuelt
sal av statlege eigarinteresser skal medverke til betring av strukturen.
Departementet budsjetterer ikkje med utbytte frå selskapet
i 1999.
Landbruksdepartementet har lagt til grunn at
utbytte frå selskapet skal utgjere om lag 50 pst. av resultat
etter skatt. Departementet reknar med eit resultat etter skatt på vel
3 mill. kroner for 1998 og budsjetterer derfor med eit utbytte på 1,5
mill. kroner. Endeleg utbytte i samsvar med det oppnådde
resultatet og utbyttepolitikken vil bli fastsett av generalforsamlinga.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte, slutter seg til Regjeringens
forslag til bevilgning under kap. 5651 post 80.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til sin merknad under
utbyttepolitikken, kapittel 10.1. Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til det justerte sentrumsopplegget,
og foreslår utbytte ut over Regjeringens forslag med 15
mill. kroner på Statens skogplanteskole og 5 mill. kroner
på VESO.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at dette medlem har gått imot privatisering
av Statkorn Holding. Videre vil dette medlem påpeke
den ansvarlige utbyttepolitikk sentrumspartiene legger opp til ved å tappe
Statens Planteskole A/S og VESO for urimelig høye
utbytte.
Utbytte for 1998 er budsjettert med 8,5 mill.
kroner. Endeleg vedtak om utbytte blir gjort på ordinær
føretaksmøte våren 1999.
Utbyttepolitikken skal vurderast på nytt
i 1999. Som ledd i dette arbeidet vil departementet få gjennomføre ei
verdivurdering av føretak innan utgangen av 1998.
Det er no gått fem år sidan
Statskog SF blei omorganisert til statsføretak, og departementet
har vedtatt at det skal gjennomførast ei evaluering av
omorganiseringa med bakgrunn i dei føresetnadene som låg
til grunn for omorganiseringa. Siktemål er å finne
ut om det framover er grunn til å gjera endringar i rammene og
oppgåvefordelinga. Evalueringa vil starte hausten 1998
og er føresett avslutta i månadsskiftet mai/juni 1999.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5652 post 80.
Statnett SF og konsernet har i dag tilfredsstillende soliditet.
Regjeringen mener at nåværende utbyttepolitikk kan
videreføres i ett år til. I budsjettet for 1999
legges det til grunn et utbytteanslag på 225 mill. kroner. Anslaget
er basert på at utbyttet skal tilsvare 50 pst. av konsernets
overskudd etter skatt. Endelig vedtak om utbytte fattes i ordinært
foretaksmøte våren 1999.
Statnett SF står i de nærmeste årene
foran betydelige investeringer, i hovedsak som følge av
inngåtte kraftutvekslingsavtaler. Regjeringen vil legge
fram forslag om utbyttepolitikk for etterfølgende år
på et senere tidspunkt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til sin merknad under
utbyttepolitikken, kapittel 10.1. Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til det justerte budsjettforslaget
fra sentrumspartiene. Disse medlemmer foreslår
i samråd med Regjeringen at utbyttet fra Statnett SF økes
med 125 mill. kroner.
Komiteen medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5680 post
80.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Tverrpolitisk Folkevalgte foreslår økt
utbytte fra Statnett med 185000000 kroner for å bidra til
et bedre fungerende kraftmarked gjennom effektivisering av Statnett.
Statnett er i dag en monopolvirksomhet med et betydelig effektiviseringspotensiale.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til det økte utbyttekravet fra sentrumspartiene på 125
mill. kroner. Dette medlem vil advare mot denne type
kortsiktig salderingspolitikk, som vil bidra til at Statnett ikke
i samme grad kan fylle de investeringsbehov selskapet har for å modernisere
linjenettet, og den usikkerhet og press på de ansatte dette
medfører.
Utbyttebeløpet for regnskapsåret
1998 begrenses av statsforetaksloven. Det udekkede tapet på 188
mill. kroner må dekkes regnskapsmessig før det
kan utbetales utbytte. Regjeringen ser det derfor ikke som nødvendig
at det fastsettes en langsiktig utbyttepolitikk for Statkraft SF nå.
For regnskapsåret 1998 foreslår Regjeringen at
det tas ut et utbytte som tilsvarer det foretaksloven tillater.
Statkraft SF overskudd etter skatt for 1998 er foreløpig
anslått til 280 mill. kroner, mot 510 mill. kroner i konsernet.
Dette innebærer at nettoformuen pr. 31. desember 1998 forventes å overstige
innskuddskapitalen med om lag 90 mill. kroner. I budsjettet for
1999 legges det til grunn et utbytteanslag på 90 mill.
kroner. Med foreliggende resultatanslag tilsvarer dette 18 pst.
av konsernets resultat etter skatt. Endelig vedtak om utbytte fattes
i ordinært foretaksmøte våren 1999.
I senere år vil tidligere underskudd
sannsynligvis ikke begrense muligheten til å ta ut utbytte.
Regjeringen vil legge fram forslag om utbyttepolitikk for etterfølgende år
på et senere tidspunkt
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5680 post 81.
Ved behandlingen av statsbudsjettet for 1998
ble det gitt tilslutning til å endre utbyttepolitikken fra
30 til 50 pst. av selskapets resultat etter skatt. Koblingen mellom
egenkapitalandel og størrelsen på utbyttet ble
samtidig avviklet.
I budsjettet for 1999 legges det foreløpig
til grunn et utbytteanslag på 1500 mill. kroner. Anslaget
er basert på at utbyttet skal tilsvare 50 pst. av konsernets
overskudd etter skatt. Utbytteanslaget er basert på anslag for
Statoils resultat etter skatt for 1998 som er behandlet av Statoils
styre etter fremleggelsen av resultatet for første halvår
1998. Anslaget for Statoils resultat for 1998 er usikkert og avhenger
blant annet av utviklingen i oljeprisen. Dette medfører
at faktisk resultat for 1998 kan avvike betydelig fra gjeldende
anslag.
Endelig vedtak om utbytte fattes i ordinær
generalforsamling våren 1999 basert på gjeldende
utbyttepolitikk og faktisk resultat for 1998. Eventuelle endringer av
utbytte vil bli presentert i revidert budsjett 1999.
I Olje- og energidepartementets budsjettproposisjon for
1999 budsjetteres det med 1500 mill. kroner i utbytte fra Statoil i
1999 for regnskapsåret 1998. Oppdatert prognose for Statoils
resultatutvikling for 1998 tilsier nå at budsjettert utbytte
bør reduseres til 1000 mill. kroner. Dette anslaget vil
være i overensstemmelse med gjeldende utbyttepolitikk som
tilsier at utbyttet skal tilsvare 50 pst. av resultatet etter skatt (jf. St.prp.
nr. 1 (1997-98) og Budsjett-innst. S. nr. 9 (1997-98).
På denne bakgrunn foreslås
derfor utbyttebetalingen fra Statoil redusert til 1000 mill. kroner
i 1999, en reduksjon på 500 mill. kroner i forhold til
foreliggende budsjettforslag. Endelig vedtak om utbytte fattes av Statoils
generalforsamling våren 1999 basert på gjeldende
utbyttepolitikk og faktisk resultat for 1998. Eventuelle endringer
av utbytte vil bli presentert i revidert budsjett 1999.
Ovennevnte endring medfører en netto
reduksjon av statens kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten med 500
mill. kroner. Følgelig reduseres kap. 2800 post 50 Overføring
til fondet isolert sett med 500 mill. kroner.
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5685 | | Aksjer i Den norske stats oljeselskap a.s. | |
| 80 | Utbytte | 1 000 000 000 |
| | mot tidligere foreslått
kr 1 500 000 000 | |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5685 post 80.
Et nedsalg av DnB-aksjer som var planlagt i
vår ble som nevnt utsatt pga. skiftet av konsernsjef. Det
var lagt opp til at salg av aksjer i Kreditkassen skulle følge i
etterkant av DnB-nedsalget. Ut fra disse forholdene og markedsforholdene
for øvrig er det budsjetteknisk nå lagt til grunn
at salget først foretas i 1999. Overføringen fra
Bankinvesteringsfondet for 1999 utgjør i hovedsak utbytte i
DnB og Kreditkassen for 1998. Det foreslås bevilget 754
mill. kroner under post 80 Avkastning på bevilget kapital.
Regnskapsmessig gevinst på bankaksjesalg i 1999 i DnB og
Kreditkassen vil bli inntektsført i statsbudsjettet 2000.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5691 post 80.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har
ingen merknader til utbytteanslaget, men vil påpeke at dette
medlem har gått imot salg av statlige eierandeler
i bankene, jf. Innst. S. I (1997-98).
Dette medlem vil påpeke
at staten ikke har likviditetskrise og at salget derfor kun er et
ideologisk begrunnet. For staten er dette en fornuftig formueplassering
som gir god avkastning, og som samtidig bidrar til å opprettholde
forretningsbankene på norske hender.
Dette medlem viser for øvrig
til at erfaringer fra tidligere salg av bankaksjer, ikke minst i
Fokus bank, har gjort at staten har gjort dårlig forretning
og tapt milliarder i forhold til kursutviklingen etterpå. Dette medlem finner
det meningsløst at statens formue skal privatiseres på denne
måten.
Den nordiske investeringsbank utbetaler utbytte i forhold
til medlemslandenes innskutte kapital. Utbyttets størrelse
vedtas av bankens styre på grunnlag av regnskapsmessige
resultater av virksomheten foregående år. Det
legges budsjetteknisk til grunn et utbytte til den norske stat på ca.
6 mill. ECU (52 mill. kroner) for regnskapsåret 1998 som
for 1997.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5692 post 80.
Nedenfor er det gitt oversikt over de ulike
fraksjoners forslag til beløp under rammeområde
24. Komiteen viser til at ingen av forslagene har
tilslutning fra et flertall i komiteen. Komiteen viser
videre til at forslaget fra komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
sterkest støtte i komiteen. Dette forslaget er derfor ført
opp under komiteens tilråding i kap. 16.
De fire andre forslagene er ført opp
under forslag fra mindretall i kap. 15.
Komiteen viser til at i samsvar
med forretningsordenens §19 femte ledd, jf. Innst. S. nr.
243 (1996-97), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen for
rammeområde 24 som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst.
S. I tas opp til votering ved behandlingen av denne innstilling.
Standpunkttabell. Rammeområde
24 (Utbytte m.v.)
Inntekter rammeområde
24 (i hele tusen kroner)
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg
nr. 12 | Ap | KrF,
Sp og V | H og
TF | Frp | SV |
5316 | | Norges
Kommunalbank | | | | | | |
| 70 | Garantiprovisjon | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 |
5616 | | Renter
og utbytte fra Norges
Kommunalbank | | | | | | |
| 80 | Renter | 1 040 | 1 040 | 1 040 | 1 040 | 1 040 | 1 040 |
| 81 | Utbytte | 18 000 | 18 000 | 18 000 | 18 000 | 18 000 | 18 000 |
5618 | | Innskuddskapital
i Posten Norge BA | | | | | | |
| 80 | Utbytte | 86 000 | 86 000 | 86 000 | 86 000 | 86 000 | 86 000 |
5620 | | Renter
og utbytte fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(jf. kap. 2420) | | | | | | |
| 80 | Renter, grunnfinansieringsordningen
| 358 000 | 358 000 | 358 000 | 358 000 | 358 000 | 358 000 |
| 81 | Renter, risikolåneordningen
| 140 000 | 140 000 | 140 000 | 140 000 | 140 000 | 150 000 |
| 82 | Renter, lavrisikolåneordningen
| 23 000 | 23 000 | 23 000 | 23 000 | 23 000 | 13 000 |
| 83 | Utbytte, grunnfinansieringsordningen
og lavrisikolåneordningen | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 |
| 84 | Utbytte, egenkapitalordningen
| 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 |
| 85 | Rentemargin risikolåneordningen
| 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
5622 | | Grunnfondskapital
i Postbanken BA | | | | | | |
| 80 | Utbytte | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 |
5623 | | Aksjer
i SAS Norge ASA | | | | | | |
| 80 | Utbytte | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | | | | | | |
| 80 | Utbytte | 4 900 | 6 800 | 6 800 | 6 800 | 6 800 | 6 800 |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | | | | | | |
| 80 | Statens overskuddsandel
| 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
| 81 | Utbytte | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
5632 | | Aksjer
i A/S Norsk Medisinaldepot | | | | | | |
| 80 | Utbytte | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 |
5640 | | Aksjer
i Telenor AS | | | | | | |
| 80 | Utbytte | 375 000 | 375 000 | 675 000 | 700 000 | 375 000 | 375 000 |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruksdepartementet | | | | | | |
| 80 | Utbytte | 43 200 | 43 200 | 63 200 | 43 200 | 43 200 | 43 200 |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | | | | | | |
| 80 | Utbytte | 8 500 | 8 500 | 8 500 | 8 500 | 8 500 | 8 500 |
5656 | | Aksjer
i selskaper under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning | | | | | | |
| 80 | Utbytte | 1 157 000 | 1 157 000 | 1 157 000 | 1 457 000 | 1 464 000 | 1 157 000 |
5680 | | Utbytte
fra statsforetak under Olje- og energidepartementet | | | | | | |
| 80 | Utbytte, Statnett SF | 225 000 | 225 000 | 350 000 | 410 000 | 225 000 | 225 000 |
| 81 | Utbytte, Statkraft SF | 90 000 | 90 000 | 90 000 | 90 000 | 90 000 | 90 000 |
5685 | | Aksjer
i Den norske stats
oljeselskap a.s | | | | | | |
| 80 | Utbytte | 1 000 000 | 1 000 000 | 1 000 000 | 1 000 000 | 1 000 000 | 1 000 000 |
5691 | | Avkastning
på bevilget kapital i
Statens Bankinvesteringsfond | | | | | | |
| 80 | Avkastning på bevilget
kapital | 754 000 | 754 000 | 754 000 | 754 000 | 754 000 | 754 000 |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | | | | | | |
| 80 | Utbytte | 52 000 | 52 000 | 52 000 | 52 000 | 52 000 | 52 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| | Sum
inntekter rammeområde 24 | 4
655 642 | 4
657 542 | 5
102 542 | 5
467 542 | 4
964 542 | 4
657 542 |
| | Sum netto
rammeområde 24 | -4 655
642 | -4 657
542 | -5 102
542 | -5 467
542 | -4 964
542 | -4 657
542 |