Statsbankenes utlånsvirksomhet har
enten vært styrt av innvilgningsrammer (rammer for nye
innvilgninger av lån til låntakerne) eller av
rammer for bankenes netto utlånsvekst (rammer for hvor
mye bankens utestående lånemasse kan øke
med i løpet av budsjettåret). Husbanken, Landbruksbanken og
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (grunnfinansieringsordningen, lavrisikolåneordningen
og risikolåneordningene) foreslås i 1999 styrt
av innvilgningsrammer, mens Kommunalbanken foreslås styrt
av en ramme for netto utlånsvekst. Til forskjell fra de øvrige
statsbankene har ikke Lånekassen for utdanning noen eksplisitt
ramme knyttet til utlånene. Nye innvilgninger av lån
i Lånekassen for utdanning følger av bl.a. studenttall,
kostnadsnorm og stipendandel.
Statsbankene, med unntak av Kommunalbanken, finansierer
sine utlån ved å låne fra staten. Tilsvarende vil
statsbankene innbetale til staten de avdrag som de selv mottar fra
sine låntakere. Disse avdragene går til nedskrivning
av statsbankenes gjeld til staten. Bevilgningene til utlån
fra staten til statsbankene, avdrag til staten, renter til staten
og låne- og garantiprovisjoner til staten er ført
under kapitler på de respektive fagdepartementenes budsjetter.
Det vises til bevilgningsforslag i proposisjonene til Landbruksdepartementet, Kommunal-
og regionaldepartementet, Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
og Nærings- og handelsdepartementet.
For 1999 legges det til grunn en total ramme
for statsbankene på 21013 mill. kroner, som er 2114 mill.
kroner eller om lag 11 pst. høyere enn i 1998. Det vises
til forslag til romertallsvedtak X om Statsbankenes innvilgningsrammer
under Finans- og tolldepartementet i proposisjonen. Tabell 5.1 nedenfor
viser statsbankenes faktiske innvilgninger av lån i 1997 (Kommunalbankens
utbetalinger), rammene for 1998 og forslag til rammer for 1999.
Tabell 5.1 Statsbankenes
innvilgninger 1997 (Kommunalbankens utbetalinger), rammer for 1998
og forslag til rammer for 1999 (mill. kroner)
| 1997 | 1998 | 1999 |
Lånekassen for
utdanning | 6196 | 6274 | 6473 |
Husbanken | 8712 | 8000 | 9000 |
Landbruksbanken | 350 | 250 | 400 |
Kommunalbanken 1) | 2920 | 2885 | 2800 |
SND | 1874 | 1490 | 2340 |
Grunnfinansieringsordningen | | | |
Fiskerilån
| 407 | 500 | 800 |
Ordinære grunnfinansieringslån 2) | 700 | | |
Lavrisikolåneordningen
| | 400 | 800 |
Risikolåneordningen | | | |
Distriktsrettet | 487 | 310 | 480 |
Landsomfattende
| 280 | 280 | 260 |
Sum | 20 052 | 18899 | 21013 |
1) Kommunalbanken hadde
en ramme for netto utlånsvekst på null i 1997.
Det ble utbetalt totalt 2920 mill. kroner i nye lån i 1997. Avdragsinngangen
var på 2938 mill. kroner. Anslag på utbetalinger
av nye lån i Kommunalbanken i 1998 og 1999 er basert på en ramme
for netto utlånsvekst på hhv. 700 og 800mill.
kroner.
2) SNDs innvilgninger
av lån under den ordinære grunnfinansieringsordningen og
den nye lavrisikolåneordningen, som hadde en ramme på 300mill.
kroner for 2. halvår 1997, jf. St.prp. nr. 2 (1997-98).
Kilde: Finansdepartementet
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre og Sosialistisk
Venstreparti, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om lånerammer
for statsbankane for 1999, jf. forslag X i Gul bok 1999 og forslag
IV i denne innstillinga.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til disse medlemmers forslag
vedrørende SND. Disse medlemmer mener at næringslivets
behov for kreditt må løses innenfor et fritt,
privat kapitalmarked. Videre må distriktspolitikken ikke
være selektiv i den forstand at det gis støtte
til enkeltbedrifter og spesielle næringer. Dissemedlemmer vil derfor avvikle
SND. Deler av virksom-heten kan eventuelt overtas av private banker.
Grunn-finansieringsordningen, risikolåneordningen og lavrisikolåneordningen
tilføres derfor ikke tilsvarende midler som Regjeringen over
Statsbudsjettet i Fremskrittspartiets budsjettalternativ.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag om en avviklingsplan for SND.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det er ønskelig at en større del av finansieringsbehovet
for bedrifter og private dekkes gjennom det ordinære kredittmarkedet,
fremfor gjennom statlige særordninger. Offentlige finansieringsordninger
bør ikke være en generell finansieringskilde for
store deler av samfunnet, men være rettet mot konkrete
områder der samfunnet er tjent med at det ytes finansieringsbistand til
formål som ikke blir dekket gjennom det ordinære kredittmarkedet.
På denne bakgrunn foreslår
derfor disse medlemmer å redusere Husbankens
ramme med 2mrd. kroner, rammen for SNDs risikolåneordning med 740mill.
kroner og rammen for SNDs lavrisikolåneordning med 800mill.
kroner. For øvrig vises til at Høyre foreslår å øke
bevilgningen til SNDs såkornkapitalfond med 600mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Statsbankenes innvilgningsrammer
og rammer for netto utlånsvekst for 1999 fastsettes i tråd
med Høyres merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-99).»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til behovet for å få fortgang i boligbyggingen
i Norge. Dette er ikke mulig å få til uten at
Husbanken får mulighet til å utvide sine utlånsrammer. Dette
medlem ønsker å styrke risikoprofilen
i SND. Etter dette medlems syn skal ikke SND konkurrere med det øvrige
kommersielle bankvesen, men ha som hovedoppgave å gi næringslivet
høyrisikolån til gunstigere betingelser enn det øvrige
bankvesen.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å øke Husbankens ramme
med 1 mrd. kroner, samt omdisponere SNDs lånerammer med
400 mill. kroner mindre på lavrisikolåneordningen
og 400 mill. kroner mer på risikolåneordningen.
Som en konsekvens av økt risikoprofil i SND legger dette
medlem til grunn at det bevilges 100mill. kroner ekstra
til SNDs tapsfond under kap. 2420.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Statsbankenes innvilgningsrammer
og rammer for netto utlånsvekst for 1999 fastsettes i tråd
med Sosialistisk Venstrepartis merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-99).»
Det markedsbaserte utlånssystemet i
Lånekassen for utdanning ble innført fra 1998.
Det tilbys i dag en flytende rente som reguleres hvert kvartal.
Renten beregnes på bakgrunn av renten på 0-3 måneders
statssertifikater tillagt en margin på 1,0 prosentpoeng. Intensjonen
var at det også skulle innføres tilbud om fast
rente i Lånekassen i løpet av 1998. I St.prp.
nr. 65 (1997-98) Om prioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet
1998 står det imidlertid følgende om innføring
av fast rente: «Innføring av en ordning med fastrente
på studielån vil innebære store endringer
i Lånekassens edb-systemer. Lånekassen er nå i
gang med et omfattende arbeid i forbindelse med overgangen til år
2000, og større endringer av støttesystemet bør
derfor utstå.» Det var ingen bemerkninger fra
Stortingets side til dette.
Det vil ikke være teknisk mulig å innføre
tilbud om valg mellom flytende og fast rente i Lånekassen fra 1999.
Regjeringen vil arbeide videre med problemstillingene
knyttet til fastrente i Lånekassen, men en innføring
av tilbudet vil tidligst kunne gjennomføres fra år 2000.
Det vises til nærmere omtale i St.prp. nr. 1 (1998-99)
for Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
minner om at det ved vedtaket om å innføre markedsbasert
studielånsrente samtidig var en forutsetning at låntagerne
skulle kunne velge mellom flytende og fast rente. Flertallet må konstatere
at denne forutsetningen ikke er innfridd, og at Regjeringen mener
at en fastrenteordning heller ikke kan gjennomføres i 1999. Flertallet finner
det vanskelig uten videre å akseptere en slik tidsplan,
og forutsetter at Regjeringen tar de nødvendige skritt
for å få oppfylt Stortingets forutsetninger snarest.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Regjeringen bes snarest
ta nødvendige skritt for å oppfylle Stortingets
forutsetninger om at Statens lånekasse for utdanning skal
tilby fastrentelån.»
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalde tek omtalen
i meldinga til orientering.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til at disse partiene var
imot innføring av markedsbasert studielånsrente. Disse
medlemmer viser videre til Regjeringens utelukkende tekniske
begrunnelse for at stortingsflertallets vedtak om å innføre
en mulighet til å velge mellom flytende og fast rente ennå ikke
er gjennomført. Disse medlemmer tar til etterretning
at det omfattende arbeidet knyttet til overgangen til år
2000 gjør det vanskelig å innføre en
så stor omlegging som det vil være å tilby
et valg mellom fast og flytende rente. Disse medlemmer viser videre
til at markedsbasert studielånsrente allerede er innført,
og at muligheten for å velge fast rente derfor bør
komme på plass snarest mulig. Disse medlemmer forutsetter
at Regjeringen snarest mulig, legger til rette for at kundene i
Lånekassen, i tråd med Stortingets vedtak, får
mulighet til å velge fast rente.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
fastholde sin motstand mot markedsstyrt rente i Statens lånekasse
for utdanning. Mange opplever nå en dobbelt smell både
høy boligrente og stigende studielånsrente. Låntakerne
i Statens lånekasse for utdanning har heller ikke mulighet
til å gå inn på en fast renteordning,
og dermed fungerer ikke systemet slik det ble forutsatt.
Dette medlem foreslår
derfor følgende:
«Stortinget ber Regjeringen om å gjeninnføre
politisk styrt rente i Statens lånekasse for utdanning».
Videre vil dette medlem reise
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen om å sørge
for at renta i Statens lånekasse for utdanning settes til
4,8 pst. fra årsskiftet.»
Lånekassen finansierer i dag sine utlån
ved å ta opp lån fra staten med 5 års
løpetid. Renten på Lånekassens låneopptak
i et gitt år er beregnet på bakgrunn av statens
egne lånekostnader, representert ved renten på statsobligasjoner
med 5 års gjenstående løpetid. Lånekassen
mottar rentestøtte som tilsvarer differansen mellom de
rentene banken mottar fra sine kunder og de rentene den betaler
til staten. Endringene i renten på Lånekassens
innlån har ikke betydning for balansen på statsbudsjettet.
Kostnaden for statsbudsjettet ved Lånekassens
utlån er avhengig av differansen mellom utlånsrentene
i Lånekassen og den renten staten selv oppnår
i sertifikat- og obligasjonsmarkedene. Derfor har vedtak om utlånsrenter
et reelt økonomisk innhold, mens innlånsrentene
i statsbankene kan ses som en hjelpestørrelse som illustrerer økonomiske
konsekvenser og derfor tjener som beslutningsgrunnlag for slike
vedtak.
Fram til og med 1997, da renten i Lånekassen ble fastsatt
ved politiske vedtak, har dagens innlånssystem hatt en
viktig funksjon ved å gi informasjon om de statsfinansielle
konsekvensene av beslutninger Regjering og Storting fatter om utlånsrenter.
Etter omleggingen av Lånekassens utlånssystem
fra 1. januar 1998 blir ikke lenger utlånsrentene i Lånekassen
fastsatt politisk, men følger rentene på statspapirer.
Behovet for dagens innlånssystem som beslutningsgrunnlag
er således ikke lenger til stede.
Fra 1. januar 1997 ble innlånssystemet
i Husbanken og Landbruksbanken lagt om til et system der innlån fra
staten ble tilpasset bankenes utlån. En annen måte å si
det på er at statens renteinntekter fra bankene pr. definisjon
settes lik bankenes egne renteinntekter fra låntakerne.
Rentestøtten i Husbanken og Landbruksbanken er tilnærmet
lik null i det nye systemet (med unntak av lån på overgangsordninger).
Regjeringen foreslår at et tilsvarende
system innføres for Lånekassen. For at en skal
få fram det faktiske støtteelementet i Lånekassens
utlån, som består av rentefritaket i studietiden
og rentefritak i tilbakebetalings-fasen, vil det fortsatt være
en rentestøttebevilgning knyttet til verdien av rentefritaket.
I praksis vil et slikt system innebære at Lånekassen
betaler renter til staten tilsvarende de renteinntekter den skulle
hatt fra sine låntakere forutsatt at hele lånemassen
bestod av rentebærende lån. Differansen mellom
de faktiske påløpte renteinntektene og de renter
Lånekassen skal betale til staten skyldes rentefritak.
Dette beløpet bevilges som rentestøtte.
En omlegging av innlånssystemet som
foreslått fra 1. januar 1999 vil medføre at bevilgningen
til rentestøtte på kap. 2410, post 72 Rentestøtte
og renter til staten på kap. 5617, post 80 Renter reduseres
med om lag 600mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Sosialistisk Venstreparti, er
samd i at innlånssystemet i Lånekassa vert lagd
om etter mønster frå innlånssystemet
i Husbanken og Landbruksbanken slik det er gjort greie for i meldinga.
Komiteen har ellers ingen merknader.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sin merknad under pkt. 4.3.
Kommunalbanken er i dag et organ underlagt Kommunal-
og regionaldepartementet som er regulert gjennom egen lov. Regjeringen utreder
ulike alternativer for Kommunalbankens fremtidige organisering,
bl.a. om dagens organisering og eierskap er det mest hensiktsmessige
for Kommunalbanken dersom bankens funksjon som finansieringskilde
for kommunene skal videreføres. Med bakgrunn i denne utredningen
vil Regjeringen vurdere å fremme forslag om omorganisering
av Kommunalbanken.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at Regjeringen arbeider
med å utrede flere alternativer for Kommunalbankens framtidige
organisering.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens ønske om å vurdere alternative løsninger
før forslag til omdanning behandles.
Disse medlemmer viser videre
til regjeringspartienes justerte forslag som innebærer å omgjøre
Kommunalbanken til aksjeselskap.
Disse medlemmer mener det er
svært uheldig å gjennomføre en slik omdanning
i budsjettsammenheng uten at Regjeringen har fått lagt
fram sin utredning og innstilling som grunnlag for beslutninger.
Disse medlemmer ber Regjeringen komme
tilbake i Revidert nasjonalbudsjett med denne saken, og ber om at
det i denne sammenheng blir vurdert organisatoriske løsninger
mellom Kommunalbanken og Postbanken.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til at den framtidige organiseringen
av Norges Kommunalbank har vært under vurdering i lengre
tid. Disse medlemmer ønsker at Kommunalbanken fortsatt
skal spille en sentral rolle for finansiering av kommunesektoren.
Kommunalbankens hovedutfordringer fremover vil være knyttet
til om den klarer å tilpasse seg endrede markedsvilkår
og økt konkurranse i kommunemarkedet. For at Kommunalbanken
skal få økt handlefrihet til å tilpasse
sitt tjenestetilbud etter hvert som kommunenes behov endres, vil
det være hensiktsmessig å omdanne banken. En omdanning
av Kommunalbanken til et ordinært finansieringsforetak vil
gi Kommunalbanken økt handlefrihet. De særskilte rammebetingelsene
som Kommunalbanken er underlagt som forvaltningsorgan vil falle
bort. Kommunalbanken vil bli underlagt det generelle lovverket for finansieringsinstitusjoner
og således delta i kredittmarkedet på like vilkår
med andre finansieringsforetak. Disse medlemmer er
kommet til at det nå er mest hensiktsmessig å omdanne
Kommunalbanken til aksjeselskap. En fordel ved aksjeselskapsmodellen
er at den er klart definert i lovverket, og at slik omdanning derfor
ikke trenger omfattende utredninger. Det er en innarbeidet selskapsform
som både det norske og det internasjonale finansmarkedet
er fortrolig med. Med denne selskapsformen følger det også naturlig
hvilke egenkapitalinstrumenter banken kan benytte. Disse medlemmer anser,
som nevnt ovenfor, at Kommunalbanken først bør
omdannes til et aksjeselskap. Kommunal sektor/KLP har tidligere
gitt uttrykk for ønske om å komme inn på eiersiden
i banken. Disse medlemmer ser det som aktuelt at
aksjene i banken gradvis kan overføres til kommunal sektor.
Det forutsettes for øvrig at dersom kommunene skal overta deleierskap
i Kommunalbanken, må dette skje til markedspris. Det vises
til forslag til bevilgningsvedtak og romertallsvedtak med forslag
til omdanning av Kommunalbanken til aksjeselskap. Det forutsettes
videre at omdanning vil skje så snart dette er praktisk
mulig, og en legger til grunn at en slik omdanning vil kunne skje pr.
1.juli 1999.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader om å omdanne Kommunalbanken til aksjeselskap
under avsnitt 3.2.22.2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er tilfreds med at regjeringspartiene
nå fremmer forslag om å omdanne Kommunalbanken til
aksjeselskap. Med en slik selskapsstruktur kan Kommunalbanken lettere
på fritt grunnlag vurdere sin fremtidige struktur og rolle
i kredittmarkedet, og statens eierskap kan avvikles.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere
organisatoriske løsninger mellom Kommunalbanken og Postbanken.»