Ved Stortingets vedtak 26. november 1999 er
netto utgiftsramme 1 endelig fastsatt til kr 11 177 978 000, jf.
Budsjett-innst. S. I (1999-2000). De fremsatte bevilgningsforslag
nedenfor under rammeområde 1 er i samsvar med denne netto
utgiftsrammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Alstad, Breimo, Fossum, Moland og Bekkemellem Orheim, vil
legge vekt på å videreføre en samordnet,
helhetlig og langsiktig politikk basert på målet
om å sikre en solid og velfungerende økonomi uten
at dette går ut over rammene for en bærekraftig
utvikling. Forvaltningen av våre samlede ressurser skal
bidra til at velferdsutviklingen også gir fremtidige generasjoner
handlefrihet og valgmuligheter.
På terskelen til et nytt årtusen
står landet overfor en rekke utfordringer, bl.a. som følge
av en hurtig teknologisk utvikling, økt internasjonal konkurranse,
endringer i befolkningssammensetningen og svingninger i oljeinntektene. Disse
medlemmer mener at hovedutfordringen ligger i å bidra
til et helhetlig og langsiktig planleggingsperspektiv som stimulerer aktørene
i offentlig forvaltning og samfunnet for øvrig, til samhandling
og nyskaping.
Disse medlemmer mener målet
for forvaltningen bør være at den på en
effektiv måte skal kunne ivareta politiske prioriteringer,
brukernes krav og samfunnsmessige behov. Disse medlemmer ønsker
at forvaltningen må løse sine oppgaver på en
måte som ivaretar rettssikkerhet, likebehandling og medvirkning.
I denne sammenhengen vil disse medlemmer arbeide
for at offentlig sektor fungerer hensiktsmessig på alle
plan og at helhetsperspektivet ligger til grunn for saksbehandlingen.
Organisatoriske skiller skal i minst mulig grad virke bestemmende
for utøvelsen av offentlig virksomhet. Disse medlemmer mener
derfor det er viktig å videreføre de positive resultatene
etter prøveprosjektene med offentlige servicekontor. Dette
er en måte å gjøre offentlig sektor mer
publikumsvennlig og mer tilgjengelig for brukerne.
Disse medlemmer ser at fremveksten
av informasjonssamfunnet reiser nye samfunnsmessige utfordringer
og krever samordning for bruk av informasjonsteknologi som virkemiddel
i effektivisering, restrukturering, brukerorientering og tjenesteutvikling i
forvaltningen. Det viktigste er at vi har dynamiske industri- og
servicenæringer hjemme og ute, og en dynamisk offentlig
sektor som har behov for, og vet å utnytte de mulighetene
som IT til enhver tid gir. Samtidig skal det også legges
betydelig vekt på å ivareta behovene til menneskets
plass i informasjonssamfunnet og sikre like muligheter for alle.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at enkeltindividets deltakelse i yrkes- og samfunnslivet bør
stimuleres gjennom en samordnet arbeidsgiverpolitikk med vekt på kompetanseheving
og resultatansvar. Et strammere arbeidsmarked og knapphet på visse
typer arbeidskraft innebærer nye utfordringer for inntektspolitikken.
Disse medlemmer vil allikevel
understreke at ansvaret for å komme fram til avtaler som
gir en forsvarlig inntektsutvikling må imidlertid ligge
hos partene i arbeidslivet. Disse medlemmer mener
den langsiktige tilpasningen til endrede rammebetingelser skjer
gjennom tilretteleggelsen av fordelingspolitikken og vurdering av
effekten av fordelingstiltak. Utfordringene i konkurransepolitikken
ligger i å tilrettelegge for en effektiv ressursbruk i
samfunnet gjennom virksom konkurranse i markedene, og på denne
måten også bidra til økt verdiskapning
og høy sysselsetting gjennom å stimulere til et
lønnsomt og vekstkraftig næringsliv.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Lånke og Molvær Grimstaditikken.
Disse medlemmer vil allikevel
understreke at ansvaret for å komme fram til avtaler som
gir en forsvarlig inntektsutvikling må imidlertid ligge
hos partene i arbeidslivet. Disse medlemmer mener
den langsiktige tilpasningen til endrede rammebetingelser skjer
gjennom tilretteleggelsen av fordelingspolitikken og vurdering av
effekten av fordelingstiltak. Utfordringene i konkurransepolitikken
ligger i å tilrettelegge for en effektiv ressursbruk i
samfunnet gjennom virksom konkurranse i markedene, og på denne
måten også bidra til økt verdiskapning
og høy sysselsetting gjennom å stimulere til et
lønnsomt og vekstkraftig næringsliv.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Lånke og Molvær Grimstad, og fra Senterpartiet,
Aarrestad, viser til Regjeringens budsjettforslag og vil
understreke at hovedutfordringen for en offentlig forvaltningspolitikk er
en "tilgjengelig, helhetlig, effektiv og styrbar forvaltning", som
skal sikre likeverdige tjenestetilbud over hele landet. Dette vil
bl.a. innebære:
– Brukerorientering, åpenhet
og service.
– Omstilling, forenkling og effektivisering
av offentlig sektor.
– Utvikling av kompetanse, omstillingsevne
og serviceholdninger hos medarbeidere i staten.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer spesielt fremheve viktige hovedprioriteringer
på tre områder for neste år, nemlig omorganisering
av Statsbygg, prosjektet "Et enklere Norge", samt god kontroll med "År
2000-problematikken i forbindelse med årsskiftet".
Disse medlemmer viser til at
arbeidet med omorganisering av Statsbygg, gjennom opprettelse og overføring
av en del eiendommer til Statens utleiebygg AS er godt i gang. Departementet
har i St.prp nr. 1. Tillegg nr. 10 (1999-2000) gitt en samlet framstilling
over hvilke eiendommer som skal overføres til Statens utleiebygg
AS.
Disse medlemmer viser til at
med programmet "Et enklere Norge" vil Regjeringen utvikle ei forvaltning
som er enklere å forholde seg til for alle brukere. Brukerene
skal få bedre informasjon, og forvaltninga skal bli mer
tilgjengelig. Det legges også opp til en mer effektiv samhandling
mellom forvaltning og næringsliv. Det vil også bli
satset på å bygge ut offentlige servicekontorer
og at statlige virksomheter skal ta i bruk serviceerklæringer
overfor brukerne innen utgangen av 2000.
Disse medlemmer viser til at
de siste to og et halvt åra har Arbeids- og administrasjonsdepartementet
gjennomført fem kartlegginger med år 2000-problematikken.
Ansvaret er et linjeansvar. Departementets vurderinger er at sektorene
er godt forberedt, med at det fortsatt gjenstår en del
arbeid. Mulighet for alvorlige problem, som svikt i statlig tjenesteyting
og lignende som følge av år 2000-problemet blir
sett på som lite sannsynlig.
Fraksjonenes forslag til
disponering av rammeområde 1 (statsforvaltning), samt forslag
fra Regjeringen. Bare poster med avvik fra Regjeringens forslag
er med. Avvikstall i parentes. Tall i tusen kroner.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med
Tillegg nr. 1, 8 og 10 | Ap, KrF
og Sp | H | SV |
11 | | Slottet,
Bygdø kongsgård og Oscarshall
(jf. kap. 3011) | 124 490 | 124 490 | 124 490 | 121 990 (-2 500) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 88 140 | 88 140 | 88 140 | 85 640 |
| | | | | | (-2 500) |
| | | | | | |
1500 | | Arbeids-
og administrasjonsdepartementet (jf. kap. 4500) | 169 349 | 167 349 (-2 000) | 162 349 (-7 000) | 167 349 (-2 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 115 413 | 115 413 | 110 413 (-5 000) | 115 413 |
| | | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 53 936 | 51 936 (-2
000) | 51 936 (-2
000) | 51 936 (-2
000) |
| | | | | | |
1503 | | Midler
til tjenestemannsorganisasjonenes opplærings- og utviklingsarbeid | 147 211 | 147 211 | 62 000 (-85 211) | 147 211 |
| 70 | Tilskudd | 147 211 | 147 211 | 62 000 (-85
211) | 147 211 |
| | | | | | |
1510 | | Fylkesmannsembetene | 334 267 | 334 267 | 324 267 | 336 767 |
| | | | | (-10
000) | (+2
500) |
| 1 | Driftsutgifter | 334 267 | 334 267 | 324 267 | 336 767 |
| | | | | (-10 000) | (+2
500) |
1520 | | Statskonsult
- Direktoratet for forvaltningsutvikling (jf. kap. 4520) | 78 723 | 78 723 | 88 723 (+10 000) | 78 723 |
| 1 | Driftsutgifter | 78 723 | 78 723 | 88 723 (+10
000) | 78 723 |
| | | | | | |
1521 | | Statens
informasjonstjeneste | 42 017 | 40 017 (-2 000) | 42 017 | 40 017 (-2 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 22 046 | 20 046 (-2
000) | 22 046 | 20 046(-2
000) |
| | | | | | |
1522 | | Statens
forvaltningstjeneste (jf. kap. 4522) | 296 608 | 296 608 | 291 608 (-5 000) | 296 608 |
| 1 | Driftsutgifter | 262 377 | 262 377 | 257 377 (-5
000) | 262 377 |
| | | | | | |
1530 | | Tilskudd
til de politiske partier | 208 176 | 230 899 (+22 723) | 230 899 (+22 723) | 230 899 (+22 723) |
| 70 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale organisasjoner | 108 812 | 131 333 (+22
521) | 131 333 (+22
521) | 131 333 (+22
521) |
| 76 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale ungdomsorganisasjoner | 5 069 | 5 271 (+202) | 5 271 (+202) | 5 271 (+202) |
| | | | | | |
1542 | | Tilskudd
til Statens Pensjonskasse og
Pensjonsordningen for apoteketaten | 6 309
569 | 6 331
069 (+21
500) | 6 309
569 | 6 331
069 (+21
500) |
| 70 | For andre medlemmer av
Statens Pensjonskasse | 46 963 | 68 463 (+21
500) | 46 963 | 68 463 (+21
500) |
| | | | | | |
1545 | | Ventelønn
m.v. (jf. kap. 4545) | 181 025 | 181 025 | 81 025 (-100 000) | 181 025 |
| 1 | Driftsutgifter | 181 025 | 181 025 | 81 025 (-100
000) | 181 025 |
| | | | | | |
1560 | | Pristilskudd | 145 000 | 145 000 | 0 (-145 000) | 145 000 |
| 70 | Til regulering av forbrukerprisene | 145 000 | 145 000 | 0 (-145
000) | 145 000 |
| | | | | | |
2445 | | Statsbygg
(jf. kap. 5445) | 1 837
150 | 1 782
150 (-55 000) | 2 141
861 (+304
711) | 1 782
150 (-55 000) |
| 31 | Videreføring av
byggeprosjekter | 1 404 450 | 1 349 450 (-55 000) | 1 709 161 (+304 711) | 1 349 450 (-55 000) |
| | | | | | |
| | Sum
utgifter | 13
148 515 | 13
133 738 (-14 777) | 13
133 738 (-14 777) | 13
133 738 (-14 777) |
4545 | | Ventelønn
m.v. (jf. kap. 1545) | 24 633 | 18 633 (-6 000) | 18 633 (-6 000) | 18 633 (-6 000) |
| 1 | Refusjon statlig
virksomhet m.v. | 24 633 | 18 633 (-6 000) | 18 633 (-6 000) | 18 633 (-6 000) |
| | Sum
inntekter | 1
961 760 | 1
955 760 (-6 000) | 1
955 760 (-6 000) | 1
955 760 (-6 000) |
| | Sum netto | 11 186
755 | 11 177
978 (-8 777) | 11 177
978 (-8 777) | 11 177
978 (-8 777) |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sandberg og Bredvold,er av den oppfatning
at Arbeids- og administrasjonsdepartementets arbeidsoppgaver kan
rasjonaliseres betydelig. Administrasjon av statsapparatet må gjøres
så enkel og så kostnadseffektiv som mulig. Disse
medlemmer ønsker derfor igangsettelse av en slik
rasjonalisering og pålegger alle etater i og under Arbeids-
og administrasjonsdepartementet en generell effektivisering. Departementet
må se på sine kostnader og arbeidsoppgaver, og
nøye vurdere hvor det kan spares inn og kritisk vurdere
hvilke arbeidsoppgaver som skal prioriteres. Disse medlemmer foreslår
store kutt i støtten til de politiske partiene. Fremskrittspartiet
ser det som uheldig at partiene gjør seg avhengig av store
inntekter fra det offentlige. Politiske partier må som
alle andre i samfunnet skaffe seg sine inntekter på egenhånd. Disse
medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet er i mot særordninger
for ansatte i offentlig sektor. Innføring av slike særordninger
må finansieres gjennom offentlig midler som igjen er tatt
inn ved skatter og avgifter. Dette betyr indirekte at ordningene
finansieres av arbeidstakere utenfor offentlig sektor som ikke får
tilgang til ordningene. Disse medlemmer er derfor
imot ordningen med boliglån til ansatte i staten og ventelønnsordningen. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative budsjettforslag
hvor rammen reduseres med 1 533 mill. kroner. Disse medlemmer mener
det må være et sentralt mål å redusere
offentlig forvaltning der dette ikke er meget godt begrunnet. Disse
medlemmer ser på det voksende byråkratiet
som en fare for det norske demokratiet pga. den uoversiktelighet
som eksisterer i forvaltningen. Disse medlemmer mener
at dagens lokalforvaltning med stat, kommunen, fylkeskommuner og
regionale organer innen visse fagområder er preget av en
fullkommen ansvarsfraskrivelse og ansvarsvegring fra politikere
og byråkrater. Disse medlemmer mener derfor
det er på høy tid med en forvaltningsreform basert
på prinsippet om at det organ som bestemmer at noe skal
gjennomføres også må påta seg
ansvaret. Disse medlemmer viser til den siste tids
samfunnsdebatt omkring anbudsprinsippet, privatiseringen og konkurranseutsettingen
og mener dette er positivt. Disse medlemmer mener
det er viktig å presisere at dette ikke diskvalifiserer
offentlig sektor for å delta i konkurransen.
Disse medlemmer registrerer at
en "forvaltningssammenslåing" av fylkeskommunen og fylkesmannsembetene
er et tema. Disse medlemmer anser dette som et ledd
i å forsvare fylkeskommunenes eksistens, og disse
medlemmer vil her vise til at Fremskrittspartiets primære ønsker
om en fornyelse, forandring og modernisering av helsetjenesten og eldreomsorgen
vil avlaste fylkeskommunen for ulike arbeidsoppgaver slik at en
oppnår en fornuftig nedleggelse av fylkeskommunen slik
Fremskrittspartiet ønsker.
Oversikt over Fremskrittspartiets
primære forslag til disponering av rammeområde
1(statsforvaltning), samt forslag fra Regjeringen. Bare poster med
avvik fra Regjeringens forslag er med. Avvikstall i parentes. Tall
i tusen kroner.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr.
1, 8 og 10 | Frp |
1500 | | Arbeids-
og administrasjonsdepartementet (jf. kap. 4500) | 169 349 | 161 349 (-8 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 115 413 | 110 413 (-5
000) |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter | 53 936 | 50 936 (-3 000) |
1510 | | Fylkesmannsembetene | 334 267 | 300 267 (-34 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 334 267 | 300 267 (-34
000) |
| | | | |
1520 | | Statskonsult
- Direktoratet for forvaltningsutvikling (jf. kap. 4520) | 78 723 | 74 723 (-4 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 78 723 | 74 723 (-4
000) |
| | | | |
1521 | | Statens
informasjonstjeneste | 42 017 | 38 017 (-4 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 19 971 | 17 971 (-2
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 22 046 | 20 046 (-2
000) |
| | | | |
1522 | | Statens
forvaltningstjeneste (jf. kap. 4522) | 296 608 | 267 608 (-29 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 262 377 | 237 377 (-25
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 24 160 | 21 160 (-3
000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 10 071 | 9 071 (-1
000) |
| | | | |
1530 | | Tilskudd
til de politiske partier | 208 176 | 110 176 (-98 000) |
| 70 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale organisasjoner | 108 812 | 53 812 (-55
000) |
| 71 | Tilskudd til kommunepartiene | 22 723 | 17 723 (-5
000) |
| 72 | Tilskudd til kommunestyregruppene | 17 901 | 9 901 (-8
000) |
| 73 | Tilskudd til fylkespartiene | 46 722 | 23 722 (-23
000) |
| 74 | Tilskudd til fylkestingsgruppene | 6 949 | 2 949 (-4
000) |
| 76 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale ungdomsorganisasjoner | 5 069 | 2 069 (-3
000) |
| | | | |
1540 | | Statens
Pensjonskasse (jf. kap. 4540) | 110 090 | 104 090 (-6 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 105 090 | 100 090 (-5
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 5 000 | 4 000 (-1
000) |
| | | | |
1545 | | Ventelønn
m.v. (jf. kap. 4545) | 181 025 | 0 (-181 025) |
| 1 | Driftsutgifter | 181 025 | 0 (-181 025) |
1550 | | Konkurransetilsynet
(jf. kap. 4550) | 65 750 | 62 750 (-3 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 65 750 | 62 750 (-3
000) |
| | | | |
1560 | | Pristilskudd | 145 000 | 0 (-145 000) |
| 70 | Til regulering av forbrukerprisene | 145 000 | 0 (-145
000) |
| | | | |
1580 | | Bygg
utenfor husleieordningen | 1 560
390 | 1 539
390 (-21 000) |
| 32 | Prosjektering av bygg | 32 700 | 17 700 (-15
000) |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking | 12 050 | 6 050 (-6
000) |
| | | | |
2445 | | Statsbygg
(jf. kap. 5445) | 1 837
150 | 837 150 (-1 000 000) |
| 31 | Videreføring
av byggeprosjekter | 1 404 450 | 404 450 (-1 000 000) |
| | Sum
utgifter | 13
148 515 | 11
615 490 (-1 533 025) |
| | Sum
netto | 11
186 755 | 9
653 730 (-1 533 025) |
| | Avvik
fra vedtatt rammesum | 8 777 | -1 524
248 |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Helleland og Stolt-Nielsen, viser til Høyres alternative
budsjettforslag og merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-1999).
Høyres alternative budsjett innebærer
for rammeområde 1 en netto bevilgning på 10 837
544 000 kroner. Dette gir en reduksjon på 349 211 000 kroner
i forhold til Regjeringens forslag og en reduksjon på 340
434 000 kroner i forhold til forliket mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i sitt alternative opplegg bl.a. foreslår å kutte
100 mill. kroner i ventelønnsordningen som gir oppsagte
tjenestemenn rett til ventelønn og fortrinnsrett til annet
statlig arbeid. Høyre foreslår også å avvikle
ordningen med frakttilskudd for bensin og diesel.
Disse medlemmer mener innbyggernes
velferd avhenger av at offentlig sektor fungerer effektivt og kan
tilby brukerne kvalitativt gode tjenester. Utformingen av det offentlige
tjenestetilbudet må i størst mulig grad bestemmes
ut fra brukernes behov. Brukerne må settes i sentrum, gjennom økt
valgfrihet og brukerstyring. Det må stilles klare krav
til at offentlige tjenester er tilgjengelige når folk trenger
dem, at tjenestene holder høy kvalitet og er tilpasset
den enkelte brukers behov, og at tjenesteproduksjonen organiseres
slik at private husholdninger og verdiskapende næringsliv ikke
belastes med unødvendig høye skatter.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig med en kritisk gjennomgang av hvilke oppgaver
det offentlige fortsatt bør ha ansvar for, og hvilke oppgaver
som med fordel kan overlates til markedet og det sivile samfunn. Disse
medlemmer vil konsentrere det offentliges aktivitet om kjerneoppgavene:
skole, helse, omsorg, justisvesen og forsvar.
Disse medlemmer viser til at
administrasjonsministeren i sin forvaltningspolitiske redegjørelse
for Stortinget i april tok opp behovet for å skille bestiller- og
produsentrollene i offentlig tjenesteproduksjon. Offentlig ansvar
for å tilby befolkningen tjenester må ikke nødvendigvis
innebære at det offentlige bør stå for produksjonen
av disse. For å sikre effektiv utnyttelse av knappe offentlige
ressurser og tjenester av høy kvalitet er konkurranseutsetting
og bruk av anbud hensiktsmessige virkemidler. Ikke minst når
det gjelder helse- og omsorgstjenester vil konkurranseutsetting
og skille mellom bestiller- og produsentrollen kunne bidra til å sikre
kvalitativt bedre tjenester for pasienter og pleietrengende.
Disse medlemmer vil presisere
det offentliges ansvar for å finansiere grunnleggende velferdstjenester.
Samtidig bør de ønsker å bruke egne penger
på slike tjenester gis anledning til det. Dette er aktuelt innen
flere områder, gjennom f. eks. private skoler, private
helse- og omsorgstjenester, og gjennom private helseforsikringer
og pensjonsordninger.
Disse medlemmer mener det er
behov for å foreta en grenseoppgang når det gjelder
hvilke oppgaver som må ligge til fylkesmannsembetet, og
hvilke oppgaver som likegjerne kan utføres av andre organer.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader under de enkelte budsjettkapitlene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti,
Valle, er opptatt av å forsvare en sterk offentlig
sektor. Bare en sterk offentlig sektor kan sikre alle lik rett til
deltakelse i samfunnet, og lik tilgang til velferdstjenester ut
fra behov, uavhengig av kjønn, alder, etnisk bakgrunn eller økonomiske
eller sosiale ressurser. En sterk offentlig sektor er derfor, etter dette
medlems mening, den beste måten å organisere
samfunnet på. For å styrke tilliten til offentlig
sektor, og for å ta brukermedvirkning på alvor,
er det viktig å arbeide for bedre service i offentlig tjenesteyting
og forvaltning. Det må legges større vekt på helhet,
samarbeid og samordning mellom etater og forvaltningsnivå.
På flere områder er det viktig å bedre samordningen
mellom departementene. Statlig forvaltning framstår for
mange med for mye sektortenking.
Dette medlem mener at fylkesmennene
må få tilført større ressurser
slik at embetene på en bedre måte enn i dag kan
føre tilsyn med barnevernstjenestene i kommuner og fylkeskommuner.
Dagens økonomiske overføringer fører
til at fylkesmennene ikke klarer å oppfylle de pålagte
oppgaver de faktisk har i forhold til tilsyn med barnevernsinstitusjoner.
Dette medlem mener det må føres
en offentlig arbeidsgiverpolitikk som fremmer likestilling. Likelønn,
arbeidstid, karrieremuligheter og muligheter til kompetanseutvikling
er sentrale elementer. Dette medlem vil peke på at
NOU 1998:13 "Etter inntektsoppgjørene 1998" viser at i
1997 hadde statsansatte, heltidsansatte kvinner en gjennomsnittlig årslønn
på 89,9 pst. av statsansatte menns årslønn
(heltidsansatte). Tempoet på arbeidet med likelønn
må økes. Dette medlem vil peke
på at Stortinget har et direkte arbeidsgiveransvar for
statlig sektor, og bør derfor gi et klart signal om at
likelønnsarbeidet må prioriteres. Dette
medlem mener at Staten som arbeidsgiver må tilby
en likelønnspott ved lønnsoppgjøret i
2001. Disponeringen av likelønnspotten skal avgjøres
i forhandlinger.
Dette medlem vil peke på at
mange kvinner velger å arbeide deltid som overlevelsesstrategi,
for å få hverdagen til å henge sammen.
I undersøkelser referert i NOU 1998:13 kommer det fram
at deltid har negative effekter på så vel lønnsnivå som
opprykk og karriereutvikling. I staten var 35 pst. av kvinnene deltidssysselsatt
i 1997. Dette medlem mener at daglig redusert arbeidstid
med lønnskompensasjon vil gjøre det mulig for
flere kvinner å ha heltidsstillinger. Dette medlem mener
derfor at det bør settes i gang prøveprosjekt
med 6-timersdag i statlig sektor.
Dette medlem mener ellers at
det er viktig å videreutvikle og utvide de lokale servicekontorene. Slik
gir man gode vilkår for brukere, som slipper å bli sendt
fra en offentlig instans til en annen. En samordning av trygdekontor,
sosialkontor og arbeidsformidling har mange positive effekter, og
de offentlige servicekontorene kan også knytte seg til
eller samlokaliseres med andre tjenester, ut fra lokale forhold.
Komiteen har merket
seg at arbeidene ved Slottet nå er organisert på en
annen måte, med ansvar tillagt slottsforvaltningen, men
fremdeles med Statsbygg inne i de deler av prosjektet der deres
kompetanse er tiltrengt. Videre har komiteen merket
seg at arbeidene med tilrettelegging av kongebarnas leiligheter
og areal for politiet utstår til Kongeleiligheten er ferdigstilt. Komiteen har
merket seg at den økonomiske ramme for prosjektet er fastsatt,
og godkjenner denne. Komiteen har for øvrig
ingen merknader.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til avtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene og
omtalen av denne i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000). Flertallet foreslår
i tråd med dette å redusere kap. 11 Slottet post
45 med 17 mill. kroner i forhold til St.prp. nr. 1 (1999-2000) i
likhet med det som er foreslått i St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 1 (1999-2000).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
redusere kap. 11 post 45 med 2,5 mill. kroner i forhold til Regjeringas
budsjettforslag.
Komiteen har ingen
merknad.
Komiteen har ingen
merknad.
Komiteen har merket
seg at det offentlige utvalg som har vurdert sjømannspensjonene
nå har avgitt sin innstilling, og at denne fortsatt er
ute på høring. Komiteen har merket
seg at utvalgets innstilling vil bli presentert for Stortinget innen årets
utgang. Komiteen har for øvrig ingen merknader.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til Regjeringa si omtale av behovet for fleksibilitet
og yrkesdeltaking blant eldre. Fleirtalet meiner at
det ikkje må bli meir lønsamt å kombinere
trygd og arbeid enn å arbeide fulltid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at AFP er en avtalefestet
ordning mellom partene i arbeidslivet. Dersom det skal foretas endringer
i ordningen må dette skje i samråd med disse.
Disse medlemmer viser for øvrig
til partienes merknader i finansinnstillingen.
Komiteen sine medlemer frå Kristeleg Folkeparti
og Senterpartiet viser elles til Kristeleg Folkeparti og
Senterpartiet sine merknader i Budsjett-innst. S. I (1999-2000).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til Fremskrittspartiets prinsipielle holdning og tidligere
merknader i Innst. O. nr. 54 (1993-1994), Innst. S. nr. 188 (1992-1993)
og Innst. S. nr. 236 (1991-1992) vedrørende avtalefestet
pensjon. Disse medlemmer vil for øvrig også vise
til Fremskrittspartiets merknader i Ot.prp. nr. 60 (1999-2000) hvor
det fremkommer at det i dag er 25 000 pensjonister med AFP, og at
utgiftene til AFP i 1998 over statsbudsjettet utgjorde 304 mill.
kroner og antas å utgjøre over 400 mill. kroner
i år 2000.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre aldri har støttet AFP-ordningen slik
den er utformet. Disse medlemmer viser til at ordningen medfører
at arbeidsføre mennesker forlater arbeidslivet før
tiden. Særlig vil disse medlemmer peke på det
uheldige i at det blir økonomisk mer fordelaktig å gå av
med tidlig pensjon enn å stå i arbeid frem til
ordinær pensjonsalder. Disse medlemmer vil
også understreke det urettferdige i at store arbeidstakergrupper
gis en mulighet til førtidspensjon som andre ikke har.
Etter disse medlemmers mening bør staten ikke
bidra til ordninger som øker betalingsforpliktelsene i
en pensjonsordning som alt er hardt presset.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (1999-2000).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til avtale
mellom regjeringspartia og Arbeiderpartiet og omtale av denne i Budsjett-innst.
S. I (1999-2000). Flertallet foreslår i
tråd med dette å redusere kap. 1500 post 21 med
2 mill. kroner i høve til St.prp. nr. 1 (1999-2000). Flertallet løyver
kr 167 349 000 på kap. 1500.
Flertallet har elles merka seg
dei ulike FOU-prosjekt/program som er omtala i St.prp.
nr. 1 (1999-2000) og ser det nødvendig å få presentert
ei samla oversikt på større FOU-prosjekt/program
som Arbeids- og administrasjonsdepartementet har i gong, og ei oversikt
på prosjekt/program der departementet er inne med
ein stor andel av finansieringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primære budsjett hvor kapitlet
reduseres med 8 mill. kroner. Disse medlemmer viser
for øvrig til merknader under hovedprioriteringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for å redusere det offentliges utgifter, og
foreslår at kap. 1500 post 01 reduseres med 5 mill. kroner og
bevilges med 110 413 000 kroner. Kap. 1500 post 21 reduseres med
2 mill. kroner og bevilges med 51 936 000 kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 1 (1999-2000) angående
kap. 1502 Tilskudd til kompetanseutvikling:
«Staten og tjenestemannsorganisasjonenes hovedsammenslutninger/Norsk
lærerlag avsatte ved lønnsoppgjøret i
1998, som en del av hovedtariffavtalen, 43 mill. kroner til kompetanseutvikling.
Midlene er bevilget ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 75
(1997-1998) og St.prp. nr. 1 (1998-1999). Midlene skal komme til
bruk i tariffperioden 1. mai 1998 til 30. april 2000.
I
budsjettforslaget for 2000 jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000) er det
ved en feil foreslått en bevilgning under denne posten
på 21,5 mill. kroner. Det skal ikke bevilges nye midler
til kompetanseutvikling for inneværende tariffperiode.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen
under kap. 1502 Tilskudd til kompetanseutvikling post 70 Tilskudd
settes til kr 0.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at bevilgningen over kap.
1502 er en del av 43 mill. kroner som staten og tjenestemannsorganisasjonenes
hovedsammenslutninger/Norsk Lærerlag avsatte ved
lønnsoppgjøret i 1998. Dette som en del av hovedtariffavtalen.
Disse medlemmer viser videre
til at midlene skulle komme til bruk i tariffperioden 1. mai 1998
til 30. april 2000. Disse medlemmer vil igjen legge vekt
på at det primære målet med bevilgningen
er effektivisering og tjenesteutvikling.
Disse medlemmer merker seg at
per 1. juli 1999 er i overkant av halvparten av midlene i tariffperioden fordelt.
Avhengig av fordelingen 1. juli 1999 til 31. desember 1999 er det
grunn til å tro at bevilgningen for 2000 er noe overbudsjettert. Disse
medlemmer ber derfor departementet evaluere og kontrollere
fordelingen opp mot regnskap kontinuerlig fra 1. januar 2000, dette
for å hindre overforbruk.
Disse medlemmer vil ellers bemerke
at bevilgningen over kap. 1503 Midler til tjenestemannsorganisasjonenes
opplærings- og utviklingsarbeid, stort sett ivaretar de
samme intensjonene som kap. 1502. Det synes derfor noe unødvendig å opprette
nye bevilgninger og kapitler med bakgrunn i avtaler mellom staten og
organisasjonene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, støtter bevilgningsforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at Regjeringen forutsetter
at eksisterende avtale om tilskudd til tjenestemannsorganisasjonenes
opplæringsfond videreføres etter vårens
tariffoppgjør. Disse medlemmer mener at
opplæring av tillitsvalgte er organisasjonenes selvstendige
oppgave. Disse medlemmer mener at statens forhandlere
bør sikte mot å avvikle alle avtaleordninger som
ikke direkte angår lønnsfastsettelse eller tiltrengte
rekrutteringstiltak, og foreslår derfor at denne ordningen
avvikles ved tariffperiodens utløp.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår at
kap. 1503 post 70 reduseres med 85,211 mill. kroner og bevilges
med 62 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at det av budsjettkommentarene framgår at antallet årsverk
ble redusert med hele 8,7 pst. i perioden 1996-98 uten tilsvarende
reduksjoner i arbeidsoppgavene. Bakgrunnen for denne utviklingen
er behovet for å tilpasse virksomheten til de vedtatte
bevilgningene. Flertallet vil uttrykke bekymring
for at dette forholdet kan gå ut over svake grupper for
eksempel innen barnevernet samt rettssikkerheten generelt. Det er
derfor viktig at den igangsatte omstillingsprosessen gjennomføres
så raskt som mulig og at det da blir foretatt en grundig
evaluering av situasjonen.
Flertallet har også merket
seg at Statskonsult på oppdrag fra Finansdepartementet
har foretatt en gjennomgang av fylkesmannens tilskuddsforvaltning
og at departementet i samarbeid med de øvrige fagdepartementene
vil følge opp anbefalingene om endringer. Flertallet ber
departementet orientere Stortinget om resultatet av dette arbeidet
på hensiktsmessig måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti vil spesielt
rette fokus mot fylkesmennenes tilsynsoppgaver i forhold
til barnevernet. Fylkesmennene
har ansvar for tilsyn med over 500 ulike typer barnevernsinstitusjoner.
Disse medlemmer viser til at
godt over 1 000 barn bor i en av barnevernets institusjoner i løpet
av året. I 1998 kuttet fylkesmennene ut 530 lovpålagte
tilsynsbesøk. 16 av 18 fylkesmenn brøt regelverket
som skal ivareta rettssikkerheten til en av samfunnets svakeste
grupper. Vestfold og Oslo/Akershus gjennomførte
i 1998 mindre enn halvparten av de pålagte inspeksjonene.
Flere av fylkesmannsembetene har brutt regelverket hvert år
siden lovendringen kom i 1993. Barnevernloven ble på det
tidspunktet endret ved at krav til forhåndsgodkjenning
av institusjoner forsvant, mot at fylkesmennene ble pålagt å føre
tilsyn med institusjonene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at grenseoppgangen mellom
hvilke oppgaver som må tilligge fylkesmannen og hvilke
oppgaver som like gjerne kan tillegges andre instanser fremdeles
ikke er fremmet for Stortinget, men at gjennomgangen av fylkesmannsembetenes
oppgaveportefølje har resultert i forslag til endringer
som nå ligger til behandling i Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Disse
medlemmer viser til at Oppgavefordelingsutvalget ble vedtatt
ved Innst. S. nr. 225 (1995-1996). I tillegg er det nedsatt et Statssekretærutvalg
for omstilling og fornying i offentlig forvaltning, og ved behandling
av Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-1999) ble det vedtatt å oppnevne
en statlig moderniseringskomité med mandat til å foreslå strukturendringer
i offentlig sektor. Det er disse medlemmers oppfatning
at dette arbeidet har tatt uforholdsmessig lang tid og så langt
brakt små resultater. Dette til tross vil disse
medlemmer likevel si seg tilfreds med at lokale omstillingstiltak
så langt har resultert i at antall årsverk i embetene
har kunnet reduseres med 8,7 pst. i perioden 1996-98. Disse
medlemmer forventer ytterligere reduksjoner etter hvert som
bruken av IKT og de administrative systemer for arkiv og økonomiforvaltning
effektiviseres i tråd med resultatmålene for 2000.
Disse medlemmer har merket seg
at fylkesmannsembetene i 2000 vil iverksette tiltak for å oppnå økt
rettssikkerhet og kortere saksbehandlingstid. Disse medlemmer finner
dette positivt, og vil understreke at dette arbeidet må gis
høyeste prioritet. Disse medlemmer er oppmerksom
på at selv om oppgavemengden tillagt fylkesmannsembetene
kan synes stor i forhold til de økonomiske ressurser, må fylkesmannens
oppgave med å ivareta individets rettssikkerhet i forhold
til forvaltningen ikke nedprioriteres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primære budsjett hvor kapitlet
reduseres med 34 mill. kroner. Disse medlemmer viser
for øvrig til merknader under hovedprioriteringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil understreke
Fylkesmannens særlige oppgave som klage- og kontrollorgan
for barn under offentlig omsorg. Disse medlemmer mener
at kontrolloppgavene i forhold til barn under offentlig omsorg må gis høyeste
prioritet. Disse medlemmer viser til uttalelse fra
Barne- og familiedepartementet i Ot.prp. nr. 63 (1997-1998) der
det sies følgende:
«Det har vist seg at en del plasseringer etter barnevernloven § 4-24
og § 4-26 skjer uten at ungdommenes samlede behov er tilstrekkelig
vurdert på forhånd, og uten at det i tilstrekkelig
grad er lagt til rette for en planmessig ivaretakelse av de ulike
behovene et barn kan ha.»
Disse medlemmer mener at staten
har et spesielt ansvar når det gripes inn og et barn fjernes
fra biologisk familie og plasseres utenfor hjemmet. Disse medlemmer understreker
betydningen av at fylkesmannen ivaretar dette tilsynet på best
mulig måte.
Disse medlemmer viser til behovet
for å redusere det offentliges utgifter, og foreslår
at kap. 1510 post 01 reduseres med 10 mill. kroner og bevilges med 324
267 000 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har
merket seg at fylkesmannen skal sikre at summen av statlige pålegg
og statlig styringsaktivitet ikke medfører kostnader som
overskrider kommunenes økonomiske ressurser. Dette
medlem vil peke på at de siste års statsbudsjett
har ført til stadig større gap mellom oppgaver
og økonomi i kommunene. Statsbudsjettet for 2000 innebærer
ingen reell bedring av kommuneøkonomien. Fra kommune etter kommune
kommer meldinger om kutt, nedlegging av skoler, barnehager, omsorgstilbud
og kulturtilbud. Kommunene tvinges til å øke kommunale
avgifter og egenandeler på barnehager, skolefritidsordninger, musikkskoler,
omsorgsordninger m.m. Konsekvensene av flertallets politikk er at
forskjeller mellom folk og kommuner øker. Dette
medlem mener at kommunenes forverrede økonomi er
en trussel for lokaldemokratiet. Når mange nå trekker
seg fra kommunestyrearbeid, er manglende økonomisk handlefrihet
en viktig årsak. Dette medlem mener derfor
at det er svært viktig at fylkesmannen nå overvåker
konsekvensene av kommuneøkonomien og rapporterer
i god tid før framlegging av Revidert nasjonalbudsjett
og Kommuneøkonomiproposisjonen.
Dette medlem viser til at fylkesmennene
peker på to forhold som er årsak til den manglende
oppfølgingen av tilsyn av barn og ungdom plassert i institusjoner,
nemlig kutt i bevilgningene og en oppblomstring av private institusjoner,
og dermed mer å passe på. I rapportene fra fylkesmennene
rapporteres om en rekke mangler og brudd på regelverket.
Dette medlem mener det må sikres
tilstrekkelige midler til fylkesmennene, slik at dette viktige arbeidet kan
utføres i tråd med forskriftene.
Dette medlem vil bevilge 2,5
mill. kroner utover Regjeringas budsjettforslag for å styrke
fylkesmennenes tilsyn med barnevernet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil vise til at
Statskonsult er statens fagorganisasjon for effektivisering og fornying
av forvaltningen. Statskonsult utfører oppdrag fra departementer
og statlige virksomheter, men har også et selvstendig ansvar
til å reise relevante forvaltningspolitiske problemstillinger.
Flertallet mener det er viktig
at Statskonsult videreutvikler ideene knyttet til offentlige servicekontorer. Flertallet vil
understreke betydningen av at det overordnede målet for
Statskonsults arbeid er å sørge for at offentlig
virksomhet er organisert på en hensiktsmessig måte
som er effektiv. Flertallet mener det er viktig at
offentlig etater setter den enkelte brukeren i sentrum, og tilstreber
seg på å gi offentlig tjenester av høy
kvalitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen har målsetninger om effektiv forvaltning
for å sikre likeverdige tilbud over hele landet, og at
målet skal være en tilgjengelig, helhetlig, effektiv
og styrbar forvaltning
Disse medlemmer deler denne målsetningen. Da
må man også utvikle en fremtidsrettet forvaltning med
utgangspunkt i dagens forvaltning som etter disse medlemmers meninger
uoversiktlig, forskjellig organisert og ineffektiv med sammenblanding av
roller og ansvarspulverisering.
Disse medlemmer mener man trenger
en gjennomgripende forvaltningsreform som klargjør ansvarsfordelingen
mellom de som fastsetter lover, regler/forskrifter og instrukser
på den ene side og de som administrerer disse på en
annen side og de som produserer tjenester på den tredje
og de som føre tilsyn med at lover, regler/forskrifter
følges på den fjerde er av sentral betydning for
en moderne og effektiv, samt rettferdig forvaltning.
Disse medlemmer mener dagens
forvaltningstjeneste eksisterer uten en klar overordnet fastsatt modell,
oversiktlighet, standardisert organisering og godkjenning.
Disse medlemmer registrerer at
dagens forvaltning er bygget opp på de enkelte fagområder
og ansvarsområder basert på en selvstendig historisk
vurdering uavhengig av hvorledes andre forvaltningsområder
har avgjort tilsvarende problemstillinger for hvem som gjør
og skal ha ansvar for hva. Disse medlemmer mener
det er uheldig at institusjoner som en departementsavdeling, et
direktorat, en etat eller tilsyn har forskjellig ansvars- og oppgaveforhold fra
fagsektor til fagsektor. Disse medlemmer mener en
felles modell bør være formålstjenlig
for å skape oversiktlighet og forutsigbarhet.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
merket seg at Statskonsults arbeid med evaluering av ulike tilskuddsordninger
viser at det fortsatt er et stykke igjen før tilskuddsforvaltningen
i staten er tilfredsstillende, og at det settes spørsmål
ved om øremerking av midler er veien å gå for å sikre
prioriterte mål. Disse medlemmer imøteser
Statskonsults konklusjon på dette problemområdet,
da disse medlemmer er bekymret over at økningen
i øremerkede tilskudd i altfor stor grad reduserer lokal
handlefrihet og lokale prioriteringer. Videre finner disse
medlemmer det positivt at Statskonsult undergir dagens kontroll-
og tilsynsorganer en effektivitets- og hensiktsmessighetsvurdering. Disse
medlemmer støtter Statskonsults målsetninger
for 2000.
Disse medlemmer har merket seg
at det tilligger Statskonsult på eget initiativ å ta
opp relevante forvaltningsmessige problemstillinger. For å sikre
at Statskonsult har økonomisk mulighet til å gå inn
i problemstillinger på eget initiativ og på de
områder de finner nødvendig, mener disse
medlemmer at 5 pst. av de bevilgede midler under kap. 1520
post 01 skal avsettes til dette.
Disse medlemmer har merket seg
at oppgaveutvalget skal vurdere forvaltningsnivåenes oppgavefordeling
og om oppgaveporteføljen kan fordeles på en mer
hensiktsmessig måte. Disse medlemmer viser
til at Stortinget har til behandling et forslag fra Høyre
om at utvalgets mandat utvides til også å vurdere
antallet forvaltningsnivåer. I denne prosessen ser ikke disse
medlemmer bort fra at Statskonsult kan få en viktig
oppgave som selvstendig initiativtaker når det gjelder
forslag til effektivisering av offentlig sektor. På denne
bakgrunn foreslår disse medlemmer at bevilgningen
til Statskonsult over kap. 1520 post 01 økes med 10 mill.
kroner og bevilges med 88,723 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
departementet i 1998 gjennomførte en brukerundersøkelse
i forhold til målene ved etatens omstilling og at rapporten
fra denne undersøkelsen viste gode resultater.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til avtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene og
omtalen av denne i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000). Dette
flertallet foreslår i tråd med dette å redusere
kap. 1521 Statens informasjonstjeneste post 21 med 2 mill. kroner
i forhold til St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primære budsjett hvor kapitlet
reduseres med 4 mill. kroner. Disse medlemmer viser
for øvrig til merknader under hovedprioriteringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til St.prp. nr. 1, og slutter seg til Regjeringens primære forslag. Disse
medlemmer foreslår at kap. 1521 post 21 bevilges
med 22 046 000 kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
har ingen merknader, og viser til finanskomiteens innstilling, Budsjett-innst. S.
I (1999-2000).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primære budsjett hvor kapitlet
reduseres med 29 mill. kroner. Disse medlemmer viser
for øvrig til merknader under hovedprioriteringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for å redusere offentlige utgifter, og foreslår
at kap. 1522 post 01 reduseres med 5 mill. kroner og bevilges med
257,377 mill. kroner.
Komiteen viser til
at partistøtten til kommune- og fylkespartier gis for et år
av gangen og etter søknad. Søknaden om støtte
første året etter valg ansees å gjelde
for hele valgperioden så lenge søkeren ikke gir annen
opplysning i perioden. Komiteen merker seg at det
ikke stilles betingelser for støtten og at staten ikke
fører noen kontroll med disponering av midlene. Komiteen viser
til at resultatet ved kommune og fylkestingsvalget legges til grunn
for beregning av tilskuddet til den enkelte partigruppering.
Komiteen meiner dei politiske
partia har ein sentral plass i vårt folkestyre og parlamentariske
system. Offentlege løyvingar til dei politiske partia har
som grunnlag å styrkja dette på alle nivå og
gjera det mogleg å driva ein brei landsomfattande organisasjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
antall avgitte stemmer under valget 1999 har gått ned fra
sist kommune- og fylkestingsvalg. Noe som gjør at stemmestøtten
til kommune og fylkespartier, som gis over kap. 1530 postene 71
og 73, går betraktelig ned dersom satsene ikke økes. Flertallet vil
vise til at dette vil føre til en nedgang i det økonomiske
grunnlaget for kommune- og fylkespartier, som igjen er en svekkelse
av lokaldemokratiet.
Flertallet har merket seg at
budsjettrammen for kap. 1530 post 71 og 73 er økt noe for
2000, og går inn for at Administrasjonsdepartementet får
i oppgave å utarbeide nye og høyere satser pr.
stemme slik den budsjettrammen for kap. 1530 post 71 og 73 blir
brukt fullt ut. Flertallet går også inn
for at post 72 og 74 også oppjusteres slik at en bruker
hele budsjettrammen innenfor posten.
Fleirtalet er kjend med at partia
sin økonomi i ulik grad er dominert av statsstøtta.
Etter at partia måtte offentleggjera inntektene sine for
1998 synte det seg at dei fleste partia sentralt hadde langt over
halvparten av sine inntekter frå den offentlege partistøtta.
Det meste av kontingenten frå medlemene vart igjen lokalt,
og talet på medlemer i politiske organisasjonar går
sterkt ned. Fleirtalet går ut frå at
denne utviklinga må sjåast i samanheng med at
valdeltakinga går ned, og at engasjementet for politikk
og samfunnsspørsmål er mindre enn før.
Fleirtalet er kjend med at det
er resultatet av stortingsvalet 1997 som vert lagt til grunn for
fordelinga til dei sentrale partiorganisasjonane på 2000-budsjettet.
Fleirtalet syner til at fleirtalet
i finanskomiteen i Budsjett-innst. S. I (1999-2000) går
inn for å auka løyvinga til dei politiske partia
under kap. 1530 post 70 med 22 521 000 kroner til 131 333 000 kroner,
og til dei politiske ungdomspartia under kap. 1530 på post
76 med 202 000 kroner til 5 271 000 kroner.
Fleirtalet vil derfor foreslå følgjande:
«Stortinget samtykker i at Arbeids-
og administrasjonsdepartementet i 2000, på bakgrunn av
valgresultatet ved kommune- og fylkestingsvalget i 1999 og
endelig bevilgning på kap. 1530 Tilskudd til de politiske
partier postene 71, 72, 73 og 74, kan beregne nye satser slik at
hele budsjettrammen blir benyttet, etter samme fordelingsmodell
som tidligere brukt. Med bakgrunn i dette kan Arbeids- og administrasjonsdepartementet
beregne nye satser for år 2000 for:
1. Støtte per
stemme til de politiske partiers kommuneorganisasjoner.
2. Grunnbeløp til kommunestyregruppene.
3. Representanttillegg til kommunestyregruppene.
4. Støtte per stemme til de politiske
partiers fylkesorganisasjoner der det foreligger søknad
fra ungdomsorganisasjonene.
5. Støtte per stemme til de politiske
partiers fylkesorganisasjoner der det ikke foreligger søknad
fra ungdomsorganisasjonene.
6. Grunnbeløp til fylkestingsgruppene.
7. Representanttillegg til fylkestingsgruppene.»
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet og Høgre,
ser det som viktig at partia ikkje blir avhengige av tilskot frå private
organisasjonar eller personar som kan så tvil om partia
sitt truverde og integritet. Dei politiske partia og deira ungdomsorganisasjonar
har ein sentral plass i dette.
Komiteen sine medlemer frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser på denne
utviklinga som svært negativ i høve til folkestyret,
og meiner det er rett å utjamna dette gjennom offentleg
partistøtte. Det er lite ynskjeleg at politiske parti i
større grad bli avhengige av næringslivet, privatpersonar
eller organisasjonar for å gjennomføra den daglege
drifta.
Desse medlemene har også merka
seg at tilskotet til dei politiske partia sine sentrale ungdomsorganisasjonar
vert gitt etter stemmetalet ved siste stortingsval til moderpartia. Desse
medlemene meiner dette kan verka urettferdig i høve
til den medlemsmassen og den aktiviteten ungdomsorganisasjonane
har, då det er eit faktum at dei politiske ungdomsorganisasjonane
er heilt sjølvstendige organisasjonar. Desse medlemene meiner
derfor at dette bør vurderast i samband med behandlinga
av statsbudsjettet for 2001. For 2000 bør kvar av dei partipolitiske
ungdomsorganisasjonane sikrast eit grunnbeløp på kr
250 000 før resterande del av løyvingane vert
fordelte etter partistorleik. Dette vil gi alle organisasjonane
eit minimumsbeløp til å driva organisasjonen. Desse
medlemene meiner derfor at med dette vil fortsett aktivitet
og mangfald vera sikra blant dei politiske ungdomsorganisasjonane.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primære budsjett hvor støtten
til de politiske partier reduseres med 98 mill. kroner. Disse
medlemmer ser det som uheldig at de politiske partier gjør
seg avhengige av store inntekter fra det offentlige. De politiske
partiene må i større grad skaffe seg inntekter
på egenhånd.
Komiteen viser til
at Regjeringen ser det som en hovedutfordring å opprettholde
en formålstjenlig statlig pensjonsordning som er i stand
til å ta i mot den store økningen i antall pensjonister
som vil komme etter tusenårsskiftet. Komiteen er
enig i dette.
Komiteen har merket seg at SPK
i tiden 1990 til 1998 har hatt en økning i antall pensjoner
på 3,4 pst. i snitt per år og er i tillegg blitt
tilført en rekke nye oppgaver.
Komiteen har også merket
seg at kvalitetsutviklingen når det gjelder SPKs tjenester
i følge målinger går i riktig retning.
Et eksempel på det er utbetalingstiden for nye alderspensjoner.
I 1998 ble 80 pst. av disse pensjonene utbetalt fra og med første
måned etter lønnsopphør som er en forbedring
på 9,3 pst. i forhold til året før. Med
innføringen av tiltak som utbetalingsgaranti vil det etter komiteens oppfatning
være grunnlag for ytterligere forbedringer.
Komiteen er oppmerksom på at
SPK fortsatt har problemer med utbetalingstiden for uførepensjon,
men at dette i stor grad skyldes sent innkomne søknader
og opplysninger som er nødvendig for vurderingen. Selv om årsakene
til forsinkelsene i stor grad ligger utenfor SPK skulle det etter komiteens mening
fortsatt være potensial for forbedring etter hvert som
det gjennomførte TOPP-prosjektet gir full effekt.
Komiteen har merket seg at departementet
høsten 1999 oppnevnte et utvalg som skal legge fram forslag til
fremtidig styrings-, organisasjons- og finansieringsform for SPK,
samt en tilpasning av SPKs produkter til forslaget til lov om foretakspensjon. Komiteen regner
med at Stortinget blir orientert om resultatet av dette arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primære budsjett hvor kapitlet
reduseres med 6 mill. kroner. Disse medlemmer viser
for øvrig til merknader under hovedprioriteringer.
Komiteen støtter
bevilgningsforslaget.
Komiteen har merket
seg at økningen på budsjettet i hovedsak skyldes økt
antall pensjonister og økning i grunnbeløpet.
Komiteen har merket seg forslaget
om at ikke-statlige sosiale og humanitære organisasjoner,
som har pensjonsordning i SPK og som tidligere var fritatt for å betale
arbeidsgiverandel, selv skal betale arbeidsgiverandel. Forslaget
vil medføre økte pensjonsutgifter for organisasjonene. Komiteen viser
til Budsjett-innst. S. I (1999-2000), der det blir foreslått å ikke gjennomføre
endringen fordi eventuelle overgangsordninger eller kompenserende
tiltak ikke er avklart. Komiteen er opptatt av stabile
rammevilkår for organisasjonene, og er derfor enig i organisasjonene også i
2000 blir fritatt for arbeidsgiverandel. Dersom det skal foretas
en endring, mener komiteen at det ikke må føre
til dårligere rammevilkår for organisasjonene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, øker
kap. 1542 med 21,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteen har ingen
merknader.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at denne ordningen er inntatt i
hovedtariffavtalen mellom partene i arbeidslivet. Flertallet viser
også til den rolle fagbevegelsen har spilt og spiller når
det gjelder myndighetenes muligheter til å føre
en forsvarlig og balansert økonomisk politikk. På denne
bakgrunn er det svært viktig at myndighetene respekterer
inngåtte avtaler. I den grad det skulle oppstå behov
for å revurdere visse sider ved enkelte avtaler, må dette
skje i samråd med partene og ikke som resultat av partipolitiske
vurderinger i Storting og Regjering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at låneordningen
for statsansatte er inntatt i hovedtariffavtalen, og at Statens Pensjonskasse
administrerer ordningen. Disse medlemmer mener denne
selektive ordningen er meget fordelaktig for de ansatte. Dette bekreftes
med tydelighet når man ser at interessen for denne type
lån er sterkt stigende i 1998-1999, sannsynlig som følge
av at markedsrenten for boliglån har vært stigende.
Disse medlemmer vil bemerke at
i prinsippet skal ikke avtaler inngått mellom partene i
arbeidslivet være gjenstand for politiske vurderinger,
men disse medlemmer vil imidlertid påpeke
at når stat, fylke eller kommune er arbeidsgiver kan det
avtalerettslige grunnlaget være grunnlag for slike politiske
vurderinger. I særdeleshet i tilfeller hvor fellesskapets
ressurser blir andel i slike avtaler.
Disse medlemmer mener avtalen
om boliglån for statsansatte hører hjemme i denne
kategorien, og mener videre at denne avtalen bør avskaffes
i nåværende form.
Disse medlemmer viser til dagens
muligheter for lån i det private markedet eller i Husbanken. Disse
medlemmer ser ikke behov for å opprettholde en
ordning med spesielt gunstige lån til statsansatte, og
mener derfor at dette forhold bør tas opp i forbindelse
med forhandlinger med de berørte organisasjoner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at den sterke økningen i etterspørsel etter lån
reflekterer det generelle press i boligmarkedet, med økte
priser og økte behov for lån til egen bolig. Slik
sett er dette etter dette medlems mening en god ordning
for statlig ansatte med behov for lån.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og
Senterpartiet, registrerer at på tross av forskjellige
virkemidler i omstillingsarbeidet har det skjedd en sterk økning
i antall ventelønnsmottakere og at fra 1995 til 2000 har
ventelønnsutgiftene økt fra 25,8 mill. kroner
til 181 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til finanskomiteens innstilling. Disse
medlemmer viser til at dette er en framforhandlet avtale
mellom partene i arbeidslivet og hjemlet i lov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser videre til at økninger
i antall ventelønnsmottakere har skjedd i en periode med positiv
utvikling på arbeidsmarkedet. Disse medlemmer mener
det er meget viktig at oppsagte tjenestemenn i staten viser omstillingsvilje
og mobilitet i en tid hvor det er stor etterspørsel på arbeidskraft.
Disse medlemmer mener videre
at slik begunstigelse av ansatte i offentlig sektor er uheldig,
og disse medlemmer vil derfor henstille til at hjemmelen
i tjenestemannsloven om rett til ventelønn får
en gjennomgang med sikte på en avvikling.
Disse medlemmer viser til at
ventelønnsordningen gir oppsagte tjenestemenn rett til
ventelønn og fortrinnsrett til annet statlig arbeid. Dette
er en svært fordelaktig ordning for statsansatte. Disse medlemmer ønsker
en gjennomgang av ordningen med sikte på avvikling.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener videre at det må skje en
gjennomgang av den lovbaserte ventelønnsordningen. Gjennomgangen
bør vurdere hvorvidt det er hensiktsmessig å ha
to forskjellige ordninger for oppsagte arbeidstakere, og eventuelt
føre til forslag om endringer som innebærer en
større samordning av vilkårene for å motta
ledighetsstønad.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår at
kap. 1545 post 01 reduseres med 100 mill. kroner og bevilges med
81 025 000 kroner.
Komiteen har merka
seg at alle som utfører arbeid for staten er omfatta av
lov om yrkesskadeforsikring og har dei same rettane som andre arbeidstakarar. Komiteen er
samstundes klar over at staten som arbeidsgivar er sjølvassurandør.
Komiteen er kjend med at yrkesskadeordninga omfattar
personskader som skuldast arbeidsulukker og sjukdomar som skuldast
påverknader frå skadelege stoff eller arbeidsprosessar.
Komiteen har elles ingen merknader
og sluttar seg til forslaget til løyving.
Komiteenvil understreke den viktige oppgaven konkurransepolitikken
har for å sikre en effektiv ressursbruk i samfunnet. Det
er også viktig å utvikle prisundersøkelser
slik at publikum kan gis mulighet til å bidra til dette.
Komiteen vil vise til de sentrale
målsettinger bak konkurranseloven som setter forbud mot
prissamarbeid og markedsdelingsavtaler samt påbyr de næringsdrivende å gi
forbrukerne prisopplysninger på varer og tjenester. Det
vises videre til utviklingen i kontrollsaker etter lovens forbud
mot å samarbeide om priser, anbud og markedsdeling. Dette
innbefatter kontrollbesøk med granskning og bevissikring,
og antall saker som blir innskjerpet eller anmeldt påvirkes
av antallet kontroller. Som et viktig forbrukertiltak er det betenkelig
at antall kontroller går nedover. Det vises videre til kontrollene
som blir gjennomført for å kontrollere prismerkingsbestemmelsene
der antall kontroller påvirker saker det blir innskjerpet
på. Det er viktig at det forbrukerpolitiske arbeidet styrkes
gjennom en satsing på å håndheve konkurranseloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primære budsjett hvor kapitlet
reduseres med 3 mill. kroner. Disse medlemmer viser
for øvrig til merknader under hovedprioriteringer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Konkurransetilsynet ikke
har funnet at pristilskuddet virker utjevnende på prisene.
Konkurransetilsynet har påvist at det er ulikheter i konkurranseforholdene
som forårsaker prisforskjellene. Disse prisforskjellene
kan ikke utlignes gjennom frakttilskuddsordninger. For å oppnå prisreduksjoner
i distriktene, må det stimuleres til økt konkurranse.
Disse medlemmer foreslår å avvikle
ordningen med pristilskudd fra 1. januar 2000 og foreslår
på den bakgrunn at kap. 1560 post 70 fjernes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til fjorårets debatt hvor Konkurransetilsynet presiserte
at man ikke fant egnede resultatindikatorer som belyser hvorvidt
tilskuddsordningen faktisk bidrar til utjevning av prisene. Disse
medlemmer registrerer at det sannsynligvis er andre forhold
enn fraktkostnadene som bidrar til prisforskjeller.
Disse medlemmer mener ordningen
må avskaffes i sin helhet uten erstatning. Disse
medlemmer mener at generelle skatte/avgiftsreduksjonen
er et bedre alternativ, og viser til Fremskrittspartiets alternative
budsjett.
Komiteen sitt fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, syner til at Statsbygg ikkje er tenkt som eit organ
for bustadutvikling, jf. St.prp. nr. 84 (1998-1999). Fleirtalet er
kjende med at Statsbygg i løpet av 1990-åra har
seld store deler av bustadmassen, og at Regjeringa har lagt til
grunn at salet av bustadeigedomane vert ført vidare etter
kvart som bustadene vert frigjorde.
Fleirtalet syner til at Statsbygg
ikkje er eit organ for utleige av bustader til befolkningen generelt.
Fleirtalet er elles kjende med
at det skal setjast ned eit utval i regi av KRD som skal sjå på heile bustadpolitikken.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til de store problemene
på boligmarkedet i de større byene og ber departementet
vurdere om noen av de bygg og eiendommer Statsbygg forvalter kan/bør
disponeres slik at det bidrar til å løse disse
problemene. Disse medlemmer forutsetter at dette
gjøres før de gitte fullmakter om salg og bortfeste
blir effektuert.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svar på spørsmål i muntlig spørretime
17. november 1999, hvor hun sa seg villig til å se på om
staten hadde boliger som kunne benyttes for unge og vanskeligstilte
og forutsetter at en slik vurdering blir foretatt så snart
som mulig. Disse medlemmer viser til de store problemene
på boligmarkedet i de større byene og forutsetter at
også de bygg og eiendommer Statsbygg forvalter blir omfattet
av departementets vurdering. Disse medlemmer forutsetter
at dette gjøres før de gitte fullmakter om salg
og bortfeste blir effektuert. Eiendommer som kan være aktuelle
i denne sammenheng kan eventuelt overdras til allmennyttig organisasjon som
står for bygging og utleie.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primære budsjett hvor kapitlet
reduseres med 21 mill. kroner. Disse medlemmer viser
for øvrig til merknader under hovedprioriteringer.
Rikshospitalet
Komiteen viser til
sin innstilling angående St.prp. nr. 5 (1999-2000) Om utvidelse
av kostnadsrammen for nytt Rikshospital - økning av bevilgningen
for 1999.
Post 32 Prosjektering av
bygg, kan overføres
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
kjent med at denne posten skal nyttes til prosjektering av høgt
prioriterte bygg. Dette medlem viser til brev til
komiteen med liste over prosjekter med behov for prosjekteringsbevilgning
i 2000.
Dette medlem ber om det bevilges
midler til prosjektering av Urbygning og aula, UiO, Sentrum, trinn II
og Studentsenteret i Bergen i 2000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Stortingets vedtak ved behandlingen av Innst. S. nr. 8
(1999-2000) fra næringskomiteen angående forhandlinger om
etablering av et IT- og kunnskapssenter på Fornebu.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1998-1999) og (1997-1998). Disse
medlemmer viser også til sine merknader og forslag
i Budsjett-innst. S. nr. 8 (1999-2000) fra næringskomiteen
om forhandlinger om etablering av et IT- og kunnskapssenter på Fornebu.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at hele Fornebu-prosjektet er 50-talls industritenkning overført
til 90-tallet - med ny type virksomhet, ny type teknologi og ny
type industri. I argumentasjonen for å bygge ut Fornebuområdet næringspolitisk
til IT-Fornebu, blir det også lagt vekt på offentlige
utdanningsinstitusjoner. Dette er utdanningsinstitusjoner hvor vi
kunne hatt en viss mulighet til å påvirke både
med hensyn til lokalisering og satsing. Det som kan være
aktuelt å etablere på Fornebu er et senter for
kvalitetsutvikling innenfor forskning. Når det gjelder
offentlige utdanningsinstitusjoner, høgskoler og universiteter
foreligger det ikke planer som gir grunnlag for å tro at
Fornebu kan bli et tungt og viktig kunnskapssenter. Det blir galt å gjøre
dette til det viktigste satsingsområdet for næringsutvikling
fordi vi har gode næringsparker og vi har gode miljøer
knyttet til de etablerte universitetene. Dette medlem mener
at så sterk fokus på Fornebuområdet vil
kunne svekke de miljøene som er etablert, dette er alvorlig.
Dette medlem vil ellers peke
på den store mangel på boliger som finnes i hele
Oslo-området, og de muligheter man har når det
gjelder Fornebuområdet til å kunne bidra til sosial
boligbygging, både for unge førstegangsetablerere
og andre som i dag ikke har noen som helst økonomisk mulighet
til å skaffe seg bolig.
Komiteen har merket
seg at departementet vil komme tilbake til bevilgningsbehov for
opprydding av forurenset grunn og bygningsmasse i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2000. Komiteen ber om at det da
også blir gitt en redegjørelse for utviklingsarbeidets
fremdrift, herunder salgsstrategi.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Fremskrittspartiet, Kristeleg Folkeparti, Høgre
og Senterpartiet, syner til at salsprosessen for Pilestredet
Park vil gå som tidlegare fastsett. Statsbygg vart i revidert
nasjonalbudsjett pålagt eit inntektskrav på 300
mill. kroner i 1999, der sal av Pilestredet Park går inn
som ein vesentleg del.
Fleirtalet er også kjende
med at denne salsprosessen går mot slutten nå med
sluttføring av forhandlingane i midten av desember 1999.
Dersom denne salsprosessen vert stoppa nå, vil det gjera
heile prosjektet svært vanskeleg.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser også her til
statsrådens svar i muntlig spørretime 17. november
1999.
Disse medlemmer viser til sine
merknader under kap. 1580 angående eventuell boligbygging
på eiendommer som forvaltes og utvikles av Statsbygg. Også Pilestredet
Park må omfattes av en slik vurdering. Det bør
legges vekt på å framskaffe boliger til et prisnivå som
er akseptabelt for mennesker som på grunn av økonomiske
forhold har problemer på det åpne boligmarkedet,
herunder ungdom. Dette kan skje ved at Statsbygg selger nødvendig
tomteareal til en allmennyttig organisasjon som kan oppføre
rimelige utleieboliger finansiert gjennom Husbanken. Disse medlemmer ser
dette som den eneste måten å sikre at også dårligere
stilte grupper kan få anledning til å bo i dette
attraktive strøket av Oslo.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 10 (1999-2000) Om etablering av Statens Utleiebygg A/S
angående åpningsbalanse m.v. Flertallet har merket
seg at selskapet i første omgang etableres som et minimumsselskap
uten eiendomsportefølje og ansatte. Dette vil bl.a. gi
styret anledning til å delta i forberedelsene til den endelige
etableringen, herunder engasjement av daglig leder samt overføring
av eiendommer og personale fra Statsbygg. Også flertallet ser
dette som en hensiktsmessig framgangsmåte. Flertallet har
ingen bemerkninger til at tidspunktet for overføring av
eiendommer og ansatte endres til 1. juli 2000.
Når det gjelder verdifastsettelsen
for overførte eiendeler har flertallet merket
seg de vurderinger departementet har foretatt, bl.a. med hensyn
til inngåtte leiekontrakters innvirkning på verdifastsettelsen. Flertallet tar
til etterretning Regjeringens konklusjon om at en verdireduksjon
på 500 mill. kroner for de ferdigstilte eiendommene vil
gi selskapet en åpningsbalanse som fullt ut tar hensyn
til leiekontraktenes innhold. Flertallet deler Regjeringens
syn om at fjerning av klausulene om adgang til oppsigelse av leiekontrakter
ved omorganisering kan bidra til å svekke framdrift og
motivasjon i statlige omstillingsprosesser. Flertallet har
også merket seg at det nye selskapet vil stå fritt
når det gjelder kontraktsinnhold etter at gjeldende leieavtaler
er utløpt.
Flertallet tar til etterretning
at Regjeringen fastsetter verdien av de ferdigstilte eiendommene
til 2 837 550 000 kroner. Videre har flertallet merket
seg at revisor konkluderer med at den foreslåtte åpningsbalansen
oppfyller aksjelovens krav, og at de formuesverdier som skal overføres
til selskapet virkelig foreligger.
Flertallet har for øvrig
ingen merknader og anbefaler Regjeringens forslag til budsjett,
med de endringene i det opprinnelige budsjettforslaget dette medfører.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet ønsker en nedtrapping av Statsbyggs
virksomhet. Disse medlemmer er av den oppfatning
at staten ikke skal være en stor aktør i det norske
eiendomsmarkedet. En stor statlig dominans i dette markedet vil
bidra til at den private eiendomsretten fortrenges, noe Fremskrittspartiet ser
som meget uheldig. Disse medlemmer ser derfor med
stor skepsis på den betydelige eiendomsmassen som i dag
er organisert under Statsbygg. Disse medlemmer mener
et stort utsalg av disse eiendommene vil tilføre staten
betydelige inntekter som kan kanaliseres inn i andre deler av statens
virksomhet. Disse medlemmer vil vise til partiets
merknader og forslag under behandlingen av St.prp. nr. 84 (1998-1999)
og Ot.prp. nr. 83 (1998-1999). Disse medlemmer viser
for øvrig til Fremskrittspartiets alternative budsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader og forslag i forbindelse med behandlingen av
St.prp. nr. 84 (1998-1999) og Ot.prp. nr. 83 (1998-1999).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til avtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene og
omtalen av denne i Budsjett-innst. S. I (1999-2000). Flertallet foreslår i
tråd med dette å redusere kap. 2445 post 31 med
55 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at en reduksjon av midler til videreføring av bygg
ikke er en reell innstramming, men en utsettelse av utbetalinger
til 2001. Disse medlemmer mener statens byggeprosjekter
skal videreføres uten avbrudd. Disse medlemmer ønsker å fremskynde
arbeidet med prioriterte prosjekter som er igangsatt eller under
prosjektering, og foreslår at på denne bakgrunn
at kap. 2445 post 31 økes med kr 304 711 000 kr og bevilges
med kr 1 709 161 000, og merkes "kan overføres".
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til fleirtalet sine
merknader i Budsjett-innst. S. I (1999-2000) og støttar
framlegget om å budsjettere med refusjonar på 18
633 000 kroner frå statlege verksemder, som er ein reduksjon
på 6 mill. kroner i forhold til Regjeringa sitt framlegg.