Tabell 2.1
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 22
(90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet)
Kap. |
Post |
Formål |
St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 10 |
Utgifter i hele kroner |
Finans- og tolldepartementet |
1600 |
|
Finans- og tolldepartementet (jf. kap. 4600) |
196 900 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
180 300 000 |
|
21 |
Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag |
16 600 000 |
1602 |
|
Kredittilsynet (jf. kap. 4602) |
95 300 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
94 600 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
700 000 |
1610 |
|
Toll- og avgiftsdirektoratet - toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610) |
823 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
759 000 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning |
4 000 000 |
|
22 |
Større IT-prosjekter, kan overføres |
45 300 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
14 700 000 |
1618 |
|
Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 4618) |
3 060 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
2 617 100 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning |
57 000 000 |
|
22 |
Større IT-prosjekter, kan overføres |
216 700 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
169 200 000 |
1620 |
|
Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620) |
446 900 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
306 400 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
80 000 000 |
|
22 |
Folke- og boligtelling i år 2000, kan overføres |
53 000 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
7 500 000 |
1632 |
|
Kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner |
978 000 000 |
|
60 |
Tilskudd |
978 000 000 |
1635 |
|
Oppgjør av skattefordelingstvist m.v . |
124 000 000 |
|
60 |
Betaling til kommuner med beløp til gode |
25 300 000 |
|
70 |
Tilbakebetaling av skatt |
98 700 000 |
1637 |
|
EU-opplysning |
2 000 000 |
|
70 |
Tilskudd til frivillige organisasjoner |
2 000 000 |
1650 |
|
Statsgjeld, renter m.m. (jf. kap. 5606) |
14 677 900 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
16 000 000 |
|
88 |
Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning |
409 000 000 |
|
89 |
Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning |
14 252 900 000 |
1670 |
|
Avsetninger til Den nordiske investeringsbank |
7 000 000 |
|
50 |
Tapsfond for miljølåneordningen |
5 000 000 |
|
51 |
Tapsfond for prosjektlåneordningen |
2 000 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 22 |
20 411 000 000 |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4602 |
|
Kredittilsynet (jf. kap. 1602) |
95 300 000 |
|
1 |
Bidrag fra tilsynsenhetene |
94 700 000 |
|
2 |
Andre inntekter |
600 000 |
4610 |
|
Toll- og avgiftsdirektoratet - toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610) |
102 000 000 |
|
1 |
Gebyr for overtid |
11 600 000 |
|
2 |
Andre inntekter |
1 600 000 |
|
3 |
Pante-og tinglysningsgebyrer |
1 000 000 |
|
11 |
Gebyr på kredittdeklarasjoner |
83 700 000 |
|
12 |
Ekspedisjonsgebyr |
3 800 000 |
|
13 |
Gebyr ved avskilting av kjøretøy |
300 000 |
4618 |
|
Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 1618) |
46 700 000 |
|
1 |
Pante- og tinglysingsgebyr (Namsmannen) |
23 500 000 |
|
3 |
Lignings-ABC |
400 000 |
|
4 |
Spesialoppdrag |
1 000 000 |
|
5 |
Utpantingsgebyrer (Skattefogdene) |
8 100 000 |
|
6 |
Økonomitjenester |
13 700 000 |
4620 |
|
Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620) |
89 600 000 |
|
1 |
Salgsinntekter |
6 600 000 |
|
2 |
Spesialoppdrag |
80 000 000 |
|
4 |
Tvangsmulkt |
3 000 000 |
5350 |
|
Tilbakeføring av midler fra Statens Banksikringsfond |
3 200 000 000 |
|
50 |
Overføringer |
3 200 000 000 |
5351 |
|
Overføring fra Norges Bank |
10 685 130 000 |
|
70 |
Overføring |
10 685 130 000 |
|
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg m.v. |
5491 |
|
Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481) |
614 486 000 |
|
30 |
Avskrivninger |
614 486 000 |
|
Renter og utbytte m.v. |
5603 |
|
Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481) |
141 470 000 |
|
80 |
Renter av statens faste kapital |
141 470 000 |
5605 |
|
Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer |
2 397 300 000 |
|
81 |
Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta |
3 000 000 |
|
82 |
Av innenlandske verdipapirer |
100 000 |
|
83 |
Av alminnelige fordringer |
80 000 000 |
|
85 |
Renter fra Norges kommunalbank av grunnkjøpslån |
200 000 |
|
86 |
Av statskassens foliokonto i Norges Bank |
2 314 000 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 22 |
17 371 986 000 |
|
|
Netto rammeområde 22 |
3 039 014 000 |
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
01 | Driftsutgifter | 170 250 | 180 300 |
21 | Spesielle
forsknings- og utredningsoppdrag | 16 200 | 16 600 |
| Sum kap. 1600 | 186 450 | 196 900 |
Komiteens merknader
Post 01
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag
under post 01.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
i sitt budsjettopplegg ført opp kr 173 655 000 under post
01.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag
til rammesum for ramme 22, hvor dette kapitlets post 1 er redusert
med kr 6 645 000.
Disse medlemmer mener det er
rom for å hente ut effektiviseringssgevinster i Finans-
og tolldepartementet. Det forslåtte kutt i driftsutgiftene
på 3,9 pst. er et moderat forslag som det vil være
uproblematisk å gjennomføre.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
i sitt budsjettopplegg ført opp kr 178 300 000 under post
01.
Disse medlemmer viser til at
Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall.
På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse
medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
innenfor den ramme som flertallet har vedtatt prioritere en av Finansdepartementets
ytre etater, nemlig Skatteetaten. Dette medlem vil
derfor gå imot den foreslåtte økningen
i Finansdepartementets driftsbudsjett med 10 mill. kroner, og fører
i sitt forslag for ramme 22 opp kr 180 300 000 under kap. 1600 post
01. Dette medlem går ut fra at dersom Finansdepartementet
ikke makter å løse sine oppgaver tilfredsstillende
uten denne budsjettøkningen så vil Regjeringen
prioritere å styrke departementets driftsbudsjett i sitt
forslag til Revidert budsjett 2000.
Post 21
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under post 21.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
01 | Driftsutgifter | 91 200 | 94 600 |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 700 | 700 |
| Sum kap. 1602 | 91 900 | 95 300 |
Komiteens merknader
Post 01
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag under post 01.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
i sitt budsjettopplegg ført opp kr 93 600 000 under post
01.
Disse medlemmer viser til at
Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall.
På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse
medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.
Post 45
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under post 45.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
01 | Driftsutgifter | 790 700 | 759 000 |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 4 000 | 4 000 |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 0 | 45 300 |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
| 14 400 | 14 700 |
| Sum kap. 1610 | 809 100 | 823 000 |
Komiteens merknader
Post 01
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag under post 01.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
i sitt budsjettopplegg som lå til grunn for Høyres
forslag til rammevedtak for rammeområde 22 ført
opp kr 749 000 000 under post 01.
Disse medlemmer viser til at
Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall.
På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse
medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.
Øvrige poster
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under postene 21, 22 og 45.
Komiteen viser når det
gjelder tilsagnsordning vedrørende oppfølging
av konkursbo til merknader under avsnitt 5.2 i denne innstilling.
Ny kontrollordning for avløsning av
tidligere tolldokument (Carnet)
Komiteen viser til merknad under
avsnitt 8.4 i denne innstillingen.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
01 | Driftsutgifter | 2 694 900 | 2 617 100 |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 57 000 | 57 000 |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 0 | 216 700 |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
| 146 050 | 169 200 |
| Sum kap. 1618 | 2 897 950 | 3 060 000 |
Komiteens merknader
Post 01
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag under post 01.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
i sitt budsjettopplegg ført opp kr 2 587 100 000 under
post 01.
Disse medlemmer viser til at
Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall.
På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse
medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
innenfor den ramme som flertallet har vedtatt prioritere å styrke
Skatteetatens evne til å bekjempe svart økonomi.
I en rapport fra Skattedirektoratet til Finansdepartementet i fjor
ble anslaget for den svarte økonomien oppjustert ut i fra
internasjonale studier. Mens den svarte økonomiens omfang
for noen år siden ble anslått til 5-6 pst. av
BNP, antas den nå å være det dobbelte.
Det tilsvarer mellom 115 og 135 mrd. kroner.
Den svarte økonomien undergraver skattemoralen
og statens finansieringsevne. Jo flere som unndrar seg skatt desto
høyere skattesatser må staten innføres
for å kunne opprettholde aktivitetsnivået. Svart økonomi
i næringslivet er spesielt urettferdig overfor de mange næringsdrivende
som sørger for å ha orden på sine skattemessige
forpliktelser. Når noen næringsdrivende vrir seg
unna får de et kostnadsmessig konkurransefortrinn framfor
sine hederlige konkurrenter. Samfunnet kan ikke baseres på at
de hederlige fortsetter å være hederlige dersom
de som snylter på fellesskapet vinner fram. Da må kontrollene økes
og det prosjektet skatteetaten allerede har igangsatt i samarbeid
med LO og NHO styrkes. Regjeringens forslag til driftsbudsjett innebærer
at det kan bli vanskelig å opprettholde nivået
på kontrollene.
Dette medlem vil også gjøre
oppmerksom på at en styrking av skatteetatens kontrollvirksomhet
i statsbudsjettet vil være en utgiftsøkning som
i neste omgang vil gi inntekter som langt overstiger utgiftsøkningen.
På denne bakgrunn foreslår dette
medlem å styrke Skattedirektoratet/skatteetatens
driftsbudsjett med 10 mill. kroner, og fører i sitt forslag
for ramme 22 opp kr 2 627 100 000 under kap. 1618 post 01. Det forutsettes
at beløpet i sin helhet går til å styrke
arbeidet mot svart økonomi.
Øvrige poster
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under postene 21, 22 og 45.
Komiteen viser når det
gjelder tilsagnsordning vedrørende oppfølging
av konkursbo til merknader under avsnitt 5.2 i denne innstilling.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
01 | Driftsutgifter | 298 400 | 306 400 |
21 | Spesielle driftsutgifter
| 70 100 | 80 000 |
22 | Folke- og boligtelling
i år 2000, kan overføres | 12 100 | 53 000 |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
| 7 400 | 7 500 |
| Sum kap. 1620 | 388 000 | 446 900 |
Komiteens merknader
Post 01
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag under post 01.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
i sitt budsjettopplegg ført opp kr 301 400 000 under post
01.
Disse medlemmer viser til at
Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall.
På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse
medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.
Øvrige poster
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under postene 21, 22 og 45. Komiteen viser
når det gjelder merinntekts/merutgiftsfullmakt
under post 21 til merknader under avsnitt 2.2.4, jf. forslag til
vedtak B IV under kap. 10 Komiteens tilråding.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
60 | Tilskudd
| 960 000 | 978 000 |
| Sum kap. 1632 | 960 000 | 978 000 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til bevilgning under kap. 1632.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser for øvrig til at momskompensasjonsordningen
ennå ikke er utvidet til å gjelde ethvert kommunalt
kjøp fra private tilbydere. Disse medlemmer vil
understreke at fraværet av momskompensasjonsordning i sektorer
hvor kommunene driver egenproduksjon i konkurranse med private tilbydere
er en svært uheldig konkurransevridende situasjon som bør
opphøre snarest mulig. Det er ingen mening i å opprettholde
regler som i stor grad garanterer innbyggerne uhensiktsmessig og
ulønnsom kommunal virksomhet.
Sammendrag fra St.prp.
nr. 1 (1999-2000) Finansdepartementet
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 1998 | Vedtatt budsjett
1999 | Forslag år 2000 |
60 | Betaling til kommuner med
beløp til gode | 0 | 0 | 25 300 |
70 | Tilbakebetaling
av skatt | 0 | 0 | 98 700 |
| Sum kap. 1635 | 0 | 0 | 124 000 |
I St.prp. nr. 69 Om kommuneøkonomien
2000 m.v. ble det gitt en omtale av en skattesak for Norsk Hydro ASA
og Norsk Hydro Produksjon a.s for inntektsårene 1966-1992.
Saken omhandler tvister mellom ca. 50 kommuner, tvister mellom staten
og de to selskapene om fordeling av inntektsgrunnlagene for skatt
mellom kommuner og sokkel, samt andre likningsmessige forhold i
kommuner og på sokkel.
Skattesaker bør i utgangspunktet avregnes
på ordinær måte. Denne saken omfatter
ca. 600 likningsmessige endringer og går helt tilbake til
1966. Saken er av ekstraordinær karakter, og er så omfattende
og kompleks at det foreslås et samlet og forenklet oppgjør overfor
selskapene og de berørte kommunene og fylkeskommunene.
På den bakgrunn foreslås det å bevilge
et samlet beløp til selskapene tilsvarende beregnet netto
skatt tilgode. Staten dekker dermed kommunenes og fylkeskommunenes
ansvar, slik at tilbakebetalingskravene mot aktuelle kommuner og
fylkeskommuner frafalles, jf. forslag til vedtak IX. Videre foreslås
det en bevilgning slik at staten utbetaler til de kommuner og fylkeskommuner
som har beløp til gode. Det er i proposisjonen redegjort
nærmere for saken.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgninger under postene 60 og 70,
samt til forslag B V under kap. 10 Komiteens tilråding.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
70 | Tilskudd til
frivillige organisasjoner | 2 000 | 2 000 |
| Sum kap. 1637 | 2 000 | 2 000 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1637.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
01 | Driftsutgifter | 18 000 | 16 000 |
88 | Renter og provisjon m.m.
på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 398 700 | 409 000 |
89 | Renter og
provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 17 708 400 | 14 252 900 |
| Sum kap. 1650 | 18 125 100 | 14 677 900 |
Komiteens merknader
Komiteen og slutter
seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1650.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
50 | Tapsfond for miljølåneordningen
| 5 000 | 5 000 |
51 | Tapsfond for prosjektlåneordningen
| 2 000 | 2 000 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1670.
Komiteen viser for øvrig
til merknader til forslag til garantier og fullmakter i forhold
til Den nordiske investeringsbank under avsnitt 5.1 i denne innstilling.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
01 | Bidrag fra tilsynsenhetene
| 91 300 | 94 700 |
02 | Andre inntekter | 600 | 600 |
16 | Refusjon av
fødselspenger/adopsjonspenger | 0 | 0 |
| Sum kap. 4602 | 91 900 | 95 300 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4602.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
01 | Gebyr for overtid | 11 300 | 11 600 |
02 | Andre inntekter | 1 500 | 1 600 |
03 | Pante- og tinglysningsgebyrer
| 1 000 | 1 000 |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner
| 75 700 | 83 700 |
12 | Ekspedisjonsgebyr | 3 700 | 3 800 |
13 | Gebyr ved avskilting av
kjøretøy | 300 | 300 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 0 | 0 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 0 | 0 |
17 | Refusjon lærlinger
| 0 | 0 |
| Sum kap. 4610 | 93 500 | 102 000 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgninger under kap. 4610.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
01 | Pante- og tinglysingsgebyrer
(Namsmannen) | 23 500 | 23 500 |
02 | Andre inntekter | 200 | 0 |
03 | Lignings-ABC | 400 | 400 |
04 | Spesialoppdrag | 1 000 | 1 000 |
05 | Utpantingsgebyrer (Skattefogdene)
| 8 100 | 8 100 |
06 | Økonomitjenester
| 0 | 13 700 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 0 | 0 |
16 | Refusjon av
fødselspenger/adopsjonspenger | 0 | 0 |
| Sum kap. 4618 | 33 200 | 46 700 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4618.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
01 | Salgsinntekter | 7 400 | 6 600 |
02 | Spesialoppdrag | 70 100 | 80 000 |
04 | Tvangsmulkt | 3 000 | 3 000 |
16 | Refusjon av
fødselspenger/adopsjonspenger | 0 | 0 |
| Sum kap. 4620 | 80 500 | 89 600 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgninger under kap. 4620.
Komiteen slutter seg
også til Regjeringens forslag til merinntekts-/merutgiftsfullmakt
til kap. 1620 post 21 og kap. 4620 post 02, jf. forslag til vedtak
B IV under kap. 10 Komiteens tilråding.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
50 | Overføringer
| 3 120 000 | 3 200 000 |
| Sum kap. 5350 | 3 120 000 | 3 200 000 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5350.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
for øvrig til sine merknader i Innst. S. nr. 44 (1999-2000)
avsnitt 2.3.2 vedrørende statens eierskap i forretningsbankene.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
70 | Overføring
| 3 400 644 | 10 685 130 |
| Sum kap. 5351 | 3 400 644 | 10 685 130 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5351.
Post 30 Avskrivninger
Sammendrag
Det samlede avskrivningsbeløpet for
de statlige forvaltningsbedriftene føres under kap. 5491
Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift.
Avskrivningsgrunnlaget er bokført kapital pr. 31. desember året
før budsjettåret. Det benyttes et lineært
avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter
(maskiner og utstyr, bygninger og anlegg, transportmidler m.v.)
varierer med forventet levetid. Avskrivningene utgiftsføres
under hver enkelt forvaltningsbedrift. Avskrivningen må dermed
også inntektsføres i statsbudsjettet for å få samsvar
med kontantprinsippet. Avskrivningene i 1999 beløper seg til
2 749 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under post 30.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har
i sitt budsjettopplegg ført opp kr 579 986 000 under post
30.
Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstrepartis forslag om å utsette avgjørelsen
om å skille ut deler av statsbygg til et eget AS ikke fikk
flertall. På bakgrunn av den etterfølgende behandling
i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen slutter dette
medlem seg til flertallets forslag.
Post 80 renter av statens
faste kapital
Sammendrag
Renter av statens kapital i forvaltningsbedriftene
tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital
i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er den
delen av bedriftenes investeringer som ikke finansieres ved kontantoverskudd
fra driften. Dette regnes som lån fra statskassen, selv
om investeringene utgiftsføres brutto i henhold til kontantprinsippet.
Rentesatsen for lån til forvaltningsbedriftene skal tilsvare
gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner
i en 12-måneders periode fram til 30. september året
før budsjettåret. Lånet regnes å være
gitt for en 5-års periode, og må deretter evt.
fornyes.
Renter på statens kapital forventes å utgjøre
16 mill. kroner i 1999.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til forslaget i proposisjonen om å bevilge 164 081 000
kroner under post 80 for 1999.
Sammendrag
| | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd
i utenlandsk valuta | 3 000 | 3 000 |
82 | Av innenlandske verdipapirer
| 100 | 100 |
83 | Av alminnelige fordringer
| 97 000 | 80 000 |
84 | Av driftskreditt til statsbedrifter
| 0 | 0 |
85 | Renter fra Norges Kommunalbank
av grunnkjøpslån | 400 | 200 |
86 | Av statskassens foliokonto
i Norges Bank | 5 547 000 | 2 314 000 |
87 | Renter av
fond for støtte ved skipskontrakter og fiskebåtkontrakter
| 99 000 | 0 |
| Sum kap. 5605 | 5 746 500 | 2 397 300 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5605.
Komiteen viser til
brev fra Stortingets presidentskap 26. november 1999 hvor det framgår
at det ved vedtak i Stortinget 26. november 1999 ved behandlingen
av Budsjett-innst. S. I (1998-1999) er fastsatt at nettorammen under
rammeområde 22 skal være kr 3 029 014 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til sine respektive budsjettopplegg foran, som er i samsvar
med den vedtatte rammesum, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Komiteen viser etter
dette til at forslaget nedenfor, jf. tabell 2.2, fra komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Sosialistisk Venstreparti, er ført opp under Komiteens
tilråding under kap. 10 i denne innstilling, og til at
forslaget fra Sosialistisk Venstreparti er ført opp under
kap. 9 Forslag fra mindretall.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets helhetlige budsjettforslag slik dette er
presentert i Budsjett-innst. S. I (1999-2000) og Budsjett-innst.
S. nr. 1(1999-2000), og til merknadene i denne innstilling, og fremmer
ikke eget forslag til disponering av den vedtatte ramme 22.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyres forslag til ramme ikke fikk flertall under behandlingen
av Budsjett-innst. S. I (1999-2000) den 26. november. Disse
medlemmer slutter seg subsidiært til flertallets
forslag til fordeling innenfor rammeområde 22.
Tabell 2.2
Sammenligning av budsjettall,
kapitler, poster og forslag til vedtak. Rammeområde 22
Tabellen viser forslag
fra Regjeringen og forslag til disponering av den vedtatte rammen
for rammeområde 22 (finansadministrasjon) fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre, representanten Steinar Bastesen
og fra Sosialistisk Venstreparti.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg
nr. 10 | Ap, KrF,
Sp, V og repr. Steinar
Bastesen | SV |
Utgifter
rammeområde 22 (i hele tusen kroner) |
1600 | | Finans-
og tolldepartementet (jf. kap. 4600) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 180 300 | 180 300 | 170 300 |
| 21 | Spesielle forsknings- og
utredningsoppdrag | 16 600 | 16 600 | 16 600 |
1602 | | Kredittilsynet
(jf. kap. 4602) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 94 600 | 94 600 | 94 600 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 700 | 700 | 700 |
1610 | | Toll-
og avgiftsdirektoratet - toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 759 000 | 759 000 | 759 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 4 000 | 4 000 | 4 000 |
| 22 | Større IT-prosjekter | 45 300 | 45 300 | 45 300 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 14 700 | 14 700 | 14 700 |
1618 | | Skattedirektoratet
- skatteetaten (jf. kap. 4618) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 2 617 100 | 2 617 100 | 2 627 100 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 57 000 | 57 000 | 57 000 |
| 22 | Større IT-prosjekter | 216 700 | 206 700 | 206 700 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 169 200 | 169 200 | 169 200 |
1620 | | Statistisk
sentralbyrå (jf. kap. 4620) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 306 400 | 306 400 | 306 400 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 80 000 | 80 000 | 80 000 |
| 22 | Folke- og boligtelling
i år 2000 | 53 000 | 53 000 | 53 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 7 500 | 7 500 | 7 500 |
1632 | | Kompensasjon
for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner | | | |
| 60 | Tilskudd | 978 000 | 978 000 | 978 000 |
1635 | | Oppgjør
av skattefordelingstvist m.v. | | | |
| 60 | Betaling til kommuner med
beløp til gode | 25 300 | 25 300 | 25 300 |
| 70 | Tilbakebetaling av skatt | 98 700 | 98 700 | 98 700 |
1637 | | EU-opplysning | | | |
| 70 | Tilskudd til frivillige
organisasjoner | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
1650 | | Statsgjeld,
renter m.m. (jf. kap. 5606) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 16 000 | 16 000 | 16 000 |
| 88 | Renter og provisjon m.m.
på utenlandsk statsgjeld | 409 000 | 409 000 | 409 000 |
| 89 | Renter og provisjon m.m.
på innenlandsk statsgjeld | 14 252 900 | 14 252 900 | 14 252 900 |
1670 | | Avsetninger
til Den nordiske investeringsbank | | | |
| 50 | Tapsfond for miljølåneordningen | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
| 51 | Tapsfond for
prosjektlåneordningen | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 22 | 20
411 000 | 20
401 000 | 20
401 000 |
| | | | | |
Inntekter
rammeområde 22 (i hele tusen kroner) |
4602 | | Kredittilsynet
(jf. kap. 1602) | | | |
| 1 | Bidrag fra tilsynsenhetene | 94 700 | 94 700 | 94 700 |
| 2 | Andre inntekter | 600 | 600 | 600 |
4610 | | Toll-
og avgiftsdirektoratet - toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610) | | | |
| 1 | Gebyr for overtid | 11 600 | 11 600 | 11 600 |
| 2 | Andre inntekter | 1 600 | 1 600 | 1 600 |
| 3 | Pante-og tinglysingsgebyrer | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
| 11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 83 700 | 83 700 | 83 700 |
| 12 | Ekspedisjonsgebyr | 3 800 | 3 800 | 3 800 |
| 13 | Gebyr ved avskilting av
kjøretøy | 300 | 300 | 300 |
4618 | | Skattedirektoratet
- skatteetaten (jf. kap. 1618) | | | |
| 1 | Pante- og tinglysingsgebyr
(Namsmannen) | 23 500 | 23 500 | 23 500 |
| 3 | Lignings-ABC | 400 | 400 | 400 |
| 4 | Spesialoppdrag | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
| 5 | Utpantingsgebyrer (Skattefogdene) | 8 100 | 8 100 | 8 100 |
| 6 | Økonomitjenester | 13 700 | 13 700 | 13 700 |
4620 | | Statistisk
sentralbyrå (jf. kap. 1620) | | | |
| 1 | Salgsinntekter | 6 600 | 6 600 | 6 600 |
| 2 | Spesialoppdrag | 80 000 | 80 000 | 80 000 |
| 4 | Tvangsmulkt | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
5350 | | Tilbakeføring
av midler fra Statens Banksikringsfond | | | |
| 50 | Overføringer | 3 200 000 | 3 200 000 | 3 200 000 |
5351 | | Overføring
fra Norges Bank | | | |
| 70 | Overføring | 10 685 130 | 10 685 130 | 10 685 130 |
5491 | | Avskrivning
på statens kapital i statens
forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481) | | | |
| 30 | Avskrivninger | 614 486 | 614 486 | 614 486 |
5603 | | Renter
av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481) | | | |
| 80 | Renter av statens faste
kapital | 141 470 | 141 470 | 141 470 |
5605 | | Renter
av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | | | |
| 81 | Av verdipapirer og bankinnskudd
i utenlandsk valuta | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
| 82 | Av innenlandske verdipapirer | 100 | 100 | 100 |
| 83 | Av alminnelige fordringer | 80 000 | 80 000 | 80 000 |
| 85 | Renter fra Norges kommunalbank
av grunnkjøpslån | 200 | 200 | 200 |
| 86 | Av statskassens
foliokonto i Norges Bank | 2 314 000 | 2 314 000 | 2 314 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 22 | 17
371 986 | 17
371 986 | 17
371 986 |
| | Sum
netto rammeområde 22 | 3
039 014 | 3
029 014 | 3
029 014 |
| | Avvik
fra rammevedtak | 10 000 | 0 | 0 |