Tabell 2.1

Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 22

(90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet)

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 10

Utgifter i hele kroner

Finans- og tolldepartementet

1600

Finans- og tolldepartementet (jf. kap. 4600)

196 900 000

1

Driftsutgifter

180 300 000

21

Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag

16 600 000

1602

Kredittilsynet (jf. kap. 4602)

95 300 000

1

Driftsutgifter

94 600 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

700 000

1610

Toll- og avgiftsdirektoratet - toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)

823 000 000

1

Driftsutgifter

759 000 000

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

4 000 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

45 300 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

14 700 000

1618

Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 4618)

3 060 000 000

1

Driftsutgifter

2 617 100 000

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

57 000 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

216 700 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

169 200 000

1620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)

446 900 000

1

Driftsutgifter

306 400 000

21

Spesielle driftsutgifter

80 000 000

22

Folke- og boligtelling i år 2000, kan overføres

53 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

7 500 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner

978 000 000

60

Tilskudd

978 000 000

1635

Oppgjør av skattefordelingstvist m.v .

124 000 000

60

Betaling til kommuner med beløp til gode

25 300 000

70

Tilbakebetaling av skatt

98 700 000

1637

EU-opplysning

2 000 000

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000 000

1650

Statsgjeld, renter m.m. (jf. kap. 5606)

14 677 900 000

1

Driftsutgifter

16 000 000

88

Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

409 000 000

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

14 252 900 000

1670

Avsetninger til Den nordiske investeringsbank

7 000 000

50

Tapsfond for miljølåneordningen

5 000 000

51

Tapsfond for prosjektlåneordningen

2 000 000

Sum utgifter rammeområde 22

20 411 000 000

Inntekter i hele kroner

Inntekter under departementene

4602

Kredittilsynet (jf. kap. 1602)

95 300 000

1

Bidrag fra tilsynsenhetene

94 700 000

2

Andre inntekter

600 000

4610

Toll- og avgiftsdirektoratet - toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)

102 000 000

1

Gebyr for overtid

11 600 000

2

Andre inntekter

1 600 000

3

Pante-og tinglysningsgebyrer

1 000 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

83 700 000

12

Ekspedisjonsgebyr

3 800 000

13

Gebyr ved avskilting av kjøretøy

300 000

4618

Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 1618)

46 700 000

1

Pante- og tinglysingsgebyr (Namsmannen)

23 500 000

3

Lignings-ABC

400 000

4

Spesialoppdrag

1 000 000

5

Utpantingsgebyrer (Skattefogdene)

8 100 000

6

Økonomitjenester

13 700 000

4620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)

89 600 000

1

Salgsinntekter

6 600 000

2

Spesialoppdrag

80 000 000

4

Tvangsmulkt

3 000 000

5350

Tilbakeføring av midler fra Statens Banksikringsfond

3 200 000 000

50

Overføringer

3 200 000 000

5351

Overføring fra Norges Bank

10 685 130 000

70

Overføring

10 685 130 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg m.v.

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)

614 486 000

30

Avskrivninger

614 486 000

Renter og utbytte m.v.

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)

141 470 000

80

Renter av statens faste kapital

141 470 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

2 397 300 000

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

3 000 000

82

Av innenlandske verdipapirer

100 000

83

Av alminnelige fordringer

80 000 000

85

Renter fra Norges kommunalbank av grunnkjøpslån

200 000

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

2 314 000 000

Sum inntekter rammeområde 22

17 371 986 000

Netto rammeområde 22

3 039 014 000

2.1 Utgifter

2.1.1 Kap. 1600 Finans- og tolldepartementet (jf. kap. 4600)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

01

Driftsutgifter

170 250

180 300

21

Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag

16 200

16 600

Sum kap. 1600

186 450

196 900

Komiteens merknader

Post 01

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag under post 01.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har i sitt budsjettopplegg ført opp kr 173 655 000 under post 01.

Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag til rammesum for ramme 22, hvor dette kapitlets post 1 er redusert med kr 6 645 000.

Disse medlemmer mener det er rom for å hente ut effektiviseringssgevinster i Finans- og tolldepartementet. Det forslåtte kutt i driftsutgiftene på 3,9 pst. er et moderat forslag som det vil være uproblematisk å gjennomføre.

Komiteens medlemmer fra Høyre har i sitt budsjettopplegg ført opp kr 178 300 000 under post 01.

Disse medlemmer viser til at Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall. På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil innenfor den ramme som flertallet har vedtatt prioritere en av Finansdepartementets ytre etater, nemlig Skatteetaten. Dette medlem vil derfor gå imot den foreslåtte økningen i Finansdepartementets driftsbudsjett med 10 mill. kroner, og fører i sitt forslag for ramme 22 opp kr 180 300 000 under kap. 1600 post 01. Dette medlem går ut fra at dersom Finansdepartementet ikke makter å løse sine oppgaver tilfredsstillende uten denne budsjettøkningen så vil Regjeringen prioritere å styrke departementets driftsbudsjett i sitt forslag til Revidert budsjett 2000.

Post 21

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 21.

2.1.2 Kap. 1602 Kredittilsynet (jf. kap. 4602)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

01

Driftsutgifter

91 200

94 600

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

700

700

Sum kap. 1602

91 900

95 300

Komiteens merknader

Post 01

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag under post 01.

Komiteens medlemmer fra Høyre har i sitt budsjettopplegg ført opp kr 93 600 000 under post 01.

Disse medlemmer viser til at Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall. På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.

Post 45

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under post 45.

2.1.3 Kap. 1610 Toll- og avgiftsdirektoratet - Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

01

Driftsutgifter

790 700

759 000

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

4 000

4 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

0

45 300

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

14 400

14 700

Sum kap. 1610

809 100

823 000

Komiteens merknader

Post 01

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag under post 01.

Komiteens medlemmer fra Høyre har i sitt budsjettopplegg som lå til grunn for Høyres forslag til rammevedtak for rammeområde 22 ført opp kr 749 000 000 under post 01.

Disse medlemmer viser til at Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall. På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.

Øvrige poster

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under postene 21, 22 og 45.

Komiteen viser når det gjelder tilsagnsordning vedrørende oppfølging av konkursbo til merknader under avsnitt 5.2 i denne innstilling.

Ny kontrollordning for avløsning av tidligere tolldokument (Carnet)

Komiteen viser til merknad under avsnitt 8.4 i denne innstillingen.

2.1.4 Kap. 1618 Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 4618)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

01

Driftsutgifter

2 694 900

2 617 100

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

57 000

57 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

0

216 700

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

146 050

169 200

Sum kap. 1618

2 897 950

3 060 000

Komiteens merknader

Post 01

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag under post 01.

Komiteens medlemmer fra Høyre har i sitt budsjettopplegg ført opp kr 2 587 100 000 under post 01.

Disse medlemmer viser til at Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall. På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil innenfor den ramme som flertallet har vedtatt prioritere å styrke Skatteetatens evne til å bekjempe svart økonomi. I en rapport fra Skattedirektoratet til Finansdepartementet i fjor ble anslaget for den svarte økonomien oppjustert ut i fra internasjonale studier. Mens den svarte økonomiens omfang for noen år siden ble anslått til 5-6 pst. av BNP, antas den nå å være det dobbelte. Det tilsvarer mellom 115 og 135 mrd. kroner.

Den svarte økonomien undergraver skattemoralen og statens finansieringsevne. Jo flere som unndrar seg skatt desto høyere skattesatser må staten innføres for å kunne opprettholde aktivitetsnivået. Svart økonomi i næringslivet er spesielt urettferdig overfor de mange næringsdrivende som sørger for å ha orden på sine skattemessige forpliktelser. Når noen næringsdrivende vrir seg unna får de et kostnadsmessig konkurransefortrinn framfor sine hederlige konkurrenter. Samfunnet kan ikke baseres på at de hederlige fortsetter å være hederlige dersom de som snylter på fellesskapet vinner fram. Da må kontrollene økes og det prosjektet skatteetaten allerede har igangsatt i samarbeid med LO og NHO styrkes. Regjeringens forslag til driftsbudsjett innebærer at det kan bli vanskelig å opprettholde nivået på kontrollene.

Dette medlem vil også gjøre oppmerksom på at en styrking av skatteetatens kontrollvirksomhet i statsbudsjettet vil være en utgiftsøkning som i neste omgang vil gi inntekter som langt overstiger utgiftsøkningen.

På denne bakgrunn foreslår dette medlem å styrke Skattedirektoratet/skatteetatens driftsbudsjett med 10 mill. kroner, og fører i sitt forslag for ramme 22 opp kr 2 627 100 000 under kap. 1618 post 01. Det forutsettes at beløpet i sin helhet går til å styrke arbeidet mot svart økonomi.

Øvrige poster

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under postene 21, 22 og 45.

Komiteen viser når det gjelder tilsagnsordning vedrørende oppfølging av konkursbo til merknader under avsnitt 5.2 i denne innstilling.

2.1.5 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

01

Driftsutgifter

298 400

306 400

21

Spesielle driftsutgifter

70 100

80 000

22

Folke- og boligtelling i år 2000, kan overføres

12 100

53 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

7 400

7 500

Sum kap. 1620

388 000

446 900

Komiteens merknader

Post 01

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag under post 01.

Komiteens medlemmer fra Høyre har i sitt budsjettopplegg ført opp kr 301 400 000 under post 01.

Disse medlemmer viser til at Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall. På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.

Øvrige poster

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under postene 21, 22 og 45. Komiteen viser når det gjelder merinntekts/merutgiftsfullmakt under post 21 til merknader under avsnitt 2.2.4, jf. forslag til vedtak B IV under kap. 10 Komiteens tilråding.

2.1.6 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

60

Tilskudd

960 000

978 000

Sum kap. 1632

960 000

978 000

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1632.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser for øvrig til at momskompensasjonsordningen ennå ikke er utvidet til å gjelde ethvert kommunalt kjøp fra private tilbydere. Disse medlemmer vil understreke at fraværet av momskompensasjonsordning i sektorer hvor kommunene driver egenproduksjon i konkurranse med private tilbydere er en svært uheldig konkurransevridende situasjon som bør opphøre snarest mulig. Det er ingen mening i å opprettholde regler som i stor grad garanterer innbyggerne uhensiktsmessig og ulønnsom kommunal virksomhet.

2.1.7 Kap. 1635 Oppgjør av skattefordelingstvist m.v.

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (1999-2000) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

1998

Vedtatt budsjett 1999

Forslag år 2000

60

Betaling til kommuner med beløp til gode

0

0

25 300

70

Tilbakebetaling av skatt

0

0

98 700

Sum kap. 1635

0

0

124 000

I St.prp. nr. 69 Om kommuneøkonomien 2000 m.v. ble det gitt en omtale av en skattesak for Norsk Hydro ASA og Norsk Hydro Produksjon a.s for inntektsårene 1966-1992. Saken omhandler tvister mellom ca. 50 kommuner, tvister mellom staten og de to selskapene om fordeling av inntektsgrunnlagene for skatt mellom kommuner og sokkel, samt andre likningsmessige forhold i kommuner og på sokkel.

Skattesaker bør i utgangspunktet avregnes på ordinær måte. Denne saken omfatter ca. 600 likningsmessige endringer og går helt tilbake til 1966. Saken er av ekstraordinær karakter, og er så omfattende og kompleks at det foreslås et samlet og forenklet oppgjør overfor selskapene og de berørte kommunene og fylkeskommunene. På den bakgrunn foreslås det å bevilge et samlet beløp til selskapene tilsvarende beregnet netto skatt tilgode. Staten dekker dermed kommunenes og fylkeskommunenes ansvar, slik at tilbakebetalingskravene mot aktuelle kommuner og fylkeskommuner frafalles, jf. forslag til vedtak IX. Videre foreslås det en bevilgning slik at staten utbetaler til de kommuner og fylkeskommuner som har beløp til gode. Det er i proposisjonen redegjort nærmere for saken.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgninger under postene 60 og 70, samt til forslag B V under kap. 10 Komiteens tilråding.

2.1.8 Kap. 1637 EU-opplysning

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000

2 000

Sum kap. 1637

2 000

2 000

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1637.

2.1.9 Kap. 1650 Statsgjeld, renter m.m.

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

01

Driftsutgifter

18 000

16 000

88

Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

398 700

409 000

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

17 708 400

14 252 900

Sum kap. 1650

18 125 100

14 677 900

Komiteens merknader

Komiteen og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1650.

2.1.10 Kap. 1670 Avsetninger til Den nordiske investeringsbank

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

50

Tapsfond for miljølåneordningen

5 000

5 000

51

Tapsfond for prosjektlåneordningen

2 000

2 000

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1670.

Komiteen viser for øvrig til merknader til forslag til garantier og fullmakter i forhold til Den nordiske investeringsbank under avsnitt 5.1 i denne innstilling.

2.2 Inntekter

2.2.1 Kap. 4602 Kredittilsynet (jf. kap. 1602)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

01

Bidrag fra tilsynsenhetene

91 300

94 700

02

Andre inntekter

600

600

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

0

0

Sum kap. 4602

91 900

95 300

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4602.

2.2.2 Kap. 4610 Toll- og avgiftsdirektoratet - Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

01

Gebyr for overtid

11 300

11 600

02

Andre inntekter

1 500

1 600

03

Pante- og tinglysningsgebyrer

1 000

1 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

75 700

83 700

12

Ekspedisjonsgebyr

3 700

3 800

13

Gebyr ved avskilting av kjøretøy

300

300

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

0

0

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

0

0

17

Refusjon lærlinger

0

0

Sum kap. 4610

93 500

102 000

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgninger under kap. 4610.

2.2.3 Kap. 4618 Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 1616)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

01

Pante- og tinglysingsgebyrer (Namsmannen)

23 500

23 500

02

Andre inntekter

200

0

03

Lignings-ABC

400

400

04

Spesialoppdrag

1 000

1 000

05

Utpantingsgebyrer (Skattefogdene)

8 100

8 100

06

Økonomitjenester

0

13 700

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

0

0

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

0

0

Sum kap. 4618

33 200

46 700

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4618.

2.2.4 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå (kap. 1620)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

01

Salgsinntekter

7 400

6 600

02

Spesialoppdrag

70 100

80 000

04

Tvangsmulkt

3 000

3 000

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

0

0

Sum kap. 4620

80 500

89 600

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgninger under kap. 4620.

Komiteen slutter seg også til Regjeringens forslag til merinntekts-/merutgiftsfullmakt til kap. 1620 post 21 og kap. 4620 post 02, jf. forslag til vedtak B IV under kap. 10 Komiteens tilråding.

2.2.5 Kap. 5350 Tilbakeføring av midler fra Statens Bankinvesteringsfond

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

50

Overføringer

3 120 000

3 200 000

Sum kap. 5350

3 120 000

3 200 000

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5350.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser for øvrig til sine merknader i Innst. S. nr. 44 (1999-2000) avsnitt 2.3.2 vedrørende statens eierskap i forretningsbankene.

2.2.6 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

70

Overføring

3 400 644

10 685 130

Sum kap. 5351

3 400 644

10 685 130

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5351.

2.2.7 Kap. 5491 Avskriving på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)

Post 30 Avskrivninger

Sammendrag

Det samlede avskrivningsbeløpet for de statlige forvaltningsbedriftene føres under kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift. Avskrivningsgrunnlaget er bokført kapital pr. 31. desember året før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter (maskiner og utstyr, bygninger og anlegg, transportmidler m.v.) varierer med forventet levetid. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt forvaltningsbedrift. Avskrivningen må dermed også inntektsføres i statsbudsjettet for å få samsvar med kontantprinsippet. Avskrivningene i 1999 beløper seg til 2 749 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under post 30.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har i sitt budsjettopplegg ført opp kr 579 986 000 under post 30.

Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstrepartis forslag om å utsette avgjørelsen om å skille ut deler av statsbygg til et eget AS ikke fikk flertall. På bakgrunn av den etterfølgende behandling i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen slutter dette medlem seg til flertallets forslag.

2.2.8 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)

Post 80 renter av statens faste kapital

Sammendrag

Renter av statens kapital i forvaltningsbedriftene tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er den delen av bedriftenes investeringer som ikke finansieres ved kontantoverskudd fra driften. Dette regnes som lån fra statskassen, selv om investeringene utgiftsføres brutto i henhold til kontantprinsippet. Rentesatsen for lån til forvaltningsbedriftene skal tilsvare gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner i en 12-måneders periode fram til 30. september året før budsjettåret. Lånet regnes å være gitt for en 5-års periode, og må deretter evt. fornyes.

Renter på statens kapital forventes å utgjøre 16 mill. kroner i 1999.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 164 081 000 kroner under post 80 for 1999.

2.2.9 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 1999

Forslag år 2000

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

3 000

3 000

82

Av innenlandske verdipapirer

100

100

83

Av alminnelige fordringer

97 000

80 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter

0

0

85

Renter fra Norges Kommunalbank av grunnkjøpslån

400

200

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

5 547 000

2 314 000

87

Renter av fond for støtte ved skipskontrakter og fiskebåtkontrakter

99 000

0

Sum kap. 5605

5 746 500

2 397 300

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5605.

2.3 Forslag til rammevedtak

Komiteen viser til brev fra Stortingets presidentskap 26. november 1999 hvor det framgår at det ved vedtak i Stortinget 26. november 1999 ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (1998-1999) er fastsatt at nettorammen under rammeområde 22 skal være kr 3 029 014 000.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til sine respektive budsjettopplegg foran, som er i samsvar med den vedtatte rammesum, jf. Stortingets forretningsorden § 19.

Komiteen viser etter dette til at forslaget nedenfor, jf. tabell 2.2, fra komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, er ført opp under Komiteens tilråding under kap. 10 i denne innstilling, og til at forslaget fra Sosialistisk Venstreparti er ført opp under kap. 9 Forslag fra mindretall.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets helhetlige budsjettforslag slik dette er presentert i Budsjett-innst. S. I (1999-2000) og Budsjett-innst. S. nr. 1(1999-2000), og til merknadene i denne innstilling, og fremmer ikke eget forslag til disponering av den vedtatte ramme 22.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyres forslag til ramme ikke fikk flertall under behandlingen av Budsjett-innst. S. I (1999-2000) den 26. november. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til flertallets forslag til fordeling innenfor rammeområde 22.

Tabell 2.2

Sammenligning av budsjettall, kapitler, poster og forslag til vedtak. Rammeområde 22

Tabellen viser forslag fra Regjeringen og forslag til disponering av den vedtatte rammen for rammeområde 22 (finansadministrasjon) fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre, representanten Steinar Bastesen og fra Sosialistisk Venstreparti.

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1 med

Tillegg nr. 10

Ap, KrF, Sp, V og repr. Steinar Bastesen

SV

Utgifter rammeområde 22 (i hele tusen kroner)

1600

Finans- og tolldepartementet (jf. kap. 4600)

1

Driftsutgifter

180 300

180 300

170 300

21

Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag

16 600

16 600

16 600

1602

Kredittilsynet (jf. kap. 4602)

1

Driftsutgifter

94 600

94 600

94 600

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

700

700

700

1610

Toll- og avgiftsdirektoratet - toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)

1

Driftsutgifter

759 000

759 000

759 000

21

Spesielle driftsutgifter

4 000

4 000

4 000

22

Større IT-prosjekter

45 300

45 300

45 300

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

14 700

14 700

14 700

1618

Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 4618)

1

Driftsutgifter

2 617 100

2 617 100

2 627 100

21

Spesielle driftsutgifter

57 000

57 000

57 000

22

Større IT-prosjekter

216 700

206 700

206 700

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

169 200

169 200

169 200

1620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)

1

Driftsutgifter

306 400

306 400

306 400

21

Spesielle driftsutgifter

80 000

80 000

80 000

22

Folke- og boligtelling i år 2000

53 000

53 000

53 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

7 500

7 500

7 500

1632

Kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner

60

Tilskudd

978 000

978 000

978 000

1635

Oppgjør av skattefordelingstvist m.v.

60

Betaling til kommuner med beløp til gode

25 300

25 300

25 300

70

Tilbakebetaling av skatt

98 700

98 700

98 700

1637

EU-opplysning

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000

2 000

2 000

1650

Statsgjeld, renter m.m. (jf. kap. 5606)

1

Driftsutgifter

16 000

16 000

16 000

88

Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld

409 000

409 000

409 000

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld

14 252 900

14 252 900

14 252 900

1670

Avsetninger til Den nordiske investeringsbank

50

Tapsfond for miljølåneordningen

5 000

5 000

5 000

51

Tapsfond for prosjektlåneordningen

2 000

2 000

2 000

Sum utgifter rammeområde 22

20 411 000

20 401 000

20 401 000

Inntekter rammeområde 22 (i hele tusen kroner)

4602

Kredittilsynet (jf. kap. 1602)

1

Bidrag fra tilsynsenhetene

94 700

94 700

94 700

2

Andre inntekter

600

600

600

4610

Toll- og avgiftsdirektoratet - toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)

1

Gebyr for overtid

11 600

11 600

11 600

2

Andre inntekter

1 600

1 600

1 600

3

Pante-og tinglysingsgebyrer

1 000

1 000

1 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

83 700

83 700

83 700

12

Ekspedisjonsgebyr

3 800

3 800

3 800

13

Gebyr ved avskilting av kjøretøy

300

300

300

4618

Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 1618)

1

Pante- og tinglysingsgebyr (Namsmannen)

23 500

23 500

23 500

3

Lignings-ABC

400

400

400

4

Spesialoppdrag

1 000

1 000

1 000

5

Utpantingsgebyrer (Skattefogdene)

8 100

8 100

8 100

6

Økonomitjenester

13 700

13 700

13 700

4620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)

1

Salgsinntekter

6 600

6 600

6 600

2

Spesialoppdrag

80 000

80 000

80 000

4

Tvangsmulkt

3 000

3 000

3 000

5350

Tilbakeføring av midler fra Statens Banksikringsfond

50

Overføringer

3 200 000

3 200 000

3 200 000

5351

Overføring fra Norges Bank

70

Overføring

10 685 130

10 685 130

10 685 130

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)

30

Avskrivninger

614 486

614 486

614 486

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)

80

Renter av statens faste kapital

141 470

141 470

141 470

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

3 000

3 000

3 000

82

Av innenlandske verdipapirer

100

100

100

83

Av alminnelige fordringer

80 000

80 000

80 000

85

Renter fra Norges kommunalbank av grunnkjøpslån

200

200

200

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

2 314 000

2 314 000

2 314 000

Sum inntekter rammeområde 22

17 371 986

17 371 986

17 371 986

Sum netto rammeområde 22

3 039 014

3 029 014

3 029 014

Avvik fra rammevedtak

10 000

0

0