For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader,
og slutter seg til det fremlagte bevilgningsforslag i St.prp. nr.
1 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 2 (2000-2001).
For hvert kapittel gis innledningsvis en oversikt
over vedtatt bevilgning for inneværende år pr.
d.d., og fremsatt bevilgningsforslag fra Regjeringen for 2001 i St.prp.
nr. 1 (2000-2001) med de endringer som følger av St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 2 (2000-2001).
Post | Formål: | Vedtatt budsjett
2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 44 519 000 | 45 994 000 (+3,3%) |
| Sum | 44 519
000 | 45 994
000 (+3,3%) |
Komiteen viser til at Høyesteretts
hovedmål er å arbeide for rettsenhet, rettsavklaring
og rettsutvikling der prinsipielle rettsspørsmål
og retningsgivende avgjørelser blir det viktigste. Komiteen er
tilfreds med at Høyesterett fortsetter arbeidet for å bli
en mer utadrettet institusjon i samfunnet.
Komiteen har merket seg at de
sivile sakene viser en tendens til å øke noe i
kompleksitet, og at det er mer bruk av internasjonale rettskilder
i ankesakene.
Post | Formål: | Vedtatt budsjett
2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 246 790 000 | 201 030 000 (-18,5%) |
70 | Tilskudd | 200 000 | 206 000 (+3,0%) |
71 | Tilskudd til
inter-nasjonale organisasjoner | 8 986 000 | 9 256 000 (+3,0%) |
| Sum | 255 976
000 | 210 492
000 (-17,8%) |
Komiteen har merka seg at måla
for Justisdepartementet er å:
– Fremje
god lovstruktur og godt lovteknisk regelverk.
– Bidra til eit eigna internasjonalt
regelverk og ein effektiv gjennomføring av internasjonale
avtaler i norsk rett.
– Utvikle god rammelovgjeving
for næringslivet og det sivile samfunnet.
– Sikre betre og meir effektiv
straffeforfølgjing.
– Sikre god utnytting av justissektoren
sine ressursar.
– Betre kunnskap om justispolitiske
samanhengar og årsaker.
– Styrkje gjennomføringa
av prinsippet om innsyn i forvaltinga.
Komiteen vil understreke at Justisdepartementet arbeider
med viktige og svært tunge område som betyr mykje
for enkeltmenneske i landet vårt og den offentlege orden
og tryggleik i samfunnet. Det er difor viktig at departementet både
har menneskelege og tekniske ressursar til å få gjennomført
ein effektiv administrasjon og god forvaltning.
Komiteen vil understreke at det
er ei viktig oppgåve for Justisdepartementet å gje
råd og vurdering av tilhøvet rundt menneskerettar
på eige område og som rådgjevar for øvrige
departement.
Komiteen er merksam på at
Justisdepartementet står framføre organisatoriske
endringar i 2001, med overføring av tilsette til andre
departement og ytre etatar. Dette vil medføre personalpolitiske
utfordringar som krev god informasjon og godt samarbeid med dei tilsette
sine organisasjonar. Det er viktig å halde på eit godt
arbeidsmiljø som gjev tryggleik og slik få god
og effektiv ressursutnytting av alle tilsette.
Komiteen ser det som viktig for å kunne
utforme ein god justispolitikk at det er tilgjengeleg kunnskap om
ei rekkje komplekse og kompliserte samfunnstilhøve og samanhang.
Det er difor viktig at det til ei kvar tid vert brukt midlar på prosjekt
og forsking som vil kunne heve kunnskapsnivået som underlag
for politiske vedtak.
Komiteen meiner at det er viktig
at ein får eit enkelt, oversiktleg og samanhengande lovverk
med god lovstruktur. Komiteen ser fram til lovendringar knytt
til forbrukarkjøp og garantiar som er innlemma i EØS
avtalen, samt endringar i samband med mønster-, patent-
og varemerkeloven.
Komiteen viser til tidlegare
forslag om innføring av tidsfristar i forvaltninga for
handsaming av enkeltsaker, og til dei respektive fraksjonane sine
merknader i Innst. O. nr. 83 (1998-1999).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til budsjettavtalen som er inngått mellom disse partier
samt Venstre, og foreslår å redusere kap. 400
Justisdepartementet post 1 Driftsutgifter med 2,7 mill. kroner.
Innenfor de rammene for justissektoren som stortingsflertallet
har vedtatt, vil komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslå å øke bevilgningene
til frivillig forebyggende virksomhet ved å øke
kap. 400 Justisdepartementet post 70 Tilskudd med 5 mill. kroner
til organisasjonen MOT, og med 1,5 mill. kroner til Norsk Narkotikapolitiforening.
Disse medlemmer foreslår
for øvrig å redusere bevilgningen på kap.
400 Justisdepartementet post 1 Driftsutgifter med 5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett som ønsker å prioritere midler
til politi og kriminalomsorg. Derfor foreslo Høyre primært
at bevilgningen til Justisdepartementet ble redusert med 5 mill.
kroner, bl.a. som følge av at saksområdet for
behandling av utlendingssaker overføres til Kommunal- og
regionaldepartementet.
Post | Formål: | Vedtatt budsjett
2000 | St.prp. nr.
1, m/Tillegg nr. 2, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 131 722 000 | 138 301 000 (+5,0%) |
| Sum | 131 722
000 | 138 301
000 (+5,0%) |
Bemanningen ved lagmannsrettene utgjør
om lag 219 årsverk. Lagmannsrettene er inndelt i seks lagdømmer. Komiteen peker
på at det er viktig med rask behandling av ankesaker av
hensyn til partene. Komiteen er orientert om at det
i juni 2000 er avlevert en rapport som tar for seg flaskehalsene
i straffesakskjeden med forslag om tiltak for å korte ned
saksbehandlingstiden. Administrative endringer, samt rutineforbedringer
innen alle ledd i straffesakskjeden, herunder domstolene, skal vurderes
nærmere sammen med lov- og forskriftsendringer. Komiteen ser
frem til forbedrede resultater knyttet til saksavviklingstiden i
hele staffesakskjeden.
Komiteen har i denne forbindelse
merket seg at forskjellen i den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden
lagmannsrettene i mellom er store. Problemene har vært
størst i Borgarting og Gulating lagmannsretter, som har
blitt tildelt særskilte ressurser. Komiteen har
med interesse registrert den nye organisasjonsmodellen for Gulating
lagmannsrett med oppdeling i to avdelinger.
Komiteen er kjent med at dommerrekrutteringen ikke
er optimal, og at flere dommerstillinger står ubesatt pr.
1. september 2000. En forutsetning for effektiv saksavvikling i
domstolene er at samtlige dommerstillinger er besatt. For å bedre
rekrutteringen fikk dommerne en vesentlig lønnsøkning
høsten 1999.
Komiteen mener at en ved fastsettelsen
av dommerlønninger bør ta hensyn til lønnsutviklingen
for høyesterettsdommere, som får lønnen
fastsatt av Stortinget. Komiteen er tilfreds med
at det nå er etablert et system for regulering av dommernes
lønninger også for dommere i herreds- og byrettene
og lagmannsrettene. Komiteen vil peke på at
den nye ordningen med lønnsfastsettelse for dommere bør
evalueres årlig i forhold til effekten på dommerrekruttering.
Komiteen har merket seg at etter
lønnsøkningen for dommerne har det lykkes å besette
flere stillinger som tidligere hadde liten søkning. Det
er verd å merke seg at lønnsbetingelsene vil være
viktig i rekrutterings- og bemaningsøyemed også i
fremtiden. I denne sammenheng er komiteen innforstått
med at økt dommer- og funksjonærkapasitet stiller
krav til funksjonelle kontorer og rettssaler.
Komiteen peker på at
uten bruk av pensjonerte lagdommere ville ventetiden for å få opp
en sak vært enda lenger i lagmannsrettene. Komiteen mener
at et demokrati og et rettssamfunn er avhengig av godt fungerende
domstoler. Derfor er det viktig at domstolene har bred tillit i
befolkningen og i samfunnet. God rekruttering til dommeryrket er
nødvendig hvis domstolene skal beholde og videreutvikle
sin rolle i det norske samfunn. Komiteen vil fremheve
at rettssikkerheten for den enkelte borger er en av de viktigste grunnforutsetningene
for et stabilt samfunn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
fastslå at for at straffesakskjeden skal fungere godt,
må det sørges for en balansert og fleksibel ressurstilførsel
til politi og domstolene. Dersom dette ikke avstemmes, vil ressurstilførselen
ett sted kunne føre til opphopninger av saker i et annet
ledd.
Det vises til Fremskrittspartiets alternative
budsjettforslag der det foreslås en økning til
domstolene med i alt 40 mill. kroner.
Innenfor de uansvarlig lave rammene for justissektoren
som stortingsflertallet har vedtatt, vil disse medlemmer foreslå å øke
kap. 405 Lagmannsrettene post 1 Driftsutgifter med 1 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til budsjetthøringene med bl.a. Dommerforeningen som presiserer
at en viktig flaskehals for tempo ved domstolene nå er
mangel på politijurister og forsvarsadvokater som har vansker
med å stille i retten i tide. Disse medlemmer har
derfor i sitt alternative statsbudsjett prioritert 100 mill. kroner
i økning til politi og politijurister, bl.a. for å øke
påtalekapasiteten og dermed få ned ventetiden
ved domstolene.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St. prp. nr.
1 m/Tillegg nr. 2, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 752 347 000 | 800 320 000 (+6,4%) |
21 | Spesielle drifts-utgifter | 82 721 000 | 91 670 000 (+10,8%) |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og
vedlikehold | 25 908 000 | 26 361 000 (+1,7%) |
| Sum | 860 976
000 | 918 351
000 (+6,7%) |
Komiteen har notert seg at både
straffesaker og sivile saker har blitt mer omfattende og komplekse
de senere årene. Den gjennomsnittlige saksavviklingstiden
i herreds- og byrettene har, bortsett fra i 1996, for sivile saker
vært over 6 måneder siden 1991. Komiteen påpeker
at variasjonen domstolene imellom fremdeles er stor.
Dagens domstolsstruktur begrenser muligheten
for å omfordele ressursene domstolene imellom. Komiteen merker
seg at det i forbindelse med arbeidet med et nytt saksbehandlingssystem
vil kunne utvikles en modell for ressursfordeling som baseres på flere
parametere enn den modell som benyttes i dag, og at dette sannsynligvis
vil være et bedre verktøy for tildeling av ressurser
til den enkelte domstol.
Komiteen mener at gode arbeidsrutiner
i domstolene krever moderne teknologi. Nye løsninger bør understøtte
saksbehandlingsfunksjonene i domstolene som brukes av dommere og
funksjonærer. IT-satsing i domstolene bør gjennomføres
innenfor rammen av vedtatt IT-strategi. Man bør i større
grad også vektlegge etterutdanningssiden ved domstolene.
Komiteen viser til at landets
99 domstoler disponerer totalt 82 tinghus eller lokaler i andre
bygninger. Komiteen viser videre til at det i løpet
av 2000 skal innhentes tilbud for nye lokaler for Moss byrett sammen
med Moss politidistrikt. Komiteen vil understreke
betydningen av at domstolen i Moss har hensiktsmessige lokaler,
og ser fordeler ved at lokalene for Moss byrett og Moss politidistrikt
ferdigstilles samtidig.
Komiteen viser til sine merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 4 (1999-2000) om tinghussituasjonen i Tromsø. Komiteen er
tilfreds med at det for nytt tinghus i Tromsø er avsatt
byggebevilgning i 2001 med 15 mill. kroner under kap. 2445 Statsbygg
post 31 Videreføring av byggeprosjekter. Det er viktig
at planene om nytt tinghus nå settes ut i livet, og at
prosjektet sikres kontinuitet i samsvar med komiteens tidligere
uttalte forutsetninger.
Komiteen er opptatt av å bedre
servicen overfor publikum, og det er viktig at informasjon til omgivelsene
ikke blir dårligere når nytt system tas i bruk
ved innføring av moderne teknikk. Komiteen har
også merket seg at domstolene i forbindelse med sine årsmeldinger
skal rapportere om de har utviklet serviceerklæringer.
Det er et fremskritt at det i løpet
av år 2000 er blitt og blir etablert elektronisk kommunikasjon
mot Lovdata. Mulighetene som gis for elektronisk kommunikasjon med
andre aktører, også innenfor straffesakskjeden
vil være et viktig bidrag til effektivisering.
Komiteen ser frem til utredningen
fra Tvistemålsutvalget om mekling, herunder rettsmekling,
og viser til forsøksordningen med rettsmekling som har
pågått i et begrenset antall domstoler siden 1997.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
fastslå at for at straffesakskjeden skal fungere godt,
må det sørges for en balansert og fleksibel ressurstilførsel
til politi og domstolene. Dersom dette ikke avstemmes, vil ressurstilførselen
ett sted kunne føre til opphopninger av saker i et annet
ledd.
Det vises til Fremskrittspartiets alternative
budsjettforslag der det foreslås en økning til
domstolene med i alt 40 mill. kroner.
Innenfor de uansvarlig lave rammene for justissektoren
som stortingsflertallet har vedtatt, vil disse medlemmer foreslå å øke
kap. 410 Herreds- og byrettene post 1 Driftsutgifter med 4 mill.
kroner.
Disse medlemmer ønsker
for øvrig en nærmere vurdering av rettssikkerheten
rundt forliksrådene og viser til at Strukturutvalget for
herreds- og byrettene mener forliksrådenes faglige bakgrunn
er for dårlig. Forliksrådet har rett til å avsi
dommer og har vidtgående domsmyndighet, men medlemmene
som stort sett er politisk oppnevnte, har sjelden noen juridisk
utdannelse. Disse medlemmer mener at dersom man fortsatt
skal ha en instans i det norske rettssystemet som forliksrådet,
bør sammensettingen forandres.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til budsjetthøringene med bl.a. Dommerforeningen som presiserer
at en viktig flaskehals for tempo ved domstolene nå er
mangel på politijurister og forsvarsadvokater som har vansker
med å stille i retten i tide. Disse medlemmer har
derfor i sitt alternative statsbudsjett prioritert 100 mill. kroner
i økning til politi og politijurister, bl.a. for å øke
påtalekapasiteten og dermed få ned ventetiden
ved domstolene.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Rettsgebyr | 662 454 000 | 698 100 000 (+5,4%) |
4 | Lensmennenes gebyrinntekter | 91 865 000 | 123 400 000 (+34,3%) |
| Sum | 754 319
000 | 821 500
000 (+8,9%) |
Komiteen merker seg at grunnsatsen
for rettsgebyret foreslås økt fra 600 kroner til
655 kroner med virkning fra 1. januar 2001.
Komiteen er opptatt av at rettsgebyrets
størrelse ikke skal virke ekskluderende for enkelte menneskers mulighet
til å benytte seg av rettssystemet. Komiteen ber
derfor departementet om fremdeles å følge utviklingen
nøye for å sikre at så ikke skjer.
Komiteen støtter departementets
intensjon om å innføre et system med sikte på en
differensiering av rettsgebyret.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 58 216 000 | 58 855 000 (+1,1%) |
| Sum | 58 216
000 | 58 855
000 (+1,1%) |
Komiteen viser til at utgiftene
på kapitlet påvirkes av saksmengden i domstolene.
Beløpet dekker i hovedsak godtgjørelse og tapt
arbeidsfortjeneste til meddommere, medlemmer av lagrettene, vitner
og rettsvitner og reiseutgifter til disse.
Komiteen har merket seg at Justisdepartementet har
som mål å gjennomføre forskriftsendringer
ved utvelgelse av lekdommere til herreds- og byrettene og lagmannsrettene.
Godtgjørelsen til meddommere skal vurderes med tanke på forhøyelse,
og komiteen synes det er riktig at godtgjørelsene
reguleres fra år til år. Komiteen mener
dette vil være tilfredsstillende å få på plass
før kommune- og fylkestingsvalget i 2003.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 1 306 015 000 | 1 368 513 000 (+4,8%) |
21 | Spesielle driftsutgifter | 38 448 000 | 39 741 000 (+3,4%) |
30 | Nybygg - Tromsø kretsfengsel | 3 000 000 | 0 (-100,0%) |
45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 79 488 000 | 38 449 000 (-51,6%) |
70 | Tilskudd | 4 352 000 | 4 483 000 (+3,0%) |
71 | Tilskudd til Frelsesarmeens
institusjon Elevator | 3 275 000 | 3 373 000 (+3,0%) |
72 | Tilskudd til
Foreningen for fangers pårørende | 437 000 | 450 000 (+3,0%) |
| Sum | 1 435
015 000 | 1 455
009 000 (+1,4%) |
Komiteen forventer
at den organisatoriske og innholdsmessige endring som vil skje i
kriminalomsorgen fra budsjettårets begynnelse, over noen
tid vil gi resultater og måloppnåelse slik både
departementet og komiteen omtalte det, henholdsvis
i St.meld. nr. 27 (1997-1998) og Innst. S. nr. 6 (1998-1999), samt senere
budsjettforslag og innstillinger. Komiteen ser det
som fordelaktig at det innføres et nytt regionalt ledd
og at forslag til ny straffegjennomføringslov, jf. Ot.prp.
nr. 5 (2000-2001), vil medføre at noen av de oppgaver som
departementet tidligere har utført blir overført
til lokalt og regionalt nivå.
Komiteen er opptatt av at kriminalomsorgen
sikres tilstrekkelige ressurser til å komme i gang med
en ytterligere utvikling av dette området i straffesakskjeden. Komiteen understreker
den store betydning som egnede lokaliteter og individualtilpassede
program har i rehabiliteringen av straffedømte.
Komiteen støtter departementets
vurdering av at det er et kjernepunkt å ha et godt faglig
innhold i straffegjennomføringen slik at de straffedømte
etter løslatelsen har best mulige forutsetninger for å leve
et kriminalitetsfritt liv. Derfor er det viktig for etaten å fokusere
sterkt på "løslatelseskvalitet" for den enkelte og
etablering av god struktur for ansvaret for ettervern. I denne sammenheng
vil det utvilsomt være vesentlig med et bredt spekter av
program som kan tilpasses slik at den enkelte straffedømte
under kyndig veiledning kan arbeide med sin egen situasjon med tanke
på å motvirke et kriminelt handlingsmønster.
Det er viktig at justissektorens ressurser blir
utnyttet maksimalt, og komiteen gir sin tilslutning
til de konkretiseringer som departementet foretar under pkt. 4.2 i
proposisjonen.
Komiteen understreker
at en viktig ressurs i arbeidet med den straffedømte, er
den enkelte medarbeider innen kriminalomsorgen. Det er derfor et
problem at avdelinger står ubenyttet fordi det mangler
kvalifisert personell. Det er også svært mange
steder en uakseptabel høy sykefraværsprosent blant
de ansatte. Komiteen vurderer dette som en utfordring
det er helt nødvendig å gjøre noe med.
Den foreslåtte bevilgning som innebærer utvidelse
fra fire til seks klasser på KRUS, er et positivt bidrag
til dette, dog under forutsetning av at skolen lykkes med rekrutteringsarbeidet.
Den faglige oppdatering og etterutdanning av eksisterende personale
i tråd med framtidsrettede krav og behov er også meget
viktig i denne sammenheng. Likedan er det vesentlig å kartlegge årsaker
til sykefravær og deretter bidra til å fjerne årsakene.
Komiteen forventer at departementet
følger nøye med på utviklingen innenfor
kriminalomsorgens personalside, og at det settes inn nødvendige
tiltak på de områder behovet er mest påtrengende.
For øvrig ber komiteen om at det legges
fram en analyse av bemanningssituasjonen i kriminalomsorgen i forbindelse
med de årlige budsjetter.
Komiteen merker seg
departementets uttalelser om forvaltningssamarbeid, ytelser fra
andre myndigheter, og at disse myndigheter forutsettes å levere
sine tjenester til kriminalomsorgens klientell på en tilfredsstillende
måte. Når det i proposisjonen gås igjennom de
forskjellige samarbeidsområdene, blir det ikke gitt noen
evaluering av forvaltningssamarbeidet sett fra departementets side. Komiteen ser
det som ønskelig med en enkel vurdering av samarbeidet
og anbefaling ut fra de erfaringer som er gjort foregående år,
og ber om at dette presenteres i kommende budsjettframlegg eller
på annen måte som departementet finner egnet.
Komiteen har særlig
merket seg det departementet sier om Stortingets vedtak 17. januar
1997 om at det skal etableres en ny særreaksjon for forvaring
av strafferettslig utilregnelige til erstatning for dagens sikringssystem. Komiteen er
enig i at det må utvikles et soningsalternativ med et bredere
faglig innhold enn hva anstaltene kan tilby i dag. Komiteen registrerer at
departementet har vurdert Ila landsfengsel og sikringsanstalt som
best egnet, og at etableringen vil kreve en opprustning av det faglige
tilbudet på anstalten. Komiteen forventer
at dette arbeidet er i en rask prosess mot virkeliggjøring.
Komiteen vil også fokusere
på problemet knyttet opp til straffedømte som
har psykiske lidelser og kriminelle som er strafferettslig utilregnelige.
Det er uverdig at disse blir flyttet fram og tilbake mellom psykiatri og
kriminalomsorg. Stortinget har tidligere behandlet lovreglene vedrørende
strafferettslig utilregnelighet og særreaksjoner, og vedrørende
tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede lovbrytere som ikke
straffedømmes, jf. Innst. O. nr. 34 (1996-1997) og Innst.
O. nr. 33 (1996-1997). Komiteen mener det er viktig å få et
differensiert og individuelt tilpasset tilbud til de forskjellige
typer lovbrytere, samtidig som samfunnets behov for beskyttelse
ivaretas. Komiteen ber Justisdepartementet, i samarbeid
med Helse- og sosialdepartementet, å avklare ansvarsforhold
og forslag til behandlingsinstitusjoner for disse lovbryterne. Komiteen understreker
at ingen skal falle mellom to stoler, men være sikret et
kvalifisert tilbud enten fra fengselsvesenet eller helsevesenet. Komiteen ber departementet
komme tilbake til Stortinget med forslag til organisering og ressurser
i første halvår 2001 når det gjelder
spørsmålet om oppfølging av strafferettslige
særreaksjoner.
Komiteen har ikke
registrert tilstrekkelig gode argumenter for at skogsforlegningen
i Arendal skal legges ned i 2001. Komiteen forstår
argumentet om at dagens ordning ikke gir tilfredsstillende sikkerhet for
de tilsatte, men mener andre alternative løsninger kan
imøtekomme dette behovet og gi en bedre faglig oppfølging
overfor de innsatte. Komiteen er kjent med at skogsforlegningen
i Fyresdal, som hører inn under Arendal, er sett på som
positiv i nærmiljøet. Det skjer en stor grad av
frivillig virksomhet knyttet opp mot forlegningen, og oppdragsgiver
har arbeid å tilby fremover.
Komiteen har ikke noe imot at
det opprettes en skogspatrulje i en åpen anstalt, men mener
det kan skje som et prøveprosjekt. Komiteen forutsetter
at det foretas vurderinger og evalueringer av de oppnådde resultatene
både i skogsforlegningen og skogspatruljen.
Komiteen har merket
seg at Rundskriv Fst. 4/99 om direktørenes skjønnsutøvelse
ved beslutning om løslatelse på prøve
ved 2/3 tid etter fengselsloven § 35 blir videreført
i forslag til ny straffegjennomføringslov. Det er positivt
at erfaringene så langt viser at rundskrivet blir praktisert
etter sine intensjoner og har gitt en innstramming.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine respektive tidligere forslag
om innstramning av reglene for prøveløslatelse. Disse
medlemmer viser til at en enstemmig komité ønsker
strengere straffeutmåling ved domstolene for alvorlige
forbrytelser, og finner det inkonsekvent å la de fleste
slippe ut etter 2/3 tid som følge av vide fullmakter
til fengselsmyndighetene, jf. Innst. S. nr. 6 (1998-1999).
Målsettingen for seneste iverksettelse
av dommer ble redusert fra tre til to måneder etter domsmottakelse
fra 1. januar 1999. Komiteen registrerer at det i
1999 var 1 063 dommer som ble iverksatt for sent i forhold til målsettingen,
men at departementet mener at primærårsaken ligger
i det vedlikeholdet som har pågått ved Oslo og
Stavanger kretsfengsler.
Komiteen understreker behovet
for tiltak som får ned soningskøene og viser til
merknad i Budsjett-innst. S. nr. 4 (1999-2000):
"Justiskomiteens klare påpekning i innstillingen
til St.meld. nr. 27 (1998-1999) om Kriminalomsorgen om at soning
skal begynne umiddelbart etter rettskraftig dom, er ikke tilstrekkelig
fulgt opp. Den maksimumstid på 2 måneder som Stortinget
ga anvisning på, kan ikke tolkes som at 2 måneder
ventetid er akseptabelt i de fleste saker. Det forventes at alle
ledd i straffesakskjeden bidrar vesentlig for å redusere
denne ventetiden, og det bør i neste statsbudsjett fremlegges
statistikk både over tidsbrukena) fra domfellelsen
til kriminalomsorgen får saken til behandling, og
b) ventetid i kriminalomsorgen før
soning iverksettes."
Komiteen merker seg
at Europarådets komité for forebyggelse av tortur
og umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff (CPT)
i sin rapport etter besøket i Norge høsten 1999
særlig peker på to områder innen kriminalomsorgen
hvor den foreslår endring i praksis. Dette gjelder for
det første at innsatte i politiarrestene som har fått
varetektskjennelse bør overføres direkte til fengselsanstalt.
Det andre handler om å ivareta hensynet til de varetektsinnsatte
som har restriksjoner. Komiteen har merket seg de
tiltak departementet redegjør for i proposisjonen og vil iverksette
for å imøtekomme CPTs forslag.
Komiteen viser til
sin merknad om bekjempelse av narkotikaproblemet i fengslene i Budsjett-innst.
S. nr. 4 (1999-2000), og uttrykker tilfredshet med at tiltak er
iverksatt og at ytterligere tiltak drøftes i forslag til
ny straffegjennomføringslov som skal behandles i Stortinget
våren 2001. Komiteen imøteser en
tilbakemelding som viser effekten av de tiltak som iverksettes. Dette
gjelder også metadonassistert rehabilitering av rusmiddelbrukere
i kriminalomsorg i anstalt.
For øvrig har komiteen merket
seg det som uttales i proposisjonen om påvirkningsprogram,
spesielle soningstilbud og ekstern behandling/terapi. Komiteen vil
også understreke viktigheten av samarbeidet med frivillige
organisasjoner og medarbeidere. Dette samarbeidet bør styrkes
i årene fremover.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at det bør etableres
en fengselsavdeling som kan drive et "Nytt liv" program i regi av
organisasjonen Prison Fellowship, i likhet med "Stifinnern" ved
Oslo kretsfengsel. Dette er et program som hjelper innsatte til å velge et
liv uten rusmisbruk og kriminalitet, og som i andre land har ført
til en radikal reduksjon av gjentakelse av straffbare handlinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre konstaterer at det i dag er 1 300 personer
som har ventet mer enn 2 måneder på soningsplass.
Ifølge brev til komiteen fra Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund
er situasjonen i fengselsvesenet i dag preget av at det er ledig
kapasitet, men at den ikke kan benyttes grunnet mangel på fengselsbetjenter
og penger til drift av avdelingene. Disse medlemmer mener
at situasjonen er uholdbar. Det bør være en selvfølge
at en straffedømt kan starte soningen umiddelbart etter
at dom er avsagt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet minner
om at Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund i et brev til komiteen
i forbindelse med behandlingen av budsjettet for inneværende år stemplet
den daværende sentrumsregjeringens budsjettforslag som
uanstendig. Det er grunn til å tro at problemene for kriminalomsorgen
er blitt forsterket det siste året blant annet som et resultat
av forrige års dårlige budsjett. Disse
medlemmer vil advare mot å gjenta forrige års
tabbe, og mener at det er behov for en betydelig økning
av driftsbudsjettet. Samtidig må det settes inn ekstra
innsats for å få ferdigstilt byggeprosjekt som
allerede er vedtatt av Stortinget, inkludert nytt fengsel i Østfold.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiets alternative forslag til statsbudsjett for 2001,
som er nedstemt av stortingsflertallet, inneholdt forslag om en økning
av driftsbudsjettet på 30 mill. kroner, og at Fremskrittspartiet
også foreslo en økning av investeringene til nybygg
under Statsbyggs budsjett på i alt 20 mill. kroner.
Innenfor de uansvarlig lave rammene for justissektoren
som stortingsflertallet har vedtatt, vil disse medlemmer foreslå å øke
kap. 430 Kriminalomsorg post 1 Driftsutgifter med 5 mill. kroner
og post 70 med 1 mill. kroner til tilskudd til organisasjonen Prison
Fellowship.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at flere stengte fengselsavdelinger og dermed betydelige soningskøer
skyldes mangel på ansatte. Disse medlemmer har
merket seg fagorganisasjonenes sterke ønske om ytterligere
en klasse ved KRUS utover regjeringens forslag for å utdanne
flere fengselsbetjenter. Det vises til omtale under kap. 432 KRUS.
Disse medlemmer ser videre et
sterkt behov for å få oppstart på en
ny ressursavdeling ved Trondheim kretsfengsel for å kunne øke
kapasiteten betydelig for fanger med spesielle problemer, ofte innsatte
med lange dommer og betydelige psykiske problemer. Høyre
foreslo også i fjor i sitt alternative statsbudsjett en
bevilgning til oppstart i Trondheim, og er kritisk til at Regjeringen
heller ikke i år har klart å prioritere midler
til dette. Disse medlemmer viser til Høyres alternative
statsbudsjett med en startbevilgning på 4,7 mill. kroner
til Trondheim kretsfengsel, ny ressursavdeling.
Disse medlemmer viser også til
behovet for økte driftsmidler til kriminalomsorgen, og
at Høyre i sitt alternative budsjett øker denne
posten med 7 mill. kroner.
Disse medlemmer viser videre
til at det nå til en viss grad praktiseres dublering av
celler for å øke kapasiteten i fengselsvesenet
mens Stavanger Kretsfengsel og Oslo kretsfengsel er under ombygging. Disse medlemmer forutsetter
at hensynet til rask soning og nedbygging av soningskøer
gjør at dublering av celler brukes konsekvent fremfor å løslate/unnlate å overføre
til soning de som er dømt for alvorlige kriminelle handlinger.
Disse medlemmer viser til det
viktige arbeidet som gjøres av Foreningen for Fangers Pårørende,
både som ettervern og som en viktig forebyggende faktor. Disse
medlemmer viser til Høyres alternative budsjett
som gav rom for en påplussing på 300 000 kroner
til Foreningen for Fangers Pårørende.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp.
nr. 1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 79 267 000 | 93 915 000 (+18,5%) |
| Sum | 79 267
000 | 93 915
000 (+18,5%) |
Komiteen mener det vil være
viktig at regionene til enhver tid har oppdaterte kompetanseutviklingsplaner
for de tilsatte, slik at straffegjennomføringen kan skje
i tråd med St.meld. nr. 27 (1997-1998).
Komiteen har merket seg at en
arbeidsgruppe nå har utarbeidet fire ulike modeller for
framtidig etatsutdanning. Komiteen ser fram til en
styrket utdanning, og viser til sine merknader om høgskolemodell
i Budsjett-innst. S. nr. 4 (1998-1999) og Budsjett-innst. S. nr.
4 (1999-2000).
Komiteen er enig i de delmål
og hovedmål som KRUS setter seg for budsjettåret. Komiteen ser positivt
på det økte opptaket av to klasser med ytterligere
50 aspiranter, til totalt 150 aspiranter. Det vil dekke opp forventet
avgang og øke andelen tilsatte med etatsutdannelse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
mener dette følger opp St.meld. nr. 27 (1997-1998) med
hensyn til å tilføre etatens ansatte riktig kompetanse
på en god måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det innen kriminalomsorgen
mangler flere hundre faglærte fengselsbetjenter, og at
den utstrakte bruken av ufaglærte kan gå på bekostning
av sikkerheten i anstaltene. I dag må avdelinger stenges
på grunn av mangel på fengselsbetjenter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at i fremtiden vil behovet for fengselsbetjenter øke
kraftig dersom Fremskrittspartiets kriminalpolitikk får
gjennomslag.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i det alternative statsbudsjettet for 2001 foreslo
en økning til Kriminalomsorgens Utdanningssenter på i alt
12 mill. kroner, som ville gjort det mulig med ytterligere to klasser,
slik Kriminalomsorgens Yrkesforbund har ønsket. Disse
medlemmer beklager at stortingsflertallet ikke har tatt
signalet om problemene med manglende faglærte fengselsbetjenter
alvorlig.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett som går inn
for ytterligere en ny klasse ved KRUS ut over Regjeringens forslag
for å øke bemanningskapasiteten i fengslene og gjenåpne
stengte avdelinger, i tråd med ønsker fra de ansattes
fagforeninger.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp.
nr. 1 m/Tillegg nr. 2, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 4 602 406 000 | 4 793 154 000 (+4,1%) |
21 | Spesielle driftsutgifter | 30 311 000 | 37 062 000 (+22,3%) |
22 (ny) | Søk etter omkomne
på havet, i innsjøer og vassdrag, (jf. kap. 455
post 22) | 0 | 23 990 000 (-%) |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og
vedlikehold | 203 894 000 | 208 694 000 (+2,4%) |
| Sum | 4 836
611 000 | 5 062
900 000 (+4,7%) |
Komiteen mener at den styrkede
innsatsen for politiet de siste årene må videreføres,
slik at etaten kan bli enda bedre i stand til å forebygge
og bekjempe kriminalitet.
Komiteen merker seg at økningen
i budsjettet for 2001 fortrinnsvis er knyttet til helårsvirkningen
av de 240 stillingene for polititjenestemenn som ble tilført ved
Revidert nasjonalbudsjett inneværende år, og for å dekke
driftsmidler til Politidirektoratet.
Komiteen viser til at det i 2000
totalt er opprettet 388,5 stillinger i politi- og lensmannsetaten. Komiteen merker
seg for øvrig at frigjorte ressurser på om lag
20 mill. kroner ved overføringen av asylavhør
til UDI er beholdt i etaten og muliggjør økt innsats
på andre områder.
Departementet har i St.prp. nr. 1. Tillegg nr.
2 (2000-2001) foreslått å øke bevilgningen
til politiets asylrelaterte utgifter med 18 mill. kroner for 2001.
Videre er det foreslått at politiet får ansvaret
for søk etter omkomne på havet og at budsjetterte
midler på i alt 25,24 mill. kroner på kap. 455
overføres til kap. 440. Komiteen har ingen
merknader til disse endringene.
I tilknytning til bevilgningsnivå og
stillinger vil også komiteen påpeke
nødvendigheten av en effektiv utnyttelse av ressursene
og klare resultatmål. Flere undersøkelser, bl.a.
fra Riksrevisjonen, viser at det er rom for forbedringer også innenfor
eksisterende rammer. I denne sammenheng imøteser komiteen resultatene
fra prosjektet med hurtigere straffesaksbehandling. Videre mener komiteen at
en overgang til rammebudsjettering for hele politi- og lensmannsetaten
fra og med 2001-budsjettet kan stimulere til bedre ressursutnyttelse
og tilpasning til ulike behov i politidistriktene.
Til tross for budsjettvekst er komiteen kjent
med at mange politidistrikt fortsatt vil ha stramme driftsbudsjetter,
bl.a. som følge av veksten i straffesaksutgiftene (analyser
av narkotika og DNA, og obduksjon m.v.).
Komiteen har i tidligere budsjettinnstillinger vektlagt
forhold knyttet til etatens organisering, oppgaveløsning
og ressursdisponering. Det gjelder målsettingen om å frigjøre
ressurser til å styrke den utadrettede og operative polititjenesten,
behovet for en desentralisert etat som er synlig og tilgjengelig
i nærmiljøet, nødvendigheten av samarbeid
i og mellom politidistriktene, bemanning og forholdet mellom de forskjellige
stillingsgruppene i etaten og fordeling av ressursene mellom politidistriktene. Komiteen vil
ta opp disse spørsmålene igjen i forbindelse med
behandlingen av den bebudede stortingsmeldingen om politiet som
skal fremlegges ved årsskiftet 2000/2001.
Komiteen merker seg tilbakemeldingen
når det gjelder arbeidet med likestilling i politi- og
lensmannsetaten, og viser til departementets påpekning
av at etaten fortsatt har for få kvinner tilsatt, særlig
i lederstillinger.
Rekruttering av tjenestemenn med flerkulturell
bakgrunn har vært en målsetting gjennom flere år
og komiteen merker seg de konkrete tiltak som beskrives
i proposisjonen. På dette området vil det også være resultatene
som er avgjørende.
Komiteen viser til at det i 1998
ble iverksatt en prøveordning med stipend til politihøgskolestudenter for å bedre
tilgangen på kvalifiserte søkere til tjenestesteder
som har hatt vansker med rekrutteringen. Komiteen er
tilfreds med evalueringen som viser at stipendordningen i denne
perioden, med noen unntak, har gitt ønsket resultat. Komiteen har
imidlertid merket seg at departementet ikke lenger finner det nødvendig å videreføre
ordningen for å sikre rekruttering, begrunnet i en viss
overdekning av antall politiutdannede i forhold til ledige stillinger,
og bedringer etter uteksaminering av studenter fra Politihøgskolen
i Bodø.
Komiteen har merket seg at i
en del distrikter har denne ordningen gitt tilfredsstillende resultater,
men komiteen er kjent med at flere politidistrikter
fortsatt sliter med rekruttering av politiutdannede tjenestemenn. Komiteen ber
om en tilbakemelding i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2001 på hvordan rekrutteringssituasjonen i politidistriktene
har utviklet seg.
Komiteen viser til at justiskomiteen
i Budsjett-innst. S. nr. 4 (1999-2000) ba departementet foreta en ny
gjennomgang av kost-nytteeffekten ved egen helikoptertjeneste i
politiet, uten at dette belastes det ordinære driftsbudsjettet. Komiteen pekte
her også på muligheten for samarbeid med andre
offentlige etater. Komiteen registrerer at arbeidsgruppen
som har utredet dette har beregnet kostnadene i etableringsåret ved
egen helikoptertjeneste i politiet til å være
fra 17 mill. kroner (leie) til 34 mill. kroner (eie).
Komiteen merker seg at departementet
etter en helhetsvurdering ikke anbefaler opprettet en egen helikoptertjeneste
nå, men først vil vurdere andre alternativer for å dekke
de viktigste behovene politiet har. Det pekes her på mulighetene
for konkrete avtaler med sivile selskaper eller et fastere samarbeid
mellom forsvaret og politiet når det gjelder helikopterstøtte;
det siste er noe Sårbarhetsutvalget tar til orde for.
Komiteen ber om at departementet
i egen sak til Stortinget i løpet av våren 2001,
vurderer ulike alternativer for å dekke politiets behov
for helikopterstøtte. Departementet bes vurdere bl.a. behov
ved døgnberedskap og ulike politioppdrag knyttet til f.eks.
ran, biljakt og smugling. Komiteen vil også ha
belyst muligheter for samarbeid med andre offentlige etater, f.eks. Forsvaret
og samferdselsetater.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til budsjettavtalen som er inngått mellom disse partier
samt Venstre, og foreslår å øke kap.
440 Politi- og lensmannsetaten post 1 Driftsutgifter med 17 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår i sine respektive rammeforslag å frigjøre øremerkede
tilskudd til frie driftsmidler ved at Stortinget ber Regjeringen
omdisponere 20 mill. kroner på kap. 440 post 1 Driftsmidler
fra øremerkede miljøtiltak til politiets frie
driftsmidler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at årets politibudsjett er det dårligste
som er lagt frem på mange år. Regjeringens budsjettforslag,
som Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre har sluttet seg
til gjennom behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2000-2001), inneholder
ikke rom for noen nye stillinger verken i form av nye polititjenestemenn,
sivile kontorfunksjonærer eller jurister. Det åpner
ikke for økt bruk av overtid, og binder i stor grad budsjettene
til de lokale politikamrene til faste kostnader. De økte
midlene som foreslås i forhold til fjorårets budsjett
går med til å etablere det nye politidirektoratet
og til helårslønn til polititjenestemenn som ble
ansatt i etaten i inneværende år. Det er følgelig
ikke noe samsvar mellom politikernes festtaler om bekjempelse av
kriminalitet og de midlene Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre er villige til å stille disponible
for å vinne denne kampen.
Disse medlemmer minner om at
det i dag tar for lang tid å få en sak ferdig
etterforsket og brakt inn for en domstol, blant annet fordi det
ikke er ansatt et tilstrekkelig antall politijurister og etterforskere.
Samtidig er det behov for flere patruljerende polititjenestemenn
i gatene for å forebygge kriminalitet. Det lar seg ikke
gjøre uten å ansette flere kontorfunksjonærer
som kan overta kontorarbeid for polititjenestemenn, eller ved å ansette
flere ferdig utdannede politifolk. På denne bakgrunnen
finner disse medlemmer det lite tilfredsstillende
at det vedtatte budsjettet ikke gir rom for økt bemanning
på noen av disse områdene. Det er også tragisk
at det ikke gis noe løfte til de studentene som går
ut av politihøgskolen våren 2001 om at det vil bli
stilt midler til rådighet i forbindelse med revideringen
av budsjettet slik at de kan sikres jobb innen politietaten. Aller
helst burde imidlertid disse midlene vært lagt inn i budsjettet.
En utsettelse med å bevilge midler til å sikre
jobb for politihøgskolestudentene vil føre til administrative
problemer med hensyn til fordeling, planlegging, utlysning, tilsetting
og iverksettelse.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet har tatt hensyn til å dekke behovet
for nye politijurister, nye kontorstillinger og å sikre
jobb til årets politihøgskolestudenter, samt til å sikre
tilstrekkelig med midler til å dekke variable kostnader
gjennom å foreslå en økning av driftsbudsjettet
til politiet i forbindelse med behandlingen av Budsjett-innst. S.
I (2000-2001) på i alt 240 mill. kroner, pluss 50 mill.
kroner til Oslo politidistrikt. Disse midlene var tenkt brukt til
240 nye politistillinger fra høsten 2001, 100 nye kontorstillinger,
samt nye juriststillinger for 40 mill. kroner og 160 mill. kroner
til å styrke driften, inkludert drift av nytt politihelikopter.
Fremskrittspartiet foreslo også en økning av investeringsbudsjettet
på 50 mill. kroner, samt 10 mill. kroner til Oslo politidistrikt. Disse medlemmer viser
i den forbindelsen til Politiets Fellesforbunds ønske om å avvikle
de 110 leiekontraktene på biler som går ut i 2001,
og erstatte disse med statseide biler. Politiets Fellesforbund påpeker
også et stort behov for utskifting av gamle statseide biler.
Disse medlemmer viser til at
det har vært gjennomført en prøveordning
med politihelikopter som nå er evaluert. Til tross for
gjennomgående gode erfaringer med helikoptertjenesten i
prøveperioden anbefaler departementet ikke at det etableres
en slik helikoptertjeneste. Disse medlemmer viser
til at politimestrenes/politidistriktenes svar på spørreundersøkelsen
i etterkant av det 2-årige prøveprosjektet for
politihelikopteret, var entydig positive til etablering av en fast politihelikoptertjeneste
i fremtiden, selvsagt forutsatt at driften blir dekket over sentrale
midler. Dissemedlemmer
viser også til at de fleste andre land i Europa har en
slik tjeneste. Sverige har eksempelvis 7 disponible helikopter og
5 helikopterbaser for politihelikopter. Disse medlemmer mener
at det bør etableres en ordning med egne politihelikopter
også i Norge, og viser til at Fremskrittspartiet i forbindelse med
behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2000-2001) fremmet forslag
om et eget budsjett for innkjøp av utstyr til helsesektoren,
skolesektoren og justissektoren i utlandet, og innenfor dette budsjettet
foreslo 300 mill. kroner til innkjøp av politihelikopter
og politibiler.
Innenfor de uansvarlig lave rammene for justissektoren
som stortingsflertallet har vedtatt, vil disse medlemmer foreslå å øke
kap. 440 Politi- og lensmannsetaten post 1 Driftsutgifter med 36
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
merket seg innspillene fra politiorganisasjonene om at de mangler
minst 100 mill. kroner for å opprettholde forsvarlig drift
ved landets politikamre. Disse medlemmer er både
bekymret for utviklingen av politiets frie driftsmidler (overtidsmidlene),
og over mangelen på politijurister og dermed påtalekapasitet
ved en rekke av landets politikamre. Å tilføre
politiet ekstra frie midler til utrykning på kvelds- og
nattestid, samt sikre at alle saker kommer raskt for domstolene,
og dermed få ned saksbehandlingstiden både ved
politikamrene og domstolene, er en meget høyt prioritert oppgave.
I tillegg til omdisponering av 20 mill. kroner
fra øremerkede miljøtiltak til politiets frie
driftsmidler, viser disse medlemmer til Høyres
alternative budsjett som økte bevilgningene til politiet
med ytterligere 80 mill. kroner. Til sammen gir dette 100 mill.
kroner for styrking av kapasiteten hos politijuristene og aktiv utrykningsinnsats
når innbyggerne rammes av kriminelle handlinger. Disse
midlene var ønsket fordelt med 80 mill. kroner til det
ordinære politibudsjettet og 20 mill. kroner til Oslo politidistrikt.
Disse medlemmer forventer imidlertid
også at det kan oppnås betydelige effektivitetsgevinster
i politiet både gjennom den varslede meldingen om endring av
politidistriktsgrensene, og ved å tilføre det
enkelte kammer større disposisjonsrett over egne midler
mellom stillinger/stillingskategorier, og mellom faste
og frie driftsmidler. Med knappe midler blir det dessuten svært
viktig å prioritere de viktigste oppgavene først, særlig
der liv og helse eller hjem og privat eiendom er utsatt. Dette er
avgjørende for publikums tillit og støtte til
politiet.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Gebyrer | 153 960 000 | 166 060 000 (+7,9%) |
3 | Salgsinntekter | 7 035 000 | 7 246 000 (+3,0%) |
4 | Gebyrer –
vaktselskap | 187 000 | 193 000 (+3,2%) |
| Sum | 161 182
000 | 173 499
000 (+7,6%) |
Komiteen ber Regjeringen evaluere
ordningen med egne pass for barn, herunder størrelsen på passgebyret.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til budsjettavtalen som er inngått mellom disse partier
samt Venstre, og foreslår å øke kap.
3440 Politi- og lensmannsetaten post 1 Gebyrer med 29,3 mill. kroner
etter økning av passgebyret fra 3/5 rettsgebyr
til 3/4 rettsgebyr med virkning fra 1. februar 2001.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre finner det svært uheldig å finansiere
nye advokatsalærer for forsvarsadvokatene ved å øke
passgebyrene fra 360 til 490 kroner for vanlige folk. Disse
medlemmer minner om at passgebyrene kun er ment å dekke
kostnadene ved utstedelse av pass. Nå er gebyrene så høye
at dette har blitt en ren særskatt som anvendes til å finansiere
helt andre formål. Disse medlemmer er sterkt
kritisk til en slik utvikling, og minner om at retten til å få utstedt
sitt eget pass er fundamental for enhver borger og skal ikke avhenge
av den enkeltes lommebok.
De nye passgebyrene er en betydelig ekstraskatt
som er i strid med prinsippet om selvfinansiering knyttet til gebyrinnkreving
for offentlige tjenester. Disse medlemmer kan selvsagt
ikke støtte en slik gebyrøkning, og har innenfor
den ramme for justisbudsjettet som budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet
og sentrumspartiene gir, alternative forslag til inndekning av disse
midlene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet under behandlingen av Budsjett-innst.
S. I (2000-2001 ) foreslo en reduksjon av gebyrinntektene med 50
mill. kroner. Denne reduksjonen av inntektene var tenkt brukt til å redusere
våpengebyrene og gjeninnføre de gebyrsatsene som
eksisterte før den betydelige økningen som ble
vedtatt i forbindelse med fjorårets budsjett.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp.
nr. 1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 942 900 000 | 1 012 894 000 (+7,4%) |
21 | Spesielle
driftsutgifter | 12 000 000 | 16 606 000 (+38,4%) |
| Sum | 954 900
000 | 1 029
500 000 (+7,8%) |
Komiteen peker på at
Oslo som storby og hovedstad har særskilte utfordringer
når det gjelder bekjempelse av kriminalitet og vil spesielt
peke på organisert kriminalitet, bekjempelse av vold og
gjengkriminalitet. Komiteen slutter seg til de tiltak
og mål som beskrives for politidistriktets innsats på de
ulike kriminalitetsområdene i Oslo.
Komiteen viser til at Oslo politidistrikt
fikk 80 nye polititjenestemannsstillinger sommeren 2000, og merker
seg at uniformert ordenstjeneste er spesielt prioritert ved tildeling
av nye stillinger. Komiteen støtter politidistriktets
arbeid med å sikre tilstedeværelse av politi til
tider og på steder når det erfaringsmessig er størst
behov for dem.
Komiteen viser til at prøveprosjektet
med videoovervåking nå evalueres ved Politihøgskolen. Komiteen merker
seg at departementet mener det med utgangspunkt i dette prosjektet
også kan bli aktuelt å ta i bruk videoovervåking
i andre politidistrikt. Komiteen støtter
at videoprosjektet i Oslo videreføres.
Komiteen registerer at Oslopolitiets
landsomfattende oppgaver og de spesielle hovedstadsoppgavene i 1999
utgjorde ca. 170 faste årsverk og driftskostnader på ca.
40 mill. kroner.
Komiteen tar til etterretning
at planleggingsprosessen for en ny Grünerløkka
politistasjon på Carl Berners plass ikke er avsluttet.
Komiteen har merket seg innspill
fra Oslo politiforening om kraftig økning i antall bevæpnede
(skarpe) oppdrag, uten tilsvarende muligheter til betryggende skyteopplæring. Komiteen har
merket seg at det i Oslo er over 400 skarpe oppdrag i året,
dvs. mer en ett pr. dag, og at hele 600 politifolk i Oslo bevæpner
seg regelmessig mens hele 1 200 kan regne med å måtte bevæpne
seg. Komiteen mener det er avgjørende både
for politifolkenes og omgivelsenes sikkerhet at betryggende og regelmessig
skyteopplæring kan gis denne gruppen polititjenestemenn.
Komiteen har merket seg at det
i Oslo ikke finnes innendørs skytebane, og at skytetreningen
i dag må foregå utendørs og med bare
halvparten av det timetall som er anbefalt. Komiteen ber
departementet finne en løsning på dette problemet,
f.eks. ved at det bygges eller inngås langsiktige leiekontrakter
om skytebane for å avhjelpe dagens uheldige situasjon. Komiteen ber
departementet vurdere ulike alternativer for innendørs
skytetrening, herunder en vurdering av muligheten for samlokalisering
med fotballhall på Hasle.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de samme problemene som gjelder for politiet i resten av
landet, med mangel på midler til å dekke variable
kostnader og for dårlig bemanning både av polititjenestemenn,
kontorfunksjonærer og jurister, også gjelder for
Oslo politidistrikt. Det vises derfor til merknadene under kap.
440 ovenfor. Disse medlemmer minner om at Fremskrittspartiet
i forbindelse med behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2000-2001)
foreslo en økning av driftsmidlene til Oslo politidistrikt
med 50 mill. kroner utover Regjeringens forslag, samt en økning
av investeringsmidlene med 10 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt alternative statsbudsjett som ville gitt 100 mill. kroner
mer til politiet i form av frie driftsmidler og økt kapasitet
blant politijuristene. Av disse midlene var 80 mill. kroner ønsket
fordelt til det ordinære politibudsjettet, mens 20 mill.
kroner ønskes avsatt til politibudsjettet i Oslo.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 152 436 000 | 158 196 000 (+3,8%) |
| Sum | 152 436
000 | 158 196
000 (+3,8%) |
Komiteen har merket seg at grunnutdanningen ved
Politihøgskolen gir et bredt og solid grunnlag for generalisten
i politiet, mens etter- og videreutdannelsen gir muligheter for å ajourføre,
videreutvikle og utvide kompetansen innen forskjellige fagområder
og ledelse. Komiteen har også merket seg
at det er satt i gang et arbeid for å utrede oppdragsvirksomhet
ved Politihøgskolen med det mål å gjøre
det mulig å opprettholde en faglig solid stab selv ved
eventuelle endringer i studenttallet.
Komiteen viser til at det i perioden
2000-2003 uteksamineres 550 flere studenter enn det man forventer å ha
stillinger til, selv etter at det er tatt hensyn til en antatt avgang
av 370 tjenestemenn i perioden. Komiteen viser videre
til at Justisdepartementet fastsetter antall studenter til grunnutdanningen
med det utgangspunkt å sørge for at politiet tilføres
tilstrekkelig og kompetent arbeidskraft. Komiteen viser
i denne sammenheng til at våren 2000 ble det første
kullet uteksaminert fra avdelingen i Bodø, og at departementet
så snart det er faglig relevant vil gjennomføre
en evaluering for å se om resultatene av satsingen samsvarer
med premissene for å opprette avdelingen. Komiteen legger
også i denne forbindelse særlig vekt på rekrutteringen
av polititjenestemenn over hele landet.
Komiteen har merket seg at en
arbeidsgruppe har utredet behovet for en politifaglig utdannelse
på hovedfagsnivå og at denne arbeidsgruppen anbefaler
at det etableres et masterstudium i sammenheng med skolens forsknings-
og utviklingsarbeid. Komiteen er positive til departementets
forslag for et slikt studium hvor det blant skal legges vekt på nasjonalt
og internasjonalt politisamarbeid.
Komiteen forutsetter at Regjeringen
i Revidert nasjonalbudsjett 2001 kommer tilbake til Stortinget med
en oppdatert vurdering av jobbmulighetene for det siste store avgangskull
på Politihøgskolen, herunder en tilbakemelding
om situasjonen for ubesatte stillinger og rekrutteringssituasjonen
i politidistriktene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det de to siste årene er bevilget ekstra midler
i forbindelse med revidering av statsbudsjettet til å sikre
at samtlige avgangselever ved Politihøgskolen har kunnet
skaffe seg jobb innen politietaten. Disse medlemmer mener
at det vil være urimelig dersom det ikke gjøres
også neste år, fortrinnsvis ved at det bevilges
tilstrekkelig med midler allerede i forbindelse med det ordinære
budsjettet. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
i forbindelse med Budsjett-innst. S. I (2000-2001) foreslo en økning
av driftsbudsjettet til politiet med i alt 290 mill. kroner, fordelt
mellom Oslo politidistrikt og de øvrige politidistriktene.
Av disse midlene var 60 mill. kroner tenkt brukt til å sikre
jobb fra høsten 2001 for 240 politihøgskolestudenter.
Resten av avgangsstudentene vil kunne få jobb som resultat
av naturlig avgang innen politietaten.
Disse medlemmer viser videre
til at Politihøgskolen driver et viktig forskningsarbeid
som bør tilføres flere midler. I forbindelse med
behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2000-2001) foreslo Fremskrittspartiet
derfor å øke bevilgningene til skolen med 5 mill.
kroner.
Innenfor de uansvarlig lave rammene for justissektoren
som stortingsflertallet har vedtatt, vil disse medlemmer foreslå å øke
kap. 442 Politihøgskolen post 1 Driftsutgifter med 1 mill.
kroner.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1,
forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 5 300 000 | 5 036 000 (-5,0%) |
70 | Erstatninger | 1 700 000 | 4 120 000 (+142,4%) |
| Sum | 7 000
000 | 9 156
000 (+30,8%) |
Komiteen viser til at Stortinget
i mars 1999 vedtok en midlertidig lov om begrenset innsyn i overvåkingspolitiets
arkiver og registre, som åpner for å søke om
begrenset innsyn og om erstatning. Komiteen konstaterer
at bevilgningene under dette kapitlet er nødvendige for å følge
opp lovvedtaket.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til budsjettavtalen som er inngått mellom disse partier
samt Venstre, og foreslår å redusere kap. 443
Oppfølging av innsynsloven post 1 Driftsutgifter med 0,5
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at disse medlemmer stemte
imot innsynsloven da den ble vedtatt, og at disse medlemmer foreslo å oppheve
loven i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2000.
Disse medlemmer finner det lite
naturlig å fremme tilsvarende forslag i år ettersom
ordningen nå er etablert og behandlingen av søknader
om innsyn pågår.
Innenfor de rammene for justissektoren som stortingsflertallet
har vedtatt, vil komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
i likhet med komiteens flertall, foreslå å redusere
kap. 443 Oppfølging av innsynsloven post 1 Driftsutgifter
med 0,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til regnskapstallene i 1999 og til Høyres alternative budsjett
som reduserte dette budsjettkapitlet med 8 mill. kroner.
Disse medlemmer vil la driften
fortsette med om lag samme omfang som i fjor (1999), og ønsker
at de vanlige erstatningsreglene kommer til anvendelse for mennesker
som har lidd urimelig overlast som følge av ulovlig overvåkning.
Dette er mulig uten å åpne for innsyn.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1,
forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 61 581 000 | 65 465 000 (+6,3%) |
| Sum | 61 581
000 | 65 465
000 (+6,3%) |
Komiteen er enig i at hovedmålet
for påtalemyndighetens virksomhet må være å få redusert
kriminaliteten i Norge, og at Riksadvokaten og statsadvokatene gjennom
sin fagledelse skal gjøre sitt for at så skal
skje.
For komiteen er det viktig at
etableringen av Politidirektoratet ikke gjør noen endring
i det tosporede system, slik at ansvaret for fagledelsen av straffesakbehandlingen
i politiet fortsatt ligger hos Riksadvokaten og statsadvokatene. Komiteen er
tilfreds med at det legges vekt på å etablere
gode rutiner for samarbeidet mellom Riksadvokaten og Politidirektoratet,
og mellom direktoratet og statsadvokatene. For komiteen er
det også viktig at det fortsatt er et godt samarbeid mellom
departementet og Riksadvokaten.
Komiteen er fornøyd
med at målene for straffesaksbehandlingen ved Riksadvokatembedet
og statsadvokatembedene er høy kvalitet, kort sakbehandlingstid
og adekvat reaksjon. Komiteen registrer med tilfredshet
at tidsfristene for saksbehandlingstid synes å være
realistiske.
Komiteen er enig med Riksadvokaten
i at det settes spesielt søkelys på reaksjonspraksisen
når det gjelder drap, trusler og vold mot vitner og andre
aktører i straffesaker, alvorlige sedlighetsforbrytelser
og omfattende og gjentatt vinningskriminalitet. Komiteen vil i
likhet med Riksadvokaten sette fokus på at kriminalitet
ikke skal lønne seg, og at inndragningsreglene blir aktivt
brukt slik at gjerningspersonen fratas utbytte av straffbare handlinger.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1,
forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 3 758 000 | 3 948 000 (+5,1%) |
| Sum | 3 758
000 | 3 948
000 (+5,1%) |
Komiteen er enig i at for å oppnå en
effektiv håndhevelse av disiplinærsaker, er det
viktig at klager på refselser ikke medfører unødvendige
forsinkelser.
I straffesaker går det fortsatt vel
ett år fra den straffbare handling er begått til
pådømmelse og soning. Denne tiden bør
reduseres, selv om de endringer i straffeprosessloven som ble satt
i kraft i 1997 har gitt en viss reduksjon av behandlingstiden. Komiteen imøteser
forslag til ytterligere lovendringer som er under vurdering i departementet
med tanke på videre effektivisering på dette området.
Krigsoppsetningen til den militære
påtalemyndighet har ikke blitt utviklet i samsvar med de
endringer som har skjedd med hensyn til Forsvarets organisasjon
og oppgaver.
Komiteen tar til etterretning
at departementet, med grunnlag i en innstilling fra en arbeidsgruppe,
vil vurdere en ny og mer fleksibel struktur tilpasset den sikkerhetspolitiske
situasjon.
Post | Formål: | Vedtatt budsjett 2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 3 520 000 | 3 727 000 (+5,9%) |
| Sum | 3 520
000 | 3 727
000 (+5,9%) |
Komiteen viser til at stillingen
som grensekommissær er en åremålstilling
over tre år med anledning til tre års forlengelse.
Grensekommissæren har som hovedoppgave å overholde
grenseavtalen med Russland i samarbeid med Garnisonen i Sør-Varanger. Dette
skjer i praksis ved at militært personell har kontinuerlig
oppsyn med hele grensestrekningen mellom Norge og Russland, mens
eventuelle grensekrenkelser skal rapporteres gjennom grensekommissæren
eller politiet. Komiteen viser til at grensekommissæren er
bindeleddet til landets øvrige myndigheter når
det gjelder forholdene langs grensen, også i forhold hvor politiet
er involvert, slik som ved grensekrenkelser, andre straffbare handlinger
og ved overlevering av utviste personer.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 231 031 000 | 231 510 000 (+0,2%) |
| Sum | 231 031
000 | 231 510
000 (+0,2%) |
Komiteen er enig med departementet
i at hvis siviltjenesten skal fylle sin hovedfunksjon, er det viktig
at flest mulig av mannskapene gjør sin sivile verneplikt
uten unødvendig ventetid og noenlunde samtidig med sine
jevnaldrende vernepliktige i Forsvaret. Det er derfor etter komiteens mening
en hovedutfordring å gjennomføre effektiviseringstiltak
som innenfor de gjeldende budsjettmessige rammer kan bidra til å redusere
køen av sivile vernepliktige som venter på å få avtjene
siviltjeneste.
Komiteen konstaterer at overgang
til egenerklæringssystem fra 1. januar 2000 så langt
ikke har resultert i den forventede økning i søkertallet.
Tall fra Vernepliktsverket til og med juli måned 2000 viser
en reduksjon i antall søknader om fritak fra militærtjeneste
på 23,7 pst. fra samme periode i 1999. Komiteen har
merket seg at de foreløpige erfaringer fortsatt gir et
for spinkelt grunnlag for slutninger om den fremtidige utvikling
av søkermassen.
Komiteen tar til etterretning
at i forbindelse med arbeidet med å omlegge tjenestens
innhold og å innrette tjenesten i avgrensede sektorer,
har Justisdepartementet iverksatt forsøksvirksomhet for å utvikle
nye tjenesteformer. Spesielt har man ønsket å finne
frem til arbeidsformer som gjør det mulig å sette
sivile vernepliktige inn i volds- og konfliktforebyggende tjeneste blant
unge.
Komiteen er tilfreds med at Forskolen
for de sivile vernepliktige i en prøveperiode har lagt
om kursene, slik at flere mannskaper gjennomgår forskoleundervisningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det på kap. 450 Sivile vernepliktige ligger en årlig
kostnad til grunn på hele 231,5 mill. kroner, og en produksjon
på 1 850 mannskapsårsverk.
Det er forventet flere innvilgede søknader
om fritak for militærtjeneste. Dette fører til
en kø av mannskaper som venter på avtjening av
siviltjeneste. Mange av tjenesteoppdragene går til "kultur-
og fredsskapende" arbeid. Disse medlemmer har som
klart mål at flere av mannskapene skal ut i militær
tjeneste og reduserer som følge av dette utgiftene i sitt
alternative budsjettforslag.
Innenfor de rammene for justissektoren som stortingsflertallet
har vedtatt, vil disse medlemmer foreslå å redusere
kap. 450 Sivile vernepliktige post 1 Driftsutgifter med 31,5 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres motstand mot å lette adgangen til å velge
sivil verneplikt fremfor militærtjeneste, med den følge
dette får for utgiftene til sivil verneplikt. Disse
medlemmer viser til at Høyre advarte mot egenmeldingssystemet
i Innst. O. nr. 23 (1998-1999). Disse medlemmer viser
til Høyres alternative statsbudsjett som reduserte dette
kapitlet med 10 mill. kroner.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp.
nr. 1 m/Tillegg nr. 2, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 30 916 000 | 32 056 000 (+3,7%) |
21 | Spesielle driftsutgifter | 5 059 000 | 5 111 000 (+1,0%) |
22 | Søk etter omkomne
på havet, kan overføres,
(jf. kap. 440 post 22) | 8 000 000 | 0 |
45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 7 069 000 | 7 000 000 (-1,0%) |
71 | Tilskudd til frivillige
organisasjoner i redningstjenesten | 4 500 000 | 4 500 000 (0%) |
72 | Tilskudd til
nød- og sikkerhetstjenesten ved kystradioene | 53 456 000 | 55 060 000 (+3,0%) |
| Sum | 109 000
000 | 103 727
000 (-4,8%) |
Komiteen er tilfreds med at departementet
vil igangsette et arbeid for å gjennomgå landets
operative rednings- og beredskapsressurser. Det innebærer
en kritisk gjennomgang av dagens ansvars- og oppgavefordeling, organisering
og ressursbruk.
Komiteen viser til brev fra justisministeren
til komiteen av 15. november 2000, der det fremgår at Regjeringen
tar sikte på å fremlegge en stortingsmelding om
redningshelikoptertjenesten innen 1. mai 2001.
Komiteen er videre tilfreds med
at den norske redningstjeneste deltar i et omfattende internasjonalt
samarbeid. Norge er blant annet part i en rekke internasjonale overenskomster
og bi- og multilaterale avtaler, herunder det nordiske redningstjenestesamarbeidet, NORDRED.
NORDRED bygger på en rammeavtale fra 1989 mellom Danmark,
Finland, Norge og Sverige om samarbeid over territorialgrensene
for å hindre eller begrense skader på mennesker,
eiendom eller miljøet ved ulykkeshendelser.
Komiteen er kjent med at departementet
i 1999 inngikk en sjøredningsavtale med Danmark, som bl.a. angir
en ny felles fly- og sjøredningsgrense mellom Danmark og
Norge. En liknende avtale ble sluttforhandlet med Sverige høsten
2000. En bilateral avtale med finske myndigheter om kryssing av
riksgrensen for militære styrker i forbindelse med redningsaksjoner
vil trolig blir inngått i løpet av 2001.
Komiteen ser positivt på at
det, basert på en sjøredningsavtale mellom Norge
og Russland, årlig blir gjennomført redningsøvelser
med Russland. Russland har tatt initiativ til å utvikle
samarbeidet til også å gjelde redning og andre
katastrofelignende hendelser på fastlandet, bl.a. med bruk
av ressurser fra sivilforsvaret. Norske myndigheter har stilt seg
positive til å inngå en slik avtale.
I 1998 ble det nedsatt et utvalg for å se
på problemstillinger vedrørende søk etter
omkomne på havet, i innsjøer og vassdrag. Utvalget
overleverte sin innstilling til Justisdepartementet i form av NOU
1999:16. Komiteen viser til vedtak fra en enstemmig
komité i Innst. S. nr. 104 (1997-1998).
Justisdepartementet har etablert en ordning
for søk etter omkomne. Tiltaket har til hensikt å være
en rettferdig og verdig ordning for søk etter omkomne på havet,
i innsjøer og vassdrag.
Politiet har i dag ansvaret for søk
etter omkomne på land, i innsjøer og vassdrag
m.v. Komiteen er kjent med og tar til etterretning
at departementet i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 2 (2000-2001) uttrykker
at behovet for en helhetlig ansvarsplassering taler for at også ansvaret for
søk etter omkomne til sjøs bør legges
til politiet, jf. også i denne forbindelse politiets plikt
til å ta hånd om lik, underrettelsesplikt overfor
pårørende, samt etterforskning av straffbare forhold
og ulykker. Komiteen tar til etterretning at Regjeringen,
etter en samlet vurdering, har besluttet at ansvaret for søk
etter omkomne på havet i sin helhet skal legges til politiet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å styrke
kapitlet og viser til at Fremskrittspartiet foreslo en økning
i sitt alternative budsjettforslag med 30 mill. kroner.
Det er verd å merke seg den store innsats
og dugnadsånden som enkeltpersoner og frivillige organisasjoner
nedlegger til fordel for alle typer redningsaksjoner på sjø og
land. Tjenesten er derfor unik i internasjonal sammenheng, basert
på norske tradisjoner og infrastruktur.
Disse medlemmer ønsker å utvide
ressursene til redningstjenesten i form av tilstrekkelig bemanning
på våre redningshelikoptre langs kysten.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 10 000 000 | 0 |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 10 000 000 | 0 |
| Sum | 20 000
000 | 0 |
Komiteen viser til at Statens
Lotteritilsyn og Lotterinemnda fra 1. januar 2001 blir overført
til Kulturdepartementet og at kap. 464 Statens Lotteritilsyn er endret
til kap. 305 som omtales under Kulturdepartementets budsjett. Komiteen viser
for øvrig til Ot.prp. nr. 49 (1999-2000) og Innst. O. nr.
12 (2000-2001) Om lov om endringer i lov av 24. februar 1995 nr.
11 om lotterier m.v.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 265 308 000 | 288 687 000 (+8,8%) |
| Sum | 265 308
000 | 288 687
000 (+8,8%) |
Komiteen viser til at kapitlet
dekker salær og reiseutgifter til advokater og sakkyndige
i straffesaker, samt aktor i militære straffesaker. I tillegg
omfattes bl.a. utgifter til tolker og sakkyndige i straffesaker.
Komiteen viser til at Regjeringen
foreslår at det skal innføres merverdiavgift på advokattjenester
med virkning fra andre halvår neste år. Det betyr
blant annet en merutgift på Justisdepartementets budsjett,
særlig under kap. 466 og kap. 470. Samlet er det innarbeidet en
kompensasjon på ca. 78 mill. kroner på Justisdepartementets
budsjett som følge av merverdiavgiftsreformen.
Den offentlige salærsatsen er pr. i
dag 640 kroner og det foreslås i proposisjonen at satsen
heves med 40 kroner fra 1. juli 2001 og med 35 kroner fra 1. desember
2001.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til budsjettavtalen som er inngått mellom disse partier
samt Venstre, og foreslår å øke kap.
466 Advokatutgifter m.m. post 1 Driftsutgifter med 31 mill. kroner.
Dette vil bety en opptrapping av advokatsalærene med 40
kroner fra 1. januar 2001 og med 35 kroner fra 1. juli 2001 i tråd
med tidligere fastsatt opptrappingsplan.
Flertallet viser til at i budsjettavtalen
er den foreslåtte bevilgning som følge av økningen
av advokatsalærer i sin helhet postert under kap. 466 post
1. Utgiftene til advokatsalærer er imidlertid fordelt på en
rekke kapitler under både Justisdepartementets og Kommunal-
og regionaldepartementets budsjetter. Flertallet vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget samtykker i at Justisdepartementet,
i samråd med Kommunal- og regionaldepartementet, fordeler
31 mill. kroner under kap. 466 Advokatutgifter m.m. post 1 Driftsutgifter
til dekning av økte advokatsalærer til berørte
kapitler og poster. Stortinget orienteres om endelig fordeling på kapittel
og post senest i forbindelse med fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett
2001."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at budsjettforliket mellom
Arbeiderpartiet og sentrumspartiene har ført til enighet
om å øke advokatsalærene i tråd
med opprinnelig opptrappingsplan fra den forrige regjeringen. Disse
medlemmer er tilfreds med at det etter at statsbudsjettet
ble lagt frem har vært vilje til å få en løsning,
men er sterkt kritisk til måten dette er finansiert på gjennom
budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene. I realiteten
er hele økningen finansiert uten å tilføre
justissektoren tilstrekkelig friske midler, men gjennom kraftig
skatteøkning på vanlige folk gjennom heving av
passgebyrene.
Innenfor de uansvarlig lave rammene for justissektoren
som stortingsflertallet har vedtatt, vil komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet foreslå å øke
kap. 466 Advokatutgifter m.m. post 1 Driftsutgifter med 20 mill.
kroner. Dette vil gi en raskere opptrapping av salærsatsene
for advokater enn det Regjeringen la opp til i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
i sitt alternative rammeforslag i justiskomiteens budsjettinnstilling
støtte økningen i advokatsalærene, men finne
alternativ inndekning innenfor justisrammen slik at kostnadene ikke
veltes over på vanlige familier som rettmessig ønsker å få utstedt
sine pass.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 4 359 000 | 3 056 000 (-29,9%) |
| Sum | 4 359
000 | 3 056
000 (-29,9%) |
Komiteen viser til at publikasjonen
informerer om kunngjøringer av lover, forskrifter og andre
vedtak. Utgivelsene er i papirutgave og på Lovdatas internettsider.
Antall utgivelser er relatert til antall nye regler.
Komiteen har merket seg at det
skal innføres betaling for abonnement på papirutgaven,
og komiteen mener at betalingen ikke bør
overstige de faktiske utgifter for trykking og distribusjon.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 3 084 000 | 3 906 000 (+26,7%) |
70 | Fri sakførsel | 155 497 000 | 197 012 000 (+26,7%) |
71 | Fritt rettsråd | 97 153 000 | 121 387 000 (+24,9%) |
72 | Tilskudd til
spesielle rettshjelptiltak | 14 688 000 | 15 129 000 (+3,0%) |
| Sum | 270 422
000 | 337 434
000 (+24,8%) |
Komiteen viser til komiteens
og de forskjellige partienes synspunkter gjengitt i Innst. S. nr.
181 (1999-2000) om fri rettshjelp.
Komiteen viser til at Stortingets
vedtak om å innføre merverdiavgift på advokattjenester
vil gjøre det dyrere for privatpersoner å gjøre
bruk av rettsvesenet, og er derfor fornøyd med at Regjeringen
forsøker å redusere skadevirkningene av dette
vedtaket ved å foreslå en økning av inntektsgrensene. Komiteen er enig
i at en slik oppjustering av inntektsgrensene er nødvendig.
Komiteen er fornøyd
med at Justisdepartementet har bistått Sosial- og helsedepartementet
i forbindelse med oppstart av prøveprosjekter med rettshjelp
til funksjonshemmede.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til budsjettavtalen som er inngått mellom disse partier
samt Venstre, og foreslår å øke kap.
470 Fri rettshjelp post 72 Tilskudd til spesielle rettshjelpstiltak,
med 2 mill. kroner til studentrettshjelpstiltakene.
Innenfor de uansvarlig lave rammene for justissektoren
som stortingsflertallet har vedtatt, vil komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet foreslå å øke
kap. 470 Fri rettshjelp post 72 Tilskudd til spesielle rettshjelpstiltak
med 3 mill. kroner. Disse medlemmer mener jusstudentenes
rettsinformasjon er en viktig bidragsyter av hjelpetiltak for dem
som ikke har økonomi til selv å betale for juridisk
bistand.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett og forslaget om en økning
av støtten til studentrettshjelpen på kap. 470 post
72 med 2 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å redusere
post 71 med 2,5 mill. kroner idet disse medlemmer viser til
at Regjeringen har øket bevilgningen med dette beløpet
til dekning av økte utgifter i forbindelse med den nye
utlendingsnemnden. Disse medlemmer ønsker å oppheve
ordningen med en egen utlendningsnemnd.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 718 000 | 722 000 (+0,6%) |
70 | Erstatning til voldsofre | 35 000 000 | 41 640 000 (+19,0%) |
71 | Erstatningsansvar
m.m. | 68 000 000 | 70 040 000 (+3,0%) |
| Sum | 103 718
000 | 112 402
000 (+8,4%) |
Komiteen har merket seg at det
er fremmet en odelstingsproposisjon der det foreslås å lovfeste
voldsoffererstatningsordningen samt å øke den
maksimale erstatningsutbetalingen fra 200 000 kroner til 1 mill. kroner
pr. skadetilfelle, jf. Ot.prp. nr. 4 (2000-2001). Komiteen viser
til at det er lagt inn midler i budsjettet for 2001 med halvårsvirkning
pga. denne økningen.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp. nr.
1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 2 649 000 | 2 693 000 (+1,7%) |
60 | Overføringer
til kommunene | 24 700 000 | 24 700 000 (0%) |
| Sum | 27 349
000 | 27 393
000 (+0,2%) |
Komiteen har spesielt merket
seg at departementet vil følge opp konfliktråd
med lang saksbehandlingstid, og er enig i målsettingen
om 3 ukers behandlingstid fra saken oversendes fra påtalemyndigheten
til megling er avsluttet. Komiteen ber om en tilbakemelding
i neste års statsbudsjett om hva den faktiske behandlingstiden
er ved de ulike konfliktrådene rundt om i landet.
Komiteen er tilfreds med at man
får et 3-årig prøveprosjekt med megling
mellom ofre og straffedømte i alvorlige straffesaker, og
med at videreutviklingen knyttes til fornyelse og kvalitetssikring
av megleropplæringen, samt fortsatt deltakelse i skolemeglingsprogram
på grunnskole og i videregående opplæring.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 | St.prp.
nr. 1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 29 369 000 | 27 000 000 (-8,1%) |
21 | Spesielle
driftsutgifter | 20 948 000 | 27 730 000 (+32,4%) |
| Sum | 50 317
000 | 54 730
000 (+8,8%) |
Komiteen er tilfreds med at Justisdepartementet følger
utgiftsutviklingen på post 1 nøye, både
som en følge av den nye aksjeloven og endringer i konkursloven. Komiteen har
spesielt merket seg at en som planlagt greier å redusere
utgiftene i tilknytting til aksjeloven.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til budsjettavtalen som er inngått mellom disse partier
samt Venstre, og foreslår å redusere kap. 475
Bobehandling post 1 Driftsutgifter med 9 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknadene under dette kapitlet i de siste tre årenes
budsjettinnstillinger fra justiskomiteen der disse medlemmer argumenterer
for hvorfor Fremskrittspartiet ikke støtter videre fullmakter
eller bevilgninger til å dekke utgifter i forbindelse med
bobehandlingen av Anders Jahres dødsbo. Disse medlemmer vurderer
mulighetene for at staten kan få tilbake pengebeløp
som overstiger de beløpene som blir brukt til rettssaker
som svært små. Det meste av de bevilgede midlene
vil gå til å holde norske advokater med arbeid
og inntekter. Disse medlemmer går imot ytterligere
fullmakter og pengebevilgninger, og Fremskrittspartiet foreslo derfor
i forbindelse med behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2000-2001) å redusere
kapitlet med 23 mill. kroner.
Innenfor de rammene for justissektoren som stortingsflertallet
har vedtatt, vil disse medlemmer foreslå å redusere
kap. 475 Bobehandling post 1 Driftsutgifter med 9 mill. kroner og
post 21 Spesielle driftsutgifter med 23 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett som innebærer
en reduksjon av kap. 475 Bobehandling post 1 Driftsutgifter med
9 mill. kroner.
Disse medlemmer har i flere år
vært kritisk til de betydelige ressurser som er brukt fra
statens side for å føre sak mot Anders Jahres
dødsbo, og at disse medlemmer har etterlyst
oversikt over mulig økonomisk resultat i forhold til de
vesentlige beløp som allerede er brukt.
Post | Formål: | Vedtatt
budsjett 2000 (kap. 463) | St.prp.
nr. 1, forslag 2001 |
1 | Driftsutgifter | 15 453 000 | 18 413 000 |
| Sum | 15 453
000 | 18 413
000 (+19,1%) |
Komiteen har merket seg at det
administrative ansvaret for Datatilsynet overføres til
Arbeids- og administrasjonsdepartementet fra 1. januar 2001.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 22 (2000-2001) om Årsmeldingen for Datatilsynet 1999,
hvor aktuelle saker er kommentert. For øvrig peker komiteen på at ny
lov om behandling av personopplysninger som trer i kraft fra 1.
januar 2001, vil ha vesentlig betydning for Datatilsynets organisasjon
og arbeidsoppgaver.
Komiteen mener det er viktig
at saksbehandlingstiden i Datatilsynet holdes kortest mulig, og
at en saksbehandlingstid på seks uker for kurante saker
synes akseptabel.
Komiteen har merket seg at bemanningen
i Datatilsynet pr. 1. mars 2000 tilsvarte 23 årsverk.
Komiteen har også merket
seg at økningen i driftsutgifter med 5 mill. kroner for
2001 skyldes innføring av ny personopplysningslov samt
opprettelse av klagenemnd med sekretariat.