Spørsmål
1
Hvilke vurderinger ligger til grunn for bevilgningsforslaget
til politi- og lensmannsetaten i St prp nr 1 (1999-2000) når
det gjelder forholdet mellom frie variable driftsmidler og faste
kostnader?
Svar:
Departementet antar at spørsmålet
gjelder for St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Fra og med 2001-budsjettet er rammebudsjettering innført
som prinsipp for hele politi- og lensmannsetaten. Som følge
av dette er skillet mellom faste og variable midler opphevet. Omleggingen
er omtalt i St.prp. nr. 61 (1999-2000) og begrunnet og redegjort
for i St.prp. nr. 1 (2000-2001), side 91. Rammebudsjettering anses
bedre egnet som virkemiddel i kombinasjon med mål- og resultatstyring,
som har vært gjeldende styringsform for etaten i noen år.
Foruten de økninger som helårseffekten
av nyopprettede stillinger og opprettelse av politidirektorat representerer,
er det lagt opp til at budsjettene til politidistriktene vil bli
videreført på om lag samme nivå som i 2000.
Spørsmål
2
Har departementet et konkret overslag over etableringskostnadene
for Politidirektoratet, og hva er anslaget for direktoratets årlige
driftsutgifter?
Svar:
Det alt vesentlige av etableringskostnadene
vil bli belastet 2000-budsjettet, hvor det er satt av ca 22 mill. kr.
Dette skal dekke drift av etableringprosjektet, lønn til
den nye ledelsen, husleie for 5 måneder, inventar og utstyr,
tilpasning av lokaler mv.
I 2001-budsjettet er det foreløpig
satt av 65-70 mill. kr til driften av direktoratet. Det er da tatt
hensyn til at ikke alle stillinger vil være fullt besatt
fra 1. januar 2001.
Spørsmål
3
UDI har overtatt ansvaret for avhør
i asylsaker, men politiet har fortsatt ansvaret for registrering,
transport og utsendelse. Hvor store midler er frigjort ved omleggingen,
og hva er kostnadene ved de oppgavene som fortsatt tilligger politiet?
Svar:
Utgiftene innen asyl- og utlendingsområdet
varierer kraftig fra år til år, bl.a. på bakgrunn
av endringer i tilstrømming av asylsøkere, asylsøkernes
sosiale og familiære situasjon og hvor mange av dem som
ikke får asyl som må ledsages av politiet ved
returreisen. De store svingningene i ressursbruken på området
har i hovedsak vært håndtert innenfor politibudsjettets
rammer de enkelte år, og blitt omdisponert til dette formålet
når det har vært påkrevet.
Selv om ressursbruken på asyl- og utlendingsområdet
ikke utgjør noen fast størrelse, har overføringen
av ansvaret for asylavhør til UDI vært anslått å frigjøre ressurser
på om lag 20 mill. kr på årsbasis. Mye
av dette er knyttet til mindre årsverksandeler som er spredt
rundt om i ulike politidistrikter. Ressursene kan derfor ikke i
sin helhet anses som fritt disponible, men politiets reduserte ansvar
på asylområdet muliggjør en økt
satsing på andre prioriterte områder innen kriminalitetsbekjempelse
og publikumsservice.
Samlet er det i St.prp. nr. 1 (2000-2001) lagt
til grunn at kostnader knyttet til oppgaver som fortsatt tilligger politiet
innen asyl- og utlendingsforvaltningen vil utgjøre om lag
80 mill. kr i 2001. Dette beløpet omfatter også
politiets utgifter i forbindelse med saksbehandling og uttransportering
på andre utlendingssaker enn asylsakene. I tillegg kommer
særskilte utgifter knyttet til asylavhør og eventuell
uttransportering av kosovoalbanere som i fjor (frem til 6. august-99)
fikk innvilget ett års kollektiv oppholdstillatelse.
Spørsmål
4
I budsjettproposisjonen omtales de viktigste
miljøtiltakene innenfor politi- og lensmannsetaten. Hvor
stor del av bevilgningen går til disse tiltakene, og hvordan er
den fordelt på formålene?
Svar:
Det blir ikke foretatt registrering av ressursbruken spesifisert
på disse miljøtiltakene og formålene.
Spørsmål
5
Hvor mange stillinger er opprettet i politi-
og lensmannsetaten i 2000, fordelt på stillingskategorier?
Svar:
I 2000 er det opprettet 388,5 stillinger i politi-
og lensmannsetaten. Kategorivis er disse fordelt med 306 stillinger
for politiutdannet personell, 32,5 kontor-/saksbehandlerstillinger,
9 juriststillinger, 4 politirevisorstillinger og 37 stillinger av
annen kategori (for eksempel grensekontrollører).
Spørsmål
6
I proposisjonen opplyses det
s. 89 at stipendordningen for politihøgskolestudenter er
evaluert. Det opplyses fra politiets organisasjoner at organisasjonene
ikke har deltatt i denne evalueringen. Hva er grunnen til dette?
Organisasjonene har gitt uttrykk for at ordningen bør opprettholdes,
og har vist til at den har gitt konkrete resultater. Hva er departementets
kommentar til dette?
Svar:
I forbindelse med etableringen av den to-årige
stipendordningen for politihøgskolestudenter ble det opplyst
at ordningen skulle evalueres fortløpende, jf. St. prp.
nr 1 (1997-1998). Siden den gang har departementet evaluert ordningen
tre ganger; i februar 1999, september 1999 og september 2000. Det
har vært antatt at politidistriktene har god kunnskap om
hvordan ordningen har fungert. Det har derfor ikke blitt vurdert som
nødvendig å ha organisasjonenes medvirkning i evalueringene.
Som kjent har tilbakemeldingene fra de aktuelle politidistrikter
stort sett vært positive og vist at stipendordningen, med
enkelte unntak, har gitt ønsket effekt. Tjenestesteder
som tidligere har hatt store problemer med å rekruttere
fagutdannede tjenestemenn har fått besatt stillinger med
nyutdannede politihøgskolestudenter på stipend.
Hvor store problemene med å rekruttere
fagutdannede tjenestemenn er vil imidlertid avhenge av bemanningssituasjonen
i etaten. Stipendordningen ble innført på en tid
da det var en underdekning av fagutdannede tjenestemenn i forhold
til ledige stillinger. I 1999 og 2000 er det opprettet stillinger
slik at det er balanse mellom fagutdannede tjenestemenn og antall
stillinger i etaten. Når neste studentkull er ferdigutdannet
i juni 2001 vil det ifølge prognosene være en
viss overdekning av fagutdannede tjenestemenn. Dette tilsier at også tjenestesteder
som tidligere har hatt problemer med å rekruttere tjenestemenn
lettere vil få besatt stillingene.
Et annet moment av betydning i denne sammenheng er
det at Politihøgskolen i Bodø ble opprettet i
1997. Det første kullet ble uteksaminert i juni-2000. I
lys av at de fleste tjenestesteder som omfattes av stipendordningen
er tjenestesteder i Nord Norge, er det grunn til å regne
med at rekrutteringssituasjonen i de tre nordligste fylker vil forbedre
seg nå når Politihøgskolens avdeling i
Bodø også har begynt å uteksaminere studenter.
Av de 67 studentene som ble uteksaminert våren 2000 har
66 fått stilling i politi- og lensmannsetaten, hvorav 46
ved politidistrikter i Nord Norge, 20 ved andre tjenestesteder,
herav 3 i Sogn politidistrikt, som også har hatt vansker
med å få stillinger besatt. I 2001 vil 72 studenter uteksamineres
fra PHS avdeling i Bodø.
Selv om stipendordningen har vist tilfredsstillende resultater
har departementet etter en samlet vurdering kommet til at det ikke
lenger er nødvendig å videreføre ordningen
for å sikre rekruttering i de vanskeligstilte politidistriktene – som
jo var formålet med tiltaket.
Spørsmål
7
Hvordan vurderer justisministeren spørsmålet
om avgiftsfritak for politiets tjenestebiler? Vil departementet
vurdere en omlegging fra leie til kjøp av statseide biler?
Svar:
Et avgiftsfritak for politiets tjenestebiler
vil ha flere sider. Det vil redusere anskaffelseskostnadene, slik
at et større antall tjenestebiler kan anskaffes eller skiftes ut.
Dette forutsetter at bevilgningen opprettholdes på dagens
nivå. Dersom den totale budsjettbalansen ikke skal svekkes,
er det imidlertid nødvendig å foreta en tilsvarende
reduksjon i politiets investeringsbudsjett. Et avgiftsfritak kan
bidra til en mer forutsigbar budsjettplanlegging for det enkelte
politidistrikt, ettersom endringer i avgiftsnivået i de årlige
budsjetter kan medføre uforutsette kostnader - spesielt
for kjøretøytyper som varebiler og minibusser.
Fra regjeringens side er det imidlertid ønskelig å ha
minst mulig unntak fra hovedreglene for avgiftsberegning.
Politiet leier i dag 675 kjøretøyer.
De årlige driftsutgifter vil bli redusert hvis et større
antall biler kjøpes isteden for å leies. Det vil
imidlertid være nødvendig med en relativt stor
og stabil økning i investeringsbudsjettene for å sikre
en planmessig utskifting av kjøretøyene. Ved å benytte
leiebiler vil de årlige driftsutgiftene ligge noe høyere,
men utgiftsnivået er forutsigbart og kjøretøyene
vil være relativt nye.
Det er i budsjettforslaget for 2001 ikke budsjettert med
en omlegging fra leie til kjøp av biler. Det er som kjent
heller ikke foreslått avgiftsfritak for politiets tjenestebiler.
Begge deler må vurderes i de årlige budsjettforslagene.
Spørsmål
8
Har departementet mulighet
til å gå inn og vurdere prisfastsettelsen ved
Statens Rettstoksikologiske Institutt, og vil det være
aktuelt å gjøre det?
Hvordan vurderer departementet
den situasjon som kan oppstå dersom de enkelte politidistrikter
ikke har økonomisk mulighet til å be om tjenester
fra Statens Rettstoksikologiske Institutt? Mener departementet det er
satt av tilstrekkelige økonomiske midler på kap
440 til at politidistriktene kan be om de undersøkelser
som er nødvendige?
Svar:
Justisdepartementet samarbeider med Sosial-
og helsedepartementet og Statens Rettstoksikologiske Institutt (SRI)
om forhold omkring de analyser og tjenester som SRI utfører
for politiet i forbindelse med straffesaker. Finansieringen av ordningen
er lagt opp slik at politiet betaler SRI for det de rekvirerer av
tjenester når det gjelder utvidede rusmiddelanalyser. Politidistriktene
er i denne sammenheng kunder hos SRI. Justisdepartementet har lagt
til grunn at de satser som gjelder for de ulike tjenester dekker
de merutgifter SRI har for å utføre tjenesten.
Justisdepartementet har derfor ikke funnet grunn til å se
nærmere på grunnlaget for SRIs prisfastsettelser.
Fra 01.01.2001 vil Politidirektoratet være
etatsleder for politidistriktene. En kritisk gjennomgang av straffesaksutgiftene
på bred basis, deriblant SRIs prising av tjenester, vil
være en oppgave for Politidirektoratet som etatsleder.
Dette vil bli fulgt opp i Justisdepartementets kommende styringsdialoger
med Politidirektoratet.
Midler til dekning av politidistriktenes utgifter
innen straffesaksbehandlingen er i sin helhet lagt inn i distriktenes
driftsbudsjetter. Disse utgiftene må derfor underlegges
budsjettmessig styring og kontroll på tilnærmet
samme måte som andre utgifter. Dette er politimesterens
ansvar, innenfor de budsjettfullmakter som gjelder. Departementet
legger til grunn at politimestrene foretar de nødvendige
avveininger i forhold til straffesakenes karakter, og at de analyser
som er påkrevet blir gjennomført.
I de tilfeller en sak er ekstraordinært
ressurskrevende, og hvor man med rimelighet ikke kan forvente at
de totale utgifter kan dekkes innenfor distriktets ordinære
budsjett, har et politidistriktet likevel anledning til å søke
departementet om delvis kompensasjon.
Spørsmål
9
Har justisministeren vurdert hvilke tiltak som
kan være aktuelle for å få mer erfarne
polititjenestemenn ut i operativ tjeneste slik at den kompetanse
disse innehar kan benyttes i forhold til å betjene publikum?
Svar:
Aktuelle tiltak for å få erfarne
polititjenestemenn og -kvinner ut i operativ tjeneste kan deles
i to kategorier:
a) tiltak som går på tjenesteordningene
m.m.
- en løsning med alternative tjenestelister
hvor erfarne polititjenestemenn og -kvinner gis anledning til å utføre
operativ og utadrettet tjeneste som ikke har så belastende
natt og -helgetjeneste som normalt ved helkontinuerlig turnustjeneste.
Dette med bakgrunn i at eldre tjenestemenn og -kvinner kan ha ønske
om mindre omfang av slik belastende tjeneste.
- innføring av felles vakttjeneste
hvor også etterforskere deltar i den utadrettede og operative
tjenesten. Slike felles vaktlister er det flere politidistrikter som
har, spesielt i helgene.
- en ordning med operativ uteleder hvor funksjonen dekkes
av tjenestemenn og -kvinner med bred erfaring fra flere tjenesteområder.
Operativ uteleder vil være leder og veileder av den operative
gatetjenesten. Oslo politidistrikt har en slik ordning.
Rotasjonsordninger kan også være
et aktuelt tiltak, dvs et system hvor tjenestemenn og -kvinner skifter mellom
ulike former for tjeneste.
b) tiltak av lønnsmessig karakter
Det kan være aktuelt å vurdere
større bruk av spesialiststillinger (spesialmedarbeider
og politispesialist) i den operative utetjenesten enn i dag. Innenfor
den enkelte stilling er det også muligheter for å bruke
de ulike lønnsalternativer og lønnsspenn som er
innebygd i lønnssystemet. Bruk av lønnssystemet
vil måtte skje i forbindelse med lønnsforhandlinger
med fagforeningene, og i forbindelse med utlysing av stillinger.
Som det framgår av ovenstående
er noen av tiltakene allerede delvis iverksatt mens andre kan være
aktuelle å vurdere nærmere. I vurderingene må det
også ses hen til de samlede konsekvenser for politi- og
lensmannsetaten og servicen overfor publikum.
Aktuelle tiltak vil bli drøftet med
Politiets Fellesforbund og andre berørte fagforeninger.
Spørsmål
10
Det ønskes statistikk
på følgende forhold, spesifisert på hvert
enkelt politidistrikt:
- Oppklaringsprosenten, brutt ned på ulike
kategorier forbrytelser.
- Hvordan oppfylles lovens målsetting
om å avhøre alle barn som er ofre i sedelighetssaker
innen 1 uke (senest 2 uker) etter anmeldelsen? Hvor lang tid bruker
de som ikke klarer fristen?
- Hva er henleggelsesprosenten
i voldtektssaker?
Svar:
a) Oppklaringsprosenten
Politietatens journal- og registreringssystem
Strasak, gir statistikker som viser oppklaringsprosent for påtaleavgjorte
saker fordelt på de enkelte kriminalitetstyper for det
enkelte politidistrikt. Slik statistikk er også utarbeidet
på landsbasis.
Utskrift av statistikkene for det enkelte politidistrikt og
landsbasis følger vedlagt. Statistikken er t.o.m. 3. kvartal
2000.
Statistikkene er utviklet som et styringsverktøy
for ledere på alle nivå innen politi/påtalemyndighet
i arbeidet med straffesaksavviklingen som interne arbeidsdokumenter.
Politiets statistikk over oppklaringsprosentene er ikke sammenfallende
med den offisielle statistikken fra Statistisk sentralbyrå,
bl.a. som følge av ulikt telletidspunkt og ulik beregningsmåte. Det
er i år opprettet en arbeidsgruppe med medlemmer fra Justisdepartementet,
riksadvokaten og Statistisk sentralbyrå som skal se nærmere
på beregning av oppklaringsprosenten og eventuelt foreslå tiltak
slik at unødige forskjeller kan unngås.
Påtaleavgjorte
saker. Oppklaringsprosent - Saksbehandlingstid t.o.m. 3. kvartal
2000 - På landsbasis
Informasjon: Statistikken viser antall påtaleavgjorte saker totalt hittil
i år, og påtaleavgjorte saker som er henholdsvis
ikke oppklart og oppklart. Kolonnen påtaleavgjort totalt
inneholder også saker avgjort med koder det ikke er rimelig
grunn til å regne med i oppklaringsprosenten. Statistikken
viser også oppklaringsprosent. Videre angis gjennomsnittlig
antall dager fra registrering til påtaleavgjørelse
for alle saker og for oppklarte saker. Delsaker teller med. Utenbys
saker (u-saker) og undersøkelsessaker teller ikke med.
| Forbrytelser |
| Påtaleavgjorte
saker | Pst. | Gjennomsn.
saksbeh.tid |
Kriminalitetstype | Totalt | Ikke oppkl. | Oppkl. | Oppkl. | Totalt | Oppkl. |
Økonomi | 7 877 | 2 258 | 4 878 | 68,3 | 266 | 290 |
Vinning | 176 524 | 134 353 | 34 032 | 20,2 | 90 | 183 |
Vold | 20 495 | 6 893 | 12 297 | 64,0 | 164 | 172 |
Sedelighet | 2 527 | 1 054 | 1 265 | 54,5 | 218 | 250 |
Narkotika | 37 709 | 3 383 | 32 144 | 90,4 | 143 | 143 |
Skadeverk | 19 589 | 13 763 | 5 244 | 27,5 | 99 | 170 |
Miljø | 96 | 29 | 53 | 64,6 | 235 | 303 |
Arbeidsmiljø | 3 | 1 | 1 | 50,0 | 1 072 | 1 162 |
Annen | 6 257 | 1 476 | 3 878 | 72,4 | 171 | 180 |
Sum/Gjennomsnitt
forbryt. | 271 077 | 163 210 | 93 792 | 36,4 | 112 | 173 |
| Forbrytelser |
| | Påtaleavgjorte
saker | Pst. | Gjennomsn. saksbeh.tid |
Politidistrikt | Totalt | Ikke oppkl. | Oppkl. | Oppkl. | Totalt | Oppkl. |
01 | Oslo politidistrikt | 63 651 | 46 297 | 15 506 | 25,0 | 94 | 214 |
02 | Halden politidistrikt | 1 527 | 707 | 753 | 51,5 | 151 | 219 |
03 | Sarpsborg politidistrikt | 4 719 | 2 555 | 1 939 | 43,1 | 134 | 170 |
04 | Fredrikstad politidistrikt | 4 594 | 2 657 | 1 775 | 40,0 | 109 | 163 |
05 | Moss politidistrikt | 3 043 | 1 558 | 1 292 | 45,3 | 108 | 152 |
06 | Follo politidistrikt | 5 500 | 3 237 | 1 991 | 38,0 | 140 | 203 |
07 | Romerike politidistrikt | 13 594 | 8 474 | 4 168 | 32,9 | 108 | 147 |
08 | Kongsvinger politidistrikt | 1 874 | 1 050 | 716 | 40,5 | 126 | 179 |
09 | Hamar politidistrikt | 3 732 | 2 105 | 1 384 | 39,6 | 84 | 129 |
10 | Østerdal politidistrikt | 2 175 | 1 450 | 670 | 31,6 | 91 | 101 |
11 | Gudbrandsdal politidistrikt | 2 475 | 1 495 | 885 | 37,1 | 89 | 117 |
12 | Vestoppland politidistrikt | 3 746 | 2 042 | 1 360 | 39,9 | 106 | 145 |
13 | Ringerike politidistrikt | 3 996 | 2 067 | 1 639 | 44,2 | 155 | 198 |
14 | Asker og Bærum politidistrikt | 8 772 | 5 221 | 3 112 | 37,3 | 99 | 146 |
15 | Drammen politidistrikt | 10 226 | 6 517 | 3 112 | 32,3 | 118 | 197 |
16 | Kongsberg politidistrikt | 2 520 | 1 340 | 1 044 | 43,7 | 105 | 114 |
17 | Nord-Jarlsberg politidistrikt | 2 914 | 1 285 | 1 524 | 54,2 | 118 | 141 |
18 | Tønsberg politidistrikt | 4 534 | 2 601 | 1 687 | 39,3 | 71 | 101 |
19 | Sandefjord politidistrikt | 3 052 | 1 720 | 1 169 | 40,4 | 83 | 102 |
20 | Larvik politidistrikt | 3 191 | 1 893 | 1 155 | 37,8 | 111 | 140 |
21 | Skien politidistrikt | 3 729 | 2 256 | 1 323 | 36,9 | 118 | 154 |
22 | Telemark politidistrikt | 3 557 | 1 816 | 1 646 | 47,5 | 106 | 124 |
23 | Notodden politidistrikt | 1 359 | 752 | 513 | 40,5 | 70 | 80 |
24 | Rjukan politidistrikt | 447 | 261 | 166 | 38,8 | 77 | 75 |
25 | Kragerø politidistrikt | 1 199 | 466 | 681 | 59,3 | 147 | 193 |
26 | Arendal politidistrikt | 6 457 | 3 763 | 2 483 | 39,7 | 92 | 121 |
27 | Kristiansand politidistrikt | 8 442 | 4 606 | 3 522 | 43,3 | 114 | 169 |
28 | Vest-Agder politidistrikt | 2 293 | 1 350 | 846 | 38,5 | 108 | 147 |
29 | Rogaland politidistrikt | 6 027 | 4 136 | 1 608 | 27,9 | 132 | 187 |
30 | Rana politidistrikt | 1 448 | 640 | 681 | 51,5 | 134 | 175 |
31 | Stavanger politidistrikt | 10 664 | 6 947 | 3 188 | 31,4 | 86 | 163 |
32 | Haugesund politidistrikt | 4 845 | 2 786 | 1 922 | 40,8 | 152 | 256 |
33 | Hardanger politidistrikt | 837 | 406 | 394 | 49,2 | 107 | 116 |
34 | Hordaland politidistrikt | 6 804 | 3 336 | 2 882 | 46,3 | 187 | 213 |
35 | Bergen politidistrikt | 13 908 | 7 630 | 5 586 | 42,2 | 145 | 200 |
36 | Sogn politidistrikt | 917 | 420 | 425 | 50,2 | 162 | 204 |
37 | Fjordane politidistrikt | 2 076 | 871 | 1 064 | 54,9 | 131 | 149 |
38 | Sunnmøre politidistrikt | 3 984 | 2 146 | 1 643 | 43,3 | 150 | 196 |
39 | Romsdal politidistrikt | 2 322 | 1 034 | 1 133 | 52,2 | 80 | 116 |
40 | Nordmøre politidistrikt | 1 872 | 1 021 | 720 | 41,3 | 125 | 178 |
41 | Uttrøndelag politidistrikt | 3 238 | 1 876 | 1 058 | 36,0 | 82 | 116 |
42 | Trondheim politidistrikt | 10 118 | 6 603 | 3 195 | 32,6 | 102 | 127 |
43 | Inntrøndelag politidistrikt | 3 158 | 1 900 | 1 048 | 35,5 | 88 | 135 |
44 | Namdal politidistrikt | 895 | 339 | 453 | 57,1 | 157 | 213 |
45 | Helgeland politidistrikt | 1 572 | 537 | 785 | 59,3 | 115 | 168 |
46 | Bodø politidistrikt | 3 377 | 1 842 | 1 362 | 42,5 | 110 | 173 |
47 | Narvik politidistrikt | 1 092 | 465 | 538 | 53,6 | 140 | 164 |
48 | Lofoten og Vesterålen politidistrikt | 1 554 | 585 | 775 | 56,9 | 164 | 232 |
49 | Senja politidistrikt | 1 745 | 841 | 711 | 45,8 | 142 | 168 |
50 | Troms politidistrikt | 6 786 | 3 212 | 2 695 | 45,6 | 129 | 207 |
51 | Vestfinnmark politidistrikt | 2 121 | 1 138 | 774 | 40,4 | 105 | 137 |
52 | Vardø politidistrikt | 466 | 186 | 194 | 51,0 | 151 | 160 |
53 | Vadsø politidistrikt | 1 001 | 529 | 411 | 43,7 | 187 | 225 |
54 | Sør-Varanger politidistrikt | 530 | 183 | 270 | 59,6 | 146 | 179 |
60 | Økokrim | 330 | 35 | 172 | 83,0 | 304 | 472 |
62 | Sysselmannen på Svalbard
| 72 | 25 | 44 | 63,7 | 57 | 60 |
Sum/Gjennomsnitt forbryt.
| 271 077 | 163 210 | 93 792 | 36,4 | 112 | 173 |
b) avhør av barn
Det er ikke tilgjengelig statistikk på området,
da avhør innen fristen ikke er et statistisk kriterium.
Noen opplysninger er imidlertid innhentet fra
Kripos. Kripos opplyser at de har bistått i ca. 15 saker, hvorav
ca. 40% er innenfor fristen og ca. 60% utenfor. I
de sakene fristen ikke er overholdt skyldes dette i følge
Kripos ofte enten taktiske etterforskningsmessige vurderinger eller
at avhør må avtales slik at det passer med flere
parter (forsvarer, bistandsadvokat, dommer). Siden det ikke foreligger
tall på dette området, og opplysninger fra Kripos
synes noe foruroligende, vil depratementet i første omgang
ta situasjonen opp med Kripos og Riksadvokaten.
c) henleggelsesprosent for voldtekt
Statistikken over ferdig etterforskede saker/påtaleavgjorte
saker viser ikke antall henlagte saker, og det finnes i dag ikke
statistikk som gjør det mulig å beregne en ren
"henleggelsesprosent". Eksisterende statistikk fra Strasak og SSB
viser kun oppklaringsprosent. I beregning av oppklaringsprosenten
regnes flere grupper henlagte saker som oppklart av politiet, eksempelvis
saker som er henlagt på grunn av tvil om gjerningsmannens
strafferettslige tilregnelighet på gjernings-tidspunktet
eller saker som er henlagt som følge av at mistenkte ikke
lenger lever. Oppklaringsprosenten for voldtektssaker var 23% i
1998 (SSB-tall).
Spørsmål
11
Justiskomiteen ba i Innst. O. nr. 92 (1999-2000)
om seksuallovbrudd om en snarlig tilbakemelding på hva departementet
kunne gjøre for å sikre bedre kompetanse på lokale
politistasjoner/lensmannskontor og hos påtalemyndigheten
når det gjaldt seksuelle overgrep. Hva kan gjøres,
og hva vil departementet gjøre for å sikre slik
kompetanse?
Spørsmål
12
I Innst. O. nr. 92 (1999-2000) ba justiskomiteen
også om en tilbakemelding på oppfølgingen
av Riksadvokatens rapport av 26. april 2000 om konkrete forbedringer
hos politi og påtalemyndighet i voldtektssaker. Hva har
blitt gjort for å følge opp dette, og hvordan
er dette fulgt opp ved de enkelte politidistrikter?
Svar:
Disse spørsmålene overlapper
hverandre i stor grad og vil derfor bli besvart under ett.
Utviklingen de senere årene viser et
behov for at yrkesgrupper i økende grad bør jobbe
sammen tverrsektorielt i arbeidet med å avdekke og etterforske
saker om seksuelle overgrep. Det er også behov for at alle innenfor
eget fagfelt tilegner seg den nødvendige kompetanse på dette
området, slik at saksbehandlingen knyttet til seksuelle
overgrep gjennomføres på en betryggende og tilfredsstillende
måte.
Som et viktig ledd i denne kompetanseoppbyggingen er
Politihøgskolen tillagt ansvaret for å ta opplæringen av
politiet på dette området inn i grunnutdanningen,
og for å videreutvikle kompetansen gjennom etterutdanning.
Etterutdanningen er styrket betydelig de senere årene,
og en rekke politimenn og -kvinner, samt noen politijurister, har
gjennomgått etterutdanningskurs. Det gjennomføres
regionale kurs (trinn I, én uke) som har pågått
flere år. På trinn II (går over tre uker)
kommer de mer erfarne etterforskerne på dette området sammen
for å utveksle erfaringer fra arbeidet med sikte på å forbedre
seg ytterligere i etterforskingen av seksuelle overgrep. På trinn
III, som er et påbyggingskurs etter at tjenestemennene
har tatt det regionale kurset og trinn II, legges det ytterligere
vekt på å forbedre kompetansen til politiet. Dette
er et kurs som ble gjennomført første gang våren
2000, og som skal fortsette neste år. Erfaringene hittil
tyder på at trinn III er meget nyttig for å heve
kompetanse til etterforskerne. Det legges her spesielt vekt på å gjennomgå vanskelige
saker man har hatt til etterforsking.
I tillegg har departementet tatt initiativ til
at Politihøgskolen skal sette i gang et kartleggings- og
forskningsprosjekt som bl.a. skal skaffe tilveie kunnskaper om
voldtektsofres møte med politiet og rettsapparatet. Prosjektet
ventes å gå over to år. Formålet
er å kartlegge problemer som lett kan oppstå i
møtene mellom ofrene og politiet, og hvilken oppfølging
ofrene kan vente seg. Departementet antar at prosjektet kan gi bedre
grunnlag for å følge opp arbeidet med kompetansehevingen
i etaten.
Riksadvokatens rapport av 26. april 2000 om
konkrete forbedringer hos politi- og påtalemyndighet i voldtektssaker
er sendt på høring. Det foreligger ennå ikke
en samlet vurdering av høringsmerknadene. I rapporten gjennomgås
også rutinene for etterforskingen og organiseringen av
den. Dette vil kunne bedre arbeidet med å legge opp bl.a.
den taktiske etterforskingen. Vedlagt rapporten følger
også en en sjekkliste til bruk for politiet i organiseringen
av etterforskingen. Denne er sendt ut til politidistriktene og vil
i seg selv bedre mulighetene til å gjennomføre
etterforskningen på en god måte.
I et brev til statsadvokatene, politimestrene,
Kripos og Politihøgskolen datert 6. juli 2000 har departementet
understreket betydningen av at mulige forbedringstiltak i rapporten
i det enkelte politidistrikt gjennomføres snarest mulig.
Dette gjelder bl.a. tiltak knyttet til organisering, ledelse og
rutiner.
Departementet har i tillegg tatt initiativ til å følge
opp andre deler av rapportens forslag forut for avsluttet høring.
Det er satt ned en arbeidsgruppe som har fått som mandat å komme
med forslag til kompetansehevende tiltak, samt forslag til hvordan
man kan forbedre organiseringen av etterforskingen. Arbeidsgruppen
har fått frist til 1. desember d.å. med å komme
med sin tilråding.
Når det gjelder spørsmålet
om regionale etterforskingssentra i seksuelle overgrepssaker,
jf. Innst. O. nr. 92 (1999-2000), s. 12, har departementet så langt ikke
foreslått å omorganisere politiet på dette
området spesielt. Departementet har lagt vekt på at
det foreligger et utdanningstilbud i regi av Politihøgskolen
som gir økt kompetanse om seksuelle overgrep (bl.a. regionale etterutdanningskurs
som også de mindre politidistriktene kan delta
på) og at Kriminalpolitisentralen de senere årene
har bygget opp en særskilt spisskompetanse når
det gjelder etterforskning av seksuelle overgrep som vil komme politidistriktene
til gode etter behov.
Den varslede stortingsmeldingen om oppfølgingen av
politidistriktsutvalget vil for øvrig ha betydning for disse
spørsmålene.
Spørsmål
13
Mener departementet at man ved den foreslåtte bevilgning
i St. prp. nr. 1 (2000 – 2001) følger opp intensjonene
i kriminalomsorgsmeldingen?
Svar:
Oppfølgingen av kriminalomsorgsmeldingen
har pågått løpende fra meldingen ble
behandlet og justiskomiteen ga sin innstilling. Departementet har
hatt som utgangspunkt at meldingen skal følges opp ved
en gradvis videreutvikling av kriminalomsorgen over en periode på ca
5-10 år. Tidsperspektivet på gjennomføringen
av meldingen er tidligere omtalt i Budsjett-innst. S. nr. 4 (1999-2000),
vedlegg 1.
I 2001 vil to svært viktige elementer
og milepæler i oppfølgingsarbeidet falle på plass.
Fra 01.01.2001 vil et nytt forvaltningsledd innføres i
kriminalomsorgen. Det nye regionale leddet med 6 regioner vil være
et viktig hjelpemiddel for å oppnå en mer hensiktsmessig og
effektiv organisasjons- og etatsstruktur. Videre ble nylig Ot. prp.
nr. 5 (2000-2001) Om lov om gjennomføring av straff mv.
(straffegjennomføringsloven) lagt fram av regjeringen.
Regionaliseringen og forslag til ny straffegjennomføringslov
vil danne et nødvendig og viktig grunnlag for det videre
arbeid med oppfølging av stortingsmeldingen om kriminalomsorgen.
Bevilgningen for 2001 sikrer etaten daglig drift, samtidig
som rammene gir rom for en forsiktig, gradvis videreutvikling av
programvirksomheten og en utvidelse av forsøksordningen
med promilleprogram. Dette er tiltak i tråd med meldingen.
Bevilgningsnivået krever at det som tidligere fortsatt
må rettes stor oppmerksomhet mot å utnytte ressursene
innenfor kriminalomsorgen på en best mulig måte.
Spørsmål
14
Hva er bakgrunnen for at det ikke er lagt opp
til hurtigere fremdrift av byggeprosjekter innen kriminalomsorgen,
for eksempel Tromsø kretsfengsel og nytt fengsel i Østfold,
når det er behov for flere fengselsplasser, jf. St. meld.
nr. 27 (1997-98) om kriminalomsorgen?
Svar:
Byggeprosjektene i kriminalomsorgen er generelt komplekse,
og krever stor grad av nøyaktighet i planleggingen. Alle
pågående prosjekter følger normal prosjektering-
og byggesaksgang for denne type spesialbygg.
Når det gjelder utvidelse, rehabilitering
og påbygg av Tromsø kretsfengsel er fremdriften
lagt opp i forhold til at anstalten skal være i drift under
byggeperioden. Dette er nødvendig for å unngå en
særlig reduksjon i kapasiteten i region Nord. Det er påkrevet
med omflytting av funksjoner i byggeperioden, og dette løses
ved at man blant annet bygger de nye plassene først. De
ulike fasene i prosjektet gjør at man vanskelig kan forsere
den fastlagte fremdriftsplanen.
Planleggingen av det nye fengslet i Østfold
pågår for fullt i samarbeid med Statsbygg. Romprogram
med kostnadsestimat vil trolig foreligge våren 2001, og saken
vil deretter bli vurdert i forbindelse med den ordinære
budsjettprosessen.
Spørsmål
15
Hvilke forskjeller vil det være (i
innhold og omfang) mellom de skogsleirene som nå skal legges
ned, og den varslede skogspatruljen?
Svar:
Det er foreløpig ikke bestemt på hvilken
måte en skogspatrulje skal opprettes, eller hvilket innhold
og omfang en slik patrulje skal ha. Departementet tar sikte på å vurdere
dette som ett av flere soningstilbud. Flere åpne anstalter
er i den situasjonen at de kan ha skogspatrulje som en del av driften
sin. Fordelen ved en slik organisering er at dette vil gi en bedre
og mer fleksibel ressursbruk, samtidig som opplegget forankres
i en anstalt som vil kunne gi en mer helhetlig og individuelt tilpasset
straffegjennomføring.
I prinsippet kan en eventuell skogspatrulje
påta seg samme type oppdrag som skogsforlegningene i dag, hvis
den lokale skogbruksnæring ønsker det. Typiske oppdrag
vil kunne være rydding av kraftgater og skogkultiveringsarbeid
av ulik art.
Spørsmål
16
Hvor lang tid går
det gjennomsnittlig fra dom er falt til den domfelte påbegynner
soning i de ulike fengselsdistrikter? Hva er de konkrete planene
for å sikre at den vedtatte målsetting om 2 mnd.
blir fulgt opp?
Svar:
Etter at dom er avsagt, ligger dommen ved politidistriktet
til den er rettskraftig. Det er påtalemyndigheten som begjærer
dommen fullbyrdet og sender den til kriminalomsorgen. Dette innebærer
at tidsbruken frem til iverksatt soning må deles opp:
- Tidsbruk i politiet frem til kriminalomsorgen
mottar dommen.
- Tidsbruk ved iverksettelsen. Her er målsettingen å bruke
maksimalt 2 måneder fra dommen er mottatt kriminalomsorgen.
Arbeidet med å etablere statistikk
over tidsbruken i politiet er foreløpig ikke sluttført,
men kriminalomsorgen registrerer antall dommer som ikke er iverksatt innen
2 måneder. Pr. 30.08.00 var 1358 dommer ikke blitt iverksatt
innen 2 månedersfristen. 21% av disse dommene
ble innkalt i løpet av den neste måneden.
Utviklingen av domsrestanser har frem til 30.08.00 utviklet
seg i negativ retning, særlig på grunn av at Stavanger
kretsfengsel og en avdeling i Oslo kretsfengsel har vært
stengt som følge av helt nødvendig rehabilitering.
Som følge av nevnte stenginger er det etablert en varetektsavdeling
i Ullersmo landsfengsel, og mange celler i Østre- og Vestre
fengselsdistrikt dubleres.
Hurtig iverksetting av dommer forutsetter bl.a
tilstrekkelig soningskapasitet og gjennomsnittlig høy kapasitetsutnyttelse.
Departementet har gjennom månedlige møter med
direktørene hatt høy fokus på kapasitetsutnyttelse.
Gjennomsnittlig kapasitetsutnyttelse på landsbasis er i
dag ca. 95%, noe som må anses tilfredsstillende
i lys av at det må være noe ledig kapasitet i
lukket anstalt for å ivareta målet om at innsatte skal
overføres fra politiarrest til fengsel innen 24 timer etter
at fengslingskjennelse er avsagt.
Det er særlig i Østre fengselsdistrikt
at restansene er høye. Det er innledet et tettere samarbeid
mellom dette distriktet og øvrige nærliggende
fengsler, slik at kapasiteten på østlandsområdet
blir utnyttet bedre. Fengselsstyret har i denne sammenheng åpnet
for en fravikelse av innsettelsesreglene i landsfengsler og endret innsettelsesreglene
for Bastøy landsfengsel. Fengselsstyret forutsetter også at
domfelte med lengre dommer snarest mulig blir overført
fra lokale kretsfengsler til sentralanstalter. Fengselsstyret vil
fortsette å følge opp dette arbeidet løpende.
Det vurderes også å etablere en midlertidig mottaksavdeling
i Oslo kretsfengsel øremerket for domfelte som skal møte
til soning. De nevnte iverksatte tiltak har medført at
restansene siden 30.08.00 er blitt redusert med godt over 100 dommer.
Det forventes at den planlagte regionalisering
vil medføre en mer effektiv kriminalomsorg som bedre kan
ivareta gjennomføringen av soningen. Justisdepartementet
vurderer å overføre en større del av
domsadministrasjonen og innkalling til soning fra politiet til kriminalomsorgen.
Dette vil bli fremmet i en egen høring, og forventes å bidra
til en mer effektiv soningsinnkalling.
Etter planen skal A-fløyen i Oslo kretsfengsel
gjenåpnes i februar 2001(100 plasser) og Stavanger kretsfengsel
være i full drift igjen tidlig i 2002 (64 plasser). Disse
gjenåpningene vil avhjelpe situasjonen betydelig. Fengselskapasiteten
som denne gjenåpningen innebærer representerer
omtrent nivået på dagens domsrestanser.
Spørsmål
17
Hvor mange fengsler har ledig kapasitet, eventuelt stengte
avdelinger?
Svar:
Total fengselskapasitet er for tiden 2 923 plasser.
Det er 2 701 disponible til sonings- og varetektsformål. Blant
de 222 stengte plassene finnes:
- 100 plasser på Oslo kretsfengsel,
som har vært stengt siden 15.01.2000 grunnet nødvendig
renovering. Avdelingene ventes åpnet februar 2001.
- 64 plasser på Stavanger kretsfengsel,
som er stengt av samme grunn.
- 28 plasser er fortsatt stengt grunnet rekrutteringsproblemer
ved Ringerike kretsfengsel, som nylig åpnet 21 plasser.
- 10 plasser har i en periode vært
stengt på Bredtveit for å tilpasse driften til
den tildelte økonomiske ramme. Bredtveit skal være
i full drift fom. 01.01.2001, og før den tiden dersom det
oppstå mangel på soningsplasser for kvinner.
- 14 plasser ved Skien kretsfengsel (skogsforlegningen)
har ikke vært i bruk siden 1999, da det har vært vanskelig å finne
egnede innsatte for denne typen soning.
Dette utgjør til sammen 216 plasser.
De resterende 6 plassene er stengt midlertidig grunnet oppussing
m.v.
I uke 42 hadde de 2 701 disponible plassene
en kapasitetsutnyttelse på ca. 95%. Fordi fengslene
skal være i stand til å ta imot varetektsfanger
innen 24 timer, vil det til enhver tid være en del ledige
plasser fordelt på de forskjellige anstaltene som varetektsberedskap.
Spørsmål
18
Er det planlagte inntaket på KRUS tilstrekkelig
for å dekke ubesatte stillinger og behov i kriminalomsorgen?
Hvor store er kostnadene ved å ta inn en ekstra klasse
ved KRUS i 2001?
Svar:
Målsettingen i kriminalomsorgen er
at alle faste stillinger hvor det kreves etatsutdanning skal besettes
med fagutdannet personell. For å oppnå denne målsettingen,
har etaten i løpet av de siste årene gjennomsnittlig uteksaminert
ca. 100 aspiranter ved KRUS pr. år.
Det er pr. i dag et undertall på fagutdannet
personell i kriminalomsorgen. Dette skyldes etter departementets
vurdering dels at det på midten av 90-tallet i en periode
foregikk en viss "overproduksjon" av etatsutdannet personell, og
at man som følge av dette etter hvert nedjusterte opptaket
av nye aspiranter for å unngå overtallighet i
etaten. Samtidig har gjennomsnittsalderen for tilsatte i fengselsvesenet økt,
og den forventes også å øke vesentlig
i årene framover. Dette vil føre til større
avgang av tjenestemenn, og følgelig økt behov
for ny tilgang av etatsutdannet personell. Også en vedvarende
god situasjon på arbeidsmarkedet har bidratt til en noe
høyere turnover enn det som tidligere har vært
forventet.
I 2001 vil i underkant av 100 aspiranter gjennomføre teoriopplæringen
ved KRUS. Justisdepartementet har foreslått at det i 2001
tas opp ca. 150 nye aspiranter som vil gjennomføre praksisåret.
Dette innebærer et ekstraordinært opptak på ca.
50 aspiranter for å dekke forventet avgang blant tilsatte
i sikkerhetstjenesten, samt øke andelen etatsutdannede.
Kostnadene under kap. 432 KRUS ved å ta opp ytterligere
25 aspiranter (en klasse) i 2001 beløper seg til ca. 7,2
mill. kr første året og 7,35 mill. kr andre året.
Det vil i tillegg påløpe følgekostnader
på ca 1,4 mill. kr under kap. 430 Kriminalomsorg første år.
Selv om etaten har behov for flere etatsutdannede enn
de 150 som er foreslått tatt opp ved KRUS i 2001, er dette
ikke funnet tilrådelig. Dersom KRUS skal ta i mot enda
en klasse med aspiranter, må det bygges ut på KRUS
eller leies nye lokaler. Dette vil gjøre utdanningen av
en ny klasse enda dyrere enn økning fra 4 til 6 klasser
(fra 100 til 150 aspiranter), og by på mange praktiske
problemer. Departementet tar i stedet sikte på å fremme
et fastsatt høyt aspirantopptak de kommende årene.
Spørsmål
19
Det ble i 2000 ikke foreslått noe prøveprosjekt
med soning ved elektronisk kontroll. Hvordan er fremdriften i dette
prosjektet nå?
Svar:
Departementet har arbeidet videre med en utredning om
en slik forsøksordning og denne er i sluttfasen. Det omfattende
arbeidet med ny straffegjennomføringslov og etablering
av regionene har medført en stor arbeidsbelastning som
har forsinket utredningsarbeidet.
Spørsmål
20
Hvordan er fremdriften for etablering av en
ressursavdeling ved Trondheim kretsfengsel?
Svar:
Det er utarbeidet forprosjekt med kostnadsramme
for bygging av ressursavdeling ved Trondheim kretsfengsel. Kostnadsrammen
pr 1. juli 2000 for den byggmessige siden av prosjektet utgjør
47,3 mill. kr. Det vil i tillegg påløpe kostnader
til nye årsverk og kostnader tilknyttet drift av ny byggningsmasse
og engangsutgifter. Det er trolig behov for å gjennomgå kostnadene
tilknyttet prosjektet på nytt. Departementet vil vurdere fremdriften
i prosjektet i forbindelse med den ordinære budsjettprosessen.
Spørsmål
21
Det bes om en kort redegjørelse for
bemanningssituasjonen i kriminalomsorgen for de kommende årene.
Svar:
Det er en målsetting at kriminalomsorgen
skal ha en "riktig" bemanning i forhold til de oppgaver som skal løses.
Det betyr at både volumet på straffegjennomføringen
og kvalitetskravene til innholdet må reflekteres i antall årsverk
og i kompetansekravene. Det er et mål at alle fengselsbetjenter
skal ha etatsutdanning og at andre stillingstyper i friomsorgen
og fengselsvesenet besettes med relevant fagkompetanse. Kriminalomsorgen
må være konkurransedyktig på arbeidsmarkedet.
I dag har kriminalomsorgen et høyt
aktivitetsnivå i forhold til det antall årsverk
som etaten disponerer. De grunnleggende sikkerhets- og kontrollfunksjoner
ivaretas på en forsvarlig måte og det har gjennom
de siste årene også skjedd en gradvis kvalitetsøkning
i straffegjennomføringens innhold både på friomsorgs-
og fengselssiden.
Dagens situasjon med utstrakt bruk av ufaglært
personell i fengselsbetjentstillinger ( jf. spørsmål
18 ) er bl.a. påvirket av at flere fengselsbetjenter slutter
i etaten for å bruke utdanningen sin i annen type arbeid. Antallet
som slutter er imidlertid vesentlig lavere enn det som er gjennomsnittet
for alle yrkesgrupper i samfunnet. Underdekningen vil bli møtt
med et forhøyet opptak til fengselsskolen i årene
fremover. Antall søkere til fengselsskolen har gått
vesentlig ned. Dette er imidlertid en generell tendens som følge av
store endringer i arbeidsmarkedet. Men i dagens søkermasse
er det gjennomgående høyere utdanningsnivå enn
tidligere og KRUS rapporterer at man finner gjennomgående
god kvalitet i aspirantopptaket.
De kommende årene vil sannsynligvis
straffegjennomføringsvolumet øke, dels fordi
domstolene trolig vil utmåle mer straff og dels fordi den
ventelige innstramningen i bl.a prøveløslatelsesordningen
vil føre til at flere blir sittende lenger i fengsel. Det
er foreløpig noe usikkert hvordan denne volumveksten vil
fordele seg mellom fengselsstraff og samfunnsstraff. Dette vil bl.a.
avhenge avhvordan domstol og påtalemyndighet vil respondere
på regjeringens forslag og Stortingets behandling av den
nye samfunnsstraffordningen som er beskrevet i Ot.prp. nr. 5 (2000-2001).
Den forventede generelle økningen i straffegjennomføringsvolumet
vil øke bemanningsbehovet.
I Innst. S. nr. 6 (1998-99) la Stortinget opp
til en gradvis utvikling av det faglige innholdet i straffegjennomføringen.
En slik videreutvikling av programmer, kontaktbetjentordning, oppfølging
av prøveløslatte og forbedret innhold av samfunnsstraffen
kan i fremtiden også gi økt bemanningsbehov.
På den annen side forventes etableringen
av kriminalomsorgsregioner fra 1. januar 2001 å gi grunnlag for
en mer rasjonell drift og bruk av personale ved at virkemidler i
etaten kan sees mer i sammenheng.
I tillegg vil prosjekter knyttet til utvidelse
av driftsenheter eller nyetableringer normalt også omfatte nødvendig
bemanning for oppstart av drift. Departementet vil følge
utviklingen nøye, og vurdere behovet for bemanningsøkning
i de årlige budsjettprosesser.
Spørsmål
22
Hvilke organisasjoner som driver ettervern i
privat/frivillig regi får statsstøtte,
og hvor stor støtte får de enkelte organisasjonene?
Svar:
Frivillige organisasjoner arbeider dels i og
dels utenfor anstaltene. Justisdepartementet har ingen eksakt oversikt
over hvem som også driver ettervernsarbeid.
Følgende organisasjoner/tiltak
har i 2000 fått støtte over kap. 430, post 70
Tilskudd:
Norsk
kriminalistforening Kirkens sosialtjeneste
Norsk musikkråd Forum for kristent fengselsarbeid Metodistkirken i Norge Arken
Stiftelsen Kirkens fengselsarbeid Røde Kors visitortjeneste Maritastiftelsen Foreningen
for trygdede Straffedes organisasjon i
Norge Prosjekt Opera Inside Pinsevennenes fengselsarbeid Kirkens bymisjon, Tøyen kirke Kirkens bymisjon, Thunes vei Prison Fellowship Frelsesarmeens
fengselsarbeid Åsane menighet
Våle kirkekor Kompani
B. Valiente Sum | kr
15 000 kr 1 000 000 kr
425 000 kr 55 000 kr
40 000 kr 100 000 kr
225 000 kr 108 400 * kr 265 000 kr
45 000 kr 58 300 kr
45 000 kr 200 000 kr
75 000 kr 700 000 kr
325 000 kr 30 500 kr
6 000 kr 50 000 kr 51 800 kr 3
820 000 |
* Søknaden fra Røde
Kors visitortjeneste var på kr 200 000,-. Organisasjonen
rapporterte et mindreforbruk i 1999 på kr 91 600, og ble
tildelt mellomlegget på kr 108 400,-.
Det gis også årlig et tilskudd
til Nordisk Samarbeidsråd for Kriminologi. Beløpet
fordeles mellom de nordiske land etter en fordelingsnøkkel
fastsatt av Nordisk Ministerråd. For 2000 var Norges bidrag
på kr 531 932,-.
Samlet tildeling på post 70 i år
2000 er: kr 4 351 932,-
Bevilget beløp på post 70
i år 2000 er: kr 4 352 000,-
I tillegg til de opplistede organisasjoner ovenfor
har Frelsesarmeens institusjon Elevator og Foreningen for fangers
pårørende mottatt støtte over kap. 430,
post 71 og 72.
Spørsmål
23
Under omtalen av rehabilitering og utvidelse
av Kristiansand tinghus uttales det at økningen i kostnadsrammen
er nødvendig bl.a. grunnet samfunnspålagte krav.
Hva er disse kravene, og hvorfor er de blitt endret?
Svar:
De samfunnspålagte kravene det siktes
til er nye krav for energiforsyning i statlige bygg gitt i kgl.
res vedrørende energifleksible varmesystemer, ny Plan-
og bygningslov, nye krav til miljøvennlig riving/kildesortering
og nytt krav om "rent bygg i byggeprosessen". Årsaken til
endringen i de samfunnspålagte kravene ligger utenfor Justisdepartementet
og Statsbyggs ansvarsområde.
Den delen av økningen i kostnadsrammen
for Kristiansand tinghus som skyldes nye samfunnspålagte
krav kan i det vesentligste relateres til at prosjektet opprinnelig
var basert på vannbåren varme i tilbygget, mens eksisterende
bygningsmasse skulle beholde elektrisk oppvarming. Med bakgrunn
i Kristiansand kommunes konsesjon på fjernvarmeanlegg og
de krav dette vil medføre, samt Statsbyggs pålagte
krav om energifleksible varmesystemer, vil nå oppvarming
av hele bygningsmassen være basert på vannbåren
varme.
Spørsmål
24
Under kap. 3410 om rettsgebyr var det i 2000
budsjettert med en inntekt på kr 662 454 000, og for 2001 er
det budsjettert med 698 100 000. Regnskapstallet fra 1999 viser
kr 927 102 000. Hva skyldes den store forskjellen mellom regnskapet
for 1999 og de etterfølgende budsjetter?
Svar:
Den store forskjellen mellom regnskapstallene
for 1999 og budsjettforslaget for 2000 og 2001 skyldes at deler
av inntektene under kap. 3410, post 01 ble overført til
og budsjettert under kap. 3462, (ny) post 01 fra 1. januar 2000.
Hensikten med en slik budsjett-teknisk omlegging var å synliggjøre
inntekter relatert til gebyrpliktige oppgaver utført av
Registerenheten i Brønnøysund. Dette er også omtalt
under kap. 3410 og kap. 3462 i St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Spørsmål
25
Hva er beregnet inntektsøkning som
følge av at rettsgebyret foreslås øket
fra kr 600,- til kr 655,-?
Svar:
Den samlede inntektsøkningen av å øke
rettsgebyret fra kr 600,- til kr 655,- er beregnet til 113,2 mill
kr.
Inntektsøkningen fordeler seg som følger
på kapittel og post:
Kap. 3410
Rettsgebyr,
post 01 Rettsgebyr: | 58,1 mill. kr |
Kap. 3410
Rettsgebyr,
post 04 Lensmennenes gebyrinntekter: | 10,4
mill. kr |
Kap. 3440
Politi- og lensmannsetaten, post 01 Gebyrer: | 12,1
mill. kr |
(Ny)
kap. 3904 Brønnøysundregisterene, post
01 Gebyrinntekter: | 32,6 mill.
kr |
Sum | 113,2 mill. kr |
Spørsmål
26
Er det som ligger inne i budsjettet om advokatutgifter
i tråd med den inngåtte avtale om opptrapping
av advokatsalærene som ble inngått mellom Den
norske Advokatforening og Justisdepartementet? I hvilken grad anser
departementet seg bundet av avtalen?
Svar:
I St.prp. nr. 1 (1999-2000) informerte daværende regjering
at den ville gå inn for å øke den offentlige salærsatsen
fra 01.01.2001 og 01.07.2001 slik at den kommer opp i kr. 700,-
eks. prisstigning. Dette var basert på brev av 28. mai
1999 fra daværende justisminister Odd Einar Dørum
til Den Norske Advokatforening.
Etter departementets vurdering foreligger det
ikke noen rettslig bindende avtale mellom departementet og Advokatforeningen.
Regjeringen har likevel søkt å følge
opptrappingsplanen som beskrevet ovenfor. I St.prp. nr. 1 (2000-2001)
er det lagt opp til å heve den offentlige salærsatsen
med 40 kr fra 01.07.2001 og med 35 kr. fra 01.12.2001. Dette innebærer
at hevingen av salærsatsen forskyves noen måneder
i forhold til den opprinnelige opptrappingsplanen, men at salærsatsen
vil være på det nivå som er skissert
i opptrappingsplanen innen utgangen av 2001.
Spørsmål
27
I forbindelse med behandlingen av Innst. S.
nr. 144 (1999-2000) ble Regjeringen bedt om å vurdere alternative
forslag til erstatningsordninger for nordmenn som satt i japansk
fangenskap under 2. verdenskrig. Hva er status for dette arbeidet?
Svar:
Justisdepartementet arbeider med å utrede
denne saken. Det tas sikte på å fremlegge saken
for Stortinget så snart den er ferdig utredet og behandlet.