Oversikt over bevilgningsforslagene på de ulike kapitler og poster under rammeområde 12. 90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet.
Kap. |
Post |
Formål: |
St.prp. nr. 1 |
Utgifter i hele kroner |
Olje- og energidepartementet |
1800 |
|
Olje- og energidepartementet |
152 175 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
101 425 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
19 000 000 |
|
22 |
Beredskapslagre for drivstoff, kan overføres |
21 000 000 |
|
70 |
Internasjonalisering av petroleumsvirksomheten, kan overføres |
10 750 000 |
1810 |
|
Oljedirektoratet (jf. kap. 4810) |
306 500 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
229 800 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
70 200 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
6 500 000 |
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829) |
314 525 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
206 700 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
50 275 000 |
|
22 |
Forbygningsarbeider og oppryddingstiltak, kan overføres |
43 950 000 |
|
70 |
Tilskudd til lokale el-forsyningsanlegg, kan overføres |
1 000 000 |
|
73 |
Tilskudd til utjevning av overføringstariffer, kan overføres |
10 000 000 |
|
75 |
Tilskudd til sikringstiltak, kan overføres |
2 600 000 |
1825 |
|
Omlegging av energibruk og energiproduksjon |
287 200 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
62 000 000 |
|
72 |
Tilskudd, kan overføres |
223 000 000 |
|
73 |
Produksjonsstøtte til vindkraft |
2 200 000 |
1830 |
|
Energiforskning (jf. kap. 4829) |
202 700 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
11 800 000 |
|
50 |
Norges forskningsråd |
182 700 000 |
|
70 |
Internasjonale samarbeids- og utviklingstiltak, kan overføres |
8 200 000 |
|
Petroleumsvirksomheten |
2440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440) |
16 870 000 000 |
|
22 |
Fjerningsutgifter, overslagsbevilgning |
70 000 000 |
|
30 |
Investeringer |
16 200 000 000 |
|
50 |
Overføring til Statens petroleumsforsikringsfond |
600 000 000 |
2441 |
|
Petroleumsrettet teknologiutvikling |
50 000 000 |
|
50 |
Prosjektrettet teknologiutvikling i petroleumsvirksomheten, kan overføres |
50 000 000 |
2442 |
|
Disponering av innretninger på kontinentalsokkelen |
150 000 000 |
|
70 |
Tilskudd, overslagsbevilgning |
150 000 000 |
|
Statens forretningsdrift |
2490 |
|
NVE Anlegg (jf. kap. 5490) |
9 210 000 |
|
24 |
Driftsresultat |
5 210 000 |
|
|
1 Driftsinntekter |
-42 000 000 |
|
|
2 Driftsutgifter |
42 000 000 |
|
|
3 Avskrivninger |
3 970 000 |
|
|
4 Renter |
1 240 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
4 000 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 12 |
18 342 310 000 |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4810 |
|
Oljedirektoratet (jf. kap. 1810) |
104 700 000 |
|
1 |
Gebyr- og avgiftsinntekter |
2 300 000 |
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet |
31 200 000 |
|
3 |
Refusjon av tilsynsutgifter |
54 000 000 |
|
4 |
Salg av undersøkelsesmateriale |
10 000 000 |
|
5 |
Salg av publikasjoner |
2 000 000 |
|
6 |
Ymse inntekter |
2 000 000 |
|
8 |
Inntekter barnehage |
3 200 000 |
4820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 1820) |
66 100 000 |
|
1 |
Gebyr- og avgiftsinntekter |
12 600 000 |
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet |
45 500 000 |
|
40 |
Forbygningsvirksomhet |
8 000 000 |
4829 |
|
Konsesjonsavgiftsfondet (jf. kap. 1820 og 1830) |
116 900 000 |
|
50 |
Overføring fra fondet |
116 900 000 |
4860 |
|
Statsforetak under Olje- og energidepartementet |
80 000 000 |
|
80 |
Inntekter fra oppgjørsordningen for utenlandshandelen med kraft |
80 000 000 |
|
Inntekter fra petroleumsvirksomheten |
5440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440) |
104 700 000 000 |
|
24 |
Driftsresultat: |
78 200 000 000 |
|
|
1 Driftsinntekter |
126 600 000 000 |
|
|
2 Driftsutgifter |
-20 100 000 000 |
|
|
3 Lete- og feltutviklingsutgifter |
-1 800 000 000 |
|
|
4 Avskrivninger |
-18 200 000 000 |
|
|
5 Renter |
-8 300 000 000 |
|
30 |
Avskrivninger |
18 200 000 000 |
|
80 |
Renter |
8 300 000 000 |
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg m.v. |
5490 |
|
NVE Anlegg (jf. kap. 2490) |
5 410 000 |
|
1 |
Salg av utstyr m.v. |
200 000 |
|
30 |
Avskrivninger |
3 970 000 |
|
80 |
Renter |
1 240 000 |
|
Renter og utbytte m.v. |
5608 |
|
Renter av lån til statsforetak under Olje- og energidepartementet |
261 000 000 |
|
80 |
Renter, Statnett SF |
96 000 000 |
|
81 |
Renter, Statkraft SF |
165 000 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 12 |
105 334 110 000 |
|
|
Netto rammeområde 12 |
-86 991 800 000 |
Komiteen har ved Stortingets
vedtak 19. oktober 2000 fått tildelt kapitler under rammeområde
12 Olje og energi, jf. Innst. S. nr. 2 (2000-2001). Ved Stortingets
vedtak 28. november 2000 er netto utgiftsramme for rammeområde
12 fastsatt til kr 86 936 800 000, jf. Budsjett-innst. S. I (2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Anders Hornslien, lederen Tore
Nordtun og Torny Pedersen, mener naturressurser
og miljø må forvaltes på en forsvarlig måte
i et langsiktig perspektiv. Olje- og gassressursene skal gi landet
langsiktig verdiskaping og bidra til å trygge velferd og
sysselsetting og utvinnes slik at hensynet til helse, miljø og
sikkerhet ivaretas.
Energiproduksjon står for en betydelig
del av klimagassutslippene i Europa. Forskning på teknologi
som kan redusere CO2-utslippene fra gasskraftverk
er et bidrag til en renere kraftproduksjon i Europa. Og disse
medlemmer har merket seg den økte satsingen regjeringen
legger opp til på dette området. Bare en liten
del av gassen vi produserer blir brukt i Norge. Målsettingen
må være å øke denne andelen.
Gass er et miljøvennlig alternativ til andre og mer forurensende energikilder.
Aktuelle bruksområder vil eksempelvis være i transportsektoren
til drivstoff på ferjer, busser og andre kjøretøy,
til oppvarming i fjernvarmeanlegg og andre systemer for vannbåren
varme. Naturgass må inngå som råstoff
i annen industriell virksomhet, og dermed bidra til økt
verdiskapning langs kysten. En forutsetning for å øke
det innenlandske forbruket av gass er en utbygging av infrastruktur
for distribusjon. Statlig støtte er i mange tilfeller nødvendig
for å realisere slike prosjekt, og disse medlemmer gir
sin tilslutning til dette, slik statsbudsjettet for 2001 legger opp
til og mener slike prosjekt må tildeles støtte
over kommende års budsjett.
Disse medlemmer viser til St.meld.
nr. 29 (1998-1999) Energimeldingen og Stortingets behandling av
denne. Meldingen viser at det norske forbruket av elektrisk kraft
i et normalår vil være større enn produksjonen.
Og forbruket vil øke i årene fremover. Det må derfor
satses på tiltak som reduserer veksten i kraftforbruket.
El-avgift er et av flere virkemidler. Det ligger også store
potensialer i ulike ENØK-tiltak. Potensialet er også stort
ved å ta i bruk spillvarme til fjernvarmeanlegg. Det er
derfor viktig med gode støtteordninger og at avgiftsinnretninger
stimulerer til bygging av slike anlegg. Større nybygg må bygges
med systemer for vannbåren varme. Utover å gi
tilskudd til konkrete prosjekt må det statlige ENØK-arbeidet
organiseres på en mer fremtidsrettet måte som
i sterkere grad målretter tiltakene i tråd med
de politiske prioriteringer. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen foreslår å opprette
et eget ENØK-organ, og at den vil legge frem en egen sak
for Stortinget. Etter disse medlemmers oppfatning
vil det være et viktig bidrag til å bedre arbeidet
med ENØK-arbeidet i framtiden.
Disse medlemmer viser til at
norsk olje- og gass-industri er den største eksportnæringen
i Norge. Næringen sysselsetter mange og er en avgjørende
faktor for vårt velferdssamfunn. Det vil være
olje- og gassressurser på sokkelen i flere tiår
fremover. Men næringen står fremfor store utfordringer.
For disse medlemmer er det viktig å sikre at virksomheten
på norsk sokkel fortsatt bidrar til industriell utvikling
i Norge, både når det gjelder lete- og produksjonsvirksomhet,
utbygginger, drift og vedlikehold, landbasert bearbeiding av olje
og gass, teknologi-utvikling og forskning. Norsk leverandørindustri
er en viktig del av det samlede norske oljemiljøet, og
mye av den teknologiske utviklingen skjer nettopp i samspillet mellom
leverandørene og oljeselskapene.
Disse medlemmer mener at Norge
fortsatt skal ha en konkurransedyktig og lønnsom olje-
og gassindustri, som bidrar til sysselsetting og økt verdiskaping, og
som kan hevde seg i konkurransen om oppgaver både her hjemme
og i utlandet. Oljevirksomheten har betydelige muligheter for industriell
videreutvikling, økt konkurransekraft og internasjonal
deltakelse. Det er viktig at erfaring, kompetanse og etablerte markedsposisjoner
blir videreutviklet slik at Norge beholder sin stilling som en ledende
energinasjon, ved at både de norske oljeselskapene og leverandørindustrien
får et solid grunnlag for å etablere sterkere
posisjoner i de internasjonale energimarkedene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Hilde Frafjord Johnson og Bror Yngve Rahm, fra Senterpartiet, Magnar
Lussand, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim, legger stor vekt
på en langsiktig og forsvarlig forvaltning av energiressursene.
For Norge er det også viktig å kombinere rollen
som en stor energiprodusent med å være foregangsland
innen miljøpolitikken. De store inntektene fra petroleumsvirksomheten
kommer fra en felles ressurs og må derfor forvaltes slik
at de kommer hele samfunnet til gode. Disse medlemmer vil
også påpeke at det er siktemål å sikre
et stabilt aktivitetsnivå på norsk sokkel som
tar hensyn til velferds-, miljø- og langsiktighetsperspektivet.
Disse medlemmer mener det bør
utredes et nytt prissystem på elektrisitet som ivaretar
miljødifferensiering. Avgift på produksjon må vurderes
som alternativ til forbruksavgift.
Disse medlemmer mener det er
viktig at Norge som energinasjon i større grad legger opp
til å bruke og utvikle nye fornybare energikilder. Tiltak
for en mer effektiv energibruk og energiøkonomisering står
også sentralt i en miljøvennlig energipolitikk.
Det vises i denne sammenheng til St.meld. nr. 29 (1998-1999) fra regjeringen
Bondevik og Innst. S. nr. 122 (1999-2000) hvor flertallet på Stortinget
legger opp til økt satsing på ENØK og
nye fornybare energikilder. Disse medlemmer viser
til budsjettkompromisset mellom sentrumspartiene og Arbeiderpartiet
hvor el-avgiften økes. Forbruket av elektrisk kraft blant
vanlige forbrukere er voksende, og det er nødvendig med økte
incentiver til energiøkonomisering. Økt el-avgift
vil stimulere til energiøkonomisering og utvikling av nye fornybare
energikilder. For å unngå uheldige fordelingsvirkninger
av økt el-avgift, gjennomføres det bedringer i
bostøtten og heving av bunnfradraget i personskatten. Disse
medlemmer vil spesielt understreke betydningen av at bevilgningene
til ENØK og alternative fornybare energikilder økes
med 60 mill. kroner som følge av budsjettforliket.
Disse medlemmer viser for øvrig
til merknad i Budsjett-innst. S. I (2000-2001) kap. 9.3.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, mener det skal være
fri konkurranse mellom de forskjellige former for energibærere,
uten noen form for subsidiering. Vi vil heller ikke bruke av skattebetalernes
penger til andre tiltak som har som målsetting å endre
energiforbruket, og heller ikke bruke av økte avgifter
som virkemiddel for å endre eller redusere forbruket.
Disse medlemmer tar avstand fra
den myten som er skapt om at man i Norge sløser med energi. Rapporter
fra NVE, ENFO og NELFO viser klart at man i Norge ikke har større
energiforbruk i husholdninger enn andre land vi normalt sammenligner
oss med.
Det er i dag ingen mangel på energi
i Norge, men mangel på politisk vilje og handlekraft til å utnytte
våre enorme energiressurser har medført at vi
fra tid til annen må importere kraft.
Disse medlemmer ser positivt
på at vi har fått til et nytt kraftregime for
industrien som tar sikte på å avvikle de politisk
bestemte kraftkontraktene mot et markedsrettet system. Den kraftkrevende
industri har langt på vei kommet i forkant av det politiske
miljø, og trader i dag kraft i stadig større grad
i markedet, noe vi ser på som positivt.
Disse medlemmer tar sterkt avstand
fra Regjeringens forslag om å innføre el-avgift
på kraft til industrien. Vår kraftkrevende industri
trenger langsiktighet og forutsigbarhet, da de opererer i et internasjonalt marked.
Et resultat av dette vil være at vi får færre investeringer
i Norge og flere i utlandet. En oversikt fra Prosessindustriens
Landsforening viser at el-avgiften får dramatiske konsekvenser
for denne type industri. El-avgiften alene vil utgjøre økte
kostnader på 35 000 kroner pr. arbeidsplass i aluminiumsindustrien,
og et smelteverk får faktisk økte kostnader på 93
000 kroner pr. arbeidsplass.
Det sier seg selv at det er de færreste
som kan overleve med slike kostnadsøkninger.
Disse medlemmer mener at Norge
som energinasjon må satse på en bedre utnyttelse
av våre gassressurser i samfunnet generelt, i tillegg til
kraftproduksjon.
Dagens oljepriser og dollarkurs i tillegg til
relativt høy oljeproduksjon medfører at denne
viktige næring tilfører landet store inntekter.
Det er imidlertid viktig at vi hele tiden fokuserer på denne
næringens rammebetingelser og sikrer langsiktighet og forutsigbarhet,
slik at vi står bedre rustet ved et eventuelt kraftig fall
i oljeprisen.
Norsk sokkels konkurransekraft var svekket før
oppgangen i oljeprisen, og dette må tas alvorlig.
Teknologiutviklingen innen oljebransjen har
vært og er meget bra og vi må derfor legge forholdene
til rette for å hindre oppsplitting av de teknologi- og
kompetansemiljøer det har tatt tre tiår å bygge
opp. Vi må også legge forholdene til rette for
større mangfold på norsk sokkel, og vi registrerer
med glede at flere mindre selskaper finner vår sokkel interessant
med hensyn til nisje- og haleproduksjon.
Disse medlemmer vil som tidligere
arbeide for å redusere/fjerne bruttoskattene
på sokkelen, samtidig som vi vil arbeide for et mer rettferdig
skattesystem som i større grad fordeler både oppsider
og nedsider, noe som vil bidra til å sikre aktiviteten
på sokkelen også ved lavere oljepriser.
Disse medlemmer mener at tiden
er overmoden for en delprivatisering og børsnotering av
selskapene Statoil og Statkraft, og viser til Dokument nr. 8:52 (1998-1999)
fra representantene Øyvind Vaksdal, Øyvind Korsberg
og Siv Jensen om Statoil som ble nedstemt i Stortinget i vårsesjonen
2000, samt flere forslag fra Fremskrittspartiet om delprivatisering
og børsnotering av Statkraft som heller ikke har oppnådd flertall
i Stortinget.
Disse medlemmer finner det svært
uheldig at i en tid med store internasjonale omstruktureringer og sammenslåinger
innen oljebransjen, så er Norge som verdens nest største
oljeeksportør politisk handlingslammet i disse spørsmål.
Tabellen nedenfor viser Fremskrittspartiets
budsjettalternativ sammenlignet med Regjeringens forslag
i St.prp. nr. 1 (2000-2001):
Kap. | Post | Formål: | St. prp. nr. 1
m/Tillegg 1-11 | Frp |
Utgifter rammeområde 12 |
1800 | | Olje-
og energidepartementet | 152 175
000 | 142 175
000 (-10 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 101 425 000 | 97 425 000 (-4 000 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 19 000 000 | 15 000 000 (-4 000 000) |
| 22 | Beredskapslagre for drivstoff | 21 000 000 | 21 000 000 (0) |
| 70 | Internasjonalisering av
petroleumsvirksomheten | 10 750 000 | 8 750 000 (-2 000 000) |
1810 | | Oljedirektoratet
(jf. kap. 4810) | 306 500
000 | 287 500
000 (-19 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 229 800 000 | 221 800 000 (-8 000 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 70 200 000 | 60 200 000 (-10 000 000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 6 500 000 | 5 500 000 (-1 000 000) |
1820 | | Norges
vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829) | 314 525
000 | 284 525
000 (-30 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 206 700 000 | 194 700 000 (-12 000 000) |
| 22 | Forbygningsarbeider og
oppryddingstiltak | 43 950 000 | 35 950 000 (-8 000 000) |
| 73 | Tilskudd til utjevning
av overføringstariffer | 10 000 000 | 0 (-10
000 000) |
1825 | | Omlegging
av energibruk og energiproduksjon | 287 200
000 | 60 000
000 (-227 200 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 62 000 000 | 20 000 000 (-42 000 000) |
| 72 | Tilskudd | 223 000 000 | 40 000 000 (-183 000 000) |
| 73 | Produksjonsstøtte
til vindkraft | 2 200 000 | 0 (-2
200 000) |
1830 | | Energiforskning
(jf. kap. 4829) | 202 700
000 | 155 700
000 (-47 000 000) |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter | 11 800 000 | 7 800 000 (-4 000 000) |
| 50 | Norges forskningsråd | 182 700 000 | 142 700 000 (-40 000 000) |
| 70 | Internasjonale
samarbeids- og utviklingstiltak | 8 200 000 | 5 200 000 (-3 000 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 12 | 18
342 310 000 | 18
009 110 000 (-333 200 000) |
Inntekter rammeområde 12 |
| | Sum
inntekter rammeområde 12 | 105
334 110 000 | 105
334 110 000 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 12 | -86 991
800 000 | -87 325
000 000 (-333 200 000) |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Jan Tore Sanner og Bent Høie, viser til at Norge fra
naturens side har alle muligheter til å bli Vest-Europas
ledende energileverandør. I tillegg har norske fagfolk
og bedrifter utviklet kompetanse i verdensklasse innenfor utvinning
og utnytting av energiressurser. Disse medlemmer understreker
at forvaltningen av energiressursene spiller en viktig rolle i verdiskapningen
og dermed i utbyggingen av det norske velferdssamfunn. Høyre ønsker å sikre
at Norges energirikdom også i fremtiden blir utnyttet til å sikre verdiskapning
og velferd. Disse medlemmer vil understreke at hensynet
til senere generasjoner og langsiktig balanse i økonomien
må vektlegges ved utnyttelsen av olje- og gassressursene.
For at Norge skal kunne utvikle seg som energinasjon er det nødvendig å sikre
petroleumsindustrien og kraftsektoren forutsigbar og konkurransedyktige
rammevilkår. Disse medlemmer mener at det
er nødvendig med et bredt og mangfoldig olje- og kraftmiljø med
sterke private innslag.
Disse medlemmer viser til at
endringene i internasjonal oljeindustri og liberaliseringen av elektrisitets-
og gassmarkedene i EU, skaper store forretningsmessige muligheter
for Norge som energinasjon. I denne situasjonen er det omfattende
offentlige eierskapet en hemsko. Høyre vil redusere statens
eierandeler i energi- og petroleumsindustrien. For å øke
den samfunnsmessige utnyttelsen av energiressursene ønsker
Høyre å åpne for privat kapital i Statoil,
Statskraft og Statsnett. Høyre ønsker en modernisering
av kraftbransjen og vil påskynde en styrking av norsk sokkels
konkurranseevne.
Disse medlemmer viser til at
Høyre ønsker en utbygging av gasskraftverk for å befeste
Norges posisjon som en energinasjon, og sikre Norge avkastning av
gassreservene. Dersom det ikke skjer en utbygging av gasskraft i
Norge kan det paradoksale resultatet bli at Norge importerer elektrisitet
fra gasskraftverk på kontinentet som har fått
gassen i rør fra Norge. I tillegg har naturgass store miljømessige
fortrinn i forhold til kull når det gjelder utslipp av
SO2, CO2,
NOx og partik-ler. Disse medlemmer vil
understreke at det er viktig at det kommer på plass et
internasjonalt kvotehandelssystem som kan bidra til å sikre
utnyttelse av norske gassressurser, samtidig som det reduserer de globale
CO2-utslipp.
Disse medlemmer mener at frem
til alternative kraftkilder blir tilstrekkelig lønnsomme
bør energibruken vris mer i retning av renere fossile brensler
som naturgass. Disse medlemmer ønsker å øke
støtten til forskning som har som formål å redusere
forurensingen fra gasskraftverk.
Disse medlemmer viser til at
Norge har store muligheter til å ligge i forkant når
det gjelder utvikling av kompetanse og ny teknologi på energisektoren. Høyre
foreslo derfor i sitt alternative budsjett å styrke forskningsinnsatsen
til petroleums- og energisektoren med 10 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
så godt som all gass fra norsk sokkel i dag blir eksportert
til utlandet. Disse medlemmer mener at naturgass
i større grad må benyttes til innenlands verdiskapning
og til å erstatte mer forurensende energikilder. Gass kan
brukes både som energikilde og som råstoff til
industrien. Disse medlemmer mener det er behov for
en offensiv satsning på distribusjon og bruk av naturgass innenlands.
Regjeringen har foreslått 20 mill. kroner til et pilotprosjekt
for bruk av naturgass i Bergensområdet. Høyre
støtter dette initiativet, men Høyre ønsker en
langt sterkere satsning, og vil derfor foreslå at det settes
av 70 mill. kroner til prosjekter for innenlands bruk av naturgass
i Norge. Dette medfører at det også kan settes
i gang prosjekter flere steder som f.eks. i Rogaland og Trøndelag.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative budsjett hvor Høyre reduserte bevilgninger
på til sammen 38 mill. kroner til OED, Oljedirektoratet,
og NVE i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til at
Høyre går imot en økning av elavgiften
på 2,5 øre pr. kWh som vil øke kostnadene
for husholdningene og næringslivet. Resultatet blir dyrere
strøm til forbrukerne som rammer tilfeldig uavhengig av
inntekt og formue. Arbeiderpartiregjeringens forslag om innføringen
av elavgift på industrien og en ny konjunkturavgift, ville
gitt kraftkrevende industri et dobbelt skattesjokk. Disse medlemmer viser
til at Høyre i sitt alternative budsjett ønsket å fjerne
tilskuddet til utjevning av overføringstariffer. Likevel
ville alle strømforbrukere ha kommet bedre ut med Høyres
forslag.
Tabellen nedenfor viser Høyres budsjettalternativ
sammenlignet med Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1
(2000-2001):
Kap. | Post | Formål: | St.
prp. nr. 1
m/Tillegg 1-11 | Høyre
m/ tillegg (2001) |
1800 | | Olje-
og energidepartementet | | |
| 1 | Driftsutgifter | 101 425 000 | 98 425 000 (-3 000 000) |
1810 | | Oljedirektoratet
(jf. kap. 4810) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 229 800 000 | 216 800 000 (-13 000 000) |
1820 | | Norges
vassdrags- og energidirektorat
(jf. kap. 4820 og 4829) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 206 700 000 | 184 700 000 (-22 000 000) |
| 73 | Tilskudd til utjevning
av overføringstariffer | 10 000 000 | 0 (-10
000 000) |
1825 | | Omlegging
av energibruk og energiproduksjon | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 62 000 000 | 48 000 000 (-14 000 000) |
| 72 | Tilskudd | 223 000 000 | 188 000 000 (-35 000 000) |
| 73 | Produksjonsstøtte
til vindkraft | 2 200 000 | 0 (-2
200 000) |
1830 | | Energiforskning
(jf. kap. 4829) | | |
| 50 | Norges forskningsråd | 182 700 000 | 192 700 000 (+10 000 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 12 | 18
342 310 000 | 18
253 110 000 (-89 200 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 12 | 105
334 110 000 | 105
334 110 000 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 12 | -86 991
800 000 | -87 081
000 000 (-89 200 000) |
Komiteen sin medlem frå Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, er oppteken av at olje- og energipolitikken
skal følgje dei overordna miljølinene i norsk
politikk. I realiteten vil dette seia at petroleums- og energipolitikken
skal medverke til at Noreg som nasjon kan nå dei internasjonale lovnadene
vi har teke på oss ansvaret for. Reint konkret dreier dette
seg om å redusere bruken av energi generelt, i tråd
med Brundtland-kommisjonen sine tilrådingar, i tillegg
til dei pliktene Noreg har gjennom Kyotoprotokollen. I samsvar med
denne skal utsleppet av drivhusgassar i Noreg ikkje vere meir enn
1 pst. høgare i perioden 2008-2012 enn det var i 1990. Denne medlemen minner
om at utsleppa av drivhusgassar allereie har auka med 9 pst. mellom
1990 og 1998, og denne trenden må snuast. Utan at det skjer,
kan Noreg ikkje vere noko føregangsland når det
gjeld oppfølging av Kyotoprotokollen. Det meiner denne
medlemen at Noreg, som ein av verdas rikaste nasjonar, er forplikta
til å vere.
I direkte forlenging av det, ser denne
medlemen både det naudsynte og det gunstige i ei
storstila satsing på fornybare energiformer og energieffektiv
teknologi. Dette har ein klar samanheng med dei problemstillingar
vi står ovanfor i det nye århundret, med krav
om redusert utslepp frå m.a. energisektoren, og behov for å redusere
den totale energibruken. Denne medlemen er overtydd
om at ny alternativ energiteknologi, både for produksjon
og forbruk, vil bli eit av dei store vekstområda i åra
som kjem. Med Noreg sin bakgrunn som energi- og kompetansenasjon
ser ikkje denne medlemen nokon grunn til at Noreg ikkje kan verte
ein del av denne energirevolusjonen, når den skjer. Ikkje minst
vil dette vere positivt for dei grupper av norsk arbeidsliv som
vert skadelidande når aktiviteten i petroleumsverksemda
vert redusert.
Denne medlemen ønskjer
ei langt sterkare satsing på dei fornybare energikjeldene,
enn det regjeringa og budsjettforliket legg opp til. Ikkje minst
vil det vere behov for ein auke av forskninga på ny teknologi utover
det Regjeringa og budsjettforliket legg opp til.
Det er framleis langt fram til at framlegga
i forliket mellom Regjeringa og sentrumspartiene dekkar det omsøkte
behov for å ta i bruk alternativ fornybar energi, og fleire
rapportar peikar på at potensialet innan andre teknologiområder
- m.a. varmepumper - er svært stort. For at målet
om redusert energibruk skal verta nådd, er det viktig at
dette potensialet vert realisert.
Tabellen under viser Sosialistisk Venstreparti
sitt budsjettalternativ samanlikna med Regjeringa sitt framlegg
i St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Kap. | Post | Formål: | St.
prp. nr. 1
m/Tillegg 1-11 | SV |
Utgifter (i hele tusen kr) |
1800 | | Olje-
og energidepartementet | | |
| 70 | Internasjonalisering av
petroleumsvirksomheten | 0 | 2 000 (+2
000) |
1810 | | Oljedirektoratet
(jf. kap. 4810) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 229 800 | 233 800 (+4
000) |
1820 | | Norges
vassdrags- og energidirektorat
(jf. kap. 4820 og 4829) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 206 700 | 188 000 (-18
700) |
| 73 | Tilskudd til investeringer
i ledningsnett | 0 | 35 000 (+35
000) |
1825 | | Omlegging
av energibruk og energiproduksjon | | |
| 72 73 | Tilskudd | 223 000 | 423 000 (+200
000) |
1830 | | Energiforskning
(jf. kap. 4829) | | |
| 50 | Norges forskningsråd | 182 700 | 332 700 (+150
000) |
5440 | | Statens
direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
(jf. kap. 2440) | | |
| 24 | Driftsresultat: | 78 200 000 | 78 600 000 (+400 000) |
| | 3 Lete- og
feltutviklingsutgifter | -1 800 000 | -1 400 000 (+400 000) |
| | Sum
inntekter | 105
503 128 | 105
903 128 (+400 000) |
| | Sum netto | -84 730
898 | -84 598
618 (+132 280) |
Oppsummering av partienes
standpunkter innenfor vedtatt ramme
Tabellen viser de kapitler
og poster hvor minst en fraksjon har forslag til bevilgning under
rammeområde 13 som avviker fra Regjeringens forslag slik
det fremkommer i St.prp. nr. 1 (2000-2001). Avvikene fremgår
av tallene i parentes. For de øvrige kapitler og poster
gis det tilslutning til Regjeringens forslag til bevilgning. Kapittelsummene
inkluderer alle poster unntatt eventuelle 90-poster under det aktuelle
kapitlet.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 | Ap,
KrF, Sp, V | H | SV |
1800 | | Olje-
og energidepartementet | 152 175 | 151 175 (-1 000) | 154 375 (+2 200) | 154 175 (+2 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 101 425 | 101 425 (0) | 98 625 (-2
800) | 101 425 (0) |
| 22 | Beredskapslagre for drivstoff | 21 000 | 20 000 (-1
000) | 21 000 (0) | 21 000 (0) |
| 70 | Internasjonalisering av
petroleumsvirksomheten | 10 750 | 10 750 (0) | 15 750 (+5
000) | 12 750 (+2
000) |
1810 | | Oljedirektoratet
(jf. kap. 4810) | 306 500 | 305 500 (-1 000) | 296 500 (-10 000) | 310 500 (+4 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 229 800 | 228 800 (-1
000) | 219 800 (-10
000) | 233 800 (+4
000) |
1820 | | Norges
vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829) | 314 525 | 314 025 (-500) | 294 525 (-20 000) | 330 825 (+16 300) |
| 1 | Driftsutgifter | 206 700 | 206 200 (-500) | 196 700 (-10
000) | 188 000 (-18
700) |
| 73 | Tilskudd til utjevning
av overføringstariffer | 10 000 | 10 000 (0) | 0 (-10
000) | 45 000 (+35
000) |
1825 | | Omlegging
av energibruk og energiproduksjon | 287 200 | 347 200 (+60 000) | 285 000 (-2 200) | 569 900 (+282 700) |
| 72 | Tilskudd | 223 000 | 263 000 (+40
000) | 153 000 (-70
000) | 495 700 (+272
700) |
| 73 | Produksjonsstøtte
til vindkraft | 2 200 | 2 200 (0) | 0 (-2
200) | 2 200 (0) |
| 74 | Naturgass | 0 | 20 000 (+20
000) | 70 000 (+70
000) | 10 000 (+10
000) |
1830 | | Energiforskning
(jf. kap. 4829) | 202 700 | 200 200 (-2 500) | 237 700 (+35 000) | 352 700 (+150 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 11 800 | 11 300 (-500) | 11 800 (0) | 11 800 (0) |
| 50 | Norges forskningsråd | 182 700 | 180 700 (-2
000) | 217 700 (+35
000) | 332 700 (+150
000) |
2441 | | Petroleumsrettet
teknologiutvikling | 50 000 | 50 000 (0) | 100 000 (+50 000) | 50 000 (0) |
| 50 | Prosjektrettet teknologiutvikling
i petroleumsvirksomheten | 50 000 | 50 000 (0) | 100 000 (+50
000) | 50 000 (0) |
| | Sum utgifter
rammeområde 12 | 18 342
310 | 18 397
310 (+55 000) | 18 397
310 (+55 000) | 18 797
310 (+455 000) |
5440 | | Statens
direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
(jf. kap. 2440) | 104 700
000 | 104 700
000 (0) | 104 700
000 (0) | 105 100
000 (+400 000) |
| 24 | Driftsresultat: | 78 200 000 | 78 200 000 (0) | 78 200 000 (0) | 78 600 000 (+400 000) |
| | 3 Lete- og
feltutviklingsutgifter | -1 800 000 | -1 800 000 (0) | -1 800 000 (0) | -1 400 000 (+400 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 12 | 105
334 110 | 105
334 110 (0) | 105
334 110 (0) | 105
734 110 (+400 000) |
| | Sum
netto rammeområde 12 | -86
991 800 | -86
936 800 (+55 000) | -86
936 800 (+55 000) | -86
936 800 (+55 000) |
| | Avvik
fra vedtatt ramme | -55 000 | 0 | 0 | 0 |
For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader
og slutter seg til forslagene i St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Det foreslås bevilget 152 175 mill.
kroner på dette kapitlet for 2001 som er en økning
på 22,3 pst. i forhold til 2000. Økningen skyldes
i hovedsak ny post 22 Beredskapslagre for drivstoff, som erstatter
tidligere kap. 1891 post 30 og delvis post 1.
Post 21 ble i Stortinget 16. juni 2000 vedtatt økt
med 10 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til avtalen mellom Regjeringen og sentrumspartiene og omtale
av denne i Budsjett-innst. S. I (2000-2001). Flertallet foreslår
i tråd med denne å redusere post 22 Beredskapslagre
for drivstoff med 1 mill. kroner, slik at kap. 1800 bevilges med
151 175 000 kroner.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ber Regjeringen
gi en omtale i et egnet dokument omkring fremtidig organisering
og drift av Norsk Oljemuseum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at post 1 Driftsutgifter er økt med 6 mill.
kroner i forhold til saldert budsjett for 2000, og har videre merket
seg at departementet har knyttet deler av økningen til økt
bemanning bl.a. i forbindelse med oppfølgingen av energimeldingen. Disse
medlemmer mener disse oppgaver burde kunne utføres
av den eksisterende bemanning og har derfor beskåret økningen
med 4 mill. kroner.
Disse medlemmermener
at post 21 Spesielle driftsutgifter som skal benyttes til eksterne
utredninger og analyser, uavhengige vurderinger og evalueringer, beslutningsstøtte
og annen støtte av tidsbegrenset karakter, er for høy. Disse
medlemmermener departementet
i større grad må bruke den kompetanse en selv
har bygget opp gjennom flere tiår, og reduserer post 21
med 4 mill. kroner.
Disse medlemmermener
selvfølgelig at internasjonalisering av oljevirksomheten
er viktig, men at dette først og fremst er selskapenes
eget ansvar. Post 70 Internasjonalisering av petroleumsvirksom-heten
reduseres derfor med 2 mill. kroner.Disse medlemmer foreslår
at kap. 1800 bevilges med i alt 142 175 000 kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
viser til at Petrad gjennom kurs, seminarer og møter på høyt
nivå, formidler norsk erfaring og kompetanse på organisering
og administrasjon av effektiv petroleumsvirksomhet samt teknologi
og tjenester som tilbys av norske selskaper. Petrad supplerer Intsoks
virksomhet på en god måte gjennom at stiftelsen
har en mer nøytral, ideell, ikke-kommersiell profil. På denne
måte bidrar Petrad til at det knyttes bånd mellom
næringslivet i Norge og samarbeidslandene. Flertallet er
bekymret for den negative vurderingen av Petrads virksomhet som
kommer frem i proposisjonen. Flertallet vil vise
til at Petrad fortsatt ivaretar sine oppgaver, innenfor en stram økonomisk
ramme, på en god måte. Virksomheten får
jevnlig gode tilbakemeldinger fra bedrifter og samarbeidspartnere.
Flertallet viser til at en strukturell
omlegging av Petrad er under vurdering. Flertallet vil
understreke viktigheten av at en i dette arbeidet ivaretar Petrads egenart
og at en kommer frem til en finansieringsmodell som sikrer en stabil
og høy aktivitet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Sosialistisk Venstreparti mener at Regjeringens forslag
til bevilgning er for liten i forhold til de mulighetene Petrads
virksomhet betyr for samarbeidslandene og norsk næringsliv.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil understreke
betydningen av det arbeidet Intsok og Petrad gjør for å internasjonalisere
den norske leverandørindustrien. Med de ambisjonene myndighetene
har for den norske petroleumsklyngen er det ikke tilstrekkelig at
statens satsing gjennom Intsok utgjør en tidel av hva staten
Alberta i Canada bruker på internasjonalisering av sin
petroleumsvirksomhet.
Disse medlemmer vil i tråd
med dette - med utgangspunkt i vedtatt ramme - øke post
70 Internasjonalisering av petroleumsvirksomheten med 5 mill. kroner,
fordelt med 2,5 mill. kroner til Intsok og 2,5 mill. kroner til
Petrad.
Disse medlemmer foreslår
videre med utgangspunkt i vedtatt ramme 12 - å redusere
post 1 Driftsutgifter med 2,8 mill. kroner.
Kap. 1800 bevilges med 154 375 000 kroner.
Komiteen sin medlem frå Sosialistisk Venstreparti er
positiv til at OD, som medstiftar til Petrad, leverar viktige bidrag
til opplærings- og kompetansebyggjande verksemd for statar
som ikkje har utvikla dette godt nok sjølve. Denne
medlemen meiner dette arbeidet må styrkast og utviklast. Denne medlemen ber
om at det ikkje vert teke omsyn til den amerikanske blokaden av
Cuba, men at dette landet også blir invitert til å delta.
Det vert i denne samanheng synt til at den norske Regjeringa no
har offisielle samband med landet.
Denne medlemen auker tilskotet
til Petrad med 2 mill. kroner. Denne medlemen foreslår
at kap. 1800 bevilges med 154 175 000 kroner.
Tabellen under viser partienes standpunkter
til kap. 1800 Olje- og energidepartementet.
Kap. 1800 Olje- og energidepartementet:
Oversikt over de postene der partiene har avvikende forslag til
bevilgning. Kapittelsummen inkluderer summen av alle poster under
kapitlet. Tallet i parentes viser avviket i forhold til Regjeringens
forslag (i 1000 kr)
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 | Ap,
KrF, Sp, V | FRP | H | SV |
1800 | | Olje-
og energidepartementet | 152 175 | 151 175 (-1 000) | 142 175 (-10 000) | 154 375 (+2 200) | 154 175 (+2 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 101 425 | 101 425 | 97 425 (-
4 000) | 98 625 (-2
800) | 101 425 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 19 000 | 19 000 | 15 000 (-
4 000) | 19 000 | 19 000 |
| 22 | Beredskapslagre for drivstoff | 21 000 | 20 000 (-1
000) | 21 000 | 21 000 | 21 000 |
| 70 | Internasjonalisering av petroleumsvirksomheten | 10 750 | 10 750 | 8 750 (-
2 000) | 15 750 (+5
000) | 12 750 (+2
000) |
Det foreslås bevilget 306 500 mill.
kroner på dette kapitlet for 2001 som er en økning
på 8,7 pst. i forhold til 2000.
Komiteen har med interesse
merket seg det omstillingsprosjekt som har pågått
en tid, og som har som målsetning å sette Oljedirektoratet
i stand til å møte nye utfordringer mot år
2005-2010. Komiteenser
positivt på den nye produktorienterte organisasjonsmodellen
som skal iverksettes fra 1. januar 2001, med en flatere organisasjonsstruktur
enn dagens, og med et system med løpende oppretting og
nedlegging av produktlag sammensatt av ulike fagfolk som skal fremme
rotasjon, fleksibilitet og nytenking i organisasjonen.
Komiteenser
positivt på Oljedirektoratets fokusering på sikkerhetsnivået
på norsk kontinentalsokkel, med oppfølging av
aktørene slik at man kan forhindre ulykker, skader og andre
uønskede handlinger, samt gi aktørene den nødvendige
grad av forutsigbarhet i forhold til sikkerhets- og arbeidsmiljøregelverk.
Komiteen er oppteken
av at Noreg skal vere eit føregangsland i omsynet til helse,
miljø og tryggleik (HMS) i petroleumsverksemda, slik også Oljedirektoratet
(OD) sjølv har formulert dette i sine hovud- og resultatmål. Komiteen viser
til at OD er særs klar på at risikonivået
har auka den siste tida, og at selskapa er dårlegare til å følge
opp ulykker og hendingar. Komiteen viser til, og
er positiv til at kommunal- og regionalministeren nå har
kome i møte Dokument nr. 8:90 (1999-2000) frå Karin
Andersen og Hallgeir H. Langeland, om eigen melding om m.a. tryggleiken,
men vil åtvare mot å vente med tiltak til denne
meldinga kjem.
Komiteen sin medlem frå Sosialistisk Venstreparti viser
til at skal OD klare dette, samt styrke ulike kontrollfunksjonar,
må driftsmidla på dette området aukast.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til avtalen mellom Regjeringen og sentrumspartiene og omtale
av denne i Budsjett-innst. S. I (2000-2001). Dette flertallet foreslår
i tråd med denne å redusere post 1 Driftsutgifter
med 1 mill. kroner, slik at kap. 1810 bevilges med 305 500 000
kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at post 1 Driftsutgifter foruten lønn og ordinære
driftsutgifter også dekker utredningsprosjekter og konsulenttjenester.
Posten er øket med 5,3 mill. kroner i forhold til saldert
budsjett for 2000, og dette skyldes virkningen av lønnsoppgjøret
for 2000 og ordinær prisjustering. Disse medlemmerreduserer posten med 8 mill. kroner,
og forutsetter at dette i hovedsak går utover utredningsprosjekter
og konsulenttjenester.
Disse medlemmerhar
merket seg at post 21 Spesielle driftsutgifter er øket
med hele 17,7 mill. kroner. Disse medlemmerreduserer posten med 10 mill. kroner
og forutsetter at reduksjonen fordeles mellom Undersøkelser
m.v. og Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, men ikke Tilsyn med petroleumsvirksomheten.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold er foreslått økt med 1,5 mill.
kroner til 6,5 mill. kroner. Disse medlemmerreduserer posten med 1 mill. kroner,
da vi ikke finner noen god begrunnelse for økningen.
Disse medlemmer foreslår
at kap. 1810 bevilges med i alt 287 500 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår med
utgangspunkt i vedtatt ramme 12 å redusere post 1 Driftsutgifter
med 10 mill. kroner, slik at kap. 1810 bevilges med 296 500 000
kroner.
Komiteen sitt medlem frå Sosialistisk Venstreparti ønskjer å styrke
OD sitt tilsyns- og kontrollarbeid, og avset 4 mill. kroner til
dette formålet under post 1 Driftsutgifter. Denne
medlemen foreslår at kap. 1810 bevilges med 310
500 000 kroner.
Kap. 1810 Oljedirektoratet:
Oversikt over de postene der partiene har avvikende forslag til
bevilgning. Kapittelsummen inkluderer summen av alle poster under
kapitlet. Tallet i parentes viser avviket i forhold til Regjeringens forslag
(i 1000 kr)
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 | Ap,
KrF, Sp, V | FRP | H | SV |
1810 | | Oljedirektoratet
(jf. kap. 4810) | 306 500 | 305 500 (-1 000) | 287 500 (-19 000) | 296 500 (-10 000) | 310 500 (+4 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 229 800 | 228 800 (-1
000) | 221 800 (-
8 000) | 219 800 (-10
000) | 233 800 (+4
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 70 200 | 70 200 | 60 200 (-
10 000) | 70 200 | 70 200 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og
vedlikehold | 6 500 | 6 500 | 5 500 (-
1 000) | 6 500 | 6 500 |
Det budsjetteres med 104,700 mill. kroner på dette kapitlet
for 2001, som er en økning på 10,3 pst. i forhold
til 2000.
Det foreslås bevilget 314,525 mill.
kroner på dette kapitlet for 2001, som er en økning
på 12,7 pst. i forhold til 2000.
Post 30 ble i Stortinget 16. juni 2000 vedtatt
redusert med 3,5 mill. kroner.
Komiteen har merket
seg at Norges vassdrags- og energidirektorat har utarbeidet ny målstruktur,
og at den strategiske planen er revidert for fem nye år. Komiteen har
videre merket seg at det overordnete mål for energi- og
vannressursforvaltningen er at den skal være "effektiv,
miljø- og brukervennlig". Komiteen slutter
seg til dette målet.
Komiteen viser til at Regjeringen
har varslet en odelstingsproposisjon med forslag om endringer i energiloven
som blant annet medfører ny finansiering og organisering
av arbeidet med omlegging av energibruk og energiproduksjon, og
at det i den forbindelse vil legges frem forslag om etablering av
et nytt statlig organ som skal ta seg av arbeidet med omleggingen. Denne
omleggingen vil få konsekvenser for NVE. Komiteen har
merket seg at NVE er forberedt på dette.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at NVE prioriterer å få ned saksbehandlingstiden
ved konsesjonssaker.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det bør
utredes et system for prising av miljøkostnader i produksjonen
av elektrisk kraft.
Flertallet vil i denne sammenheng
vise til arbeidet med et pliktig grønt sertifikatmarked
som er under utvikling i EU, der det settes krav til leveranse av
en viss andel fornybar energi til sluttbruker. Flertallet vil
be Regjeringen utrede et tilsvarende system med grønne
sertifikater tilpasset norske og nordiske forhold.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til avtalen mellom Regjeringen og sentrumspartiene og omtale
av denne i Budsjett-innst. S. I (2000-2001). Dette flertallet foreslår
i tråd med denne å redusere post 1 Driftsutgifter
med 0,5 mill. kroner, slik at kap. 1820 bevilges med 314 025 000
kroner.
Dette flertallet vil understreke
betydningen av el-avgiften som et incentiv til å spare
strøm og legge om energiforbruket. Kraftprisen har det
siste året ligget lavt, og følgelig har incentivene
til å spare strøm vært lite. Dette
flertallet vil derfor øke el-avgiften ytterligere
med 1 øre. Avgiftsøkningen innebærer økte utgifter
for en normalhusholdning, men for de aller fleste vil det være
mulig å redusere sitt strømforbruk, og dermed
unngå økte utgifter.
Dette flertallet vil i denne
sammenheng vise til at det er enighet om å øke
tilskuddene til omlegging av energibruk og energiproduksjon under
kap. 1825 med 60 mill. kroner. Kombinert med økt el-avgift
vil dette stimulere til energisparing og økt bruk av nye
energikilder.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil peke på betydningen
av at det ikke skal straffe seg økonomisk å bruke
lite strøm, men tvert i mot lønne seg. Derfor
mener disse medlemmer det bør vurderes hvorvidt
energiverkene fremdeles skal ha adgang til å justere tariffen
for forskjeller i brukstid mellom ulike kundegrupper.
Disse medlemmer mener derfor
det bør vurderes om fastbeløpet på strøm
til hytter, fritidsboliger og lignende kundegrupper med et lavere
energiforbruk og lavere brukstid enn husholdningene, fortsatt skal kunne
prises forskjellig fra husholdningene av energiverkene. Dette gjelder
blant annet spørsmål om energiverkene fortsatt
skal kunne benytte kundespesifikke kostnader knyttet til måleravlesning,
tilsyn m.v. som argument for høyere pris på fastbeløpet
til disse kundegrupper.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at det under post 1 Driftsutgifter foreslås
en økning på hele 18,7 mill. kroner i forhold
til saldert budsjett for 2000. Disse medlemmer foreslår
en reduksjon på 12 mill. kroner, og at den resterende økningen
skal dekke husleieøkning og virkningen av lønnsoppgjøret.
Det forutsettes videre at det gjennomføres effektiviseringstiltak.
Disse medlemmer foreslår
et kutt på 8 mill. kroner på post 22 Forbygningsarbeider
og opprydningstiltak. Disse medlemmer mener 35,950
mill. kroner er tilstrekkelig til å dekke de tiltak som
er nevnt i begrunnelsen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti peker
på at store oppgaver når det gjelder omlegging
av energibruk og energiproduksjon er foreslått overført
fra NVE til et nytt organ i løpet av 2001, og at departementet
vil komme tilbake til bevilgningsmessige endringer som følge
av at oppgaver overføres fra NVE til det nye organet i
forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2001.
Det ligger i sakens natur at denne omleggingen
vil medføre større eller mindre endringer i behovet
for finansiering av NVEs virksomhet, avhengig av formen og oppgavene
det nye organet vil bli gitt, men under alle omstendigheter mindre. Dette
medlem finner det underlig at driftsutgiftene til NVE foreslås økt
med 18,7 mill. kroner i lys av dette, og at organet ennå ikke har
funnet sin form. Dette medlem foreslår derfor at
bevilgningene til denne posten legges på fjorårets nivå,
og endelig gjøres opp ved det reviderte budsjettet for
2001 når flere detaljer for driften er på plass.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å fjerne
post 73 Tilskudd til utjevning av overføringstariffer i
sin helhet i likhet med i fjor. Dette tilskudd skal bidra til en
reduksjon i overføringstariffene for sluttbrukere tilknyttet
distribusjonsnettet i områder av landet med høyest
overføringskostnader. Det viste seg ved innføringen
av dette i budsjettet for 2000, at det krevdes 60 til 80 mill. kroner
for å få til en eventuell utjevning av tariffene. Disse
medlemmer vil heller ta til orde for en total gjennomgang
av overføringstariffene jf. partiets merknader i Energimeldingen
for å få til et selvfinansierende utjevningssystem,
alternativt et system der en betaler for den "veistrekning" en bruker
i nettet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Regjeringen foreslår å bevilge 10 mill.
kroner for å redusere overføringstariffene for
sluttbrukere tilknyttet distribusjonsnettet i områder av
landet med høyest overføringskostnader. Ifølge
budsjettproposisjonen vil til sammen 27 000 sluttbrukere omfattes
av ordningen. Disse vil få en gjennomsnittlig reduksjon
i strømregningen på om lag 370 kroner. Samtidig
foreslår Regjeringen å øke forbruksavgiften
på elektrisk kraft med 1,5 øre/kWh. I
forliket mellom sentrum og Ap har det blitt ytterligere 1 øre
i økt avgift. Dette kommer i tillegg til fjorårets økning
på 2,5 øre/kWh. Den foreslåtte økningen
vil innebære at en vanlig husholdning vil få en økning
i strømregningen på ca. 500 kroner. Regjeringens
forslag vil føre til at det store flertall av husholdninger
får høyere strømregning. Disse
medlemmer viser til at Høyre går imot å øke
forbruksavgiften på elektrisk kraft. Med Høyres
opplegg er det derfor ikke behov for å videreføre
subsidieordningen. Husholdninger som bor i strøk med høye
overføringstariffer vil jevnt over komme bedre ut med Høyres
forslag sammenlignet med Arbeiderpartiet og sentrumspartienes opplegg.
Disse medlemmer foreslår
med utgangspunkt i vedtatt ramme 12 - å redusere post 1
Driftsutgifter med 10 mill. kroner og post 73 Tilskudd til utjevning
av overføringstariffer med 10 mill. kroner, slik at kap. 1820
bevilges med 294 525 000 kroner.
Komiteen sin medlem frå Sosialistisk Venstreparti er
positiv til at det er sett av midlar til å jevne ut skilnadene
i overføringstariffane. Det er særs urimeleg at
det er ca. 2 500 kroner dyrare i året for ein sluttbrukar
i Namsskogan enn ein i Oslo. Skal tariffane vere like er avsetnaden
til Regjeringa for lita og må aukast.
Denne medlemen foreslår å auke
post 73 med 35 mill. kroner, og å redusere post 1 Driftsutgifter
med 18,7 mill. kroner, slik at kap. 1820 bevilges med 330 825 000
kroner.
Denne medlemen viser for øvrig
til Sosialistisk Venstreparti sitt heilhetlige budsjettforslag og
til Budsjett-innst. S. nr. 9 (1999-2000).
Kap. 1820 Norges vassdrags-
og energidirektorat: Oversikt over de postene der partiene har avvikende
forslag til bevilgning. Kapittelsummen inkluderer summen av alle
poster under kapitlet. Tallet i parentes viser avviket i forhold
til Regjeringens forslag (i 1000 kr)
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. .1 | Ap,
KrF, Sp, V | FRP | H | SV |
1820 | | Norges
vassdrags- og energidirektorat
(jf. kap. 4820 og 4829) | 314 525 | 314 025 (-500) | 284 525 (-30 000) | 294 525 (-20 000) | 330 825 (+ 16 300) |
| 1 | Driftsutgifter | 206 700 | 206 200 (-500) | 194 700 (-12
000) | 196 700 (-10
000) | 188 000 (-18
700) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 50 275 | 50 275 | 50 275 | 50 275 | 50 275 |
| 22 | Forbygningsarbeider og oppryddingstiltak | 43 950 | 43 950 | 35 950 (-8
000) | 43 950 | 43 950 |
| 70 | Tilskudd til lokale el-
forsyningsanlegg | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
| 73 | Tilskudd til utjevning
av overføringstariffer | 10 000 | 10 000 | 0 (-10
000) | 0 (-10
000) | 45 000 (+35
000) |
| 75 | Tilskudd til sikringstiltak | 2 600 | 2 600 | 2 600 | 2 600 | 2 600 |
Det budsjetteres med 66,100 mill. kroner på dette kapitlet
for 2001, som er en økning på 46,9 pst. i forhold
til 2000.
Det foreslås bevilget 9 210 mill. kroner
på dette kapitlet for 2001. Kapitlet er nyopprettet i 2001.
Det foreslås bevilget 287,200 mill.
kroner på dette kapitlet for 2001, som er en reduksjon
på 15,5 pst. i forhold til 2000.
Post 72 ble i Stortinget 16. juni 2000 vedtatt
redusert med 57 mill. kroner.
Komiteen viser til Stortingets
vedtak i forbindelse med behandling av St.meld. nr. 29 (1998-1999)
Om energipolitikken, hvor Stortinget ba Regjeringen utarbeide en
helhetlig strategi for bruk av naturgass i Norge. Komiteen viser
til del III, kap. 7, Innenlands bruk av naturgass og til Nasjonal
Transportplan kap. 7.4.1. om ferjer med naturgass som drivstoff.
Utover dette vil komiteen be Regjeringen utarbeide
en egen stortingsmelding om helhetlig strategi for bruk av naturgass
i Norge.
Komiteen mener at Norsk Gassforum
bør trekkes med i dette arbeidet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er positiv til ønsket
om økt bruk av gass innenlands, og støtter derfor
i prinsippet forslaget om et større pilotprosjekt i Bergensområdet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at det arbeides med tilsvarende prosjekter flere steder i landet.
Det er viktig å videreføre og realisere planlagte
og nye prosjekter, som resulterer i økt bruk av gass innenlands.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til at valg av framtidige prosjekter derfor må være
avhengig av hvilke prosjekt som er først realiserbare og
at likeverdige prosjekter behandles likt fra statens side.
Komiteen viser også til
at det innenlandske forbruket av gass er svært lite i forhold
til gassen vi produserer. Naturgass er et miljøvennlig
alternativ i forhold til mer forurensende energikilder som olje
og kull. Det må derfor stimuleres til økt innenlandsk
bruk av naturgass i systemer for vannbåren varme og i transportsektoren
der dette lar seg gjøre, herunder ferjer. Komiteen viser
til at dette for transportsektorens vedkommende vil innebære
at det etableres et stabilt og forutsigbart marked for bruk av LNG,
noe som bl.a. er forutsetningen for å gjøre denne
type investeringer økonomisk regningssvarende.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, mener det kan synes
underlig at det ikke satses på å videreutvikle
den satsingen som allerede er foretatt i Haugesundsområdet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til de mulighetene som eksisterer for bruk av naturgass på land.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer foreslå at
70 mill. kroner av totalt 223 mill. kroner til dette formålet
knyttes til bruk av naturgass på land.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, stiller seg positiv
til arbeidet med omlegging av energiproduksjon og -bruk. Det er et
stort behov for å frigjøre kraft, både
av økonomiske og miljømessige grunner. Å erstatte
energibehov med andre energikilder og/eller mer effektiv
bruk av den kraften som allerede er produsert, er en av de billigste og
mest rasjonelle måtene å gjøre dette
på. Flertallet ønsker imidlertid økt
satsing på flere områder, i lys av den lille mengden
varmepumper i Norge sammenlignet med vårt naboland Sverige,
som har de samme klimatiske forholdene. Flertallet ønsker
derfor en økt satsing på varmepumper.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
vil peke på at med dagens priser og prisprognoser på elektrisk
kraft, er det helt nødvendig at produksjonsstøtten
til vindkraft vedvarer over en periode for at utbygger skal ta sjansen
på investering. Flertallet mener at for
at nasjonale målsetninger skal nås, må utbygger
sikres en større grad av sikkerhet og forutsigbarhet for
at produksjonsstøtten vedvarer over en viss tidsperiode.
Flertallet viser til St.meld.
nr. 29 (1999-2000) Om energipolitikken og Stortingets behandling
av denne. Meldingen viser at energiforbruket i Norge øker og
at vi i et normalår vil være avhengig av importert kraft.
Veksten i kraftforbruket må reduseres. For å klare
dette må ENØK-arbeidet styrkes og vi må utvikle og
ta i bruk alternative energikilder. Flertallet viser til
budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene, der
kapitlet økes med 60 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag. Dette medfører at det kan gis støtte
til flere prosjekter i 2001.
Flertallet viser til St.prp.
nr. 19 (2000-2001) Om endringar av løyvingar på statsbudsjettet
2000 m.m. under Olje- og energidepartementet, der Regjeringen foreslår
at eventuelle gjenværende bevilgninger over statsbudsjettet
for 2001 vil bli overført til et energifond som Regjeringen
vil legge frem forslag om for Stortinget i løpet av året.
Flertallet vil peke på at
man som en del av forliket har blitt enige om å skille
ut 20 mill. kroner i midler til støtte til naturgass under
kapittel 1825. Det opprettes derfor en ny budsjettpost Naturgass.
Flertallet vil be Regjeringen
om å øke taket for støtte til fjernvarmeprosjekter
i tråd med økningen i bevilgningen, og at årsbegrensningen
for støtte til fjernvarmeprosjekter fjernes, og vil understreke
betydningen av å satse på fjernvarme som et system
for å ta i bruk nye og mer miljøvennlige energikilder.
Flertallet viser til at budsjettavtalen
innebærer en økt el-avgift på 2,5 øre
i forhold til inneværende år. El-avgift er et
av flere virkemidler for å redusere kraftforbruket, men
det ligger også store potensialer i ulike ENØK-tiltak.
Potensialet er også stort ved å ta i bruk spillvarme
til fjernvarmeanlegg. Det er derfor viktig med gode støtteordninger
og at avgiftsinnretninger stimulerer til bygging av slike anlegg.
Større nybygg må inkludere systemer for vannbåren
varme.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at utover å gi
tilskudd til konkrete prosjekter må det statlige ENØK-arbeidet organiseres
på en mer fremtidsrettet måte som i sterkere grad
målretter tiltakene i tråd med de politiske prioriteringer.
Komiteen har merket
seg innspill til komiteen om at effektiviteten av de offentlige
midlene til omlegging av energibruken ikke gir resultater i form
av lavere energibruk i et omfang som står i forhold til
de midlene som anvendes. En årsak som anføres
er at de fleste statlige midler benyttes til sentralt utviklede
prosjekter og programmer som ikke klarer å engasjere de
mange aktører i byggenæringen og i eiendomsbransjen,
som daglig fatter beslutninger av vidtrekkende betydning for energibruken
i norske yrkesbygg.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, har merket seg høringsuttalelser
og forslag som er fremmet av Stiftelsen Vekst. De går ut på at
en del av de statlige ENØK-midler bør gå til
støtte av prosjektforslag som fremmes nedenfra av markedsaktører. Flertallet vil
be departementet om å vurdere en slik modell.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser til at Regjeringen
varsler at de vil komme tilbake med en sak om oppretting av et nytt
organ som skal ivareta målsettingene om omleggingen av
energisektoren. Dette flertallet vil ta stilling
til oppretting av og oppgaver til et nytt ENØK-organ når
denne saken fremmes for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre har merket seg at Regjeringen foreslår å opprette
et eget ENØK-organ, og at den vil legge frem en egen sak
om dette for Stortinget. Etter disse medlemmers oppfatning
vil det være et viktig bidrag til å bedre ENØK-arbeidet
i framtiden.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre vil
minne om at organet både i energimeldingen (jf. St.meld.
nr. 29 (1998-1999)) og i innstillingen fra komiteen (Innst. S. nr.
122 (1999-2000)) omtales med tanke på satsing på nye
fornybare energikilder og energiøkonomisering. Det er derimot
ikke uttalt at det skal gis støtte til gassprosjekter innenfor
rammen på 5 mrd. kroner over 10 år.
Disse medlemmer vil presisere
at gass ikke er en fornybar energikilde, og derfor ikke bør
finansieres under tilskuddsposten til denne.
Disse medlemmer mener det nye
organets hovedoppgave bør være satsing på nye
fornybare energikilder. Disse medlemmer vil peke
på at bygging av infrastruktur for gass skjer i direkte
konkurranse med utbygging av fjern- og nærvarmenett. Disse medlemmer vil
derfor understreke viktigheten av å ha overordnede miljøpolitiske
mål for organet som sikrer at man ikke får en
parallellsatsing der fossile energikilder favoriseres. Disse
medlemmer vil minne om at bygging av infrastruktur for gass
er svært kapitalkrevende og mener derfor det må sikres
at en eventuell satsing ikke skjer på bekostning av mer
miljøvennlige løsninger.
Disse medlemmer mener at valg
av naturgassprosjekter derfor må være avhengig
av hvilke prosjekter som er først realiserbare etter mengden
av reduksjon av klimagassutslipp, og at likeverdige prosjekter behandles
likt fra statens side.
Disse medlemmermener
at det er ugunstig om satsingen på økt gassbruk
innenlands blir en del av arbeidet til det nye organet, fordi det
over tid kan ta store ressurser fra arbeidet med energiøkonomisering. Disse
medlemmer ønsker derfor disse midlene avsatt under
en egen post, og organisert i et eget organ. Dette vil skille mellom
effektivisering av elektrisitetsbruk (ENØK) og omlegging
av energibruk fra elektrisitet til varme produsert ved hjelp av
gass, og synliggjøre hvor de billigste, mest miljømessige
og effektive innsparingene ligger.
Disse medlemmer ønsker
at det skal etableres et nasjonalt senter for gass, og finner det
naturlig at dette lokaliseres til Haugesundsområdet. Det
utarbeides egen sak om dette, og disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Det etableres et eget nasjonalt
senter for landbasert bruk av gass i Haugesundsområdet."
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til merknad
i innstillinga til Energimeldinga (Innst. S. nr. 122 (1999-2000)
der det heiter følgjande:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, mener at Kompetansesenteret med teststasjon på Valsneset
kan gi et viktig bidrag for å lykkes i utbyggingen av norsk
vindkraft, utvikle nye norske industriarbeidsplasser og etablere
det faglige miljøet som er nødvendig for å nå en
målsetting om 3 TWh vindkraftproduksjon de neste 10 årene.
Det er en samfunnsoppgave å etablere denne nye virksomheten. Flertallet
forutsetter at staten både finansielt og organisatorisk
deltar aktivt i etableringen av senteret og sørger for
at et femårig FoU-program blir gjennomført."
Flertallet vil vise til at forskningsmiljøet
og norsk industri har bidratt aktivt til å følge
opp vedtaket og at SINTEF Energiforskning, Institutt for energiteknikk og
NTNU har etablert et femårig forskningsprogram for vindkraft.
Flertallet forutsetter at Regjeringen
bevilger de nødvendige midler slik at senteret på Valsneset
kan etableres i 2001.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at det under post 21 foreslås en økning
på 4 mill. kroner i forhold til saldert budsjett for 2000.
Det foreslås totalt en bevilgning på 62 mill. kroner
for 2001, og dette skal dekke bl.a. opprettelsen av et nytt statlig
organ utenfor Oslo, som skal forvalte midlene og tiltakene rettet
mot omlegging av energibruk og energiproduksjon. Disse medlemmer vil gå imot
opprettelsen av et slikt nytt statlig organ, da hele hensikten med
dette organ etter disse medlemmers mening er helt
unødvendig. Disse medlemmer mener vi må ha
fri konkurranse mellom de forskjellige energikilder, da dette sikrer
et fritt marked som kommer forbrukerne til gode. Posten kuttes på bakgrunn
av dette med 42 mill. kroner, og de resterende 20 mill. kroner benyttes
til avvikling av igangsatte tiltak, samt opplysningsvirksomhet.
Disse medlemmer har merket seg
at post 72 Tilskudd i sin helhet går til investeringsstøtte
til varmeanlegg og vindkraftanlegg, samt tilskudd til effektiv bruk av
energi i bygningssektoren og industrien. Disse medlemmer vil
ikke bruke skattebetalernes penger på å subsidiere
noen former for energiproduksjon til fordel for andre, men stimulere
til fri konkurranse mellom de forskjellige former for energi. Disse
medlemmer mener det er galt at en energistormakt som Norge,
med en total energiproduksjon på nærmere 3 000
TWH, skal bruke penger på energiproduksjon som ikke kan
stå på egne ben økonomisk. Post 72 Tilskudd
reduseres derfor med 183 mill. kroner, og de resterende 40 mill.
går til avvikling av igangsatte tiltak.
Disse medlemmer kutter post 73
Produksjonsstøtte til vindkraft i sin helhet, da vi skal
ha fri konkurranse mellom energikilder uten støttetiltak
fra det offentlige.
Disse medlemmer forslår
at kap. 1825 bevilges med 60 000 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil understreke
at det ikke er bevilgningsnivå, men resultater, som må være
suksesskriteriet både når det gjelder målet
om å begrense energibruken og målet om å fremme økt
produksjon av ny fornybar energi. Disse medlemmer er
i tvil om resultatene i dag står i forhold til bevilgningsnivå. Disse
medlemmer mener at det er et krav at den varslede omleggingen
fra Regjeringens side innebærer en avbyråkratisering
og mer markedsorientert virkemiddelbruk. Disse medlemmer mener
at bevilgningene i større grad må tilgodese prosjekter
med større potensial. Det bør være en
omlegging til mer markedsorienterte ENØK-virksomheter,
gjennom at en del av midlene knyttes til prosjekter som fremmes
nedenfra av markedsaktører.
Disse medlemmer vil gå imot
forslaget om produksjonsstøtte til vindmøller. Disse
medlemmer foreslår - med utgangspunkt i vedtatt
ramme 12 - å redusere post 73 Produksjonsstøtte
til vindkraft med 2,2 mill. kroner, slik at kap. 1825 bevilges med
285 200 000 kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av å redusere elektrisitetsbruken i tillegg til
utslippene av drivhusgasser i Norge og andre land, og ønsker
dermed å styrke utviklingen og bruken av fornybare energiformer,
med det formål å vri energikildene i en mer miljømessig
retning. Videre er dette medlem opptatt av det store potensialet
som ligger i fornybare energiformer, og nødvendigheten
av å legge om energiproduksjonen og energibruken til mer
miljøvennlige varianter.
Dette medlem noterer seg også utviklingen
i de internasjonale klimaforhandlingene, hvor det arbeides hektisk
med å finne frem til ordninger der handel med kvoter vil
kunne finne sted mellom partene til klimakonvensjonen.
Dette medlem presiserer at de
land som har klart å redusere sine utslipp av drivhusgasser
mest i forhold til basisåret, vil ha mest å tjene
på ordningen når et handelsregime er på plass.
Og fordi Norge, i motsetning til sine naboland som i stor grad benytter
fossile kilder, produserer sin elektrisitet nesten utelukkende ved
hjelp av fornybare energiformer som vannkraft, vil vi også ha
mest å tjene på å redusere vår
elektrisitetsbruk. Og den billigste måten å redusere
det totale elektrisitetsnivået er å redusere forbruket
gjennom mer effektiv bruk av det som allerede er produsert. Lavere
totalbruk av elektrisitet vil også gjøre Norge
mindre sårbart i perioder med lite nedbør.
I lys av de store utfordringene for å legge
om produksjon og effektivisere bruk av elektrisitet, foreslår
derfor dette medlem å øke tilskuddet
med 272,700 mill. kroner.
Dette medlem stiller seg positiv
til en liten satsing på innenlands bruk av gass, jf forslag
om eget senter for landbasert bruk av gass i Haugesundsområdet. Dette medlem ønsker å bevilge
10 mill. kroner til en slik satsing, slik at kap. 1825 bevilges
med 569,900 mill. kroner.
Kap. 1825 Omlegging av
energibruk og energiproduksjon: Oversikt over de postene der partiene
har avvikende forslag til bevilgning. Kapittelsummen inkluderer
summen av alle poster under kapitlet. Tallet i parentes viser avviket
i forhold til Regjeringens forslag (i 1000 kr)
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. .1 | Ap,
KrF, Sp, V | FRP | H | SV |
1825 | | Omlegging
av energibruk og energiproduksjon | 287 200 | 347 200 (+60 000) | 60 000 (-227 200) | 285 000 (-2 200) | 569 900 (+282 700) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 62 000 | 62 000 | 20 000 (-42
000) | 62 000 | 62 000 |
| 72 | Tilskudd | 223 000 | 263 000 (+40
000) | 40 000 (-183
000) | 153 000 (-70
000) | 495 700 (+272
200) |
| 73 | Produksjonsstøtte
til vindkraft | 2 200 | 2 200 | 0 (-2
200) | 0 (-2
200) | 2 200 |
| Ny | Naturgass | | (+20 000) | | (+70 000) | (+10 000) |
Det budsjetteres med 116,900 mill. kroner på dette kapitlet
for 2001, som er en økning på 3,0 pst. i forhold til
2000.
Post 50 ble i Stortinget 16. juni 2000 vedtatt økt
med 171,1 mill. kroner.
Det foreslås bevilget 202,700 mill.
kroner på dette kapitlet for 2001, som er en økning
på 3,2 pst. i forhold til 2000.
Post 21 ble i Stortinget 16. juni 2000 vedtatt økt
med 3,1 mill. kroner, post 50 ble vedtatt redusert med 5,8 mill.
kroner og post 70 ble vedtatt økt med 800 000 kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at de
foreslåtte midlene for dette budsjettkapitlet er tilsvarende
det salderte budsjettet for 2000, inkludert prisstigningen. Flertallet har videre
merket seg at det vises til forsk-ning i skjæringsfeltet
miljø og energi som ett av fire prioriterte områder
som beskrevet i St.meld. nr. 39 (1998-1999) Forskning ved et tidsskille,
samt behovet for forsert utvikling av CO2-fri
gasskraftteknologi som beskrevet i St.meld. nr. 29 (1998-1999) Om
energipolitikken.
Flertallet viser til at det er
store utfordringer på energifronten. I budsjettforslaget
pekes det på hvordan verdien av den norske oljeformuen
er avhengig av en økt utvinningsgrad for både
olje og gass, til et nivå som ligger i overkant av hva
tilgjengelig teknologi muliggjør i dag. Videre pekes det
på hvordan kompetanse som er utviklet over mange år
kan forvitre ved manglende oppgaver og utviklingsmuligheter. Samtidig kreves
det ny teknologi for både anvendelse av fossile brennstoffer
og for produksjon av energi, som varme og elektrisitet. Dette er
noe oljeselskaper og forsk-ningssentra over hele verden forsker
på, og som det investeres store midler i utviklingen av.
Eksempler på dette er brenselceller. Disse omdanner energi
fra brennstoff til elektrisitet langt mer effektivt enn den konvensjonelle
forbrenningsmotoren, og kan dermed anvende ikke-fossile brennstoffer
til langt flere formål enn i dag.
Flertallet er av den oppfatning
at dette er en utvikling Norge bør være en selvfølgelig
del av. Den foreslåtte satsingen er positiv, men flertalletønsker å styrke innsatsen
i forhold til Regjeringens forslag. Ikke minst gjelder dette satsing
på CO2-frie gasskraftverk, som
er et område der Norge har særlige fordeler fremfor
andre land.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til avtalen mellom Regjeringen og sentrumspartiene og omtale
av denne i Budsjett-innst. S. I (2000-2001). Dette flertallet foreslår
i tråd med denne å redusere post 21 Spesielle
driftsutgifter med 0,5 mill. kroner og å redusere post
50 Norges Forskningsråd med 2 mill. kroner, slik at kap.
1830 bevilges med 200 200 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kutter
post 21 Spesielle driftsutgifter med 4 mill. kroner, da de resterende
7,8 mill. kroner etter disse medlemmers mening er
tilstrekkelig for å videreføre de målrettede
oppgaver. Det tas sikte på å avvikle museumsprosjektet.
Disse medlemmer foreslår
et kutt i budsjettforslaget under post 50 på 40 mill. kroner
av i alt 182,7 mill. kroner. Disse medlemmer forutsetter
at de resterende midler på 142,7 mill. kroner benyttes
til forskning som har allmennyttig verdi for samfunnet.
Disse medlemmer foreslår å kutte
post 70 Internasjonale samarbeids- og utviklingstiltak med 3 mill. kroner,
da hovedmålet med dette er å bidra til en effektiv
reduksjon av energiforbruket og utvikling av ny fornybar energi
og energiteknologi. Fremskrittspartiet tar avstand fra den myte
som er skapt om at vi sløser så mye med energi
i Norge.
Disse medlemmer foreslår
at kap. 1830 bevilges med 155 700 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til de ambisjonene Norge har som energinasjon, som blant annet er
slått fast ved behandlingen av St.meld. nr. 29 (1998-1999)
om energipolitikken. En utvikling av energinasjonen Norge krever
en betydelig satsing på energiforskning. Disse medlemmer vil
i tråd med dette - med utgangspunkt i vedtatt ramme - øke
post 50 Norges forskningsråd med 35 mill. kroner, slik
at kap. 1830 bevilges med 237 700 000 kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av at satsingen på forskning innen energisektoren
skal føre til kompetanseheving innen fornybare energiformer
så vel som bedret teknologi innen for eksempel petroleumssektoren.
Dette er viktig av to grunner: For det første
er det bred politisk enighet om at energiproduksjonen må gjøres
mindre avhengig av fossile brennstoffer, og det krever kommersiell
tilgang på ny og alternativ energiteknologi. For det andre
vil slik teknologi kunne komme til å spille en meget viktig
rolle for bedrifter i en fremtid der miljøvennlig og fornybar
energi er en etterspurt vare, og flere nasjoner vil konkurrere om å erobre
dette markedet.
Dette medlem vil ikke at norsk
industri skal stå utenfor når denne kaken skal
lages og deles, og ønsker derfor en storstilet satsing
på slik forskning allerede nå. Dette vil gi norsk
industri både eierskap og kompetanse på produksjonen
av fornybar energiteknologi når dette globale markedet
tar av på alvor. Dette medlem ønsker
derfor å øke kap. 1830 Energiforskning med 150
mill. kroner, og følge opp en slik satsing i årene
fremover. Dette medlem foreslår - med utgangspunkt
i vedtatt ramme 12 - å øke post 50 Norges forskningsråd
med 150 mill. kroner, slik at kap. 1830 bevilges med 352 700 000
kroner.
Kap. 1830 Energiforskning:
Oversikt over de postene der partiene har avvikende forslag til
bevilgning. Kapittelsummen inkluderer summen av alle poster under
kapitlet. Tallet i parentes viser avviket i forhold til Regjeringens forslag
(i 1000 kr)
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. .1 | Ap,
KrF, SP, V | FRP | H | SV |
1830 | | Energiforskning
(jf. kap. 4829) | 202 700 | 200 200 (-2 500) | 155 700 (-47 000) | 237 700 (+35 000) | 352 700 (+150 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 11 800 | 11 300 (-500) | 7 800 (-4
000) | 11 800 | 11 800 |
| 50 | Norges forskningsråd | 182 700 | 180 700 (-2
000) | 142 700 (-40
000) | 217 700 (+35
000) | 332 700 (+150
000) |
| 70 | Internasjonale samarbeids-
og utviklingstiltak | 8 200 | 8 200 | 5 200 (-3
000) | 8 200 | 8 200 |
Det foreslås bevilget 16 870 mill.
kroner på dette kapitlet for 2001, som er en reduksjon
på 17,0 pst. i forhold til 2000.
Ved Stortingets vedtak av 16. juni 2000 er post
30 økt med 2 200 mill. kroner og post 50 er redusert med
8 mill. kroner.
Komiteen har merket
seg en fortsatt reduksjon i investeringsnivået på sokkelen.
SDØEs andel av investeringene forventes for 2001 å bli
16 200 mill. kroner. Dette er en reduksjon i investeringer på i
alt 5 700 mill. kroner i forhold til revidert budsjett for 2000.
De største prosjektene vedtatt utbygd i 2001 er Gullfaks
(inkl. Satelitter), Troll Olje, Heidrun Oseberg Unit og Åsgard.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser
til at grensen for investeringsnivået i petroleumssektoren
for hvilke prosjekt som må godkjennes av Stortinget, ikke
har vært endret siden 1993. Flertallet slutter
seg til Regjeringens vurdering om å heve grensen for investeringsnivå for
prosjekter til 10 mrd. kroner, og vil støtte forslaget
om å heve grensen fra 5 til 10 mrd. kroner for hvilke prosjekter
som kan godkjennes av Kongen i statsråd.
Flertallet viser til at Regjeringen årlig
vil legge frem en redegjørelse for Stortinget om kostnads-
og lønnsomhetsutviklingen for de enkelte prosjekter. Dette
vil gi Stortinget en god oversikt og mulighet for å følge
de enkelte prosjekter nærmere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre viser til forslaget om å endre øvre
grense for utbyggingsprosjekter, som skal godkjennes i Stortinget,
til å utgjøre samlede investeringer på 10
mrd. kroner, jf. IV 2. Disse medlemmer støtter
ikke dette forslaget, og mener øvre grense fortsatt skal
være samlede investeringer på 5 mrd. kroner.
Disse medlemmer foreslår:
"IV
Utbyggingsprosjekter på norsk
kontinentalsokkel
Stortinget samtykker i at Kongen
i 2001 kan godkjenne prosjekter på norsk kontinentalsokkel
under følgende forutsetninger:
1 . Prosjektet må ikke
ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
2. Øvre grense for de samlede
investeringer pr. prosjekt utgjør 5 mrd. kroner.
3. Hvert enkelt prosjekt må vise
akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være
rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.
4. Det må være bevilgningsmessig
dekning for investeringen under kap. 2440 Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten."
Det foreslås bevilget 50,000 mill.
kroner på dette kapitlet for 2001, som er en reduksjon
på 28,6 pst. i forhold til 2000.
Ved Stortingets vedtak av 16. juni 2000 ble
post 50 redusert med 20 mill. kroner.
Komiteen har merket seg at interessen
for Demo 2000 har vært betydelig og de offentlige midlene
har utløst sterke multiplikatoreffekter i næringen.
Bevilgningen i 1999 og 2000 har realisert pilotprosjekter for 600-800
mill. kroner i et spleiselag mellom myndighetene, oljeselskapene
og leverandørindustrien.
Komiteen har merket
seg at post 50 er redusert med 20 mill. kroner i forhold til budsjett
for 2000, men i samsvar med bevilgningene i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at staten må satse videre på Demo 2000. Prosjektet
har eksempelvis ført til at norske leverandører
har opparbeidet 2-3 års forsprang innen undervannssystemer. Innenfor
lett brønnintervensjon har igangsatte prosjekter et antatt
potensial til å halvere kostnadene. Dette viser at også for
staten som den største aktøren på norsk
sokkel, er dette arbeidet av stor betydning. Disse medlemmer vil
i tråd med dette - innenfor vedtatte ramme - øke
post 50 med 50 mill. kroner, slik at kap. 2441 bevilges med 100
mill. kroner.
Kap. 2441 Petroleumsrettet
teknologiutvikling: Oversikt over de postene der partiene har avvikende
forslag til bevilgning. Kapittelsummen inkluderer summen av alle
poster under kapitlet. Tallet i parentes viser avviket i forhold
til Regjeringens forslag (i 1000 kr)
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 | Ap,
KrF, Sp, V | Frp | H | SV |
2441 | | Petrolumsrettet
teknologiutvikling | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 100 000 (+50 000) | 50 000 |
| 50 | Prosjektrettet teknologiutvikling
i petroleumsvirksomheten | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 100 000 (+50
000) | 50 000 |
Det foreslås bevilget 150 000 mill.
kroner på dette kapitlet for 2001, som er en økning
på 36,4 pst. i forhold til 2000.
Komiteen viser til
at Regjeringen i tråd med OSPAR-konvensjonen legger opp
til å beslutte fjerning av undervannsinstallasjoner, flytende
stålinstallasjoner, små faste stålinstallasjoner
samt øverste del av store faste stålinstallasjoner
og plattformdekk på betonginstallasjoner uten at sakene
legges frem for Stortinget.
Komiteen er enig i dette, men
vil understreke viktigheten av at beslutning om disponeringsløsning
for betonginstallasjoner og nederste del av store faste stålinstallasjoner
forelegges Stortinget som forutsatt.
Det budsjetteres med 80, 000 mill. kroner på post
80 under dette kapitlet for 2001, som er en reduksjon på 11,1
pst. i forhold til 2000.
I alt budsjetteres det for 2001 med 905,200
mill. kroner under kap. 4860, post 90 Avdrag Statnett, og post 91
Avdrag Statkraft, behandles imidlertid av finanskomiteen utenfor
rammesystemet.
Komiteen viser til at Regjeringen
signaliserer gjennom budsjettframlegget at man i løpet
av 2001 vil komme tilbake til Stortinget med en vurdering av Statnetts
rolle.
Komiteen vil imidlertid allerede
nå presisere at Statnett skal utøve sin virksomhet
på en nøytral og uavhengig måte i forhold
til aktørene og deres ulike interesser i kraftmarkedet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, mener likevel
at Brukerrådet ikke bør delta i styremøter hvor
strategier i tilknytning til forhandlingsposisjoner om blant annet
andre selskapers kjøp og salg av nettanlegg drøftes.
Flertallet ber om at det utarbeides
et mer presist mandat for Brukerrådets virksomhet, der
rådet fortsatt gis tilstrekkelig innsyn og muligheter til å fremføre
sitt syn overfor Statnetts styre i alle saker som har med monopolvirksomheten å gjøre,
men der muligheten til å skaffe seg informasjon av strategisk
karakter begrenses.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Statkraft ønsker å delta
aktivt i restruktureringen av kraftnæringen, og at det
planlegges nye investeringer på om lag 50 mrd. kroner frem
til og med 2007. Statkraft mener videre at gjennomføringen
av foretakets investeringsplan forutsetter tilførsel av
egenkapital og utvidelse av låne- og garantirammen. Disse
medlemmer vil advare mot en utvikling innenfor kraftnæringen
som gir Statkraft en dominerende stilling, som nærmer seg
et reelt monopol. Disse medlemmer mener at det også burde
vært foretatt en gjennomgang av konsesjons-reglene for
kraftsektoren med sikte på en oppmykning, slik at andre
norske og utenlandske aktører kan delta i restruktureringen
av norsk kraftnæring.
Disse medlemmer mener på den
annen side at Statkraft SF bør få økt
finansiell og kommersiell frihet. Dette er nødvendig for å sikre
at selskapet skal kunne delta i et marked med økende internasjonal
konkurranse. Disse medlemmer mener at dette best
kan sikres ved at Statkraft omgjøres til et aksjeselskap
og at det åpnes for privat kapital.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at Statkraft SF kan omgjøres til aksjeselskap
og åpnes for privat kapital."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
i tillegg følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for en delprivatisering og børsnotering av Statoil."
Det budsjetteres med 104 700 000 mill. kroner
på dette kapitlet for 2001, som er en økning på 53,5
pst. i forhold til 2000.
Ved Stortingets vedtak av 16. juni 2000 er post
24 økt med 30 500 mill. kroner, post 30 redusert med 400 mill.
kroner og post 80 økt med 300 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis helhetlige budsjettforslag og til
Budsjett-innst. S. nr. 9 (1999-2000).
Dette medlem ønsker å redusere
lete- og feltutviklingsaktiviteten med 400 mill. kroner. Dette innebærer
at kap. 5440 bokføres med 104 300 000 000 kroner.
Kap. 5440 Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten: Oversikt over de postene der
partiene har avvikende forslag til bevilgning. Kapittelsummen inkluderer
summen av alle poster under kapitlet. Tallet i parentes viser avviket
i forhold til Regjeringens forslag (i 1000 kr)
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. .1 | Ap
KrF, Sp, V | Frp | H | SV |
5440 | | Statens
direkte økono-miske engasjement i petroleumsvirksomheten
(jf. kap. 2440) | 104 700
000 | 104 700
000 | 104 700
000 | 104 700
000 | 104 300
000 (-400 000) |
| 24 | Driftsresultat: | 78 200 000 | 78 200 000 | 78 200 000 | 78 200 000 | 78 200 000 |
| | 1 Driftsinntekter | 126 600 000 | 126 600 000 | 126 600 000 | 126 600 000 | 126 600 000 |
| | 2 Driftsutgifter | -20 100 000 | -20 100 000 | -20 100 000 | -20 100 000 | -20 100 000 |
| | 3 Lete- og feltutviklingsutgifter | -1 800 000 | -1 800 000 | -1 800 000 | -1 800 000 | -1 400 000 (-400 000) |
| | 4 Avskrivninger | -18 200 000 | -18 200 000 | -18 200 000 | -18 200 000 | -18 200 000 |
| | 5 Renter | -8 300 000 | -8 300 000 | -8 300 000 | -8 300 000 | -8 300 000 |
| 30 | Avskrivninger | 18 200 000 | 18 200 000 | 18 200 000 | 18 200 000 | 18 200 000 |
| 80 | Renter | 8 300 000 | 8 300 000 | 8 300 000 | 8 300 000 | 8 300 000 |
Det budsjetteres med 5,410 mill. kroner på dette kapitlet
for 2001, som er et nyopprettet kapittel for 2001.
Det budsjetteres med 261 mill. kroner på dette
kapitlet for 2001, som er en reduksjon på 18,2 pst. i forhold til
2000.