90-poster behandles av finanskomiteen utenfor
rammesystemet.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-2 (2001-2002) | | St.prp. nr.1 med Tillegg
nr. 1 - 4 (2001-2002) |
Utgifter i kroner |
Fiskeridepartementet |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 4000) | 70 000
000 | | 70 000
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 69 500 000 | | 69 500 000 |
| 70 | Tilskudd diverse formål
| 500 000 | | 500 000 |
1001 | | Deltakelse
i internasjonale organisasjoner | 6 330
000 | | 6 330
000 |
| 70 | Tilskudd | 6 330 000 | | 6 330 000 |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | 299 760
000 | | 298 260
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 298 160 000 | | 296 660 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold,
kan overføres | 1 600 000 | | 1 600 000 |
1040 | | Til gjennomføring
av fiskeriavtalen | 0 | | 90 000
000 |
| 70 | Tilskudd til støtte
av fiskeriene m.m., kan overføres | 0 | | 90 000 000 |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | 23 950
000 | | 20 450
000 |
| 71 | Sosiale tiltak, kan overføres | 3 000 000 | | 3 000 000 |
| 73 | Tilskudd til Fiskerinæringens
Kompetansesenter,
kan overføres | 13 000 000 | | 10 500 000 |
| 74 | Erstatninger, kan overføres | 1 950 000 | | 1 950 000 |
| 78 | DNA-register for vågehval, kan overføres | 3 500 000 | | 2 500 000 |
| 79 | Informasjon ressursforvaltning
| 2 500 000 | | 2 500 000 |
|
Statsbankene |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond,
fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak | 31 000
000 | | 1 000
000 |
| 73 | Rentestøtte stønadslån
| 1 000 000 | | 1 000 000 |
| 74 | Tilskudd til næringsutvikling
i marin sektor, kan overføres | 30 000 000 | | 0 |
| | Sum utgifter
rammeområde 10 | 431
040 000 | | 486
040 000 |
| | | | | |
Inntekter i kroner |
Inntekter under departementene |
4000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 1000) | 10 000 | | 10 000 |
| 1 | Refusjoner | 10 000 | | 10 000 |
4030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 1030) | 49 710
000 | | 49 710
000 |
| 1 | Oppdragsinntekter | 10 000 | | 10 000 |
| 2 | Salg av registre, diverse
tjenester | 80 000 | | 80 000 |
| 4 | Fangstinntekter overvåkingsprogrammet
| 10 000 | | 10 000 |
| 6 | Tvangsmulkt oppdrettsvirksomhet
| 600 000 | | 600 000 |
| 7 | Inntekter ved laboratoriene
| 2 840 000 | | 2 840 000 |
| 8 | Gebyr havbruk | 12 500 000 | | 12 500 000 |
| 9 | Gebyr Merkeregisteret | 3 600 000 | | 3 600 000 |
| 10 | Gebyr kvalitetskontroll
| 23 500 000 | | 23 500 000 |
| 11 | Avgift fiskefôrkontroll
| 4 000 000 | | 4 000 000 |
| 12 | Gebyr ervervstillatelse
| 2 560 000 | | 2 560 000 |
| 14 | Refusjoner | 10 000 | | 10 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 10 | 49
720 000 | | 49
720 000 |
| | Netto
rammeområde 10 | 381 320
000 | | 436 320
000 |
Forslag til romertallsvedtak
fra St.prp. nr. 1 (2001-2002) med endringer fra St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 3 (2001-2002) og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002)
II
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fiskeridepartementet
i 2002 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik
at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1050 | | Diverse fiskeriformål
| |
| 73 | Tilskudd til Fiskerinæringens
Kompetansesenter | 3 mill. kroner |
Ved Stortingets vedtak 28. november 2001 er
netto utgiftsramme for rammeområde 10 fastsatt til kr 436 320
000. Dette er det samme som framlegget fra regjeringen Bondevik
II i St.prp. nr. 1 (2001-2002) og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3-4
(2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til regjeringen Stoltenbergs budsjett for fiskerisektoren, og til
Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Disse medlemmer mener at en for
stor andel av norske havprodukter selges ubearbeidet. Økt
videreforedling av sjømat vil gi grunnlag for lønnsom
fiskeindustri og arbeidsplasser langs hele kysten. For å få til dette
er det nødvendig å øke satsingen på produktutvikling.
Et tett samarbeid mellom bedrifter, bransjer, forskningsmiljøer
og offentlige aktører er etter disse medlemmers oppfatning
viktig.
Disse medlemmer vil peke på at
mulighetene for vekst i havproduksjonen er stor. Tilgangen til råvarer
og høy kompetanse på havbruk gir oss fortrinn,
men skal Norge fortsatt være ledende på dette
feltet, må kunnskapen utvikles videre. Det er derfor nødvendig med
en sterk satsning på forskning og utvikling innenfor havbruksnæringen.
Disse medlemmer vil peke på at
regjeringen Stoltenberg baserer sitt forslag til budsjett for fiskerisektoren
på at nyskaping, vekst og konkurranseevne basert på marine
ressurser forutsetter en betydelig FoU-innsats. Regjeringen Stoltenberg
foreslår derfor å øke bevilgningen til
marin forskning og utvikling med til sammen 422 mill. kroner i 2002,
som er en økning på hele 61,3 pst. i forhold til
saldert budsjett 2001. Av dette utgjør byggingen av et
nytt forskningsfartøy 307 mill. kroner. Regjeringen Stoltenberg
vil blant annet styrke og videreutvikle de sentrale marine forskningsmiljøer
i Bergen og Tromsø.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen Bondevik II foreslår å kutte hele
bevilgningen på 30 mill. kroner til næringsutvikling
i marin sektor. Dette kommer i tillegg til de øvrige kuttene
i SNDs virksomhet, som fiskeri- og havbruksnæringen i stor
grad benytter seg av. Disse medlemmer mener at dette vil
svekke mulighetene for nødvendig utvikling og fornyelse,
som skal legge grunnlaget for at fiskeri- og havbruksnæringen
kan være konkurransedyktig også i framtiden.
Disse medlemmer vil vise til
at Arbeiderpartiet i utgangspunktet hadde forslag om større
ramme enn det som endelig ble vedtatt, og at den vedtatte ramme vil
redusere mulighetene til å føre en offensiv politikk på området.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti påpeker at ressurskontroll og
innsats for å utløse verdiskapingspotensialet
i fiskeri og havbruk preger Regjeringens budsjettforslag. Regjeringen
legger vekt på å utvikle torsk som kommersiell
oppdrettsfisk og satser på utbygging av havbruksforvaltningen
og trygg sjømat. Disse medlemmer viser til
at budsjettforslaget samlet for Fiskeridepartementet for 2002 har
en utgiftsramme på 2 579,26 mill. kroner, pluss Fiskeriavtalen,
90 mill. kroner. I forhold til saldert budsjett for 2001 er det
en økning på 418,66 mill. kroner, eller 18,4 pst.
korrigert for fiskeriavtalen. Sammenlignet med forrige regjerings
forslag til budsjett for 2002 er det imidlertid en reduksjon på 80
mill. kroner. Men i tillegg er det lagt inn en flyttebevilgning
til Kystdirektoratet på 35 mill. kroner. For å dekke
inn Regjeringens forslag til bl.a. skatte- og avgiftslettelser har
det vært nødvendig med noen innstramminger i budsjettet.
Alle må bidra for å oppnå lettelser i
skatter og avgifter. Det påpekes at det spesielle for fiskerinæringen
er at forslaget om fiskefôravgift faller bort. Disse
medlemmer påpeker at sammenlignet med saldert budsjett
for 2001 styrkes forvaltningen med en realøkning på 31
mill. kroner til Fiskeridirektoratet. Denne summen skal dekke økt
ressurskontroll og styrket havbruksforvaltning, inklusiv trygg sjømat. Disse
medlemmer understreker at veksten i havbruksnæringen
krever en tilpasset og effektiv forvaltning. At norsk sjømat
både er trygg, og oppleves av forbrukerne som trygg, vil
bli stadig viktigere i markedssammenheng. Også Ernæringsinstituttet får økt
bevilgning til trygg sjømat på 6,5 mill. kroner.
Disse medlemmer peker på at
forskningen totalt får en nominell økning på 392
mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2001. Av dette
går 307 mill. kroner til nytt havforskningsfartøy
ved Havforskningsinstituttet. Muligheten til effektive FoU-prosjekt
er en forutsetning for en fortsatt konkurransedyktig norsk fiskerinæring.
Havforskningsinstituttets driftsbevilgning økes med 33
mill. kroner. En vesentlig del av dette skal gå til havbruksforskning,
vitenskapelig utstyr og ressursforskning. Tilskuddet til Fiskeriforskning
i Tromsø øker med 23,5 mill. kroner, hvorav 7
mill. kroner skal gå til satsingen på torsk som
oppdrettsfisk og 3 mill. kroner til forskning og utvikling innen
marked og fiskeindustri. Minimum 10 mill. kroner av Norges forskningsråds
bevilgning øremerkes torsk.
Disse medlemmer påpeker
at for å styrke sjøsikkerheten foreslås
det over Fiskeridepartementets budsjett 10 mill. kroner for å starte
etableringen av Automatisk identifikasjonssystem (AIS) for handelsflåten
og 5 mill. kroner i økt satsing på merking av
hurtigbåtleder.
Disse medlemmer understreker
at utnytting og foredling av naturressurser er grunnlaget for en
stor del av norsk næringsliv, og er det viktigste bidraget
til sysselsetting og bosetting i distriktene.
Disse medlemmer viser til at
fiskerisektoren er Norges nest største eksportnæring,
og er derfor svært avhengig av konkurransedyktige betingelser. Disse medlemmer støtter
derfor Regjeringens skatte- og avgiftskutt, som vil gi en konkurranseutsatt
næring, som fiskeri, betydelig bedre rammevilkår.
En ansvarlig økonomisk politikk, med lav pris- og kostnadsvekst,
er det mest effektive virkemiddelet for å oppnå økt
konkurransekraft for næringen.
Disse medlemmer mener at det
er helt vesentlig for fiskerinæringen å ha god
tilgang til det internasjonale eksportmarkedet for å få solgt
sine produkter. Det er derfor viktig at Regjeringen prioriterer økt
frihandel med fiskeprodukter i de kommende WTO-forhandlingene. Det
må særlig legges vekt på å innskrenke
mulighetene til å ta i bruk anti-dumpingbestemmelsene og
redusere ikke-tariffære handelshindringer til et minimum.
Disse medlemmer mener at oppdrett
av nye marine arter og nye produksjonsformer er eksempler på de
store uutnyttede mulighetene som finnes i havbruksnæringen.
Disse medlemmer ser viktigheten
av en bærekraftig høsting av sjøpattedyr.
Sjøpattedyrene er en del av det økologiske systemet.
En fornuft beskatning vil ha positive konsekvenser for bestanden
av en rekke fiskeslag. Bestanden av sel blant annet i Øst-
og Vestisen er nå blitt så stor at den er i ferd
med å bli en trussel for enkelte fiskebestander. Derfor
vil Høyre og Kristelig Folkeparti arbeide for en økning
av selfangsten blant annet gjennom å etablere en avtale
med Russland om dette.
Disse medlemmer viser til at
den norske vågehvalfangsten er en fullt lovlig og bærekraftig
næringsvei. Fangsten bidrar til å skape lønnsomme
arbeidsplasser for fangere, produsenter og tilhørende næringer langs
kysten.
Disse medlemmer mener budsjettforslaget
fra Regjeringen legger til rette for en fiskeri- og havbrukspolitikk
som vil bidra til økt verdiskaping i en lønnsom og
bærekraftig fiskeri- og havbruksnæring. Disse medlemmer mener
budsjettet styrker havbruksnæringens betydning for distriktene
og legger til rette for fortsatt vekst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
overbevist om at den maritime sektoren relativt sett vil ha større
betydning for Norges økonomi, samfunnsliv og næringsliv
i årene som kommer. Dette krever imidlertid at det legges
til rette for en bærekraftig utnyttelse av fisk, skalldyr,
sjøpattedyr, skjell, tang og alger m.m.
Disse medlemmer viser til at
Norge har naturgitte forhold som muliggjør høsting
av marine ressurser på en god og effektiv måte. Disse
medlemmer har som målsetting å gi næringen
så gode rammevilkår at offentlige overføringer
ikke blir nødvendig.
Disse medlemmer mener dereguleringen
og liberaliseringen av fiskerinæringen går for
langsomt. Hva som burde vært en effektiv og frittstående
næring fri for subsidier er fortsatt avhengig av subsidier
grunnet offentlige tiltak, reguleringer og lovpålegg. Disse medlemmer erkjenner
imidlertid at fiskerinæringen må reguleres til
en viss grad, blant annet fordi ingen har naturlig eiendomsrett
til havets ressurser. Det er likevel for stor avstand mellom en
fornuftig regulering basert på å sikre konkurransefrihet
innen næringen og dagens mengde av reguleringer, forskrifter,
regler og subsidieordninger. Fremskrittspartiet mener det er behov
for omfattende endringer for at rike fiskefelt kan utnyttes på en
måte som gir bedre lønnsomhet. Disse medlemmer mener
et system med omsettelige kvoter innen den tradisjonelle fiskerinæringen
vil avklare hvor mange arbeidsplasser det er grunnlag for. En øvre grense
for årsfangsten fastsatt for å sikre fiskebestandene,
fordeles til næringsutøverne i form av kvoter.
Et slikt system vil oppmuntre til en tilpasning som gir størst
mulig fortjeneste av den begrensede mengde fisk det er tillatt å ta
opp. Et omsettelig system vil etablere et marked som vil avdekke
hvor mange det er plass til i næringen, hvis den skal gi
både aktørene og samfunnet tilfredsstillende avkastning.
Dette vil føre til kostnadseffektivitet i fangstleddet
samt gi bedre samsvar mellom investering og ressursgrunnlag.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets prinsipp- og handlingsprogram for 2001-2005
om endringer i fiskeripolitikken og innføring av omsettelige
kvoter i fiskerinæringen. Forslagene muliggjør
gjennomføringen av en helhetlig fiskeripolitikk som består
i at næringen behandler ressursene så effektivt
som mulig.
Disse medlemmer ser
viktigheten av en bærekraftig høsting av denne
ressursen. Sjøpattedyrene er en del av det økologiske
systemet. En fornuftig beskatning vil ha positive konsekvenser for
bestanden av en rekke fiskeslag. Bestanden av sel blant annet i Øst-
og Vestisen er nå blitt så stor at den er i ferd
med å bli en trussel for enkelte fiskebestander. Derfor
vil Fremskrittspartiet arbeide for en økning av selfangsten
blant annet gjennom å etablere en avtale med Russland om dette.
Disse medlemmer viser til at
den norske vågehvalfangsten er en fullt lovlig og bærekraftig
næringsvei. Fangsten bidrar til å skape lønnsomme
arbeidsplasser for fangere, produsenter og tilhørende næringer langs
kysten.
Disse medlemmer mener
det er for strenge vilkår for tildeling av konsesjon for
havbruk/oppdrett og at dette virker negativt for næringen.
Fremskrittspartiet mener derfor primært at konsesjonsordningen
skal fjernes og at begrensningene kun skal være de som
følger av forurensning og veterinære hensyn.
Disse medlemmer vil arbeide for
at de kommuner som har naturgitte forhold for havbruk/oppdrett, skal
tilrettelegge i sine reguleringsplaner for slik næringsvirksomhet.
Videre mener Fremskrittspartiet at fôrkvoter innen havbruk/oppdrettsnæringen
er et utidig inngrep i den enkelte bedrift og derfor må bringes
til opphør.
Disse medlemmer mener at dagens
reguleringer med hensyn til volumbegrensninger i oppdrettsanlegg er
for strenge og vil derfor overlate til den enkelte næringsdrivende å bestemme
størrelse på sitt anlegg så lenge veterinær-
og forurensningshensyn ikke tilsier noe annet.
Disse medlemmer ser behovet for å skille
mellom konsesjoner for laks og ørret. Fremskrittspartiet mener
videre at det må legges til rette for oppdrett av andre
maritime arter som f.eks. kveite, torsk, skjell, piggvar m.m. Disse
medlemmer ser i den sammenheng behovet for å kanalisere
en større del av dagens forskningsmidler til fiskeri- og
oppdrettsnæringen.
Disse medlemmer vil arbeide for
at myndighetene tilrettelegger forholdene for næringen
på en måte som muliggjør en målrettet
satsning på miljøforbedringer. Fremskrittspartiet
ser at en økt teknologiutvikling på sikt vil gi
store økonomiske og miljømessige besparelser. Disse
medlemmer vil også arbeide for at rømming
av oppdrettsfisk skal behandles som punktutslipp.
Disse medlemmer viser videre
til at fraksjonens primære standpunkt vil fremgå i
særmerknadene til de enkelte budsjettkapitler og i tabellene
til innstillingen.
Komiteen sine medlemer frå Sosialistisk
Venstreparti viser til at dei marine næringane er
spådd ei framtid som nasjonale vekstnæringar.
Fiskeri- og havbruksnæringa står samtidig overfor
ei rekkje utfordringar. Konfliktar knytt til arealbruk, miljø og
rekruttering er nokre slike. Desse medlemene legg
vekt på at ressursane våre må forvaltast
ut frå omsyn til berekraft om framtidige generasjonar skal få glede
av dei.
Desse medlemene meiner havbruksnæringa
i større grad må ta omsyn til miljøet
for å trygge arbeidsplassane. Ut frå dette er
det for desse medlemene riktig å prioritere
miljørelatert forsking i næringsretta FoU-arbeid.
Desse medlemene vil peike på at
fiskerinæringa er grunnlaget for busetjing langs kysten.
Om næringa blir forvalta ut frå omsyn til berekraft,
vil fiskeri også i framtida vere berebjelken i kystsamfunna. Desse medlemene ønskjer å uttrykkje
uro over tendensen til overbeskatning av viktige fiskeressursar
som ein har sett dei siste åra. Desse medlemene meiner
den sentrale utfordringa i fiskeripolitikken er omlegging til eit
meir kystnært fiske. Dette er viktig av omsyn til ressursforvaltninga,
men òg i forhold til busetjing og verdiskaping på land.
Busetjinga i distrikta er i stor grad avhengig av næringsutviklinga.
Ut frå desse forholda er det for desse
medlemene viktig å gjere noko med rekrutteringa
til fiskerinæringa. Næringa er avhengig av at
dei unge i dag ser det likt å velje næringsvegen
sin innanfor fiskeria. Rekruttering er ikkje utelukkande eit offentleg
ansvar, men fellesskapet må vere med å ta ansvar
for at folk vel å satse innanfor fiskerinæringa.
Desse medlemene meiner det er
ei vesentleg utfordringa for fiskerinæringa at svært
lite av vidareforedlinga skjer innanlands. Desse medlemene ønskjer å gi
uttrykk for at dette er ei problemstilling som får for
lite merksemd frå sentrale styresmakter.
Desse medlemene legg vekt på kunnskap
som innsatsfaktor i verdiskapinga. Skal den norske fiskeri- og havbruksnæringa
vere verdsleiande i framtida, må det derfor satsast på forsking
og utvikling. Næringa er eksportorientert og avhengig av
tillit i marknaden, og dermed sårbar. Desse medlemene meiner
Regjeringa går i feil retning ved å kutte i FoU-arbeid.
Desse medlemene viser elles til
Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett som ville gitt kr
43 000 000 meir til utgiftsramma på rammeområde
10.
Disse medlemmer kan ikke se at
den vedtatte ramme er akseptabel i forhold til de prioriteringer
som trengs for å føre en aktiv fiskeripolitikk.
Ettersom det nye budsjettsystemet krever at en ikke kan komme med
forslag som bryter med vedtatte rammer, vil disse medlemmer vise
til Sosialistisk Venstrepartis helhetlige budsjettopplegg slik det
kommer fram i Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til den tradisjonelt sterke stilling fiskeri og havbruksnæringen
har for norsk økonomi. Dette bildet vil bli styrket i årene
framover dersom en velger å satse på forskning
omkring marin sektor og det legges opp til en videreutvikling og
fornying av næringen.
Dette medlem vil understreke
den betydning næringen har for sysselsetting og bosetting
i distriktene. Dette medlem ønsker å legge
til rette for videre vekst i næringen, samtidig som det
tas vare på det beste i vår ressursforvaltning
på dette området. Dette medlem vil
påpeke at dette krever økt satsing også fra
det offentliges side. Dette gjelder ikke minst et aktivt forsknings-
og utviklingsarbeid i hele marin sektor. Dette medlem kan
på denne bakgrunn ikke akseptere de omfattende reduksjoner
det legges opp til i budsjettet både til Havforskningsinstituttet
og til SNDs program for marin sektor.
Dette medlem er av den oppfatning
at strukturen i fiskeflåten bør være
tilpasset ressursgrunnlaget og at kystflåten bør
utgjøre grunnstammen i den norske fiskeflåten.
Dette medlem vil vise til at
fiskefartøyer står i en særstilling når
det gjelder verdiforringelse ved slit eller elde. Fiskefartøyer
faller dessuten utenfor det etablerte skattesystemet for rederier.
På denne bakgrunn har Senterpartiet foreslått
at avskrivningssatsen for fiske- og fangstfartøyer økes,
slik at satsen settes til 20 pst. - jf. Budsjett-innst. S. I (2001-2002). Dette
medlem viser for øvrig til Senterpartiets helhetlige
budsjett hvor rammeområde 10 var foreslått bevilget
med kr 479 320 000, som er 43 mill. kroner mer enn Regjeringens
forslag.
I tabellen nedenfor er de ulike fraksjonenes
primærstandpunkter under rammeområde 10 presentert.
Tabellen viser det justerte
budsjettforslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti innenfor
vedtatt ramme, jf. Budsjett-innst. S. I (2001-2002) og primærbudsjettene
til Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet slik de framkommer i finansinnstillingen, for de
budsjettpostene der det er avvik mellom fraksjonene. Avvik i forhold
til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med
Tillegg
nr. 1-4 | H og
KrF | Ap | FrP | SV | Sp |
Utgifter
rammeområde 10 (i hele tusen kroner) |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap.4000) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 69 500 | 69 500 (0) | 69 500 (0) | 64 500 (-5
000) | 65 500 (-4
000) | 69 500 (0) |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 296 660 | 296 660 (0) | 298 160 (+1
500) | 283 160 (-13
500) | 298 160 (+1
500) | 302 160 (+5
500) |
1040 | | Til gjennomføring
av fiskeriavtalen | | | | | | |
| 70 | Tilskudd til støtte
av fiskeriene m.m. | 90 000 | 90 000 (0) | 90 000 (0) | 26 000 (-64
000) | 90 000 (0) | 90 000 (0) |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | | | | | | |
| 71 | Sosiale tiltak | 3 000 | 3 000 (0) | 3 000 (0) | 0 (-3
000) | 3 000 (0) | 3 000 (0) |
| 73 | Tilskudd til Fiskerinæringens
Kompetansesenter | 10 500 | 10 500 (0) | 13 000 (+2
500) | 0 (-10
500) | 13 000 (+2
500) | 13 000 (+2
500) |
| 75 | Rekrutteringstiltak | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 10 000 (+10
000) | 0 (0) |
| 76 | Forprosjekt lokal foredling | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 2 000 (+2
000) | 0 (0) |
| 78 | DNA-register for vågehval | 2 500 | 2 500 (0) | 3 500 (+1
000) | 3 500 (+1
000) | 3 500 (+1
000) | 3 500 (+1
000) |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri-
og andre regionalpolitiske tiltak | | | | | | |
| 73 | Rentestøtte stønadslån | 1 000 | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 0 (-1
000) | 1 000 (0) | 1 000 (0) |
| 74 | Tilskudd til
næringsutvikling i marin sektor | 0 | 0 (0) | 30 000 (+30 000) | 30 000 (+30 000) | 30 000 (+30 000) | 30 000 (+30 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 10 | 486
040 | 486
040 (0) | 521
040 (+35
000) | 474
040 (-66 000) | 529
040 (+43
000) | 525
040 (+39
000) |
Inntekter
rammeområde 10 (i hele tusen kroner) |
4030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 1030) | | | | | | |
| 11 | Avgift fiskefôrkontroll | 4 000 | 4 000 (0) | 4 000 (0) | 4 000 (0) | 4 000 (0) | 0 (-4 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 10 | 49
720 | 49
720 (0) | 49
720 (0) | 49
720 (0) | 49
720 (0) | 45
720 (-4 000) |
| | Sum netto
rammeområde 10 | 436 320 | 436 320 (0) | 471 320 (+35 000) | 370 320 (-66 000) | 479 320 (+43 000) | 479 320 (+43 000) |
For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt under, har komiteen ingen merknader og slutter
seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2001-2002) med de endringer
som fremgår av St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3-4 (2001-2002).
Den enkelte fraksjon slutter seg til Regjeringens bevilgningsforslag
i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3-4 (2001-2002), hvor ikke annet fremgår
av merknadene under det enkelte kapittel.
Det foreslås bevilget kr 70 000 000
på kap. 1000 og kr 10 000 på kap. 4000.
Komiteen viser til
forslaget om bevilgninger til kveiteavlsarbeidet ved Høgskolen
i Bodø. Komiteen støtter forslaget,
og forutsetter at midlene brukes til å videreutvikle et
utvidet kompetansemiljø på kveiteavlsarbeid, samt
utrede organisasjonsform og nødvendig infrastruktur for
en nasjonal kveiteavlsstasjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til den nye konsesjonsordningen for havbruksnæringen,
og ber om at Regjeringen på egnet måte orienterer
Stortinget om hvordan næringen får dette til å fungere
i praksis.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti ber Regjeringen vurdere den fremtidige
drift av Loran-C-stasjonen i Bø i Vesterålen,
også sett i lys av den endrede forsvars- og sikkerhetspolitiske
situasjon. Disse medlemmer ber i denne forbindelse
Regjeringen om å innhente erfaringer fra den amerikanske
kystvakts satsing på nye Loran-C-sendere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er behov for en avbyråkratisering og effektivisering
av departementets virksomhet. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på kap.
1000 post 1 med kr 5 000 000 til kr 64 500 000.
Komiteen sine medlemer frå Sosialistisk
Venstreparti viser til eigne hovudprioriteringar og alternativt
budsjett. For rammeområde 10 ville dette ha gitt kr 43
000 000 i tillegg til den vedtatte ramma.
Disse medlemmer viser til at
undersøkelser har vist at det er rom for betydelig effektivisering
av byråkratiet gjennom samarbeid, omorganisering og effektivisering
av rutiner. Disse medlemmer understreker viktigheten
av at det offentlige selv tar ansvar for å kutte i unødige
kostnader, slik at mest mulig av offentlige midler går
til produksjon av tjenester for befolkningen.
Disse medlemmer har erfart at
det er tverrpolitisk enighet om disse mål. Disse
medlemmer understreker at det er viktig at man ikke forskutterer gevinsten
av en slik effektivisering, men ønsker å sende
et signal til departementet om at man ønsker besparelser
i driften.
Det foreslås bevilget kr 6 330 000
på kap. 1001.
Komiteen mener de
internasjonale organisasjonene Norge er medlem av, er viktige premissleverandører
for utformingen av norsk fiskeri- og kystforvaltning og dermed mulighetene
til verdiskaping. Komiteen støtter Regjeringen
i deres mål om at Norge skal spille en aktiv rolle i utviklingen
av internasjonal havrett og forvaltningen av de levende marine ressursene,
i tråd med ønsket om å fremme norsk forvaltningspolitikk
regionalt og globalt. Komiteen støtter derfor
forslaget om bevilgning på kr 6 330 000 på kap.
1001.
Det foreslås bevilget kr 298 260 000
på kap. 1030 og kr 49 710 000 på kap. 4030.
Komiteen har merket
seg målsetningen for Fiskeridirektoratet og viser i den
sammenheng til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 8 (2000-2001). Komiteen har merket
seg at omorganiseringen av Fiskeridirektoratet vil bli sluttført
ved etablering av ny struktur for de lokale fiskerikontorene, og
viser også i denne sammenheng til de ulike partiers merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 8 (2000-2001), og vil understreke betydningen
av geografisk nærhet til fiskerimiljøene og tilgjengelighet for
brukerne.
Komiteen har merket seg at det
som en del av oppfølgingen av Stortingets behandling av
St.meld. nr. 31 (2000-2001) Kommune, fylke, stat - en bedre oppgavefordeling,
er satt ned en arbeidsgruppe for å vurdere oppgavefordelingen
mellom Fiskeridirektoratet, fylkeskommuner og kommuner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at regjeringen Bondevik II i sitt budsjettforslag
har redusert bevilgningen til Fiskeridirektoratets drift med 1,5
mill. kroner i forhold til forslaget fra regjeringen Stoltenberg,
og at dette gjøres for å finne inndekning for Regjeringens øvrige
endringsforslag.
Flertallet viser til den viktige
oppgaven Fiskeridirektoratet bl.a. har i forhold til å sikre
lønnsom og bærekraftig forvaltning av de marine
ressurser, og mener ut fra dette at det foreslåtte budsjettkuttet
er meget uheldig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
en økning av budsjettrammen til direktoratet, men mener
omorganiseringen, forenkling av rutiner og regelverk også gir
rom for besparelser. Disse medlemmer foreslo å redusere
bevilgningen på kap. 1030 post 1 med kr 13 500 000 til
kr 283 160 000.
Komiteen sine medlemer frå Sosialistisk
Venstreparti viser til eigne hovudprioriteringar og alternativt
budsjett. For rammeområde 10 ville dette ha gitt kr 43
000 000 i tillegg til den vedtatte ramma.
Desse medlemene viser til at
arbeidet mot fiskejuks er ressurskrevjande. Desse medlemene viser
til redegjeringa til fiskeriministeren i Stortinget 3. mai 2001.
Oppfølging av denne krev auka innsats frå Fiskeridirektoratet
i forhold til for eksempel ressurskontroll ved landing av fisk og
inspektørar om bord på delar av fiskeflåta.
Ut frå desse omsyna ønskjer ikkje desse
medlemeneå støtte
Regjeringa si saldering av Fiskeridirektoratet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er av
den oppfatning at de forvaltningsoppgaver det offentlige forestår,
i mindre grad enn i dag bør være finansiert gjennom
gebyr og avgifter båret av enkeltnæringer. Dette
medlem har derfor foreslått at avgiften på fiskefôrkontroll
fjernes, og at bevilgningen på kap. 4030 post 11 settes
til kr 0.
Det foreslås bevilget kr 90 000 000
på kap. 1040.
Komiteen viser til
at fiskerinæringen spiller en viktig rolle for norsk økonomi
og har et stort potensiale for økt verdiskapning og økt
lønnsomhet. Komiteen viser til at fiskerinæringen
i dag er selvbærende, men at det er stor variasjon i lønnsomhet
mellom ulike flåtegrupper. Flåtestruktur og sesongvariasjoner
gjør at enkelte fartøy i perioder har problemer
med å drive lønnsomt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at Stortinget gjennom de overordnede fiskeripolitiske målsettingene
har gitt fiskerinæringen en særlig rolle i nærings- og
distriktspolitikken. Flertallet viser til at det
er framforhandlet en fiskeriavtale mellom staten og Norges Fiskarlag
for 2002 med en økonomisk ramme på 90 mill. kroner. Flertallet tar
avtalen til etterretning og har merket seg at partene tar sikte
på at det etableres en ordning med strukturfond. Flertallet vil
på dette punkt avvente det lovframlegget som Regjeringen
har varslet.
Komiteen sine medlemer frå Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet tar til etterretting at staten
og Norges Fiskarlag har vorte samde om ei ramme på kr 90
000 000 til gjennomføring av fiskeriavtalen. Desse
medlemene vil likevel påpeike at fiskerinæringa
er i ei negativ særstilling i forhold til sosiale ordningar
for yrkesutøvarane. Desse medlemene viser
til at ramma for fiskeriavtalen har vorte gradvis men kraftig redusert.
Fiskerinæringa er ei lønsam
næring og representerer ein stor del av dei samla eksportinntektene
til landet. Likevel er næringa sårbar for svingingar
i ressurs- og marknadssituasjonen. I lys av dagens ressurssituasjon ønskjer desse
medlemene å gi uttrykk for at ein ikkje kan forvente
at det er yrkesutøvarane og dei åleine som skal
bere kostnadene når lønsomheita i næringa
går ned på grunn av lågare kvoter. Desse medlemene meiner
det er viktig at dei sosiale ordningane blir vidareført
og utvida i neste avtaleperiode.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
avvikle næringsavtaler og annen selektiv virkemiddelbruk. Disse
medlemmer vil hevde at selv om prognosene er usikre for
2002, peker de mot en stabil utvikling både på utgifts-
og inntektssiden med gode muligheter for næringen. Fremskrittspartiet
vil som et alternativ åpne for en annen organisering og struktur
som kan gi en bedre avkastning av fiskeformuen. Disse medlemmer vil
likevel gjøre et unntak når det gjelder tilskudd
til selfangst, der det bør opprettholdes en bevilgning
på kr 26 000 000. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på kap.
1040 post 70 med kr 64 000 000 til kr 26 000 000.
Det foreslås bevilget kr 20 450 000
på kap. 1050.
Det foreslås bevilget kr 3 000 000
på post 71.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, sier seg enig i
den foreslåtte bevilgning som skal benyttes til delfinansiering
av velferdsstasjoner til fiskere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til behovet for å likestille fiskerinæringen med
andre næringer og vil motsette seg ordninger som ikke har
karakter av fiskeritiltak. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn at bevilgningen på kap. 1050
post 71 ble redusert med kr 3 000 000 til kr 0.
Det foreslås bevilget kr 10 500 000
på post 73.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig i at rekruttering
av ungdom, styrking av kompetanse og høyere deltagelse
av kvinner i alle ledd, er grunnleggende forutsetninger for økt
verdiskapning i fiskeri- og havbruksnæringen. Flertallet mener
tilskuddet til kvinnerettede og kompetansehevende tiltak er et viktig
bidrag for å bedre kvinnens posisjon i fiskeri- og havbruksnæringen
og i fiskeriavhengige kystsamfunn.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at regjeringen Bondevik II i sitt budsjettforslag
har foreslått å redusere tilskuddet til Fiskerinæringens
Kompetansesenter med 2,5 mill. kroner i forhold til forslaget fra regjeringen
Stoltenberg, og at dette gjøres for å finne inndekning
for Regjeringens øvrige endringsforslag.
Dette flertallet viser til at
målet med dette tilskuddet er å bedre kvinnenes
posisjon i fiskeri- og havbruksnæringen og i fiskeriavhengige
kystsamfunn, og å legge til rette for å sikre
og styrke kompetansen i næringa. Samtidig skal dette tiltaket
bidra til økt verdiskaping innenfor hele verdikjeden.
Dette flertallet viser til den
store betydning fiskeri og havbruk har og vil ha for framtidas næringsutvikling
og verdiskaping.
Dette flertallet mener at det
er viktig med gode rekrutteringstiltak og styrket kompetanse for å nå de mål
som er satt for denne næringa.
Dette flertallet mener at de
kutt som er foreslått av regjeringen Bondevik II på dette
området er et skritt i gal retning i forhold til å utvikle
fiskeri- og havbruksnæringa til en framtidsrettet og god
eksportnæring. Dette flertallet ber Regjeringen
følge utviklingen nøye og eventuelt komme tilbake
i Revidert nasjonalbudsjett for 2002 med en orientering og eventuelle
forslag til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke betydningen av å ha et næringsperspektiv
på fiskerinæringen. Disse medlemmer mener
andre forhold som for eksempel distriktspolitikk og kompetansehevende
tiltak for ulike grupper må ivaretas blant annet gjennom
det ordinære virkemiddelapparatet og utdanningsinstitusjoner
uavhengig av næring. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på kap.
1050 post 73 med kr 10 500 000 til kr 0.
Det foreslås bevilget kr 2 500 000
på post 78.
Komiteen viser til
at en forutsetning for eksport av vågehvalprodukter er
at DNA-registeret er etablert og operativt. Komiteen mener
registeret må sees i et ressursforvaltningsperspektiv der
siktemålet er økt forståelse for bærekraftig
høsting av marine ressurser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at midlene på posten skal benyttes til å dekke
kostnadene i forbindelse med etablering og drift av DNA-register
for vågehval. Disse medlemmer viser til
at et slikt DNA-register er en forutsetning for eksport av vågehvalsprodukter.
Flertallet finner det derfor
svært uheldig at regjeringen Bondevik II i sitt budsjettforslag
har redusert bevilgningen med 1 mill. kroner i forhold til forslaget fra
regjeringen Stoltenberg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å prioritere etablering og drift av registeret
av hensyn til eksport av vågehvalprodukter. Disse
medlemmer foreslo på denne bakgrunn å øke
bevilgningen på kap. 1050 post 78 med kr 1 000 000 til
kr 3 500 000.
Det foreslås bevilget kr 1 000 000
på kap. 2415.
Det foreslås bevilget kr 1 000 000
på post 73.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
motsette seg subsidiering av lån i form av rentestøtte
fordi næringsvirksomhet bør basere aktiviteten
på reelle finansieringskostnader. Disse medlemmer foreslo
derfor å redusere bevilgningen på kap. 2415 post
73 med kr 1 000 000 til kr 0.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at det fra regjeringen Stoltenberg ble foreslått å bevilge
30 mill. kroner over denne posten for å prioritere prosjekter
som bygger opp om de øvrige satsingsområder i budsjettet,
og hvor eksisterende virkemiddelapparat ikke fullt ut dekker de
utfordringer en voksende fiskeri- og havbruksnæring står
overfor.
Flertallet har også merket
seg at regjeringen Bondevik II i sitt budsjett har foreslått å stryke
hele beløpet på denne posten i budsjettet, for å finne
inndekning for Regjeringens øvrige endringsforslag.
Flertallet finner det svært
uheldig at den viktige satsingen som det er nødvendig å gjøre
i forhold til næringsutvikling i marin sektor, på denne
måten blir så betydelig svekket.
Flertallet viser til at næringsvirksomhet
basert på marint råstoff skal bidra til et betydelig
og økt tilskudd til verdiskaping i et nasjonaløkonomisk
perspektiv, og gjennom dette utgjøre en del av grunnfjellet
i norsk økonomi i fremtiden. Nyskaping og fleksibilitet
er en forutsetning for at den norske fiskeri- og havbruksnæringa
skal være konkurransedyktig også i fremtiden.
Flertallet mener ut fra dette
at de betydelige kutt i tilskuddet til næringsutvikling
i marin sektor som regjeringen Bondevik II går inn for,
svekker denne muligheten.
Komiteen ber ut fra
dette om at Regjeringen følger denne utviklingen nøye
og kommer tilbake til Stortinget med en vurdering av situasjonen,
og evt. også et forslag til bevilgning, i Revidert nasjonalbudsjett
for 2002.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at 307 mill. kroner er
bevilget til nytt havforskningsfartøy ved Havforskningsinstituttet.
Havforskningsinstituttets driftsbevilgning økes
med 33 mill. kroner. En vesentlig del av dette skal gå til havbruksforskning,
vitenskapelig utstyr og ressursforskning. Tilskuddet til Fiskeriforskning
i Tromsø øker med 23,5 mill. kroner, hvorav 7
mill. kroner skal gå til satsingen på torsk som
oppdrettsfisk og 3 mill. kroner til forskning og utvikling innen
marked og fiskeindustri. Minimum 10 mill. kroner av Norges forskningsråds
bevilging øremerkes torsk. Disse medlemmer vil
i tillegg vise til de generelt bedre rammevilkårene for
norsk næringsliv. Særlig for en konkurranseutsatt
næring som fiskerisektoren er stabile og gode konkurransevilkår
viktige.
Komiteen sine medlemer frå Sosialistisk
Venstreparti viser til eigne hovudprioriteringar og alternativt
budsjett. For rammeområde 10 ville dette ha gitt kr 43
000 000 i tillegg til den vedtatte ramma.
Desse medlemene viser til det
verdiskapingspotensialet som er i havbruksnæringa. Desse
medlemene legg vekt på at veksten i denne næringa
ikkje må gå ut over miljø og berekraftig
utvikling. Desse medlemenemeiner
derfor det er nødvendig med auka forskings- og utviklingsarbeid
på dette området. Regjeringa sitt kutt i tilskottet
til næringsutvikling i marin sektor er eit steg i gale
retning.
Desse medlemene ønskjer
at forsking som har som mål å redusere miljøbelastinga
i havbruksnæringa, skal prioriterast.
I tabellen nedenfor er det laget en oversikt
over de ulike partienes forslag til bevilgning innenfor rammeområde
10 på kapittel- og postnivå.
I henhold til Stortingets forretningsorden § 19
kan det i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak
som avviker fra de rammer Stortinget har vedtatt.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med
Tillegg
nr. 1-4 | Ap, H,
FrP og KrF |
Utgifter
rammeområde 10 (i hele tusen kroner) |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 4000) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 69 500 | 69 500 |
| 70 | Tilskudd diverse formål | 500 | 500 |
1001 | | Deltakelse
i internasjonale organisasjoner | | |
| 70 | Tilskudd | 6 330 | 6 330 |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 296 660 | 296 660 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 1 600 | 1 600 |
1040 | | Til gjennomføring
av fiskeriavtalen | | |
| 70 | Tilskudd til
støtte av fiskeriene m.m. | 90 000 | 90 000 |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | | |
| 71 | Sosiale tiltak | 3 000 | 3 000 |
| 73 | Tilskudd til Fiskerinæringens
Kompetansesenter | 10 500 | 10 500 |
| 74 | Erstatninger | 1 950 | 1 950 |
| 78 | DNA-register for vågehval | 2 500 | 2 500 |
| 79 | Informasjon ressursforvaltning | 2 500 | 2 500 |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre regionalpolitiske
tiltak | | |
| 73 | Rentestøtte
stønadslån | 1 000 | 1 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 10 | 486
040 | 486
040 |
Inntekter
rammeområde 10 (i hele tusen kroner) |
4000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 1000) | | |
| 1 | Refusjoner | 10 | 10 |
4030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 1030) | | |
| 1 | Oppdragsinntekter | 10 | 10 |
| 2 | Salg av registre, diverse
tjenester | 80 | 80 |
| 4 | Fangstinntekter overvåkingsprogrammet | 10 | 10 |
| 6 | Tvangsmulkt oppdrettsvirksomhet | 600 | 600 |
| 7 | Inntekter ved laboratoriene | 2 840 | 2 840 |
| 8 | Gebyr havbruk | 12 500 | 12 500 |
| 9 | Gebyr Merkeregisteret | 3 600 | 3 600 |
| 10 | Gebyr kvalitetskontroll | 23 500 | 23 500 |
| 11 | Avgift fiskefôrkontroll | 4 000 | 4 000 |
| 12 | Gebyr ervervstillatelse | 2 560 | 2 560 |
| 14 | Refusjoner | 10 | 10 |
| | Sum
inntekter rammeområde 10 | 49
720 | 49
720 |
| | Sum
netto rammeområde 10 | 436
320 | 436
320 |
| | Sum rammeområde
10 - rammevedtak | 0 | 0 |