Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003)
punkt 9.3.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet som innebærer
at Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens
forslag til statsbudsjett for 2003 med de endringer som fremgår
av avtalen. Det er her enighet om å redusere bevilgningen
under kap. 2309 post 1 med 700 mill. kroner. Av dette er 150 mill. kroner
driftskutt på departementer og underliggende etater. Disse
medlemmer foreslår en bevilgning på 7
122 418 000 kroner under kap. 2309 post 1.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Innsparingsfullmakt
Stortinget samtykker i at det spares inn 150
mill. kroner på departementenes driftsutgifter (postene
1-29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den
endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres
på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2003. Innsparingen tas
foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige
utgifter med 150 mill. kroner. Når beløpet er
fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 150 mill.
kroner til kap. 2309."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at regjeringspartiene i sin budsjettavtale med Fremskrittspartiet
mener det er forsvarlig å redusere kap. 2309 post 1 med
550 mill. kroner i tillegg til et generelt driftskutt på 150
mill. kroner. Disse medlemmer viser til merknader
og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003), og vil redusere
bevilgningen på kap. 2309 post 1 med ytterligere 550 mill. kroner.
Etter dette foreslår disse medlemmer å bevilge
6 810 818 000 kroner på kap. 2309 post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til at disse medlemmer subsidiært slutter
seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil støtte
dette forslaget om et generelt driftskutt på 150 mill.
kroner. Dette medlem fremmer følgende forslag:
Stortinget samtykker i at det spares inn 752,2
mill. kroner på statsbudsjettets driftsposter (postene
1-29, unntatt post 24). Dette gjelder ikke for driftspostene for helseforetakene.
Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen
av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler
og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2003. Innsparingen tas foreløpig
ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 752,2
mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler
og poster, tilbakeføres 752,2 mill. kroner til kap. 2309."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003)
punkt 9.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet som innebærer
at Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens
forslag til statsbudsjett for 2003 med de endringer som fremgår
av avtalen. Disse medlemmer foreslår ytterligere
salg av eiendommer for 120 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag. Samlet vederlag for salg av laksekonsesjoner foreslås
satt til 240 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Bevilgningen
kan videre økes som følge av at P4-konsesjonen
vil forfalle til betaling i januar 2003. Disse medlemmer foreslår
en bevilgning på 2 081 389 000 kroner under kap. 5309 post
29.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at regjeringspartiene i sin budsjettavtale med Fremskrittspartiet
mener det er grunnlag for å inntektsføre en merinntekt
på 120 mill. kroner gjennom salg av eiendommer, at bevilgningen
kan økes med 160 mill. kroner som følge av at
P4-konsesjonen vil forfalle til betaling i januar 2003 og at salg
av laksekonsesjoner foreslås satt til 240 mill. kroner
ut over Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til den
uheldige situasjonen som har oppstått ved at de 40 laksekonsesjonene som
er tildelt i år tildeles før St.prp. nr. 79 (2001-2002) Om
opprettelse av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder er behandlet
i Stortinget. Dette fratar Stortinget reell innflytelse i saken. Disse
medlemmer forutsetter at de 50 nye konsesjonene ikke tildeles
i områder som er foreslått som nasjonale laksefjorder
eller laksevassdrag i NOU 1999:9.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer i sitt budsjettopplegg foreslå å øke
kap. 5309 post 29 med 520 mill. kroner ut over Regjeringens forslag.
Etter dette foreslår disse medlemmer å bevilge
2 130 989 000 kroner på kap. 5309 post 79.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser
til at disse medlemmer subsidiært slutter
seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet anser
at inntektene fra P4-konsesjonen er reelle inntekter, og vil støtte
denne post. Dette medlem er forundret over at det
forutsettes at utdeling av 50 nye konsesjoner for oppdrett av laks
og ørret skal skje i 2003, da dette ikke har vært
drøftet med oppdretternes organisasjoner. Dette
medlem vil også vise til at tildelingen av forrige
rundes konsesjoner har tatt svært lang tid, og at de inntektene
har bidratt til saldering av 2-års budsjetter. Dette
medlem viser til at Senterpartiet har inntektsført
i alt 234,7 mill. kroner fra P4-konsesjon og salg av eiendommer.
Komiteen viser til
at tabellen viser bevilgningsforslagene til de ulike fraksjonene
under rammeområde 20. Avvikene er angitt i parentes i forhold
til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr.
1-14 | H, KrF og V | Ap | Frp | SV | Sp | Kp |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | 7 906 418 | 7 122
418 (-784 000) | 6 810
818 (-1 095 600) | 7 906 418 (0) | 7 822 718 (-83 700) | 7 154
218 (-752 200) | 7 154
218 (-752 200) |
| 1 | Driftsutgifter | 7 906 418 | 7 122 418 (-784 000) | 6 810 818 (-1 095 600) | 7 906 418 (0) | 7 822 718 (-83 700) | 7 154 218 (-752 200) | 7 154 218 (-752 200) |
| | Sum utgifter | 7 906 418 | 7 122
418 (-784 000) | 6 810
818 (-1 095 600) | 7 906 418 (0) | 7 822 718 (-83 700) | 7 154
218 (-752 200) | 7 154
218 (-752 200) |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | 1 610 989 | 2 081
389 (+470 400) | 2 130
989 (+520
000) | 1 610 989 (0) | 1 610 989 (0) | 1 845
689 (+234 700) | 1 845
689 (+234 700) |
| 29 | Ymse | 1 610 989 | 2 081 389 (+470 400) | 2 130 989 (+520 000) | 1 610 989 (0) | 1 610 989 (0) | 1 845 689 (+234 700) | 1 845 689 (+234 700) |
| | Sum inntekter | 1 610 989 | 2 081
389 (+470 400) | 2 130
989 (+520
000) | 1 610 989 (0) | 1 610 989 (0) | 1 845
689 (+234 700) | 1 845
689 (+234 700) |
| | Sum netto | 6 295
429 | 5 041
029 (-1 254 400) | 4 679
829 (-1 615 600) | 6 295
429 (0) | 6 211
729 (-83 700) | 5 308
529 (-986 900) | 5 308
529 (-986 900) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003)
og Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003), tas opp til votering
ved behandling av nærværende budsjettinnstilling
og tillegg til budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene
fra Fremskrittspartiet subsidiært slutter seg til forslaget
fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette
forslaget er derfor ført opp under kapittel 12 Komiteens
tilråding. De øvrige forslagene er ført
opp under kapittel 8.