Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at dette er en revisjon
av budsjettet for 2003. Disse medlemmer mener justeringene
Regjeringen har foreslått er vel tilpasset den økonomiske
situasjonen, og vil legge et godt grunnlag for en lavere rente og
svakere kronekurs. Disse medlemmer øker
innsatsen for å trygge arbeidsplasser og legge grunnlag
for ny verdiskaping, gjennom følgende tiltak (kroner):
Kap. 286.90 Fondskapital
Fondet for forskning og nyskapning | 1 mrd. |
Kap. 920.53 Næringsrettet
forskning under forskningsrådet | 53,5 mill. |
Kap. 937.70 Reiselivstiltak,
internasjonal markedsføring | 10,0 mill. |
Kap. 1320.31 Rassikring
| 50,0 mill. |
Kap. 2420.55 SND landsdekkende
innovasjonsordning Kommersialisering av forskningsresultater | 50,0 mill. |
Disse medlemmer viser til at
flertallet har forslått å øke Grunnbeløpet
utover Regjeringens forslag til trygdeoppgjør for 2003. Disse
medlemmer foreslår derfor en egen inndekningspakke
for å dekke denne merkostnaden på 572 mill. kroner.
Denne inndekningspakken består av:
Kap. | Post | Beskrivelse | Proveny
(mill. kr.) |
310 | 75 | Tilskudd til private kirkebygg
| 5 |
440 | 1 | Politidirektoratet, driftutgifter
| 14,6 |
1140 | 77 | Miljø- og næringstiltak
i jordbruket | 5 |
1320 | 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m., gevinst ved funksjons-
kontrakter i Statens Vegvesen | 15 |
1400 | 78 | Nikkelverket Kola | 10 |
1441 | 39 | Oppryddingstiltak under
SFT | 5 |
1620 | 1 | Statistisk Sentralbyrå | 5 |
1760 | 45 | Nyanskaffelser av materiell
og nybygg og nyanlegg, større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 50 |
2309 | 1 | Effektivisering
av driften i staten | 100 |
2309 | 1 | Ymse | 255,7 |
3410 | 1 | Økt rettsgebyr
fra 700 til 740 kr. | 51,2 |
5656 | 80 | Utbytte Argentum | 50 |
| | Deteksjonsutstyr,
ubrukte midler under kap. 451 Samfunnssikkerhet og
beredskap, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
som er overført
fra budsjetterminen 2002, kan ikke nyttes i 2003 | 5,5 |
Totalt | | | 572 |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at dette er en revisjon av budsjettopplegget for 2003. Disse
medlemmers hovedprioriteringer fremgår derfor av
merknadene i Budsjett-innst. S. I (2002-2003).
Disse medlemmer viser til at
den økonomiske politikken må bidra til en stabil økonomisk
utvikling hvor en unngår unødig sterke konjunkturutslag,
at den økonomiske politikken må kunne opprettholdes
over tid og bidra til verdiskapning og en effektiv utnyttelse av
ressursene i offentlig og privat sektor. Disse medlemmer viser
til at de ulike delene av den økonomiske politikken må virke
sammen. Budsjettpolitikken må bidra til en stabil utvikling
av produksjon og sysselsetting og legge grunnlaget for at partene
i arbeidslivet, gjennom moderate og rettferdige lønnsoppgjør,
kan bidra til å bedre forholdene for konkurranseutsatt
sektor. Pengepolitikken skal understøtte budsjettpolitikken
og inntektspolitikken og sikre en stabil økonomisk utvikling.
Disse medlemmer viser til at
den alvorligste utfordringen vi nå står overfor
er den raskt økende arbeidsledigheten. Denne utviklingen
svekker vårt grunnlag for verdiskaping og velferd, og må møtes med
en langt mer offensiv politikk for arbeid og verdiskaping enn det
Regjeringen legger opp til i sitt budsjettforslag. Særlig
alvorlig er den raske nedbyggingen av industrien og annen konkurranseutsatt
virksomhet.
De viktigste prioriteringene i disse
medlemmers budsjettforslag er:
Svekkelsen av konkurransesituasjonen for industri og
annen konkurranseutsatt virksomhet må møtes med offensiv
politikk for arbeid og verdiskaping. Disse medlemmer har
derfor i sitt alternative budsjett en tiltakspakke på over
1,2 mrd. kroner for å øke sysselsettingen og bevare
eksisterende arbeidsplasser. Tiltakspakken består dels
av generelle virkemidler rettet inn mot vekst og nyskapning og dels
av tiltak overfor prioriterte bransjer.
Hovedpunktene i industri- og næringspakken
er følgende tiltak:
– økt
bevilgning til forsknings- og utviklingskontrakter med 35 mill.
kroner, slik at SND ikke må avvise gode prosjekter som
kan føre kompetanseoppbygging og økt lønnsomhet
i bedriftene i framtiden,
– økt satsning på regional
utvikling med 165 mill. kroner, for blant annet å kunne
gi støtte til mer enn fire inkubatorstipender til nyetablerere
i hvert fylke,
– 60 mill. kroner til SNDs landsdekkende
innovasjonsordning til blant annet kommersialisering av forskningsresultater,
herunder støtte til nyetablerere og til et nytt prosjekt
for næringsrettet design,
– utvidelse av SIVAs utlånsramme
med 300 mill. kroner, slik at SIVA kan gi nye lån også til
høsten,
– gå imot Regjeringens
forslag til kutt i den næringsrettede forskningen med 53,5
mill. kroner,
– 1 mrd. kroner til Forskningsfondet.
I tillegg vil disse medlemmer øke
bevilgningen til Enova med 40 mill. kroner, til Norsk Designråd
med 3 mill. kroner og gå imot forslaget til nedskjæring
i kompetanseutviklingsprogrammet på 20 mill. kroner.
Disse medlemmer mener
at det er nødvendig å arbeide aktivt for å opprettholde
og videreutvikle norsk industri knyttet til olje- og gassvirksomheten.
Dette innebærer:
– etablering
av et nytt statlig investeringsselskap for gassinfrastruktur. Sammen
med andre investorer skal selskapet investere langsiktig i infrastruktur for
transport av gass, og selskapet tilføres inntil 3 milliarder
kroner i egenkapital.
– Statens vegvesen får
fullmakt til å gi løfte om støtte til
drift av inntil fire nye ferger i året, slik at fergeselskapene
kan bestille nye ferger. Dette vil gi oppdrag til skipsverft som
i dag mangler kontrakter, og vil sikre at fergeflåten ikke
blir stadig eldre.
I tillegg vil disse medlemmer øke
bevilgningen til opprusting av bevaringsverdige eldre jern- og stålfartøyer
med 10 mill. kroner. Disse medlemmer vil også øke
bevilgningen til forskning innenfor olje- og gass, særlig
på utvinning fra små felt og haleproduksjon med
20 mill. kroner.
Det er store muligheter for økt verdiskaping
i marin sektor gjennom blant annet vekst i oppdrettsnæringen, videreforedling
i fiskeindustrien og nye næringer blant annet basert på utnyttelse
av biprodukter. Fiskerinæringen er imidlertid inne i en
vanskelig periode og trenger støtte for å komme
over kneika.
Disse medlemmer foreslår
følgende:
– støtte
til SNDs program for nyskaping, omstilling og kapasitetstilpasning
i fiskerinæringen og økning i bevilgningen til
marint innovasjonsprogram, for blant annet å videreføre
satsingen på oppdrett av skjell, kveite, steinbit og torsk
(til sammen 40 mill. kroner),
– økt utlånsramme
for SNDs risikolån til fiskeindustrien og en
garantiramme for fiskerinæringen på 200 mill.
kroner. For begge ordningene er det nødvendig å øke
tapsfondene med til sammen 65 mill. kroner,
– gi Fiskerinæringens
kompetansesenter et tilskudd på 5 mill. kroner,
– gå mot Regjeringens
kutt på 1 mill. kroner til fiskeri-havbruk og transportrettet
FoU.
Følge opp Stortingets vedtak om å innføre
en nettolønnsordning for offshorefartøyene i NOR
(120 mill. kroner).
Øke bevilgningen til internasjonal
markedsføring av Norge som reisemål med 10 mill.
kroner.
For å møte den økende
ledigheten i bygg- og anleggsbransjen foreslår disse medlemmer å:
– øke
utlånsrammen i Husbanken med 2 mrd. kroner,
– framskynde arbeidet med en del
høyskole- og universitetsbygg som er klare til byggestart,
men som mangler bevilgning (Høyskolen i Østfold,
Høgskolen i Stavanger, Høgskolen i Nesna, Norges Musikkhøgskole,
Høyskolen i Bodø og studentsenteret i Bergen)
(totalt 70,2 mill. kroner),
– sette i verk nødvendig
utvidelse av fengselskapasiteten for å redusere soningskøen
(32,9 mill. kroner),
– gå imot Regjeringens
kutt på 2,5 mill. kroner til fiskerihavneanlegg,
– gå imot Regjeringens
kutt på 20 mill. kroner til investeringer i jernbanelinjer,
– sette i verk nødvendige
tiltak for å sikre rasutsatte veistrekninger. De prosjektene
som har størst sysselsettingseffekt må prioriteres
(50 mill. kroner).
Disse medlemmer mener
det er en uakseptabel sløsing med ressurser, og svært
dårlig samfunnsøkonomi å la nærmere
90 000 voksne, arbeidsføre mennesker gå ledige.
En sterk og aktiv arbeidsmarkedspolitikk er derfor nødvendig:
– Bevilge
228 mill. kroner til 3 000 nye tiltaksplasser for å øke
de ansattes kompetanse og dermed øke muligheten for å få jobb.
2 000 av plassene skal være innenfor bedriftsintern opplæring.
Bevilge 15 mill. kroner til administrasjon av arbeidsmarkedstiltak
i Aetat,
– gjeninnføre 2002-reglene
for dagpenger fra 1. august 2003 (130 mill. kroner),
– gi bedrifter i utsatte bransjer
mulighet til å permittere ansatte lenger enn 26 uker,
– styrke Arbeidstilsynet med 10
mill. kroner for å avdekke flere brudd på arbeidsmiljøloven
og hindre sosial dumping.
Disse medlemmer mener
det er viktig å opprettholde eksisterende og gode sosiale
ordninger, og å sørge for at de ordninger Stortinget
har vedtatt blir gjennomført. Det innebærer:
– økte
inntektsgrenser for bostøtte til barnefamilier, slik Stortinget
vedtok i vår (120 mill. kroner),
– at støtten til skolefritidsordningen
trappes opp mot det nivået den tidligere hadde (50 mill.
kroner)
Disse medlemmer går
imot Regjeringens kutt på 10 mill. kroner til boligtilskudd
til etablering, utbedring og utleieboliger, samt kutt på 25
mill. kroner til syketransport. Videre vil disse medlemmer bevilge
16,8 mill. kroner til Rørås rehabiliteringssenter.
Disse medlemmer mener
at Trygdeoppgjøret i 2003 må gjennomføres
i samsvar med de nye retningslinjene. Det innebærer at
folketrygdpensjonistene får en inntekstutvikling minst
på linje med utviklingen for yrkesaktive, slik de er lovet. Disse
medlemmer viser til at forventet lønnsvekst for
lønnstakere i 2003 anslås til 4,5 pst. i revidert
nasjonalbudsjett, noe som gir 4,4 pst. når en justerer
for ettervirkningen av lærerpakken. Disse medlemmer mener
derfor at en lønnsvekst på 4,4, pst. i 2003 må legges
til grunn ved justering av folketrygdens grunnbeløp, og
foreslår at det bevilges 572 mill. kroner slik at denne
forutsetningen kan oppfylles.
Disse medlemmer foreslår
følgende bevilgninger ut over det som er nevnt over:
– Tilskudd
på 5,8 mill. kroner til nominasjon.
– Kompensasjon til Rødøy
kommune på 10 mill. kroner.
– 16 mill. kroner til Statens
kartverk.
– 20 mill. kroner til tilskudd
til kalking.
– Reversere kutt på 3,8
mill. kroner til filmtiltak.
– Reversere kutt på 6,4
mill. kroner til pressestøtten.
– Gå imot Regjeringens
kutt på 0,5 mill. kroner til elektroniske navigasjonshjelpemidler.
– Gå imot Regjeringens
utsettelse av utslippsavgift på avfall og gå inn
for en utsettelse av differensiert deponiavgift (netto bevilgning
5 mill. kroner).
Økt satsing for å få ned
ledigheten, stoppe usosiale kutt og oppfylle løftene til
pensjonistene innenfor budsjettrammen dekkes inn dels ved å øke
noen skatter og avgifter og dels ved å foreslå kutt
i Regjeringens prioriteringer. Skatte- og avgiftsforslagene er i
stor grad en videreføring av forslag som disse medlemmer
fremmet i behandlingen av budsjettet for 2003. Disse medlemmer foreslår
følgende endringer i forhold til Regjeringens budsjett:
– Reversere økningen
i innslagspunktene i arveavgiften som fulgte av regjeringspartienes avtale
med Fremskrittspartiet høsten 2002.
– Øke avgiften på brennevinsbasert
rusbrus og sterkvin.
– Øke rettsgebyret fra
700 til 740 kroner. Det forutsettes at økning i rettsgebyret
ikke rammer de som trenger fri rettshjelp.
– Fjerne skattefradraget for gaver
til frivillige organisasjoner.
– Fjerne skattefradraget for arbeidsgiverbetalt
sykebehandling og forsikring fordi ordningen bryter med sentrale
skattepolitiske og helsepolitiske målsettinger. Hovedregelen
i skattelovgivningen er at alle typer inntekt skal beskattes, det
gjelder uavhengig av i hvilken form inntekten er mottatt, som lønn,
naturalia, dekning av privatutgifter eller annen økonomisk
støtte.
– Heve verdsettingen fra 65 pst.
til 80 pst. av skattemessig verdi på ikke-børsnoterte
aksjer og til 80 pst. av kursverdien på aksjer notert på SMB-listen. Også grunnfondsbevis
skal verdsettes til 80 pst. av kursverdien.
– Endre reglene i delingsmodellen
slik at en større del av inntekten beskattes som arbeidsinntekt (inntekt
opp til 23 G og inntekt over 75 G skal skattlegges som personinntekt,
mens inntekt mellom 23 G og 75 G skal skattlegges som alminnelig inntekt).
– Stramme inn dagens modell for
beskatning av opsjoner i arbeidsforhold. Dette er en skattekreditt som
først og fremst kommer bedriftsledelsen og høyt
lønnede til gode. Fordelen av opsjoner skal ved innløsning
eller salg beskattes på samme måte som lønn.
– Begrense økningen i
støtten til private skoler med 233,7 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag for 2003. Dette er om lag halvparten av
kuttet disse medlemmer foreslo i fjor høst. Disse
medlemmer mener det er galt med en så sterk økning
i overføringene til private skoler som det Regjeringen
foreslår, samtidig som den offentlige skolen, pga. dårlig økonomi
i mange kommuner, blir svekket. Støtten til private høyskoler
kuttes med 23 mill. kroner.
– Halvere satsen i kontantstøtten
fra 1. juli 2003, samt redusere spesielle driftsutgifter knyttet
til kontantstøtten med 1,5 mill. kroner.
– Gevinst ved funksjonskontrakter
i Statens vegvesen.
– Redusere tilskuddet til private
kirkebygg med 9,7 mill. kroner.
– Redusere 5 mill. kroner på bevilgning
til tingretten og lagmannsretten .
– Redusere tilskudd for styrking
av politiet med 14,6 mill. kroner.
– Redusere 5,5 mill. kroner på tilskudd
til deteksjonsutstyr.
– Redusere bevilgningen til Alternativ
til abort i Norge med 5 mill. kroner.
– Redusere tilskudd til opprydningstiltak
under SFT med 5 mill. kroner.
– Forskyve prosjekter i Forsvaret
med til sammen 200 mill. kroner.
– Redusert bevilgning som følge
av at driften i staten effektiviseres (15 mill. kroner).
– Reduserte dagpengeutbetalinger
ved 3 000 nye tiltakplasser gir en innsparing på 56,5 mill.
kroner.
– Innsparing knyttet til apotekene
(60 mill. kroner).
– Reduksjon i bevilgningen til
sykebehandling i utlandet med 15 mill. kroner.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader under de ulike kapitler i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader som fremkommer under de ulike kapitler i denne
innstilling samt i Innst. S. nr. 260 (2002-2003) og Innst. O. nr.
122 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (2002-2003), og understreker
at revidert nasjonalbudsjett kun er en revisjon av det ordinære
budsjettet. Disse medlemmer viser videre til sine merknader
i Innst. S. nr. 260 (2002-2003), Innst. O. nr. 122 (2002-2003) samt
i denne innstillingen, for en detaljert gjennomgang av disse medlemmers
forslag og standpunkt i forhold til saker som er tatt opp i forbindelse
med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer understreker
at kampen mot arbeidsledigheten er hovedsaken i dette budsjettet,
og viser i den sammenheng til merknader til kapittel 2 Hovedtrekkene
i den økonomiske politikken og utviklingen, kapittel 10
Sysselsettingspolitikken og kapittel 11 Inntektspolitikken, for
en utførlig beskrivelse av disse medlemmers politikk for å bekjempe arbeidsledigheten.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
sine merknader i denne innstillingen og i Innst. S. nr. 260 (2002-2003)
og Innst. O. nr. 122 (2002-2003). Dette medlem vil
presisere at man bare har fremmet endringer i revidert budsjett
som er nødvendige ut fra de endringer i forutsetninger
som har skjedd siden fastsettelsen av opphavelig statsbudsjett for
2003, høsten 2002. Dette medlem vil videre
vise til sitt helhetlige forslag til statsbudsjett for 2003 som
ble presentert i innstillingene i forbindelse med fastsettelsen
av statsbudsjettet for 2003, jf. Budsjett-innst. S. nr. 1 og Budsjett-innst.
S. I (2002-2003), med tilleggsinnstillinger, og Innst. O. nr. 19
og 27 (2002-2003), med tilleggsinnstillinger. Dette medlem legger
Kystpartiets stortingsprogram for 2001-2005 til grunn for sitt forslag
til revidert budsjett for 2003.
Dette medlem vil fremheve følgende:
Kystpartiet vil opprettholde Norge som et fritt,
selvstendig land som er eid og styrt av Norges innbyggere. Kystpartiet
vektlegger de medmenneskelige og kristne grunnverdier. Gjennom vårt
kulturelle rotfeste skal norsk kultur videreføres og videreutvikles.
På den måten vil vi styrke vår lokale
og nasjonale identitet og ta vare på vår nasjonale
arv. Kystpartiet vil styrke vernet om Grunnloven og eiendomsretten.
Kystpartiet vil motarbeide at Norge selges bit for bit. Norske ressurser og
bedrifter skal eies og styres i Norge, ikke av globale kapitalinteresser.
Kystpartiet har tro på at en fornuftig
utnyttelse av naturrikdommene vil gi økt verdiskapning.
Ved å ta kysten og distriktene i bruk på en slik
måte, ligger forholdene bedre til rette for at vi kan styrke
vårt miljø og vår kultur. Kystpartiet
vil arbeide for at biologisk mangfold og økologisk balanse
med bærekraftig utvikling og høsting blir en rettesnor
for landets videre utvikling. Ved å høste på en
fornuftig måte i sjø og på land, legger
vi forholdene til rette for en bærekraftig utvikling.
Ved å styrke lokaldemokratiet vil Kystpartietbygge landet på differensierte
samfunn. En desentralisering av makt vil styrke lokalsamfunnene
og gi enkeltmennesket mulighet til å være med
på å bestemme over egen livssituasjon. Likeså er
Kystpartiets mål å bygge videre på sosiale
nettverk i lokalsamfunn og arbeidsliv. Velferden skal være
tilgjengelig for alle - uansett hvor de bor i landet.
Kystpartiet ønsker likeverd og likestilling
for alle med et tilbud som er avpasset behov. Bosted, etnisk tilhørighet,
utseende, religion, kjønn, funksjonsevne eller sivilstand
skal ikke fremskaffe urettferdighet. Kystpartiet vil føre
en restriktiv innvandringspolitikk. Det må være
en selvfølge at innvandrere lærer seg norsk og innretter
seg etter norske lover og regler.
For å hindre den sterke sentraliseringen
går Kystpartiet inn for at statlige kontorer og institusjoner
i størst mulig grad flyttes til distriktene. Dette skaper arbeidsplasser
i distriktene samtidig som driftsutgifter og investeringer i pressområder
reduseres. På denne måten kan staten investere
i distriktene for å oppnå større avkastning
på offentlig innskutt kapital. Slik øker antall
arbeidsplasser, trygghet, mangfold og ikke minst trivsel i distriktene,
og presset mot byene reduseres. Kystpartiet er imot den statlige
sentraliseringen av arbeidsplasser på bekostning av distriktene. Rettsstaten
og demokratiet skal videreutvikles og Norge skal ha et sterkt og
fleksibelt forsvar av hele landet, bygget på alminnelig
verneplikt og medlemskap i NATO.
Kystpartiet er imot medlemskap i EU og vil være
på vakt mot tilpasningen som skjer til Den europeiske unionen
- og som skjer til tross for folkets nei til Unionen. På bakgrunn
av dette og folkeavstemmingen er Kystpartiets klare standpunkt:
Nei til medlemskap i EU. Kystpartiet krever også reforhandling
av EØS-avtalen som hittil har skapt mer problemer enn fordeler for
landet.
Kystpartiet vil motvirke at næringsliv
bygget på nasjonale fornybare ressurser selges ut av landet.
I møte med den globale utvikling er det viktig at ressursgrunnlaget
for fremtidig verdiskapning forblir under norsk kontroll. Lokalt
eierskap er en styrke for lokalsamfunnene, og grunnleggende for
at det kan utvikles et godt samarbeid mellom næringsliv
og lokalsamfunn. Gjennom skattepolitiske virkemidler vil Kystpartiet stimulere
til langsiktig privat eierskap og bedre rammevilkår for
små og mellomstore bedrifter.
Statens kapitalressurser skal ikke brukes til å kjøpe opp
og skaffe seg kontroll over bedrifter som eies lokalt og som har
gode utviklingsmuligheter innenfor rammen av privat næringsliv.
Heller ikke skal statens ressurser brukes til kapitalinnsprøyting
i bedrifter lokalisert i utlandet som er i direkte konkurranse med
norskbasert næringsliv og som har gunstigere markedsadgang
og lavere lønnskostnader enn tilsvarende bedrifter i Norge.
Gjennom hensiktsmessige låneordninger der statlig og privat
kapital deler risiko, skal det legges til rette for innovasjon og
nyetableringer. Gjennom skattefradrag for investeringer i lokale
samfunnsprosjekter vil Kystpartiet stimulere til økt samhandling
mellom lokalmiljø og næringsliv. Kystpartiet vil
arbeide for at bedriftsbeskatningen skal tilfalle kommunene der
produksjonen foregår.
Norsk næringslivs konkurranseulempe
ved å ligge langt fra markedene må motvirkes ved økt
statlig satsing på hensiktsmessige transportårer
tilpasset moderne kommunikasjonsmidler, og avgiftsnedsettelse på drivstoff
for skipsfart og landeveistrafikk. Norske transportører
må gis konkurransedyktige rammevilkår. Det må bli
enklere å etablere nye næringer. Ny næringsutvikling
hemmes ved et overdrevent skjemavelde og urimelige gebyrer og avgifter.
Kystpartiet er positiv til at investeringsavgiften fjernes, og vil
være pådriver for at dette gjennomføres.
Statens kontroll- og reguleringsiver i forhold til næringslivet
må begrenses.
Kystpartiet vil trygge privat eierskap ved å fjerne arveavgift
og skatt på produksjonsutstyr. Skatten må ligge
på sluttproduktet, og generasjonsskifte i privateide bedrifter
må kunne gjennomføres uten at bedriftene tappes
for kapital.
Kystpartiet vil legge til rette for at primærnæringene skal
få best mulige rammevilkår med større
fortjeneste for dem som gjennom sitt arbeide skaper verdiene. Verdien
av ren norsk matproduksjon må i større grad tilfalle
produsenten, ikke omsetningsleddene.
Med dagens IT-løsninger og muligheter
er det kostnadseffektivt å desentralisere offentlige arbeidsplasser i
betydelig større grad enn tilfellet er i dag. Den største andelen
av SND-midlene skal investeres i distriktene. Arbeid er en viktig
trivselsskaper. At folk har et arbeid de trives i, gir mindre kriminalitet
og krever mindre sosialomsorg.
Det skal lønne seg å arbeide
og investere i egen bedrift og øvrig næringsliv.
Kystpartiet vil arbeide for lavere skatter og avgifter for å gi
bedriftene mulighet til å øke egenkapitalen, og
derved trygge sysselsettingen. Råderett over egen inntekt
gir valgfrihet og fremmer investeringer i produktiv virksomhet.
Kystpartiet går inn for at bedrifter i distriktene skal
kunne styrke egenkapitalen ved at vi gjeninnfører skattemessige
fordeler med fondsavsetninger. Delingsmodellen må endres. Det
skal lønne seg å arbeide i egen bedrift.
Skattetrykket på både næringslivet
og enkeltpersoner er for høyt i Norge. Kystpartiet vil
arbeide for at småbedrifter og industri får lavere
arbeidsgiveravgift, lavere skatt i en begrenset tidsperiode ved
nyetablering og lavere merverdiavgift. Kystpartiet vil fjerne investeringsavgiften
og redusere arbeidsgiveravgiften med minst 2 pst. i alle soner.
Merverdiavgiften bør ikke omfatte tjenester som eksempelvis
reiselivsnæringen.
Økte gebyrer og avgifter rammer folk
flest hardt, og er en form for skattlegging som bidrar til å forsterke
de økonomiske forskjellene mellom folk med ulikt inntektsgrunnlag.
Mens ordinære skatter beregnes ut fra inntekt, fastsettes
gebyrer og avgifter uten hensyn til betalingsevne. Derfor slår
avgiftsøkningene spesielt hardt ut i forhold til dem som
har minst fra før. Enslige og éninntektsfamilier
får en dramatisk reduksjon i sin realinntekt i forhold
til dem som har to inntekter å fordele avgiftsbyrden på.
Kystpartiet vil arbeide for reduserte gebyrer og avgifter på varer
og tjenester som folk flest er avhengige av.
Kystpartiet vil arbeide for et enklere og mer
rettferdig skattesystem. Taket for toppskatt må heves til
godt over gjennomsnittlig lønnsnivå, og skattefradraget
på lav inntekt må være stort nok til
at heldags arbeid gir mulighet til å leve av egen arbeidsinntekt.
Ved å redusere skatte- og avgiftsnivået kan staten
bidra til en fornuftig lønnspolitikk som ikke virker inflasjonsdrivende.
Når folk får beholde mer av sin egen inntekt,
synker også behovet for offentlige tjenester.
I Norge har det vært vanlig at velrenommerte
og solide bedrifter går i arv fra generasjon til generasjon, men
dagens arveavgift er i mange tilfeller til hinder for dette. Den
kapital som ligger i produksjonsutstyr og bygninger må kunne
videreføres skattefritt til neste generasjon, slik at bedriftenes
soliditet ikke svekkes. Bare slik kan vi sikre det langsiktige private
eierskap som er vesentlig for distriktenes næringsliv og
utviklingsmuligheter.
Kystpartiet vil fortsette sin intense kamp for
reduserte avgifter på drivstoff. Slike avgifter rammer enkeltmennesker
og bedrifter i distriktene hardt, og gir bedrifter i distriktene
en ekstra konkurranseulempe i forhold til bedrifter som ligger i
mer sentrale strøk. Kystpartiet går også inn
for en refusjonsordning for drivstoffavgift i områder uten
kollektivtrafikktilbud. Kystpartiet ønsker også å demme
opp for den omfattende grensehandelen ved å gjøre
det ulønnsomt å kjøre til våre
naboland for å kjøpe tobakk, alkohol og andre sterkt
avgiftsbelagte varer. Det skal gis større muligheter for å spare
penger til egen alderdom. Ektefeller til fiskere skal likestilles
med ektefeller til bønder ved beregning av pensjonspoeng.
Norge er et variert land, geografisk og klimatisk. Kystpartiet
vil arbeide for at det opprettholdes fullverdige lokalsykehus med
tilfredsstillende akuttilbud og fødeavdeling der slike
sykehus er i drift i dag. Statlig overtagelse av sykehusene skal
ikke medføre at distriktene får et dårligere
tilbud enn de har i dag. Lokalbefolkningen skal føle seg
trygg på at de får den hjelp de trenger når
de trenger den, uansett bosted, vær og føreforhold.
Trygdesatsene må være i samsvar
med satsene for alminnelig livsopphold. Garantert minste inntekt (GMI)
bør innføres. Det er uverdig at trygdede blir tvunget
over i køen på sosialkontoret med dagens lave satser.
Trygdepolitikken må i større grad legges opp slik
at uføretrygdede kan ha større arbeidsinntekt
uten trekk i trygden enn i dag, og at det tilrettelegges for at uføretrygdede
i større grad kan vende tilbake til arbeidslivet når
forholdene tilsier dette.
For at kvinner skal kunne nyttiggjøre
seg et utdannings- eller jobbtilbud, er tilfredsstillende barnehagedekning
en viktig forutsetning. Kystpartiet vil i særlig grad stimulere
til at jenter kommer inn i fiskeri-, havbruk- og andre distriktsnæringer.
Kystpartiet vil arbeide for å styrke de desentraliserte
utdanningstilbudene på videregående skoler, høgskoler
og universitet, med hovedvekt på kvinners behov og ønsker. Kvinnens
stilling skal styrkes ved at hennes valgmuligheter innen utdanning
og arbeid skal bli bedre. Ved å flytte statlig virksomhet
ut i distriktene, vil Kystpartiet øke jobbmulighetene for
kvinner. Arbeidet for lik lønn for arbeid av lik verdi
må videreføres.
På utdanningssteder er det i dag et
stort press på det etablerte leiemarkedet. Vi mener myndighetene
snarest må prioritere bygging av flere studentboliger.
I vårt kalde land er det uakseptabelt at mennesker er bostedsløse
og henvist til å bo på gaten. Kystpartiet er sterkt kritisk
til at stadig flere kommuner oppretter kommunale eiendomsselskaper
som pålegges å drive med overskudd, og som derfor
fastsetter en utleiepris som ekskluderer de svakeste fra boligmarkedet.
Kystpartiet vil arbeide for en sosial boligbygging som sikrer subsidierte
leiligheter for mennesker med lav inntekt. Bygging i strandsonen
skal reguleres av den enkelte kommune og skal ikke reguleres av
nasjonal rådgivning.
Skal Norge ha en god skole, trenger vi dyktige
og kunnskapsrike lærere. Dagens informasjonssamfunn medfører
at kravet til lærerens eget kunnskapsnivå er større
enn før. Uten egne kunnskaper er det vanskelig å være
kritisk i forhold til all den informasjon som presenteres gjennom
media og Internett, og som elevene stiller spørsmål
om. Uten kunnskapsbredde er det vanskelig å forstå den
globale nyhetsdekning som er med på å skape holdninger
blant barn og unge. Det er et alvorlig problem at leseferdigheten
stadig blir dårligere og at norske elever og studenter
har dårligere realfagkunnskaper enn jevnaldrende i andre
land.
Gjennom gode etterutdanningsordninger må det
legges til rette for at pedagoger kan utvide sitt kompetanseområde.
Kystpartiet mener at sabbatsår der lærere kan
fordype seg i nye fagområder eller høste erfaring fra
andre yrker, kan motvirke utbrenthet og bidra til at flere lærere
blir stående i arbeid til normal pensjonsalder. En slik
mulighet til utvikling gjennom yrkeskarrieren kan bidra til å bedre
rekrutteringen til yrket. Lærere må ha sikkerhet
for en brukbar lønn. Kystpartiet er skeptisk til at Regjeringen
stiller motkrav i form av høyere undervisningstimetall
for bedre lønnsvilkår. Undervisning er et intensivt
arbeide, og økt krav til mer undervisning kan lett bli
kostbart i form av økt sykefravær og større
frafall fra yrket.
Kystpartiet går inn for at kommunale
musikkskoler skal lovfestes og at statlige midler øremerkes
til dette. Vi ser det som viktig at det er variasjon av tilbud til barn
og unge, fordi mye ungdom forsvinner ut av organiserte aktiviteter
når de kommer i tenårene.
Kystpartiet vil arbeide for at våre
to skriftspråk blir opprettholdt. Vi vil også arbeide
for at samisk kultur og språk blir holdt i hevd.
Fartøyvernet har i mange år
fått en dårlig behandling. Departementenes ansvar
for å ivareta bevaring og andre kulturelle forhold innen
"eget" fagfelt, skal ytterligere forsterkes og understrekes. Hvert
departement skal ha egen budsjettpost som omhandler kulturelle tiltak.
Kulturelle restaureringsarbeider skal unntas moms.
De som utsettes for restriksjoner e.l. i forbindelse med
kulturminner, må få tilskudd fra staten hvis restriksjonene
reduserer verdien på eiendommen. Der kulturminner jevnlig
må vedlikeholdes av eierne må disse få vedlikeholdstilskudd
fra staten. Idretten har en verdi i seg selv. Men også som
forebyggende tiltak mot at barn og unge skal få tilknytning
til kriminalitets- og rusbelastede miljøer, er det viktigere
enn noensinne at vi tar vare på og utvikler barne- og ungdomsidrettene. Det
er et offentlig ansvar å bygge og holde vedlike flere innen-
og utendørs idrettsanlegg.
Breddeidrett fremmer sosialt fellesskap og helse,
og konkurranseidretten er et viktig element for å gi barn og
unge inspirasjon til å yte sitt beste. Det er viktig at vi
både lokalt og nasjonalt gir unge sunne forbilder og i
tillegg er konkurranseidrett på høyt plan blitt
god underholdning for alle aldersgrupper.
Kystpartiet går inn for at det innføres
momsfritak for idrettslag og andre frivillige og veldedige organisasjoner
med en omsetning på under to millioner kroner. Det er viktig
at stat, fylker og kommuner samarbeider om vedlikehold og bygging
av idrettsanlegg som kan samle de mange gruppene. Kystpartiet mener
det er viktig at det offentliges bidrag til frivillige organisasjoner
som arbeider til beste for fellesskapet økes både fra
sentrale og lokale myndigheter. De frivillige organisasjonene er
uvurderlige medspillere i utviklingen av gode samfunn.
For få år siden hadde en norsk
radiokanal, en fjernsynskanal og telefon på arbeidsplassen
og hjemme. Nå har informasjonsteknologien gjort det mulig å ta
inn minst et tosifret TV-kanaler, fire nasjonale og et vell av lokale
radiostasjoner, i tillegg til at vi kan snakke i telefonen hvor
vi vil. Vi har også fått video og mange kan kommunisere
med verden på Internett. I denne rivende utviklingen mener
vi det er viktig å beholde en allmennkringkaster som NRK.
Kystpartiet mener at det er vesentlig for at vi skal kunne ivareta
vår identitet, norsk kultur samt våre to skriftspråk
og samisk. En snarlig overgang til digital-TV vil føre
til at hele landet får inn flere fjernsynskanaler enn i
dag. Vi ser klare fordeler ved at andre kulturer og språk
på denne måten kommer hjem til folk. Men det er
også betenkeligheter. Blant annet kan den voldsomme konkurransen
føre til at kvaliteten på NRKs program synker
og at undervisningsprogram i for stor grad blir fraværende.
Kystpartiet går inn for snarlig overgang
til digital-TV samt at bredbåndnettet må gjøres
tilgjengelig i distriktene. Hele folket skal ha bredbånd.
Særlig i distrikts-Norge opplever befolkning og næringsliv
daglig hvor begrensende det er å ha uløste oppgaver
innen samferdsel. Kystpartiet vil derfor bidra til at konkurransekraften økes
ved å øke de offentlige investeringer til samferdsel.
Samfunnsøkonomisk lønnsomme samferdsels-prosjekter
må prioriteres før mindre lønnsomme prosjekter.
Kystpartiet mener at dersom vårt bosettingsmønster skal
opprettholdes, er det viktig at vi ikke bare har en kyststamvei,
men også en indre stamvei. Disse hovedstamveiene må få gode
vertikale transportårer som gir grunnlag for utvikling
av store felles bo- og arbeidsområder som ikke må deles
opp av bompengeringer. Bompenger skal bare brukes der bygging av
ny vei erstatter fjordkryssinger med ferge, og kostnadene ved bompassering
må ikke overstige prisen på fergen.
Kystpartiet vil prioritere midler til opprustning
og utbygging av veinettet, herunder rassikring. Igangsatte veiprosjekter
ferdigstilles før nye veiprosjekter igangsettes. Kystpartiet
mener det er en nasjonal skam at mange veiprosjekter ender i fjellveggen,
sjøen eller i skogen. Dagens bilavgiftspolitikk sørger
for at spesielt ungdommen kjører gamle og lite sikre biler.
Ved tragiske ulykker sørger skader og død for
stor belastning på helsevesenet. Bilpolitikken må omformes
slik at folk flest oppfatter den som riktig og rettferdig. Transport med
bil er pålagt meget store avgifter som er i ferd med å knekke
bransjens økonomi. Kystpartiet vil arbeide for en reduksjon
av disse avgiftene. Kystpartiet går imot at småflyplasser
skal nedlegges da dette svekker et konkurransedyktig næringsliv
og livskvaliteten for den enkelte i distriktene.
Infrastruktur som mobildekning, TV-dekning,
radio, veier, havner, sjøtransport osv. må fungere
på en slik måte at det er mulig å drive
næringsvirksomhet på en effektiv måte
i distriktene. Kystpartiet skal arbeide for videreføring
av jernbanen til Narvik for å fange opp den samhandel som
utvikles på Nordkalotten. Med dette prosjektet realisert
vil vi ha et jernbanenett fra Stavanger i vest via Narvik til Vladivostok
og Kina i øst.
Hurtigrutens posisjon som "Riksveg nr. 1" er
urokkelig. Kystpartiet vil arbeide hardt for at dagens rutenett opprettholdes.
Denne kystfarten vil fortsatt bety svært mye for alle i
kystsamfunnene. Det gjelder så vel næringslivet
som den enkelte beboer. Hurtigruten er allerede etablert som en
av landets fremste turistmagneter. Hurtigbåtordningen for
ytterdistriktene har vært en suksess og må opprettholdes
på dagens nivå. Hurtigbåtforbindelse
mellom Midt-Norge og Nord-Norge må styrkes i langt sterkere
grad enn det som er tilfelle i dag. Hurtigbåttilbudet må koordineres
bedre og de ulike tilbudene må tilknyttes hverandre. Det
er Kystpartiets målsetting at transport i hovedsak skjer
med hurtiggående lastebåter. Dette gir lavere
veivedlikehold og færre ulykker. Lastebåtene skal
i hovedsak bygges og utrustes i Norge og mulig drivstoff kan være naturgass.
Statlige og offentlige tjenestetilbud skal ikke avvikles i distriktene
for å opprettes i sentrale strøk.
Kystpartiet vil arbeide for at Kystvakten styrkes
og får tilført flere ressurser. Denne militære
enheten er av stor betydning for sikkerheten og varetransporten
til havs, der Kystvaktens betydning i kontroll av fiskeressursene
blir enda tydeligere enn nå. Kystpartiet vil styrke etaten
slik at personell og materiell får tilført nok
midler til å utvikle tjenesten.
Kystpartiet vil kreve at en større
del av verdiskapingen skal forbli i distriktene slik at kommunene
kan løse de lovpålagte oppgavene samtidig som
man kan legge til rette for kommunens innbyggere og kommunens næringsliv.
Dette som en motvekt mot den pågående sentralisering.
Kommunenes skattøre reduseres år for år.
Kystpartiet skal arbeide for at kommunenes andel av skattøre
skal økes for på denne måten å styrke fylkes-
og kommuneøkonomien. Kystpartiet vil at bedriftsbeskatningen
skal tilfalle den kommune hvor bedriften ligger. Kystpartiet vil
motarbeide at eventuell betaling for oppdrettskonsesjon skal tilfalle
staten. Eventuell konsesjonsbetaling må ikke være
høyere enn at den lokale befolkning kan gå inn
som eiere i oppdrettsnæringen, og betalingen
må tilfalle kommunene.
Kystpartiet vil at staten øker tilskuddet
til renovering av vannverk. Dette på bakgrunn av bestemmelsene
i EØS-avtalen som pålegger alle vannverk i Norge
og ha forsvarlig rensing av vannet. Dette gjelder også nye vannverk.