Regjeringens hovedmål for den økonomiske
politikken er arbeid til alle, økt verdiskaping, videreutvikling
av det norske velferdssamfunnet, rettferdig fordeling og bærekraftig
utvikling. Et sterkt og konkurransedyktig næringsliv er
en forutsetning for å nå disse målene.
På lang sikt er det vekstevnen i fastlandsøkonomien som
bestemmer utviklingen i velferden i Norge. Den økonomiske
politikken må derfor legge avgjørende vekt på å fremme
verdiskaping og produktivitet både i offentlig og privat
sektor.
Regjeringen vil følge retningslinjene
for en gradvis, langsiktig opprettholdbar innfasing av oljeinntektene
i økonomien som det var bred enighet om ved Stortingets
behandling av St.meld. nr. 29 (2000-2001). Den økonomiske
politikken må samtidig bidra til en stabil utvikling i
produksjon og sysselsetting.
Regjeringen har forbedret rammevilkårene
for næringsvirksomhet og iverksatt tiltak for å øke
vekstevnen i økonomien. Regjeringens forslag til skattereform
og moderniseringen av offentlig sektor er viktige elementer i denne
sammenhengen. Et hovedmål for den økonomiske politikken
er å opprettholde en sterk konkurranseutsatt sektor.
Regjeringen legger vekt på å videreføre
det inntektspolitiske samarbeidet. Moderate inntektsoppgjør
er nødvendig for å sikre en fortsatt sterk konkurranseutsatt
sektor og lav arbeidsledighet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens
omtale av hovedtrekkene i den økonomiske politikken. Disse
medlemmer vil understreke at det på lang sikt er
vekstevnen i fastlandsøkonomien som vil være avgjørende
for velferden i Norge, og viser til at Regjeringen er opptatt av å gi
gode og forutsigbare rammevilkår for næringslivet.
For å få til en slik utvikling er det bl.a. viktig
med moderate lønnsoppgjør, et forbedret skattesystem,
internasjonalt konkurransedyktigskatte- og avgiftsnivå og
en budsjettpolitikk som legger til rette for lav inflasjon.
Disse medlemmer vil også understreke
at inntektene fra petroleumssektoren ikke er inntekter i vanlig
forstand, da de har sitt motstykke i en redusert petroleumsformue.
Handlingsregelens retningslinjer er derfor viktig for å ta
vare på denne arven også for fremtidens generasjoner.
Denne formuen må også sees i sammenheng med at
veksten i pensjonsutbetalinger og omsorgsbehov vil øke
sterkt frem mot 2050. I tillegg vil en for sterk innfasing av disse
inntektene være negativt for den konkurranseutsatte industrien
som er drivkraften i fastlandsøkonomien.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader under 3.2, 5.2 og 6.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at det er vekstevnen som avgjør velferdsutviklingen
i Norge og at det derfor er avgjørende å fremme
verdiskapning og produktivitet både i offentlig og privat
sektor. Disse medlemmer undrer seg derfor over Regjeringens
avvisning av nødvendigheten av en mer aktiv næringspolitikk
og en offensiv og vekstskapende økonomisk politikk som
er viktig for å nå de skisserte mål.
Etter disse medlemmers oppfatning
er det fortsatt ingen grunn til å holde fast i handlingsregelen,
all den tid staten går med et enormt overskudd. Det er langt
viktigere å holde fokus på vekstevnen i BNP for fastlandsøkonomien
og tiltak som kan bidra til større produktivitet og effektivitet
over tid. Disse medlemmer registrerer at Regjeringen
likevel velger å forholde seg til langt mer passiv. Så lenge
dette vedvarer, er det disse medlemmers oppfatning
at man ikke klarer å bruke finanspolitikken til verken å fremme
vekst eller verdiskapning som er helt grunnleggende for norsk økonomi
over tid. Disse medlemmer mener videre at Regjeringens
håndtering av handlingsregelen i forbindelse med revidert budsjett
med all tydelighet illustrerer at handlingsregelen nå bør
avvikles.
Disse medlemmer understreker
behovet for større strukturelle reformer som i langt større
grad vil bidra til å effektivisere offentlig sektor og økonomiens virkemåte
som helhet.
Disse medlemmer har sett seg
lei på den unyanserte finanspolitiske debatt som oppstår
som en konsekvens av at økte utgifter på ett område
skal dekkes inn krone for krone på et annet område,
uavhengig av hvordan kronen brukes og hvordan den både
isolert og samlet sett påvirker utviklingen i norsk økonomi.
Budsjettbalansen, den såkalte stramheten i budsjettet og ikke
minst handlingsregelen, har for det politiske flertallet nå blitt
viktigere enn de reelle utfordringer og problemer som eksisterer
i flere deler av samfunnet.
Etter disse medlemmers oppfatning
er en krone ikke lik enhver annen krone i budsjettsammenheng. Bevilgninger
til veiinvesteringer har andre sysselsettingseffekter enn innkjøp
av utstyr til helsesektoren fra utlandet. Den politiske debatten
er preget av fravær av evne til å skille mellom
hva pengene brukes til over statsbudsjettet. En krone brukt i utlandet
har ikke samme effekt som en krone brukt i Norge. En krone brukt
til investeringer har ikke samme effekt som en krone brukt til drift,
og en krone brukt i en del av økonomien med ledig kapasitet
har ikke samme effekt som en krone brukt i en del av økonomien
med sprengt kapasitet. Det er umulig å forstå hvordan
et av verdens rikeste land har omfattende problemer både
i helsevesen og eldreomsorg, manglende ressurser til politi og forsvar,
manglende veiinvesteringer og høy arbeidsledighet.
Disse medlemmer vil understreke
at mange av problemene i norsk økonomi er myndighetsskapte
og det er derfor større systemendringer som er mest nødvendig,
fremfor forsøk på å detaljstyre økonomien
gjennom stadige og mindre endringer av skatter og avgifter.
Offentlig sektor har over tid vokst seg stor
og ineffektiv. Et omfattende byråkrati fører til
rigide systemer, og lov- og forskriftsjungelen setter i mange sammenhenger
sterke begrensninger på en naturlig utvikling. Disse
medlemmer er skuffet over Regjeringens manglende evne til å effektivisere
offentlig sektor. Det er nødvendig med en finanspolitikk
innrettet slik at konkurranseevnen for vårt fremtidige
næringsliv ikke svekkes, og slik at skatte- og avgiftsnivået
ikke er høyere enn i andre land det er naturlig å sammenligne seg
med.
Disse medlemmer erkjenner samtidig
at dette er budsjettrevisjon, hvor hensikten er å revidere
budsjettet, ikke ta omkamp på utallige politiske spørsmål. Videre
vil en slik praksis føre til svært uforutsigbare forhold
for alle dem som forventer at politikken i hvert fall ligger fast
ett år av gangen. Disse medlemmer har derfor
begrenset seg til å fremme forslag på de områder
problemene synes mest akutt. Disse medlemmer støtter
heller ikke en rekke av de reduksjoner Regjeringen har foreslått.
Under ordinær budsjettbehandling vil flere av disse kuttene
være i tråd med Fremskrittspartiets politiske
prioriteringer, men nettopp med hensyn til forutsigbarhet vil ikke disse medlemmer akseptere
denne type ubegrunnede kutt midt i budsjettåret.
Regjeringens hovedargument for å foreta
en rekke av disse kuttene skyldes veksten i utgifter over Folketrygden.
Det blir etter disse medlemmers oppfatning ikke verken
færre sykmeldte eller trygdede av slike kutt. Disse
medlemmer er enig i at det er grunn til å bekymre
seg over veksten i disse utgiftene, men mener at det da er nødvendig å se
etter årsaken til denne veksten for deretter å gjøre
noe med det.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiets hovedprioriteringer er:
I tillegg har disse medlemmer foreslått å reversere
alle de usosiale kutt som er foreslått av Regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at dette er en revisjon av budsjettopplegget for 2004. Disse
medlemmers hovedprioriteringer i det økonomiske
opplegget framgår derfor av merknadene i Budsjett-innst.
S. I (2003-2004) og de øvrige budsjettdokumentene. Merknader
i denne innstillingen er derfor begrenset til saker der endrede
forutsetninger gjør endringer nødvendig, og forhold
Regjeringen har tatt opp.
Disse medlemmer understreker
at det fremste problemet i norsk politikk er 113 000 voksne arbeidsføre
mennesker som er arbeidsledige eller på tiltak. I tillegg
kommer over 40 000 som er undersysselsatt.
Disse medlemmer påpeker
at norsk økonomi nå er sterkt stimulert gjennom
pengepolitikken, samtidig som det føres en liberal linje
i forhold til bruk av oljepenger i finanspolitikken. Totalt gir
dette klart ekspansiv økonomisk politikk. Resultatene har
begynt å vise seg gjennom sterk økning i det private
forbruket, og sterkere vekst. Inflasjonen er svært lav,
men har tatt seg noe opp i det siste. Den ligger allikevel klart
under inflasjonsmålet som Norges Bank styrer etter.
Men samtidig er det en vekst som nesten ikke
skaper nye arbeidsplasser, og det legges nå til grunn at
reduksjonen i ledigheten vil bli liten til langt ut i 2005. Det
er derfor fortsatt behov for en mer målrettet stimulans
av økonomien enn det pengepolitikken kan få til
aleine. Disse medlemmer mener en viktig del av forklaringen
på dette er for ensidig fokus på pengepolitikken i
forhold til stabilisering av norsk økonomi. Disse medlemmer har
markert klar avstand til at stabiliseringspolitikken i sin helhet
overlates til pengepolitikken. Det rammer konkurranseutsatt næringsliv
hardt i oppgangsperioder gjennom høy rente og sterk krone. Dette
er næringsliv som er avhengig av langsiktig forutsigbarhet
- det tar mange år å bygge opp bedrifter som kan
konkurrere på det internasjonale markedet. Dagens pengepolitikk
som går fra grøft til grøft - fra høy
rente høsten 2002 til rekordlav rente våren 2004
- er det motsatte av norsk næringslivs behov. Ledighetsutviklingen
viser også at sjøl en svært ekspansiv pengepolitikk,
kun i begrenset grad klarer å redusere ledigheten. Disse
medlemmer støtter den omleggingen som har skjedd
i pengepolitikken, med et større fokus på arbeidsledighet
og valutakurs, og viser i denne sammenheng til sine merknader til
pkt. 6.2. Disse medlemmer understreker imidlertid
at pengepolitikken alene ikke er tilstrekkelig til å løse ledighetsproblemene
i norsk økonomi. For en mer utfyllende beskrivelse av disse
medlemmers tiltak for å begrense arbeidsledigheten,
vises det til pkt. 7.2.
Disse medlemmer frykter at summen
av et lavt rentenivå som ser ut til å videreføres
framover og Regjeringens ekspansive linje i budsjettpolitikken,
kan gi for sterk stimulans til norsk økonomi. Privat forbruk anslås å øke
med 4,5 pst. i år, og den økonomiske veksten i
fastlands-Norge anslås til over 3 pst. Faren er at dette
kan gi økt inflasjon, sterkere krone og høyere rente.
For norsk næringsliv vil det være uheldig, og
det vil være ødeleggende for kampen mot ledigheten.
Regjeringens økonomiske opplegg er
etter disse medlemmers oppfatning åpenbart
ekspansivt. I sitt budsjettforslag øker de bruken av oljepenger
med 4,5 mrd. kroner, fra 16,5 til 21. Underskuddet (strukturelt, oljekorrigert) øker
med nesten 5,75 mrd. kroner til 55 mrd. kroner. Det innebærer
at det meste av reduserte skatteinntekter, økte dagpenger
og endringer som følge av renteendringer (4,5 mrd. kroner)
- ikke dekkes inn i budsjettet. Kun 1,25 mrd. kroner i reelle innstramminger
er gjennomført.
En tolkning av handlingsregelen som tilsier
at bruken av oljepenger bør tilpasses situasjonen i norsk økonomi,
er i tråd med disse medlemmers forståelse
av en fornuftig økonomisk politikk. Disse medlemmer velger å stole
på Regjeringens forsikringer om at pengebruken er avpasset
til den økonomiske situasjonen.
Innenfor den samme ramma som Regjeringen har foreslått,
finner disse medlemmer rom til følgende
satsinger:
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets merknader i Budsjett-innst. S. I (2003-2004)
og Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004), der hovedmålene
for Senterpartiets økonomiske politikk er gjort greie for.
Dette medlem viser til at Regjeringen
i forslaget til Revidert nasjonalbudsjett for 2004 øker
bruken av oljepenger med 4,5 mrd. kroner til 55,2 mrd. kroner. Oljepengene
blir brukt til å dekke inn stigende sosiale utgifter: Sykepengene øker
med 1,5 mrd. kroner, og utgiftene i forbindelse med uførhet
stiger med 1,15 mrd. kroner. Senterpartiet la i sitt alternative
statsbudsjett for 2004 opp til et strukturelt, oljekorrigert underskudd
som er 1,3 mrd. kroner lavere enn Regjeringens forslag i Revidert. Dette
medlem mener samtidig at en mer forutseende finanspolitikk,
der man tenker forebyggende i forhold til helse og driver en aktiv
næringspolitikk for å skape nye arbeidsplasser,
ville ha skapt flere arbeidsplasser og motvirket den utsliting i
og utstøting fra arbeidslivet, som er hovedårsaken
til de økende sosiale utgiftene.
Dette medlem viser til at veksten
i norsk økonomi er nå på ny like stor
som under Sentrumsregjeringens glanstid; over 3 pst. i året.
Derimot synker arbeidsledigheten lite, og sysselsettingen øker
minimalt. I stedet ser vi konturene av en forbruksdrevet økonomisk
vekst som ikke påvirker arbeidsmarkedet i nevneverdig grad.
Samtidig gjennomfører Regjeringen kutt i budsjettene til
veibygging, Innovasjon Norge, forsknings- og utviklingskontrakter
og markedsføring av reiselivsnæringen, som heller
ikke stimulerer til nye jobber.
Dette medlem slutter seg ellers
til Regjeringens generelle mål for den økonomiske
politikken; arbeid til alle, økt verdiskaping, videreutvikling
av det norske velferdssamfunnet, rettferdig fordeling og bærekraftig utvikling.
I tillegg mener Senterpartiet at den økonomiske politikken
bør ha en klarere geografisk og demokratisk forankring
enn det Regjeringen legger opp til. Mer konkret: Dette medlem mener
at for eksempel skattepolitikken og næringspolitikken bør kunne
utformes på en måte som bidrar til en rettferdig fordeling
av ressurser mellom distrikter, og samtidig legger forholdene til
rette for en stabil og bærekraftig økonomisk utvikling
i hele landet. Den norske næringsstrukturen er i utgangspunktet
spesiell ved at om lag en fjerdedel av den totale verdiskapingen
skjer innenfor naturressursbaserte næringer, på samme
tid som naturressurser og videreforedlete produkter basert på naturressurser
utgjør 2/3 av norsk eksport. Videreutvikling av
disse ressursene forutsetter langt på vei fortsatt spredt
bosetning og levende lokalsamfunn i tilknyting til ressursgrunnlagene,
og politisk vilje og evne til å legge forholdene til rette
for en slik samfunnsstruktur.
Dette medlem vil også peke
på det er et demokratisk problem dersom målene
for den økonomiske politikken over tid ikke er i samsvar
med velgernes preferanser. Dette kan være tilfellet dersom
folkevalgte organer i Norge må endre og justere målsetninger
fordi midlene for å innfri disse ikke er i overensstemmelse med
pålegg fra overnasjonale organer unntatt folkevalgt innflytelse
og kontroll. Ett eksempel: EFTAs overvåkingsorgan ESA har
de siste årene avgrenset Stortingets mulighet til å ta
geografiske hensyn i skatte- og næringspolitikken, som
det i årtier har vært bred enighet om er både ønsket
og fornuftig. Ideelt sett burde og bør endringer i mål
for den økonomiske politikken i stedet baseres på folkeviljen
uttrykt ved valg eller i folkeavstemninger.
Komiteen sin medlem frå Kystpartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (2003-2004).