I Ot.prp. nr. 1 (2004-2005)
Skatte- og avgiftsopplegget 2004 – lovendringer er det
oppdaget enkelte feil:
Kapittel 3, side 15, om
avvikling av fordelsbeskatningen av egen bolig og fritidsbolig
Jeg viser til forslaget om skattefritak for
visse leieinntekter fra egen bolig og fritidsbolig i forbindelse med
avvikling av fordelsbeskatningen, jf. forslag til skatteloven §7-2.
I forslaget til skatteloven §7-2 mangler
annet ledd. Tredje, fjerde og femte ledd bør derfor endres
til annet, tredje og fjerde ledd. Det
som da blir §7-2 tredje ledd henviser til første
til tredje ledd, og dette bør endres til første og annet ledd.
Videre vil det være en språklig
forbedring at betegnelsen "rene utleiehytter" i forslaget til skatteloven §7-2
femte ledd annet punktum endres til "utleiehytter". Dette innebærer
i realiteten ingen endring utover det språklige. Teksten
kan da bli da slik:
Forrige punktum gjelder ikke for
utleiehytter.
Kapittel 5 side 38 om aksjonærmodellen
I Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) avnitt 5.6.2.1 Skjermingsgrunnlaget
uttales det:
"For børsnoterte
aksjer som kunne vært avhendet skattefritt før
1992, foreslås det at skjermingsgrunnlaget settes til oppregulert
verdi fra 1992, eventuelt aksjens opprinnelige kostpris dersom denne
kan dokumenteres, tillagt eventuelle RISK-beløp."
I overgangsregelen om aksjens skjermingsgrunnlag (overgangsregel
til endringene i skatteloven §10-10 første ledd
første punktum, §10-12, §10-30, §10-31 første
og tredje ledd og §10-32 annet ledd) har imidlertid overgangsregelen
for børsnoterte aksjer falt ut ved en feiltagelse.
Overgangsregelen om aksjens skjermingsgrunnlag fjerde
ledd bør lyde:
(4)
For børsnoterte aksjer hvor inngangsverdien er oppregulert
med hjemmel i den tidligere selskapsskatteloven 20.juli 1991 nr
65§ 10-2 nr. 2 eller 3, settes aksjens skjermingsgrunnlag
til aksjens oppregulerte verdi tillagt eventuelle RISK-beløp
knyttet til aksjen, eller til aksjens opprinnelige kostpris tillagt
eventuelle RISK-beløp knyttet til aksjen.
Nåværende fjerde ledd blir
da nytt femte ledd.
Kapittel 18 punkt 18.4
I punkt 18.4 er det feilaktig vist til forslag
om endring i skatteloven §18-4. Det korrekte er forslag
til endring i skatteloven § 18-3 fjerde ledd annet punktum,
slik det fremkommer i punkt 18.3 og i det aktuelle forslag til lovtekst.
Her er det altså ikke behov for justering i selve lovforslaget.
Kapittel 20 om endringer
skattereglene for landbruket
I avsnitt 20.3.2 har departementet foreslått
at det alminnelige gevinstfritaket i skatteloven §9-3 sjette ledd
for jord- og skogbrukseiendom eiet i mer enn 10 år oppheves
fra og med inntektsåret 2005. Som en del av dette forslaget
er det lagt opp til at det skal kunne kreves sjablonmessig oppregulering
av inngangsverdien per 31.desember 2004 i samsvar med den generelle
prisutvikling for landbrukseiendommer. Denne adgangen er etter forslaget
nærmere regulert i forslag til en overgangsregel til skatteloven §9-3
sjette ledd. Det er i nest siste avsnitt under avsnitt 20.3.2 i
proposisjonen lagt til grunn at våningshus og avskrivbare driftsbygninger
ikke skal kunne oppskrives. I utkastet til nevnte overgangsbestemmelse
er dette regulert i annet punktum.
Første punktum i utkastet til overgangsregel
til skatteloven §9-3 sjette ledd sier at skattyters inngangsverdi
skal fastsettes med utgangspunkt i historisk kostpris med tillegg
av senere aktiverte kostnader. Dette blir riktig for eiendeler som
ikke kan avskrives, typisk for jord- og skogarealer som oppreguleringsordningen er
myntet på. For eiendeler som kan avskrives, kan utkastet,
slik det er formulert, oppfattes i retning av at foretatte avskrivninger
ikke skal komme til fradrag ved beregning av inngangsverdi. Det
blir sterkt misvisende. For driftsmidler som kan avskrives skal
inngangsverdien alltid være skattemessig
nedskrevet verdi, evt. med tillegg av senere aktiverte kostnader.
På denne bakgrunn henstiller departementet
til komiteen om å overveie en justering av ordlyden i utkastet til
første punktum i overgangsbestemmelse til skatteloven §9-3
sjette ledd. Med justering kan overgangsbestemmelsen lyde slik:
"Ved realisasjon i 2005 eller senere av alminnelig gårdsbruk
eller skogbruk fastsettes skattyters inngangsverdi med utgangspunkt
i historisk kostpris med tillegg av senere aktiverte kostnader og fradrag for foretatte avskrivninger. Den
del av kostpris og tillegg som etter fordeling ikke faller på avskrivbare
driftsmidler eller våningshus, oppreguleres etter prisstigningen
i eiertiden etter regler og satser som fastsettes av departementet."
Kapittel 26 side 166
I høyre spalte annet avsnitt står
det 1 million kroner, det korrekte er 10 millioner kroner.
Forslag til lover, side
231, ny§ 14-90 i skatteloven om bortfall eller oppgjør
av generelle skatteposisjoner ved skattemotiverte transaksjoner
Jeg viser til forslaget i avsnitt 6.5.7 om tiltak
for å motvirke skattemotiverte overføringer av
selskaper med generelle skatteposisjoner, samt tilhørende
forslag til endring i lov 26.mars 1999 nr. 14 om skatt på formue
og inntekt (skatteloven) romertall XIV, side 231.
I proposisjonen på side 231 har departementet
foreslått ny §14-90 i skatteloven med følgende
ordlyd:
"Denne paragraf gjelder selskap eller sammenslutning
som nevnt i §2-2 første ledd a-e og som har skatteposisjon
uten tilknytning til eiendel eller gjeldspost, når slikt
selskap mv. er part i fusjon eller fisjon eller får endret
eierforhold som følge av fusjon, fisjon eller annen transaksjon,
og det er sannsynlig at utnyttelse av den generelle skatteposisjonen
er det overveiende motiv for transaksjonen, skal posisjonen
a.
falle bort dersom den representerer en skattefordel, eller
b.
inntektsføres uten rett til avregning mot underskudd dersom
den representerer en skatteforpliktelse."
Dessverre har det her blitt et komma i lovforslaget
i stedet for et punktum. Forslaget skulle derfor hatt følgende
ordlyd:
"Denne paragraf gjelder selskap eller sammenslutning
som nevnt i §2-2 første ledd a-e og som har skatteposisjon
uten tilknytning til eiendel eller gjeldspost. Når
slikt selskap mv. er part i fusjon eller fisjon eller får endret
eierforhold som følge av fusjon, fisjon eller annen transaksjon,
og det er sannsynlig at utnyttelse av den generelle skatteposisjonen
er det overveiende motiv for transaksjonen, skal posisjonen
a.
falle bort dersom den representerer en skattefordel, eller
b. inntektsføres
uten rett til avregning mot underskudd dersom den representerer
en skatteforpliktelse."
Jeg henstiller til komiteen om å overveie
en slik oppretting i sin innstilling.
II
St.prp. nr. 1 (2004-2005) Skatte-, avgifts- og tollvedtak - feil
som ikke ble tatt med i det egne rettebrevet som ble sendt tidligere
om St.prp. nr. 1 (2004-2005) Skatte-, avgifts- og tollvedtak:
I St.prp. nr. 1 (2004-2005) Skatte-, avgifts-
og tollvedtak er det etter avsendelse av eget rettebrev av 20.oktober
2004 oppdaget en redigeringsfeil i §2-1 i forslaget til
Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2005, jf. side
106. I forslaget til bestemmelse er det tatt inn en henvisning til
skatteloven §6-80, men denne bestemmelsen er foreslått
opphevet fra og med inntektsåret 2005. Forslaget til vedtak §2-1
første ledd annet punktum skulle hatt følgende
ordlyd:
"Skattyter i klasse 1 som får særfradrag
i alminnelig inntekt etter skatteloven §6-81 til 6-83,
henføres til klasse 2 når det gjelder formuesskatt."
Jeg henstiller til komiteen om også å overveie
denne opprettingen i sin innstilling