Forslag fra mindretall

Rammeområde 15

Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen foreta en evaluering av de nye reglene for uføretrygding, rehabilitering, attføring og sykemelding for å vurdere om regelverket fanger opp personer som trenger hjelp, slik at de får de riktige ytelsene.

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen vurdere å innføre ordning med lønnssubsidium for alle uførepensjonister og personer med tidsbegrenset uførestønad som ønsker å prøve seg i arbeidslivet.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen sørge for at det settes i gang et prosjekt for å sikre tilgjengelighet til faglitteratur for synshemmede studenter og arbeidstakere.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringa om å sette ned et utvalg for en gjennomgang av nivået på trygde- og sosialytelsene med utgangspunkt i SIFOs levekostnadsberegninger.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 5

I

På statsbudsjettet for 2005 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

600

Arbeids- og sosialdepartementet (jf. kap. 3600)

1

Driftsutgifter

93 200 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

2 800 000

620

Utredningsvirksomhet, forskning m.m.

21

Spesielle driftsutgifter

83 900 000

50

Norges forskningsråd

88 400 000

621

Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet

21

Spesielle driftsutgifter

56 500 000

63

Tilskudd til rusmiddeltiltak, kan overføres

121 100 000

70

Frivillig rusmiddelforebyggende arbeid mv., kan overføres

93 800 000

74

Tilskudd til pensjonistenes og funksjonshemmedes organisasjoner mv.

128 400 000

622

Statens institutt for rusmiddelforskning

1

Driftsutgifter

28 500 000

660

Krigspensjon

70

Tilskudd, militære, overslagsbevilgning

255 000 000

71

Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning

615 000 000

2600

Trygdeetaten

1

Driftsutgifter

4 996 000 000

21

Spesielle driftsutgifter

14 800 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

147 600 000

70

Tilskudd

3 600 000

2603

Trygderetten

1

Driftsutgifter

48 100 000

21

Klagenemnd for utenlandsbehandling

2 100 000

2650

Sykepenger

70

Sykepenger for arbeidstakere mv., overslagsbevilgning

25 047 500 000

71

Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning

1 810 000 000

72

Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning

395 000 000

73

Tilretteleggingstilskudd, kan overføres

96 400 000

74

Refusjon bedriftshelsetjenester

22 700 000

75

Feriepenger av sykepenger, overslagsbevilgning

1 380 000 000

2652

Medisinsk rehabilitering mv.

70

Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning

8 748 500 000

71

Legeerklæringer

275 000 000

2655

Uførhet

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning

16 809 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning

24 533 000 000

72

Særtillegg, overslagsbevilgning

1 380 000 000

73

Foreløpig uførepensjon, overslagsbevilgning

250 000 000

74

Tidsbegrenset uførestønad, overslagsbevilgning

2 174 000 000

75

Menerstatning ved yrkesskade, overslagsbevilgning

105 000 000

76

Yrkesskadetrygd gml. lovgivning, overslagsbevilgning

70 000 000

2661

Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler mv.

70

Grunnstønad, overslagsbevilgning

1 490 000 000

71

Hjelpestønad, overslagsbevilgning

1 564 600 000

73

Hjelpemidler mv. under arbeid og utdanning

149 000 000

74

Tilskudd til biler

975 000 000

75

Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler

2 756 000 000

76

Bedring av funksjonsevnen, andre formål

77 300 000

77

Ortopediske hjelpemidler

685 000 000

78

Høreapparater

420 000 000

2670

Alderdom

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning

33 015 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning

45 645 000 000

72

Ventetillegg, overslagsbevilgning

105 000 000

73

Særtillegg, overslagsbevilgning

4 870 000 000

2680

Etterlatte

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning

1 207 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning

1 034 000 000

72

Særtillegg, overslagsbevilgning

62 000 000

74

Utdanningsstønad

2 500 000

75

Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning

14 500 000

2683

Stønad til enslig mor eller far (jf. kap. 5701)

70

Overgangsstønad, overslagsbevilgning

2 300 000 000

72

Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning

612 000 000

73

Utdanningsstønad

85 000 000

75

Stønad til flytting for å komme i arbeid

500 000

76

Forskuttering av underholdsbidrag

1 115 000 000

2686

Gravferdsstønad

70

Gravferdsstønad, overslagsbevilgning

110 000 000

2690

Diverse utgifter

70

Sykestønadsutgifter i utlandet

130 000 000

77

Pasienter fra gjensidighetsland

60 000 000

Totale utgifter

188 359 300 000

Inntekter

3622

Statens institutt for rusmiddelforskning

2

Oppdragsinntekter

500 000

5701

Diverse inntekter

1

Administrasjonsvederlag

29 100 000

2

Diverse inntekter

175 000 000

3

Hjelpemiddelsentraler m.m.

55 000 000

6

Gebyrinntekter ved fastsettelse av bidrag

15 000 000

7

Administrasjonsvederlag fra regionale helseforetak

88 300 000

71

Refusjon ved yrkesskade

967 200 000

73

Refusjon fra bidragspliktige

545 000 000

74

Refusjon medisinsk behandling

2 100 000

75

Refusjon overskytende bidrag

26 400 000

80

Renter

40 000 000

Totale inntekter

1 943 600 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og sosialdepartementet i 2005 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 600 post 1

kap. 3600 post 2

kap. 622 post 1

kap. 3622 post 2

kap. 2600 post 1

kap. 5701 postene 1, 4, 5 og 6

kap. 2603 post 1

kap. 5705 post 2

III

Folketrygdytelser

Stortinget samtykker i at med virkning fra 1. januar 2005 skal følgende ytelser etter folketrygdloven utgjøre:*

kroner

1a.

Grunnstønad for ekstrautgifter ved uførhet etter lovens § 6-3 (laveste sats)

6 636

1b.

Ved ekstrautgifter utover laveste sats, kan grunnstønaden forhøyes til

10 140

1c.

eller til

13 332

1d.

eller til

19 620

1e.

eller til

26 604

1f.

eller til

33 240

2a-1.

Hjelpestønad til uføre som må ha hjelp i huset 1, 2

11 064

2a-2.

Hjelpestønad etter lovens § 6-4 til uføre som må ha tilsyn og pleie3

11 904

2b.

Forhøyet hjelpestønad etter lovens § 6-5 til uføre under 18 år som må ha særskilt tilsyn og pleie3

23 808

2c.

eller til

47 616

2d.

eller til

71 424

3.

Behovsprøvet gravferdsstønad opptil

16 068

4.

Stønad til barnetilsyn etter lovens §§ 15-11 og 17-94

for første barn

33 144

for to barn

43 236

for tre og flere barn

48 996

* Satsene under pkt. 1, 2 og 4 er årsbeløp for ytelsene.

1 Stønad til hjelp i huset gjelder tilfeller før 1. januar 1992.

2 Fra 1. januar 1997 skilles det mellom stønad til hjelp i huset og stønad til særskilt tilsyn og pleie.

3 Gjelder også ved uførhet som skyldes yrkesskade, jf. lovens § 12-18.

4 Fra 1. januar 2003 dekkes 66 pst. av dokumenterte utgifter til barnetilsyn. Beløpene i tabellen er maksimale refusjonssatser. Stønaden er inntektsprøvet.

Forslag fra Senterpartiet:

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen i løpet av våren 2005 utarbeide en handlingsplan for forebygging av benskjørhet i befolkningen.

Rammeområde 16

Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen om å utrede innføringen av faste skolemåltider i grunnskolen som ledd i å bedre kostholdsvanene blant barn og unge.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen om å tilrettelegge for virkemiddelordninger knyttet til opptak til medisinstudiet på særskilte vilkår, inkludert vurdering av bindingstid samt tilskudd til videre- og etterutdanning etter endt studium under arbeid i virkemiddelsonen.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen om å vurdere en statlig virkemiddelordning for rekruttering av helsepersonell og tannhelsepersonell til kommuner med særlig store rekrutteringsvansker.

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen foreta oppretting av skjevfordelingen i bevilgning mellom helseregionene over to år i samsvar med tidligere vedtatt fordelingsnøkkel.

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen sørge for at det vedtatte tillegget til Helse Nord Regionalt Helseforetak finansieres med et prosentvis like stort trekk fra de øvrige fire regionene som regionenes basisbevilgning tilsier.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen om å gjennomgå behandlingstilbudet til barn og unge innenfor det psykiske helsevernet og legge fram gjennomgangen for Stortinget på egnet måte.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen om å gjennomgå det samlede ressursbehovet for et helhetlig behandlingstilbud for mennesker med rusmiddelavhengighet og legge resultatet av gjennomgangen fram for Stortinget på egnet måte.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen sørge for en evaluering av hvordan pasientrettighetsloven gagner mennesker med psykiske lidelser, og at dette omtales i Revidert nasjonalbudsjett for 2005.

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen om å utføre en kartlegging av hvor mange alvorlig psykisk syke personer det er som står helt uten et tilpasset bo- og behandlingstilbud, og hvor disse befinner seg.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen vurdere godkjenning og i samarbeid med de regionale helseforetak og Mental Helse Norge i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2005 vurdere finansiering av Frogner lærings- og kompetansesenter for mennesker med psykiske lidelser.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen om å gjennomgå refusjonsordningen for opptreningssentrene ut fra målsetningen om at like behandlingsopplegg skal refunderes likt, og legge fram resultatet av gjennomgangen for Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett i 2005.

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringa komme tilbake til Stortinget med et forslag om en permanent, landsdekkende ordning for kiropraktorer og manuellterapeuter i tråd med reglene for prøveordningen i Hordaland, Nordland og Vestfold.

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen foreta en vurdering av hvordan en best kan sikre at kommuner som inngår legevaktsamarbeid, ikke taper økonomisk på dette, og legge forslag til tiltak fram for Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett i 2005.

Forslag fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet:

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen utrede hvordan det kan legges til rette for at fastlegene gis rett til å avgjøre om pasientene skal tilbys legemiddelassistert rehabilitering.

Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen i den varslede stortingsmeldingen om legemiddelpolitikken vurdere hensiktsmessigheten av direkteleveranser av veterinærlegemidler til profesjonelle sluttbrukere.

Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringa sørge for at det planlagte psykiatrisenteret blir bygd som en del av fase 2 av bygginga av ny universitetsklinikk i Trondheim, og at staten skal dekke en vesentlig del av kostnadene ved utbygginga.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen legge fram vurdering og forslag vedrørende henvisningsrett for optikere til øyelege og henvisnings- og sykemeldingsrett for enkelte andre behandlergrupper, herunder psykologer, i Revidert nasjonalbudsjett for 2005.

Forslag fra Arbeiderpartiet:

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen sikre en bedre lokal- og regionalpolitisk forankring i helseforetakene ved at lokale og regionale myndigheter får anledning til å foreslå kandidater til styrene på alle nivåer i helseforetakene.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 25

Stortinget ber Regjeringen snarest klargjøre de krav som må stilles til utenlandsk helsepersonell når det gjelder kvalifikasjoner som kompetanse og skikkethet, samt hvilke kontroll- og kvalitetssikringstiltak som må gjelde for å ivareta pasientenes sikkerhet og rettigheter. Saken legges fram for Stortinget på egnet måte.

Forslag 26

Stortinget ber Regjeringen om å etablere et rehabiliteringstilbud for mennesker med traumatiserte hjerneskader og legge fram planen for dette som del av forslaget til statsbudsjett for 2006.

Forslag 27

Stortinget ber Regjeringen om å fastsette rammer for lønnsmidler til helseforetakene med utgangspunkt i vedtatte bevilgninger i statsbudsjettet, slik at det ved lønnsforhandlinger klart framgår hvilke midler det kan forhandles om.

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen om å tilrettelegge for at finansieringssystemet for spesialisthelsetjenesten fortløpende justeres for utilsiktede vridningseffekter mellom diagnosegruppene ut fra målsetningen om at ressursbruken optimaliseres, slik at det er best mulig samsvar mellom den medisinske tilstanden som foreligger, og de ressurser som settes inn i diagnostikk og behandling.

Forslag 29

Stortinget ber Regjeringen om å legge fram en samlet tilrådning overfor Stortinget om det framtidige nyfødttilbudet, inkludert en tilrådning av den geografiske fordeling av tilbudet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2005.

Forslag 30

Stortinget ber Regjeringen om å vurdere innføring av medisinske inngangsvilkår for dekning av reisekostnader ved fritt sykehusvalg og legge saken fram for Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2005.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 31

Stortinget ber Regjeringen tillegge Sosial- og helsedirektoratet godkjenningsmyndigheten for bemanningsplaner ved sykehjem og i hjemmesykepleien slik at behandlings- og pleietrengende syke eldre sikres faglig forsvarlig nivå på bemanningen uavhengig av bosted.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 32

I

På statsbudsjettet for 2005 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

700

Helse- og omsorgsdepartementet (jf. kap. 3700)

1

Driftsutgifter

114 751 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

4 153 000

701

Forskning

50

Norges forskningsråd mv.

132 576 000

702

Helse- og sosialberedskap

1

Driftsutgifter

14 974 000

703

Internasjonalt samarbeid (jf. kap. 3703)

21

Spesielle driftsutgifter

17 012 000

710

Nasjonalt folkehelseinstitutt (jf. kap. 3710)

1

Driftsutgifter

372 051 000

21

Formidlingsvirksomhet

135 852 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

15 088 000

712

Bioteknologinemnda

1

Driftsutgifter

6 647 000

715

Statens strålevern (jf. kap. 3715)

1

Driftsutgifter

58 859 000

21

Oppdragsutgifter

34 438 000

719

Helsefremmende og forebyggende arbeid

21

Spesielle driftsutgifter til helsefremmende og forebyg­- gende tiltak i helse- og sosialsektoren mv., kan overføres

19 389 000

70

Forebygging av hiv og seksuelt overførbare sykdommer - smittevern, kan overføres

27 826 000

71

Tilskudd til opplysningstiltak, forebyggelse av uønskede svangerskap mv., kan overføres

29 389 000

73

Handlingsplan for fysisk aktivitet

12 340 000

720

Sosial- og helsedirektoratet (jf. kap. 3720)

1

Driftsutgifter

406 055 000

21

Spesielle driftsutgifter

56 393 000

721

Statens helsetilsyn (jf. kap. 3721)

1

Driftsutgifter

63 360 000

722

Norsk pasientskadeerstatning (jf. kap. 3722)

1

Driftsutgifter

60 127 000

50

Tilskudd til NPE som statlig fond

394 023 000

70

Dekning av advokatutgifter

12 408 000

723

Pasientskadenemnda (jf. kap. 3723)

1

Driftsutgifter

17 916 000

724

Helsepersonell og tilskudd til personelltiltak

1

Driftsutgifter, Statens helsepersonellnemnd og Statens autorisasjonskontor for helsepersonell

23 831 000

21

Tilskudd til personell i allmennlegetjenesten og i tann­helsetjenesten

63 697 000

60

Tilskudd til rekrutteringsplanen

85 819 000

61

Tilskudd til turnustjenesten

132 028 000

71

Tilskudd til Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap mv.

13 247 000

725

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten (jf. kap. 3725)

1

Driftsutgifter

35 086 000

726

Habilitering og rehabilitering

21

Spesielle driftsutgifter

33 951 000

61

Rehabilitering, helsetiltak for rusmiddelmisbrukere, kan overføres

79 912 000

727

Tannhelsetjenesten

21

Forsøk og utviklingsarbeid innen tannhelsetjenesten

17 038 000

728

Forsøk og utvikling mv.

21

Spesielle driftsutgifter

116 837 000

729

Annen helsetjeneste

60

Helsetjenesten for innsatte i fengsel - tilskudd til kommuner

84 299 000

70

Behandlingsreiser til utlandet

83 660 000

71

Tilskudd til Norsk Pasientforening m.m.

5 218 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

21

Forsøk og utvikling i sykehussektoren, kan overføres

17 709 000

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 71, 72, 73, 74 og 75

4 591 851 000

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres

15 853 516 000

72

Tilskudd til Helse Sør RHF, kan overføres

8 922 960 000

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres

7 883 761 000

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres

5 800 265 000

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres

5 227 108 000

76

Innsatsstyrt finansiering av sykehus, overslagsbevilgning

13 140 373 000

77

Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv., overslagsbevilgning

3 249 134 000

78

Tilskudd til forskning, utdanning og nasjonale medisinske kompetansesentre, kan overføres

1 050 888 000

80

Pasienttransport

433 000 000

81

Tilskudd til store byggeprosjekter, kan overføres

444 000 000

737

Kreftregisteret

70

Tilskudd

71 206 000

742

Forpleining, kontroll og tilsyn med psykiatriske pasienter

1

Driftsutgifter

24 312 000

70

Tilskudd

2 262 000

743

Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse

21

Spesielle driftsutgifter

28 107 000

62

Tilskudd til psykisk helsearbeid i kommuner, kan overføres

2 075 783 000

70

Kompetanse, utredninger og utviklingsarbeid, kan overføres

319 973 000

72

Tilskudd til Modum bads nervesanatorium

84 660 000

73

Tilskudd til arbeid med vold og traumatisk stress, kan overføres

98 584 000

75

Tilskudd til styrking av psykisk helsevern, kan overføres

1 189 972 000

744

Tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede

70

Fagenhet for tvungen omsorg

41 598 000

750

Statens legemiddelverk (jf. kap. 3750 og 5578)

1

Driftsutgifter

121 807 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

3 614 000

751

Apotekvesenet og legemiddelfaglige tiltak (jf. kap. 3751 og 5577)

21

Spesielle driftsutgifter

67 442 000

70

Tilskudd

66 093 000

760

Utredningsvirksomhet m.m.

21

Spesielle driftsutgifter

8 454 000

761

Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet

21

Spesielle driftsutgifter

74 757 000

60

Tilskudd til omsorgtjenester, kan overføres

64 841 000

61

Tilskudd til vertskommuner

481 456 000

63

Tilskudd til rusmiddeltiltak, kan overføres

144 453 000

64

Ressurskrevende brukere, overslagsbevilgning

1 584 400 000

66

Tilskudd til brukerstyrt personlig assistanse

50 541 000

70

Frivillig rusmiddelforebyggende arbeid mv., kan overføres

46 530 000

71

Tilskudd til frivillig arbeid

13 080 000

72

Tilskudd til Landsbystiftelsen

58 938 000

73

Tilskudd til døvblinde og døve

10 133 000

75

Kompetansesentra m.m.

61 832 000

76

Tilskudd til opphold i institusjon for eldre med særskilte behov

6 411 000

2711

Spesialisthelsetjenester mv.

72

Refusjon tannlegehjelp

660 000 000

78

Opptreningsinstitusjoner m.fl.

409 309 000

2751

Legemidler mv.

70

Legemidler

8 748 000 000

72

Sykepleieartikler

1 081 000 000

2752

Refusjon av egenbetaling

70

Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 1

3 231 000 000

71

Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 2

40 000 000

2755

Helsetjeneste i kommunene mv.

62

Tilskudd til fastlønnsordning fysioterapeuter, kan nyttes under post 71

200 000 000

70

Refusjon allmennlegehjelp

2 271 000 000

71

Refusjon fysioterapi, kan nyttes under post 62

1 337 000 000

72

Refusjon jordmorhjelp

18 000 000

73

Kiropraktorbehandling

26 000 000

75

Logopedisk og ortoptisk behandling

55 000 000

2790

Andre helsetiltak

70

Bidrag, lokalt

491 000 000

Totale utgifter

94 763 363 000

Inntekter

3710

Nasjonalt folkehelseinstitutt (jf. kap. 710)

2

Salgs- og leieinntekter

78 882 000

3

Diverse inntekter

890 000

3715

Statens strålevern (jf. kap. 715)

2

Salgs- og leieinntekter

1 558 000

5

Oppdragsinntekter

34 392 000

3720

Sosial- og helsedirektoratet (jf. kap. 720)

2

Salgs- og leieinntekter

2 000 000

4

Gebyrinntekter

6 521 000

3722

Norsk pasientskadeerstatning (jf. kap. 722)

50

Overføring fra NPE som statlig fond

72 535 000

3723

Pasientskadenemnda (jf. kap. 723)

50

Overføring fra NPE som statlig fond

17 916 000

3724

Statens autorisasjonskontor for helsepersonell

2

Gebyrinntekter

15 308 000

3725

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten (jf. kap. 725)

3

Oppdragsinntekter

103 000

3732

Regionale helseforetak (jf. kap. 732)

80

Renter på investeringslån

65 000 000

3750

Statens legemiddelverk (jf. kap. 750)

2

Gebyrinntekter

5 563 000

3751

Apotekvesenet og legemiddelfaglige tiltak (jf. kap. 751 og 5577)

3

Tilbakebetaling av lån

146 000

Totale inntekter

300 814 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet i 2005 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 700 post 1

kap. 3700 post 2

kap. 703 postene 60 og 70

kap. 3703 post 3

kap. 710 postene 1 og 21

kap. 3710 post 2

kap. 715 postene 1 og 21

kap. 3715 postene 2, 3 og 5

kap. 720 post 1

kap. 3720 postene 2 og 3

kap. 721 post 1

kap. 3721 postene 2 og 4

kap. 722 post 1

kap. 3722 post 50

kap. 723 post 1

kap. 3723 post 50

kap. 724 post 1

kap. 3724 post 2

kap. 725 post 1

kap. 3725 post 3

kap. 750 post 1

kap. 3750 post 2

III

Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet i 2005 kan foreta bestillinger utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

710

Nasjonalt folkehelseinstitutt

1

Driftsutgifter

4 mill. kroner

21

Formidlingsvirksomhet

70 mill. kroner

IV

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet i 2005 kan gi tilsagn utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

761

Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet

60

Tilskudd til omsorgstjenester

1 mill. kroner

75

Kompetansesentra m.m.

7 mill. kroner

V

Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet i 2005 kan gi de fem regionale helseforetakene adgang til å oppta drifts­kreditt­lån innenfor en totalramme på 5 500 mill. kroner.

VI

Nettoføring av refusjoner

Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdeparte­mentet i 2005 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 732 Regionale helseforetak post 80 Pasienttransport, refusjoner fra helseforetakene av utgifter til pasienttransport.

VII

Stortinget ber Regjeringa sørge for at det planlagte psykiatrisenteret blir bygd som en del av fase 2 av bygginga av ny universitetsklinikk i Trondheim, og at staten skal dekke en vesentlig del av kostnadene ved utbygginga.

VIII

Stortinget ber Regjeringen om å overføre refusjonsansvaret for privatpraktiserende spesialister, psykologer, laboratorier og røntgentjenester fra Rikstrygdeverket til helseforetakene.

IX

Stortinget ber Regjeringen om å sikre Selli rehabiliterings- og opptreningssenter tilskudd til permanent drift.

Forslag 33

Stortinget ber Regjeringen om å gjennomgå samlet refusjon til fastlegeordningen ut fra målsetningen om en utligning av avlønningen sammenholdt med andre sammenlignbare yrkesgrupper.

Forslag fra Senterpartiet:

Forslag 34

Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene for pensjoner i det offentlige slik at maksimum pensjon ikke kan overstige 8 G.

Forslag 35

Stortinget ber Regjeringen om å overføre refusjonsansvaret for privatpraktiserende spesialister, psykologer, laboratorier og røntgentjenester fra Rikstrygdeverket til helseforetakene.

Forslag 36

Stortinget ber Regjeringen om å sikre Selli rehabiliterings- og opptreningssenter tilskudd til permanent drift.