Inntektene i Statens petroleumsfond er definert
som statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten,
avkastningen fra fondets plasseringer og netto finanstransaksjoner
knyttet til petroleumsvirksomheten. Fondets utgifter består
av en årlig overføring til statskassen etter vedtak
i Stortinget. Ved etableringen av Petroleumsfondet ble det lagt
vekt på at avsetningen av fondsmidler må inngå i
en helhetlig budsjettprosess, slik at fondsoppbygging gjenspeiler
faktiske overskudd på statsbudsjettet.
Petroleumsfondet, sammen med handlingsregelen for
bruken av oljeinntekter, sikrer at store endringer i anslaget på petroleumsinntektene
slik en nå opplever, ikke slår direkte ut i statsbudsjettet.
Netto kontantstrømmen fra oljevirksomheten er siden statsbudsjettet ble
lagt fram i fjor høst oppjustert med nesten 56 mrd. kroner
til 260 mrd. kroner. Petroleumsfondets kapital anslås å øke
med om lag 287 mrd. kroner fra utgangen av 2004 til utgangen av
2005. Handlingsregelen for bruken av oljeinntekter sier at fondets
kapital ved utgangen av et år skal være retningsgivende
for bruken av oljeinntekter det påfølgende budsjettåret.
Høyere anslått oljepris for 2005 påvirker
dermed ikke handlingsrommet i finanspolitikken i 2005 ifølge
retningslinjene. Dersom oljeprisene blir som anslått og
med uendret strukturelt underskudd framover, vil økt kapital
i fondet føre til at bruken av oljeinntekter over statsbudsjettet
er tilbake på nivået for forventet realavkastning
av Petroleumsfondet i 2008.
Petroleumsfondet investeres i sin helhet i utlandet. Dette
sikrer at endringer i petroleumsinntektene ikke direkte påvirker
kronekursen og det norske kapitalmarkedet. Fondsmekanismen er således
svært viktig for å unngå unødig
ustabilitet i den norske kronen. Petroleumsfondet skal forvaltes
på en forsvarlig måte, der siktemålet
er høy avkastning med moderat risiko, for på den
måten å bidra til å sikre grunnlaget
for framtidig velferd, herunder pensjoner. Dette kan best oppnås
ved at fondet opptrer som en finansiell investor. Eierandelen i
enkeltselskaper er liten, og fondet plasseres slik at det gir en
avkastning på linje med bredt sammensatte aksje- og obligasjonsindekser
i land med velutviklet selskaps-, børs- og verdipapirlovgivning.
Kapitalen i Petroleumsfondet var ved utgangen
av 2004 1 012 mrd. kroner. Ved utgangen av 2005 anslås fondskapitalen
nå til knapt 1 300 mrd. kroner.
Finansdepartementet fastsatte etiske retningslinjer for
Petroleumsfondet med virkning fra 1. desember 2004. Miljøfondet
ble samtidig slått sammen med fondets ordinære
portefølje. Norges Banks hovedstyre vedtok retningslinjer
for eierskapsutøvelse i samsvar med departementets retningslinjer
15. desember 2004. Petroleumsfondets etiske råd,
som ble opprettet samtidig som de etiske retningslinjene ble fastsatt,
har startet sitt arbeid med å vurdere utelukkelse av selskaper
i henhold til de etiske retningslinjene.
Det vises til nærmere drøfting
av Petroleumsfondet og folketrygdfondet i meldingens punkt 3.4.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens vurderinger. Flertallet viser
til Innst. S. nr. 195 (2004-2005) om pensjonsreformen hvor flertallet
gikk inn for å omgjøre Petroleumsfondet og Folketrygdfondet
til Statens pensjonsfond. Flertallet understreker
at omgjøringen gjøres med minst mulig endringer
i det formelle rammeverket og at Folketrygdfondets investeringsadgang
i utenlandske aksjer videreføres.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til omtalen av Statens petroleumsfond
i St.meld. nr. 2 (2004-2005).
Disse medlemmer minner om at
de etiske retningslinjene trådde i kraft 1. desember
i fjor, og at det ble etablert et etisk råd 19. november.
Rådet er nå fullt operativt. Rådet signaliserte
tidligere i vår at det ville komme med sin første
tilråding en gang i løpet av våren. Disse
medlemmer registrerer at rådet hittil har foreslått
uttrekning av kun ett selskap fra petroleumsfondet, nemlig selskapet
Kerr McGee grunnet dets virksomhet på vegne av Marokko
i det okkuperte området Vest-Sahara. Fondet er fortsatt
tungt inne i bedrifter som produserer våpen som atomvåpen
og klasebomber.
Disse medlemmer viser videre
til at de etiske retningslinjer ikke begrenser seg til en eventuell
uttrekking av selskaper som bryter med de etiske eller miljømessige
kriteriene som retningslinjene definerer. De etiske retningslinjene
beskriver også eierskapsutøvelse for å fremme
langsiktig finansiell avkastning basert på FNs Global Compact
og OECDs retningslinjer for eierskapsutøvelse og for multinasjonale
selskaper.
I svar på et spørsmål
til departementet i forbindelse med utøvelse av aktivt
eierskap, svarer finansministeren:
"Det overordnede målet for Norges Banks
utøvelse av eierrettigheter for Statens petroleumsfond
er å sikre fondets finansielle interesser, men det er lagt
til grunn at finansielle hensyn og etiske hensyn ofte vil trekke
i samme retning."
I svaret videre skriver finansministeren at
det må være opp til Norges Bank å vurdere
hvor mye ressurser som skal legges i eierskapsutøvelse
for å oppnå gode langsiktige finansielle resultater.
Dette er etter disse medlemmers mening
langt mer passivt enn det retningslinjene legger opp til. I den forbindelse
viser disse medlemmer til en kronikk i Dagens Næringsliv
4. mars i år. I denne skriver professor Hans Petter
Graver at det synes som om Norges Bank ikke har forstått
hvilke oppgaver den er pålagt når det gjelder
etisk ansvar for oljefondet. Han viser til Norges Banks årsberetning
for 2004, og påpeker at etikk og bærekraftighet
ikke er nevnt i beskrivelsen av de nye prinsipper for utøvelse
av eierskap. Det etiske grunnlaget er heller ikke nevnt i grunnlaget
for eierskapsutøvelsen, slik det vitterlig er definert
i retningslinjene.
Disse medlemmer er bekymret over
at professor Graver kan ha rett i denne kritikken. I sitt svar på spørsmål
om et eventuelt behov for økte midler i forbindelse med
utøvelse av aktivt eierskap som beskrevet i de etiske retningslinjene
avfeier finansministeren problemstillingen med at hittil har de
faktiske kostnadene til forvaltning av fondet, inkludert aktivt
eierskap, ligget under den øvre grensen som definert av
forvaltningsavtalen mellom Finansdepartementet og Norges Bank. Dette
bekymrer disse medlemmer. Det naturlige ville være
at kostnadene til forvaltningen økte som en følge
av at de etiske retningslinjene trådde i kraft først
1. desember i fjor. Stabile kostnader indikerer kun at
den aktive eierskapsutøvelsen ikke har tatt hensyn til
de prinsippene om aktivt eierskap som ligger bak de etiske retningslinjene.
Dette ville etter disse medlemmers mening være
i strid med de etiske retningslinjers både bokstav og intensjon.
Med bakgrunn i dette fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen redegjøre
for utøvelse av det aktive eierskapet av petroleumsfondet
med grunnlag i prinsippene om etikk og bærekraftighet,
senest i budsjettet for 2006."
Disse medlemmer viser til omtalen
av Folketrygdfondet i St.meld. nr. 2 (2004-2005).
Disse medlemmer har merket seg
innholdet i brevet sendt fra Folketrygdfondets styre til Finansdepartementet
der det heter:
"Folketrygdfondets styre er opptatt av at fondet
i fremtiden gis plasseringsrammer som medfører at fondets
kapital kan forvaltes på en hensiktsmessig måte. Kort
oppsummert er det styrets forslag at Folketrygdfondets fremtidige
rolle i den statlige kapitalforvaltning baseres på følgende:– Folketrygdfondet
er i dag en aktiv investor med et langsiktig perspektiv. Denne investorrollen
bør opprettholdes.
– Folketrygdfondet bør
få videreutvikle sin investeringsvirksomhet i Norden, og
Norden bør være fondets investeringsunivers både
for aksjer og obligasjoner.
– 30-50 pst. av fondets kapital
bør kunne investeres i børsnoterte nordiske aksjer
og norske unoterte aksjer.
– 50-70 pst. av fondets kapital
bør kunne investeres i nordiske stats- og kredittobligasjoner.
– De organisasjons- og styringsmessige
rammebetingelsene må endres slik at de blir mer tilpasset
fondets virksomhet.
Det er Folketrygdfondets
syn at de foreslåtte plasseringsrammer vil medvirke til
at fondets rolle som sentral, langsiktig investor i det norske kapitalmarked
styrkes. Forslaget innebærer både en generell økning
av andelen aksjer i fondets portefølje og en reduksjon
av kravet til plassering i kontolån. En utvidet aksjeramme vil
også øke fondets fleksibilitet hva gjelder innenlandske
investeringer og styrke fondets rolle som langsiktig finansiell
eier i norske selskaper."
Disse medlemmer understreker
at Folketrygdfondets rolle som sentral, langsiktig investor i det
norske kapitalmarkedet er viktig ut fra en samlet samfunnsmessig
vurdering. En videreutvikling av denne rollen forutsetter en utvidelse
av fondets investeringsunivers. En utvidelse til nordisk investeringsunivers
er fornuftig både ut fra at norske bedrifter i større
grad utvikler en nordisk strategi, og fordi fondets kapital er så vidt
stor at det norske markedet kan være i minste laget. Ut
fra den siste begrunnelsen er det også fornuftig å utvide
investeringsuniverset til unoterte aksjer.
Disse medlemmer ser positivt
på en endring av Folketrygdfondets investeringsstrategi
i tråd med innholdet i brevet fra fondets styre, i forbindelse
med omgjøring av Folketrygdfondet til en atskilt del av
Statens pensjonsfond med selvstendig forvaltningsmiljø. Det
understrekes at fondets regler for etiske investeringer og risikonivå skal
videreføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar
Regjeringens redegjørelse til orientering, men er uenig
i at høyere oljeinntekter i 2005 enn forutsatt i statsbudsjettet,
ikke skal kunne påvirke handlingsrommet over statsbudsjettet.
Hadde Finansdepartementet økt anslaget for oljepris i det
ordinære budsjettet, ville dette i seg selv økt
handlingsrommet, bare i forhold til en streng tolkning av handlingsregelen.
Disse medlemmer er selvsagt enig
i at det er fornuftig at en betydelig del av vårt enorme
overskudd spares for fremtiden, men vil understreke at en uventet merinntekt
på ca. 60 mrd. kroner selvsagt også øker handlingsrommet
over statsbudsjettet. Til tross for at disse medlemmer gjennom
flere år har fremhevet behovet for en annen forvaltning
av vår betydelige petroleumsformue, har disse medlemmer også, gjennom
sine alternative statsbudsjetter tilført petroleumsfondet
enorme verdier. Etter disse medlemmers oppfatning
er det ikke kun gjennom å forvalte en finansformue at Norge øker
sin formue. Formuesforvaltning dreier seg også om å kunne
konvertere finanskapital til realkapital. Disse medlemmer mener også det
hadde vært fornuftig å i større grad
legge til rette for at norske forvaltermiljøer kunne ta
del i forvaltningen av petroleumsfondet, og viser til tidligere forslag
fremmet av Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen omtaler et brev fra Folketrygdfondet til Finansdepartementet,
hvor Folketrygdfondet ber om en utvidelse av rammene for aksje-
og obligasjonsinvesteringer. Disse medlemmer viser
videre til Stortingets behandling av Pensjonsmeldingen, hvor det
ble presisert at, til tross for en endring av både Folketrygdfondet
og Petroleumsfondet, til henholdsvis en innenlands- og utenlandsdel
av et såkalt Statens Pensjonsfond, skal adgangen til å investere
i nordiske aksjer videreføres. Det er etter disse
medlemmers oppfatning dermed ingenting i veien for å utvide
Folketrygdfondets ramme for aksje- og obligasjonsinvesteringer i
Norden, slik Folketrygdfondet ber om.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at Folketrygdfondet får anledning til å utvide
rammene for aksje- og obligasjonsinvesteringer slik at:
– Norden defineres
som fondets investeringsunivers både for aksjer og obligasjoner.
– 30-50 pst. av fondets kapital
bør kunne investeres i børsnoterte nordiske aksjer
og norske unoterte aksjer.
– 50-70 pst. av fondets kapital
bør kunne investeres i nordiske stats- og kredittobligasjoner."
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil begrense
aksjerammen i Folketrygdfondets investeringer til 30 pst. av forvaltningssummen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet minner om at siktemålet for Petroleumsfondet
er høy avkastning innenfor moderat risiko. Hva som er moderat
risiko må vurderes i forhold til fondets formål. Disse
medlemmer vil vise til at det stilles strenge sikkerhetskrav
til selskap som disponerer pensjonsmidler, med strenge begrensninger
i omfanget av aksjeplassering.
Disse medlemmer vil også vise
til at Petroleumsfondet på sikt skal bidra til finansieringen
av fremtidige pensjoner. Ideelt sett er det derfor en fordel om Petroleumsfondet
gir opphav til en stabil avkastning. Ser man på tiden 1998-2003,
viser det seg at aksjeavkastningen fluktuerer 5-6 ganger så mye
som avkastningen fra obligasjoner. En relativt mindre aksjeandel hadde
med andre ord også gitt en mer stabil realavkastning.