5. Gjennomføringen av inneværende års budsjett

5.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006)

Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger i statsbudsjettet for 2005 utgjør 1 000,5 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner og overføringer til Statens petroleumsfond. Dette er en økning på 71,8 mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor høst. Hovedårsaken til økningen er økt anslag på overføringer til Statens petroleumsfond.

Siden statsbudsjettet for 2005 ble saldert av Stortinget i fjor høst, anslås utgiftene å bli redusert med 5,8 mrd. kroner utenom utgifter til petroleumsvirksomheten, lånetransaksjoner og overføring til Statens petroleumsfond. Dette er i stor grad knyttet til reduserte anslag i utgiftene til folketrygden.

I saldert budsjett var det avsatt 8,3 mrd. kroner under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Avsetningen ble redusert med 2,5 mrd. kroner i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2005. I anslag på regnskap er det lagt til grunn at bevilgningene til lønnsoppgjør og trygdeoppgjør mv. dekkes ved reduksjon av kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret mv. er gjennomført, og de bevilgningsmessige konsekvensene er fordelt på kapitler og poster. De økte bevilgningene til lønnsoppgjør og trygdeoppgjør mv. utgjør samlet 4,0 mrd. kroner.

Avsetningen i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2005, lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret mv. er fordelt på en rekke kapitler og poster. Dette forklarer at nivået på driftsutgiftene er redusert i forhold til saldert budsjett, ettersom kap. 2309 i sin helhet er bevilget som driftsutgifter.

I anslag på regnskap er det også lagt til grunn at kun deler av salget av Vestbanetomten kan gjennomføres i 2005. Det innebærer et bortfall av inntekter på knapt 0,5 mrd. kroner. På den bakgrunn er reserveavsetningen for inneværende år redusert med knapt 0,5 mrd. kroner i anslag på regnskap 2005.

Bevilgningen til tilfeldige utgifter skal også dekke uforutsette utgifter til tilleggsbevilgninger 2. halvår og overskridelsestillatelser som Finansdepartementet har fullmakt til å gi. Det bør normalt stå igjen om lag 50 mill. kroner på kapitlet etter nysaldering av budsjettet. Beløpet skal dekke gitte overskridelsesfullmakter og utgifter som regnskapsføres direkte på posten. Det vil i nysalderingsproposisjonen senere i høst fremmes forslag om nedsettelse av kap. 2309.

Anslaget for utlån, aksjetegning mv. er redusert med 1,5 mrd. kroner siden saldert budsjett. Det skyldes hovedsakelig lavere utbetaling av lån i Den norske stats husbank og lavere låneetterspørsel til boliglån til statsansatte enn det som ble lagt til grunn da Stortinget salderte budsjettet høsten 2004.

De samlede inntektene på statsbudsjettet for 2005 anslås nå til 1 003,7 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner og overføringer fra Statens petroleumsfond. Dette er en økning på 91,1 mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor høst. Økningen skyldes i stor grad økte inntekter fra petroleumsvirksomheten.

Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner og overføring fra Statens petroleumsfond anslås nå å bli 1,1 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett.

Anslagene for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er redusert med 1,6 mrd. kroner. De reviderte tallene for 2005 er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter hittil i år, samt nye anslag for bl.a. sysselsetting, etterspørsel, lønninger og priser. Direkte skatter og folketrygdeavgifter er redusert med knapt 0,3 mrd. kroner. Inntektene fra merverdiavgiften er økt med knapt 0,2 mrd. kroner, mens øvrige særavgifter og toll samlet sett er redusert med 1,4 mrd. kroner.

Utenom skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er anslaget for øvrige inntekter økt med 0,5 mrd. kroner. Siden Stortinget vedtok budsjettet for 2005 i fjor høst har utbyttebetalinger økt med 2,0 mrd. kroner. I motsatt retning trekker blant annet Vestbanetomten som ikke kan selges som planlagt i 2005. Videre er anslaget for renteinntekter redusert med 1,2 mrd. kroner siden saldert budsjett.

Tilbakebetalinger mv. av lån forventes nå å bli 71,0 mrd. kroner, som er 17,8 mrd. kroner høyere enn saldert budsjett. Hovedårsaken er økte inntekter i forbindelse med statens nedsalg av aksjer i Statoil ASA våren 2005.

Folketrygdens inntekter og utgifter er medregnet i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens utgifter, dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak. Ved salderingen av statsbudsjettet for 2005 samtykket Stortinget i at det anslåtte finansieringsbehovet på 80,3 mrd. kroner ble dekket.

Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i år, reduserer utgiftene under folketrygden med 1,6 mrd. kroner. For 2. halvår legges det til grunn en netto reduksjon i bevilgningene på 1,8 mrd. kroner under folketrygden. Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli 0,7 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.

Folketrygdens finansieringsbehov anslås derfor nå til 77,6 mrd. kroner. I nysalderingsproposisjonen vil det bli fremmet forslag til vedtak på folketrygdens finansieringsbehov i 2005 basert på anslagsendringer mv. gjennom året.

Nettoinntektene fra petroleumsvirksomhet anslås nå å bli 78,5 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Statsbudsjettets netto kontantstrøm skal etter lov om Statens petroleumsfond i sin helhet overføres til fondet.

I henhold til retningslinjene for Petroleumsfondet, jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (1995-1996), skal det ved framleggelsen av Gul bok for det kommende år vurderes om det er nødvendig å fremme egen proposisjon med forslag til endringer i kap. 5800 Overføring fra fondet, eller om dette kan vente til nysalderingen. Kap. 5800 skal økes hver gang det vedtas svekkelser av budsjettbalansen, f.eks. gjennom tilleggsbevilgninger som ikke dekkes av avsetningen for tilleggsbevilgninger under kap. 2309. Samlet overføring fra fondet er i saldert budsjett fastsatt til 74,3 mrd. kroner. Det oljekorrigerte underskuddet for 2005 anslås nå til 69,6 mrd. kroner eller 4,7 mrd. kroner lavere enn bevilget beløp. Det er i anslag på regnskap for 2005 lagt til grunn at tilleggsbevilgninger som vil bli fremmet i 2. halvår og som isolert sett bidrar til å svekke budsjettbalansen, dekkes ved reduserte avsetninger for ymse utgifter.

Det er fortsatt usikkerhet knyttet til behovet for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for det oljekorrigerte underskuddet i 2005. Det vil i nysalderingsproposisjonen bli fremmet oppdaterte anslag for, og eventuelt forslag om, endret overføring fra Petroleumsfondet til statskassen i 2005.

Statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter tilbakeføring fra Statens petroleumsfond. Statsbudsjettets finansieringsbehov vil derfor være knyttet til netto utlån og gjeldsavdrag på tidligere opptatte lån utenom overføringer til Statens petroleumsfond. I saldert budsjett 2005 ble brutto finansieringsbehov anslått til 16,1 mrd. kroner. Brutto finansieringsbehov anslås nå til 9,3 mrd. kroner. Nedgangen i finansieringsbehovet kan i stor grad tilskrives reduserte utlån fra og økte anslag på ekstraordinære innbetalinger til Den norske stats husbank.

Det er i proposisjonen videre redegjort for statsregnskapet medregnet folketrygden for 1. halvår 2005. I proposisjonens kapittel 8 er det redegjort for utviklingstrekk på statsbudsjettets utgiftsside 1996-2004.

5.2 Komiteens merknader

Komiteen tar dette til orientering.