Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger
i statsbudsjettet for 2005 utgjør 1 000,5 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner
og overføringer til Statens petroleumsfond. Dette er en økning
på 71,8 mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget
vedtok i fjor høst. Hovedårsaken til økningen
er økt anslag på overføringer til Statens
petroleumsfond.
Siden statsbudsjettet for 2005 ble saldert av
Stortinget i fjor høst, anslås utgiftene å bli
redusert med 5,8 mrd. kroner utenom utgifter til petroleumsvirksomheten,
lånetransaksjoner og overføring til Statens petroleumsfond.
Dette er i stor grad knyttet til reduserte anslag i utgiftene til
folketrygden.
I saldert budsjett var det avsatt 8,3 mrd. kroner
under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Avsetningen ble redusert med
2,5 mrd. kroner i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
2005. I anslag på regnskap er det lagt til grunn at bevilgningene
til lønnsoppgjør og trygdeoppgjør mv.
dekkes ved reduksjon av kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Lønnsoppgjøret
i staten og trygdeoppgjøret mv. er gjennomført,
og de bevilgningsmessige konsekvensene er fordelt på kapitler
og poster. De økte bevilgningene til lønnsoppgjør
og trygdeoppgjør mv. utgjør samlet 4,0 mrd. kroner.
Avsetningen i forbindelse med behandlingen av Revidert
nasjonalbudsjett 2005, lønnsoppgjøret i staten
og trygdeoppgjøret mv. er fordelt på en rekke kapitler
og poster. Dette forklarer at nivået på driftsutgiftene
er redusert i forhold til saldert budsjett, ettersom kap. 2309 i
sin helhet er bevilget som driftsutgifter.
I anslag på regnskap er det også lagt
til grunn at kun deler av salget av Vestbanetomten kan gjennomføres
i 2005. Det innebærer et bortfall av inntekter på knapt 0,5
mrd. kroner. På den bakgrunn er reserveavsetningen for
inneværende år redusert med knapt 0,5 mrd. kroner
i anslag på regnskap 2005.
Bevilgningen til tilfeldige utgifter skal også dekke uforutsette
utgifter til tilleggsbevilgninger 2. halvår og overskridelsestillatelser
som Finansdepartementet har fullmakt til å gi. Det bør
normalt stå igjen om lag 50 mill. kroner på kapitlet
etter nysaldering av budsjettet. Beløpet skal dekke gitte
overskridelsesfullmakter og utgifter som regnskapsføres
direkte på posten. Det vil i nysalderingsproposisjonen
senere i høst fremmes forslag om nedsettelse av kap. 2309.
Anslaget for utlån, aksjetegning mv.
er redusert med 1,5 mrd. kroner siden saldert budsjett. Det skyldes hovedsakelig
lavere utbetaling av lån i Den norske stats husbank og
lavere låneetterspørsel til boliglån
til statsansatte enn det som ble lagt til grunn da Stortinget salderte
budsjettet høsten 2004.
De samlede inntektene på statsbudsjettet
for 2005 anslås nå til 1 003,7 mrd. kroner medregnet
lånetransaksjoner og overføringer fra Statens
petroleumsfond. Dette er en økning på 91,1 mrd.
kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor
høst. Økningen skyldes i stor grad økte
inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner
og overføring fra Statens petroleumsfond anslås nå å bli
1,1 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett.
Anslagene for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er
redusert med 1,6 mrd. kroner. De reviderte tallene for 2005 er basert
på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter
og avgifter hittil i år, samt nye anslag for bl.a. sysselsetting,
etterspørsel, lønninger og priser. Direkte skatter
og folketrygdeavgifter er redusert med knapt 0,3 mrd. kroner. Inntektene
fra merverdiavgiften er økt med knapt 0,2 mrd. kroner,
mens øvrige særavgifter og toll samlet sett er
redusert med 1,4 mrd. kroner.
Utenom skatter og avgifter fra Fastlands-Norge
er anslaget for øvrige inntekter økt med 0,5 mrd.
kroner. Siden Stortinget vedtok budsjettet for 2005 i fjor høst har
utbyttebetalinger økt med 2,0 mrd. kroner. I motsatt retning
trekker blant annet Vestbanetomten som ikke kan selges som planlagt
i 2005. Videre er anslaget for renteinntekter redusert med 1,2 mrd.
kroner siden saldert budsjett.
Tilbakebetalinger mv. av lån forventes
nå å bli 71,0 mrd. kroner, som er 17,8 mrd. kroner
høyere enn saldert budsjett. Hovedårsaken er økte
inntekter i forbindelse med statens nedsalg av aksjer i Statoil
ASA våren 2005.
Folketrygdens inntekter og utgifter er medregnet
i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer
ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens
utgifter, dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak.
Ved salderingen av statsbudsjettet for 2005 samtykket Stortinget
i at det anslåtte finansieringsbehovet på 80,3
mrd. kroner ble dekket.
Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i år,
reduserer utgiftene under folketrygden med 1,6 mrd. kroner. For
2. halvår legges det til grunn en netto reduksjon i bevilgningene
på 1,8 mrd. kroner under folketrygden. Folketrygdens inntekter
fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli
0,7 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
Folketrygdens finansieringsbehov anslås
derfor nå til 77,6 mrd. kroner. I nysalderingsproposisjonen
vil det bli fremmet forslag til vedtak på folketrygdens
finansieringsbehov i 2005 basert på anslagsendringer mv. gjennom året.
Nettoinntektene fra petroleumsvirksomhet anslås
nå å bli 78,5 mrd. kroner høyere enn
lagt til grunn i saldert budsjett. Statsbudsjettets netto kontantstrøm
skal etter lov om Statens petroleumsfond i sin helhet overføres
til fondet.
I henhold til retningslinjene for Petroleumsfondet,
jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (1995-1996), skal det ved framleggelsen
av Gul bok for det kommende år vurderes om det er nødvendig å fremme
egen proposisjon med forslag til endringer i kap. 5800 Overføring
fra fondet, eller om dette kan vente til nysalderingen. Kap. 5800
skal økes hver gang det vedtas svekkelser av budsjettbalansen,
f.eks. gjennom tilleggsbevilgninger som ikke dekkes av avsetningen
for tilleggsbevilgninger under kap. 2309. Samlet overføring
fra fondet er i saldert budsjett fastsatt til 74,3 mrd. kroner.
Det oljekorrigerte underskuddet for 2005 anslås nå til
69,6 mrd. kroner eller 4,7 mrd. kroner lavere enn bevilget beløp.
Det er i anslag på regnskap for 2005 lagt til grunn at
tilleggsbevilgninger som vil bli fremmet i 2. halvår og som
isolert sett bidrar til å svekke budsjettbalansen, dekkes
ved reduserte avsetninger for ymse utgifter.
Det er fortsatt usikkerhet knyttet til behovet
for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for
det oljekorrigerte underskuddet i 2005. Det vil i nysalderingsproposisjonen
bli fremmet oppdaterte anslag for, og eventuelt forslag om, endret
overføring fra Petroleumsfondet til statskassen i 2005.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse
etter tilbakeføring fra Statens petroleumsfond. Statsbudsjettets
finansieringsbehov vil derfor være knyttet til netto utlån
og gjeldsavdrag på tidligere opptatte lån utenom
overføringer til Statens petroleumsfond. I saldert budsjett 2005
ble brutto finansieringsbehov anslått til 16,1 mrd. kroner.
Brutto finansieringsbehov anslås nå til 9,3 mrd. kroner.
Nedgangen i finansieringsbehovet kan i stor grad tilskrives reduserte
utlån fra og økte anslag på ekstraordinære
innbetalinger til Den norske stats husbank.
Det er i proposisjonen videre redegjort for
statsregnskapet medregnet folketrygden for 1. halvår 2005.
I proposisjonens kapittel 8 er det redegjort for utviklingstrekk
på statsbudsjettets utgiftsside 1996-2004.
Komiteen tar dette
til orientering.