Vi viser til vårt brev av 19.04.2006
med oversendelse av Riksrevisjonens budsjettforslag for 2007. I
brevet redegjøres det blant annet for Riksrevisjonens planlagte
etablering av en enhet med ansvar for utvikling av andre lands riksrevisjoner
som en del av norsk bistand. Riksrevisjonen signaliserte at det
ble ansett som mest hensiktsmessig at midler til slike utviklingsprosjekter kunne
dekkes over bistandsbudsjettet, men at engasjementet måtte
synliggjøres både på utgifts- og inntektssiden
i Riksrevisjonens eget budsjett. Videre ble det varslet om at Riksrevisjonen
eventuelt ville ta opp behovet for økte ressurser med Stortinget,
etter at saken var nærmere utredet.
Riksrevisjonen har, etter å ha vurdert
en intern utredning om Riksrevisjonens utviklingssamarbeid med andre
lands riksrevisjoner, i møte 15. november 2006 vedtatt å opprette
en internasjonal seksjon hvor blant annet dette arbeidet vil inngå.
Et sammendrag av utredningen vedlegges til orientering.
Med bakgrunn i utredningen og interne høringsuttalelser
er det valgt en finansieringsmodell som fraviker noe fra de signaler
som ble gitt i tilknytning til Riksrevisjonens budsjettforslag for
2007. For bedre å kunne ivareta hensynet til Riksrevisjonens
uavhengige stilling som revisor av blant annet norske bistandsmidler, foreslås
det at nye kapasitetsutviklingsprosjekter primært finansieres
over Riksrevisjonens budsjett. Kostnadene forbundet med Riksrevisjonens
utviklingssamarbeid vil bli regnskapsført på en
slik måte at midlene kan skilles ut og, i samarbeid med
Norad, rapporteres som Official Development Aid (ODA-midler) til Development
Assistance Committee"s (DAC) statistikk.
Den valgte finansieringsmodellen innebærer
at dersom Riksrevisjonen yter bilateral bistand skal dette i sin
helhet dekkes over Riksrevisjonens budsjett og ikke som tidligere
antydet over bistandsbudsjettet. Dersom Riksrevisjonen deltar i
multilaterale bistandsprosjekter med egen finansiering fra f. eks.
Verdensbanken eller United Nations Development Programme eller påtar seg
oppdrag f. eks finansiert av EU-midler vil det imidlertid være
aktuelt å motta refusjoner.
Omfanget av utviklingssamarbeidet vil løpende måtte
avklares i en dialog med Utenriksdepartementet sett i forhold til
de behov departementet ser for slik bistand i Norges samarbeidsland
og eventuelle andre land der Norge har spesielle satsinger. For
blant annet å sikre at Riksrevisjonens utviklingssamarbeid
støtter opp om norske utenriks- og utviklingspolitiske
målsettinger forberedes inngått en samarbeidserklæring
mellom Utenriksdepartementet og Riksrevisjonen hvor det blant annet
legges opp til halvårlige konsultasjoner.
Det planlegges opprettet en ny internasjonal
seksjon i Riksrevisjonen fra 1. januar 2007. Da det normalt
tar noe tid fra initiering til oppstart av nye prosjekter legger
imidlertid Riksrevisjonen til grunn at nødvendige ressurser
i 2007, kan dekkes innenfor allerede foreslått budsjett.
I budsjettforslaget for 2007 er utgifter og refusjon for det etablerte
utviklingssamarbeidet med Zambias riksrevisjon allerede tatt hensyn
til. Dersom nye prosjekter kan komme i gang i 2007, vil imidlertid Riksrevisjonen
ta forbehold om, å måtte komme tilbake til Stortinget
i forbindelse med revidert budsjett.
Det legges videre opp til at utgiftene til utviklingssamarbeidet
inkluderes i Riksrevisjonens budsjettforslag fra og med 2008 og
at det vil bli gitt en særskilt omtale av utviklingssamarbeidets
omfang. Budsjettets størrelse vil måtte beregnes
etter nødvendig avklaring med Utenriksdepartementet. I
utredningen er det anslått at Riksrevisjonens bistandsengasjement
på sikt (fra 2010) vil kunne kreve 10-12 årsverk
og ca 20 mill kroner.