Brev fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet v/statsråden til arbeids- og sosialkomiteen, datert 27. november 2007

Garantibevis for tilrettelegging

Jeg viser til brev av 27.11.07 om evaluering av ordningen med garantibevis for tilrettelegging.

Stortingsrepresentantene Martin Engeset og Erna Solberg fremmet våren 2006 et Dokument 8-forslag om innføring av en "Green Card-ordning" for arbeidssøkere med behov for særskilt tilrettelegging av arbeidsplassen. Det ble da informert om at det allerede eksisterer et garantibevis for tilrettelegging.

Under Stortingets behandling av innstillingen ble det vist til statsrådens brev av 01.06.06, der det sto at "Departementet vil i samarbeid med Rikstrygdeverket følge opp ordningen videre for å sikre at den blir godt kjent og benyttet på alle landets hjelpemiddelsentraler". Som en oppfølging av dette foretok Arbeids- og velferdsdirektoratet høsten 2006 en evaluering av ordningen for å finne ut i hvilken grad den var kjent i etaten, og i hvilken utstrekning den ble benyttet. Evalueringen tok utgangspunkt i landets hjelpemiddelsentraler.

Evalueringen viste at nesten alle hjelpemiddelsentralene aktivt hadde informert om garantibeviset i ulike møter med samarbeidsparter innen Arbeids- og velferdsetaten, bedriftshelsetjenesten og brukerorganisasjoner. Andre informasjonskanaler som nettsider og stands hadde også blitt tatt i bruk. Brukere hadde blitt informert om garantibeviset i forbindelse med kurs, samtaler og annen samhandling. Tre hjelpemiddelsentraler hadde hatt ordningen garantibevis som tema på kurs for førstelinjetjenestene som er engasjert i tilrettelegging av arbeid for funksjonshemmede.

Med hensyn til etterspørsel, var det høsten 2006 i underkant av 10 brukere som hadde et garantibevis. Det hadde i svært liten grad blitt rettet forespørsler til hjelpemiddelsentralene om ordningen fra brukere, arbeidstakere, NAV lokal eller andre. Hjelpemiddelsentralenes vurderinger av tiltaket var noe varierende. De fleste syntes ordningen virket positiv, mens enkelte var mer skeptiske til tiltakets betydning.

Resultatene fra evalueringen viste at det var et stort behov for informasjon om ordningen. Arbeids- og velferdsdirektoratet utarbeidet derfor en handlingsplan for å gjøre garantibeviset bedre kjent, og de arbeider nå fortløpende med å informere om ordningen gjennom ulike kanaler og i ulike sammenhenger. Hjelpemiddelsentralene har fortsatt å orientere om ordningen i sine kurs og overfor brukere gjennom forskjellige møtearenaer. Arbeids- og velferdsdirektoratet har per dags dato ikke oversikt over antall garantibevis som er utstedt, men ga i oktober 2007 tilbakemelding på at antallet øker.