Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Vidar Bjørnstad, Marit Nybakk, Hill-Marta Solberg
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund, Siv
Jensen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Erna Solberg og Finn Martin
Vallersnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Bjørlo Lysbakken,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Arvid Svendsen, fra Senterpartiet,
Åslaug Haga, og fra Venstre, Anne Margrethe Larsen, har
ved Stortingets vedtak av 23. oktober 2008 fått tildelt kapitler
under rammeområdet 4 Utenriks (jf. Innst. S. nr. 3 (2008–2009)).
Ved vedtak av 27. november 2008 er netto utgiftsramme for rammeområde
4 fastsatt til kr 30 862 260 000 (jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009)).
Det fremsatte bevilgningsforslag i innstillingen bygger på disse
vedtakene om rammens størrelse, jf. Stortingets forretningsorden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil gi uttrykk for at bistandsbudsjettet 2009 er historisk. Med
dette budsjettet nås en milepæl ved at 1 pst. av bruttonasjonalinntekt
vil bidra til utvikling i fattige land.
Komiteen vil understreke
at norsk utviklingspolitikk skal bidra til at alle mennesker får
en mulighet til å dekke grunnleggende behov.
Komiteen vil vise til at den
ekstreme fattigdommen er vår tids største menneskerettighetsutfordring.
Komiteen vil videre vise til
at det nå er 8 år siden verdens statsledere undertegnet FNs tusenårsmål.
Åtte mål skulle nås innen 2015, bl.a.: Fattigdommen i verden skulle
halveres. Alle barn – gutter som jenter – skulle få tilgang til
full grunnskoleutdanning. Barnedødeligheten skulle reduseres med
to tredjedeler. Dødeligheten blant kvinner i barsel skulle reduseres
med tre fjerdedeler.
Komiteen vil vise til at FNs
tusenårsmål er blitt det sentrale mobiliseringsgrunnlaget for en
felles kamp mot fattigdom. Komiteen mener det er viktig
at verdenssamfunnet følger opp de forpliktende tusenårsmålene. Det
betinger at land og regioner har fred, velfungerende stater, en
åpen økonomi, velferdsstater, et fungerende arbeidsliv, et bærekraftig
miljø og politisk handlingsrom.
Komiteen viser til at den pågående
klimakrisen og matvarekrisen er et betydelig hinder for å nå tusenårsmålene. Komiteen understreker
at behovet for å styrke mekanismene for en mer rettferdig fordeling
og for økning av bærekraftig matvareproduksjon, er tydeliggjort.
Komiteen vil vise til at Norge
har tatt på seg et spesielt ansvar for de tusenårsmålene som dreier seg
om barnedødelighet og mødrehelse, noe som også gjenspeiles i budsjettframlegget. Komiteen mener
det her gjøres et konkret og målrettet arbeid fra norsk side, og
vil blant annet vise til at vaksinasjonsprogrammet GAVI har berget
livet til 2,3 millioner barn så langt. Komiteen vil videre
vise til at Norge over en 10-årsperiode skal bidra med 1 mrd. dollar
for å få ned barseldødeligheten og for å sikre at barn vokser opp.
Komiteen peker på at arbeidet
for kvinners rettigheter og likestilling står sentralt i utviklingspolitikken
og utenrikspolitikken. Komiteen er tilfreds med en
fyldig evaluering av hvordan dette følges opp av Regjeringen. Komiteen viser
til at bedring av kvinners og minoriteters stilling og rettigheter
er et langsiktig arbeid fordi det handler om endring av maktstrukturer
og maktrelasjoner. Komiteen peker på at oppfølging av
Regjeringens handlingsplaner, inkludert gjennomføring av SR 1325
om "Kvinner, fred og sikkerhet" og Handlingsplanen for kvinners rettigheter
og likestilling i utviklingspolitikken, er svært viktig.
Komiteen viser til at norsk utenrikspolitikk skal
ivareta norske interesser i en verden i rask forandring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil videre vise til at utenrikspolitikken
også skal bidra til global utjamning og en bedre organisert verden.
Komiteen vil vektlegge
folkeretten og arbeid i organisasjoner som FN og NATO. NATO er hjørnesteinen
i vår sikkerhetspolitikk. Ankerfestet for norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk
er vår sterke støtte til FN, NATO-medlemskapet og Norges tette forhold
til Norden, EU og øvrige nærområder.
Komiteen mener det er i Norges
interesse å føre en aktiv freds- og forsoningspolitikk. Komiteen vil
understreke at fred som baseres på rettferdighet og respekt for
menneskerettighetene, er et gode for alle samfunn. Det hviler et ansvar
på alle land til å bidra til at universelle rettigheter blir virkeliggjort,
herunder retten til sikkerhet. Komiteen mener også
at det er i norsk egeninteresse å bidra til en verden der folkeretten,
globale traktater og gode overnasjonale institusjoner garanterer
et minimum av trygghet og rettigheter og forebygger aggresjon. Det
er komiteens syn at en av de viktigste pilarene i utenrikspolitikken
er forpliktende internasjonalt samarbeid – som tar sikte på internasjonal avspenning,
varig fred, en verdenshandel basert på felles regelverk og respekt
for grunnleggende menneskerettigheter.
Komiteen vil understreke at vi
lever i en verden med viktige maktsentra også utenfor det euroatlantiske
området, og at det geopolitiske bildet er endret de siste 10–20
år. Globale maktrelasjoner er endret. Komiteen vil
vise til at det er en tyngdeforskyvning fra vest til øst og fra nord
til sør. Antall land og aktører med internasjonale ambisjoner er
blitt langt flere på få år. Komiteen vil understreke
at dette må vi ta høyde for både i vår utenrikspolitikk, utviklingspolitikk
og vår sikkerhetspolitikk. Komiteen vil understreke
at dette også kan gi muligheter for nye strukturer og samarbeidsmønstre.
Komiteen er enig med Regjeringen
i at
"Dette krever en bred innsats der sivile virkemidler
i form av fattigdomsbekjempelse, økonomisk utvikling, utdanning,
statsbygging og klimatilpasning ofte har en vel så sentral rolle som
militær innsats. Derfor ser Regjeringen på utviklingspolitikken
som et sentralt element i den generelle utenriks- og sikkerhetspolitikken".
Komiteen vil understreke at klimaendringene er
av de største trusler verden står overfor i dag, og at den globale
oppvarmingen både må og kan stabiliseres før den kommer ut av kontroll.
De fattigste landene er hardest rammet, der folk er dårligst rustet
til å møte klimaendringene. Komiteen vil vise til
Innst. S. nr. 173 (2007–2008), jf. St.meld. nr. 9 (2007–2008) Norsk
politikk for forebygging av humanitære katastrofer, der en enstemmig
utenrikskomité understreker:
"Komiteen vil vise til at det i dag ikke er noen klar
definisjon av klimaflyktninger, og at de derfor lett faller utenfor
de rettigheter og den assistanse flyktninger har rett til i henhold
til FNs flyktningkonvensjon. Komiteen mener det er behov for en
folkerettslig definisjon av klimaflyktninger og vil be Regjeringen
ta et initiativ i FN for å drøfte dette."
Komiteen mener Norge bør utnytte
sin posisjon som en betydelig energiprodusent med avansert teknologisk
kunnskap til å ta initiativ til overnasjonalt samarbeid i klimapolitikken.
Komiteen viser til at nordområdene
er definert som et viktig strategisk område i utenrikspolitikken
og har som mål at Norge skal lede an i utviklingen av nordområdene. Komiteen mener at
nordområdepolitikken må skape rammebetingelser for en utvikling
som trygger nasjonal suverenitet, sikrer stabilitet og fremmer en forsvarlig
forvaltning av ressursene. I tillegg skal nordområdepolitikken sikre
økonomiske interesser. Dette krever at Norge videreutvikler samarbeidet
med Russland om forvaltning av fiskeriressursene og styrker kontakten
med våre naboer og allierte. To av de viktigste satsingsområdene
i utenrikspolitikken er en aktiv europapolitikk og vårt forhold
til Russland.
Komiteen mener det er et mål
å ha en europa-politikk som både bidrar til et solidarisk og trygt Europa
og som mer offensivt ivaretar norske interesser overfor EU. Norge
må også være deltager og pådriver i mange av de prosessene som bidrar
til å knytte øst og vest i Europa sammen, i tillegg til å være i
dialog med EU og Russland.
Komiteen mener det må være en
viktig oppgave å videreutvikle forholdet til Russland. Mange av
utfordringene i nord kan bare løses gjennom russisk medvirkning
og engasjement. Det er også i norsk interesse at Russland utvikler og
styrker demokratiet, rettsstaten og menneskerettighetene.
Komiteen har merket seg at vi
nå ser et mer selvbevisst og framoverlent Russland med sterk økonomisk
vekst. Komiteen vil understreke at norsk politikk
overfor Russland må være bygget på både samarbeid og fasthet.
Komiteen vil vise til at Norge
spiller en pådriverrolle for ikke-spredning, rustningskontroll og nedrustning,
en pådriverrolle både når det gjelder masseødeleggelsesvåpen og
andre våpen som forårsaker uakseptabel humanitær lidelse. Komiteen vil
særskilt trekke fram det norske arbeidet for å komme fram til et
forbud mot klasevåpen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at utenrikspolitikken skal ta utgangspunkt i samspillet mellom Norges strategiske
og økonomiske interesser, respekt for de grunnleggende menneskerettigheter
og ivaretakelse av norske borgeres interesser, sikkerhet og trygghet
innenlands og utenlands. Det er disse medlemmers syn
at en av de viktigste pilarene i utenrikspolitikken er forpliktende internasjonalt
samarbeid – som tar sikte på internasjonal avspenning, varig fred,
en friest mulig verdenshandel og respekt for grunnleggende menneskerettigheter.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet som et liberalistisk parti er av den oppfatning at
Norge har en moralsk plikt til å heve stemmen for frihet, likeverd
og rettssikkerhet – gjennom aktivt å påtale brudd på grunnleggende
menneskerettigheter i de internasjonale fora der hvor Norge deltar.
Disse medlemmer mener at nordområdene
er viktige for Norge både av økonomiske, politiske og strategiske
årsaker. Disse medlemmer vil derfor arbeide for en
betydelig mer aktiv politikk i forhold til nordområdene – gjennom
økt norsk tilstedeværelse i nord i alle ledd, økt samarbeid og samhandling
med Russland og fremtidsrettet utnyttelse av områdets naturressurser.
Disse medlemmer viser til at
et fundament i Fremskrittspartiets utenrikspolitikk er nødvendigheten
og viktigheten av gode transatlantiske relasjoner. USA er Norges
viktigste allierte og det er viktig å innrette norsk utenrikspolitikk
slik at den ikke svekker dette gode forholdet, men snarere utdyper
det og styrker det for fremtiden. Derfor er disse medlemmer også
klare på at NATO er et nødvendig og positivt grunnelement i Norges
forsvars- og sikkerhetspolitiske plattform.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å innrette norsk utenrikspolitikk slik at den til enhver
tid tjener norske interesser på kort og lang sikt. Derfor vil disse
medlemmer understreke viktigheten av at de norske utenriksstasjonene får
de ressurser som trengs for å ivareta norske borgeres interesser
ved uforutsette hendelser, og at de lokaliseres på grunnlag av vurderinger basert
på norske borgeres behov, og norske strategiske og økonomiske interesser.
Disse medlemmer ser betydningen
av bilaterale handelsavtaler – spesielt med land som ikke omfattes
av EØS-avtalen. Målet med slike avtaler må være tosidig – de skal
både bidra til å styrke norske handelsinteresser og de skal bygge ned
proteksjonismen i verdensøkonomien.
Disse medlemmer mener det er
viktig for Norge å foreta en mer kritisk vurdering av den rollen
FN spiller og de oppgaver FN er satt til å ivareta – FN må både
bli mer relevant, mer effektiv og mer fokusert. Disse medlemmer uttrykker
bekymring over den negative utviklingen i FNs menneskerettighetsmaskineri
og mener Norge aktivt må bruke sin økonomiske styrke i FN for å
presse på for nødvendige reformer i organisasjonen.
Disse medlemmer viser til at
ekstrem fattigdom og mangel på vekst og utvikling dessverre kjennetegner
situasjonen for millioner av mennesker i verden i dag. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiets utviklingspolitikk
tar sikte på å løfte mennesker ut av fattigdom og skape grunnlag
for vekst og utvikling gjennom å bygge ned toll- og handelsbarrierer,
sletting av illegitim statsgjeld, sikring av eiendomsrettigheter
for det brede lag av befolkningen, satsing på helse og utdanning,
kanalisering av bistand gjennom frivillige organisasjoner og globale
fond, forsterket nød- og katastrofehjelp, økt satsing på bruk av
mikrokreditt og bistand til strukturelle tiltak som fremmer demokrati, rettsstat
og markedsøkonomi. Alle tiltak som støttes skal bli gjenstand for
grundig evaluering, resultatmåling og regnskapskontroll.
Disse medlemmer er på et prinsipielt grunnlag
kritiske til ordningen med tvungne bidrag til statlig utviklingshjelp
gjennom beskatningen, fordi dette bidrar til å svekke den enkeltes
personlige ansvarsfølelse og giverglede. Videre har statlig utviklingshjelp
i det store og hele vist seg å være lite effektiv og svært kostbar å
administrere.
Disse medlemmer er tilfreds med
at debatten om virkningen av statlige bistandsmidler er i ferd med
å åpnes opp og fornyes, og at det også i Norge har begynt å komme
innrømmelser når det gjelder problemer knyttet til bistandspolitikken. Disse
medlemmer mener det er svært positivt at Regjeringen varsler
at den vil arbeide for å oppnå bedre resultater av bistanden og
en bedre samordning av arbeidet til FN-organisasjonene, andre multilaterale
institusjoner og de bilaterale giverne internasjonalt og under ledelse av
myndighetene på landnivå. Disse medlemmer mener Regjeringen
også gir positive signaler når den fremhever at den ønsker å bidra
til et sterkt internasjonalt og nasjonalt fokus på kampen mot korrupsjon,
og når den berører utfordringen i å kunne forbedre rapporteringen
til Stortinget og offentligheten på bistandsområdet.
Disse medlemmer vil understreke
at fundamentet i en bærekraftig utviklingspolitikk må baseres på
at utviklingslandene i fremtiden skal kunne klare å stå på egne
ben. I så måte uttrykker disse medlemmer bekymring
over at gjennomføringen av FNs tusenårsmål dramatisk vil øke u-landenes
avhengighet av internasjonal bistand. Disse medlemmer viser
til at verdenssamfunnet mellom 1960 og 1997 har gitt over 3 000
mrd. kroner i bistand til Afrika, tilsvarende fire Marshall-planer.
Tross gode intensjoner har ikke bistanden bidratt til økonomisk
vekst og fattigdomsreduksjon. Bistand har ofte ført til økt korrupsjon,
til manglende institusjonsutvikling, til å holde diktatorer ved
makten og til krig og konflikt slik at Afrika har feilet i å sette
sin egen takt og retning på utviklingen. Disse medlemmer mener
u-landene trenger rettferdig handel fremfor bistand, nettopp for
å beholde selvrespekten og for å slippe å bli omringet av barmhjertige
samaritaner som kun er opptatt av å plassere seg selv på pidestall
gjennom almisser og politisk korrekte uttalelser. På denne bakgrunn
vil disse medlemmer understreke viktigheten av en
rettferdig verdenshandel hvor utviklingslandene kan selge sine produkter
til Norge uten å bli møtt med skyhøye tollsatser. Disse medlemmer viser
i så måte til Budsjett-innst. S. É. (2008–2009) hvor Fremskrittspartiet
foreslår tollfritak på varer fra alle utviklingsland på OECD-listen,
tilsvarende et provenytap på 570 mill. kroner. Handelsliberalisering
fra industrilandenes side vil imidlertid ikke alene endre hverdagen
til fattige mennesker. Regional handelsliberalisering er like viktig. Disse
medlemmer mener det er grunn til bekymring når Verdens Handelsorganisasjon
viser til at kun om lag 10 pst. av eksporten fra afrikanske land
er intraregional. Sørlige Afrika kommer spesielt dårlig ut på dette
området, og er også den regionen som sakker akterut i forhold til
økonomisk vekst og fattigdomsreduksjon. Mens vestlige land reduserte
sine tariffer med 84 pst. i perioden 1983–2003, var det tilsvarende
tallet for sørlige Afrika kun 20 pst. Disse medlemmer mener
sørlige Afrika spesielt, og Afrika generelt, trenger mer frihandel.
Disse medlemmer viser til Budsjett-innst. S. É.
(2008–2009) hvor Fremskrittspartiet ber Regjeringen utrede ulike
aspekter rundt etableringen av et fond for investeringer i det private
næringsliv i lavinntekts- og MUL-land.
Disse medlemmer viser til at
verden den siste tiden har vært preget av en matkrise. Disse medlemmer vil
i så måte understreke oppfordringen fra FNs generalsekretær Ban
Ki-moon om at matkrisen ikke må bli en unnskyldning for å innføre
mer proteksjonisme i verdenshandelen. Disse medlemmer viser
til en studie utført av professor Sebastian Edwards som viser at
tilveksten i bruttonasjonalprodukt i land som har ført en åpen handelspolitikk,
har vært dobbelt så høy som for land som har ført en lukket politikk.
Disse medlemmer viser til at
utbredelsen av markedsøkonomien har gitt opphav til den raskest
voksende reduksjonen av fattigdom og sult som verden har sett hittil
i historien. I løpet av de siste tiårene har vi vært vitne til at
stadig flere land har byttet ut totalitære styresett med demokratiske
styresett. Hovedsakelig har dette skjedd i Europa, Latin-Amerika
og Øst-Asia. I disse landene har det skjedd en maktforskyvning tilbake
til befolkningen. Mens det før var slik at befolkningen eksisterte
på regimets nåde, er situasjonen i dag slik at flere og flere regimer
nå eksisterer på befolkningens nåde. Disse medlemmer viser
til utfordringen som ligger i at det er en del av verden som har
vært nesten immun mot disse endringene, og det er den del av verden
der islam dominerer samfunnet.
Disse medlemmer viser til at
ifølge analyser fra det anerkjente instituttet Freedom House har den
islamske del av verden, og spesielt de arabiske landene, nærmest
stått på stedet hvil når det gjelder politisk åpenhet, respekt for
menneskerettigheter og transparens i de politiske prosesser. Freedom
House konkluderer med at det eksisterer et dramatisk gap mellom
nivået på frihet og demokrati i land med islamsk styresett og resten
av verden. Disse medlemmer viser samtidig til at
gjennomsnittlige tolltariffer i arabiske land er blant de høyeste
i verden, at priskontroll og offentlig innblanding hemmer private entreprenører
og initiativ og at mange av disse landene lider under fallende markedsinvesteringer. Disse
medlemmer mener at de landene som har kommet lengst i forhold
til økonomiske reformer og markedsliberalisering – Marokko, Tunisia,
Jordan, Bahrain og Qatar – også er ledende i forhold til politiske
reformer.
Disse medlemmer mener at det
eksisterer et omfattende kunnskapsgap mellom arabiske land og resten
av verden. Disse medlemmer viser til at gapet er
spesielt stort og alvorlig når det gjelder forskning og teknologisk
utvikling. De arabiske landene produserer i dag samlet bare 1 pst.
av verdens bøker. Disse medlemmer viser til at anerkjente
arabiske forskere og analytikere viser til et underskudd, både på
tilgang og på effektiv bruk av kunnskap. De arabiske landene karakteriseres
generelt av mangelfull institusjonell og politisk støtte til forskning
og utvikling. Disse medlemmer viser spesielt til
at omfattende sensur på bok- og avisutgivelser i etterkant forverrer
situasjonen ytterligere. Disse medlemmer mener dette
bekrefter det som Freedom House har funnet frem til, nemlig at demokratisering
og globalisering ennå ikke har fått fotfeste i de arabiske landene,
og at det eksisterer et dramatisk gap mellom disse landene og resten
av verden, med spredte unntak som f.eks. Nord-Korea, Cuba, og Burma
som foreløpig ennå deler de arabiske landenes triste skjebne.
Disse medlemmer mener det er
en stor misforståelse at kapitalismen er de rike og privilegertes
ideologi. Disse medlemmer deler den oppfatning at
det frie markedet er den rake motsatsen til privilegiesamfunnet. Disse
medlemmer viser i den sammenheng til den peruanske økonomen
Hernando de Soto, som er den som mer enn noen har påpekt hvor mye
fattige taper på grunn av fravær av eiendomsrettigheter. I sin bok
"The Mystery of Capital" fra 2000 snur han opp ned på det politisk
korrekte syn på verdens fattige. Disse medlemmer viser
til at de Soto slår fast at problemet for verdens fattige er verken
at de er hjelpeløse eller at de ikke har noe, men at de er eiendomsrettsløse. Disse
medlemmer viser til det problematiske ved at mange fattige
på grunn av mangel på eiendomsrettigheter ikke kan bruke sin eiendom
til å ekspandere. Disse medlemmer viser til at dette var
en avgjørende årsak til den vestlige verdens vei til velstandsutvikling.
Disse medlemmer mener det grunnleggende karaktertrekket
som kjennetegner et fritt samfunn er den verdi som tillegges det
aktive, skapende selvbestemmende mennesket – en grunnleggende tro
på individuell frihet. Disse medlemmer mener at det
særskilte ved et fritt samfunn er at menneskelig sosial samhandling
i all hovedsak er selvvalgt og ikke påkrevd av andre mennesker.
Disse medlemmer viser til at
det er påvist en sterk, positiv samvariasjon mellom økonomisk utvikling,
modernisering og demokrati. I denne sammenheng vil disse
medlemmer understreke at det i de mest økonomisk åpne landene er
større sannsynlighet for at befolkningen nyter fulle politiske og
sivile rettigheter, enn hva som er tilfellet i lukkede økonomier.
Disse medlemmer viser til at
erfaringene fra ombyggingen i øst viser en tydelig sammenheng mellom
en konsolidering av demokratiet og fremgang for markedet. Disse
medlemmer viser til at markedet bidrar til å styrke demokratiet,
fordi markedet er avgjørende for å utvikle et robust sivilt samfunn,
som igjen er en forutsetning for demokrati. Disse medlemmer viser til
at eiendomsretten er selve grunnmuren i et slikt byggverk, og at
markedet kan vise fordelene ved et samarbeid basert på egeninteresse, som
er de samme holdningene som bidrar til at et demokrati slår rot.
Disse medlemmer mener at den
sannsynligvis viktigste forskjellen mellom de samfunn som har blitt
velstående og de som ikke har blitt det, er muligheten menneskene
i det første samfunnet hadde til å inngå langvarige og kontraktsfestede
avtaler. Disse medlemmer viser til at dette krever
en høy grad av tillit menneskene imellom, og ikke minst i forhold
til de politiske myndigheter. Disse medlemmer viser
til at folk vil inngå slike avtaler kun dersom de vet at fruktene
av deres arbeid ikke er gjenstand for en stor risiko for å bli fratatt
dem av de politiske myndigheter, eller av andre individer fordi
de politiske myndigheter ikke kan garantere for beskyttelse mot
inngrep eller overgrep. Disse medlemmer støtter oppfatningen
av at velstående samfunn har blitt velstående nettopp fordi friheten
er garantert, og den er garantert med utgangspunkt i samfunnets
lover.
Disse medlemmer viser til at
i løpet av de siste 50 årene har den materielle utviklingen ført til
at verden befolkes av mer enn 3 milliarder flere mennesker som lever
utenfor fattigdom. Noe slikt har aldri verden vært vitne til før.
I denne sammenheng viser disse medlemmer til at FNs
utviklingsprogram (UNDP) har slått fast at verdens fattigdom har
blitt mer redusert de siste 50 årene enn under de 500 siste årene
til sammen.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sitt alternative forslag til statsbudsjett for 2009.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg 1-5 | FrP 2009 |
Utgifter
rammeområde 4 |
100 | | Utenriksdepartementet | 1
607 927 000 | 1 612 739
000 (+4 812 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 554 487 000 | 1 554 487 000 (0) |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter | 4 790 000 | 4 790 000 (0) |
| 45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 16 000 000 | 16 000 000 (0) |
| 70 | Erstatning
av skader på utenlandske ambassader | 800 000 | 800 000 (0) |
| 71 | Diverse
tilskudd | 31 713 000 | 36 525 000 (+4 812 000) |
| 72 | Hjelp
til norske borgere i utlandet som ikke er sjømenn | 137 000 | 137 000 (0) |
103 | | Regjeringens fellesbevilgning for representasjon | 25
035 000 | 25 035 000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 25 035 000 | 25 035 000 (0) |
104 | | Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet | 8
248 000 | 8 248 000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 8 248 000 | 8 248 000 (0) |
115 | | Kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål | 95
567 000 | 95 567 000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 27 932 000 | 27 932 000 (0) |
| 70 | Tilskudd
til kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål | 67 635 000 | 67 635 000 (0) |
116 | | Deltaking i internasjonale organisasjoner | 3
018 533 000 | 2 997 987
000 (-20 546 000) |
| 70 | Tilskudd til internasjonale
organisasjoner | 1 063 533 000 | 1 042 987 000 (-20 546 000) |
| 71 | Finansieringsordningen
under EØS-avtalen | 50 000 000 | 50 000 000 (0) |
| 72 | EØS-finansieringsordningen | 900 000 000 | 900 000 000 (0) |
| 73 | Den
norske finansieringsordningen | 885 000 000 | 885 000 000 (0) |
| 74 | Bilaterale
samarbeidsprogram med Bulgaria og
Romania | 120 000 000 | 120 000 000 (0) |
118 | | Nordområdetiltak mv. | 310
618 000 | 360 618 000 (+50 000 000) |
| 70 | Nordområdetiltak
og prosjektsamarbeid med Russland | 280 127 000 | 330 127 000 (+50 000
000) |
| 71 | Fred-
og demokratitiltak | 3 793 000 | 3 793 000 (0) |
| 76 | Tilskudd
til internasjonale klima- og miljøtiltak | 26 698 000 | 26 698 000 (0) |
140 | | Utenriksdepartementets administrasjon av
utviklingshjelpen | 962
518 000 | 393 261 500 (-569 256 500) |
| 1 | Driftsutgifter | 948 761 000 | 379 504 500 (-569 256
500) |
| 45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 13 757 000 | 13 757 000 (0) |
141 | | Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) | 185
836 000 | 74 334 400 (-111 501 600) |
| 1 | Driftsutgifter | 185 836 000 | 74 334 400 (-111 501
600) |
144 | | Fredskorpset | 45
000 000 | 33 750 000 (-11 250 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 45 000 000 | 33 750 000 (-11 250 000) |
150 | | Bistand til Afrika | 2
843 500 000 | 426 525 000 (-2 416 975 000) |
| 78 | Regionbevilgning
for Afrika | 2 843 500 000 | 426 525 000 (-2 416 975
000) |
151 | | Bistand til Asia | 1
038 600 000 | 580 790 000 (-457 810 000) |
| 72 | Bistand
til Afganistan | 500 000 000 | 500 000 000 (0) |
| 78 | Regionbevilgning
for Asia | 538 600 000 | 80 790 000 (-457 810
000) |
152 | | Bistand til Midtøsten | 500
000 000 | 75 000 000 (-425 000 000) |
| 78 | Regionbevilgning
for Midtøsten | 500 000 000 | 75 000 000 (-425 000
000) |
153 | | Bistand til Latin-Amerika | 246
500 000 | 36 975 000 (-209 525 000) |
| 78 | Regionbevilgning
for Latin-Amerika | 246 500 000 | 36 975 000 (-209 525 000) |
160 | | Sivilt samfunn og demokratiutvikling | 1
729 000 000 | 1 146 500
000 (-582 500 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 33 500 000 | 16 750 000 (-16 750 000) |
| 70 | Sivilt
samfunn | 1 193 000 000 | 894 750 000 (-298 250
000) |
| 71 | Tilskudd
til frivillige organisasjoners opplysningsarbeid | 81 000 000 | 40 500 000 (-40 500 000) |
| 72 | Demokratistøtte/partier | 7 000 000 | 7 000 000 (0) |
| 73 | Kultur | 107 000 000 | 0 (-107 000 000) |
| 75 | Internasjonale
organisasjoner og nettverk | 172 500 000 | 86 250 000 (-86 250 000) |
| 77 | Utvekslingsordninger
gjennom Fredskorpset | 135 000 000 | 101 250 000 (-33 750
000) |
161 | | Næringsutvikling | 452
750 000 | 452 750 000 (0) |
| 70 | Næringsutvikling | 309 000 000 | 309 000 000 (0) |
| 75 | NORFUND
– tapsavsetting | 143 750 000 | 143 750 000 (0) |
162 | | Overgangsbistand (gap) | 724
000 000 | 289 600 000 (-434 400 000) |
| 70 | Overgangsbistand
(gap) | 724 000 000 | 289 600 000 (-434 400
000) |
163 | | Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter | 2
445 000 000 | 2 495 000
000 (+50 000 000) |
| 70 | Naturkatastrofer | 335 000 000 | 360 000 000 (+25 000
000) |
| 71 | Humanitær
bistand og menneskerettigheter | 2 110 000 000 | 2 135 000 000 (+25 000
000) |
164 | | Fred, forsoning og demokrati | 1
783 725 000 | 1 392 543
250 (-391 181 750) |
| 70 | Fred,
forsoning og demokratitiltak | 770 725 000 | 578 043 250 (-192 681
750) |
| 71 | ODA-godkjente
land på Balkan | 575 000 000 | 431 250 000 (-143 750
000) |
| 72 | Utvikling
og nedrustning | 73 000 000 | 54 750 000 (-18 250 000) |
| 73 | Andre
ODA-godkjente OSSE-land | 365 000 000 | 328 500 000 (-36 500
000) |
165 | | Forskning, kompetanseheving og evaluering | 712
000 000 | 716 000 000 (+4 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 139 000 000 | 139 000 000 (0) |
| 70 | Forskning og høyere
utdanning | 333 000 000 | 337 000 000 (+4 000 000) |
| 71 | Faglig
samarbeid | 240 000 000 | 240 000 000 (0) |
166 | | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | 1
796 795 000 | 1 347 596
250 (-449 198 750) |
| 1 | Driftsutgifter | 25 000 000 | 18 750 000 (-6 250 000) |
| 70 | Ymse
tilskudd | 9 795 000 | 7 346 250 (-2 448 750) |
| 71 | Internasjonale
prosesser og konvensjoner mv. | 39 000 000 | 29 250 000 (-9 750 000) |
| 72 | Internasjonale
miljøprosesser og bærekraftig utvikling | 248 000 000 | 186 000 000 (-62 000
000) |
| 73 | Klima-
og skogsatsingen | 1 475 000 000 | 1 106 250 000 (-368 750
000) |
167 | | Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp
(ODA) | 1
992 556 000 | 1 158 650
067 (-833 905 933) |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter | 1 992 556 000 | 1 158 650 067 (-833 905
933) |
168 | | Kvinner og likestilling | 300
000 000 | 300 000 000 (0) |
| 70 | Kvinner
og likestilling | 300 000 000 | 300 000 000 (0) |
169 | | Globale helse- og vaksineinitiativ | 1
560 000 000 | 1 560 000
000 (0) |
| 70 | Vaksine
og helse | 1 370 000 000 | 1 370 000 000 (0) |
| 71 | Andre
helse- og aidstiltak | 190 000 000 | 190 000 000 (0) |
170 | | FN-organisasjoner mv. | 4
117 420 000 | 1 641 635
000 (-2 475 785 000) |
| 70 | FNs
utviklingsprogram (UNDP) | 860 000 000 | 215 000 000 (-645 000
000) |
| 71 | FNs
befolkningsprogram (UNFPA) | 332 000 000 | 83 000 000 (-249 000
000) |
| 72 | FNs
barnefond (UNICEF) | 400 000 000 | 400 000 000 (0) |
| 73 | Verdens
matvareprogram (WFP) | 145 000 000 | 145 000 000 (0) |
| 74 | FNs
Høykommissær for flyktninger (UNHCR) | 240 000 000 | 240 000 000 (0) |
| 75 | FNs
organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA) | 150 000 000 | 75 000 000 (-75 000 000) |
| 76 | Tilleggsmidler
via FN-systemet mv. | 1 507 200 000 | 226 080 000 (-1 281 120
000) |
| 77 | FNs
aidsprogram (UNAIDS) | 160 000 000 | 160 000 000 (0) |
| 78 | Bidrag andre FN-organisasjoner
mv. | 168 220 000 | 42 055 000 (-126 165 000) |
| 79 | Eksperter,
junioreksperter og FNs fredskorps | 67 000 000 | 33 500 000 (-33 500 000) |
| 81 | Tilskudd
til internasjonal landbruksforskning | 88 000 000 | 22 000 000 (-66 000 000) |
171 | | Multilaterale finansinstitusjoner | 2
035 800 000 | 331 720 000 (-1 704 080 000) |
| 70 | Verdensbanken | 810 000 000 | 147 850 000 (-662 150
000) |
| 71 | Regionale
banker og fond | 763 300 000 | 114 495 000 (-648 805
000) |
| 72 | Samfinansiering
via finansinstitusjoner | 462 500 000 | 69 375 000 (-393 125
000) |
172 | | Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak | 270
000 000 | 285 000 000 (+15 000 000) |
| 70 | Gjeldsslette,
betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging | 270 000 000 | 285 000 000 (+15 000
000) |
480 | | Svalbardbudsjettet | 129
852 000 | 129 852 000 (0) |
| 50 | Tilskudd | 129 852 000 | 129 852 000 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 4 | 30 936 780
000 | 19 967 676 467 (-10 969 103 533) |
Inntekter
rammeområde 4 |
3100 | | Utenriksdepartementet | 84 970 000 | 84 970 000 (0) |
| 1 | Diverse gebyrer
ved utenriksstasjonene | 14
465 000 | 14 465 000 (0) |
| 2 | Gebyrer for utlendingssaker
ved utenriksstasjonene | 63
900 000 | 63 900 000 (0) |
| 5 | Refusjon spesialutsendinger
mv. | 6 605 000 | 6 605 000 (0) |
| | Sum inntekter
rammeområde 4 | 84
970 000 | 84 970 000 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 4 | 30
851 810 000 | 19 882 706 467 (-10 969 103 533) |
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
norsk utenrikspolitikk må ses i nøye sammenheng med andre politikkområder,
som sikkerhets-, energi-, utviklings-, handels- og europapolitikk.
Den økende graden av regional og global integrasjon skaper både
muligheter og utfordringer for et lite land med en åpen økonomi
– som Norge. Den pågående uroen i verdens finansmarkeder og det
raske omslaget til økonomiske nedgangstider i store deler av verden
er gode eksempel på dette.
Det er behov for klare politiske prioriteringer
fra regjeringen og Stortinget, og en stor grad av realisme og klart
fokus på måloppnåelse hva angår norske virkemidler, muligheter og
målsettinger i utenrikspolitikken. Disse medlemmer ser
en fare i at dagens regjering ikke synes å være tilstrekkelig klar
i sine prioriteringer, eller i sin definisjon av norske utenrikspolitiske
interesser, muligheter og mål.
Norsk utenrikspolitikk må søke å identifisere, eller
skape, internasjonalt handlingsrom for å fremme norske interesser
og verdier. Dette krever en bedre koordinering av den samlede norske innsatsen
utenfor Norges grenser. Særlig bør norsk utenriks-, sikkerhets-
og utviklingspolitikk ses mer i sammenheng. Utenrikspolitikken må
ta høyde for at energi- og klimaspørsmål er en stadig viktigere
del av internasjonal politikk.
Disse medlemmer viser til at
de dominerende sikkerhetstrusler mot individer og samfunn i dag er
grenseoverskridende i sin natur: Organisert kriminalitet, klimautfordringer,
miljøforurensning, terrorisme, fattigdom, sykdommer og epidemier
er utfordringer som kun kan løses gjennom forpliktende internasjonalt
samarbeid. Det er derfor i Norges interesse å bidra på alle de arenaer
der beslutninger fattes som kan påvirke Norge eller våre nærområder.
Disse medlemmer mener at NATO
og EU er de viktigste regionale samarbeidsorganisasjonene i Norges
nærområde og mener disse organisasjonene støtter opp om FNs målsettinger og
mulighet til å utøve sitt mandat. Multilaterale organisasjoner har
ulike roller å spille – noe man bør være seg bevisst. Internasjonalt
samarbeid er en forutsetning for å løse globale så vel som nasjonale
utfordringer. Norge skal respektere sine forpliktelser innenfor
FN, NATO, EØS-samarbeidet og andre internasjonale organisasjoner, og
opptre som en lojal og engasjert samarbeidspartner for nærstående
og andre land. Disse medlemmer vil særlig understreke
den sentrale betydningen av det transatlantiske forholdet og vårt
forhold til Europa.
Disse medlemmer ser meget positivt
på utviklingen av et tettere samarbeid om utenriks-, sikkerhets-
og forsvarsspørsmål i Norden, men vil understreke at et slikt samarbeid
må være komplementært til vår alliansetilknytning i NATO.
Disse medlemmer mener at et ryddig
og konstruktivt forhold til vårt naboland Russland, både bilateralt
og i multilaterale fora, er av avgjørende betydning for Norge. Samtidig
noterer disse medlemmer med bekymring flere sammenfallende
negative utviklingstrekk i Russland. Invasjonen i Georgia og den
påfølgende okkupasjonen av georgisk territorium har vist at Russland
både har vilje og evne til militær maktbruk for å oppnå politiske
målsettinger i strid med internasjonal orden og folkerett. Samtidig ser
man en stadig svekkelse av det russiske sivilsamfunn, demokrati
og sentrale menneskerettigheter – som ytrings- og pressefrihet.
Norges linje i disse spørsmålene må være tydelig. Norge må fortsatt
ha, og synliggjøre, en klar og uomtvistelig forankring i de vestlige
allianser og fellesskap.
Disse medlemmer støtter et fullt
norsk medlemskap i EU – så snart som mulig. Den politiske og økonomiske
integrasjonen i Europa omfatter også Norge, og det er i Norges klare
interesse å bidra til denne prosessen ikke bare økonomisk, gjennom
dagens finansieringsordninger, men også politisk og med full medbestemmelsesrett
i Europa.
Gitt nordområdenes økte økonomiske og geopolitiske
betydning, fremveksten av et sterkt, selvhevdende og stadig mindre
demokratisk Russland, samt økte grenseoverskridende utfordringer
blant annet knyttet til klima og miljø, blir det stadig viktigere
for Norge å skaffe seg samarbeidspartnere også i nordområdespørsmål. Også
sikkerhetspolitisk er et fullt medlemskap i EU derfor nødvendig. Disse
medlemmer har også merket seg at både Europaparlamentet
og Kommisjonen nylig har utvist økende interesse for nordområdene
– dette er en utvikling Norge burde hatt mulighet til å påvirke
som medlem av unionen.
Disse medlemmer mener at utviklingen
i vårt naboland Island også må følges nøye. En eventuell islandsk
søknad om medlemskap i EU vil med stor sannsynlighet skape ytterligere
utfordringer i Norges forhold til EU gjennom EØS-avtalen og for
dagens institusjonelle rammeverk, så som ESA.
Disse medlemmer har notert seg
Regjeringens forslag til bevilgninger som den anser som deler av
satsingen i nordområdene. I den forbindelse vil disse medlemmer vise
til St.meld. nr. 30 (2004–2005) om nordområdene, som Stortinget
sluttet bredt opp om. Disse medlemmer påpeker at
nordområdene representerer store muligheter for Norge. På grunn
av sin ressursrikdom og flere uavklarte folkerettslige forhold er
området av stor strategisk betydning. Det økte fokuset på nordområdene
har skapt store forventninger i den nordlige landsdelen. Til tross for
at Regjeringen har hevet bevilgningene til nordområdene i perioden,
har den ikke klart å levere de løsningene som trengs. Regjeringens satsing
i 2009 bærer preg av at man har slått sammen alle budsjettiltak
som foregår nord for Trondheim og kalt det en nordområdesatsing. Disse
medlemmer savner overblikket, kunnskapsfokuset og svarene
på strategiske, økonomiske og kommunikasjonsmessige utfordringer
i nord.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i sitt alternative budsjett styrker satsingen på samferdsel
og forskning samt øremerker midler til distriktsmedisinske sentre,
og slik svarer på noen av landsdelens sentrale utfordringer.
Disse medlemmer minner om at
kunnskap skal være navet i nordområdesatsingen. Derfor prioriterer
Høyre forskning og kompetanseheving i og om nordområdene. Disse
medlemmer ønsker å styrke folk-til-folk-samarbeidet med Russland
gjennom Barentssekretariatet. I en tid med politisk spenning mellom
Russland og Europa, er det viktig å styrke sivile og personlige bånd
med vårt naboland.
Disse medlemmer vil også understreke
betydningen av et sterkt forsvar som er til stede og virker i nordområdene. Disse
medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative budsjett foreslår
å øke bevilgningene til Forsvaret.
Disse medlemmer har merket seg
at den norske debatten om bistand fokuserer på størrelsen på bistandsbevilgningene,
gjerne i prosent av bruttonasjonalinntekt, som kjennetegnet på en god
politikk for fattigdomsbekjempelse. Disse medlemmer anser
at denne forestillingen heller kan ha svekket effekten av bistanden:
Når målet er økte budsjetter, kan behovet for å evaluere resultater
og forbedre innsatsen lett bli mindre. Norske myndigheter har heller
ikke prioritert kunnskap om hvordan bistand virker. Disse
medlemmer noterte at NORAD leverte sin første helhetlige
resultatrapport i 2007, etter mer enn 40 år med norsk bistandsinnsats.
NORAD kunne i rapporten ikke gi entydige svar på om bistanden virker
etter hensikten.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av en utviklingspolitikk som måles i resultater snarere
enn i prosentandeler av BNI. Disse medlemmer mener
at flere virkemidler må tas i bruk, og politikkområder må ses i
sammenheng dersom Norge skal kunne bidra positivt til utvikling
og fattigdomsreduksjon. Samtidig må den bistanden vi fortsatt skal
yte, være mer konsentrert og målrettet og underlegges strenge resultatkrav.
Disse medlemmer har likevel merket
seg FNs målsetting om at industrilandene skal bidra med 0,7 pst.
av bruttonasjonalinntekten til utviklingshjelp og registrerer at
Norge allerede er langt over dette måltallet, mens gjennomsnittet
blant giverlandene er under 0,5 pst. Samtidig som nivået på norsk
bistand fortsatt bør være høyt, er det riktig å gi økt oppmerksomhet
til andre politiske virkemidler som kan bidra til utvikling.
Disse medlemmer har notert seg
at Regjeringen anser at den i 2009 vil nå sitt mål om å benytte
1 pst. av BNI til bistand, men merker seg at nær 80 pst. av Regjeringens
økning innenfor rammeområdet går til flyktningtiltak i Norge, godkjent
som utviklingshjelp, og til miljø- og bærekraftig utvikling gjennom
bevaring av regnskog. Disse medlemmer viser til at
ideen om avsetning av midler til bevaring av regnskog opprinnelig
var Høyres idé, som fikk bred støtte gjennom klimaforliket. Disse
medlemmer vil likevel vise til merknaden i avtalen om klimaforliket
hvor Høyre, sammen med Kristelig Folkeparti og Venstre, uttaler
at dette klimatiltaket bør anses som atskilt fra utviklingshjelp. Disse
medlemmer anser derfor at Regjeringen reelt sett kun kan
sies å ha oppfylt sitt mål om 1 pst. av BNI til utviklingshjelp
ved hjelp av regnskapstekniske grep.
Disse medlemmer vil særlig understreke
viktigheten av handel for å skape utvikling og bekjempe fattigdom.
Høye tollmurer kombinert med bistand er som å ta med den ene hånden
og gi med den andre. Internasjonal handel har allerede løftet flere
hundre millioner mennesker ut av fattigdom. Mens man i Norge med
rette er stolt av sin innsats innen bistand, opprettholdes proteksjonistiske
handelsvilkår overfor u-landene som Norge ikke kan være bekjent
av.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i finansinnstillingen gikk inn for å utvide tollfrihetsordningen
til flere utviklingsland – også til lavinntektsland med større befolkninger,
i henhold til OECDs DAC-liste. Forslaget innebar at India, Nigeria,
Pakistan og Vietnam ville blitt inkludert i ordningen. I samsvar
med dette la Høyre i finansinnstillingen inn 70 mill. kroner til inndekning
av bortfall av toll fra disse u-landene.
Disse medlemmer er bekymret over
at forhandlingene om WTO-avtalen i sommer (2008) så ut til å ha
brutt sammen, og vil be Regjeringen om aktivt å bidra til at forhandlingene
videreføres og ferdigstilles med et positivt resultat. Disse
medlemmer har merket seg at det er signaler som kan tyde
på bevegelse i enkelte staters posisjoner, og vil understreke at
det i en tid med massiv finansiell uro og store internasjonale utfordringer
er viktigere enn noen gang å opprettholde et velfungerende multilateralt
frihandelsregime.
Disse medlemmer har merket seg
at bevilgningen til næringsutvikling øker – og støtter dette. Disse
medlemmer anser næringsutvikling i fattige deler av verden
som en avgjørende drivkraft for varig økonomisk utvikling og vil
understreke viktigheten av å prioritere investeringer og tilrettelegging
for næringsvirksomhet som en del av utviklingspolitikken. NORFUND
og tilsvarende ordninger er etter disse medlemmers vurdering
et meget verdifullt tilskudd til tradisjonell bistandspolitikk.
Disse medlemmer vil øke bevilgningene
til tradisjonell utviklingshjelp noe i forhold til saldert budsjett
for 2008. FNs tusenårsmål, der fattigdomsreduksjon står høyest,
må fortsatt være retningsgivende for bistanden. Samtidig vil Høyre
til enhver tid vurdere forholdene for demokrati, respekt for menneskerettigheter
og godt styresett i mottakerlandene før ytterligere bistand gis.
Korrupsjon og unødvendig byråkrati må reduseres og fjernes. Den
norske bistandsforvaltningen må kontinuerlig drive evaluering og forbedring,
og disse medlemmer viser bl.a. til anbefalingene
i sluttdokumentet fra "3rd High Level Forum on Aid Effectiveness"
fra Accra i september 2008. Disse medlemmer ser at
det er rom for en effektivisering av bistandsforvaltningen.
Disse medlemmer noterer med skepsis
at budsjettkapitlene 163 (nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter)
og 164 (fred, forsoning og demokrati) har en reell nedgang samtidig
som Regjeringen hevder å videreføre arbeidet innen hovedsatsingsområdene
der Norge kan bidra mest – blant annet innenfor nettopp disse områdene. Disse
medlemmer har merket seg at statsråden i sitt svar til komiteen
av 14. november 2008 påstår at dette arbeidet vil bli videreført
over andre budsjettposter, men anser likevel at reduksjonene er
uheldige og bør reverseres.
Disse medlemmer viser til at
FN i sin statusoversikt for tusenårsmålene igjen slår fast at Afrika,
særlig landene sør for Sahara, fortsatt står lengst fra å nå tusenårsmålene. Disse
medlemmer mener at i bistanden må Afrika prioriteres høyt,
både på bakgrunn av utviklingsutfordringene og på bakgrunn av Norges
erfaring og kompetanse. Disse medlemmer mener i tillegg
at en viss grad av konsentrasjon av den statlige bistanden er nødvendig,
både for å sikre kontroll med pengebruken og for å oppnå bedre resultater.
Valget av kanal for bistanden bør skje på grunnlag av kompetanse,
effektivitet og – der det er nødvendig – mulighet for norsk påvirkning.
Disse medlemmer viser til at
FN fortsatt har en utfordring knyttet til lokal samordning mellom
ulike FN-organer og understreker i tillegg viktigheten av at reformarbeid
i FN følges opp. Disse medlemmer minner dessuten
om Verdensbankens viktige rolle og kompetanse om styresett og kamp
mot korrupsjon i utviklingsland. Norge er medlem i og betydelig giver
gjennom begge organisasjoner. Det er viktig både for giverlandene
og for mottakerne at FN og Verdensbanken samarbeider best mulig og
utnytter hverandres komparative fortrinn.
Disse medlemmer støtter helhjertet
at Afghanistan er et av de særlig prioriterte områdene for norsk
bistand. En helhetlig sivil og militær tilnærming til utfordringene
i Afghanistan er av avgjørende betydning for å bidra til at afghanske myndigheter,
i samarbeid med det internasjonale samfunnet, særlig FN og NATO,
lykkes. Dette krever nasjonalt og lokalt politisk eierskap, stats- og
institusjonsbygging, bedre tjenester, som helse og utdanning, bedre
infrastruktur, som veier og vannforsyning. Norsk sivil og militær innsats
i landet må sees i sammenheng.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med
Tillegg 1-5 | Høyre 2009 |
118 | | Nordområdetiltak
mv. | 310
618 | 320 618 (+10 000) |
| 70 | Nordområdetiltak
og prosjektsamarbeid med Russland | 280 127 | 290 127 (+10 000) |
140 | | Utenriksdepartementets
administrasjon av
utviklingshjelpen | 962
518 | 952 518 (-10 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 948 761 | 938 761 (-10 000) |
141 | | Direktoratet
for utviklingssamarbeid (Norad) | 185
836 | 165 836 (-20 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 185 836 | 165 836 (-20 000) |
151 | | Bistand
til Asia | 1
038 600 | 828 600 (-210 000) |
| 78 | Regionbevilgning
for Asia | 538 600 | 328 600 (-210 000) |
152 | | Bistand
til Midtøsten | 500
000 | 260 000 (-240 000) |
| 78 | Regionbevilgning
for Midtøsten | 500 000 | 260 000 (-240 000) |
153 | | Bistand
til Latin-Amerika | 246
500 | 146 500 (-100 000) |
| 78 | Regionbevilgning
for Latin-Amerika | 246 500 | 146 500 (-100 000) |
170 | | FN-organisasjoner
mv. | 4
117 420 | 4 127 420 (+10 000) |
| 74 | FNs Høykommissær for flyktninger
(UNHCR) | 240 000 | 250 000 (+10 000) |
| | Sum utgifter
rammeområde 4 | 30 936 780 | 30 376 780 (-560 000) |
Disse medlemmer viser til at
Høyre i sitt alternative statsbudsjett for 2009 fremmer forslag om
en lavere vekst i bistandsrammen. Disse medlemmer vil
innenfor den vedtatte rammen subsidiært støtte Kristelig Folkepartis
forslag til styrking av enkelte prioriterte formål, som Afrika,
sivilt samfunn, utdanning, helse og landbruk og matvaresikkerhet,
som redegjort for under.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at finanskrisen, klimaendringene og fattigdomskløften
viser nødvendigheten av en offensiv, rettferdig og bærekraftig utenrikspolitikk.
Gjennom et sterkt internasjonalt engasjement må vi fremme de verdier
som vi ønsker skal prege verdenssamfunnet og ivareta norske interesser.
I dette arbeidet trenger vi en handlekraftig utenrikstjeneste og
et utenriksbudsjett som gir ressurser nok til å følge opp prioriterte mål
i internasjonalt samarbeid, herunder internasjonal solidaritet,
menneskerettigheter og sikkerhet.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i fjorårets finansinnstilling foreslo å øke bistanden
til utviklingslandene til 1 pst. av bruttonasjonalinntekt (BNI).
For 2009 foreslo Kristelig Folkeparti i finansinnnstillingen å øke bistanden
ytterligere – til 1,01 pst. av BNI. Dermed ville Stortinget innfridd
første del av Soria Moria-erklæringens forpliktelse til å gå inn for
at "bevilgningene til utviklingssamarbeid når målet om 1 pst. av
BNI og at innsatsen deretter trappes ytterligere opp i perioden".
Dette medlem viser til at den
sterke økningen i forventet BNI fra 2008 til 2009 har bidratt til
en uvanlig stor rammeøkning for bistandsbudsjettet. Dette
medlem må imidlertid konstatere at halvparten av rammeøkningen
går til oppholdsutgifter for asylsøkere og flyktninger i Norge, mens
mesteparten av den resterende økningen brukes til å betale det nye
klima- og skogprosjektet. Disse to formål tar storparten av bruttoøkningen.
Øvrig bistand øker så vidt mer enn forventet prisstigning.
Konsekvensen er at Regjeringens budsjettforslag
inneholder reelle kutt for en lang rekke av bistandskapitlene for
fattigdomsbekjempelse og utvikling. Blant annet gjelder det hjelp
ved naturkatastrofer, humanitær bistand i konfliktsituasjoner, vaksine
og helsebistand, fred, forsoning og demokratitiltak samt gjeldslette.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti har vært en pådriver for regnskogsprosjektet. Kristelig
Folkeparti bidro til at det kom med i klimaforliket på Stortinget
i januar 2008 selv om prosjektet ikke lå inne i den klimamelding Regjeringen
la fram noen måneder tidligere. FNs klimakonvensjon forutsetter
at klimatiltak skal skje addisjonelt i forhold til bistanden. Det
er etter dette medlems syn ikke godt nok ivaretatt når
så mange sentrale budsjettkapitler for økonomisk utvikling og fattigdomsbekjempelse
kommer ut med reelle kutt. Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i finansinnstillingen foreslo å øke bevilgningene
til bistand i utviklingslandene. Dessuten påpekte Kristelig Folkeparti
behovet for en nærmere avklaring av hvordan prinsippet om addisjonalitet
skal anvendes i forhold til regnskogsprosjektet. Spesielt de deler
av skogsprosjektet som har karbonfangst og reduksjon av CO2-oppsamling i atmosfæren som hovedformål,
og ikke sosial og økonomisk utvikling, kan stå i et problematisk forhold
til OECDs kriterier for hva som kan godkjennes som offentlig utviklingsbistand.
Slike forhold er ikke avklart på en betryggende måte i budsjettproposisjonen. Dette
medlem mener det trengs en nærmere gjennomgang av dette, slik
at Stortinget får grunnlag for å vurdere om bevilgningene til utviklingshjelp
må økes for å oppfylle kravet om addisjonalitet.
Dette medlem vil også peke på
at det under komiteens høring om budsjettet fremkom forslag om at
det må foretas en utredning om utviklingseffekten av utslippsreduserende
tiltak. Dette medlem ber om at dette blir fulgt opp
i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett for 2009 foreslo å fjerne
en rekke budsjettkutt og samlet styrke innsatsen i de fattige landene
med 550 mill. kroner. Dette inndekkes ved å øke bistandsrammen med
331 mill. kroner og å omdisponere 237 mill. kroner fra tiltak for
asylsøkere i Norge til bistandstiltak i fattige utviklingsland.
Geografisk og tematisk kan de viktigste ekstrasatsingene
i Kristelig Folkepartis alternative budsjett oppsummeres slik:
– Afrika: ca. +450 mill. kroner:
Den samlede bistanden til Afrika styrkes med nærmere
450 mill. kroner, hvorav 100 mill. kroner kommer som direkte påplusning
på regionbevilgningen til Afrika.
– Norske frivillige organisasjoners bistand:
ca. +150 mill. kroner:
Støtten til de frivillige organisasjonenes langsiktige
bistand har fått en synkende andel av bistandsrammen hvert år under
den rød-grønne regjeringen. Kristelig Folkeparti foreslår nå 100 mill.
kroner mer enn Regjeringen til dette budsjettformål og 5 mill. kroner
mer til Fredskorpset. Den økte nødhjelpen går også i stor grad via
frivillige organisasjoner. Samlet gir det vel 150 mill. kroner ekstra.
– Nødhjelp: ca. +100 mill kroner:
Regjeringen foreslår reelle kutt både for humanitær
bistand, hjelp ved naturkatastrofer og støtte til FNs høykommissær
for flyktninger. Kristelig Folkeparti øker derfor slike nødhjelpsformål
i u-land samlet med ca. 100 mill. kroner.
– Utdanning: ca. +150 mill. kroner:
Støtten til grunnutdanning, særlig for jenter, økes
markant gjennom UNICEF og Verdensbankens "Fast Track Initiative
– Utdanning for alle". Også en andel av økningen til regionbevilgningen
for Afrika og støtten til frivillige organisasjoner går til utdanning.
Samlet betyr dette ca. 150 mill. kroner mer til bistand til utdanning. Mesteparten
går til Afrika.
– Helse og vaksiner: ca. +100 mill kroner:
Bevilgningen til GAVI økes med 50 mill. kroner for
å opprettholde realverdien. Andre budsjettposter økes også slik
at samlet helsebistand øker med ca. 100 mill. kroner.
– Landbruk og matvaresikkerhet: ca. +70 mill. kroner:
Ved påplusninger til internasjonal landbruksforskning,
Verdens matvareprogram, regionbevilgningen til Afrika og frivillige
organisasjoner økes slik bistand med ca. 75 mill. kroner.
–Fred, forsoning og demokrati: +50 mill kroner:
Kristelig Folkeparti fjerner budsjettkuttet
på nær 50 mill. kroner i kap. 164 post 70 Fred, forsoning og demokrati.
– Gjeldslette: +35 mill kroner:
Kristelig Folkeparti fjerner Regjeringens reelle kutt
i kap. 172 post 70 og styrker gjeldslette med 35 mill. kroner.
Dessuten foreslo Kristelig Folkeparti i sitt
alternative statsbudsjett for 2009 nye steg for å bedre markedsadgangen
for produsenter i fattige land. Kristelig Folkeparti fremmet forslag
om å fjerne toll på varer fra Vietnam, India, Pakistan og Nigeria,
og anviste inndekning for de reduserte tollinntekter som vil følge
av dette tiltaket for økt u-landshandel.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett foreslo at rammeområde
4 settes til kr 31 164 810 000, som er en økning på kr 313 000 000
i forhold til Regjeringens forslag. Kristelig Folkepartis forslag
til økninger under bistandsbudsjettet går fram av nedenstående tabell.
Tabell: Økninger i internasjonal bistand
på KrFs alternative budsjett for 2009
Kap. | Post | Budsjettformål | Sum |
150 | 78 | Regionbevilgning
for Afrika (utdanning, landbruk og helse prioriteres) | 100,0 |
144 | 1 | Fredskorpset:
Styrket opplæring av deltakere i utvekslingsordninger | 5,0 |
160 | 70 | Sivilt samfunn:
Økt støtte til de frivillige organisasjoners langsiktige utviklingssamarbeid
(utdanning/landbruk/helse) | 100,0 |
163 | 70 | Naturkatastrofer
(hindre reell nedgang i bevilgningen) | 10,0 |
163 | 71 | Humanitær bistand
og menneskerettigheter (halvere kutt) | 70,0 |
164 | 70 | Fred, forsoning
og demokratitiltak (fjerne kutt) | 50,0 |
169 | 70 | Vaksine og helse
(fjerne reelt kutt og øke støtten) | 50,0 |
169 | 71 | Andre helse- og
aids-tiltak (fjerne reelt kutt og øke støtten) | 10,0 |
170 | 72 | FNs barnefond,
UNICEF (fjerne reelt kutt, øke utdanning for barn) | 40,0 |
170 | 73 | Verdens Matvareprogram
(fjerne reelt kutt og øke støtten) | 10,0 |
170 | 74 | FNs Høykommissær
for flyktninger (fjerne reelt kutt) | 10,0 |
170 | 81 | Internasjonal
landbruksforskning (fjerne reelt kutt og øke norsk støtte) | 20,0 |
171 | 72 | Samfinansiering
("Fast Track Initiative: Utdanning for alle") | 40,0 |
172 | 70 | Gjeldslette og gjeldsrelaterte
tiltak (fjerne reelt kutt) | 35,0 |
| | Sum påplusninger i bistandsbudsjettet
(i mill kr) | 550,0 |
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkepartis forslag om en høyere bistandsramme ikke fikk flertallspartienes
støtte. I denne budsjettinnstillingen må en derfor legge til grunn
en lavere ramme for Utenriksdepartementets budsjett. Innenfor denne
ramme vil dette medlem foreslå omdisponeringer for
å styrke bistanden til de fattigere utviklingslandene og spesielt
øke støtten til Afrika, frivillige organisasjoner, utdanning, helse
og landbruk og matvaresikkerhet.
De endringer dette medlem foreslår,
vil samlet gi en styrking av følgende prioriterte formål i denne
størrelsesorden:
Afrika: ca. +250 mill. kroner. Sivilt samfunn:
ca. +100 mill. kroner. Fordelt på sektorer er hovedsatsningene disse:
Utdanning: ca. +100 mill. kroner. Helse: +100 mill. kroner. Landbruk
og matvaresikkerhet: +50 mill. kroner.
Kristelig Folkepartis konkrete endringsforslag
i forhold til Regjeringens budsjettproposisjon om Utenriksdepartementets
budsjett er oppsummert i følgende tabell:
Kap. | Post | Budsjettformål (beløp angitt
i mill. kr.) | Sum |
| | Bevilgningsøkninger | |
| | Programområde
02: Utenriksforvaltning | |
100 | 71 | Utenriksdepartementet
(tilskudd til freds- og menneskerettsorganisasjoner) | 1,00 |
118 | 70 | Nordområdetiltak
og prosjektsamarbeid med Russland (New Corridor) | 2,00 |
| | Sum | 3,00 |
| | | |
| | Programområde
03:Internasjonal bistand | |
150 | 78 | Regionbevilgning
for Afrika (utdanning, landbruk og helse prioriteres) | 50,00 |
144 | 1 | Fredskorpset:
Styrket opplæring av deltakere i utvekslingsordninger | 5,00 |
160 | 70 | Sivilt samfunn:
Økt støtte til de frivillige organisasjoners langsiktige
utviklingssamarbeid (utdanning/landbruk/helse) | 70,00 |
160 | 72 | Demokratistøtte/partier | 1,00 |
163 | 70 | Naturkatastrofer
(fjerne reelt kutt) | 10,00 |
162 | 70 | Overgangsbistand | 20.00 |
169 | 70 | Vaksine og helse
(fjerne reelt kutt) | 50,00 |
169 | 71 | Andre helse- og
AIDS-tiltak (fjerne reelt kutt) | 10,00 |
170 | 72 | FNs barnefond,
UNICEF (fjerne reelt kutt, øke utdanning for barn) | 40,00 |
170 | 74 | FNs Høykommissær
for flyktninger (fjerne reelt kutt) | 10,00 |
170 | 81 | Internasjonal
landbruksforskning (fjerne reelt kutt) | 4,00 |
171 | 72 | Samfinansiering
("Fast Track Initiative: Utdanning for alle") | 40,00 |
172 | 70 | Gjeldslette og
gjeldsrelaterte tiltak (redusere reelt kutt) | 25,00 |
| | Sum
påplusninger i bistandsbudsjettet | 335,00 |
| | | |
| | Inndekning | |
| | Programområde
02: Utenriksforvaltning | |
| | Økning av rammeområde
4 (i forhold til St. prp. Nr 1) vedtatt i Stortinget | 1,00 |
115 | 70 | Tilskudd til kultur-,
Norgesfremme- og informasjonsformål | 2,00 |
| | Sum | 3,00 |
| | | |
| | Programområde
03:Internasjonal bistand | |
153 | 78 | Regionbevilgning
til Latin-Amerika | 88,55 |
167 | 21 | Flyktningtiltak
i Norge (ODA-godkjent) | 237,00 |
| | Økning av rammeområde
4 (i forhold til St.prp. nr 1) vedtatt i Stortinget | 9,45 |
| | Sum | 335,00 |
Dette medlem viser for øvrig
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett, presentert
i finanskomiteens Budsjett-innst. S. I (2008–2009).
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre har som overordnet mål for utenrikspolitikken å få
til en mer rettferdig fordeling, styrke menneskerettigheter og demokrati
verden over og fremme respekten for internasjonal lov og rett. Det
sosialliberale målet om økt frihet for alle innebærer en kamp for
global omfordeling av ressurser.
Globalisering og en sunn markedsøkonomi har løftet
flere mennesker ut av fattigdom de siste tre tiårene enn noen gang
tidligere i verdenshistorien. Denne utviklingen skyldes blant annet
velfungerende nasjonale og internasjonale markeder, sterkere forpliktelser
overfor sivile og politiske menneskerettigheter i de fleste stater, og
fungerende internasjonalt samarbeid på en rekke områder.
Men omtrent en milliard mennesker har liten eller
ingen nytte av globaliseringen. Noen blir til og med fattigere og
marginalisert. Dette medlem vil at det utvikles rettferdige,
globale regler som gjør at fattige land og folk får de største fordelene
og i størst mulig grad unngår negative konsekvenser av globalisering.
Dette medlem mener bistand er
nødvendig for å hjelpe enkelte land ut av fattigdom. Det er et mål
at alle får ta del i den globale velstandsutviklingen og at bistand
bidrar til å sikre en bedre fordeling i enkelte utviklingsland.
Bistand må gå til å sikre rent vann, egen matproduksjon, nødvendig
helsetjenester, gi mennesker god utdanning og bygge opp infrastruktur.
Det er spesielt viktig å styrke kvinners rettigheter, herunder tilgang
på skolegang og helsetjenester. Norsk bistand må også gå til undervisning
og helseopplysning som kan redusere overbefolkning, og til å sikre
utvikling av stabile demokratiske regimer som beskytter menneskerettighetene.
Bedre kvalitet på bistand er viktig fordi dårlig
bistand kan gjøre stor skade i utviklingsland. Dessuten vil dårlig
bistand undergrave det politiske grunnlaget for å yte bistand fra
Norge. Utviklingsland selv skal styre og eie sin utvikling. Venstre
mener imidlertid det er legitimt å stille krav om demokrati og respekt
for grunnleggende menneskerettigheter slik at vi kan stimulere utviklingsland
til en positiv utvikling.
Dette medlem vil på denne bakgrunn
foreslå å omdisponere samlet 130 mill. kroner i forhold til Regjeringens
bistandssatsing, og vil i den anledning understreke betydningen
av å opprettholde en høy kvalitet på bistanden. For å sikre en bred politisk
oppslutning om relativt høye bevilgninger også i fremtiden, er det
viktig å kunne vise til effektivitet og konkrete resultater. Dette medlem foreslår
derfor økte bevilgninger på 13 mill. kroner til Norad og 10 mill.
kroner til forskning, kompetanseheving og evaluering. Disse midlene
skal øremerkes uavhengig kvalitetssikring og evaluering med sikte
på å lære av feil og mangler knyttet til igangsatte eller avsluttede
bistandsprosjekt. Denne lærdommen skal på en systematisk måte inngå
i beslutningsgrunnlaget for fremtidig bistand. Videre skal bevilgningene
brukes til å videreutvikle nye tilnærminger og metoder for evaluering
og kvalitetssikring, både på nasjonalt nivå og i samarbeid med andre
likesinnede giverland. Mottakere av bistanden bør i større grad
trekkes med i dette arbeidet. Generelt mener dette medlem at
bevilgningene til kvalitetssikring og evaluering bør øke i takt
med veksten i bistandsbudsjettet.
I Regjeringens forslag til budsjett har Afrika
fått en betydelig mindre vekst (3,6 pst.) enn Asia (28,4 pst.) og
Midtøsten (104,1 pst.). Dette svekker relativt sett satsingen på
fattigdomsbekjempelse i Afrika, en trend Regjeringen har fulgt opp over
flere år. Dette medlem vil øke bevilgningen til Afrika
med 50 mill. kroner. Når det gjelder den betydelige økningen i bevilgninger til
Asia og Midtøsten, nærmere bestemt til Afghanistan og de palestinske
områdene, stiller dette medlem seg bak dette, men
peker samtidig på den begrensede forvaltningskapasitet som finnes,
spesielt i Afghanistan.
Dette medlem mener at norske
NGO-er har en kompetanse og et kontaktnett i samarbeidsland som
er av stor betydning. De nedlegger en stor innsats, både som operatør
av konkrete bistandsprosjekter, som pådriver og som "vaktbikkje". De
har imidlertid ikke mottatt økte bevilgninger i takt med økningen
i bistandsbudsjettene i senere år. Dette medlem foreslår
derfor 19 mill. kroner ekstra til det sivile samfunn. Det vises
for øvrig til at frivillige organisasjoner, som har flerårige avtaler
med Norad, ikke har anledning til å overføre midler fra ett år til
det neste. De må avvente nytt tilsagn fra Norad for hvert nye kalenderår,
noe som ofte ikke kommer før i februar. Det kan gi insentiv til
overforbruk før nyttår, samtidig som det fører til lav aktivitet
i påvente av Norad-tilsagn etter nyttår. Begge deler fører til redusert
effekt av bistandsmidlene.
Dette medlem ser det derfor som
ønskelig å finne frem til et system som gjør det mulig for frivillige
organisasjoner å overføre midler fra et år til et annet.
Dette medlem vurderer arbeidet
som nedlegges gjennom Norsk senter for demokratistøtte (NDS) for
å fremme demokrati og forståelse for demokratiske prosesser i søsterpartier
i utviklingsland som et viktig praktisk og jordnært arbeid for å
fremme demokrati. Dette medlem foreslår en økt bevilgning
på 1 mill. kroner til dette formål.
Dette medlem vil styrke den humanitære innsatsen
i forhold til Regjeringens forslag, både når det gjelder overgangsbistand
i kap. 162 (20 mill. kroner) og nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter
i kap. 163 (10 mill. kroner). Dette medlem er enig
i at nødhjelp og humanitær bistand skal være en integrert del av
norsk utenriks- og utviklingspolitikk – og må sees i sammenheng
med klimatiltak, konfliktforebygging, langsiktige utviklingstiltak
og gjenoppbygging. Blant annet bør arbeidet med å sikre bedre beskyttelse
av mennesker på flukt prioriteres. Videre ligger det i mange tilfeller
store muligheter for å lindre nød og gjøre befolkningen mindre sårbar
i overgangen fra nødhjelp til mer langsiktig bistand. Gitt omfanget
og hyppigheten av katastrofer som utspiller seg ulike steder i verden,
bl.a. i Kongo, antar dette medlem at det vil bli
en økt etterspørsel etter humanitær bistand i fremtiden.
Dette medlem er bekymret for
den utilstrekkelige kontakten mellom den vestlige verden og muslimske
land. Dette medlem er opptatt av å styrke denne kontakten,
mellom enkeltmennesker, frivillige organisasjoner, politiske partier,
næringsliv mv. Det foreslås derfor opprettet et eget utvekslings-
og samarbeidsprogram mellom muslimske land og norske frivillige
organisasjoner, herunder spesielt barne- og ungdomsorganisasjoner
og politiske partier. Tilsvarende program for østeuropeiske land
etter murens fall og for Balkan etter krigen kan brukes som modell.
Bevilgningene til Afrika, Asia, Midtøsten og Latin-Amerika
gis som regionbevilgninger og ikke som landbevilgninger i Regjeringens forslag.
Dette gir Regjeringen større mulighet til å styre bevilgningene
inn mot konkrete land og mot politisk prioriterte områder, mens
Stortinget får en tilsvarende mindre innflytelse. Dette medlem er
noe skeptisk til dette da det kan gå på bekostning av faglige og
langsiktige kriterier i forvaltningen av bistand.
Dette medlem mener at Regjeringens
satsing på bistand til Latin-Amerika langt på vei er ideologisk
begrunnet. Denne satsingen bidrar til å svekke fattigdomsorienteringen
i bistanden, da de fleste landene i regionen er mellominntektsland.
Videre bidrar den til en ytterligere geografisk spredning av bistanden,
noe som er blitt påpekt i OECDs siste gjennomgang av norsk bistand. Dette
medlem foreslår derfor at bevilgningen i bistanden til Latin-Amerika
reduseres med 130 mill. kroner.
Venstres forslag til endringer i bistandsbudsjettet
fremgår av nedenforstående tabell:
Kap. | Post | Budsjettformål | Sum i mill. kr |
118 | | Nordområdetiltak
mv. | 2+ |
141 | 1 | Direktoratet for
utviklingssamarbeid | 13+ |
144 | | Fredskorpset | 5+ |
150 | | Afrika | 50+ |
153 | | Latin-Amerika | 130- |
160 | 70 | Sivilt samfunn | 19+ |
160 | 72 | Demokratistøtte/partier | 1+ |
162 | 71 | Humanitær bistand
og menneskerettigheter | 20+ |
163 | | Nødhjelp, humanitær
bistand og menneskerettigheter | 10+ |
165 | 1 | Forskning, kompetanseheving
og evaluering | 10+ |
Dette medlem foreslår i tillegg
at posten Tilskudd til kultur-, norgesfremme og informasjonsformål
(kap. 115) reduseres med 12,4 mill. kroner. Dette tilsvarer en nominell
videreføring av posten da det i Regjeringens forslag foreslås en
22 pst. økning i denne posten. Dette medlem mener
det er viktigere å øke Norges kvote av overføringsflyktninger (UNHCR),
med 500 fra 1 200 til 1 700 i løpet av 2009. Samlede kostnader knyttet
til 500 flere kvoteflyktninger er 83,7 mill. kroner, men 36,9 mill.
kroner av dette kan inntektsføres som ODA-godkjente utgifter, noe
som medfører at Venstre har en samlet bistandsinnsats som ligger
tilsvarende over det Regjeringen foreslår.