2. Sykepenger ved barnepassers sykdom. Folketrygdloven § 3-22. Ferieloven § 10 nr. 4

       Etter arbeidsmiljøloven § 33 A nr. 2 har en arbeidstaker i dag rett til permisjon både ved barns og barnepassers sykdom i et visst antall dager. Arbeidsmiljøloven sikrer imidlertid ikke rett til lønn under slik permisjon.

       Permisjonsretten i arbeidsmiljøloven er fulgt opp i folketrygdloven med rett til sykepenger ved barns sykdom, men ikke ved barnepassers sykdom. Ved barnpassers sykdom har følgelig en arbeidstaker rett til permisjon fra arbeidet, men ikke økonomisk kompensasjon.

       Arbeidstaker med omsorg for barn under 12 år har i henhold til folketrygdloven § 3-22 rett til sykepenger i inntil 10 dager ved nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt, og i inntil 15 dager dersom vedkommende har omsorg for flere enn to barn. Er barnet under 16 år og kronisk sykt eller funksjonshemmet, ytes sykepenger i inntil 20 dager. Enslige forsørgere har rett til sykepenger i dobbelt dagantall.

       Det påpekes i proposisjonen at skillet mellom permisjon med rett til sykepenger når barnet er sykt og permisjon uten rett til sykepenger ved barnepassers sykdom, virker lite forståelig for mange.

       Sosial- og helsedepartementet er av den oppfatning at gjeldende ordning er uheldig bl.a. for familier med en hjemmearbeidende omsorgsperson. Blir omsorgspersonen, vanligvis mor, så syk at hun ikke kan passe barnet, har far bare rett til permisjon uten lønn.

       Også foreldre som begge er yrkesaktive og som har en barnepasser som blir syk, vil kunne ha behov for å være hjemme.

       Forslaget til lovendring har vært forelagt berørte instanser til høring, og hovedsynspunkter fra høringsrunden refereres i proposisjonen.

       Departementet viser til at mange arbeidtakergrupper allerede etter sine arbeids- og tariffavtaler har rett til sykepenger ved barnepassers sykdom.

       På denne bakgrunn foreslår departementet at det i folketrygdloven § 3-22 gis adgang til å yte sykepenger også ved barnepassers sykdom, tilsvarende retten til permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven. Det foreslås ikke noen utvidelse av dagantallet.

       Sykepenger ved barns sykdom etter folketrygdloven § 3-22 inngår i beregningsgrunnlaget for feriepenger. For inntil 10 dager betaler arbeidsgiver feriepenger, mens trygden betaler feriepenger for sykepenger ved barns sykdom ut over 10 dager, jf. ferieloven § 10 nr. 4. Som følge av forslaget om å utvide retten til sykepenger etter § 3-22 foreslås at sykepenger ved barnepassers sykdom også inngår i feriepengegrunnlaget.

       Det foreslås at endringene trer i kraft 1. januar 1995.

       Merutgiftene vil i hovedsak belastes arbeidsgiverne, men antas å bli lave idet dagantallet ikke utvides (anslått til maksimalt 5 mill. kroner). Merutgiften for folketrygden antas å bli maksimalt 500.000 kroner.

Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen, Bjørnstad, Bæivi, Hornslien, Kristoffersen og Øye, medlemmene fra Senterpartiet, Gløtvold, Kvalbukt og Viken, medlemmene fra Høyre, Gabrielsen og Høegh, medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Sortåsløkken, medlemmet fra Kristelig Folkeparti, Svarstad Haugland, og medlemmet fra Fremskrittspartiet, Alvheim, mener at tap av inntekt som følge av barnepassers sykdom kan være en stor økonomisk belastning for mange foreldre. Komiteen støtter derfor Regjeringens forslag om å utvide sykepengerettighetene til også å gjelde ved barnepassers sykdom. Komiteen merker seg at ordningen skal omfatte familier med hjemmearbeidende omsorgsperson, der både mor og far er yrkesaktive og enslige forsørgere. Komiteen registrerer at det ikke tas sikte på å utvide antallet dager med rett til sykepenger, som fortsatt blir 10 dager etter hovedregelen.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti ser det som positivt at ordningen med rett til fravær med sykepenger utvides til også å gjelde ved barnepassers sykdom. Disse medlemmer vil be departementet vurdere hvordan ordningen fungerer i forhold til antall dager en familie har til slikt fravær. Det bør vurderes om antall dager bør utvides ved en senere anledning.