3. Internkontroll

       Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen at man med hjemmel i genteknologiloven skal kunne fastsette forskrifter om internkontroll for virksomheter i forbindelse med behandling, fremstilling og bruk av genmodifiserte organismer.

       Departementet viser til at en innføring av internkontroll for virksomheter etter genteknologiloven hovedsakelig er begrunnet med et ønske om å innføre et organisatorisk verktøy som kan bidra til å forebygge at faktiske tilstander på området står i misforhold til lovens krav om sikkerhet for helse og miljø.

       Formålet med forslaget er å sørge for at man med hjemmel i genteknologiloven kan stille krav til systematisk oppfølging i virksomhetene for å påse etterlevelse av de krav som stilles i genteknologiloven og tilhørende forskrifter for å fremme sikkerhet for helse og miljø. Miljøverndepartementet understreker at internkontroll kun er et organisatorisk verktøy; et hjelpemiddel for å kvalitetssikre helse, miljø og sikkerhet, og ikke et mål i seg selv. Gjennom krav til internkontroll vil Regjeringen legge opp til dels å få virksomhetene selv til å ivareta sine plikter etter loven på en bedre måte, og dels å effektivisere det offentlige tilsyn med genteknologi.

       Departementet viser til at innføring av forskriftshjemmel i genteknologiloven i seg selv ikke vil innebære administrative eller økonomiske konsekvenser for virksomhetene. Men i den grad virksomhetene ikke har innført internkontroll, vil man måtte regne med innføringskostnader. Disse vil ikke påløpe som følge av en eventuell forskrift etter genteknologiloven, men et pålegg om innføring av internkontroll med hjemmel i genteknologiloven vil kunne være et incitament for bedriftene til også å innføre internkontroll de er pålagt i andre lover. En innføring av internkontrollforskrift medfører ingen nye miljø- eller helsekrav til virksomhetene, men gir pålegg om hvordan oppfølging av gjeldende krav skal organiseres, dokumenteres og verifiseres. På denne måten vil innføringen ha administrative konsekvenser for virksomhetene.

       Departementet viser videre til at kravet om internkontroll i innføringsperioden vil kreve noen tid og ressurser for myndighetene til informasjon, veiledning og utvikling av et enhetlig tilsynssystem. Disse kostnadene vil bli nærmere vurdert i forbindelse med forskriften, og forutsettes dekket innenfor de ordinære budsjettrammene.

Komiteens merknader

       Komiteen vil vise til at hjemmel for innføring av internkontroll vil bidra til å forebygge at faktiske tilstander på området ikke står i misforhold til lovens krav om sikkerhet for helse og miljø. En internkontroll vil også bidra til at virksomheten bedre kan ivareta sine forpliktelser etter loven. Denne kvalitetsikringen av helse og miljø vil kunne hindre at store utgifter påløper pga. manglende sikkerhet og kontroll med beredskapsrutinene. Komiteen vil videre understreke at det offentlige tilsyn med genteknologi på denne måten kan effektiviseres.