3. Avkorting av alderspensjon mot arbeidsinntekt før fylte 70 år

3.1 Sammendrag

       Departementet foreslår endringer i reglene om avkorting av alderspensjon mot arbeidsinntekt før fylte 70 år. Forslagene som bygger på Velferdsmeldingen St.meld. nr. 35 (1994-1995) og stortingsbehandlingen av denne jf. Innst.S.nr.180 (1995-1996), har til hensikt å stimulere eldre arbeidstakere til å stå lengre i arbeid, og at de skal få mer igjen for dette.

       Det foreslås å oppheve bestemmelsen i folketrygdloven om at summen av pensjon og pensjonsgivende inntekt for alderspensjonist som ikke har fylt 70 år, ikke skal overstige tidligere inntekt. Videre foreslås det at alderspensjonen skal avkortes med 40 % mot i dag 50 % av den inntekten som overstiger grunnbeløpet. Dessuten foreslås det at det ved avkorting av alderspensjon før fylte 70 år ikke lenger skal tas hensyn til inntekt opptjent foregående år fra en avsluttet virksomhet.

       Departementet foreslår at endringene trer i kraft 1. januar 1997. Det foreslås at endringene gjennomføres også for dem som er pensjonister før 1. januar 1997. En avvikling av begrensningsregelen om at sum av pensjon og arbeidsinntekt ikke skal overstige tidligere inntekt, vil være en administrativ forenkling på sikt. Merutgiftene på årsbasis anslås til vel 75 mill. kroner. En reduksjon av avkortingsprosenten fra 50 til 40 %, anslås til å medføre merutgifter på 60 mill. kroner på årsbasis. Særregelen om at det ikke skal tas hensyn til pensjonsgivende inntekt som er et etterslep etter helt avsluttet virksomhet, har ikke administrative eller økonomiske konsekvenser av betydning.

3.2 Komiteens merknader

       Komiteen gir sin tilslutning til forbedring av avkortingsordningen før fylte 70 år slik at det skal gi større motivasjon til å kombinere arbeid og trygd.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet mener at Regjeringen i for stor grad retter tiltakene inn på å stimulere eldre til å fortsette i arbeid snarere enn å skape fleksible ordninger for dem som ønsker en tidligere pensjonering. Denne linja kan etter disse medlemmers syn bidra til å forverre situasjonen for ungdom og andre som faller utenfor arbeidsmarkedet.

       Disse medlemmer viser til sine merknader og forslag i Innst.S.nr.180 (1995-1996) om Velferdsmeldingen der disse medlemmer mente det burde være større grad av fleksibilitet i avgang fra yrkeslivet, og foreslo at det utredes en fleksibel pensjonsalder mellom 60 og 70 år som innebærer høyere pensjon jo senere pensjoneringstidspunkt. En ordning med en generell fleksibel pensjonsalder mellom 60 og 70 år kan erstatte dagens AFP-ordning. Disse medlemmer viser videre til sitt forslag i B.innst.S.nr.11 (1996-1997) om å utvide Pensjonskommisjonens mandat til å utrede fleksibel pensjonsalder fra 60 til 70 år.

       Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti er enig i at det gjøres mer attraktivt å kombinere arbeid og trygd etter fylte 67 år. Opphevelse av regelen om at summen av pensjon og trygd ikke må overstige tidligere arbeidsinntekt, er viktig i denne sammenhengen.

       Ved behandlingen av Velferdsmeldingen, Innst.S.nr.180 (1995-1996), gikk Kristelig Folkeparti inn for at friinntektsgrensen burde settes til 2G. Dette medlem mener fortsatt dette ville vært en bedre løsning enn å redusere avkortingsprosenten fra 50 til 40 %. Siden dette ikke fikk støtte fra andre partier ved behandlingen av Velferdsmeldingen, finner ikke dette medlem det nødvendig å fremme forslag om dette nå, men vil i stedet støtte Regjeringens forslag.