11. Ligningstekniske spørsmål

11.1 Krav om ligning etter særreglene

Sammendrag

       Det foreslås derfor at krav om ligning etter særreglene må fremsettes i forbindelse med innlevering av selvangivelse. Det innebærer at krav om ligning etter særreglene som hovedregel må fremsettes innen utgangen av februar i året etter inntektsåret, jf. ligningsloven § 4-7 nr. 2.

       Det innebærer at skattyter må dokumentere at vilkårene er oppfylt for hele inntektsåret i forbindelse med at selvangivelsen innleveres. Videre må skattyter gi de nødvendige opplysninger for fastsettelse av tonnasjeavgift og den inntekt som skal beskattes som alminnelig inntekt i selvangivelsen. Ligningsmyndighetene må da vurdere om vilkårene er oppfylt. Dersom de er det blir det fastsatt skatt i samsvar med særreglene. Avdekker ligningsmyndighetene at særreglene ikke er oppfylt, må det kreves at skattyter utarbeider selvangivelse etter de ordinære regler og ligning må deretter gjennomføres på vanlig måte. Etter departementets vurdering fremstår denne løsningen som mest hensiktsmessig. Ordningen forutsetter at det utarbeides skjemaer for innhenting av de opplysninger som ligningsmyndighetene trenger for å fastsette tonnasjeskatt og skatt på den inntekt som skal beskattes som alminnelig inntekt.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, viser til sine merknader under pkt. 8.4 vedrørende omdanning av eksisterende virksomhet i overgangsårene 1996 og 1997.

       For øvrig slutter flertallet seg til departementets forslag.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til sine merknader under kap. 1.

11.2 Skattyters opplysningsplikt

Sammendrag

       Departementet legger til grunn at det er skattyter som har bevisbyrden for at lovens vilkår er oppfylt. Dette må dokumenteres ved innlevering av selvangivelse. Selskaper som omfattes av ordningen vil ha plikt til å levere selvangivelse etter gjeldende regler, jf. ligningsloven § 4-2. I medhold av ligningsloven § 4-3 nr. 3 kan departementet fastsette skjema for ulike typer selvangivelser og gi forskrift med plikt til å gi ytterligere opplysninger. Denne kompetansen er delegert til Skattedirektoratet ved delegasjonsvedtak av 15. oktober 1990. Etter departementets vurdering er det ikke behov for endringer i ligningslovens regler om opplysningsplikt. Departementet vil be Skattedirektoratet utarbeide nødvendige skjemaer når de utfyllende regler er vedtatt.

       Det forhold at de utfyllende lovvedtak vil foreligge først nærmere utgangen av 1996, innebærer at skjemaer m.v. vil foreligge først i begynnelsen av 1997. Dette kan skape problemer for skattytere som krever ligning etter særreglene. Departementet vil eventuelt vurdere om det bør gis utsettelse i fristen for å levere selvangivelse. Skattedirektoratet har hjemmel til å gi slik utsettelse for grupper av skattytere, jf. ligningsloven § 4-7 nr. 4.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, har ingen merknader.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til sine merknader under kap. 1.

11.3 Fastsettelse av tonnasjeskatt

Sammendrag

       Etter departementets vurdering må tonnasjeskatten anses som en del av et inntektsskattesystem for rederiselskaper. Dette tilsier at tonnasjeskatten bør fastsettes av ligningsmyndighetene etter de samme regler som gjelder for inntektsskatt. Departementet foreslår derfor at det inntas en bestemmelse i ligningsloven om at loven også gjelder ved fastsettelse av tonnasjeskatt etter skatteloven § 51-A, se utkast til endring av ligningsloven § 1-1.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til endringsforslaget i ligningsloven § 1-1.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til sine merknader under kap. 1 og 6, og vil på denne bakgrunn subsidiært støtte endringen av ligningslovens § 1-1.

11.4 Ligningssted

Sammendrag

       I Stortingets vedtak om retningslinjer for oppfølging, er det bedt om at det vurderes opprettet en ny avdeling for skipsfartsbeskatning ved Sentralskattekontoret for storbedrifter i Moss, som forestår ligningen av alle, eller eventuelt de største selskaper som faller inn under ordningen.

       Departementet foreslår at alle selskaper som omfattes av ordningen overføres til sentral ligning ved Sentralskattekontoret for storbedrifter. Det foreslås at Sentralskattekontoret skal ligne selskaper som har vært omfattet av ordningen frem til og med det inntektsår selskapet trer ut av ordningen.

       I medhold av ligningsloven § 2-4 er det gitt forskrift om overføring av skattytere til sentral ligning. Forskriften bygger imidlertid på at det treffes et konkret vedtak om overføring av skattyter til sentral ligning. Det foreslås derfor at det lovfestes i ligningsloven § 8-6 at selskaper som omfattes av ordningen skal være gjenstand for sentral ligning.

       Selskaper som omfattes av ordningen vil ofte kunne inngå i et konsern eller på annen måte være nært tilknyttet andre skattytere. Mellom slike nærstående skattytere vil det ofte være transaksjoner som må vurderes samlet for begge skattytere. Etter departementets vurdering tilsier dette at også nærstående selskaper m.v. bør overføres til sentral ligning der dette er hensiktsmessig for en effektiv utnyttelse av ligningsmyndighetenes ressurser. Dette vil det være adgang til etter forskrift av 7. januar 1993 nr. 4 § 3 . Vurderingen vil da skje for hver enkelt skattyter.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, viser til at departementet mener det er mest hensiktsmessig at alle selskaper under den særskilte skatteordningen overføres til Sentralskattekontoret i Moss. Flertallet har ingen merknader til dette.

       Flertallet slutter seg til Regjeringens forslag til § 8-6 i ligningsloven.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen vil understreke at når det gjelder overføringer av nærstående selskaper til selskaper som omfattes av ordningen, må behovet for slik overføring være klart begrunnet i hensynet til en forsvarlig ligning av de berørte selskapene. En henvisning til effektivitetshensyn, slik departementet legger til grunn, kan ikke alene forsvare en overføring av et selskap utenfor ordningen til sentral ligning.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til sine merknader under kap. 1.

11.5 Innkreving av tonnasjeskatt

Sammendrag

       Etter departementets oppfatning kan tonnasjeskatten mest hensiktsmessig innkreves etter de alminnelige regler for innkreving av skatt. En foreslår på denne bakgrunn at skattebetalingsloven § 3 første ledd bokstav a endres, slik at også tonnasjeskatt skal anses som en skatt i skattebetalingslovens forstand.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til § 3 i skattebetalingsloven.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til sine merknader under kap. 1 og kap. 6, og vil på subsidiært grunnlag stemme for endringene i skattebetalingslovens § 3 første ledd bokstav a.