1. Sammendrag

       Barne- og familiedepartementet legger i proposisjonen frem forslag til lov om kontantstøtte til småbarnsforeldre og forslag om endringer i lov av 5. mai 1995 nr. 19 om barnehager.

       Det foreslås at kontantstøtten ytes pr. barn uten noen form for inntekts- eller behovsprøving. Det foreslås videre at den skal være skattefri. Foreldre med tvillinger vil være berettiget til kontantstøtte for 2 barn.

Grunnvilkår for rett til kontantstøtte

       Ordningen skal omfatte barn som er 1 og 2 år gamle. Retten til kontantstøtte foreslås gjort avhengig av at både barnet og den som søker støtte har bosted i Norge. Det skal ikke foreligge rett til kontantstøtte for barn som har fulltids barnehageplass som det ytes statlig driftstilskudd for. Hvis det er avtalt kortere oppholdstid, gis det delvis kontantstøtte. Familier som bare benytter åpen barnehage har rett til full kontantstøtte.

       Det er den barnet bor fast sammen med som har rett til kontantstøtte. Ved vurderingen av hvem barnet bor fast sammen med, er det reglene i barneloven som skal legges til grunn. Det foreslås videre at kontantstøtten skal utbetales til den som søker støtte. I tilfeller der barnets foreldre bor sammen, og begge søker om kontantstøtte, foreslås støtten utbetalt til moren. Det åpnes for deling av kontantstøtte i tilfeller hvor foreldrene ikke bor sammen og det er inngått avtale om delt bosted etter barneloven § 35 a andre ledd.

Bostedsvilkåret

       Det foreslås et bostedsvilkår tilsvarende det som gjelder i barnetrygdloven. Det gis ikke mulighet for dispensasjon fra bostedsvilkåret slik det åpnes for i forskrifter gitt i medhold av barnetrygdloven § 1. Det foreslås at det ikke lenger skal foreligge rett til kontantstøtte hvis barnet oppholder seg i utlandet sammenhengende i mer enn 3 måneder.

       Det foreslås at bostedsvilkåret også skal gjøres gjeldende overfor asylsøkere som oppholder seg lovlig i Norge i påvente av å få sin søknad om asyl avgjort. Disse vil ikke ha rett til kontantstøtte før tidligst fra måneden etter at asyl eller oppholdstillatelse på humanitært grunnlag er innvilget. Det foreslås videre at kontantstøtte til flyktninger skal innvilges etter de vanlige regler om at de må ha oppholdt seg, eller skal oppholde seg, i Norge i mer enn 12 måneder.

       Det foreslås videre at loven skal gjelde for de som oppholder seg på Svalbard, og som i tillegg er fullt medlem av folketrygden. Departementet vil gi nærmere regler for hvordan kontantstøtteordningen skal gjennomføres på Svalbard.

Alderskravet

       Departementet foreslår at kontantstøtten skal omfatte barn mellom 1 og 3 år. Fram til 1. januar 1999 ytes kontantstøtte bare for barn mellom 1 og 2 år. Likevel beholder barn som fyller 2 år fra og med 1. august 1998 til og med 31. desember 1998 kontantstøtte fram til 1. januar 1999. Overgangsbestemmelsen skal sikre at barn som får rett til kontantstøtte som ettåring, ikke mister retten til støtte en periode, for så å bli berettiget igjen i egenskap av toåring fra 1. januar 1999.

       Det foreslås at kontantstøtte innvilges med virkning fra og med kalendermåneden etter at barnet er fylt 1 år, til og med den kalendermåned barnet fyller 3 år.

Forholdet til lønnet fødselspermisjon

       Det er ikke mulig å motta kontantstøtte og fulle fødselspenger samtidig. Det bør derimot åpnes for at det kan utbetales fødselspenger og kontantstøtte samtidig hvis foreldrene velger å forlenge uttaket av fødselspenger ved hjelp av tidskonto.

       Ved flerbarnsfødsler vil foreldrene få forlenget fødselspengeperioden med 5 uker pr. ekstra barn ved valg av 100 % lønnskompensasjon. Hvis de velger en dekningsgrad på 80 % vil stønadsperioden forlenges med 7 uker for hvert ekstra barn. Det foreslås at en eventuell forlengelse av stønadsperioden som følge av flerbarnsfødsler ikke skal få innvirkning på retten til kontantstøtte.

       Det kan også tenkes tilfeller der stønadsperioden for fødselspenger utsettes som følge av sykdom. I slike tilfeller foreslås det at det åpnes opp for å utbetale kontantstøtte samtidig med fulle fødselspenger eller sykepenger.

       Også for de foreldre som ikke har krav på fødselspenger, men som isteden mottar engangsstønad ved fødsel etter folketrygdloven § 14-12, skal rett til kontantstøtte tidligst foreligge med virkning fra kalendermåneden etter at barnet har fylt 1 år.

Forholdet til lønnet omsorgspermisjon ved adopsjon

       Barne- og familiedepartementet foreslår at den øvre aldersgrensen for rett til kontantstøtte også skal gjelde for adoptivbarn.

       Det foreslås videre at adoptivforeldre ikke skal ha rett til fulle adopsjonspenger og kontantstøtte samtidig.

       Adoptivforeldre som ikke fyller vilkårene for adopsjonspenger vil isteden motta en engangsstønad i medhold av reglene i folketrygdloven § 14-20. Departementet foreslår at heller ikke de som mottar engangsstønad ved adopsjon skal kunne motta kontantstøtte før tidligst måneden etter at det har gått 39 uker fra det tidspunkt barnet er plassert hos sine adoptivforeldre.

Kontantstøtte der barnet har delt bosted

       Departementet foreslår at kontantstøtten som hovedregel skal utbetales til den som barnet bor fast hos.

       Hvis foreldrene ved et samlivsbrudd avtaler delt bosted for barnet, bør hovedregelen fremdeles være at kontantstøtten utbetales til en av dem. Det foreslås at det kan foretas en deling av kontantstøtten i de tilfeller der det foreligger skriftlig avtale om delt bosted for barnet etter et samlivsbrudd, og der begge foreldrene er enige om at kontantstøtten skal deles. Det er videre en forutsetning at ingen av foreldrene gjør bruk av barnehageplass med statlig driftstilskudd for barnet. Kontantstøtten vil i disse tilfellene kunne utbetales med en halvpart til hver av foreldrene. Det åpnes ikke for andre graderinger enn utbetaling med en halvpart til hver.

       Hvis det er uenighet mellom foreldrene om hvorvidt det foreligger delt bosted, skal trygdekontoret ikke behøve å ta stilling til en slik tvist.

       Dersom foreldrene ikke bor sammen og de ikke er enige om å inngå avtale om delt bosted, foreslås det at kontantstøtten i sin helhet utbetales til den av foreldrene som barnet står som fast bosatt hos i folkeregisteret.

Fastsettelse av størrelsen på kontantstøtten

       Departementet foreslår at satsene for kontantstøtte skal fastsettes av Stortinget ved årlig budsjettvedtak. Størrelsen på satsene for 1998 fremgår av Innst.S.nr.200 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 53, om innføring av kontantstøtte til småbarnsforeldre.

       Foreldre som disponerer full barnehageplass, som det ytes statlig driftstilskudd til, skal ikke få kontantstøtte. I denne sammenheng er full barnehageplass definert som mer enn 30 timer pr. uke. Videre foreslås det at vilkåret for rett til full kontantstøtte er at det ikke benyttes slik barnehageplass i det hele tatt. For å sikre fleksibilitet foreslås det at det i de tilfeller der det er avtalt en ukentlig oppholdstid på 30 timer eller mindre kan gis gradert kontantstøtte.

       Kontantstøtten foreslås beregnet etter følgende satser, se tabell nedenfor:

Avtalt oppholdstid i barnehage pr uke Kontantstøtte i % av full ytelse
ikke bruk av barnehageplass 100
til og med 15 timer 80
16 - 20 timer 60
21 - 30 timer 45
mer enn 30 timer Ingen kontantstøtte