Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anneliese
Dørum, Sigvald Oppebøen Hansen, lederen Grete Knudsen, Synnøve Konglevoll,
Rune E. Kristiansen og Tomas Norvoll, fra Fremskrittspartiet, Ursula
Evje og Ulf Erik Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad
og Anne Brit Stråtveit, fra Høyre, Inge Lønning og Petter Løvik,
fra Senterpartiet, Marit Tingelstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf
Reikvam og fra Venstre, Helene Falch Fladmark, viser til
Stortingets tidligere innstillinger når det gjelder lærerutdanningen
i Norge, Innst. O. nr. 40 (1994-95) og Innst. S. nr. 285 (1996-97),
og konstaterer at departementet med dette lovendringsforslaget følger
opp Stortingets intensjoner når det gjelder å lovfeste
lærerutdanningen.
Komiteen har merket seg at departementet foreslår
at studenter fra språklige minoriteter som har vitnemål
uten eksamen i sidemål fra videregående skole
og studenter som ikke har vitnemål fra Norge, skal kunne
få innvilget avvikende ordninger ved norskeksamen, men
at dette ikke skal lovfestes. Komiteen støtter
forslaget og understreker at dette er en viktig ordning for å rekruttere
lærere fra språklige minoriteter og lærere
med utenlandsk bakgrunn til den norske skolen.
Komiteen understreker at ordningen med skikkethetsvurdering
av lærerstudenter skal sikre at kandidater fra lærerutdanning
er i stand til å møte kravene til lærerrollen. Komiteen vil
samtidig påpeke at slik skikkethetsvurdering må skje
med varsomhet slik at studentenes rettssikkerhet blir ivaretatt,
og komiteen konstaterer at lovforslaget og forslag
til oppfølging av loven ivaretar dette behovet.
Komiteen merker seg at også åremålstilsatte ved
kunsthøyskolene gjennom denne lovendringen blir valgbare
som rektor/prorektor og som leder/nestleder ved
avdelingene, og mener dette er en styrke for skolenes interne demokrati.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
henlede oppmerksomheten på at godkjent allmennlærer
i utgangspunktet skal undervise i alle fag i skolen. Disse
medlemmer vil derfor påpeke at norskkunnskaper
på et høyt nivå hos den enkelte lærer
må være et krav uansett kulturell bakgrunn og
språklig tilhørighet. Imidlertid vil disse
medlemmer for god ordens skyld påpeke at rekruttering
av lærere fra språklige minoriteter i Norge, kan
være meget positivt. Det er imidlertid viktig at en slik
rekruttering skjer ut fra en helhetlig vurdering og ikke kun for å løse
den til dels store arbeidsledigheten som synes å være
tilstede blant innvandrere.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at det er behov for å styrke lærernes fagkompetanse. Disse
medlemmer konstaterer at de endringer i lærerutdannelsen
som ble vedtatt våren 1997 representerer en viss faglig
styrkelse, men mener at denne ikke er tilstrekkelig for å møte
kravene i den nye grunnskolen. Disse medlemmer ønsker å fjerne
allmennlærerkompetansen, som forutsetter at alle lærere
skal kunne undervise i alle fag på alle 10 årstrinn
og som også bidrar til fagtrengsel og manglende faglig
fordypning i lærerutdannelsen. Disse medlemmer mener
at det er ønskelig og nødvendig å åpne
for sterkere differensiering av lærerutdannelsen rettet
inn mot de forskjellige trinn i grunnskolen. Lærere som
underviser i teorifag på ungdomstrinnet skal ha minst ett års
faglig fordypning i faget.
Disse medlemmer tar opp følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endringer
i lærerutdannelsen med sikte på at det i de siste
2 år etableres differensierte opplegg innrettet mot henholdsvis
barnetrinnet, mellomtrinnet og ungdomstrinnet.»
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å endre
kompetansekravene for lærere i ungdomsskolen slik at lærere
som underviser i teorifag skal ha minst ett års faglig
fordypning i faget.»