Departementet finner at det ikke foreligger tilstrekkelig tungtveiende
hensyn som tilsier et generelt handleforbud. De hensyn som det er
gjort rede for i proposisjonen kap. 4, vil etter departementets
syn kunne ivaretas på en betryggende måte ved
selektive og situasjonsbestemte handleforbud. Departementet viser
videre til at de foreslåtte bestemmelsene innebærer
forholdsvis vidtrekkende restriksjoner på de ansattes egenhandel.
Et slikt system vil etter departementets syn i praksis ligge nær
opp til Økokrims forslag om et generelt handleforbud, kombinert
med «få og presise unntak for de tilfeller egenhandel
er ubetenkelig og gode grunner taler for at dette bør tillates».
Departementet viser for øvrig til at et lovforslag om å innføre
et generelt handleforbud for ansatte i verdipapirforetak (Dokument
nr. 8:48 (1996-97)), ble avvist av Stortinget 31. mai 1997.
Det vises til finanskomiteens innstilling i saken i Innst. S. nr.
206 (1996-97). Departementet kan ikke se hensyn som tilsier at ansatte
i finansinstitusjoner m.v. i motsetning til ansatte i verdipapirforetak
bør omfattes av et absolutt handleforbud.
Departementet går inn for at ansatte i finansinstitusjoner
m.v. ikke skal kunne erverve opsjoner og terminer på verdipapirer,
valuta eller renter (derivater). Derivathandel vil kunne innebære
en vesentlig større eksponering i markedet for den ansatte
enn ved tilsvarende investeringer i de underliggende finansielle
instrumenter. Departementet viser til at det derfor vil kunne oppstå særlig
fare for interessekonflikter mellom den ansatte og foretakets kunder
ved derivathandel. For øvrig vises til omtalen av tilsvarende
bestemmelse for verdipapirforetak (verdipapirhandelloven § 8-6),
jf. Ot.prp. nr. 15 (1995-96) s. 51.
Departementet foreslår å gjøre unntak
fra forbudet mot derivathandel, ved erverv av opsjoner på aksjer
i foretaket, når opsjonen er utstedt av foretaket. Departementet
viser til at tegningsretter ikke vil omfattes av forbudet mot egenhandel.
Når det gjelder erverv av rettigheter til aksjer i arbeidsgiverforetaket
mener departementet at opsjoner bør likestilles med tegningsretter.
Departementet foreslår at Kredittilsynet i enkelttilfeller
gis hjemmel til å gjøre unntak fra forbudet mot
derivathandel i særlige tilfeller. Et slikt unntak innebærer
en utvidelse i forhold til gjeldende verdipapirhandellov § 8-6
siste ledd.
Departementet foreslår at forbudet mot handel i derivater
også skal omfatte utstedelse av derivater. Etter gjeldende
verdipapirhandellov § 8-6 er ikke ansatte i verdipapirforetak
avskåret fra å utstede derivater, da dette ikke
regnes som et «erverv» av et finansielt instrument.
Departementet mener imidlertid at ansattes utstedelse av derivater,
i likhet med det som gjelder erverv av derivater, vil kunne medføre
en særlig fare for interessekonflikt i forhold til foretaket
og dets kunder. Det vises f.eks. til at bindingstiden vil kunne omgås
dersom ansatte kan utstede opsjoner på det underliggende
instrument. Departementet foreslår på denne bakgrunn
at verdipapirhandelloven endres slik at det også for ansatte
i verdipapirforetak fastsettes et forbud mot utstedelse av derivater.
Komiteen slutter seg til departementets
forslag, jf. lovforslaget § 2a-2 første
ledd første og annet punktum og § 2a-2
siste ledd.