4. Forbud mot handel i enkelte finansielle instrumenter

Sammendrag

Departementet finner at det ikke foreligger tilstrekkelig tungtveiende hensyn som tilsier et generelt handleforbud. De hensyn som det er gjort rede for i proposisjonen kap. 4, vil etter departementets syn kunne ivaretas på en betryggende måte ved selektive og situasjonsbestemte handleforbud. Departementet viser videre til at de foreslåtte bestemmelsene innebærer forholdsvis vidtrekkende restriksjoner på de ansattes egenhandel. Et slikt system vil etter departementets syn i praksis ligge nær opp til Økokrims forslag om et generelt handleforbud, kombinert med «få og presise unntak for de tilfeller egenhandel er ubetenkelig og gode grunner taler for at dette bør tillates».

Departementet viser for øvrig til at et lovforslag om å innføre et generelt handleforbud for ansatte i verdipapirforetak (Dokument nr. 8:48 (1996-97)), ble avvist av Stortinget 31. mai 1997. Det vises til finanskomiteens innstilling i saken i Innst. S. nr. 206 (1996-97). Departementet kan ikke se hensyn som tilsier at ansatte i finansinstitusjoner m.v. i motsetning til ansatte i verdipapirforetak bør omfattes av et absolutt handleforbud.

Departementet går inn for at ansatte i finansinstitusjoner m.v. ikke skal kunne erverve opsjoner og terminer på verdipapirer, valuta eller renter (derivater). Derivathandel vil kunne innebære en vesentlig større eksponering i markedet for den ansatte enn ved tilsvarende investeringer i de underliggende finansielle instrumenter. Departementet viser til at det derfor vil kunne oppstå særlig fare for interessekonflikter mellom den ansatte og foretakets kunder ved derivathandel. For øvrig vises til omtalen av tilsvarende bestemmelse for verdipapirforetak (verdipapirhandelloven § 8-6), jf. Ot.prp. nr. 15 (1995-96) s. 51.

Departementet foreslår å gjøre unntak fra forbudet mot derivathandel, ved erverv av opsjoner på aksjer i foretaket, når opsjonen er utstedt av foretaket. Departementet viser til at tegningsretter ikke vil omfattes av forbudet mot egenhandel. Når det gjelder erverv av rettigheter til aksjer i arbeidsgiverforetaket mener departementet at opsjoner bør likestilles med tegningsretter.

Departementet foreslår at Kredittilsynet i enkelttilfeller gis hjemmel til å gjøre unntak fra forbudet mot derivathandel i særlige tilfeller. Et slikt unntak innebærer en utvidelse i forhold til gjeldende verdipapirhandellov § 8-6 siste ledd.

Departementet foreslår at forbudet mot handel i derivater også skal omfatte utstedelse av derivater. Etter gjeldende verdipapirhandellov § 8-6 er ikke ansatte i verdipapirforetak avskåret fra å utstede derivater, da dette ikke regnes som et «erverv» av et finansielt instrument. Departementet mener imidlertid at ansattes utstedelse av derivater, i likhet med det som gjelder erverv av derivater, vil kunne medføre en særlig fare for interessekonflikt i forhold til foretaket og dets kunder. Det vises f.eks. til at bindingstiden vil kunne omgås dersom ansatte kan utstede opsjoner på det underliggende instrument. Departementet foreslår på denne bakgrunn at verdipapirhandelloven endres slik at det også for ansatte i verdipapirforetak fastsettes et forbud mot utstedelse av derivater.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til departementets forslag, jf. lovforslaget § 2a-2 første ledd første og annet punktum og § 2a-2 siste ledd.