I forbindelse med Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling
av Ot.prp. nr. 37 (1998-99) om endringer i valgloven ber komiteen
om nærmere opplysninger.
1. Stemmerett og valgbarhet for nordiske borgere.
Det fremgår av proposisjonen s. 15 at
«Ved stortingsvalg har kun norske statsborgere stemmerett.
Valgloven § 3 gir også personer som ikke er
norske statsborgere, stemmerett ved kommunestyrevalg og ved fylkestingsvalg
når de har stått innført i norsk folkeregister
som bosatt i riket de tre siste årene før valgdagen.
I
Danmark, Sverige og Finland er det innført stemmerett ved
lokalvalg for borgere fra de øvrige nordiske landene fra «innvandringstidspunktet».»
Under henvisning til en rekke likhetspunkter mellom de nordiske
land uttaler departementet:
«Departementet mener derfor at Norge bør
tilpasse seg de øvrige nordiske lands valgordninger på dette området
slik at borgere fra andre nordiske land får stemmerett
i Norge på samme vilkår som norske borgere får
stemmerett i andre nordiske land.»
Komiteen ber departementet redegjøre nærmere for
og ytterligere presisere bakgrunnen og begrunnelsen for de endringene
som har blitt gjennomført i de øvrige nordiske
landene. Det bes særlig vurdert i hvilken grad den utvidede
stemmeretten må sees i sammenheng med de respektive lands
medlemskap i EU, jfr. EU-direktiv 94/80/EU. Videre
ber komiteen om departementets vurdering av hvordan disse endringene
skal sees i henhold til valglovgivningen for andre innvandrere i
Norge.
2. Fritaksretten - valgloven § 14
Proposisjonen inneholder forslag til § 14 nytt tredje
ledd som skal lyde:
«Fylkesvalgstyret/Valgstyret kan etter
søknad frita til den som ikke uten uforholdsmessig vanskelighet eller
belastning vil kunne skjøtte sine plikter i vervet.»
Når det gjelder eventuelle mangler i lovteksten viser
komiteen til samtale med departementet.
Når det gjelder begrunnelsen for endringen viser komiteen
til proposisjonens s. 16 hvor det heter:
«Valgstyret må legge til grunn den samme
avveiingen av om ombudsplikten blir uforholdsmessig tyngende i forhold
til den vanskelighet eller belastning kandidaten vil måtte
tåle, som kommuneloven krever at kommunestyret/fylkestinget
gjør i perioden.»
Komiteen ber om ytterligere presisering av innholdet i formuleringene «uforholdsmessig
vanskelighet eller belastning.» Og hvilke praktiske konsekvenser
dette vil ha, samt en ytterligere presisering av dette i forhold
til ombudsplikten.
3. Komiteen har fastsatt avgivelsestidspunkt for innstillingen
til tirsdag 13. april 1999.
Det er foreløpig ikke avsatt dato for Odelstingsbehandling.
Ettersom de foreslåtte endringene vil ha betydning for
utarbeidelsen og utsendelsen av valglistene, særlig gjelder
dette spørsmålet om stemmerett og valgbarhet for
nordiske borgere, ber komiteen opplyst i hvilken grad de aktuelle
endringene vil kunne få anvendelse ved årets valg,
når de foreslåtte lovendringene ikke kan gjennomføres
før 31. mars.
Av hensyn til komiteens videre behandling av saken, ber en om
departementets snarlige svar.