Banklovkommisjonen foreslår i lovutkastet kapittel 5
og 6 regulering av mellommenn og rådgiveres oppdrag. Et
sentralt formål med reguleringen er å hindre at
disse aktørene opptrer i ulike roller som kan gjøre
det vanskelig for brukerne å vite i hvilken egenskap vedkommende
opptrer.
Banklovkommisjonen foreslår at reguleringen bl.a. skal
omfatte forsikringsmeglere, forsikringsagenter og forsikringsrådgivere.
Forsikringsmeglere står i dag i en særstilling
i forhold til andre meglere, fordi de anses som forsikringstakerens
medhjelper. Banklovkommisjonens forslag innebærer at forsikringsmeglerforetak
skal ivareta både forsikringstakerens og forsikringsgiverens
interesser.
Agenter har vanligvis som oppgave å ta kontakt med markedet
og innhente tilbud fra kunder på vegne av en prinsipal.
Etter lovutkastet skal agenten ivareta sin oppdragsgivers interesse.
Det samme gjelder rådgivere.
Banklovkommisjonens forslag innebærer bare en regulering
av visse, hovedsakelig privatrettslige sider knyttet til megler-,
agent- og rådgivningsoppdrag. Banklovkommisjonen vil arbeide
videre med offentligrettslig regulering av mellommenn og rådgivere.
Det foreslås bl.a. at den ulovfestede standarden for
god meglerskikk for finansmegleroppdrag lovfestes. Videre foreslås
en videreføring av reglene i gjeldende finansieringsvirksomhetslov
om omsorgsplikt overfor begge parter. Meglerforetak vil kunne kreve godtgjørelse
fra begge sider i avtaleforholdet. Før avtale inngås
må megler opplyse om vederlaget.
I forhold til regler om agent- og rådgivningsoppdrag
legges vekt på at kunden skal vite hvilken rolle agenten/rådgiveren
har. Finansagenter skal forsikre seg om at kunden kjenner til hvilken
institusjon de representerer og kan bare kreve vederlag av institusjonen.
Rådgiver kan bare kreve vederlag fra den som har gitt ham
oppdraget.
Få høringsinstanser har kommentert Banklovkommisjonens
forslag i kapittel 5 og 6. To instanser er tilfreds med de forslagene
som er fremmet, mens enkelte gir uttrykk for at det bør
klargjøres hvilke typer mellommanns- og rådgivningsoppdrag
som vil være omfattet av lovutkastet. Forsikringsforbundet
har vesentlige innvendinger mot Banklovkommisjonens forslag om å endre
forsikringsmeglerens rettslige stilling.
Departementet er kommet til at virkeområdet for kapitlene
5 og 6 bør avgrenses i samsvar med virkeområdet
for loven for øvrig. Det innebærer at reguleringen
av mellommanns- og rådgivningsoppdrag bare bør
omfatte oppdrag som helt eller delvis er knyttet til de avtaleformer
som omfattes av kapitlene 2, 3 og 4 i lovutkastet. En følge
av dette er at megler-, agent- eller rådgivningsoppdrag
knyttet til forsikring ikke er omfattet av departementets forslag.
Når det gjelder forsikringsmegling, vil departementet
peke på at Banklovkommisjonens forslag ville innebære
en grunnleggende endring av rettstilstanden. Etter departementets
syn vil det være lite naturlig å gjennomføre
en slik reform gjennom en lov som for øvrig ikke omfatter
forsikringsavtaler.
Departementet er likevel enig med Banklovkommisjonen i at det
ikke bør gjelde noe krav om at en av partene er finansinstitusjon
eller lignende institusjon som nevnt i § 1. Det
bør være tilstrekkelig at mellommannen eller rådgiveren
opptrer som profesjonell yrkesutøver.
I samsvar med forslaget fra Banklovkommisjonens flertall foreslår
departementet at reglene i kapittel 5 og 6 i sin helhet gjøres
ufravikelige.
Komiteen slutter seg til departementets
forslag.