Det må antas at de økonomiske konsekvensene
av lovforslagene i det vesentlige knytter seg til oppnevnelsen av
forsvarer. Dersom man legger til grunn at det etter de nye reglene
vil være ca. 300 saker om kommunikasjonskontroll årlig,
vil kostnadene til forsvarere utgjøre i underkant av 800 000
kroner. Ved at det også foreslås oppnevnelse av
forsvarer ved bruk av andre tvangsmidler enn kommunikasjonskontroll, vil
kostnadene bli noe høyere. Forslagene vil også føre
til en økt arbeidsbelastning for domstolene og kontrollutvalget
og vil også være ressurskrevende for politiet.
Etter de foreslåtte regler er det også adgang
til å avlytte GSM mobiltelefoner, men slik avlytting krever
kostbart utstyr. Derfor er det et økonomisk spørsmål
om det skal åpnes for slik avlytting. Det samme gjelder
enkelte andre systemer.
I kommunikasjonskontrollsaker påløper det utgifter
til dekning av de omkostninger som eieren eller tilbyderen av det
nett eller den tjeneste som er brukt, har i forbindelse med den
bistand han pålegges å yte politiet. Etter dagens
regelverk utgjør dette ca. 2 mill. kroner årlig.
Ettersom adgangen til kommunikasjonkontroll foreslås utvidet,
vil disse utgiftene øke.
Komiteen viser til at nye politimetoder
vil innebære noen økte kostnader knyttet til oppnevnelse
av forsvarer.
Fordi kommunikasjonsavlytting også innebærer rett
til å avlytte GSM-mobiltelefoner, ISDN-linjer, og faks
vil dette kreve tilgang til kostbart utstyr. Særlig adgangen
til GSM-avlytting og ISDN-avlytting vil kreve investeringer som
er langt mer omfattende enn de ville vært om myndighetene
på et tidligere tidspunkt hadde krevd avlyttbarhet for
dette utstyret. Komiteen er videre kjent med at det
i kommunikasjonskontroll-saker vil påløpe kostnader
til å dekke utgifter som rammer eieren eller tilbyderen
av nett eller tjenester som pålegges å yte bistand
til politiet.
Komiteen forutsetter at departementet stiller
de nødvendige midler til disposisjon, og at dette ikke rammer
politiets ordinære driftsbudsjetter. Dette vil være
helt avgjørende for politiets muligheter til å komme
tunge organiserte kriminelle miljøer til livs. Komiteen ber
departementet fremlegge fremdriftsplan og finansiering av denne
type kommunikasjonsavlytting.
Komiteen peker på nødvendigheten
av at så vel Politihøgskolen som andre opplæringstilbud
for politiet så raskt som mulig formidler kunnskap knyttet
til de nye politimetodene.