Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at kommunalt tilknyttede virksomheter
som har kommunal tjenestepensjon i praksis tidligere er gitt inntektsfradrag
for innbetalt premie. Flertallet ber om at denne
praksis videreføres inntil spørsmålet
får sin endelige avklaring ved behandling av Ot.prp. nr.
47 (1998-1999). Om nødvendig må det gis midlertidig dispensasjon
med hjemmel i 1968-forskriften § 15 for ordninger
som oppfyller de vilkår som gjelder for pensjonsordninger
i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til henvendelser fra organisasjoner og kommunale pensjonskasser
som har tatt opp spørsmålet om fradragsrett for
arbeidsgivers tilskudd til kommunale tjenestepensjonsordninger.
Etter skatteloven 1911 § 44 første ledd
bokstav a, gis det fradrag for omkostninger til sikring av pensjoner
når de er pålagt i eller i henhold til lov, eller
de er i samsvar med reglene om private tjenestepensjonsordninger i
bokstav k. Tilsvarende bestemmelse er tatt inn i skatteloven 2000 § 6-45.
I Ot.prp. nr. 47 (1998-1999) om lov om foretakspensjon har Finansdepartementet
gitt uttrykk for at lovreglene ikke gir fradragsrett for tilskudd
til kommunale tjenestepensjonsordninger, i motsetning til Statens
pensjonskasse.
Disse medlemmer viser til at spørsmålet
om fradragsrett for tilskudd til kommunale pensjonsordninger har
fått større betydning de senere år gjennom etablering
av kommunale bedrifter og fristilte virksomheter. Det har neppe
vært tilsiktet å innføre strengere skatteregler
for kommunale tjenestepensjonsordninger enn for tilskudd til Statens
pensjonskasse og private tjenestepensjonsordninger.
Ved forskrift om pensjoner for kommuneansatte er det fastsatt
at kommunale pensjonsordninger ikke må gi høyere
ytelser enn etter lov av 28. juli 1949 nr. 26 om Statens
pensjonskasse. Kommunale pensjonsordninger er således i
praksis nærmest identisk med lovpålagte pensjonsordninger
som det gis skattefradrag for.
Kommunale fristilte virksomheter vil være bundet av
inngåtte tariffavtaler mht utforming av pensjonsordningene.
Bedriftenes tilskudd til pensjonsordningene utgjør reelle
kostnader knyttet til virksomheten. Etter disse medlemmers syn
vil det innebære en skattemessig ulempe for bedrifter med
kommunale tjenestepensjonsordninger om de ikke får fradragsrett
for sine pensjonskostnader. Regelverket virker derfor ikke skattemessig
og konkurransemessig nøytralt. Disse medlemmer ser
det også som uheldig dersom skattereglene skulle legge
sterke føringer for videreføringen av inngåtte
tariffavtaler. Disse medlemmer mener derfor at fristilte
kommunale virksomheter må gis fradrag for tilskudd til
kommunale tjenestepensjonsordninger. Disse medlemmer ber
Finansdepartementet følge opp dette og vurdere om det er
nødvendig med en presisering av lovteksten, og eventuelt
foreslå en slik klargjøring.
Disse medlemmer har med dette ikke tatt stilling
til hvordan lovpålagte pensjonsordninger bør samordnes
med regler om foretakspensjon, slik disse er foreslått
i Ot.prp. nr. 47 (1998-1999). Etter disse medlemmers syn
bør dette spørsmålet utredes særskilt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet,
og omtale av denne i Budsjett-innst. S. I (1999-2000). Avtalepartene
er enige om å innføre et lønnsfradrag på 30 600
kroner. Dette vil kreve en endring i skatteloven § 6-32,
og kan enklest gjennomføres ved innføring av en
særskilt nedre grense for minstefradrag i arbeidsinntekt
m.v.
Flertallet viser til at ny skattelov §§ 6-30
til 6-32 har regler om minstefradrag. Minstefradraget kan ses på som
et standardfradrag for kostnader som er pådratt for å erverve,
vedlikeholde eller sikre (i hovedsak) arbeids- og pensjonsinntekt.
Ordningen med minstefradrag innebærer at skattyteren kan
kreve fradrag i arbeids- og pensjonsinntekt med et bestemt beløp
uavhengig av hvor store de faktiske fradragsberettigede utgifter
knyttet til inntekten er. Minstefradraget er for inntektsåret
2000 foreslått fastsatt til 22 pst. av inntekten. Nedre
grense for fradraget er i Ot.prp. nr. 1 (1999-2000) foreslått
satt til 4 000 kroner, og øvre grense til 36 600
kroner.
Flertallet mener et nytt fradrag ikke skal anses som
et eget fradrag som kommer i tillegg til dagens minstefradrag. Videre
skal det nye fradraget, på samme måte som dagens
minstefradrag, avskjære muligheten for fradrag for faktiske
kostnader. Det er derfor mest hensiktsmessig at fradraget som i
budsjettavtalen er omtalt som et lønnsfradrag betegnes
som et minstefradrag, og inngår som en del av dagens minstefradragsordning. Flertallet mener
dette kan gjøres ved at nedre grense for minstefradrag
i inntekt m.v., se avgrensning under, oppjusteres særskilt
til 30 600 kroner.
Flertallet er kjent med at betegnelsen «lønnsinntekt» ikke
har en entydig skatterettslig betydning. Det er derfor mer hensiktsmessig å ta
utgangspunkt i det skattemessig innarbeidede begrepet «arbeidsinntekt».
Flertallet viser til at det i dag gis minstefradrag også i
andre former for inntekt enn arbeidsinntekt, jf. skatteloven § 6-31
første ledd bokstavene b til e og annet ledd. De samme
hensynene som taler for å la inntektene som nevnes i § 6-31
første ledd bokstavene c, d og e og annet ledd gå inn
under minstefradraget (hensynet til at det er praktisk vanskelig å skille
mellom arbeidsinntekt og virksomhetsinntekt i disse tilfellene),
taler også for at de samme inntektene omfattes av de reglene
som gis for å følge opp budsjettavtalen.
Flertallet er opptatt av å legge til
rette for kombinasjon av arbeids- og pensjonsinntekt. Dersom skattyter
har både arbeidsinntekt og pensjonsinntekt må det
gis regler som avklarer hvordan minstefradraget skal beregnes. Det
er lagt til grunn at skattyter skal få det gunstigste av:
1. minstefradrag med særskilt høy
nedre grense beregnet av arbeidsinntekt (skattyter får
således ikke minstefradrag i pensjonsinntekten), eller
2. minstefradrag med lav nedre grense beregnet av samlet
inntekt (arbeidsinntekt og pensjonsinntekt).
Flertallet fremmer følgende forslag:
«I lov av 26. mars 1999 nr. 14
om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
§ 6-32 første ledd nytt
fjerde og femte punktum skal lyde:
Stortinget kan fastsette en særskilt
nedre grense for minstefradrag som beregnes av og gis i inntekt som
omfattes av § 6-31 første ledd a, c,
d eller e eller annet ledd. Skattyter som både har inntekt
som nevnt i foregående punktum og inntekt som omfattes
av § 6-31 første ledd b, gis det høyeste
av
a) minstefradrag beregnet med særskilt
nedre grense, men uten at minstefradrag beregnes av inntekt omfattet
av § 6-31 første ledd b, eller
b) minstefradrag beregnet av samlet inntekt, men uten
at særskilt nedre grense kommer til anvendelse.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000)
hva gjelder minstefradrag og personfradrag, og vil subsidiært
støtte forslaget fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til disse
medlemmers merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr.
1 (1999-2000).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går
inn for lavere skatter for lave og middels inntekter. Subsidiært
støtter dette medlem budsjettforlikets forslag
om et felles minstefradrag for lønnsinntekter på kr 30 600.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet
og omtale av denne i Budsjett-innst. S. I (1999-2000) kap. 3.1.2.
Budsjettavtalen innebærer følgende innstramminger
i rederibeskatningen som krever regelendringer ved budsjettbehandlingen:
innstramming i fradragsrett for gjeldsrenter
økt skatt ved høy egenkapital
innføring av skatteplikt for valutagevinster og
økt tonnasjeavgift.
Flertallet viser til at de nevnte innstrammingene
tidligere er foreslått i forbindelse med skatteopplegget
for 1999, jf. Ot.prp. nr. 1 (1998-1999) kap. 3. De foreslåtte
innstrammingene i rederibeskatningen skal gjennomføres
som beskrevet der. I tillegg er det avtalt at det skal foretas innstramming
for konserninterne overføringer.
Flertallet viser til at Finansdepartementet i høringsnotat
av 20. april 1999 om endringer i rederibeskatningen har
pekt på behovet for å rette opp svakheter ved
systemet og foreslått presiseringer av gjeldende rett.
Det tas sikte på å fremme forslag til lovendringer
i en proposisjon i desember d.å. Flertallet er
kjent med at innstrammingene i rederibeskatningen som er avtalt
i budsjettavtalen vil kunne få betydning for noen av endringene
som er omtalt i høringsnotatet, og forutsetter at Regjeringen
vil vurdere forholdet mellom endringene i rederibeskatningen som
fremgår av budsjettavtalen og de endringene som er omtalt
i høringsnotatet i forbindelse med forslaget til lovendringer
i rederibeskatningen som skal legges fram i desember d.å.
Flertallet viser videre til at det i budsjettavtalen
punkt 3, er forutsatt at rederiselskapenes adgang til å foreta
konserninterne overføringer med skattemessig kontinuitet
skal strammes inn. Budsjettavtalen innebærer at det innføres
et forbud mot overføring av finansaktiva som nevnt i skatteloven § 8-11
første ledd bokstav c fra selskap utenfor ordningen til
selskap som er omfattet av den særskilte skatteordningen
for rederier. Dette krever en endring i forskrift av 13. mai 1991
om skattefrie overføringer mellom aksjeselskaper og mellom
deltakerlignede selskaper med hovedsakelig samme eierinteresser
(konserninterne overføringer). Forskriften bør
endres med virkning fra og med 1. januar 2000. I og med
at endringen skal tre i kraft fra og med 1. januar 2000,
vil endringen måtte foretas i samleforskriften til den
nye skatteloven.
Flertallet viser til at rederiselskap som skattlegges
etter reglene i skatteloven §§ 8-10 flg.
er fritatt fra skattlegging av alminnelig inntekt, jf. skatteloven § 8-15
første ledd. Fritaket gjelder imidlertid ikke for finansinntekter,
jf. skatteloven § 8-15 annet ledd. Alle gjeldsrenter
er i utgangspunktet fradragsberettiget i netto finansinntekt, også renter
på gjeld som er etablert for å finansiere selskapets
realaktiva (skip). For at skatteplikten på netto finansinntekter
skal bli reell, må fradragsrett for renteutgifter som knytter
seg til skattefrie inntekter avskjæres. Budsjettavtalen
innebærer at det kun skal gis fradrag for den andel av
gjeldsrentene som tilsvarer finanskapitalens andel av selskapets
balanseførte totalkapital, jf. Ot.prp. nr. 1 (1998-1999)
kapittel 3.2.
Flertallet viser til at det i Ot.prp. nr. 1 (1998-1999)
som en konsekvens av forslaget om å innføre full
skatteplikt på rederiselskapenes netto finansinntekter,
ble foreslått at netto finanskostnader skulle kunne fremføres
til fradrag i senere års netto finansinntekter etter de
alminnelige regler for underskudd i skatteloven § 14-6,
og foreslår dette. Det vises til forslag til endring i
skatteloven § 8-15 annet ledd fjerde og femte
punktum.
Flertallet viser til at det følger av
skatteloven § 8-15 sjette ledd at det skal fastsettes
et minste gjeldsrentefradrag i selskap innenfor ordningen. Dersom selskapets
totale faktiske renteutgifter er mindre enn det beregnede minste
gjeldsrentefradraget, skal differansen anses som skattepliktig finansinntekt.
Det minste gjeldsrentefradraget skal beregnes som produktet av en
normgjeldsrente og 30 pst. av middelverdien av de regnskapsmessige
verdier av selskapets eiendeler ved inntektsårets begynnelse
og slutt. Gjeldsgraden skal for inntektsåret 2000 settes
til 50 pst. ved beregning av minste gjeldsrentefradrag. Det vises
for øvrig til Ot.prp. nr. 1 (1998-1999) kapittel 3.3, og
til forslag til endring i skatteloven § 8-15 sjette
ledd første punktum.
Flertallet viser til at etter skatteloven § 8-15 annet
ledd er renteinntekter, gevinst ved realisasjon av aksjer og andre
finansielle inntekter skattepliktige for selskaper som er innenfor
ordningen, mens tilsvarende utgifter og tap er fradragsberettiget.
Gevinst eller tap som følge av kurssvingninger på valuta
er i samme bestemmelse unntatt fra skatteplikt. Budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet innebærer
at skattefritaket for valutagevinst oppheves og at det innføres
fradragsrett for valutatap. Det vises til Ot.prp. nr. 1 (1998-1999)
kapittel 3.4 for en nærmere gjennomgang av bakgrunnen for
forslaget. Det bør gis overgangsregler i forskrift slik
at kurssvingninger på valuta før 1. januar
2000 ikke medfører skatteplikt for gevinst eller fradragsrett
for tap. Formålet med overgangsreglene er å sikre
at rederibeskattede selskaper fullt ut likestilles med ordinære
beskattede selskaper ved beskatning av realiserte og urealiserte valutaposter.
Overgangsreglene skal ha som siktemål at valutagevinster
kun blir skattlagt en gang, og at tap på valutaposisjoner
på tilsvarende måte trekkes fra kun en gang. Det
vises til forslag til endring i skatteloven § 8-15
annet ledd nytt første punktum.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«I.
I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endringer:
§ 8-15 annet ledd skal lyde:
Renteinntekter, gevinster ved realisasjon av aksjer, gevinster
som følge av kurssvingninger på valuta og andre
finansielle inntekter er skattepliktige. Tilsvarende kostnader er
fradragsberettiget. Dette gjelder likevel ikke gevinst eller tap ved
realisasjon av aksje eller andel som nevnt i § 8-11
første ledd d-g. Det gis kun fradrag for en andel
av selskapets faktiske renteutgifter tilsvarende forholdet mellom
selskapets balanseførte finanskapital og totalkapital.
Ved beregning av rentefradraget skal eiendelens verdi fastsettes
til gjennomsnittet av verdien ved inntektsårets begynnelse
og verdien ved inntektsårets avslutning. Underskudd fastsatt
etter reglene i denne bestemmelsen kommer ikke til fradrag i inntekt
fastsatt etter fjerde ledd, men kan fremføres mot senere
inntekt fastsatt etter denne bestemmelse etter reglene i § 14-6.
§ 8-15 sjette ledd første
punktum skal lyde:
Det fastsettes et minste gjeldsrentefradrag tilsvarende 50
prosent av selskapets totale balanseførte kapital
multiplisert med en normrente.
§ 8-15 syvende ledd skal lyde:
Departementet kan gi overgangsbestemmelser til bestemmelsene
i § 8-15 annet ledd om skatteplikt for valutagevinst
og om fradragsrett for valutatap, herunder gi bestemmelser om at
kurssvingninger på valuta før 1. januar
2000 ikke får innvirkning på beregningen av gevinst
eller tap ved skattleggingen.
II.
Endringene under I trer i kraft med virkning fra og med inntektsåret
2000.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det i budsjettforliket mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet på nytt foreslås betydelig
endringer i rederiskatteordningen, i tillegg til at tonnasjeskattesatsen
for annet år på rad fordobles. Endringsforslagene,
for så vidt gjelder reduksjon i fradragsgevinster har vært vurdert
av Stortinget ved to tidligere anledninger, men ble begge gangene
avvist etter en nøye vurdering. Det konstateres at regjeringspartiene
i budsjettavtalen med Arbeiderpartiet går inn for regelendringer
de ved to tidligere anledninger har vært med på å avvise.
Disse medlemmer viser til at Finansdepartementet
i april i år sendte på høring et omfattende høringsnotat
med forslag til enkelte presiseringer og endringer i rederiskatteordningen.
Enkelte av forslagene, f.eks. forslaget om at det eksisterende låneforbudet
utvides til også å gjelde garantier og sikkerhetsstillelse,
vil kreve strukturelle tilpasninger på rederienes hånd.
Det er derfor uheldig at rederiene ennå ikke har visshet
for hvilke forslag i høringsnotatet som Regjeringen konkret
tar sikte på å fremme for Stortinget, og hvilket
virkningstidspunkt disse regelendringene vil få. Den usikkerhet
som dette forholdet skaper forsterkes ved at det i budsjettforliket foreslås
ytterligere regelendringer.
Disse medlemmer viser videre til at rederivirksomhet
kjennetegnes ved svingende og uforutsigbare markedsforhold, samtidig
som den er svært kapitalincentiv. Disse forholdene sett
i sammenheng skaper et særskilt behov for at de politiske
rammevilkårene som tilbys næringen er stabile.
De stadige endringene i rederiskatteordningen av 1996 reduserer
ordningens attraktivitet, og svekker Norge som en troverdig base
for langsiktige investeringer i rederivirksomhet.
Slik disse medlemmer vurderer det, er de gjentatte
endringene i rammevilkårene for rederinæringen
i Norge egnet til å vekke oppsikt ikke bare i forhold til
norsk næringsliv generelt, men også internasjonalt.
Dette reduserer Norges evne til å tiltrekke seg hovedkontorfunksjoner
i den tiltagende internasjonaliseringen av næringslivet.
Etter disse medlemmers vurdering må de gjentatte
endringene i den norske rederiskatteordningen ses i lys av at europeiske
konkurrentland har innført særskilte skatteregler
for rederivirksomhet som er langt gunstigere enn den norske, samtidig
som rammevilkårene er stabile. Således tilbyr
f.eks. Nederland de enkelte rederier å inngå tiårige
avtaler med de nederlandske skattemyndighetene om en fastsatt, lav
tonnasjeskatt. Innenfor denne tiårsperioden har nederlandske
rederiselskaper visshet for skattekostnaden.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer avvise
forslagene til endringer i rederiskatteordningen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt standpunkt vedrørende rederibeskatningen i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (1999-2000). Dette medlem tar til etterretning
den oppretting som regjeringspartiene og Arbeiderpartiet foreslår
vedrørende rederibeskatningen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til budsjettavtalen
og omtale av denne i Budsjett-innst. S. I (1999-2000) og
Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000). I avtalen ble det bestemt
følgende: «Redusert avskrivningssats for bygg
og anlegg. Reduksjon fra 5 til 4 pst., og fra 10 til 8 pst. for
bygg med antatt kort levetid.» Og videre: «Avskrivingssats
på forretningsbygg fra 2 til 1 pst. i sentrale strøk
og fra 4 til 2 pst. i distriktene.»
Flertallet foreslår i tråd med
dette følgende endring i skatteloven:
«I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt
av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
§ 14-43 første ledd bokstav g skal
lyde:
g. bygg og anlegg, hoteller, losjihus, bevertningssteder
m.v. samt elektroteknisk utrustning i kraftanlegg – 4 prosent
§ 14-43 første ledd bokstav h skal
lyde:
h. forretningsbygg – 1 prosent.
§ 14-43 annet ledd bokstav a annet punktum
skal lyde:
Saldo for slikt bygg kan avskrives med inntil 2 prosent,
§ 14-43 annet ledd bokstav b annet punktum
skal lyde:
Saldo for slikt bygg kan avskrives med inntil 8 prosent.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre konstaterer at forslaget fra Arbeiderpartiet og
regjeringspartiene savner enhver begrunnelse utover det gjennomskinnelige ønsket
om å øke skattegrunnlaget, og går følgelig
imot forslaget.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til avtalen mellom
regjeringspartiene og Arbeiderpartiet og omtale av denne i Budsjett-innst.
S. I (1999-2000) og Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000).
Avtalen innebærer at ordningen med skattefradrag ved aksjesparing
skal oppheves. Gjeldende bindingstid for AMS-midlene opprettholdes
for innskudd foretatt innen utgangen av inntektsåret 1999.
Bindingstiden er fire år fra innskuddsdato. Endringen vil
kreve overgangsregler.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«I lov av 26. mars 1999 nr. 14
om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
§ 16-11 første til
og med fjerde ledd og sjette ledd oppheves med virkning fra og med
inntektsåret 2000. § 16-11 femte, syvende
og åttende ledd oppheves med virkning fra og med inntektsåret
2004.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at forslaget fra Arbeiderpartiet og regjeringspartiene savner enhver
begrunnelse utover det gjennomskinnelige ønske om å utvide
skattegrunnlaget, og går følgelig imot forslaget.
Disse medlemmer vil fremholde at AMS-ordningen
er og har vært en direkte og kraftig stimulans til å spre
det private eierskap i Norge. AMS-ordningen har også direkte
og indirekte sørget for tilgang på risikokapital.
Dagens situasjon med nærmest daglig filialisering av norsk
finansvesen og norske bedrifter tyder ikke nettopp på at
det er nok tilgang på norsk privat kapital. Arbeiderpartiets
og regjeringspartienes forslag er å anse som ett av mange
små skritt i feil retning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til
sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000), kap. 2 og
går mot forslaget.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til fellesforslag om å avvikle AMS-ordningen. Det legges
til grunn at ordningen skal oppheves med virkning fra og med inntektsåret 2000.
Videre forutsettes det at gjeldende bindingstid for AMS-midlene
opprettholdes for innskudd foretatt innen utgangen av inntektsåret
1999. Bindingstiden er fire år fra innskuddsdato. Endringen
vil kreve overgangsregler.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til budsjettavtalen og omtale av denne i Budsjett-innst. S.
I (1999-2000) og Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000). Det følger
av avtalen at identifikasjonsreglene i delingsmodellen skal strammes
inn for liberale yrker.
Personkretsen som skal identifiseres innen liberale yrker skal
være lik den som ble foreslått i det generelle
forslaget til innstramminger i identifikasjonsreglene
i Ot.prp. nr. 19 (1994-1995). Det innebærer at identifikasjonsreglene
for liberale yrker vil omfatte:
slektninger
i rett nedstigende linje
slektninger i rett oppstigende linje
søsken
ektefelles og samboers barn
ektefelle og samboers foreldre
Endringen skal bare gjelde virksomheter som ikke skal ha tak
for beregnet personinntekt (såkalte liberale yrker), jf.
skatteloven av 1999 § 12-17 annet ledd. De strengere
identifikasjonsreglene vil dermed gjelde for «foretak hvor
den eller de aktives arbeidsinnsats på grunn av bransje,
særlige kvalifikasjoner eller andre forhold muliggjør
en særlig stor foretaksinntekt». Det er gitt en
oppregning av typer virksomhet som skal omfattes av delingsforskriften
i § 5-1. Oppregningen er ikke uttømmende,
men er supplert med en bestemmelse om at personinntekten heller
ikke skal begrenses dersom det virker åpenbart urimelig å begrense den.
Dersom det innen et foretak drives forskjellige virksomheter, skal
ikke personinntekten begrenses dersom minst en av virksomhetene
er et liberalt yrke. Det er imidlertid gjort unntak dersom virksomheten bare
har interne funksjoner i foretaket.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«I.
I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og
inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 12-11 første ledd skal
lyde:
Aksje eller andel eid av den aktives nærstående
er likestilt med aksje eller andel eid av den aktive skattyteren
selv ved beregning av personinntekt etter § 12-10
første ledd b og c. Som nærstående regnes
skattyterens ektefelle, samboer og mindreårige barn. Som nærstående
til skattyter som er aktiv i foretak som nevnt i § 12-17
annet ledd, regnes likevel skattyters slektninger i rett nedstigende
eller rett oppstigende linje, ektefelle, samboer, søsken
og ektefelles eller samboers foreldre og barn. Utbytte eller andel
av overskudd som nærstående oppebærer
eller har krav på, regnes likt med skattyterens aksje eller
andel.
II.
Endringen trer i kraft fra og med inntektsåret 2000.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til
sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000) og går
imot forslaget.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
fremme forslag om å stramme inn identifikasjonsreglene
i delingsmodellen slik at også foreldre, ektefelles/samboers
foreldre og alle barn identifiseres med aktiv eier fra og med inntektsåret
1999.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«a.
I lov av 18. august 1911 nr. 8 om skatt av formue og
inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
I.
§ 59 nr. 1 skal lyde:
1. Aksje eller andel eiet av den aktives nærstående likestilles
med aksje eller andel eiet av den aktive skattyter selv ved fastsetting
av personinntekt etter § 57 og § 58.
Som nærstående regnes skattyters foreldre, ektefelle,
ektefelles foreldre, barn, samboer og samboers foreldre. Utbytte
eller andel av overskudd som nærstående oppebærer
eller har krav på, regnes like med skattyterens aksje eller
andel.
II.
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 1999.»
«b.
I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og
inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
I.
§ 12-11 første ledd annet punktum
skal lyde:
Som nærstående regnes skattyterens foreldre,
ektefelle, ektefelles foreldre, barn, samboer og samboers foreldre.
II.
Endringen trer i kraft fra og med inntektsåret 2000.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til omtalen av Høyres skatteopplegg
i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000), hvor det fremgår
at dissemedlemmer ønsker å justere
opp særfradraget for alder og uførhet i takt med
lønnsutviklingen.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I lov av 26. mars 1999 om skatt
av formue og inntekt gjøres følgende endringer:
§ 6-81 Særfradrag for
alder og uførhet m.v. første ledd bokstav a skal
lyde:
Fra og med den måned skatteyter fyller 70 år,
gis det et særfradrag i alminnelig inntekt på 1 518
kroner pr. påbegynte måned. Ektefeller har til
sammen rett til samme særfradrag som en enslig.
§ 6-81 Særfradrag for
alder og uførhet m.v. annet ledd skal lyde:
Fra og med den måned skatteyter mottar foreløpig uførestønad
etter folketrygdloven § 12-16 eller uførepensjon
fordi ervervsevnen er satt ned med minst 2/3, gis det et
særfradrag i alminnelig inntekt på 1 518 kroner
pr. påbegynte måned.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
forslag om å oppheve alle tak i delingsmodellen.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I lov av 26. mars 1999 nr. 14
om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endring:
I.
§ 12-16 annet ledd oppheves. Tredje ledd blir
nytt annet ledd.
§ 12-17 oppheves.
II.
Endringene under I trer i kraft fra 1. januar 2000.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
forslag om å innføre skatt på aksjeutbytte
på mottakers hånd for husholdninger, sats 27 pst.
Forslaget skal også gis anvendelse for utbytte mottatt
fra utenlandsk datterselskap.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I lov av 26. mars 1999 om skatt
av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endring:
I.
§ 10-12 første ledd skal lyde:
Med godtgjørelse menes mottatt utbytte multiplisert
med aksjonærens skattesats for alminnelig inntekt. For
utbytte på aksje som ikke eies i selskap skal det multipliseres
med 2 prosent.
II.
Endringene under I trer i kraft med virkning fra og med inntektsåret
2000.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti foreslår
at grensen for å betale trygdeavgift øker med
5 000 kroner.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I lov av 28. februar 1997 nr.
19 om folketrygd gjøres følgende endring:
I.
§ 23-3 fjerde ledd skal lyde:
Det skal ikke betales avgift når inntekten er
mindre enn 26 400 kroner. Avgiften må ikke utgjøre
mer enn 25 pst. av den del av inntekten som overstiger 26 400
kroner.
II.
Endringen under I trer i kraft med virkning fra og med inntektsåret
2000.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti foreslår å oppheve
aksjerabatten på ikke-børsnoterte aksjer og aksjer
notert på SMB-listen.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I lov av 26. mars 1999 om skatt
av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endring:
I.
§ 4-12 annet ledd skal lyde:
Aksje notert på SMB-listen ved Oslo børs
verdsettes til kursverdien 1. januar i likningsåret.
§ 4-12 tredje ledd skal lyde:
Ikke børsnoterte aksje verdsettes til aksjens
forholdsmessige andel av aksjeselskapets eller allmennaksjeselskapets
samlede skattemessige formuesverdi 1. januar året
før likningsåret fordelt etter pålydende.
II.
Endringene under I trer i kraft med virkning fra og med inntektsåret
2000.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
fremme forslag om å oppheve 80 prosentregelen.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I lov av 26. mars 1999 nr. 14
om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endring:
§ 17-10 oppheves.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at
Regjeringen i statsråd 22. oktober 1999 oppnevnte
et ekspertutvalg som skal utrede petroleumsskattesystemet.
Komiteen viser til at utvalget skal
legge fram sin endelige rapport innen 1. juni 2000, men
at utvalget innen 1. januar 2000 skal legge fram for departementet
en redegjørelse for hvilke problemstillinger det ønsker å ta
opp og med foreløpige konklusjoner. Komiteen vil
understreke behovet for en slik gjennomgang av petroleumsskattesystemet,
og ber Regjeringen legge fram for Stortinget sine vurderinger og
forslag til endringer senest 1. november 2000. Komiteen ber
videre om at Regjeringen redegjør for de aktuelle problemstillinger
i den varslede stortingsmeldingen om petroleumsvirksomheten.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti foreslår å oppheve
de særskilte skattereglene for rederiselskaper. Dette
medlem viser til at et lovforslag om å oppheve
de særskilte skattereglene for rederiselskaper gjør
det nødvendig med en arbeidskrevende utredning av overgangsregler.
En av årsakene til dette er at selskaper innenfor ordningen ikke
fører skattemessige verdier på eiendeler og gjeld, da
dette ikke er nødvendig for skattemessige formål.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme en proposisjon med
nødvendige lovforslag for å oppheve den særskilte
rederiskatteordningen med virkning fra og med inntektsåret
1999.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til
Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000), der det fremkommer at Høyre ønsker å justere
opp det særskilte fradraget for Finnmark og Nord-Troms
i takt med lønnsutviklingen fra 1999 til 2000. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«I lov av 26. mars 1999 om skatt
av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
I.
§ 15-5 (2) skal lyde:
Fradraget gis ved skatteberegningen med 15 500 kroner
i klasse 1 og 31 000 kroner i klasse 2, men får ikke
virkning ved beregning av trygdeavgift og toppskatt.
II.
Endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2000.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til merknad i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000),
der det fremkommer at disse medlemmer ønsker
at alle opsjoner til ansatte skal skattlegges ved innløsning.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I lov av 26. mars 1999 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 5-14 (3) b skal lyde:
Fordel som nevnt i a fastsettes slik:
1. Ved innløsning av retten settes fordelen
til differansen mellom aksjens eller grunnfondsbevisets markedsverdi
og innløsningsprisen etter avtalen fratrukket den skattepliktiges
kostpris for retten.
2. Ved salg av retten settes fordelen til den del av differansen
mellom salgssum og kostpris. Overføring av slik rett til
nærstående regnes ikke som salg etter denne bokstav.
Som nærstående regnes i alle tilfelle personer
som skattyteren er i slekt eller svogerskap med i opp- eller nedstigende
linje, samt første og andre sidelinje. Innløsning
fra den nærstående til annen ikke nærstående
regnes som innløsning eller salg fra skattyteren.
3. I forskrift kan departementet gi regler til gjennomføring
av beskatning etter dette ledd, herunder overgangsordninger.
§ 5-14 (3) c oppheves
II.
Endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2000.»