Attføringsstønadene er regulert i forskrift 30. september
1993 nr. 0916 om attføringsstønad og omhandler
stønad til dekning av utgifter til skolemateriell m.v.,
fadder, arbeidstrening, daglige reiser, hjemreiser, bolig, flytting
og hushold. De fleste av disse stønadene fungerer etter
sin hensikt. For de fleste av stønadene vil det derfor
bare være aktuelt å foreta mindre endringer.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
foreslo å fjerne stønaden til husholdsutgifter
og at det ikke foreslås endringer i stønader regulert
i forskrift 30. september 1993 nr. 0916 som omhandler utgifter knyttet
til skolegang eller arbeidstrening med mer.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til Dokument nr. 8:33 (1998-1999) der det ble fremmet forslag
om å få dekket utgifter til nødvendig
skolemateriell til godkjent attføringsopplegg. Dette
medlem vil vise til at det er helt uhensiktsmessig og urimelig
at ikke slike utgifter dekkes fullt ut. Attføringsopplegg
er godkjent av myndighetene og den enkelte plikter å følge
opp. En person under attføring har dårligere råd
enn de som er i jobb, og ekstrautgifter som dette kan være
umulig å klare. For den enkelte kan noen tusen kroner være svært
mye penger. For staten er dette bare småpenger, sammenlignet
med utgifter til en eventuell varig trygding.
Dette medlem vil derfor fremme følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen endre forskrift av 30. september
1993 om attføringsstønad slik at utgifter til
skolebøker og skolemateriell knyttet til godkjent attføringsopplegg,
dekkes også når de overstiger gjeldende årssats
i Statens lånekasse for utdanning.»
Etter forskrift om attføringsstønad kan det
bl.a. ytes stønad til dekning av husholdsutgifter under
gjennomføring av attføringstiltak.
Ved at stønad til husholdsutgifter etter sitt formål er
en stønad til livsopphold, kommer den til dekning av de
samme typer utgifter som den egentlige livsoppholdsytelsen under
attføring, attføringspengene, skal dekke. I fastsettelsen
av kompensasjonsgraden for attføringspenger er det imidlertid
tatt hensyn til at den enkelte skal kunne opprettholde en akseptabel
levestandard. Merutgifter som følge av selve deltakelsen på attføringstiltak
vil kunne dekkes av de øvrige attføringsstønadene.
At enkelte mottakere av attføringsytelser gjennom
stønad til husholdsutgifter således får to
ulike ytelser til dekning av den samme type utgift, er etter departementets
vurdering uheldig.
Det er et alminnelig prinsipp for utformingen av trygdeordninger
at det er en rimelig balanse mellom hensynet til den enkeltes velferd
og hensynet til at ordningen skal gi økonomisk motivasjon
til å tilnærme seg arbeidslivet. Når
stønad til husholdsutgifter for enkelte gir en samlet økonomisk
ytelse som ligger høyere enn den lønnsinntekten
vedkommende kan forvente ved overgangen til ordinært arbeid,
brytes denne alminnelige forutsetning. Departementet ser dette som
urimelig.
Videre viser erfaringene med stønaden at den kan føre
til et press fra attføringssøkeren om å komme
inn på et aktivt attføringstiltak så raskt
som mulig, uavhengig av om tiltaket er hensiktsmessig for vedkommende.
Ordningen er dessuten ifølge departementet uforholdsmessig
personellkrevende for arbeidskontorene. Det er ønskelig
at de administrative ressurser i større grad kan anvendes
til å gi faglig råd og veiledning til dem som
gjennomgår yrkesrettet attføring.
Departementet vil bemerke at dagens ordning med stønad
til husholdsutgifter ikke bør videreføres. Stønaden
kan i praksis virke tilfeldig og dermed urimelig stønadsmottakerne
imellom. I tillegg har det vist seg at stønaden gir svært
høy kompensasjon ved høye boutgifter, noe som
ikke alltid hjelper de som har størst behov for bistand.
Dette, sammen med de forvaltningsmessige belastninger ordningen
innebærer, tilsier en opphevelse av stønaden.
Sammenlignet med dagens ordning vil medlemmer som i dag mottar
stønad til husholdsutgifter, og som ikke har utgifter til
pass av barn, ikke komme inn under nye eller andre ordninger innenfor
attføringssystemet som virker kompenserende. For denne
gruppen vil det dermed være viktig med en rimelig overgangsperiode,
slik at de kan få tid til å innrette seg på det
nye regelverket.
Komiteen ser at for noen stønadsmottakere
vil fjerning av husholdsstønad gi en lavere ytelse enn
i dag. I og med at forskriften etter dagens ordning er slik at personer
som mottar bostøtte fra Husbanken ikke samtidig kan motta
husholdningsstønad, vil flere har krav på bostøtte
etter omleggingen. Det foreslåtte systemet baseres på et
annet inntektsgrunnlag enn dagens og ytelsene blir forskjellige,
slik at en del andre personer vil være aktuelle for bostøtte
enn de som er det i dag. Inntekts- og utgiftsgrensene for å komme inn
under bostøtteordningene er strenge og ikke alle som i
dag har krav på husholdsstøtte har krav på de nye
ordningene med støtte til barnetilsyn og barnetillegg. Komiteen vil
allikevel støtte omleggingen fordi både den ordinære
ytelsen og husholdsstønaden er ment å dekke de
samme utgiftene. Det er derfor behov for å få samlet
dette til en ytelse under ordningen med yrkesmessig attføring
og medisinsk rehabilitering.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
også vise til sine forslag om å heve minsteytelsen
til 2 G, noe som vil hjelpe de med lavest ytelse.
Etter gjeldende regelverk får deltakere på yrkesrettet
attføring ingen direkte kompensasjon for å dekke
nødvendige utgifter til tilsyn av barn i den tiden de deltar
i aktive attføringstiltak. Uten en tilfredsstillende barnepassordning
vil omsorg for barn kunne hindre deltakelse og en effektiv gjennomføring
av konkrete attføringstiltak for den enkelte. På denne
bakgrunn foreslår departementet at det innføres
en ny ordning med stønad til barnetilsyn. Det er en forutsetning
for å innføre en slik ordning at stønad
til husholdsutgifter avvikles i tråd med forslaget over.
Det foreslås at regelverket for en slik ny stønadsordning
blir tilsvarende regelverket for tilsynstillegg etter forskrift
4. desember 1990 nr. 0948 om tilskudd under opplæring
med sikte på høvelig arbeid (kursstønadsforskriften).
Etter bestemmelsene her ytes det tilsynstillegg for å dekke
dokumenterte og nødvendige utgifter til stell og pass av
barn under 10 år. Dersom barn over 10 år må ha
kontinuerlig pleie og stell pga sykdom, skade eller lyte, kan det
gis tilsynstillegg også for disse. Det er også anledning
til å få tillegg for andre familiemedlemmer som
trenger tilsyn og pleie.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Sosialistisk Venstreparti, har ingen merknader og støtter
forslaget i proposisjonen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at stønad til barnetilsyn etter kursstønadsforskriften
er lav og på ingen måte kan sies å dekke
det en barnehageplass koster. Dette medlem vil understreke
at de som gjennomfører medisinsk rehabilitering like mye
som de som gjennomfører yrkesmessig attføring
har behov for et trygt barnetilsynstilbud for å kunne gjennomføre
behandlings- og attføringsopplegg. Det er derfor helt nødvendig
at ordningen gjelder begge grupper og at mulighet til å klare
kostnadene økes.
Dette medlem vil derfor gå inn for at
satsene for barnetilsyn økes til kr 2 000
pr. måned for første barn og til kr 1 000
pr. måned for hver av de øvrige barna. Dette
medlem vil også understreke betydningen av å øke
barnehagebygginga slik at det blir nok plasser og øke tilskuddssatsene
slik at prisene kan bli lavere enn i dag også.
Dette medlem vil derfor foreslå en lovendring som
gir hjemmel for stønad til barnetilsyn for personer under
medisinsk rehabilitering og fremme forslag om å be Regjeringen
endre kursstønadsforskriften slik at beløpene
som ytes kan komme opp til foreslått nivå.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«§ 10 –7 nytt sjette ledd
skal lyde:
Til medlemmer som mottar rehabiliteringspenger, jf. § 10-8,
kan det ytes stønad til dekning av utgifter til tilsyn
med barn under 10 år. Det er et vilkår at tilsyn med
barn er nødvendig for at medlemmet skal kunne gjennomføre
behandling, rehabilitering eller arbeidstrening.»
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endring
av stønadssatsene for dekning av utgifter til barnetilsyn
( kursstønadsforskriften).»